دروازه قران شیراز، تاریخچه، معماری و عکس

دروازه-قران-شیراز،-تاریخچه،-معماری-و-عکس

شیراز همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. این شهر زیبا، پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است که چشمان هر بیننده‌ای را مسحور و شیفته خودش می‌کند. یکی از این آثار زیبا و برجای مانده از پیشینیان، دوازه قرآن شیراز است که در سال ۱۳۷۵ به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

حتما شما هم با این رسم دیرین آشنا هستید، از قدیم رسم بر این بوده که مسافر را از زیر قرآن رد می‌کردند تا در پناه قرآن و به سلامت به سفر برود و بازگردد، این رسم دیرین و کهن در دروازه شهر شیراز نیز وجود دارد، جایی که بر فراز دروازه این شهر، قرآنی قرار داده شده تا مسافرانش متبرک به قرآن شوند و همگی به سلامت سفر کنند. می‌توانید مهمان نوازی شیرازی‌ها را از ابتدای ورود به شهر ببینید؟ برای آشنایی با دروازه قرآن شیراز تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ما در مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا اطلاعات جامع و کاملی از دروازه قرآن شیراز در اختیار شما قرار دهیم تا قبل از سفر به شیراز با این اثر ملی و بسیار زیبا بیشتر آشنا شوید.

دروازه قران شیراز، جاذبه‌ای جذاب و تاریخی

دروازه-قران-شیراز،-جاذبه‌ای-جذاب-و-تاریخی

در گذشته بیشتر شهرها دروازه داشتند و مردم برای ورود و خروج از هر شهری باید از دروازه آن شهر عبور می‌کردند. دروازه‌ها، برای نگهبانی از شهرها ساخته می‌شدند. دروازه شیراز در ورودی شمالی شهر شیراز و در تنگه الله اکبر، بین کوه چهل مقام و باباکوهی قرار گرفته است، و به سمت مرودشت قرار دارد. مسافرانی که از اصفهان و یزد به شیراز سفر می‌کنند، از کنار این بنای باشکوه و با عظمت عبور می‌کنند.

شیراز در زمان‌های قدیم دارای ۶ دروازه به نام‌های: دروازه اصفهان، دروازه قصاب خانه، دروازه کازرون، دروازه سعدی، دروازه قرآن و دروازه شاه داعی الله بوده است، اما اکنون تنها دروازه باقی مانده در شیراز، دروازه قرآن است و مابقی دروازه‌ها از بین رفته‌اند. دروازه قرآن در گذشته طاق قرآن نیز نامیده می‌شد. در زمان‌های قدیم اعتقاد مردم شیراز این بوده که هر ماه، در ابتدای ماه قمری از زیر این دروازه عبور کنند، تا در پناه قرآن خود را از بلاها و حوادث بیمه کنند. مقبره خواجوی کرمانی نیز در مجاورت دروازه قرآن قرار دارد. باغ جهان نما و مقبره حافظ شیرازی هم در نزدیکی دروازه قرآن  در فاصله کمی از آن قرار دارد.

در قدیمی‌ترین عکس‌های به جا مانده از دروازه قرآن شیراز، اتاقکی قابل مشاهده است که در آن دو نسخه قرآن دست ‌نویس نگه‌داری می‌شده است. در تصاویر زیر، عکس دروازه قران جدید شیراز و عکس دروازه قران قدیم شیراز را مشاهده می‌کنید.

تاریخچه دروازه قرآن با سرگذشتی پر فراز و نشیب!

تاریخچه-دروازه-قرآن-شیراز،

این دروازه برای اولین بار در در زمان عضدالدوله ساخته شده و در بالای آن قرآنی قرار داده شده بود تا مسافران از زیر آن عبور کنند، این بنا به مرور زمان رو به خرابی رفت تا اینکه در دوره زندیه، کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقکی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس در آن قرار داد، این قرآن‌ها به «قرآن هفده من» معروف هستند.

در دوران قاجار نیز به علت وقوع چندین زلزله دروازه قرآن دچار خسارات و صدماتی شد که بعدها توسط محمد زکی خان نوری تعمیر شد و در آن زمان دو سوی آن اتاق‌هایی به عنوان پاسگاه و راهداری ایجاد شد. اما در سال ۱۳۱۵ با اجرای طرح توسعه راه شمالی شیراز، این طاق توسط شهرداری شیراز و به وسیله دینامیت تخریب شد و قرآن‌های بالای دروازه به موزه پارس شیراز منتقل شدند و اکنون نیز در این محل نگه‌داری می‌شوند.

در حدود ۱۲ سال پس از تخریب این دروازه، در سال ۱۳۲۷، بازرگانی به نام حسین ایگار معروف به اعتماد التجار دروازه کنونی را کمی پایین‌تر از دوازه پیشین، ساخت و قرآنی در اتاقک بالایی آن قرار داد و وصیت کرد تا بعد از مرگ، او را در کنار دروازه قرآن به خاک بسپارند، اکنون آرامگاه حسین ایگار در دهنه شرقی دروازه قرآن قرار دارد. دروازه قرآن کنونی در اندازه بزرگ‌تر از دروازه پیشین و شامل سه دهنه با قوس تیزه‌دار و اتاقی بربالای آن برای قرار دادن قرآن ساخته شد.

 

عکس دروازه قران جدید شیراز

عکس-دروازه-قران-جدید-شیراز

عکس دروازه قران قدیم شیراز

عکس-دروازه-قران-قدیم-شیراز

معماری دروازه قرآن شیراز، تبلور هنر ایرانی

معماری-دروازه-قرآن-شیراز،-تبلور-هنر-ایرانی - Copy

دروازه قرآن بنایی تاریخی- اسلامی است که با معماری خاص خود در ورودی شهر خودنمایی می‌کند. در ساخت این بنای زیبا از مصالحی مثل سنگ و سیمان استفاده شده است که به شیوه سنتی ساخته شده و در قسمت‌های شمالی و جنوبی آن اندکی کاشی کاری شده است. دروازه قرآن شیراز دارای سه دهنه با قوس تیزه‌دار است، که شامل یک دهنه بزرگ در میان و دو دهنه کوچک در دو طرف آن است.

این اثر تاریخی به آیاتی از قرآن کریم و کاشی کاری‌های زیبایی مزین شده و برای این کار از کاشی هفت رنگ استفاده شده است. در دهنه غربی دروازه قرآن، راه پله ورود به اتاق بالا قرار دارد، این اتاق دارای سه پنجره مشبک کاشی کاری شده در هر سمت است و قرآنی در آن نگه‌داری می‌شود. در دهنه شرقی، آرامگاه سازنده این بنا، شادروان ایگار قرار دارد.

عکس طاووس دروازه قران شیراز

عکس-طاووس-دروازه-قران-شیراز

طاووس دروازه قران شیراز نامی آشنا برای بومیان و مسافران این شهر است در اینجا عکس طاووس دروازه قران شیراز را به نمایش میگذاریم تا شما نیز با این نماد زیبا از دروازه قران آشنا شوید.

دروازه قرآن در شب با شکوهی کم نظیر

دروازه-قرآن-در-شب،-جلوه‌ای-زیبا-و-شکوه-و-عظمتی-کم-نظیر -

دروازه قرآن شیراز، بنایی باشکوه و زیباست که هم در روز و هم در شب، جذابیت خاص خود را دارد. در هنگام روز می‌توانید جزئیات را دقیق‌تر و تزئینات را بهتر مشاهده کنید و اما در هنگام شب با نورپردازی بسیار زیبایی که انجام شده جذابیت این بنا دو چندان می‌شود و جلوه‌ای متفاوت به خود می‌گیرد و عظمتش را دل تاریکی شب به رخ می‌کشد. در تصویر زیر عکس دروازه قرآن در شب، به همراه عکس دیگری از دروازه قرآن در روز را مشاهده می‌کنید.

دروازه قرآن شیراز به شما خوش آمدگویی می‌کند!

دروازه قرآن شیراز

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است، شهری که در هر گوشه آن می‌توان ردپایی از زیبایی‌ها دید. برای یافتن این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها تنها کافیست قدم در خیابان بگذارید، خواهید دید که چگونه محصور زیبایی‌های این شهر خواهید شد. دروازه قرآن شیراز نیز یکی از بناهایی است که علاوه بر تاریخ غنی که بر دوشش حمل می‌کند شکوه، عظمت و زیبایی‌اش هر رهگذری را وادار می‌کند تا بایستد و تماشایش کند، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی برای دیدن این بنای باشکوه به شیراز سفر می‌کنند. برای این که این شهر زیبا، شهری که به شهر راز معروف است، شهری که با بوی گل‌های بهارنارنج عجین شده است را از نزدیک ببینید و با جاذبه‌هایش آشنا شوید حتما به شیراز سفر کنید.

برای رزرو ویلا، اقامتگاه بومگردی و بخصوص اجاره ویلا در شیراز زیبا میتوانید از طریق لیدوماتریپ اقدام کنید تا در هنگام سفر با خیالی آسوده و فراغ بال از آثار این شهر زیبا دیدن کرده و خاطراتی خوش برای خود ثبت کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
4 نظر برای "دروازه قران شیراز، تاریخچه، معماری و عکس" ارسال شده.
  1. فاطمه گفت:

    اسم میدونه کنار دروازه قران چیه؟

    1. رعنا گفت:

      میدون طاووس است

  2. محمد امین گفت:

    هتل شیراز به دروازه قران نزیکه؟

    1. رعنا گفت:

      بله نزدیک است. تقریبا چسبیده اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *