جاهای دیدنی کلاچای، شهر درختان سر به فلک کشیده و جنگل های انبوه

جاهای دیدنی کلاچای

کلاچای به عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران که در استان گیلان قرار گرفته است، یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از افراد می باشد. جاهای دیدنی کلاچای بسیار زیاد و متنوع هستند که تنها با دیدن آن ها از نزدیک و لمس طبیعت زیبا و خوش آب و هوای آن می توانید به زیبایی های آن پی ببرید. آسمان آبی و هوای تمیز، درختان سر به فلک کشیده و جنگل‌های انبوه و باغات چای از جمله چشم‌ اندازهای جذابی است که در این منطقه رخ‌نمایی کرده و گردشگران را شیفته‌ی خود می‌کند. اگر به دنبالی جایی هستید تا در کنار رودخانه و در زیر سایه‌ی درختان استراحت کنید و کمپ بزنید، شهر کلاچای و طبیعت بکر آن می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد و خاطره‌ای ناب را در گنجینه خاطراتتان به ثبت برساند.برای آشنایی با جاذبه های گردشگری کلاچای تا پایان این مقاله با لیدوما همراه باشید.

کلاچای کجاست؟

کلاچای یکی از سرسبزترین شهرستان‌های شمالی ایران است که به عنوان یکی از بخش‌های شهر رودسر شناخته می‌شود و در مجاورت دریا قرار گرفته است.

جاهای دیدنی کلاچای

جاهای دیدنی کلاچای

جاذبه های گردشگری کلاچای بیش از آن هستند که در چند خط بتوان معرفی کرد. رودخانه‌های پرآب، آبشار و چشمه‌های زیبا، روستاهای جنگلی سبز، مزارع چای و مرکبات و البته ساحل آرام دریا، نمونه‌های از این جاذبه‌ها هستند. اگر گردش در دل طبیعت بکر شمال و لذت بردن از منظره ساحل و جنگل را دوست دارید، کلاچای یک گزینه عالی برای شما محسوب می‌شود. در ادامه با تعدادی از این جاهای دیدنی کلاچای آشنا می‌شویم.

سیاهکلرود

سیاهکلرود

روستای سبز سیاهکلرود را می‌توان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای گیلان به شمار آورد. حتی مسیر رسیدن به این روستا نیز به خودی خود یکی از جاهای دیدنی کلاچای محسوب می‌شود. اگر از کلاچای به طرف چابکسر پیش بروید، بعد از تنها ۵ کیلومتر به این روستای شمالی زیبا می‌رسید. وجود رودخانه پر آب خشکرود، کوه سرد و پربرف سمام، باغ‌ها و مزارع مختلف و … همگی سیاهکلرود را به روستایی رویایی تبدیل کرده‌اند.

پلرود

پلرود

یکی از جاذبه‌های گردشگری که در هر شهری وجود داشته باشد و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های پرآب هستند. در میان جاهای دیدنی کلاچای رودخانه‌ای پرآب و زلال به نام رودخانه پل رود وجود دارد که گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. رودخانه پل رود به عنوان بزرگترین رود شرقی استان گیلان شناخته می‌شود که در بخش کلاچای شهر رودسر جریان دارد. این رودخانه دارای شاخه‌های بزرگی است که یکی از آن‌ها چاک رود نام دارد و در غرب تا بخش کیلشم و موسی کلایه در امتداد مسیر سفید رود جریان دارد. اطراف این رودخانه فضای سرسبزی وجود دارد که بر زیبایی منطقه افزوده است. همچنین گردشگران می توانند در اطراف رودخانه پل رود بساط پیک نیک را برپا کنند و ساعاتی را در کنار این رودخانه زیبا در آرامش بگذرانند. این رودخانه از سمت شمال به دریای خزر، از جنوب به حوضه آبریز شاهرود و رشته و کوه های البرز، از شرق به حوضه آبریز خشکه رود منتهی می شود. رودخانه پل رود دارای مساحت ۱۷۶ هزار و ۴۲۷ هکاتر می باشد. این رود زیبا از منطقه اشکورات سرچشمه می گیرد و در مسیر عبوری خود اراضی کشاورزی را سیراب می کند. پیشنهاد می شود اگر به کلاچای سفر کردید و قصد گردش در میان جاهای دیدنی کلاچای را داشتید، بازدید از رودخانه پل رود را فراموش نکنید.

ساحل کلاچای

ساحل کلاچای

اگر به دنبال یک ساحل نه چندان شلوغ و زیبا هستید، ساحل کلاچای می‌تواند بهترین گزینه باشد. این ساحل را می‌توان به عنوان یکی از جاذبه های تفریحی کلاچای معرفی کرد که در قسمت‌های مخصوصی از آن امکان شنا کردن نیز فراهم شده است.

واجارگاه

واجارگاه

اگر دوست دارید شهری کوچک با مزارع چای زیبا و باغ‌های پرتقال را ببینید، باید به واجارگاه سر بزنید. این شهر زیبا یکی از جاهای دیدنی کلاچای است که به دلیل داشتن کوه‌ها و طبیعت سبز، مکانی عالی برای سفر و گردش محسوب می‌شود. جاده بزکویه نیز در ارتفاعات همین شهر واقع شده است که از جمله جاذبه های طبیعی کلاچای به شمار می‌رود.

آبشار سیاه لم

آبشار سیاه لم

اگر دوست دارید از جاذبه‌هایی مانند آبشار و چشمه دیدن کنید، باز هم کلاچای حرف زیادی برای گفتن دارد. به عنوان یک نمونه از جاهای دیدنی کلاچای می‌توان به آبشار سیاه ‌لم اشاره کرد که در میان پوشش سبز و جنگلی روستای سلاکجان کلاچای واقع شده است. البته برای این رسیدن به این آبشار باید حدود ۳۰ دقیقه در مزارع چای و باغ‌های مرکبات پیاده ‌روی کنید که به خودی خود یک گردش دلچسب محسوب می‌شود.

غار درین کش

غار درین کش

غار درین کش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کلاچای معرفی شده است، اما متاسفانه اطلاعات زیادی در رابطه با این غار در دست نمی باشد. غار درین کش در بخش کلاچای شهرستان رودسر قرار گرفته است.

کوه سماموس

کوه سماموس

یکی از جاهای دیدنی کلاچای که در طبیعت آن قرار گرفته است کوه سماموس است. این کوه در بخش جنوبی کلاچای و رامسر واقع شده و به عنوان مرز جنگل‌های شمال و دره اشکور شناخته می‌شود. کوه سماموس دارای ارتفاع ۳ هزار و ۷۲۱ متری بوده و در امتداد جنوب کوه بزابن و قله بزرگ خشچال می‌رسد. اگر به قله سماموس صعود کنید چشم انداز بسیار زیبایی از مناطق اطراف که شامل دریا و دشت‌های سرسبز می‌شود را مشاهده خواهید کرد. در رابطه با نام این کوه می‌توان گفت که سمام نام روستایی در بخش املش استان گیلان می‌باشد و موس نیز به معنای تپه‌ای است که در کل به آبادی‌های پایین روستای سمام معنی می‌دهد.

کوه سماموس یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی برای کوهنوردان به شمار می‌رود. هنگامی که این کوه را بالا می‌روید و مسیر نسبتا دشواری را پشت سر می‌گذارید در نزدیکی‌های قله امامزاده‌ای به نام امامزاده سماموس را خواهید دید که آرامگاه ایشان بسیار باصفا بوده و یکی از بهترین محل‌ها برای استراحت کوهنوردان محسوب می‌شود. همچنین می‌توانند در بقعه آقا سماموس نیز زیارتی داشته باشند.

آدرس: استان گیلان، کلاچای به رامسر

روستای اره چاک اشکورات

روستای اره چاک

یکی از مناطق دیدنی کلاچای که منطقه‌ای ییلاقی است روستای اره چاک اشکورات نام دارد که روستایی است مملو از جاذبه‌های دیدنی در طبیعت آن. روستای اره چاک اشکورات در ارتفاعات و تپه‌ای سرسبز قرار گرفته که مسیر کلاچای به قزوین است. از آنجایی که از این روستا به دیگر روستاهای اطراف مسیر دسترسی وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین آب و هوای این روستا باعث شده در میان جاذبه‌های دیدنی کلاچای به شهرت برسد و به منطقه‌ای پرطرفدار در تابستان‌ها تبدیل گردد؛ چراکه روستای اره چاک اشکورات منطقه‌ای ییلاقی بوده و دارای تابستان‌هایی خنک و مطلوب می‌باشد. در روستای اره چاک اشکورات باغ‌های فندوق متعددی وجود دارند که از مهم ترین بخش‌های این منطقه به شمار می‌روند. به دلیل وجود دیواری بزرگ و وسیع، از ورود بادهای سرد به این روستا جلوگیری می‌شود و از همین رو دارای آب و هوایی معتدل و بسیار دلنشین می‌باشد. این روستا دارای جمعیت بسیار کمی بوده، به طوری که تعداد جمعیت آن به ۲۰ خانوار می‌رسد. اگر به این روستا رفتید، حتما از چشمه زیبا و زلال مرادخان دیدن کنید.

آدرس: استان گیلان، جاده کلاچای – قزوین

روستای شیر محله

شیر محله

در میان جاهای دیدنی کلاچای روستای شیرمحله رودسر از شهرت خاصی برخوردار بوده و یکی از جاذبه‌های گردشگری کلاچای به شمار می‌رود. این روستا دارای طبیعت بسیار زیبایی است که دل هر گردشگری را فریب می دهد و چشم ها را به خود خیره می کند. روستای شیرمحله رودسر از توابع بخش کلاچای به شمار می رود. اهالی این روستا فرهنگ های مخصوص ببه خود را دارند و بسیار مهمان نواز و خون گرم می باشند که می توانید برای اقامت خود در این روستا حساب کنید. روستای شیرمحله رودسر در دهستان ماچیان واقع شده و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ در آن انجام شد جمعیتی برابر با ۵۷۴ نفر بود. در فصل های بهار و تابستان طبیعت روستای شیرمحله در سرسبز ترین حالت خود قرار دارد.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش کلاچای

غار شهاب

غار شهاب

یکی از مناطق دیدنی کلاچای که در میان جنگلی سرسبز و خوش آب و هوا به نام جنگل دو آب واقع شده است غار شهاب نام دارد. این غار می تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی کلاچای برای ماجراجویی باشد. پس اگر اصل ماجراجویی در طبیعت و یا از علاقمندان به غار نوردی هستید، در سفر به کلاچای بازدید از غار شهاب را در اولویت خود قرار دهید.

آدرس: استان گیلان، بخش کلاچای، جنگل دو آب

روستای گاو ماست

روستای گاوماست

از دیگر مکان های دیدنی کلاچای که در طبیعت زیبای آن جای گرفته است، روستای گاوماست نام دارد و از توابع بخش کلاچای رودسر به شمار می رود. روستای گاوماست دردهستان بی بالان واقع شده است و بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ که از این روستا به دست آمد جمعیت آن برابر با ۳۸۰ نفر بود. از همین رو جزو روستاهای کم جمعیت شهر کلاچای به شمار می‌رود. این روستای سرسبز در بهار و تابستان‌ها دارای طبیعتی بسیار زیبا، با طراوت و سرسبز می باشد.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش کلاچای

گورستان کلاچای

در میان جاهای دیدنی کلاچای گورستان کلاچای قرار دارد که واقع در میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی غربی می‌باشد. این گورستان به عنوان گلزار شهدای کلاچای شناخته می‌شود. این گورستان همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۲۲ شب باز بوده و افراد می توانند در تمام روزهای هفته در این بازه زمانی از این گورستان دیدن کنند و به زیارت اهل قبور بپردازند.

آدرس: استان گیلان، کلاچای، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی غربی

رودخانه خشک رود

رودخانه خشک رود در میان جاذبه های گردشگری کلاچای جریان دارد و گردشگران زیادی به بازدید از آن می روند. رودخانه خشک رود از ارتفاعات دامنه های البرز سرچشمه می‌گیرد و از بخش شرقی این شهر به دریای خزر می رسد. بسیاری از آبزیان در این منطقه تخم گذاری می کنند.

جواهردشت

جواهردشت

جواهردشت در  ییلاقات روستایی رودسر و از توابع سیاهکلرود در بخش چابکسر قرار دارد. فاصله جواهر دشت با سیاهکلرود تقریبا ۲۶ کیلومتر و با رودسر ۴۶ کیلومتر است. جواهردشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریای کاسپین قرار دارد. البته بلندترین نقطه این ییلاق ۲۵۰۰ متر میباشد. جواهر دشت به علت قرارگیری در منطقه بکر و دشت های سرسبز و وسیع و برخورداری از آب و هوای پاک و آرامش توصیف نشدنی مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران است.

جواهردشت مکانی رویایی و شگفت انگیز است و همه زیبایی های طبیعت اعم از جنگل انبوه، دشت و مرتع و آب و هوایی دلپذیر را دارد. این دشت بعد از روستای دیلمان بیشترین ارتفاع را در بین روستاهای استان گیلان دارد. این روستا از اواسط پاییز تا اواسط فروردین به دلیل نزدیک بودن به قله پوشیده از برف سماموس، خالی از سکنه است. جواهردشت ییلاق اهالی روستاهای توابع چابکسر و روستاهای متعددی است که در منطقه قرار دارند. اهالی این روستاها در نیمه گرم سال دام هایشان را برای چرا به مراتع جواهردشت هدایت می‌کنند.

قلعه بندبن

قلعه بندبن

قلعه بندبن که از بناهای تاریخی زیبا و کمتر شناخته شده ایران است در روستایی کوچک و بسیار زیبای بندبن در جنوب شهرستان رودسر و جنوب غربی قاسم آباد در کلاچای و بر بلندی یک کوه صخره‌ای واقع شده است که در بین مردمان منطقه به دُزبن، دِزبن و بندبن معروف است.

قلعه باستانی بندبن بیش از صد سال قدمت دارد. و با توجه به موقعیتی که نسبت به دریای کاسپین و روستای بندبن و مناطق اطراف دارد به نظر می‌رسد که این قلعه برای مقابله با حملات دشمنان دریایی و دیده بانی اهالی روستای بندبن کاربرد داشته است. در اطراف این قلعه گنجینه های زیادی کشف شده‌ است که نشان از اهمیت و قدمت آن دارد، اما افسوس که بخش اعظمی از این گنجینه توسط غارتگران دزدیده شده و به کشورهای دیگر برده شده است.

اگر به شهرستان قاسم آباد سفر کردید علاوه بر بازدید از قلعه‌ی تاریخی بندبن و تماشای جاذبه‌های گردشگری قاسم آباد از مناطق طبیعی و زیبایی چون جواهر دشت در کلاچای و آبشار زیبای بابا ولی در سیاهکل که هر دو در نزدیکی قاسم آباد و روستای بندبن هستند دیدن کنید.

روستای سبزکویه

سبزکویه

سبزکویه (بزکویه) یکی از روستاهای بخش کلاچای در شرق گیلان است که در دل جنگل‌های البرز کوه آرمیده است. این روستا از مرکز شهر ساحلی کلاچای ۸ کیلومتر فاصله دارد و دارای چشمه دائمی، آب لوله کشی، برق، جاده آسفالته، مدرسه و مرکز مخابرات می‌باشد. شغل اصلی ساکنان روستا کشاورزی و محصول عمده آن‌ها مرکبات (پرتقال، نارنگی، نارنج) و چای است. البته برخی خانواده‌ها با داشتن تعداد محدودی گاو‌، شیر و ماست مورد نیاز محل را تأمین می‌کنند. زمانی سبزکویه بیش ۷۰ خانوار داشت، اما از سال ها پیش کاهش رونق کشاورزی و دامپروری از یک طرف و ادامه تحصیلات وکار در صنعت از طرف دیگر باعث شد بسیاری از اهالی به شهر بخصوص کلاچای و تهران مهاجرت کنند.

بزکویه به دلیل داشتن چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد در منطقه و داشتن مردمانی با فرهنگ و مهمان دوست، از دیر باز مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داشته است. به خصوص پس از آسفالت جاده روستا که زمان دسترسی از کلاچای به بزکویه را از ۳۰ به ۱۰ دقیقه کاهش داده که موجب افزایش چشمگیر بازدیدهای مسافران شده است. قله پوشیده از برف سمام، جنگل انبوه و سرسبز، رودخانه و آبگیرهای مناسب برای شنا، باغ‌های مرکبات و بوته‌های چای تنها بخشی از زیبایی‌های کم نظیر طبیعت بزکویه است. علاوه بر آن در مسیر جاده از ساحل زیبای کلاچای به ارتفاعات سرسبز بزکویه‌، شرق گیلان تا لاهیجان و مرز گیلان و مازندران تا رامسر و همچنین دریای زیبای خزر پیش روی چشمان گردشگران است.

اقامت در کلاچای

اقامت در کلاچای

اگر به کلاچای سفر کردید و قصد اقامت در کلاچای را داشتید می‌توانید با مراجعه به صحفحه اجاره اقامتگاه در کلاچای، همه انواع اقامتگاه های موجود در این شهر را مشاهده کرده و بعد از بررسی و مطالعه اطلاعات مربوط به هر اقامتگاه، مناسب ترین گزینه را انتخاب و رزرو کنید. به این ترتیب از بابت اقامت و محل استراحتتان دغدغه ای نخواهید داشت و لذت سفر را برای خود و همسفرانتان دوچندان خواهید کرد.

 

۴/۵ - (۳۶ امتیاز)
7 نظر برای "جاهای دیدنی کلاچای، شهر درختان سر به فلک کشیده و جنگل های انبوه" ارسال شده.
  1. بابک گفت:

    البته سیاهکلرود و بندبن و دوآب و جواهر دشت قبلا به کلاچای تعلق داشت الان جزء چابکسر میباشد

  2. مهدی گفت:

    سلام
    چنتا نکته توی متن ب چشمم خورد ک بنظرم تصحیح بشه بهتره
    قاسم آباد شهرستان نیست و جزو حوزه چابکسر هست که یعنی قلعه بندبن جزو حوزه چابکسر میشه
    آدرس مکان هایی ک معرفی شدن خیلی ضعیف گفته شده یا اصلا آدرسی نیست، خواننده ی سرچدیگه باید بکنه تازه آدرس تکتک جاهایی که معرفی کردین رو پیدا کنه

  3. ترانه گفت:

    دلیل خالی بودن روستای جواهردشت چیه؟

    1. رعنا گفت:

      به دلیل بارش شدیدبرف در برخی فصول روستا خالی از سکنه است

  4. تارا گفت:

    روستای جواهردشت در چه فصلی خالیه؟

    1. رعنا گفت:

      اواسط پاییز تا اواسط فروردین میتوان گفت تقریبا خالی از سکنه است

  5. زینب گفت:

    جاهای گردشگری ساحل کلاچای؟

    رودخانه‌های پرآب، آبشار و چشمه‌های زیبا، روستاهای جنگلی سبز، مزارع چای و مرکبات و البته ساحل آرام دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *