جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان

کاشان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مقصدهای گردشگری در ایران است و نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد. قدمت این شهر به بیش از ۷,۵۰۰ سال می‌رسد که تپه سیلک شاهد این ادعا است. جاهای دیدنی کاشان از تنوع و جذابیت بالایی برخوردار هستند که به دو گروه کلی تاریخی – باستانی، طبیعی و آیین‌های سنتی تقسیم می‌شوند. جاذبه‌های تاریخی – باستانی شامل بناهای تاریخی مانند خانه‌های بروجردی، طباطبا‌ئی، عامری، بازار تاریخی، شهر زیرزمینی و… هستند. از جمله جاذبه‌های طبیعی کاشان نیز می‌توان به غار نیاسر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با همه جاذبه های این شهر زیبا تا پایان این مطلب از نشریه لیدوما با ما همراه باشید.

کاشان کجاست؟

جاهای دیدنی کاشان

کاشان شهر گل‌های خوش عطر و خانه‌های تاریخی است، شهر جاذبه‌های تاریخی و باستانی، شهر دیدنی‌های طبیعی و زیبا، شهر آیین‌های سنتی و کهن. کاشان را باید از خانه‌هایی قدیمی شناخت که تابستان‌ها خنکای نسیم در میان دالان‌هایشان محصور می‌شود، باید از تنوع و تعدد جاذبه‌هایش لذت برد و با تاریخش همراه شد.

بیشترین بازدیدها از شهر کاشان در فصل گلاب‌گیری، یعنی نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه صورت می‌گیرد. در این هنگام عده زیادی از شهرها و کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم سنّتی به سوی کاشان می‌آیند، با اجاره سوئیت در کاشان اقامت کرده و از دیگر جاذبه‌های این شهر زیبا نیز دیدن می‌کنند.

معرفی زیباترین جاهای دیدنی کاشان

باغ فین

باغ فین کاشان

باغ فین یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است که خیلی به فرهنگ و معماری ایرانی نزدیک است. این بنا قدمت زیادی دارد و بنا بر نوشته‌های تاریخی، جمشید پادشاه ایرانی حکم ساخت آن را صادر کرده است.

زیبایی این باغ از جاهای دیدنی کاشان مورد توجه پادشاهان زیادی بوده است تا جایی که در زمان فرمانروایانی آل بویه و ایلخانان بر وسعت آن افزوده شده است. در این بین پادشاهانی هم بوده‌اند که دست به مرمت آن زده‌اند. شاید برای شما جالب باشد که باغ فین یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ثبت شده در یونسکو است.

سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب ‌و هوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر.

باغ فین کاشان روی نقشه

حمام فین؛ قتلگاه امیرکبیر ایران

حمام فین

حمام فین یکی از جاهای دیدنی کاشان است که به‌واسطه‌ی اهمیت تاریخی آن بسیار در بین ما ایرانی‌ها مشهور است. این حمام در بخش جنوبی باغ زیبای فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر

حمام فین کاشان روی نقشه

آرامگاه سهراب سپهری؛ شاعر آب و آینه

آرامگاه سهراب

“به سراغ من اگر می‌آیید،

نرم و آهسته بیایید

مبدا که ترک بردارد

چینیِ نازکِ تنهاییِ من”

سفر به شهر کاشان و بازدید از جاهای دیدنی آن، بدون بازدید از آرامگاه سهراب سپهری تکمیل نمی‌شود. آرامگاه این شاعر بزرگ در مشهد اردهال، از توابع کاشان قرار دارد اما بیشتر مسافرانی که به کاشان سفر می‌کنند، مسیر کاشان تا این روستا را برای فاتحه خواندن بر مزار این شاعر معاصر طی می‌کنند.

محلیان منطقه، پیکر او را به صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر بردند. در ابتدا کاشی فیروزه‌ای رنگی را به عنوان سنگ مزار او قرار دادند. اما در سال ۱۳۸۷ سنگ قبری سیاه رنگ بر روی مزار او گذاشتند که تا به امروز سالم باقی مانده است. اگر به شعر نو و آثار او علاقمند هستید، حتما سری به مزار شاعرآب و آیینه بزنید.

آدرس: کاشان، مشهد اردهال

آرامگاه سهراب سپهری روی نقشه

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

از دیگر میراث ارزشمند تاریخی در شهر کاشان، بازار سنتی این شهر است که علاوه بر زیبایی‌های معماری، در دوران خود نیز از بهترین و معروف‌ترین بازارها محسوب می‌شد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از مورخان، ایران‌شناسان و نویسندگان بزرگ ایران و جهان در مورد آن سخن‌ها گفته‌اند. در کتاب زینت ‌المجالس چنین نوشته شده است: مثل راسته بازار کاشان در تمام جهان نیست و طول آن بازار تقریبا دو هزار قدیم است.

این اثر ارزشمند ایران کهن که پیشینه‌اش به دوران حکومت صفویان برمی‌گردد، در کنار معماری کم‌نظیر و قرارگیری در مجاورت راه‌های بازرگانی باستانی، به یکی از زیباترین و پررونق‌ترین بازارهای سنتی ایران تبدیل شده است. بازار سنتی کاشان در واقع چندین قرن قدمت دارد؛ آن‌گونه که از اسناد و شواهد تاریخی به نظر می‌رسد، قدمت اصلی بازار به دوران آل‌بویه و پس از آن سلجوقیان می‌رسد؛ اما دوران رونق آن مربوط به دوران صفویه است. این بازار در دوران صفویه و به‌ویژه در زمان حکوت شاه عباس اول نیز بسیار پررونق و در اوج بود. در سال ۱۱۹۲ هجری قمری بر اثر یک زلزله شدید، بازار کاشان ویران شد و اهمیت و رونق پیشین خود را از دست داد. بنای فعلی بازار را می‌توان شاهکاری از هنر معماری در دوران قاجار دانست؛ چراکه این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار روی بقایای بازار پیشین ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین بناهایی که در این بازار وجود دارد، بازار نو مسگرها و فرخ خان امین الدوله غفاری بوده که به‌دلیل طراحی خوب و بی‌نظیرش، در کل ایران مثل و مانندی نداشته است. بیش از ۱۲۰ دکان کوچک و بزرگ با ایوان جلو و بالاخانه از دروازه دولت (میدان شهرداری کنونی) تا میدان فیض و مقابل مسجد میدان نیز ساخته شده است. در فاصله بین دکان‌ها هم چندین کاروانسرای وسیع در مقابل یکدیگر با چهارسوهای بلند و سقف‌دار بنا شده‌اند و انتهای هر دکان به صحن کاروان‌سراها، در و پنجره و نور گیر دارد.

آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل

بازار سنتی کاشان روی نقشه

روستای ابیانه

ابیانه

قطعا روستای ابیانه‌ کاشان، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخ ایران است که در بین گردشگران و توریست‌های سراسر جهان، از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار است. این روستای زیبا که می‌توان آن را یکی از مرتفع‌ترین مناطق مسکونی در کشور معرفی کرد، با برخورداری از آب‌ و‌ هوایی معتدل، معماری زیبای منازل، زیبایی طبیعی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، امروزه به یکی از پربازدیدترین نواحی کشور تبدیل شده و میزبان جمع بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است.

منازل روستا کاملا روی دامنه پرشیب شمال رودخانه‌ احداث شده‌اند که دارای پنجره‌های چوبی ارسی و نمای خارجی پوشیده شده با خاک سرخ رنگ هستند. بازدید از این مکان زیبا، به‌واسطه طبیعت جالب و مناظر دیدنی شگفت‌انگیز، روح و جسم آدمی را جلا می‌بخشد.

روستای ابیانه روی نقشه

تپه های سیلک

تپه های سیلک

قطعا بازدید از مکانی که می‌تواند از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ بشری باشد، جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. تپه‌های سیلک کاشان برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی، بسیار جذاب است. گورستان‌های الف و ب هرکدام به‌ترتیب از قدمتی بیش از ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برخوردار هستند و در آن، لایه‌های تمدنی متفاوتی توسط باستان‌شناسان رقم خورده است. این زیگورات از گل رس و سفال ساخته شده است و تا مدت‌ها از وجود آن‌ها، اطلاعاتی در دسترس نبود تا اینکه پس از جاری‌ شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورد و به‌عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگی سیلک

تپه سیلک روی نقشه

کویر ابوزید آباد

کور ابوزیدآباد

کویرگردی یکی از تجربه‌های جذاب است. اگر دوست دارید بخشی از سفر شما کویرگردی باشد یا به‌ هدف کویرگردی کوله‌ی سفر می‌بندید، کویر ابوزید آباد جزء جاهای دیدنی کاشان است که مقصد خوبی برای شماست. در شمال‌شرقی کاشان و تنها با فاصله‌ی ۳۰ کیلومتر از این شهر، کویر ابوزید آباد با چشم‌اندازی وسیع و تپه‌های روان‌ش مورد توجه‌ی بسیاری از گردشگران و کویرنوردان قرار گرفته است. از طرفی، ابوزیدآباد فاصله‌ی نزدیکی با تهران دارد و از این لحاظ بسیار پرطرفدار است. رمل‌های ماسه‌ای، تپه‌های شنی، دریاچه‌ نمک چال عروس و آثار تاریخی که در اطراف این کویر وجود دارد جزو دیدنی‌های آن محسوب می‌شوند. بهترین مکان‌های تاریخی که در نزدیکی کویر ابوزید آباد قرار دارند شامل آثاری چون قلعه کرشاهی، کوه یخاب، روستای ابیانه،‌ آب‌انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهرتاریخی نوش‌آباد است. پاییز زمستان و اوایل فصل بهار زمانی که هنوز به گرمای طاقت ‌فرسای کویری نرسیده‌ است، بهترین زمانی است که می‌توان به این کویر سفر کرد.

آدرس: کاشان، ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد روی نقشه

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی ها

خانه تاریخی و بی‌نظیر طباطبایی‌ها یکی از معروف‌ترین بناهای دوره قاجار است که در سال ۱۲۵۰ هجری قمری به دست یکی از تاجران مشهور و ثروتمند آن دوره به نام سید جعفر طباطبایی در کاشان ساخته شد. این خانه ۴۷۳۰ مترمربع مساحت دارد و ساخت آن تقریبا ۱۰ سال طول کشیده است.

نکته قابل توجه خانه‌های دوره قاجار، کارکردهای متفاوت هر بخش از خانه است و هر قسمت از خانه به شیوه‌ای خاص و برای هدفی مشخص طراحی شده که زیبایی مختص به خود را دارد.

سراسر خانه طباطبایی‌ها مملو از گچ‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های منحصر به ‌فرد است که معماری این خانه را به یک شاهکار تبدیل کرده است. همچنین استفاده از شیشه‌های رنگی به ساختمان زیبایی بصری فوق‌ العاده‌ای بخشیده است و در هر بخش خانه که گام بردارید ذوق و هنر ویژه معمار آن را با تمام وجود احساس خواهید کرد.

آدرس: کاشان، خیابان علوی

خانه طباطبایی ها روی نقشه

خانه عباسیان

خانه عباسیان

خانه عباسیان یکی از مکان های دیدنی کاشان است که از آن به‌عنوان شاهکار معماری در ایران یاد می‌شود. این خانه تاریخی در دوره قاجاریه توسط محمدابراهیم تاجر کاشی، از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان ساخته شد.

از بارزترین ویژگی‌های ارزشمند خانه تاریخی عباسیان، می‌توان به تزئینات گچ‌ بری، نقاشی، رسمی ‌بندی، مقرنس، یزدی ‌بندی و گره‌ سازی اشاره کرد که در اوج زیبایی و ظرافت، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

این خانه همان‌طور که اشاره شد، معماری منحصربه‌فردی دارد که بازدید از آن شما را به وجد خواهد آورد. در معماری خانه عباسیان برای این عمارت تاریخی قسمت‌های تابستان ‌نشین و زمستان ‌نشین در نظر گرفته شده است. متناسب با وضعیت آب ‌و هوایی هر فصل، افراد این خانه از قسمت‌های خاصی از آن استفاده می‌کردند.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

خانه عباسیان روی نقشه

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها

کاشان که رسیدید، حتما سراغ محله‌ی سلطان امیراحمد هم بروید و از خانه بروجردی ها دیدن کنید. این خانه نگین جاهای دیدنی کاشان است که تا ساعت ۹ شب می‌توانید از آن بازدید کنید و در فضای آرامش‌بخشش قدم بزنید. این بنا سوغات دوره‌ی قاجار در ایران است و از شاهکارهای هوشمندانه‌ی تاریخ ایران در قرن ۱۳ محسوب می‌شود. این خانه‌ی وسیع با دو حیاط بیرونی و اندرونی، حوضی بزرگ، سردر زیبا، درهای چوبی و خط و نقوش دیوارها، چشم شما را همراه خود می‌کند تا از لحظه‌لحظه‌ی حضور در این محل لذت ببرید. اما ویژگی بی‌نظیری که در خانه بروجردی ها شما را شگفت‌زده می‌کند، بادگیرهای آن و هوای مطلوب و خنک آن در تابستان است که شما را از آب‌وهوای گرم منطقه‌ی کویری ایران نجات می‌دهد. این خانه نمونه‌ی منحصربه‌فردی در سبک معماری نوی ایران است.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد

خانه بروجردی ها روی نقشه

خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان از دیگر خانه‌‌های تاریخی و بسیار زیبای کاشان است. در بین جاهای دیدنی کاشان، بازدید از خانه‌های تاریخی لطف دیگری دارد. در بخش‌های قبلی درباره خانه‌های تاریخی مختلف صحبت کردیم. حالا نوبت به خانه تاریخی احسان رسیده است. قدمت این خانه تاریخی به صد سال پیش و دوران قاجار باز می‌گردد. این عمارت زیبا در خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ کاشان قرار دارد. خانه تاریخی احسان جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود. در حال حاضر کاربری خانه تاریخی احسان را تغییر داده‌اند. به این ترتیب جایی آرام برای اقامت مسافران محسوب می‌شود. با اقامت در این خانه، حس و حال قجری را تجربه خواهید کرد.

معماری این خانه بسیار منحصر‌به‌فرد است. با دیدن نمای داخلی آن به یاد فیلم‌های قدیمی می‌افتید. این اقامتگاه سنتی، بافت قدیمی خانه را به‌خوبی حفظ کرده است. به همین خاطر حتی فضای اتاق‌ها نیز به همان شکل سنتی و ایرونی هستند. پس نباید انتظار امکانات لوکس و آنچنانی را در این اقامتگاه داشته باشید. حوضی بزرگ و مستطیلی در میان حیاط خانه تاریخی احسان قرار دارد که آن را بسیار باصفا و دلباز می‌کند.

آدرس: کاشان، میدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی

خانه تاریخی احسان روی نقشه

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک

این آتشکده یکی از جاهای دیدنی کاشان است که در روستای ابیانه واقع شده و سنگ بنای اولیه آن در دوره هخامنشیان گذاشته شده است. این آتشکده‌ی تاریخی کاشان با داستان ها و سرنوشت های متعددی گره خورده که البته درستی و صحت بعضی از آن ها مورد تردید است.

در مسیر اصلی روستای ابیانه چند سابات (گذرگاه سرپوشیده) وجود دارد و در اولین سابات، آتشکده واقع شده است. در گویش ابیانه کلمه “هر” به معنی زیر و “پَک” به معنی پله به کار می‌رود. بسیاری از افراد معتقدند به‌ خاطر محل قرارگیری آتشکده و معنای کلمه‌های هر و پک در زبان محلی، نام این آتشکده هِرپَک است.

عده ای دیگر هم معتقدند که تلفظ درست نام این آتشکده از “هارپاک”، شخصیتی بزرگ و مهم در تاریخ هخامنشی و مادها گرفته شده است. در هر صورت، این آتشکده به زبان مردم محلی با زمان هرپک و به زبان دیگران هارپاک شناخته می‌شود.

آدرس: کاشان، روستای ابیانه

تیمچه امین الدوله؛ همنشینی تاریخ و هنر

تیمچه امین الدوله

ترکیب تاریخ و معماری آن‌قدر نمونه‌های هنرمندانه و ظریفی از خود به‌جا گذاشته که تحسین و حیرت تماشاگران را به‌دنبال دارد. تمیچه‌ امین الدوله مثالی خوب برای این ترکیب است. هنر در کنار اصالت و زیبایی همراه با شکوه، تمام آن چیزی است که با دیدن این تیمچه برایتان تداعی خواهد شد. این تیمچه در اصل کاروانسرای امین‌الدوله است که در میانه‌ی بازار تاریخی کاشان بنا شده. بانی و سازنده‌ی تیمچه فرخ‌ خان امین ‌الدوله غفاری است که توانسته با استفاده از فنون فوق‌العاده و هنری که در ساخت آن به‌کار برده است، این اثر را به یکی از شاخص‌ترین بناهای معماری تبدیل کند.

بازار کاشان پس از زلزله‌ی اواخر قرن دوازدهم خسارت‌های زیادی دید و بخش اعظمی از آن تخریب شد. بعد از آن واقعه امین ‌الدوله برای ترمیم و بازسازی دوباره‌ی آن دست ‌به‌ کار شد و توانست جانی دوباره به این بازار بدهد. این تمیچه هم یکی از بخش‌هایی بود که امین‌الدوله بعد از بازسازی به بازار اضافه کرد. این کاروان‌سرا با دو در بزرگ چوبی به بازار متصل می‌شود. کارشناسان و صاحب‌نظران در مورد تمیچه‌ امین الدوله اعتقاد دارند که یکی از شاهکارهای بی‌بدیل معماری ایران است و جزء ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود.

آدرس: کاشان، تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک، بازار کاشان

تیمچه امین الدوله کاشان روی نقشه

مسجد و مدرسه آقابزرگ

مسجد آقابزرگ

این مسجد و مدرسه در دوران قاجار ساخته شده و ساخت آن حدود هشت سال به طول انجامید. گنبد مسجد آقابزرگ یکی از بزرگترین گنبدهای آجری جهان است و معماری مسجد شباهت زیادی به معماری مدارس چهارباغ و صدر اصفهان دارد. اگر به کاشان سفر کردید بازدید از این مسجد و مدرسه باشکوه تاریخی را از دست ندهید.

مسجد آقابزرگ کاشان با سرمایه شخصی به نام حاج محمدتقی خانبان در بین سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری و برای برگزاری نماز جماعت و همچنین برگزاری مجالس درس ساخته شده بود. گفتنی است ساخت این بنا در دوره پادشاهی محمدشاه قاجار آغاز شده و در نخستین سال‌های سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسیده است. مسجد آقابزرگ در خیابان فاضل نراقی شهر کاشان قرار دارد و در بافت کهن شهر واقع شده است. با این که این مسجد قدمت بالایی دارد ولی از نظر استواری هنوز وضعیت مناسبی دارد و پابرجا باقی مانده است.

آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی.

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان روی نقشه

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد

در نزدیکی کاشان و شهر نوش آباد یک شهر زیر زمینی با عمقی از ۴ تا ۱۸ کیلومتر ساخته شده که دیدنی آن خالی از لطف نیست. این شهر به دست بشر و در سه طبقه ساخته شده و متشکل از فضای متعددی از جمله اتاق، راهرو، چاه‌ها و بخش‌های دیگر است که هرکدام توسط چاه های عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند.

مجموعه تاریخی نوش‌آباد که از آن به نام مجموعه اویی نیز یاد می‌شود، از چندین هزار متر وسعت برخوردار است و با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسان، قدمتش به پیش از اسلام می‌رسد. معماران و باستان‌شناسان معتقدند که اویی، تونلی ساخته دست بشر است که در ادوار مختلف تاریخی، کاربردی نظامی و دفاعی داشته است.

اویی، بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان است که در زیر بافت شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است. عمق شهر اویی را بین چهار تا ۱۶ متر تخمین زده‌اند و وسعت آن به‌قول اهالی منطقه، تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترده شده و چهار کیلومتر برآورد شده است. این مجموعه که به ‌صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد ساخته شد و شامل مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه می‌شود، بر دیواره‌های آن آثار برخورد لبه شیء تیز دیده وجود دارد که با توجه به ‌سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایل مورد استفاده برای حفاری باید از جنسی شبیه الماس بوده باشد.

آدرس: کاشان، نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد روی نقشه

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیراحمد

یکی از آثار مهم و ارزشمند کاشان، حمام سلطان امیراحمد است. تزئینات این حمام آن را به به اثری مهم در میان جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است. این حمام یکی از جذاب ترین حمام های ایران است و درست در بافت تاریخی شهر، حوالی خانه بروجردی ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی ها قرار گرفته است. حمام سلطان امیراحمد یک پشت بام تماشایی هم دارد. این پشت بام مورد علاقه بسیاری از عکاسان است.

بام این حمام یکی از نمونه های منحصربه فرد بام های گنبدی کشور است. بر روی بام چندین گنبد وجود دارد که با شیشه های عدسی محدب پوشیده شده اند. این شیشه‌ها باعث می شوند نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد و این موضوع شیوه‌ای نو در سبک معماری آن دوران است.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد کاشان روی نقشه

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان

کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی به‌همت دختر مالک اشتر، صفیه خاتون، ساخته شده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی، در ادوار مختلفی همچون کریم‌خان زند و عبدالرزاق خان (حاکم کاشان)، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از زیبایی‌های قابل‌توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی چون عبدالکریم و ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.

آدرس: کاشان، خیابان باباافضل، محله میدان کهنه.

مسجد جامع کاشان روی نقشه

کویر بند ریگ

کویر بند ریگ

استان اصفهان درست در مرکز ایران قرار دارد. در این استان می‌توانیم شاهد حضور کویرهای مختلف باشیم. در گذشته کویرگردی طرفداران چندانی نداشت؛ اما این روزها بسیاری از جوانان به‌دنبال حضور در تورهای کویرگردی هستند. کویرهای مختلفی در استان اصفهان و نزدیکی کاشان به چشم می‌خورند. هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص به خود را دارند. برخی از این کویرها شهرت بسیاری پیدا کرده‌اند و به همین خاطر شلوغ هستند. بعضی از مسافران ترجیح می‌دهند که از کویرهای آرام و بکر دیدن کنند. اگر شما هم به‌دنبال جایی آرام و به دور از شلوغی هستید، می‌توانید سری به کویر بند ریگ بزنید. این کویر یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود.

کویر بند ریگ در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. این کویر ظاهری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. همچنین در میان این کویر می‌توانید از کاروانسرایی قدیمی و قناتی تاریخی دیدن کنید. قدمت این کاروانسرا به دوران شاه‌عباس صفوی باز می‌گردد و در حال حاضر آن را به یک اقامتگاه سنتی و کمپ کویرگردی تبدیل کرده‌اند.

آدرس: کاشان، شمال شهرستان آران و بیدگل.

موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

موزه‌های مختلفی در سراسر ایران وجود دارند. شاید بیشتر ما از موزه‌های تاریخی همانند ایران باستان یا موزه‌های تخصصی همانند موزه موسیقی دیدن کرده باشیم. موزه سینما تا موزه تاریخ طبیعی، حتی کاخ موزه‌ها هم برای ما بسیار آشنا هستند. تقریباً هر کدام از ما حداقل یک بار از انواع مختلف موزه دیدن کرده‌ایم؛ اما هیچ موزه‌ای موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی نمی‌شود. موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این موزه در خیابان علوی کاشان و داخل یک ساختمان قدیمی با قدمت تاریخی ۱۰۰ ساله قرار دارد.

از گذشته تا به امروز، از هزاران سال و ابتدای تاریخ پیدایش انسان، همواره برای کودکان اسباب بازی می‌ساختند. قطعا اسباب ‌بازی‌های هر دوران با دوران دیگر تفاوت دارند. همچنین هنر خیمه شب بازی که امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد را باید به نسل جدید معرفی کرد. پس با بازدید از این موزه می‌توانید خاطرات بسیار قدیمی را زنده کنید. همچنین هنرهای قدیمی و تاریخی را زنده نگه دارید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، باستان ششم، بن بست علامه، شماره ۴۳

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر در چند کیلومتری شمال غرب کاشان، در محله‌ی قدیمی سرکمر قرار دارد. این آبشار نمای فوق‌العاده‌ای دبه شهر نیاسر داده است و یکی از جاذبه‌های محبوب در بین گردشگران است. آب این آبشار از چشمه‌ی تالار تأمین می‌شود و در زمستان از همیشه پر آب‌تر است. در کنار این آبشار ورودی غار نیاسر را هم می‌توانید ببنید که به جذابیت آن اضافه کرده است. در فهرست طبیعت کاشان ، سری هم به حوالی شهر بزنید و آبشار نیاسر را از دست ندهید.

آدرس: کاشان، نیاسر

آبشار نیاسر روی نقشه

غار تالار رئیس نیاسر

غار تالار رئیس

یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز شهر کاشان، غاری بسیار زیبا و دیدنی است که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. این پدیده زیبای گردشگری، یکی از عجایب و جاذبه‌های محبوب منطقه به شمار می‌رود که ظاهرا از قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال برخوردار بوده و به دست بشر احداث شده است.

در مورد علت ایجاد غار نیاسر که از آن به غار سوراخ رئیس نیز یاد می‌شود، روایت‌های متعددی بیان شده است که محتمل‌تر بودن آن را می‌توان ایجاد این غار زیبا و عجیب به‌دلیل برگزاری مراسم آیینی و مذهبی دانست.

این آبشار در محله سرکمر واقع شده و آب آن از چشمه تالار (اسکندریه) سرچشمه می‌گیرد که در کنار چارطاقی (آتشکده‌ی ساسانی) قرار دارد؛ چشمه‌ای که شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دوسوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یک‌سوم هم به محله نو می‌رود. امروزه این مکان که به‌صورت تونل‌های سنگی پیچ‌درپیچ و تودرتو ساخته شده، به یکی جاهای دیدنی کاشان تبدیل شده است.

آدرس: کاشان، نیاسر، کوه های کرکس

غار نیاسر روی نقشه

در سفر به کاشان کجا اقامت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از سفر به کاشان باید انجام دهید، اجاره اقامتگاه مناسب در این شهر است. اجاره اقامتگاه در کاشان دغدغه بسیاری از مسافران برای سفر به کاشان است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به کاشان به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در کاشان مراجعه کنید تا بهترین اقامتگاه‌های این شهر را باهم مقایسه و اجاره نمایید. البته اجاره خانه سنتی در کاشان یکی دیگر از پیشنهادهایی است که می‌تواند جذابیت سفر شما را دوچندان کند.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *