جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان؛ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر دیدنی

جاهای دیدنی زنجان از آن دسته جاذبه‌های دیدنی و بکری به حساب می‌آیند که چشم هر گردشگر خوش ذوقی را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کنند. شهر زنجان در میان کوه‌های سر به فلک کشیده محصور شده‌ است و همین امر، تابستان‌های کوتاه و معتدلی را برای این شهر رقم می‌زند. مکان های دیدنی زنجان، از شگفت انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق گردشگری ایران هستند و گزینه خوبی برای مسافرت در هر چهار فصل سال به شمار می‌آیند. جاذبه های گردشگری و طبیعت خدادادی و باشکوه زنجان، زبانزد هر مسافر و گردشگری است که سفر به این شهر را برای هر ایران دوستی الزامی می‌کند.

تنوع جاذبه های گردشگری زنجان و شگفتی‌های بی‌نظیر، انتخاب جاهای دیدنی زنجان را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. اما جای نگرانی نیست! چراکه در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، ما از دغدغه‌های سفر کاسته و لذت گردش در جاهای دیدنی محبوب با چشم انداز‌های باشکوه را به شما هدیه می‌کنیم. پس کوله‌بار سفر خود را ببندید و در ادامه همراه ما باشید تا بهترین مکان‌های لذت بخش زنجان را برای گشت و گذار نسبت به سلیقه خود برگزینید.

معرفی استان زنجان و جاهای دیدنی زنجان

معرفی استان زنجان و جاهای دیدنی زنجان

یکی از قطب‌های گردشگری ایران، شهر تاریخی زنجان است که مرکز استانی به همین نام بوده و در ناحیه مرکزی شمال غرب ایران قرار دارد. این شهر دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است و در قدیم به آن زنگان می‌گفتند. در واقع زنجان نام معرب شده زنگان است. البته این طور که از شواهد تاریخی به نظر می‌رسد، مورخ نامدار، حمدالله مستوفی نام نخستین این شهر را شهین ذکر کرده‌ است. نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی از اهالی هنوز هم این شهر را با نام زنگان به یاد می‌آورند. حکیم زجاجی در بیت «ز زنگان بدان مرد روشن ضمیر، دبیری سرافراز بد تیزویر» از نام قدیمی این شهر استفاده کرده‌ است.

استان زنجان، ۳۹۳۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۱.۴۳ درصد از مساحت کل  ایران را از آن خود کرده‌ است. جمعیت ۴۳۰۸۷۱ نفری شهر زنجان در سال ۱۳۹۵، نشان از رشد ۱.۲ درصدی این جمعیت دارد. این شهر پر از اصالت و قدیمی، ۶ شهرستان دیگر از جمله طارم، ابهر، ابجورد، خدابنده و ماهنشان را در درون خود جای داده‌ است. شهر زنجان از سمت شرق با استان قزوین، از سمت غرب و جنوب غربی با استان کردستان، از سمت شمال با استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی و از سمت جنوب با استان همدان مرز مشترک داشته و همسایه است.

در پسِ جاهای دیدنی زنجان، روایت‌های تاریخی و جالبی نهفته است که چشمی بینا و گوشی شنوا برای شنیدن داستان‌های هزار و یک شب این شهر نیاز است. اگر شما هم گوشی برای شنیدن این داستان‌ها و نگاهی عمیق و ژرف برای دیدن طبیعت بکر و خدادادی این شهر دارید، پس در ادامه همراه پیشنهاد‌های جذاب لیدوماتریپ برای دیدن جاذبه ‌های گردشگری زنجان باشید.

جاهای دیدنی زنجان کجاست؟

یکی از هیجان انگیز‌ترین و پرشور‌ترین بخش سفر به زنجان، بازدید از جاذبه ‌های گردشگری زنجان است. شهر زنجان مکان‌های دیدنی فراوانی دارد. برای شروع یک سفر هیجان انگیز و فراموش نشدنی به این شهر، ابتدا باید با جاذبه های گردشگری زنجان و چشم انداز‌های باشکوه آن آشنا شوید. در روزگاری که نام شهر‌های دیگر سایه بر حضور شهر زنجان انداخته، تصمیم گرفتن برای سفر به این شهر پر از زیبایی که کمتر گردشگری پرده از این زیبایی‌ها کنار زده، واقعا ستودنی‌ است. شعر «شنیدن کی بود مانند دیدن» را دقیقا می‌توان در وصف چشم انداز‌های شهر زنجان به کار برد که زبان هم در توصیف این زیبایی‌ها عاجز مانده‌ است. از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی زنجان می‌توان به دودکش جن، آبشار شارشار، غار‌های کتله‌خور عجیب و شگفت انگیز، کوه‌های رنگارنگ آلا داغ لار بی‌نظیر، دریاچه پری، پیست اسکی پاپایی، مسجد خانم، غار خرمنه سر، دشت سهرین، گنبد سلطانیه، بازار تاریخی زنجان، مسجد جامع زنجان، بنای رختشورخانه، آتشکده تشویر و آتشکده گیلانکشه، رودخانه قزل اوزون و پل تاریخی میر بهاءالدین و بسیاری دیگر از مکان های دیدنی اشاره کرد که در ادامه شما را بیشتر با این چشم انداز‌های خیره کننده آشنا می‌کنیم.

· دودکش جن؛ از عجیب‌ترین جاذبه های گرشگری زنجان

دودکش جن؛ از عجیب‌ترین جاذبه های گرشگری زنجان

یکی از داستان‌های هزار و یک شب زنجان که می‌توان برای گردشگران نقل کرد، دودکش جن شهر زنجان است. در زمان‌های گذشته، خرافات همواره با فرهنگ مردم محلی آمیخته شده بود و باعث خلق داستان‌های دور از ذهنی می‌شد که دهان به دهان چرخیده و به نسل‌های دیگر می‌رسید. دودکش جن که یکی از جاهای دیدنی زنجان است، نمونه‌ای از این خرافه‌های عجیب اما جالب می‌باشد. شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا به این دودکش‌ها، دودکش جن می‌گویند؟ در زمان‌های قدیم، برخی محلیان به دلیل عظیم و بزرگ بودن این دودکش‌ها، ساخت آن را به اجنه و دیوها نسبت می‌دادند. اما همه این ماجراها در پسِ اثر پدیده زمین شناسی به نام هودو می‌باشد که در اثر فرسایش، تبدیل به مناره‌های بلند و نازک به شکل قارچ شده‌ است.

پس ساخت این دودکش به عوامل فرازمینی ربطی ندارد و می‌توانید با خیال راحت و به دور از مشاهده دیو و جن به گشت و گذار و بازدید از این اثر تاریخی بپردازید. دژی کهن در پای این دودکش عظیم، خبر از قدمت طولانی دودکش جن می‌دهد. در نزدیکی و پایین دودکش جن، قلعه‌ای باستانی وجود دارد که به تخت دیو مشهور می‌باشد که ظاهری اسرار آمیز بر خود گرفته‌ است. در زمان‌های گذشته، محلی‌ها معتقد بودند که دیو‌ها بر روی سنگ‌های ستون‌های این قلعه به خواب می‌روند و علت نسبت دادن نام تخت دیو به این قلعه، همین باور خرافی است.

دودکش‌های جن که در اثر رسوبات آبرفتی در زیر تخته سنگ‌های بزرگ پدید می‌آیند، بیشتر در آمریکا به چشم می‌خورند. اما برای دیدن این پدیده لازم نیست تا آنجا سفر کنید. دودکش جن شگفت انگیز زنجان در ۱۲۰ کیلومتری زنجان و ۲۰ کیلومتری ماهنشان قرار دارد و شما عزیزان به صورت رایگان و ۲۴ ساعته می‌توانید به بازدید از این بنای تاریخی و دیدنی بپردازید.

· بازار زنجان؛ از جاذبه های گردشگری زنجان

بازار-سرپوشیده-زنجان؛-از-قدیمی‌ترین-بازارهای-ایران

 

بازار سنتی زنجان، به عنوان یکی از جاهای دیدنی زنجان، یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان به شمار می‌آید. قدمت این بازار سنتی به دوران قاجار باز می‌گردد و در بافت قدیمی شهر در مجاورت دروازه قلتوق قرار دارد. بازار سنتی زنجان ۸ راسته دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به راسته‌های کفاشان، سراج‌ها، زرگر‌ها، بزاز‌ها و غیره اشاره کرد. بازار زنجان، دو قسمت بازار بالا و بازار پایین دارد که از معماری زیبایی در ساخت این بازار بهره گرفته شده‌ است. انواع طاق‌ها با قوس هلالی، کاشی کاری‌های رنگارنگ در طرح قاجاری و ستون نما‌های گلدانی، زیبایی هرچه تمام‌تر این بازار را به معرض دید می‌گذارند. آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم شهر زنجان را می‌توان به وضوح در میان راسته‌های مختلف و جای جای این بازار مشاهده کرد. پیشنهاد می‌کنیم تماشای راسته‌های بازار سنتی زنجان، سقف‌های زیبای آجری، تیمچه‌ها و چای خانه‌های این بازار را از دست ندهید و در سفر خود به زنجان، حتما سری به این مکان تماشایی بزنید.

· کوه‌های رنگی آلا داغ لار؛ از مکان های دیدنی زنجان

کوه‌های رنگی آلا داغ لار؛ از مکان های دیدنی زنجان

یکی از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان، کوه‌ها و تپه‌های آلا داغ لار است که به کوه‌های رنگی شهرت دارد. بازدید از این کوه‌ها و رنگ‌های خیره کننده و شگفت انگیز قرمز، سفید، زرد، نارنجی و سبز این تپه‌ها، به قدری خاص است که گویی در سیاره‌ای خارج از زمین در حال گام نهاندن هستید. یکی از نکات جالب و قابل توجه درباره این کوه‌ها، خانه‌های رنگی زنان روستایی این منطقه است که در گذشته و هنگام نوروز و عید برای رنگ کردن خانه‌هایشان از خاک‌های رنگی این کوه بهره می‌بردند. شاید شنیده باشید که کوه‌های آلا داغ لار، شباهت عجیب به کوه‌های پِینتد دیزرتز استرالیا دارد که البته مساحت کوه‌های رنگارنگ آلا داغ بیشتر از کوه‌های استرالیا است.

این کوه‌های جادویی، جاذبه‌های گردشگری زیادی درون خود جای داده‌اند که می‌توان به دریاچه‌های آب شیرین، چشمه‌ها و رودخانه‌های متنوع و باغ‌های باشکوه اشاره کرد. کوه‌های رنگی آلا داغ لار که سوژه‌ای مناسب برای عکاسی و ثبت شگفتی‌های موجود در طبیعت است، در مسیر زنجان به ماهنشان قرار دارد. پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه بازدید از این جاذبه گردشگری شهر زنجان فراموش نشود.

سرای ملک زنجان؛ سرایی دیدنی در بازار زنجان

سرای-ملک-زنجان؛-سرایی-دیدنی-در-بازار-زنجان

یکی دیگر از جاهای دیدنی زنجان که حال و هوایی سنتی دارد، سرای ملک واقع در بازار پایین زنجان است. این سرا قسمتی از بازار سرپوشیده و سنتی زنجان بوده و در زمان‌های گذشته رونق بسیار داشته است. این سرا در یک طبقه ساخته شده و حیاط آن به شکل مربع بوده و اطراف آن را حجره‌هایی به تعداد ۲۰ عدد احاطه کرده است.

مسجد چهل ستون زنجان؛ از جاهای دیدنی استان زنجان

مسجد-چهل-ستون-زنجان؛-از-جاهای-دیدنی-استان-زنجان

مسجد چهل ستون زنجان، یکی از جاهای دیدنی زنجان است و در بافت سنتی بازار بالای زنجان، در راسته حجت الاسلام واقع می‌باشد. این مسجد دارای صحنی بزرگ است که در وسط این صحن، یک حوض آب قرار دارد. معماری داخل این مسجد به شکل طاق بوده و تزئینات ساده گچ‌بری‌شده دارد.

داش کاروانسراسی یا کاروانسرای سنگی؛ مجموعه‌ای سنگی در زنجان

داش-کاروانسراسی-یا-کاروانسرای-سنگی؛-مجموعه‌ای-سنگی-در-زنجان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زنجان ، کاروانسرای سنگی واقع در جاده کمربندی زنجان – میانه می‌باشد که روبه‌روی آن، ایستگاه قطار قرار دارد. این مکان دیدنی به سبک چهار ایوانی ساخته شده است و قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. دلیل اینکه به این کاروانسرا، کاروانسرای سنگی گفته می‌شود این است که از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت این بنای تاریخی استفاده شده است. این کاروانسرا امروزه به عنوان رستوران سنتی استفاده شده و پذیرای میهمانان و مسافران از شهرهای مختلف ایران می‌باشد.

· گنبد سلطانیه؛ از مشهورترین جاذبه های گردشگری زنجان

گنبد سلطانیه؛ از مشهورترین جاهای دیدنی زنجان

شاید در مسیر تهران به زنجان، مسجدی با کاشی‌ها و گنبدی فیروزه‌ای شکل به چشمتان بخورد. این مسجد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است؛ چراکه به عنوان بزرگ‌ترین گنبد آجری در ایران و بزرگ‌ترین خشت گنبدی جهان شناخته می‌شود. این گنبد تاریخی به دستور یکی از پادشاهان مغول به نام سلطان محمد خدابنده ملقب به الجایتو و با نظارت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ساخته شد تا پیکر امام علی (ع) و امام حسین (ع) به این مسجد انتقال یابد. در ادامه، با مخالفت‌های شدید علمای شیعه و خواب عجیب خود سلطان محمد، این کار لغو گردید و باعث شد این گنبد به یکی از مکان های دیدنی زنجان تبدیل شود. پیکر این سلطان علاقه‌مند به تاریخ، در همین گنبد سلطانیه مدفون شده‌ است. اگر سفرنامه‌های باستانی را مطالعه کنید، حتما نام گنبد سلطانیه به چشمتان می‌خورد. اما متاسفانه امروزه، آسیب‌ها و تنش‌های زیادی به این گنبد فیروزه‌ای وارد شده و به سختی تا به امروز دوام آورده و پا برجا ایستاده است.

دالان‌هایی زیرزمینی در گنبد سلطانیه به چشم می‌خورد که خبر از برگزاری آیین‌های دینی در سال‌های گذشته می‌دهد. بر روی برخی از دیوار‌های بنای گنبد سلطانیه، نام‌های الله، محمد، علی و بسیاری از آیات قرآنی به چشم می‌خورد که قدمت این نام‌ها به ۷۰۰ سال گذشته باز می‌گردد. گنبد سلطانیه از دو لایه ساخته شده که گذشت زمان، تاثیر به خصوصی در سلامت سازه و بنا نگذاشته‌ است. تمام دیواره‌های بنای گنبد سلطانیه از آجر ساخته شده و گنبد زیبا و خوش رنگ آن از کاشی‌های فیروزه‌ای پدید آمده‌ است.

این گنبد دیدنی که در قدیم به عنوان ساعت آفتابی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. بنای گنبد سلطانیه یادبود دوره ایلخانی، در استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار حلی و خیابان گنبد قرار گرفته و باید ۴۳ کیلومتر از شهر زنجان فاصله بگیرید تا گنبد سلطانیه نمایان شود. این گنبد به جز ایام تعطیل همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر آماده بازدید گردشگران و تاریخ دوستان می‌باشد که می‌توانند به شکل رایگان از آن بازدید کنند.

· بقعه چلبی اوغلی؛ یکی از جاهای دیدنی زنجان

بقعه چلبی اوغلی؛ یکی از جاهای دیدنی زنجان

یکی دیگر از مکان های دیدنی زنجان، بقعه چلبی اوغلی است که قدمت آن به دوران ایلخانی باز می‌گردد. این بقعه در مسیر سلطانیه به خدابنده توسط یکی از مریدان مولانا ساخته شده‌ است. اگر کتاب عارف جان سوخته را خوانده باشید، می‌دانید که از زبان حسام الدین چلبی نوشته شده‌ و این فرد در این بقعه به خاک سپرده شده‌ است. او به عنوان یکی از هم‌نشین‌های مولودی مولانا شناخته می‌شد.

بنای تاریخی چلبی اوغلی، مورد توجه بسیاری از گردشگران و تاریخ نگاران است که در دو بخش خانگاه و مقبره ساخته شده‌ است. متاسفانه بقعه چلبی اوغلی آسیب‌های زیادی دیده، اما بخشی از کتیبه‌های قدیمی همچنان قابل مشاهده هستند. این مقبره تنها ۵۰۰ متر با گنبد سلطانیه فاصله دارد و با نیم ساعت فاصله زمانی، می‌توان پرده از بسیاری شگفتی‌ها و راز‌های این بقعه برداشت.

· معبد داش کسن

معبد داش کسن؛ یکی از جاذبه های دیدنی زنجان

معبد داش کسن یا معبد اژدها که از دوره ایلخانی بر جای مانده، یکی از جاهای دیدنی زنجان است. داش کسن در ترکی، معنای سنگ تراش را دارد. معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و چینی می‌باشد که در نوع خود معماری بی‌نظیری را داراست. این معبد در نزدیکی روستای ویر در ۱۳ کیلومتری شهر سلطانیه قرار دارد و مردمان محلی داستان‌های عجیب و جالبی درباره زندگی شبانه جن و پری‌ها تعریف می‌کنند که گوش سپردن به این حکایت‌ها، لذت بازدید از معبد داش کسن را افزایش می‌دهد.

جاهای دیدنی طارم؛ از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

شهرستان طارم، یکی از شهر‌های دلپذیر و خوش آب و هوای زنجان است که به دلیل سرسبز بودن مراتع، از این شهرستان به عنوان نگین سبز زنجان یاد می‌شود. این شهر به دلیل حاصلخیزی مزرعه‌ها، وجود شرایط اقلیمی مناسب برای دامپروری و کشاورزی، معروف به هندوستان ایران است. آبشار‌ها و چشمه‌های روان، یخچال‌های طبیعی و روستا‌هایی با بافت سنتی، آتشکده‌های تاریخی، جنگل‌های سرسبز شگفت انگیز، غاری متحیر کننده و کوه‌های سر به فلک کشیده، شهرستان طارم را تبدیل به یکی از مکان های دیدنی زنجان کرده‌ است.

طبیعت بکر و دیدنی طارم و جاهای دیدنی زیادی همانند آتشکده الزین طارم، آبشار هشترخان، آتشکده گیلوان، آبشار وزنه سر، جنگل‌های بکر ولوار، رودخانه آب برکه و غیره از جمله جاذبه های گردشگری زنجان و شهرستان طارم به حساب می‌آیند. تماشای جاده‌های پیچ در پیچ هنگام بارش باران به همراه تلفیقی از فضای مه آلود میان کوه‌های برافراشته و چمن‌ها و دشت‌های سرسبز، فضای آرامش بخش و روح نوازی را برای گردشگران این شهر زیبا و کمتر شناخته شده به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله با جاهای دیدنی طارم آشنا شده و به تماشای تصاویر مناظر زیبای این شهر می‌نشینیم.

· غار خرمنه سر؛ یکی از جاذبه ‌های گردشگری زنجان

غار خرمنه سر؛ یکی از جاذبه ‌های گردشگری زنجان

غار خرمنه سر یکی از مکان های دیدنی زنجان و از معروف‌ترین غار‌های زنجان است که در ۲۲ کیلومتری شهر آب بر، (مرکز شهرستان طارم) میان کوه‌های سر به فلک کشیده خرمنه، در شمال روستای شاه نشین قرار دارد. این غار باعظمت با ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، یکی از عظیم‌ترین غار‌های ایران است. مسیر دسترسی به غار خرمنه سر، بسیار دلپذیر بوده و برای بازدید از این غار تاریخی، باید از میان رودخانه‌ای خروشان و پر از آب و درختان زیتون و انجیر گذر کرد. در بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده که در قرن چهارم هجری، غار خرمنه سر زیستگاه انسان‌ها محسوب می‌شده ولی نشانه‌ای از تمدن انسان‌های دیگر که مربوط به تاریخ‌های باستانی باشد، تا این زمان یافت نشده‌ است. در منظره غار خرمنه سر، سنگ‌های آهکی به صورت آویزان دیده می‌شود که زیبایی خاصی به فضای این غار بخشیده‌ است. نزدیک دهانه بزرگ غار، حفره‌ای کوچک وجود دارد که اگر خواهان بازدید از این مکان باشید، باید به حالت خزیده و درازکش حرکت کنید. پس از ورود به غار، دریچه‌ای از عجایب و شگفتی‌ها، دنیای دیدنی و پر از رمز و راز در مقابل دیده گردشگران پدیدار می‌شود. به پیشنهاد لیدوماتریپ، بازدید از این غار زیبا را در سفر به شهر تاریخی و دیدنی زنجان از دست ندهید.

·  آبشار وزنه سر؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار وزنه سر؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار وزنه سر یکی از جاذبه‌های بکر و طبیعی شهرستان طارم است و در روستای وزنه سر از توابع شهر طارم قرار دارد. علت نامیدن این روستا به وزنه سر، این است که برخی محلیان این منطقه، آبشار را وزن می‌نامند و چون روستا بر فراز یکی از آبشار‌ها قرار گرفته‌، این روستا به عنوان روستای وزنه سر شناخته می‌شود. در روستای وزنه سر دو آبشار به همین نام وجود دارند. این آبشار‌ها از اتصال دو رودخانه پرآب پدید می‌آیند که در مسیر عبور خود از کوه‌های سر به فلک کشیده و صخره‌های محکم و چمن زار‌های سرسبز عبور می‌کنند. با یک ساعت پیاده روی از ابتدای روستا می‌توان زیبایی‌های اولین آبشار را تماشا کرد.

اولین آبشار که کوثر ۱ نام دارد، بلند‌تر از آبشار‌های دیگر است. آب روان این آبشار زیبا از کوه‌های سر به فلک کشیده، به طرف پایین سرازیر شده و در میان درختان حوضچه‌ آبشار عظیمی را پدید می‌آورد. دومین آبشار با عبور از میان جنگل و درختان سرسبز بلند به وجود می‌آید که فاصله آن با آبشار دوم ۳۰ دقیقه است. با تماشای چشم انداز بکر اطراف و نوازش خنک نسیم، گذر زمان حس نمی‌شود.

درختان متنوع و گوناگون گردو، فندق، تمشک و انگور به منظره بکر خدادادی طارم، زیبایی دو چندانی بخشیده‌ است. چند کیلومتر دورتر از آبشار دوم، آبشار سومی با نام کوثر ۳ قرار گرفته که از دو آبشار قبلی کوتاه‌تر می‌باشد. علاوه بر این ۳ آبشار، آبشار‌های متعدد دیگری هم در اطراف روستا وجود دارند که چشم انداز این روستا را زیباتر کرده‌اند. گردشگران و علاقه‌مندان به مناظر دیدنی و تماشایی می‌توانند ضمن جذب آرامشی وصف نشدنی در این مکان زیبا، از یکی از ثروت‌های خدادادی این منطقه دیدن کنند.

· جنگل‌های ولوار؛ یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری زنجان

جنگل‌های ولوار؛ یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری زنجان

جنگل‌های ولوار، یکی از جاذبه های گردشگری زنجان، بالاتر از روستاهای چرزه، لهمت و چشمه سر قرار گرفته‌ است. قله‌های شمالی شهرستان طارم بیشتر سال پوشیده از مه است که کاهش دما و خنکی هوا را در پی دارد. قله‌های گوناگون و متنوع با ارتفاع و شیب زیاد باعث خلق منظره‌ای زیبا شده که برای کوهنوردان، ورزشکاران و گردشگران از جلوه خاصی برخوردار است. اگر از بالای قله‌های این شهرستان به سمت پایین نظاره‌گر باشید، مه زیاد و بزرگی که شبیه به پنبه است می‌بینید. این جنگل یکی از زیباترین چشم اندازهای دیدنی زنجان محسوب شده و بازدید و جنگل گردی در این مکان به هر گردشگر خوش ذوقی پیشنهاد می‌شود.

· آبشار هشترخان طارم؛ از جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار هشترخان طارم؛ از جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار هشترخان طارم یکی از جاذبه های گردشگری زنجان، در دره‌ای سرسبز در حصار کوه‌های طارم در نزدیکی روستای لار قرار دارد. این آبشار از چشمه‌ای جوشان سرچشمه می‌گیرد و پس از ریزش، رودخانه هشترخان را شکل می‌دهد. کوه‌های سربه فک کشیده و زیبا، رودخانه جاری و پرآب، دره‌ای عظیم، انبوهی از درختان فندق و آب و هوای خوب و طبیعت خدادادی اطراف این آبشار، ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از مکان های دیدنی زنجان برای کوهنوردی و گردشگری تبدیل کرده‌ است. این آبشار از برخورد هشت چشمه جوشان پدید می‌آید و ۳۰ متر ارتفاع دارد. برای دیدن زیبایی‌های این آبشار و زیبایی مناظر اطراف، باید از جاده زنجان – طارم راهی خاکی و ناهمواری را طی کنید و پس از عبور از امامزاده حسن مثنی به روستای لار رسیده و از این روستا تا آبشار، نزدیک به ۲ ساعت راه پیاده را طی می‌کنید. بازدید از این جاذبه گردشگری طارم رایگان است و حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد.

· آتشکده‌های تاریخی طارم؛ از مکان های دیدنی زنجان

شهر تاریخی طارم حدود پنج آتشکده دارد و به همین دلیل به شهر آتشکده‌ها معروف است. این شهر در زمان ایران باستان، جمعیت زرتشتی زیادی را دارا بوده‌ است. آتشکده‌های طارم، از سنگ و ساروج و پلان‌ چهار طاقی ساخته شده‌اند و تمام پوشش‌ها و پوشش‌های گنبدی شکل، جنسشان از سنگ است. سازه کلی این آتشکده‌ها به سبک آتشکده‌های دوران ساسانی است. در شهرستان طارم، ۳ آتشکده از دوران ساسانیان به یادگار مانده است که می‌توان به آتشکده‌های تاریخی گیلانکشه، آتشکده الزین طارم و آتشکده پیرچم اشاره کرد که در فهرست آثار تاریخی ثبت شده و افراد زرتشتی، آیین گهنبار خوانی را در این آتشکده‌ها اجرا می‌کنند.

آتشکده گیلانکشه طارم؛ یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی زنجان

آتشکده گیلانکشه طارم؛ یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی زنجان

آتشکده گیلانکشه که در شهرستان طارم واقع شده‌ است، جنسی تماما سنگی دارد. ساخت این آتشکده به قرن‌های هفتم و هشتم برمی‌گردد و می‌توان قدمت طولانی‌تری هم به آتشکده گیلانکشه نسبت داد. این آتشکده در بخش جنوبی روستای گیلانکشه و بر بلندای رودخانه گیلانکشه قرار دارد

این آتشکده از سمت جنوب یک راستگوش گنبد دار دارای ایوان کوچک دارد و قسمت بیرونی به غیر از ایوان، مربعی شکل است. ورودی آتشکده گیلانکشه سمت جنوب است و درگاهی کوچک دارد که در دیوار انتهایی ایوان به چشم می‌خورد. در قسمت شرق آتشکده و در کنار ایوان ورودی، بقایای پلکانی وجود دارد که در گذشته از طریق این پله به قسمت فوقانی راهی وجود داشت. در ضلع‌های داخلی آتشکده گیلانکشه، طاق نماهایی با قوس جناغی دیده می‌شود. بالای هر یک از این طاق‌نماها طاقچه‌های کوچک مثلثی کار شده‌ است. مصالح استفاده شده در این بنا از جنس قلوه سنگ، گچ و آهک است. بازدید از این آتشکده رایگان و حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان می‌برد. آتشکده گیلانکشه به عنوان یکی از تاریخی‌ترین بناهای ایرانی شمرده می‌شود و از مکان های دیدنی زنجان است.

آتشکده الزین طارم؛ یکی از مهشور‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

آتشکده الزین که به نام الیز هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی زنجان در شهرستان طارم است و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این بنا در زمان ساسانیان بسیار مقدس بوده و به عنوان عبادتگاه آتش پرستان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است. جنس بنای این آتشکده از سنگ و گچ است و روی محوطه‌ای که قبرستان نامیده می‌شود و قدمتی طولانی دارد، قرار گرفته‌ است. نام این بنا با شماره ۹۸۵ در فهرست آثار ملی کشور ایران به چشم می‌خورد. معماری این آتشکده به صورت چهار طاقی است که محل مناسبی برای عبادت آتش پرستان و انجام امور مذهبی و نیایش آن‌ها در آن زمان به شمار می‌آمد. قدمت این بناهای چهار طاقی که معماری اصیل ایرانی را نشان می‌دهد، به دوران اساطیری بازمی‌گردد. آن دسته از گردشگرانی که به جاهای دیدنی تاریخی و معماری‌های اصیل ایرانی علاقه دارند، بازدید از این مکان دیدنی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. لازم است بدانید که هزینه بازدید از این آتشکده کاملا رایگان است.

 آتشکده پیرچم معروف به پیر در شهر دیدنی طارم

 آتشکده پیرچم معروف به پیر در شهر دیدنی طارم

آتشکده پیرچم در ۱۰۰ متری جنوب روستای پیرچم و روی تپه‌ای بزرگ قرار دارد. این بنا مشرف به رودخانه قزل اوزون است و پلانی به شکل چلیپا دارد. روستاییان پیرچم، این بنا را با نام «پیر» یاد می‌کنند و قدمت این بنا به دوره ساسانی باز می‌گردد. بنای آتشکده پیرچم و پوشش گنبدی شکل، از سنگ و ساروج همراه با پلان چهار طاقی در ابعاد ۴ در ۴ ساخته شده‌ است. احتمالا بخش‌های زیادی از این تپه‌ که آتشکده پیرچم روی آن واقع شده، از دوران اسلامی باقی مانده‌ است. هزینه بازدید از این آتشکده تاریخی کاملا رایگان می‌باشد که در حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان می‌برد.

موزه‌ها و مکان‌های سنتی زنجان؛ شکوه و جلوه تاریخ زنجان

هنگامی که صحبت از سفر کردن می‌شود، بسیاری از افراد مقصد‌هایی را بر می‌گزینند که قبلا بارها به آن مکان‌ها سفر کرده‌اند. بسیاری از گردشگران نیز به مکان‌های سنتی و خانه‌های تاریخی که در گوشه کنار هر شهری به چشم می‌خورد، توجه چندانی نشان نمی‌دهند. اگر این گردشگران بدانند که بعد از بازدید و گشت و گذار در این مکان‌های سنتی پرده از چه شگفتی‌ها و رمز و راز‌هایی برمی‌دارند، لحظه‌ای درنگ را جایز نخواهند شمرد.

مکان های سنتی زنجان از آن دسته مکان‌های دیدنی و شگفت انگیزی به شمار می‌آیند که توجه بسیاری از فرهیختگان و تاریخ دوستان معاصر را معطوف ویژگی‌های خود کرده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از مکان های سنتی زنجان که از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آیند و بسیار مشهور هستند، می‌پردازیم.

· مسجد جامع زنجان؛ از مکان های دیدنی زنجان

مسجد جامع زنجان؛ از مکان های دیدنی زنجان

مسجد جامع که به مسجد سید هم معروف است، یکی از جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. معماری و نقشه این مسجد از لحاظ بی‌نظیر ویکتا بودن، زبانزد خاص و عام است. قدمت این مسجد به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. کاشی کاری و آجر کاری مسجد جامع زنجان همراه با حوض بزرگ وسط حیاط و مکانی برای برگزاری نماز جماعت، جلوه‌ای خاص به محوطه این مسجد بخشیده‌ است. از مسجد جامع زنجان، به عنوان بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین مدرسه دینی ایران یاد می‌شود و به همین دلیل، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. مسجد جامع زنجان که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد، ایوان‌های چهارگانه زیبایی داراست که به صورت قرینه در هر چهار ضلع مسجد به چشم می‌خورند. مسجد جامع زنجان از در ورودی بازار هم دسترسی دارد که حوزه علمیه این شهر هم در همین مسجد مشغول به کار است. برای آن دسته از گردشگرانی که به مکان‌های سنتی و دیدنی علاقه زیادی دارند، بازدید از این مکان دینی شهر زنجان پیشنهاد می‌شود.

· موزه باستان شناسی و خانه ذوالفقاری زنجان؛ مجموعه‌ای دیدنی از آثار کهن

موزه باستان شناسی و خانه ذوالفقاری زنجان؛ مجموعه‌ای دیدنی از آثار کهن

خانه یا عمارت ذوالفقاری، یکی از آثار ارزشمند و از مکان های دیدنی زنجان است که در میان مردمان این شهر جایگاه ویژه‌ای داشته و در ۲ طبقه و به مساحت ۱۱۷۶ متر مربع ساخته شده‌ است. معماری زیبای این خانه چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. کاشی کاری‌های برجسته به رنگ‌های قرمز، زرد و قهوه‌ای و تزئینات سنگی و گچی در ستون‌های ورودی همکف به چشم می‌خورد. این بنای تاریخی به سبک بناهای دوران قاجار طراحی شده و متاسفانه سر در ورودی خانه ذوالفقاری به علت عدم رسیدگی مناسب تخریب شده‌ است. در حال حاضر این عمارت تبدیل به موزه شده‌ است که به موزه سه تن از مردان نمکی شهرت دارد. گردشگران عزیز می‌توانند از ساعت ۹ صبح الی ۱۸:۳۰ بعدازظهر از این موزه و خانه ذوالفقاری زنجان دیدن فرمایند.

مرد نمکی ۱ در موزه باستان شناسی زنجان

مرد نمکی 1 در موزه باستان شناسی زنجان

در سال ۱۳۷۲، معدن کاران موفق به کشف بقایای مرد نمکی ۱ شدند که متاسفانه دستور لغو بهره‌برداری از این معدن باستانی صادر نشد و در سال ۱۳۸۳ بهره برداران با بولدوزر مجددا با اسکلت انسانی روبه‌رو شدند که تا حد زیادی متلاشی شده بود. علاوه بر این اسکلت، اشیایی هم به دست آمد. باستان شناسان این بقایا و اشیا را به اداره میراث فرهنگی و گردشگری زنجان تحویل دادند تا سر از کار این بقایا در بیاورند.

مرد نمکی ۲؛ در مجموعه باستان شناسی زنجان

بعد از بررسی‌های انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی، بقایای تحویل شده که به مرد نمکی ۲ شهرت یافت، نشان داد این بقایا متعلق به هویت مردی میانسال با قد ۱۸۰ سانتی‌متر می‌باشد که به دلیل ریزش کوه و تونل کشته شده‌ است. منسوجات، طناب‌های گیاهی، میخ‌های چوبی و تکه سبد از اشیایی بود که همراه با مرد نمکی ۲ پیدا شده بود. بقایای این مرد در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می‌شود.

مرد نمکی ۳؛ از بقایای کاوش‌های باستان‌شناسی

مرد نمکی 3؛ از بقایای کاوش‌های باستان‌شناسی

مرد نمکی ۳ هم که در سال ۱۳۸۳ کشف شد، شامل ۳ استخوان از قسمت‌های بافت نرم و لباس بود که همچون مردان دیگر، بر اثر ریزش تونل و سقوط سنگ در کنار هم کشته شده‌ بودند. بقایای این مرد در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می‌شود.

مرد نمکی ۴ در موزه باستان شناسی زنجان

مرد نمکی ۴ سالم‌ترین مومیایی باقی مانده و متعلق به پسری ۱۶ ساله با قد ۱۷۰ سانتی‌متر است. همراه این فرد، چاقوی فلزی، دو کوزه کوچک سفالی و طناب گیاهی پیدا شده‌است. دلیل مرگ این پسر جوان را ریزش تونل و آوار اعلام کرده‌اند. بقایای این مرد در موزه باستان شناسی زنجان نگه داری می‌شود.

مرد نمکی ۵؛ بقایای شگفت‌انگیز انسان‌های کهن

مرد نمکی 5؛ بقایای شگفت‌انگیز انسان‌های کهن

شکل جسد این مرد نشان از این دارد که مانند ۴ مرد قبلی، زیر تونل کشته و مدفون شده‌ است. بافت نرم در قسمت‌هایی از دست، پا، سینه و لگن این مرد دیده‌ می‌شود. بقایای این مرد نیز همچون موارد قبلی در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می‌شود. اگر به تاریخ و باستان‌شناسی علاقه دارید، بازدید از این موزه خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

· موزه و عمارت دارائی زنجان؛ یکی از مکان های دیدنی زنجان

موزه و عمارت دارائی زنجان؛ یکی از مکان های دیدنی زنجان

موزه و عمارت دارائی از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی زنجان است که قدمت این عمارت به دوران اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. عمارت دارائی، در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی قرار دارد و در پلانی مستطیل شکل، در باغی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع بنا شده‌ است. این بنا تحت تاثیر خلاقیت‌های سه تن از معماران ارمنی، از پنجره‌های متعدد و تراس آجری زیبا و قرینه سازی در طبقات پدید آمده‌ است. عمارت دارائی در سال‌های گذشته، به عنوان ساختمان اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما از سال ۱۳۹۰ به موزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی زنجان تغییر کاربری داده‌ است. در این موزه انواع اشیا قدیمی همانند انواع چاقو و شمشیر، چاروق، ظروف قدیمی و زیبای مسی و مصنوعات ملیله کاری نگهداری می‌شود. تاریخ دوستان و گردشگران خوش ذوق می‌توانند در مدت ۱ الی ۲ ساعت از این موزه و عمارت تاریخی دیدن فرمایند.

· مسجد خانم زنجان؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان

مسجد خانم زنجان؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان

در سال ۱۳۲۲ فردی به نام جمیله خانم که یکی از بانوان ثروتمند دوران قاجار به شمار می‌رفت، تصمیم گرفت تا مسجدی در شهر زنجان تاسیس کند. استاد اسماعیل، بنای این مسجد را با مناره‌های قطور و تزئینات پر نقش و نگار هندسی و زیبا ساخت که معماری عصر قاجار را به خوبی به تصویر می‌کشد. از جمله جاهای تماشایی این مسجد می‌توان به ورودی زیبا، حجره‌های دیدنی، کاشی کاری‌های رنگارنگ و ایوان‌های کوچک اشاره کرد. مسجد خانم یکی از مکان های دیدنی زنجان، در خیابان امام، داخل کوچه فخیم الدوله قرار دارد.

· موزه رختشویخانه؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

موزه رختشویخانه؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

رختشویخانه در زمان قاجار، به دست حاکم شهر زنجان با هدف آسایش و راحتی زنان این شهر ساخته شد. در قدیم این مکان، محلی برای رخت شستن زنان بوده‌ است و زنان می‌توانستند در فصل‌های گرم و سرد سال به صورت خصوصی لباس‌ها را بشورند. در واقع هدف از ساخت این رختشویخانه، تامین رفاه و امنیت زنان بود. بنای رختشویخانه هم اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین و مشهور‌ترین موزه‌های زنجان به شمار می‌آید و در این موزه، انواع مجسمه‌های زنان با لباس‌‌های محلی و زیور آلاتی زیبا و دیدنی به نمایش گذاشته شده‌ است.

سالن رختشویخانه که ۱۱ ستون به شکل قرینه دارد، معماری زیبایی برای فضای موزه رختشویخانه به ارمغان آورده‌ است. موزه رختشویخانه در شهر زنجان در محل گودال بابا جمال که به بابا جامال چوقوری معروف است قرار گرفته و از طرف خیابان سعدی، کوچه فرهنگ نیز به این موزه می‌توان دسترسی داشت. بازدید از موزه رختشویخانه مابین ۱ الی ۲ ساعت زمان می‌برد و گردشگران می‌توانند جهت هماهنگی با شماره ۰۲۴۳۳۳۲۶۰۲۰ تماس حاصل فرمایند.

· حمام سنتی حاج داداش؛ از قدیمی‌ترین جاذبه‌های شهر زنجان

حمام سنتی حاج داداش؛ از قدیمی‌ترین جاذبه‌های شهر زنجان

یکی دیگر از مکان های دیدنی زنجان، حمام سنتی حاج داداش می‌باشد که به سفره خانه‌ای سنتی تغییر کاربری داده‌ است. حمام سنی حاج داداش، یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی شهر زنجان است و در بازار قدیمی شهر زنجان، روبه‌روی مسجد میرزایی قرار دارد. تنها گرمابه ستون سنگی شهر زنجان متعلق به این حمام سنتی می‌باشد که حدود ۱۵۰ سال قبل، فردی به نام حاج داداش آن را ساخته و به همین دلیل نام این شخص بر روی این حمام سنتی مانده‌ است. حوض دایره‌ای شکل آبی رنگ این حمام، گچ کاری‌ها و کاشی‌های رنگارنگ و تزئینات محیطی با گیاهان، فضایی باصفا به محیط حمام سنتی حاج داداش بخشیده‌ است. به گردشگران عزیز پیشنهاد می‌شود بازدید از این بنا با بافت زیبا و سنتی را هنگام سفر به شهر زنجان از دست ندهند.

· مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان؛ یکی از مکان های دیدنی زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان؛ یکی از مکان های دیدنی زنجان

یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر زنجان، مسجد حسینه اعظم زنجان است که احتمالا نام و تصویر آن را هنگام اجرای مراسم عزاداری عاشورا در محرم از تلویزیون دیده و شنیده‌اید. این مسجد یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر زنجان است که قدمت آن به یک قرن پیش باز می‌گردد. در روز هشتم محرم تمامی هیئت‌های عزاداری از گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌های زنجان به این حسینیه می‌آیند. از این دسته عزاداری، به عنوان بزرگ‌ترین تجمع عزاداری امام حسین یاد می‌شود که خیلی بزرگ و باشکوه است. مسجد حسینیه اعظم زنجان با گنبد‌های طلایی روبه‌روی پل سید الشهدا در خیابان فردوسی قرار دارد.

· پل تاریخی میر بهاءالدین؛ تاریخ گویای شهر زنجان

پل تاریخی میر بهاءالدین؛ تاریخ گویای شهر زنجان

پل تاریخی میر بهاءالدین زنجان یکی از جاهای دیدنی زنجان است که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. این پل بر فراز رودخانه زنجان رود در مسیر شهر زنجان به شهر کردستان، در ابتدای جاده بیجار قرار دارد. پایه‌های پل از سنگ و ملات، با طول ۱۰۰ و عرض ۶.۷ متری ساخته شده‌ است. در قسمت داخلی بزرگ‌ترین طاق پل میر بهاءالدین، ذکر یاعلی و تاریخ ساخت پل در سال ۱۳۱۲ و در زمان ناصر الدین شاه به چشم می‌خورد. فضای سبزی که در اطراف این پل وجود دارد مناسب مسافران سر راهی و پیک نیک نیم روزه است.

روستاهای دیدنی زنجان؛ در دل طبیعت بکر و خدادادی این استان

یکی از هیجان انگیز‌ترین بخش هر سفری، گشت و گذار در مناظر طبیعی و روستا گردی می‌باشد. روستاها مردمانی محلی با گویش خاص و شیرین، لباس های محلی، عطر خوش نان‌های محلی، غذا‌های خوشمزه و هوایی پاکیزه دارند. روستاهای دیدنی زنجان از آن دسته روستاهایی هستند که هم‌صحبتی با مردمان محلی و باصفا و آشنایی با آداب و رسوم مخصوص هر روستا، خاطره‌ای خوش و مطلوب در ذهن هر گردشگری به ثبت می‌رساند. در ادامه با این روستاها که از جاذبه های گردشگری زنجان به حساب می‌آیند آشنا می‌شویم. در برنامه سفرتان به شهر زنجان، بازدید از آن‌ها را فراموش نکنید.

· روستای شیلاندر؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

روستای شیلاندر؛ یکی از جاذبه های گردشگری زنجان

روستای شیلاندر با مناظر طبیعی بکر و سرسبز یکی از مکان های دیدنی زنجان است که در ۳۰ کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد. این روستا که به شکل پلکانی می‌باشد در دامنه کوه و کنار رودخانه‌ای قرار گرفته‌است. آبشار‌های خروشان و درختان زیبای توت، فندق، گردو و آلبالو تصویر بهشت را در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارند. بسیاری از مردم محلی، این روستا را با نام روستای پروانه‌ها می‌شناسند؛ چراکه با وجود انبوه درختان توت، پروانه‌های زیادی در این روستا به چشم می‌خورد. بهترین زمان گشت و گذار در روستای شیلاندر، از ماه اردیبهشت تا آبان است که روستا آب و هوای خوبی دارد. اگر اهل کوهنوری و پیاده‌روی در دل طبیعت هستید، بازدید از این طبیعت بکر، همراه با استشمام هوای پاک و گل‌های بهاری از دست ندهید.

· روستای شیت؛ از کهن‌ترین مکان های دیدنی زنجان

روستای شیت؛ از کهن‌ترین مکان های دیدنی زنجان

یکی از کهن‌ترین روستاهای زنجان روستای شیت است که قدمتی۵۰۰ ساله دارد و به عنوان اصلی‌ترین روستای گردشگری شهر زنجان شناخته می‌شود. روستای شیت مابین کوه‌های سر به فلک کشیده و تماشایی قرار دارد و انبوهی از درختان گردو، انار، زیتون و گیلاس جلوه‌ خاصی به منظره این روستا بخشیده‌است. چشمه سار‌هایی که از میان دو کوه برافراشته گذر می‌کند، آرامش روح هر انسانی را فراهم می‌کند. در خرداد ماه جشنواره بردشات گیلاس در این منطقه برگزار می‌شود که بهتر است این رویداد را از دست ندهید. روستای شیت در شهرستان طارم قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان است.

· روستای پلکانی قوزلو؛ روستایی با بافت دیدنی و زیبا

روستای پلکانی و باصفا قورلو، یکی از مکان های دیدنی زنجان است که در شهرستان ماه نشان قرار دارد. خاصیت پلکانی این روستا باعث شده تا بسیاری از افراد لقب ماسوله زنجان را برای روستای قوزلو انتخاب کنند. این روستا چشم اندازی طبیعی و بکر و آب و هوای بسیار خوبی دارد که متاسفانه کمتر کسی از وجود روستای پلکانی قوزلو باصفا باخبر است. اگر اهل روستا گردی و طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می‌شود چند ساعتی از وقت خود را به گشت و گذار در روستای قوزلو اختصاص دهید تا آرامشی وصف نشدنی را برای ذهن و جسم خود به ارمغان بیاورید.

طبیعت گردی زنجان؛ حضوری دلچسب در بهشتی گمشده

شهر زنجان علاوه بر جاهای دیدنی تاریخی، جاذبه‌های گردشگری بکر و اکو سیستم زیبایی هم دارد. آب و هوای دل انگیز و باصفا، آبشار‌های جاری، کوه‌های سر به فلک کشیده، انبوهی از درختان مختلف، چشمه‌های خروشان، غار‌های شگف انگیز و تالاب‌های گوناگون از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری زنجان هستند. اگر به طبیعت بکر و طبیعت گردی علاقه دارید، حتما باید از این چشم اندازها و مناظر زیبا دیدن کنید. در ادامه به معرفی برخی از مکان های دیدنی زنجان که برای طبیعت گردی بسیار مناسب هستند می‌پردازیم. در ادامه همراه با لیدوماتریپ باشید.

· دشت سهرین؛ از آهوخیزترین مکان های دیدنی زنجان

دشت سهرین؛ از آهوخیزترین مکان های دیدنی زنجان

دشت سرسبز سهرین، یکی از جاذبه های گردشگری زنجان در شمال شهر است که قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد محسوب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین و جالب‌ترین ویژگی شناخته شده اکو سیستم این دشت، زیستگاه تابستانی و مهاجرتی دشت سهرین برای آهوان است. دشت سهرین در فصل تابستان، میزبان انبوهی از آهوان زیبای ایرانی است که از خرداد ماه تا آذر ماه در این دشت دیده می‌شوند. این آهو‌ها آخرین بازمانده آهوی ایرانی از نوع gazelle subgutturosa هستند و طبق سرشماری‌های انجام شده، ۱۱۰۵ راس آهو به دشت سهرین با دمای ۱۰ درجه مهاجرت می‌کنند.

علاوه بر این گونه جانوری، گونه‌های گیاهی متنوعی هم در دشت سهرین دیده می‌شود که می‌توان به قارچ‌های خوراکی معروف به دنبلان، ریواس، آویشن، کنگر و کاکوتی اشاره کرد که هم خاصیت دارویی و هم مصرف خوراکی دارند. همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای طبیعت گردی و بازدید از آهو‌های مهاجر و برای جمع آوری گیاهان ارزشمند، به سمت دشت سهرین روانه می‌شوند. اگر شما هم به طبیعت گردی علاقه دارید، بازدید از این دشت منحصر به فرد را از دست ندهید.

· رودخانه قزل اوزون؛ یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

رودخانه قزل اوزون؛ یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

رودخانه قزل اوزون یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری استان زنجان است که از به هم پیوستن چند جویبار، نهرهای مختلف و رود‌ها به وجود می‌آید. این رودخانه از کوه‌های برافراشته کردستان سر چشمه گرفته و به شهر زنجان وارد می‌شود و در مسیر خود منظره زیبایی ایجاد می‌کند و سپس به دریای وسیع خزر می‌ریزد. علاوه بر رودخانه قزل اوزون، رودخانه‌های بزرگ و کوچک فراوانی هم در شهر زنجان وجود دارد که به هم پیوسته و از رشته کوه‌های این منطقه سرازیر می‌شوند. این رودخانه یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیزی است که گشت و گذار و بازدید از این زیبایی را به هیچ عنوان نباید از دست داد.

· مجموعه تفریحی ائل داغی؛ مجموعه‌ای تماشایی برای ثبت لحظاتی مفرح

مجموعه تفریحی ائل داغی؛ مجموعه‌ای تماشایی برای ثبت لحظاتی مفرح

مجموعه تفریحی ائل داغی که به عنوان بام زنجان هم شناخته می‌شود، یکی از جاذبه های گردشگری شهر زنجان است که در دامنه کوه گاوازگ قرار دارد. این مجموعه تفریحی در فاصله ۳ کیلومتری از شهر زنجان واقع شده‌ است که امکاناتی نظیر قایق رانی، آبشار مصنوعی، سینما ۵ بعدی، دوچرخه سواری، رستوران و کافی شاپ دارد. فضای دنج و سرسبز و آلاچیق‌های فراوان باعث می‌شود تا گردشگران زیادی برای گذراندن اوقاتی خوش به این مجموعه تفریحی بیایند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در روز‌های تعطیل، مجموعه تفریحی ائل داغی بسیار شلوغ است ولی می‌توانید با یک زمان‌بندی مناسب، هم درگیر شلوغی و ترافیک نشوید و هم از چشم انداز‌های زیبای این مجموعه دیدنی دیدن فرمایید.

· سد کردآباد؛ از عجیب‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

سد کردآباد؛ از عجیب‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

سد طبیعی کردآباد که به چینی لر هم معروف است، یکی از مکان های دیدنی زنجان به حساب می‌آید. این سد طبیعی، در اثر زلزله‌ای هولناک در ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۹ و ریزش کوه و بسته شدن مسیر رود به وجود آمده‌ است. سد کردآباد به عنوان یکی از اقلیم‌های طبیعی شناخته می‌شود و موقعیتی خاص و زیبا دارد و مکانی مناسب برای طبیعت گردی و گشت و گذار شناخته می‌شود. این منطقه دو دریاچه بزرگ و کوچ نیز داراست که چشم انداز خاصی به این سد بخشیده‌ است. بالاتر از این منطقه با فاصله کوتاهی، یک سد طبیعی دیگری هم وجود دارد که درختان ارس بر روی هم خم شده بر اثر زلزله، جلوه باشکوهی به این مسیر زیبا داده است. بازدید از سد کردآباد که یکی از جاذبه های گردشگری زنجان است، به طبیعت گردان و گردشگران پیشنهاد می‌شود که برای پیاده روی بسیار مناسب است.

جاهای دیدنی زنجان در فصول مختلف

شهر زنجان از آن دسته مناطقی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. شهر باصفای زنجان به بهاری خنک، پر از بارش باران و گل‌های بهاری، تابستانی لذت‌بخش همراه با تابش خورشید ملایم، پاییزی خیال انگیز و زمستانی سرد و پوشیده از برف مشهور است که هر یک از این فصل‌ها زیبایی مخصوص به خود را دارند. جاذبه های گردشگری زنجان، مناظر نادر فراموش نشدنی و طبیعت بکر خدادادی، شهر زنجان را به شهری چهار فصل برای سفر و گردشگری تبدیل کرده‌ است. فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به زنجان به حساب می‌آید، اما این شهر پیشنهاد‌های ویژه‌ای برای گردشگرانی که در فصل‌های پاییز و بهار به زنجان سفر می‌کنند، در نظر گرفته‌ است. اگر می‌خواهید سفر هیجان انگیزی به دل زیبایی‌های زنجان را تجربه کنید، در ادامه با وبسایت لیدوماتریپ همراه باشید.

· جاهای دیدنی زنجان در بهار

مکان های دیدنی زنجان در فصل بهار که حرفی برای گفتن دارند، یکی از بهترین انتخاب‌های هر گردشگری است. گل‌های خوش عطر بهاری، انبوهی از شکوفه‌های رنگارنگ بهاری و طبیعت بکر بی‌نظیر، حال و هوای هر گردشگری را پر از احساس خوب می‌کند. آب و هوای نه چندان گرم و نه چندان سرد فصل زنجان در فصل بهار، حس باصفایی بر آبشار‌های جاری، کوه‌های سربه فک کشیده و رودخانه‌های روان این شهر می‌بخشد. دریاچه پری و ابشار شار شار، از زیبا‌ترین جاهای دیدنی زنجان در بهار هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

دریاچه پری (دریاچه خندقلو)؛ از زیبا‌ترین جاهای دیدنی زنجان در بهار

دریاچه پری (دریاچه خندقلو)؛ از زیبا‌ترین جاهای دیدنی زنجان در بهار

مکان های دیدنی زنجان تنها در جاهای تاریخی و فرهنگی خلاصه نمی‌شود. دریاچه پری که به نام‌های خندقلو و شورگلی هم معروف است، به عنوان تنها دریاچه طبیعی شهر زنجان شناخته می‌شود. این دریاچه با مساحت ۵۴۰ مترمربع تنها با بارش باران و برف پر شده و هیچ منبع مصنوعی آبی ندارد و همچنین آب مورد نیاز مصارف کشاورزی و پرورش ماهی منطقه را فراهم می‌کند. این دریاچه که همچون پری با وقار به نظر می‌رسد، در میان دشتی سرسبز و کوه‌های بر افراشته محصور شده‌ است و همچون سرابی، دل از هر گردشگر خوش ذوقی می‌برد.

به دلیل آب و هوای خنک و غروب دل انگیز خورشید در چشم انداز دریاچه پری، بهترین زمان بازدید از این دریاچه در فصل‌های بهار و تابستان است. نسیم خنک و گل‌های بهاری، هنگام تماشای چشم انداز طبیعی دریاچه، روحیه و انرژی منحصر به فردی به وجودتان تزریق می‌کند. از ما نشنیده بگیرید! اما اگر در این فصل‌ها به این دریاچه شگفت انگیز سفر کنید، حتما موجودات افسانه‌ای و پری مانند که سر از آب بیرون می‌آورند را می‌بینید و اگر خوش شانس باشید می‌توانید تصاویری هم به ثبت برسانید. دریاچه پری به صورت رایگان و ۲۴ ساعته در ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری ماهنشان، واقع در دهستان اوریاد آماده پذیرایی از دیده و دل و جان گردشگران خوش ذوق می‌باشد.

آبشار شارشار؛ آبشاری دیدنی در قلب کوه

آبشار شارشار؛ آبشاری دیدنی در قلب کوه

صدای شرشر آب همراه با صدای پرندگان آوازه خوان و گردش نسیم خنک لابه‌لای موها در دل طبیعتی بکر، حس خوب زندگی و لذت سفر را برای گردشگران زنجان به ارمغان می‌آورد. آبشار شارشار یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که به عنوان طبیعتی بکر و خدادادی به شمار می‌آید. این آبشار تنها آبشار شناخته شده شهر زنجان است که از ارتفاعات صخره‌ای فرو ریخته و چشم اندازی تماشایی برای گردشگران به همراه می‌آورد. آبشار شارشار از اهمیت فوق العاده‌ و جایگاه خاصی در میان طبیعت گردان و کوهنوردان برخوردار است و از بهترین جاذبه های گردشگری زنجان برشمرده می‌شود. متاسفانه این آبشار که در منطقه تهم، با فاصله ۵ کیلومتری از دریاچه سد تهم و در میان انبوهی از سنگ‌های صخره‌ای قرار دارد، پس از تکمیل ساخت سد تهم، به زیر آب خواهد رفت. اگر خواهان بازدید از این آبشار دل انگیز هستید، بهتر است در نزدیک‌ترین زمان ممکن نسبت به دیدن این آبشار بکر اقدام کنید.

· جاهای دیدنی زنجان در تابستان

یکی از شهر‌هایی که در فصل تابستان هوای نسبتا خنکی دارد، شهر زیبای زنجان است. به دلیل آب و هوای ملایم و نه چندان گرم زنجان در تابستان، گردشگران و سیاحان ترجیح می‌دهند بخشی از تعطیلات تابستانی خود را در این شهر سپری کنند. آبشار‌ها و تالاب‌های این شهر در شهر تابستان به زیبا‌ترین حد خود می‌رسند و خالی از لطف نیست که در این فصل از این زیبایی‌ها دیدن کنید. در این فصل، مناظر طبیعی زنجان در سرسبز‌ترین حد ممکن قرار دارند و شما می‌توانید بدون نگرانی از بارش باران و برف، از تماشای مناظر بکر و جاهای دیدنی زنجان لذت کافی را ببرید. یکی از مکان های دیدنی زنجان در تابستان، غارهای معروف کتله خور و آبشار دگاهی هستند که با جاذبه‌های طبیعی و بکر خود مقصد گردشگران علاقه مند به طبیعت می‌باشند.

غار‌های کتله خور؛ از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی زنجان در تابستان

غار‌های کتله خور؛ از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی زنجان در تابستان

در میان جاهای دیدنی زنجان، غارهای کتله خور یکی از کم‌نظیرترین و شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری به شمار می‌رود. کتله خور معانی مختلفی نظیر روستای بدون خورشید یا تپه خورشید دارد که طی بررسی‌های انجام شده، مناسب‌ترین معنی را یک معنی ترکی دانسته‌اند. در این زبان، کتله به معنی ناهمواری و پستی و بلندی و خور به معنی آسانی و دنج بودن است که در یک جا به صورت ناهمواری‌های دنج معنی می‌شود.

اگر به دیدن جاهای تاریخی و متفاوت علاقه دارید، غارهای کتله خور مکانی ایده آل برای بازدید شما محسوب می‌شوند. تنها بخش کوچکی از این شگفتی آماده بازدید گردشگران است و بخش‌های دیگر هنوز در مرحله اکتشاف قرار دارند. یکی از نکاتی که غار کتله خور را در معرض توجه قرار می‌دهد، ۷ طبقه بودن این غار است که البته فقط ۳ طبقه آن کشف شده و شما اجازه دارید از این طبقات عجیب دیدن کنید.

این غار به ۳ بخش تفریحی، قرهنگی و ورزشی تقسیم شده‌ است که بخش ورزشی را تنها صخره نوردان حرفه‌ای و غار نوردان خبره می‌توانند بازدید کنند. بازدید از دو بخش دیگر و طبقات غار کتله خور حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد؛ چراکه شگفتی‌های این غار دهان هر گردشگری را از تعجب باز نگه می‌دارد و تا به خود بیایند زمان به سرعت طی می‌شود. این غار در دل کوه‌های آهکی، در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد و تنها ۵ کیلومتر از بخش گرماب که از توابع شهرستان خدابنده است، فاصله دارد. یکی از فرضیه‌های جالبی که درباره این غار مطرح می‌شود، وصل بودن غار کتله خور به غار علی صدر همدان است. متاسفانه غار کتله خور به اندازه غار علیصدر شهرت ندارد، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آبشار دگاهی؛ از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار دگاهی؛ از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان

آبشار دگاهی یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان است که در ۴ کیلومتری روستای محروم دگاهی، در یک دره عمیق دیدنی قرار دارد. در مسیر دسترسی به این آبشار زیبا، گل‌های وحشی و انبوهی از درختان به چشم می‌خورد که بر هیجان گردشگران خوش ذوق، برای دیدن آبشار دگاهی می‌افزاید. این آبشار باصفا با ارتفاع ۲۱۲۴ متر از سطح دریا، از میان صخره‌ها جاری شده و در دره‌ای سرسبز به رودخانه‌ای تماشایی جاری می‌شود. برای دیدن این آبشار، به دلیل محروم بودن روستای دگاهی، ابتدا باید از شهر زنجان به روستای سهرین رفته و سپس از مسیری خاکی به روستای دگاهی برسید. بازدید از این آبشار دیدنی برای گردشگران طبیعت گرد پیشنهاد می‌شود.

· جاهای دیدنی زنجان در پاییز

فصل پاییز برای آن دسته از گردشگرانی که به دنبال سکوت طبیعت و دور از هیاهوی شهر هستند، برای سفر کردن بسیار مناسب است. خش خش برگ‌های پاییزی همراه با صدای پرواز پرنده‌های مهاجر، منظره‌‌ای دیدنی به جاذبه های گردشگری زنجان می‌بخشند. در پاییز به دلیل بازگشایی مدارس، تعداد گردشگران و هزینه بلیط‌ها کاهش یافته و بیشتر مکان های دیدنی زنجان، شلوغی دیگر فصل‌ها را ندارند. فصل پاییز در شهر زنجان فصلی پر از حس و حال‌های منحصر به فرد و رنگ و نگار‌های گوناگون است که بارش باران و تگرگ این حس و حال خاص را افزایش می‌دهد.

باغ و عمارت معین زنجان؛ از مکان های دیدنی زنجان در پاییز

باغ و عمارت معین زنجان؛ از مکان های دیدنی زنجان در پاییز

باغ و عمارت معین زنجان یکی از بهترین جاهای دیدنی زنجان در فصل پاییز است. این باغ زیبا در جنوب غربی زنجان در غرب پل سردار قرار دارد و قدمت ساخت این بنای زیبا به دوران قاجاریه برمی‌گردد. بنای عمارت معین از قصر‌های دوران قاجار الهام گرفته شده‌ است که طرح‌های متقارن داشته و به جای حیاط، باغ بزرگ و زیبایی قرار داده شده‌ است. لمبه کوبی‌های باشکوه سقف از تزئینات دیدنی و چشم نواز این بنا به شمار می‌آید. درها و پنجره‌های بنای معین، از درخت گردو هستند و شیشه‌های شفاف درون قالب‌ها زیبایی دو چندانی به معماری قاجاری این بنا بخشیده‌ است. سرستون‌های تزئین شده از آجر و قالب‌های گچی، سقف شیروانی با طرح گل و بوته و نرده‌های چوبی از دیگر ویژگی‌های زیبای بنای معین می‌باشد. بنای معین زیرزمینی با دو در دارد که دو پنجره آبی رنگ روشنایی فضای داخل زیرزمین را تامین می‌کنند. باغ معین که سرتاسر از درختان تنومند پوشیده‌ شده‌ است، در فصل پاییز برگ‌های ریخته شده و صدای خش خش آن‌ها فضایی فراموش نشدنی برای گردشگران خوش ذوق به ارمغان می‌آورد.

· جاهای دیدنی زنجان در زمستان

دمای هوای زیر صفر و بارش برف فراوان دو جزء جدا نشدنی سفر به شهر دیدنی زنجان در فصل زمستان است. ماجراجویی و رقم زدن اتفاقات هیجان انگیز در فصل زمستان شهر زنجان، خاطراتی فراموش نشدنی در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارد. اگر می‌خواهید بخشی از زمستان خود را در شهر زنجان بگذرانید، وسایل ضروری و لباس گرم را اصلا فراموش نکنید. هنگامی که صحبت از جاهای دیدنی زنجان در زمستان می‌شود، اولین مکانی که به ذهن برخی از گردشگران می‌رسد پیست اسکی پاپایی زنجان است. اگر در فصل زمستان به زنجان سفر کنید و به پست اسکی پاپایی سر نزنید، یکی از زیبا‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان را از دست داده‌اید. در ادامه به معرفی این پیست اسکی هیجان انگیز می‌پردازیم.

تفریحات هیجان انگیز زمستانی در پیست اسکی پاپایی زنجان

تفریحات هیجان انگیز زمستانی در پیست اسکی پاپایی زنجان

پیست اسکی پاپایی، حتی اسمش هم هیجان بی‌حد و اندازه‌ای به وجودتان تزریق می‌کند. این پیست اسکی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان، کیلومتر ۲۴ جاده زنجان-بیجار و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و در این پیست علاوه بر اسکی، برف بازی و تیوپ بازی هم مورد علاقه گردشگران است. پیست اسکی پاپایی با وسعت ۸۰ هکتاری، قشنگ‌ترین و تنهاترین پیست اسکی استان زنجان است.

پیست-اسکی-پاپایی؛-تفریحی-لذت‌بخش-در-برفشیب‌های ملایم این پیست تجربه تفریحی وصف نشدنی در اختیار اسکی بازان مبتدی و حتی مردم عادی قرار می‌دهد. بازدید از پیست اسکی پاپایی رایگان است و گردشگران پرهیجان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر از این پیست زیبا دیدن فرمایند. اگر اهل ورزش و سرگرمی و خواهان تجربه لذتی فراموش نشدنی هستید، هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به پیست اسکی پاپایی مورد قبول نیست.

چرا باید به زنجان سفر کنیم و از مکان ‌های دیدنی زنجان دیدن کنیم؟

اگر هنوز هم برای سفر به زنجان تردید دارید، بهتر است بدانید که سفر به این شهر، کلید بازگشایی بسیاری از شگفتی‌ها و مکان‌های دیدنی کمتر شناخته شده‌ است. شما با سفر به زنجان، می‌توانید از بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان، آبشار‌های فراوان، غار شگفت انگیز کتله‌خور، طبیعتی بکر که فضای بهشت را صحنه سازی می‌کند، ورزش اسکی با هیجان بی‌اندازه و بی‌شمار تجربه هیجان انگیز را تجربه کنید. اگر به مکان‌های تاریخی و موزه‌ها علاقه دارید، بازدید از موزه رختشویخانه و خانه ذوالفقاری زنجان را نباید از یاد ببرید. همچنین کوه‌های رنگی آلا داغ لار تجربه بی‌نظیری برای گردشگران کوهنورد به ارمغان می‌آورد. غار‌های کتله خور تجربه‌ای شگفت انگیز از سفر به زنجان برای شما به یادگار می‌گذارند و پس از بازدید از دریاچه‌ها و آبشار‌های زنجان، به این باور می‌رسید که زیباترین دریاچه و آبشاری که دیده‌اید دریاچه پری و آبشار شارشار است.

سفر به شهر زنجان و بازدید از دریاچه پری در فصل بهار که یکی از زیبا‌ترین دریاچه‌های ایران است، خالی از لطف نیست. اگر شما هم قصد سفر به زنجان در نوروز ۱۴۰۱ و دیگر فصل‌های سال را دارید، می‌توانید قبل از سفر به این شهر، با خیالی آسوده نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در زنجان اقدام کنید و سال جدید را طوری آغاز کنید که در طول سال، با یادآوری این سفر خنده در کنج لب‌هایتان مهمان شود.

Rate this post
یک نظر برای "جاهای دیدنی زنجان" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    فصل بهار سال ۱۴۰۱ خنک بود اما نگذر از تنوع زیبایی های طبیعی و انواع رستوران ها با فضاهای طبیعی که واقعا خیره کننده و دلپذیر و فرحبخش بود! من که خودم فکر نمیکردم زنجان انقدرررررر جاهای دلپذیر داشته باشه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *