یک بار برای همیشه با شگفت انگیزترین جاهای دیدنی رودبار آشنا شوید

جاهای دیدنی رودبار

شهرستان رودبار منطقه ای کوهستانی است و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان به شمار می آید. رودبار را می توان دروازه ورودی گیلان دانست. کوه های بسیار زیبای این ناحیه، به صورت رشته های موازی با دره های جالب توجه، فضای دل‌نشینی را پدید آورده اند. از این رو جاذبه های دیدنی رودبار بیشتر جاذبه های طبیعی می‌باشند. بهترین زمان برای مسافرت به رودبار فصول بهار و تابستان است. در ادامه مطلب همراه مجله لیدوما باشید تا با جاهای دیدنی رودبار بیشتر آشنا شوید.

رودبار کجاست؟

رودبار

رودبار، شهر زیتون، در استان گیلان قرار دارد. آب‌ و‌ هوای مدیترانه‌ای و کوهستانی رودبار باعث رویش زیتون شده است و به همین دلیل این شهر شهرت جهانی دارد. رودبار دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری است. شاید رودبار برای ما شهری باشد که اکثرا برای رسیدن به دیگر شهرهای شمالی از آن عبور می‌کنیم، اما با سفر به رودبار بیش از پیش با طبیعت بکر و منحصر ‌به ‌فرد این شهر شمالی آشنا خواهیم شد.

جاهای دیدنی رودبار

جاذبه‌های گردشگری در رودبار فراوانند و جایی در این شهرستان نمی‌یابید که برای مسافرت خالی از لطف و جذابیت باشد. این جاذبه‌ها برخی فصلی و برخی بدون محدودیت فصلی و قابل استفاده در تمام ایام سال هستند.

روستاهای رودبار

روستای داماش

روستای داماش

روستای داماش با ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا از روستاهای بسیار مرتفع استان گیلان است که نسبت به دیگر نقاط این استان، خشک‌تر و پوشش گیاهی گسترده‌تری دارد؛ یک منطقه کوهستانی با آب و هوای فوق‌العاده که در گذشته منطقه‌ای ییلاقی بوده است و اهالی جیرنده، پنج ماه گرم سال را به این منطقه کوچ می‌کردند. البته در حال حاضر، این روستا یک سکونتگاه دائمی است. داماش از ترکیب دو کلمه «دا» و «ماش» تشکیل شده است و در گویش کرمانجی به ‌معنای «به کسی ماش داده» است.

داماش، زمرد سبزرنگ استان گیلان با پیشینه‌ای کهن با عنوان سرزمین چشمه‌های گوارا و سرسبز شناخته می‌شود. متوسط دما و بارندگی سالانه در این منطقه به‌ترتیب ۱۰ درجه سانتی‌گراد و ۴۵۰ میلی‌متر است. داماش، اقلیمی نیمه مرطوب و معتدل دارد و گیاهانی چون سوسن چلچراغ، اقطی، گزنه، بنفشه، انواع سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک در آن می‌رویند. گل سوسن چلچراغ، یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که برای رشد به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل نفوذ نیاز دارد و این شرایط رشد برای این گل در داماش فراهم است.

داماش به ‌دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، وجود مناطق سرسبز و همچنین رشته‌کوه البرز، یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان است. در این منطقه به غیر از تماشای سوسن چلچراغ، می‌توانید از چشمه‌های آب معدنی داماش نیز دیدن کنید. چشمه اصلی داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای انواع املاح معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. شاخه‌ای از این آب معدنی به حوضچه‌ای در مرکز روستا هدایت می‌شود و در دسترس بومیان منطقه قرار می‌گیرد و مابقی آن در کارخانه آب ‌معدنی داماش بسته ‌بندی و به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

روستای استخرگاه

استخرگاه روستای کوچکی در قلب گیلان است که به بهشت گمشده شهرت دارد. این روستا در شهرستان رودبار، دیار درختان زیتون، قرار گرفته و زیبایی چهار فصل و چهره منحصر ‌به ‌فرد آن هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. این روستا از جمله جاهای دیدنی رودبار محسوب می‌شود که برای رسیدن به آن باید از میان شالیزارها و جاده کوهستانی زیبایی عبور کنید. روستای استخرگاه با آب و هوایی دلچسب در دامنه کوهستان در تمامی فصل‌ها میزبان مهمانان شهرهای دیگر است.

برای دسترسی به استخرگاه، اگر از رشت حرکت کنید، با عبور از امامزاده ابراهیم و گذر از رستم ‌آباد با دیدن خروجی تابلوی رستم‌آباد و توتکابن از اتوبان رشت – قزوین خارج می‌شوید و به‌ سمت توتکابن می‌روید. جاده از میان شهر توتکابن می‌گذرد. در ورودی این شهر چند سوپرمارکت و یک پمپ بنزین و پمپ گاز می‌بینید که می‌توانید لوازم مورد نیاز سفر خود را در آنجا فراهم کنید. در ادامه از دو راهی شیرکوه عبور می‌کنید. در جاده‌ زیبای روستایی از میان روستاهای سندس، انارکول، چهل ‌بر، بره ‌سر و دشتویل به مسیر خود ادامه می‌دهید. در پایان به خروجی دفراز و دو راهی روستای استخرگاه خواهید رسید. نرسیده به روستای پلنگ ‌دره در سمت چپ تابلوی روستا را در آغاز شیب تندی خواهید دید. دقت کنید که اگر از تهران به‌ سمت روستای استخرگاه حرکت می‌کنید باید بعد از عبور از لوشان و رودبار از خروجی توتکابن خارج شوید.

روستای کلشتر

روستای کلشتر

این روستا در بخش مرکزی رودبار واقع شده است و مرکز دهستان کلشتر می‌باشد، و از رودبار حدود سه کیلومتر فاصله دارد.

آب و هوای این روستا معتدل می‌باشد که به همین دلیل زیتون که از محصولات مهم این روستا محسوب می‌شود توسعه زیادی داشته است. یکی از ویژگی‌های مهم روستای کلشتر وجود تعداد زیاد چشمه‌های پرآب، با آب بسیار سرد و گوارا می‌باشد که این نقطه تمایز این روستا از از روستاهای دیگر می‌باشد. آب اشامیدنی و کشاورزی روستا از این چشمه‌ها تأمین می‌شود و آب مازاد بر مصرف برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های بارز این روستا وجود چشمه‌های پر آب می‌باشد که آب شرب این منطقه را نیز تامین می‌کند. چشمه بار یا چیمه وار از بزرگترین و پر آب‌ترین چشمه‌های کشور می‌باشد. یکی از ویژگی‌های بارز این چشمه این است که در تابستان هم آبی بسیار سرد و گوارا دارد. علاوه بر سر بودن چشمه حتی در فصول گرم یکی از ویژگی‌های مهم آن که امروزه مورد توجه قرار گرفته است سبکی اب این چشمه می‌باشد. در آخرین مطالعات انجام شده آب این چشمه از اب معدنی دماوند نیز سبک‌تر است.

روستای دیورش

روستای دیورش

روستای دیورش، روستایی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که در دامنه کوه قرار دارد. این روستا با آب و هوایی کوهستانی یکی از مقاصد گردشگری شهرستان رودبار است. روستای دیورش جاهای دیدنی زیبایی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به غار نورچشمه یا غار دیورش، جنگل نورچشمه و سرچشمه پرآب سفیدآب اشاره کرد.

شما می‌توانید در سفر به روستای دیورش در میان جنگل‌های انبوه منطقه و در میان درختان بلوط، توسکا، افرا، راش و چنار قدم بزنید. در سفر به این روستا به چشمه سفید آب بروید و از آب گوارای آن بنوشید یا به غار نورچشمه و محل زندگی خفاش‌ها بروید و کمی ماجراجویی کنید. روستای دیورش در ۱۸٫۳ کیلومتری (۳۶ دقیقه) استخرگاه قرار دارد.

آدرس: رشت، توتکابن، شیرکوه، روستای دیورش.

ییلاق های رودبار

ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر

سلانسر از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌ های گردشگری گیلان است و در فاصله ۱۵ کیلومتری رودبار و‌ ۱۲ کیلومتری غرب شهر رستم‌آباد قرار دارد. در واقع این ییلاق یکی از نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای مسافرانی است که از جنوب گیلان وارد آن می‌شوند. همچنین فاصله‌ این منطقه با مرکز استان گیلان نیز بسیار کمتر از اکثر ییلاقات موجود در استان است.

ارتفاع سلانسر از سطح تراز دریا حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ متر است. سل در گویش محلّی، به‌معنای آبگیر و مرداب است و نام سلانسر (سل + ان + سر) به منطقه‌ای اشاره دارد که در گذشته، مشرف به تعدادی آبگیر بوده است. ییلاق سلانسر، از لحاظ تاریخی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بقایای قلعه‌ لشگرگاه )مربوط به سده‌های ۵ تا ۷ هجری قمری) در این منطقه واقع شده است.

ییلاق سلانسر از هیچ‌گونه امکانات رفاهی نظیر آب لوله کشی، برق و… برخوردار نیست و آب آن توسط چشمه‌ای تامین می‌شود که در خود منطقه‌ی مسکونی واقع شده است. در این ییلاق ساکنان دائمی یافت نمی‌شوند، اما در گذشته‌ای نه چندان دور، بسیاری از دامداران مناطق شفت و فومن این ییلاق را برای تابستان گذرانی انتخاب می‌کردند. اخیرا با اجرای طرح صیانت از جنگل، تعداد کوچ ‌کنندگان تابستانی به ‌طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

سلانسر مانند هر گوشه دیگر از طبیعت دوست‌ داشتنی شمال کشور، هر فصل از سال زیبایی خود را دارد. با این‌ حال بهترین زمان برای سفر به سلانسر بهار و تابستان است. به ‌خصوص اگر دوست دارید از تماشای گل‌های بهاری و هوای دل ‌انگیز آن لذت ببرید، سفر در این فصل را توصیه می‌کنیم.

آدرس: گیلان، رستم آباد، رودبار، ۱۵ کیلومتری رودبار.

ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت

ییلاق سی ‌دشت یکی از روستاهای زیبای دامنه درفک است که به واسطه درختان توت ‌فرنگی و جشنواره‌ای شهرت دارد که هر ساله به همین دلیل برگزار می‌شود. علاوه بر این سی‌دشت یکی از مسیرهای مهم صعود به قله زیبای درفک به شمار می‌آید. بسیاری از کوهنوردان و علاقه‌مندان به کوه‌ پیمایی، کمپ کردن و جنگل ‌نوردی سی‌دشت را به‌ عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. این روستا در فاصله هشت کیلومتری (۱۸ دقیقه) روستای استخرگاه قرار دارد.

آدرس: رشت، توتکابن، شیرکوه.

منطقه ییلاقی خورگام

ییلاق خورگام

منطقه ییلاقی خورگام در حدود ۴۰ کیلومتری شهرستان رودبار، در منطقه‌ی عمارلو و در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. خورگام به معنای جای پای خورشید یا مانند خورشید است. در اکثر روزهای بهار و تابستان، ابرهای سفیدرنگ در حال گذر از آسمان آبی این ییلاق هستند. از جاذبه‌های طبیعی خورگام می‌توان به زمین‌های کشاورزی، چمنزار، جنگل و دریاچه اشاره کرد که همین موضوع باعث شده است، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار شناخته شود.

آدرس: گیلان، ۴۰ کیلومتری رودبار، منطقه عمارلو.

ییلاق بره سر

ییلاق بره سر

ییلاق بره‌ سر یکی از بهترین نقاط گیلان برای کمپ زدن و یکی از جاهای دیدنی رودبار است. شما می‌توانید در سکوت به صدای طبیعت گوش بدهید و شبی خاطره ‌انگیز را در زیر آسمان پر ستاره برای خود رقم بزنید. در ییلاق بره‌ سر می‌توانید به ‌سمت درفک کوهپیمایی کنید یا به چشمه‌های معدنی معروف اطراف آنجا سر بزنید. به‌علاوه شما در نزدیکی منطقه داماش قرار دارید و می‌توانید به دیدن دشت‌های زیبای سوسن‌ سفید بروید.

اگر دوست دارید بدون کمپ زدن در منطقه کوهستانی زیبا تعطیلات خود را سپری کنید، مردم ییلاق بره سر مهمان ‌نواز هستند و با مبلغ مناسبی پذیرای شما در خانه‌های خود خواهند بود. در فاصله نیم ‌ساعتی ییلاق بره ‌سر آبشار زیبای شار شار نیز قرار دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. ییلاق بره ‌سر در فاصله ۳۱ کیلومتری (۵۶ دقیقه) استخرگاه قرار دارد.

آدرس: رشت، توتکابن، جاده توتکابن به بره سر.

جاهای دیدنی طبیعی رودبار

چشمه سنگرود

چشمه سنگرود

سنگرود روستایی است از توابع شهرستان رودبار، بخش عمارلو که تقریبا در ۲۰ کیلومتری شهر لوشان قرار دارد. متاسفانه چشمه آب معدنی سنگرود متروک مانده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده چیزی جز نامی از آن باقی نماند. در حالی که این چشمه می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رودبار تبدیل شود. آب این چشمه در مداوای رماتیسم و ناراحتی‌های استخوانی و همچنین بیماری‌های پوستی مؤثر است.

آدرس: گیلان، رودبار، روستای سنگرود.

چشمه آبگرم ماستخور

آبگرم ماستخور

چشمه آب گرم ماستخور در دهکده‌ی ماستخور واقع در پنج کیلومتری شهر رودبار و غرب سد منجیل جای دارد. آب چشمه ماستخور هنگام خروج از مظهر خود، گرم و جوشان است. اهالی ماستخور و علی‌آباد سفلا، آب چشمه را به خزینه‌هایی هدایت و در آن‌ها حمام می‌کنند. اهالی معتقد هستند که استحمام در آب گرم این چشمه، بسیاری از بیماری‌های چشم و بیماری‌های استخوانی و رماتیسمی را درمان می‌کند و از همین رو این چشمه یکی از جاهای دیدنی رودبار محسوب می‌شود.

آدرس: گیلان، ۵ کیلومتری رودبار، دهکده ماستخور، غرب سد منجیل.

چشمه آب معدنی داماش

آبگرم داماش

این چشمه معدنی در روستای داماش از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار واقع شده است. روستای داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مسیر دسترسی به این محل عبور از کمربندی قزوین به سمت گردنه کوهین و خروج از جاده اصلی به طرف لوشان است. پس از طی مسافت ۴۰ کیلومتر منطقه جیرنده واقع شده است که از این زمان با طی مسافت ۷ کیلومتر دهکده‌ای کوچک و باصفا در میان دشتی سبز به نام داماش قرار دارد.

آبشار کلشتر

آبشار کلشتر

آبشار زیبای کلشتر که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای کلشتر رودبار به حساب می اید. روستای کلشتر به ‌دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل‌های منطقه را به خود اختصاص داده است. جنگل‌های پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علف‌های بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر است.

آدرس: گیلان، جنوب غربی رودبار، روستای کلشتر.

آبشار خلشتکوه

آبشار خلشتکوه

آبشار‌ها و دریاچه‌های طبیعی هر شهر از مکان‌های گردشگری آن شهر هستند. آبشار زیبای خلشکوه که در روستای خرم‌کوه قرار دارد از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر رودبار است. آبشار مرتفع خلشکوه که از صخره‌های سنگی سرازیر می‌شود منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است. صدای آب روان حس تازگی و نشاط محیط را چند برابر کرده است.

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان یکی از جاذبه‌های پرطرفدار ییلاق بره‌سر است و اکثر گردشگران در بهار و تابستان برای کمپ زدن این دریاچه را انتخاب می‌کنند. دریاچه‌ای که به‌طور طبیعی بر اثر زلزله شکل گرفته و دورتادور آن با کوه‌های زیبا و فریبنده‌ای محاصره شده است. آب دریاچه ویستان از کوه‌های اطراف آن تامین می‌شود. طول این دریاچه در حدود حدود ۲۳۰ و پهنای آن ۱۰۰ متر است و عمق این دریاچه در بخش‌هایی به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد. دریاچه ویستان در دل جنگل قرار گرفته است و شما می‌توانید صبح در کنار این دریاچه با صدای پرندگان بیدار شوید و جنگل‌نوردی و عکاسی کنید. دریاچه ویستان در ۳۵ کیلومتری (یک ساعت و ۱۱ دقیقه) روستای استخرگاه قرار گرفته است.

آدرس: رشت، لوشان، توتکابن، جاده توتکابن به بره سر، ییلاق بره سر.

دریاچه عروس

دریاچه عروس

روستا حلیمه جان از توابع شهرستان رودبار، یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان گیلان به شمار می رود. درمیان این روستا خوش آب و هوا دریاچه ای قرار گرفته و بخاطر زیبایی منحصر به فردش لقب دریاچه عروس را بدان داده اند. دریاچه عروس یا همان دریاچه حلیمه جان در ابتدای روز لایه ای از جلبک های سرسبز و زیبا را بر روی خود می پوشاند و رفته رفته در میانه روز آب نیلگون خود را به نمایش می گذارد. وجود آب در میان جنگل سبب شکل گیری فضایی مطبوع و دلپذیر گشته است. درختان کهن سال حلیمه جان با ایجاد سایه های فراخ و گسترده، استراحتگاهی بی نظیر را به بازدیدکنندگانشان هدیه داده اند و در تمامی روز های سال جلوه ای چشم نواز را به نمایش می گذارند.

دریاچه عروس شاید کمی ناشناخته باشد و به همین دلیل از محیطی بکر و طبیعتی دست نخورده برخوردار است. سکوت جنگل و نسیم خنک صبحگاهی فضای مناسبی را برای مدیتیشن فراهم می آورد و ورزش، قایقرانی در میان دریاچه و عکاسی یکی از بهترین فعالیت ها در این مکان گردشگری محسوب می شوند. اگر به این منطقه گردشگردی آمدید حتی لحظه ای از لمس کردن آب با دست و پاهایتان درنگ نکنید.

قرار گیری این روستا در ارتفاعات سبب شده تا نیمه اول سال بهترین زمان سفر به آن باشد اما نمی توان از زیبایی منحصر به فرد حلیمه جان در فصل هزار رنگ پاییز چشم پوشید. زمستان لباسی بلورین را بر تن دریاچه عروس می کند و طبیعتی محصور کننده را به نمایش می گذارد.

آدرس: گیلان، اتوبان قزوین- رشت، نرسیده به توتکابن، روستای حلیمه جان.

قله درفک

قله درفک

قله درفک (جایگاه عقاب شکاری) به بام گیلان مشهور است این قله زیبا در بخش انتهای غربی رشته کوه البرز غربی که مشرف به دره سفید رود است و بلندی و قامت سر به فلک کشیده آن به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که تمامی نقاط و شهرهای گیلان را از فراز مه به تماشا بنشیند و جلوه‌های خاص بخش اعظم استان گیلان را نظاره گر باشد. در دهانه قله درفک یخچال طبیعی مربوط به دوران سوم زمین شناسی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از یخ است. در تمام لحظات صعود به قله این احساس همراه گردشگران است که مسیر پرجاذبه راه هم جزئی از سفر است. ارتفاع این قله از سطح دریا ۲۵۰۰ متر است. بسیاری از دامداران بخش‌های رحمت اباد و خورگام در مناطق پیرامون قله با دامداری و معاش زندگی را می‌گذرانند واز جاذبه‌های دیگر منطقه زندگی ساده روستائیان و دامدارانی است که تابستان‌ها میهمان ارتفاعاتند.

غار یخی درفک

غار یخی درفک

درفک دو غار معروف دارد: یکی غار یخی و دیگری غار آهکی به نام نوچاه غار یخی در تمام فصول سال پوشیده از لایه ضخیم یخ است. دهانه غار کوچک ولی شیب آن هول‌انگیز است. در حقیقت یک صفحه‌ی یخی صیقلی است که حدود ۴۵ درجه تا عمق ۱۲۰ متری ادامه دارد. غار دیگر غار استلاکتیکی نوچاه است که خیالات وهم‌انگیز مردم منطقه آن‌ها را حیوانات منجمد شده می‌داند. با کمال تاسف این غار در فاجعه‌ی زمین‌لرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ فرو ریخت و امروزه آثاری از آن به جا نمانده است.

غار دربند رشی

غار دربند رشی

غار دربند رشی در نزدیکی روستایی به نام استخرگاه قرار دارد که یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود. این روستای در دامنه‌ کوه درفک و در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. در روستای استخرگاه می‌توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فو‌ق‌العاده‌ روستا دیدن کنید و از تماشای بافت روستایی و دست ‌نخورده و پوشش گیاهی متفاوت آن لذت ببرید.

بیشتر جذابیت غار دربند رشی به زیبایی منطقه و مسیر آن است و البته داخل شدن به غارها همیشه برای افراد جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند. از درون غار نیز منظره‌ زیبایی مقابلتان است؛ طوری‌که دلتان می‌خواهد برای چند دقیقه روی تخت سنگی بنشینید و به روبه‌ رو بنگرید تا نظاره‌گر بهشتی رویایی باشید.

اگر به بازدید از غار دربند رشی علاقه‌مند شده‌اید، در اتوبان قزوین-رشت، بعد از رودبار به‌سمت خروجی توتکابن بروید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر از جاده‌ توتکابن، راهی جاده‌ دفراز-پلنگ دره  و سی‌‌دشت شوید. مسیر اصلی را ادامه دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی ‌دشت، به تابلوی غار دربند رشی در سمت راست جاده برسید.

آدرس: گیلان، رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکت، جنوب روستای رشی.

غار اسپهبدان

غار اسپهبدان

این غار در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام، بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده است. این غار که مربوط به عصر آهن است، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار دیورش

غار دیورش

غار آبی دیورش در منطقه‌ی جنگلی نزدیک روستای دیورش در شهرستان رودبار قرار گرفته است. غاری به سوی داخل زمین که آب آن سرد و آرام است. این غار و مسیر جنگلی و سنگلاخی آن، گزینه‌ای مهیج برای دوست‌داران طبیعت است. غار آبی دیورش در منطقه‌ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. برای تماشای این غار بایستی به روستای دیورش برسید و از میان شالیزارها، خانه‌های روستاییان و مناظری سرسبز عبور کنید و به جنگل وارد شوید. روستای قدیمی دیورش در چند کیلومتری روستای شیرکوه و مرکز بخش توتکابن قرار دارد. با قدم زدن در مسیر پاکوب جنگل و گوش سپردن به صدای گاه و بی‌گاه پرندگان و شاخه‌های درختان به نور چشمه خواهید رسید. از نورچشمه به بعد برای رسیدن به غار مسیر شیب‌دار و سنگلاخی در مقابل شماست که عبور از آن برای دیدن این غار به راستی می‌ارزد.

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر از مکان های خوش آب و هوا و ییلاقی گیلان است. این جنگل از مراتع روستایی به همین نام است و به علت عبور رودخانه پرجوش و خروش سپیدرود، از آب و هوایی مطبوع و دلنشین برخوردار گردیده است.

جنگل های نقله بر در تمامی فصل های سال چهره ای منحصر به فرد به خود می گیرد اما در فصل تابستان با وجود گرمای شدید در سایر نقاط کشور، خنکای بسیاری را در نقله بر جای داده و به همین دلیل مقصد بسیاری از گردشگران تابستانی است. پاییز لباسی هزار رنگ بر تن دامان نقله بر می پوشاند، از برگ های درختان انجیلی و ممرز زرد و نارنجی رنگ گرفته تا قرمز و قهوه ای. بارش برف و باران در این منطقه راه را برای سفر های زمستانی سخت می کند اما نمی توان از منظره سفید پوش آن چشم پوشی کرد.

گراز و شغال گونه های جانوری این منطقه را شکل می دهند و تلفیق صدای خوش آهنگ طبیعت با پرندگانی همچون قمری، گنجشک، کمرکولی جنگلی و توکای سیاه به جذابیت فضا می افزاید.

اگر به این منطقه خوش چشم نواز و دلربا آمدید حتما غذاهای محلی آن ها نوش جان کنید و لذت نوشیدن چای ذغالی در دامان مخملی نقل بر را از دست ندهید.

تپه مارلیک

تپه مارلیک

“تپه مارلیک” یا “چراغعلی تپه” در دره گوهر رود در کنار شهر رودبار استان گیلان قرار گرفته است. این تپه با وسعت حدود یک هکتار در کنار باغهای زیتون و بیجارهای برنج قرار دارد. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش است. دکتر عزت اله نگهبان باستانشناس و استاد باستانشناسی دانشگاه تهران در کاوش های انجام شده در تپه مارلیک ۵۳ گور کشف کرد، که قبرها مربوط به سلاطین آماردی بوده است. در همهٔ آرامگاه‌ ها اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌ های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌ های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌ های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌ خود و… پیدا شده‌ است، حفاری در این تپه از سال ۱۳۴۰ خورشیدی آغاز شد.

تپه مارلیک گنجینه ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرن‌ها درخود پنهان و حفظ کرده بود، در حقیقت تپه طبیعی و صخره ای است که ازسنگهای سولفات آهن تشکیل گردیده و لایه های طبیعی و تحتانی آنچنان است که شکاف‌های بزرگ در درون تپه ایجاد کرده و همین حفره ها موجب شده تا حیواناتی از قبیل موش و مار به فراوانی در آن لانه کنند. گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی “مار” و “لیک” (سوراخ) می‌دانند که افسانه مار و گنج در این تپه صدق می کند. گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می‌ شمارند. آنها مارلیک را ساخته شده از ۲ واژه “مارد” (اشاره به آماردها) و “لیک” (قوم) می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد. در این دشت تپه‌ های باستانی زیادی وجود دارند که ۵ تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلا قلعه و جازم کول از همه مهمتر هستند.

آدرس: گیلان، رودبار، دره گوهر رود.

توتکابن

توتکابن

اگر از قسمت شمال شرقی رودبار حدود ۱۶ کیلومتر به سمت بالا حرکت کنید. توتکابن را خواهید یافت. توتکابن در ۱۲ کیلومتری ورفک قرار گرفته است. . این شهر از دو قسمت بالامحله و پایین‌محله تشکیل شده و با پلی که بر روی سفیدرود احداث شده‌است به راه اصلی قزوین – رشت می‌پیوندد. پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق بود. طی حادثه ناگوار زلزله ی سال ۱۳۶۹ بسیاری از خانه ها تخریب شده اند. اما باز بازسازی شده اند.

منطقه حفاظت شده سیاهرود

سیاهرود

منطقه جنلگی سیاهرود در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده است که در سال ۱۳۷۸ مورد حفاظت قرار گرفت. منطقه مذکور تماما کوهستانی و دارای عرصه‌های جنگلی متراکم و پراکنده، اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی وسیع، دره‌های عمیق و پرآب، مناطق صخره‌ای، چشمه‌سارهای متعدد و رودخانه‌های دائمی است.

جاذبه های تاریخی رودبار

سرو کهنسال هرزویل

هرزویل

درخت سرو هرزویل درختى کهنسال با ارتفاع ۳۰ متر و قطر تنه چهارمتر به روایات مختلف از ۱۰۰۰ تا۳۰۰۰ سال سن دارد که در خاک روستای هرزویل در ۲ کیلومتری شهر منجیل از توابع شهرستان رودبار ریشه دوانده است. حتی ناصرخسرو قبادیانى (شاعر نام‌آور ایران‌) در سفرنامه اش از درخت سرو زیبا و کهنسالى در منطقه هرزویل یاد مى کند.

قسمت هایی از شاخه درخت به علت آسیب دیدگی فتوسنتز به خوبی انجام نمی گیرد. ساکنان هرزویل این سرو را نظر کرده می ‌دانند و جهت نذورات اقدام به بستن پارچه و کوبیدن سکه و نصب بیرق نموده و حتی برخی افراد ناآگاه جهت نشانه گیری روی درخت اقدام به تیراندازی به این اثر طبیعی ملی با ارزش نموده و موجب آسیب رسانی به آن می شوند.

پل تاریخی لوشان

پل لوشان

پل خشتی لوشان از بناهای دوره قاجاریه است و بنا به روایت تاریخی در سال ۱۲۳۵ قمری روی رودخانه شاهرود در شهر لوشان ساخته شده است. شهر لوشان، در جنوبی‌ترین قسمت استان گیلان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، قرار دارد. این پل که از جمله آثار تاریخی و قدیمی استان گیلان و شهر لوشان به شمار می‌آید، بر خلاف بقیه پل‌های خشتی که قوسی می‌باشند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است.

در قسمت ورودی پل کتیبه‌ای وجود دارد که بر روی آن اطلاعاتی راجب به تاریخ ساخت آن حک شده است. این پل که دارای موج برگردان‌هایی در قسمت پایه‌ها است، شیب تندی داشته و در دوره‌ای روس‌ها شیب تند آن را ملایم کردند. طول کلی این پل ۱۰۲ متر و عرض آن ۲۰/۷ متر است. در دو طرف مسیر عبور عابران، جان پناه‌هایی تعبیه شده و کف پل با قلوه سنگفرش شده است. این پل دارای ۴ دهنه است که ۲ دهنه آن بزرگ و ۲ دهنه کوچک است. بزرگ‌ترین دهنه ۲۰/۱۸ متر طول و ۱۵ متر ارتفاع دارد و دهنه کوچکتر دارای ۰۵/۷ متر طول و ۸ متر ارتفاع است. پل لوشان به علت زلزله سال ۱۳۶۹ آسیب دید، اما توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان مرمت شد.

اقامت در رودبار

همانطور که گفتیم رودبار یکی از شهرهای زیبا و پر مسافر شمالی است که همه ساله میزبان تعداد زیادی از مسافر از داخل و خارج از کشو می‌باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که برای اقامت میهمانان تدابیری اندیشیده شده باشد. شما برای اقامت در رودبار می‌توانید به هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی و یا ویلا و سوئیت های شخصی مراجعه کنید. برای اینتخاب از بین این گزینه ها کافی است سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در رودبار بزنید.

 

 

 

۳.۹/۵ - (۱۸ امتیاز)
یک نظر برای "یک بار برای همیشه با شگفت انگیزترین جاهای دیدنی رودبار آشنا شوید" ارسال شده.
  1. اقامتگاه بومگردی ماه نشین دیورش رودبار گیلان گفت:

    باسلام احترام
    توضیحات تون کامل و مفید بود.
    مخصوصا اقامتگاه خودمو دیدم 😅
    من عمو حسین مدیر اقامتگاه بومگردی ماه نشین دیورش
    هستم
    باعث افتخارم بود 🙏🙏🙏♥️
    اینم پیج اقامتگاه مون
    @eghamatgah_mah_neshin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *