جاهای دیدنی رشت، شهر باران و چای

جاهای دیدنی رشت

رشت سرزمین چای، باران و سرسبزی است؛ سرزمینی پر از چشم اندازهای زیبا که آن را تبدیل به سومین شهر گردشگر پذیر ایران کرده است. در هر کدام از فصول سال که به رشت سفر کنید با جاذبه های متفاوتی روبه‌ رو می شوید. بهارش پر از سرسبزی و طراوت و تازگی است. پاییز هوای ابری و مه آلود، عطر خاک باران زده، تماشای منظره ای شگفت انگیز، برگ های رنگارنگ و نوشیدن چای که کم کم بر روی آتش دم می کشد به همراه یک کلوچه داغ و تازه فومنی در کلبه ای جنگلی بسیار خاطره انگیز است. اگر شما هم قصد سفر به این منطقه دلنشین را دارید بهتر است تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی رشت بیشتر آشنا شوید.

رشت کجا بریم؟

جاهای دیدنی رشت

رشت شهر رد شدن نیست، شهر ماندن است، شهر دوباره آمدن است. این جملات اغراق‌آمیز نیست چون جاهای دیدنی رشت آنقدر جذاب و متنوع است که فهرست کردن و انتخاب از بین آن‌ها کار را برای گردشگرانی که می‌خواهند در یکی دو روز کل شهر را ببینند سخت می‌کند. یکی از سوالات اصلی مسافران رشت همواره این بوده که رشت کجا بریم؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به سوال شما پاسخ دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی طبیعی رشت

دریاچه سقالکسار

سقالکسار

دریاچه سقالکسار یکی از جاهای دیدنی رشت است در منطقه‌ای جنگلی قرار گرفته و دور تا دور آن را درختان بلوط پوشانده‌اند. برای دیدن این دریاچه زیبا باید به روستای سقالکسار برویم. روستایی در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت که مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد.

این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتار، ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و گردشگران را از دور و نزدیک به‌سمت خود می‌کشاند. ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر است و آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران منطقه تامین می‌شود.

دریاچه در میان جنگل انبوهی قرار گرفته و در اطراف آن چندین آلاچیق و یک کافی‌شاپ فراهم شده است. ارتفاع و وسعت آب دریاچه به دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می‌شود. بهترین زمان برای سفر به سقالکسار از بهار تا اوایل پاییز است چون در پاییز و زمستان هوا خیلی سرد و زمین‌ها خیس و لغزنده می‌شود.

اطراف دریاچه سقالکسار برای یک پیک‌نیک چند ساعته خانوادگی یا دوستانه عالی است. می‌توانید با قایق پدالی روی دریاچه قایق‌سواری کنید یا با روشن کردن آتش کباب بپزید. البته فراموش نکنید که قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

در روزهای خلوت سال اینجا پر از آرامش و سکوت است و به جز صدای پرندگان و وزش باد صدای دیگری به گوش نمی‌رسد.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار.

باغ محتشم

باغ محتشم

باغ محتشم رشت با پیشینه‌ای که به دوره قاجار بازمی‌گردد، امروزه به ‌عنوان پارک شهر میزبان گردشگران و اهالی شهر رشت است. این باغ قدیمی ترین پارک شهر رشت و یکی از زیباترین جاهای دیدنی گلسار رشت است. علاوه بر امکانات رفاهی و ورزشی، عمارت کلاه فرنگی نیز در دل آن جای گرفته است.

همچنین رودخانه گوهر رود با پیچ ‌و تاب خاصی از بخش جنوبی باغ رد شده و باعث می‌شود زیبایی باغ محتشم رشت دو چندان شود و به ‌عنوان یکی از مکان های دیدنی رشت شناخته شود. باغ محتشم علاوه‌ بر سنگفرش، درختان متنوع و تنومند و رودخانه گوهر رود، یک برکه طبیعی زیبا با دو فواره دارد.

آدرس: گیلان، رشت، انتهای بلوار توحید، جنب پل تاکسیرانی (شمال شهر)، محله‌ی گلسار

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

این پارک با وسعتی ۱۴۸۷ هکتاری در قسمت های غربی جاده تهران-رشت قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین پارک های جنگلی استان گیلان و از معروف ترین جاذبه‌های دیدنی رشت محسوب می شود. این پارک دارای تنوع گیاهی زیادی است، به طوری که بخشی از درختان این جنگل به صورت طبیعی و بخشی دیگر توسط انسان ها کاشته شده اند. پارک جنگلی سراوان رشت جزو جاذبه هایی است که می توانید یک روز پر از خاطره را تجربه کنید، در این پارک جنگلی، دریاچه ای به همین نام وجود دارد که پارک را نیز به سراوان می شناسند. این پارک جنگلی دارای امکانات نسبتا مناسبی برای گردشگران است که همین موضوع باعث گردیده تا به مقصدی محبوب برای خانواده ها و افراد در همه سنین تبدیل شود.

وجود دریاچه زیبا و رودخانه خروشان در این پارک، تفاوت مهم دیگری در میان پارک های جنگلی دیگر در این شهر و استان است که زیبایی های بیش از حد این پارک شما را شگفت زده خواهد کرد. نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور در این پارک قرار دارد و علاوه بر سرسبزی و زیبایی های این پارک جنگلی می توانید به موزه میراث روستایی استان گیلان دسترسی داشته باشید. همچنین در این پارک می توانید قایق سواری و موتور چهارچرخ سواری را تجربه کنید.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده.

دریاچه سراوان

دریاچه سراوان

دریاچه سراوان جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. این دریاچه در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد و منظره زیبای آن جلوه‌ای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. در نگاه اول بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که چمنزاری گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما این‌طور نیست. خزه‌های حاصل از رطوبت محیط و نوعی آفت در درختان منطقه، با پوششی سبز سراسر دریاچه را پوشانده‌اند.

پوشش سبز روی دریاچه، مرداب سراوان را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گیلان، تبدیل کرده است. دریاچه سراوان و پارک جنگلی اطراف آن جاده‌ای مناسب و فاصله‌ای نزدیک تا شهر رشت دارند که این مطلب نیز تاثیر بیشتری بر محبوبیت این منطقه گذاشته است.

دریاچه سراوان با منظره زیبا و سبزش می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از قایق سواری برایتان ایجاد کند. در طول گشت و گذار با قایق دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید. ثبت زیبایی‌های مرداب سراوان از بهترین لحظات این گردش است.

پس از لذت بردن از دریاچه سراوان، می‌توانید در جنگل‌های زیبا قدم بزنید و از تماشای طبیعت بکر اطراف مرداب سراوان لذت ببرید. جاده‌های پارک جنگلی سراوان در سراسر آن گسترده هستند و می‌توانید با ماشین در جنگل بچرخید. اگر در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید، به رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود می‌رسید. اطراف این رودخانه‌های خروشان، برای اتراق و پیک‌نیک یک روزه مناسب هستند.

آدرس: رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان.

جاده سراوان_ فومن

جاده سراوان فومن

جالب است بدانید که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت جاده سراوان به فومن است. این جاده که در مسیر سراوان به فومن قرار گرفته با وجود درختان تنومندی که سایه خود را بر روی جاده انداخته‌اند و مه غلیظ صبحگاهی، شما را مبهوت خواهد کرد.

زمانی که درختان به رنگ‌های پاییزی در می‌آیند این جاده بسیار دیدنی خواهد بود. یکی از جاذبه‌های گردشگری جاده سراوان به فومن، موزه بزرگ روستایی گیلان است که در ابتدای این جاده قرار گرفته؛ بنابراین می‌توانید از آن دیدن کنید. خانه‌های روستایی متنوع این موزه شما را به یاد ایام قدیم خواهد انداخت.

جاهای دیدنی رشت، ماسوله

ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی و بسیار پرطرفدار رشت ماسوله، دهکده بینظیر و مملو از توریست است. انواع گردشگران داخلی و خارجی را می توان در این روستای کوچک مشاهده کرد. به طوری که گاهی در ایام پیک گردشگری ممکن است ساعت ها برای پیدا کردن پارکینگی برای وسیله نقلیه خود منتظر بمانید؛ زیرا در روستا امکان تردد اتومبیل وجود ندارد.

در پایین روستا پارکینگ بزرگی برای رفاه حال گردشگران ساخته شده است. اتوبوس هایی که متعلق به آژانس های مسافرتی هستند و از اقصی نقاط کشور تورهای گردشگری را برای این روستا می آورند در همان ورودی روستا مسافران خود را پیاده می کنند. خانه های گلی و آجری با پنجره هایی قدیمی که در تمام پنجره های این روستا رنگ های مختلف گل های زیبای شمعدانی را می‌بینید.

بر روی برخی از پشت بام ها تعدادی عکاس حرفه ای مشاهده می کنید که با دریافت مبلغی دستمزد لباس‌های محلی مردم این روستا را به علاقه مندان کرایه می‌دهند و با دورنمایی از مناظر خیره کننده این روستا عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی از شما می‌گیرند. مسیر پیچ در پیچ و زیبا کوچه ها را که بالا می روید به بالاترین خانه های این روستا می رسید. از آنجا منظره زیر پاهای شما یکی از زیباترین مناظری است که تاکنون دیده اید.

برخی از زن های این روستا صنایع دست ساز و زیبای خود را برای فروش در معرض دید گردشگران قرار می دهند. وسایلی مانند روسری های قلاب بافی شده، انواع دستبندهای زیبا و بافتنی، کیف های سنتی، جوراب های دست بافت، انواع ترشی و خوراکی های خوشمزه و غیره در اینجا یافت می شود.

تعدادی از اهالی این روستا خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می دهند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اجاره خانه روستایی در ماسوله همه این خانه‌ها را ببینید و بهترینشان را برای اقامتتان انتخاب کنید.

تالاب عینک

تالاب عینک

دریاچه یا تالاب عینک که به آن مرداب عینک نیز گفته می‌شود یکی از جاهای دیدنی رشت در بهار است که در منطقه ۴ این شهرستان و در نزدیکی پارک دانشجو واقع شده. این تالاب از شمال به بلوار شهید افتخاری، از سمت جنوب به پارک دانشجو و برخی مناطق مسکونی غیرمجاز، از سمت شرق به تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام و از سمت غرب نیز به شرکت دخانیات رشت محدود می‌شود.

تالاب عینک یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت است که محیط آن ۱۲ کیلومتر بوده و پهنه آبی آن نیز ۴۴ هکتار است. اطراف این تالاب پهنه ساحلی و خشکی به مساحت ۱۶۳ هکتار وجود دارد. در تصویر هوایی این تالاب به شکل عینک دیده می شود از این رو به آن نام تالاب عینک داده اند.

آدرس: رشت ، بلوار شهید افتخاری

منطقه ساحلی بکنده

بکنده

این منطقه ساحلی که از توابع بخش خشکبیجار می‌باشد و در ۹ کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و در ۳۲ کیلومتری شهر رشت قرار دارد، مساحت تقریبی این مکان ۱۰۰ هکتار می‌باشد. در حوزه  ساحلی جلگه ای واقع شده و به عنوان یکی از مناطق مناسب برای طبیعت گردی استان گیلان شناخته می‌شود.

ساحل زیبا و بکر این منطقه برای گردشگران حتما بسیار جذاب و دلنشین خواهد بود. طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‏ های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از ماهیگیران و ده‌‏ها جاذبه دیگر روستای حاجی بکنده را به یک روستای گردشگری بسیار پرطرفدار تبدیل کرده است و فقط کافی است یک بار به این ساحل بروید تا عاشق آن شوید.

پارک ملت

پارک ملت

این پارک به عنوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت علاوه ‌بر فضای سبز دریاچه کوچکی نیز دارد که در مرکز آن واقع شده است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی پارک ملت رشت می‌توان به زمین بازی فوتبال، بسکتبال و والیبال، تنیس روی میز، امکان انجام ورزش‌های همگانی و زمین بازی کودکان اشاره کرد.

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های پارک ملت ساعت آفتابی آنالماتیک است که توسط انجمن نجوم استان گیلان در پارک ملت ساخته شده است. از دیگر دیدنی‌های پارک می‌توان به خانه گردشگری اشاره کرد که در قسمت چپ ورودی پارک ملت واقع شده و یک خانه روستایی سنتی به سبک قدیمی است.

آدرس: رشت، بلوار شهید انصاری، سه‌راه کانادا

گوهر رود

گوهررود

اگر در میان جاهای دیدنی رشت به دنبال طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز می‌گردید، حتما گوهررود را انتخاب کنید. گوهررود یکی از دو رود مشهور و پر از آب رشت است که به تالاب انزلی می‌رسد. این رود که از میان شهر عبور می‌کند، طبیعتی فوق‌العاده و محیطی جذاب را ایجاد کرده که تماشای آن روحتان را تازه می‌کند.

گوهر رود برخلاف نام متفاوتی که دارد آبی به رنگ سیاه داشته و در گذشته محبوبیت زیادی داشت و در آن ماهیگیری نیز انجام می‌شد اما رنگ تیره آب این رود در این روزها به علت ورود پساب‌ها و آلودگی‌های مختلف از نقاط گوناگون شهر به آن است. در مسیر این رود دو مرداب کوچک و بزرگ قرار گرفته‌اند.

آدرس: رشت، مرکز شهر.

بوستان مفاخر

بوستان مفاخر

از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی گیلان، باید به بوستان مفاخر رشت اشاره کنیم. این بوستان که در گذشته به نام باغ سالار، باغ بذر یا باغ چمارسرا معروف بوده، در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده و پس از پارک‌های محتشم و ملت، بزرگ ترین پارک رشت به شمار می‌رود و هر یک از خیابان‌های آن به نام یکی از مفاخر نام‌گذاری شده است.

محیط زیبای پارک، تنوع گیاهی و درختان تنومند و بلند قامت باعث شده تا جزو اولین انتخاب‌های گردشگران برای تفریح و گردش باشد. یخچال طبیعی قدیمی که در پارک است و توسط مردم همچون گودالی بزرگ حفر شده‌ است نیز از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌رود.

فضای سبز، مبلمان و صندلی های پارکی،وسایل ورزشی همگانی، میز شطرنج، میز پینگ پونگ، کتابخانه، سرویس بهداشتی، نماز خانه و … از جمله امکانات بوستان مفاخر رشت به شمار می‌رود.

آدرس: رشت، میدان شهدای گمنام (یخسازی)، بلوار طالقانی، بعد پمپ بنزین چمارسرا، خیابان گیلستان (فرهنگ).

جاذبه‌های دیدنی تاریخی رشت

مجموعه میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) احداث شد و مجموعه آن شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت است. این بنا هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید و چندی بعد توسط روبرت واهانیان، به ‌صورت سابق مرمت شد.

پیرامون میدان شهرداری، تعدادی از دیدنی‌های رشت واقع شده‌اند که از جمله آنان می‌توان به کاخ شهرداری رشت، مقبره ابوجعفر، هتل ایران، کتابخانه ملی رشت و اداره پست اشاره کرد.

میدان شهرداری رشت یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت است؛ به همین دلیل در روزهای تعطیل، فضایی شلوغ‌تر دارد. این بسته به سلیقه شما است که در چه ساعاتی از آن بازدید کنید؛ روزها جزئیات بناهای اطراف بهتر دیده می‌شوند و شب‌ها، هیاهوی شبانه و نورپردازی، حال‌و‌هوایی متفاوت‌ به میدان می‌بخشد. در هر صورت، همه روزه و در هر ساعتی، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از میدان شهرداری رشت دیدن کنید.

آدرس: رشت، مرکز شهر.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه بسیار جالب نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که زندگی روستائیان گیلان را به زیبایی به تصویر کشیده است. از کار و زندگی و صنایع دستی گیلان گرفته تا مزرعه های برنج، خوراکی های محلی، پوشش مردمان روستایی. این موزه در فضای باز قرار دارد و همواره مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. موزه میراث روستایی گیلان اولین اکوموزه ایران به شمار می رود و فضایی متفاوت نسبت به موزه های دیگر دارد که در فضای باز دایر شده است. بازدید از این موزه فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و معماری گیلان است که می توانید با زندگی سنتی‌ گیلانی ها آشنا شوید.

این موزه که در پارک جنگلی سراوان رشت واقع شده دارای فضایی دلپذیر و آرامش بخش است. اگر اهل عکاسی هستید، هنگام بازدید از این موزه می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید و یادگاری از سفرتان با خود داشته باشید. در اطراف موزه بازارچه های صنایع دستی قرار دارند. همچنین می‌توانید به کارگاه‌های کوچکی مانند حصیربافی و کوزه گری دسترسی داشته باشید و این هنرها را از نزدیک تماشا کنید یا زنانی با لباس های محلی را ببینید که به پخت نان یا آش مشغول هستند. عطر خوش نان داغ و تازه صد در صد شما را وسوسه خواهد کرد. با اینکه این موزه در داخل پارک جنگلی سراوان واقع شده است اما به تنهایی طرفداران خود را دارد و خیلی ها فقط به خاطر بازدید از این موزه ۱۸ کیلومتر از رشت را تا این منطقه طی می کنند.

آدرس: کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده سراوان-شفت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

ارامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی که به آن سردار جنگل نیز گفته می‌شود در بخش جنوبی شهر رشت و در محله سلیمان داراب در قبرستان سلیمان داراب قرار دارد.

این آرامگاه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت است که در اطراف آن قبرهای مجاهدین جنگلی قرار گرفته و اسامی آن‌ها نیز بر روی سنگ قبر حک شده است. در کنار قبر میرزا کوچک خان جنگلی آرامگاه شاعر بلند آوازه گیلانی “شیون فومنی” هم قرار دارد که می‌توانید از آن هم دیدن کنید.

آدرس: گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان

یکی از جاذبه های توریستی شهر رشت خانه میرزا کوچک خان جنگلی است. این خانه تا سال ۱۳۸۲ جزو جاهای متروکه به شمار می رفت اما با همکاری اهالی این منطقه مورد بازسازی قرار گرفت و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱ شهر می‌توانید از این خانه بازدید انجام دهید. در نزدیکی این مکان مقبره میرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد که می توانید آنجا را نیز زیارت کنید. نام واقعی این شخصیت برجسته تاریخ میرزا کوچک خان یونس استاد سرایی بوده است و رهبری جنبش جنگل معروف شده است. خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت جزو معدود خانه های قدیمی شهر رشت با اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی است. با اینکه قدمت این خانه به بیش از ۲۰۰ سال می ‌رسد، اما در واقع بخش مهمی از هویت سیاسی و تاریخی شهر رشت به حساب می آید. خانه میرزا کوچک خان جنگلی دارای دو طبقه به صورت مستطیلی شکل است.

در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ با چندین اتاق تو در تو وجود دارد که این ایوان یکی از نمادهای اصلی سبک سنتی خانه های رشت است. در طبقه دوم نیز سالن بزرگی وجود دارد که همانند طبقه اول دارای اتاق های تو در تو است. این خانه کاملا از جنس چوب است و در دو طرف آن راه پله هایی وجود دارد. همچنین حیاط کوچکی در جلوی خانه قرار دارد که شامل گل کاری‌ ها و تندیس میرزا کوچک خان است. این سبک معماری الهام گرفته از خانه های اربابان قدیمی رشت است. همچنین در طبقه پایین نمایشگاه هایی برگزار می شوند و طبقه بالا نیز عینا وسایل زندگی میرزا کوچک خان و خانواده اش به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: گیلان، رشت، خیابان سهیل دبیری.

آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود

ارامگاه استاد ابراهیم پورداوود

استاد «ابراهیم پورداوود» را بنیان‌گذار ایران‌شناسی در ایران و جاوید دارنده فرهنگ و زبان‌های ایران باستان می‌دانند. استاد پس از سال‌ها آموختن و آموزش فرهنگ ایران، در ۲۶ آبان ماه ۱۳۴۸ در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت. او را بر اساس وصیتش، در کنار اجدادش در کوی حاجی داوود رشت و با تشریفات بسیار، در آرامگاه خانوادگی خود به خاک سپردند.

آرامگاه استاد پورداوود با قدمتی که به دوره قاجاریه بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌آید و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با اینکه مقبره ابراهیم پورداوود جزو آثار میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود و به ثبت ملی رسیده است، در زادگاهش غریب و ناشناخته باقی‌مانده است. گاهی کسانی که به قصد بازدید از آرامگاه استاد به رشت رفته‌اند و آدرس آرامگاه را خواسته‌اند، ناشناس بودن مقبره را در بین مردم رشت احساس کرده‌اند؛ زیرا مقبره قفل است و مردم به‌دلیل نبود امکان بازدید، آن را به فراموشی سپرده‌اند. اگر مسافری که با آثار پورداوود او را شناخته باشد و به شوق خواندن فاتحه‌ای بر سر مزار او به رشت برود، هیچ نام و نشانی از او نمی‌بیند. مقبره‌ای که همیشه در آن بسته است و باید از پشت میله‌های رنگ برگشته و شیشه‌های خاک گرفته و مات، برای پاس‌داشت استادی بزرگ در زمینه فرهنگ، فاتحه‌ای بخواند.

آدرس: رشت، سبزه میدان، داخل کوچه آفخرا.

موزه رشت

موزه رشت

موزه شهر رشت در گذشته خانه‌ی میرزا حسین خان کسمائی، آزادی خواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود که در سال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل به موزه خریداری شد و امروزه به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت شناخته می‌شود.

این موزه از دو بخش مردم‌ شناسی و باستان‌ شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی از صحنه‌های بازسازی شده از زندگی مردم و تندیس بومی گیلان تشکیل شده است و بخش باستان‌شناسی موزه به اشیا و آثار باستان‌شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و … اختصاص دارد. یک گورستان باستانی و مجموعه سنگ قبرها نیز در این بخش قرار دارد.

اگر به تاریخ و موزه علاقمندید بازدید از موزه رشت را از دست ندهید. قدمت برخی اشیای موجود در موزه از هزار سال هم می‌گذرد.

آدرس: رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، روبروی زایشگاه دکتر فاطمی.

مسجد صفی

مسجد صفی

یکی دیگر از دیدنی های رشت مسجد صفی این شهر است که قدیمی‌ها آن را با عنوان مسجد شهیدیه می شناسند. به طور دقیق مشخص نیست این مسجد در چه بازه زمانی ساخته شده است، اما گفته می شود شیخ صفی الدین اردبیلی طی سفری که به گیلان داشته در این مکان چاهی حفر کرده و در آن عبادتگاهی می‌سازد. بعدها این مکان به مسجد تبدیل می‌شود و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

آدرس: محدوده بازار رشت.

خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی جزو بناهای زیبای دوره قاجار است که در محله صیقلان رشت قرار گرفته است. این خانه‌ از مجموعه خانه‌های تاریخی دوره قاجاریه است. خانه ابریشمی هر چند متعلق به میرزا احمد ابریشمی بوده که آن را خریداری کرده، اما توسط میراسماعیل حاکمی، کلانتر شهر رشت در دوره قاجار، ساخته شده است. این خانه دو طبقه و ۸ اتاق اصلی دارد. خانه ابریشمی با حیاط و باغچه ای زیبا و دیوار‌هایی با پنج متر ارتفاع و آجرچینی و طاقی‌های بی نظیر توجه همگان را به سوی خود جلب می کند.

این خانه دو طبقه قرینه، دو راه ‌پله در دو طرف بنا، طبقه همکف با تزیینات اندک و طبقه بالا با آینه ‌کاری‌ و گچ بری های ریز و درشت و رنگارنگ دارد که جزو ویژگی های این بنای تاریخی است. همچنین این خانه دارای دو تالار به نام های چینی خانه و تالار آیینه است و هر یک از تالارها دارای تزئینات زیبایی هستند. در تالار چینی خانه ظروفی با طرح های گل و مرغ به چشم می خورند که با گچ بری احاطه شده اند. قسمت تالار آیینه نیز شامل آینه کاری های ظریف و تزئینات سقف، طاق ها، طاقچه ها و سردرها است که این بنا را به زیباترین خانه ها در دوره قاجاری تبدیل کرده است. نامگذاری این بنا نیز به خاطر نام صاحب قدیمی اش به نام حاجی میرزا ابریشمی است که امروزه نیز با نام صاحب اولیه شناخته می شود.

آدرس: رشت، ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه‌ی شاعری.

خیابان علم الهدی

خیابان علم الهدی

خیابان علم الهدی رشت در سال ۱۳۱۰ با تصویب وزارت داخله به منظور زیباسازی شهر در میان میدان نظمیه (شهرداری فعلی) و سبزه میدان احداث شد. این خیابان که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت در شب محسوب می‌شود، میدان شهرداری و سبزه میدان را به یکدیگر متصل می‌کند.

پیاده ‌روی این خیابان دارای ۲۷۵ متر طول و ۲۷ متر عرض بوده و شامل دو پیاده‌روی ۶٫۵ متری و دو فضای سبز جداگانه است که در طول مدت شش ماه ساخته شده‌اند. فرایند احداث پیاده راه فرهنگی خیابان علم الهدی رشت در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۹۱ شروع و در اواخر اسفند ماه همان سال به پایان رسید.

موزه پست

موزه پست رشت

اداره پستی که در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت قرار گرفته یکی دیگر از مجموعه‌های قدیمی و دیدنی این میدان است که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. ساختمان اداره پست بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شده و در سال ۱۳۷۹ نیز به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مساحت کلی آن ۱۹۳۰ متر مربع و به شکل L ساخته شده که شامل ۴ طبقه است. طبقه همکف و اوّل آن به شکل L است. طبقه دوّم بر روی ورودی و قسمتی از شرق ساختمان قرار دارد و طبقه سوّم نیز کلاه فرنگی است.

آدرس: رشت، ضلع شمالی میدان شهرداری.

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات

چهار کیلومتر بعد از امام‌زاده هاشم از سمت قزوین و ۳۵ کیلومتر نرسیده به شهر رشت در سمت راست جاده کاروانسرایی از عصر صفوی به نام لات یا عباسی میزبان گردشگران و مسافران است. لات به معنی زمین‌های صاف کنار رود است و به موقعیت مکانی کاروانسرا اشاره می‌کند.

کاروانسرای عباسی در دوران حمله روس‌ها تبدیل به پادگان نظامی شده بود که همین کاربری نابجا باعث آسیب زیادی شد. در سال‌های اخیر آن را تعمیر کردند حالا کاربری آن رستوران و اقامتگاه مسافران است. قطار گردشگری گیلان هم مسافران را در کنار این کاروانسرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش حاضر شوند.

آدرس: جاده قزوین- رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم.

ساختمان قدیمی هتل ایران

هتل ایران

ساختمان هتل ایران مربوط به دوره پهلوی است و یکی از جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید. این هتل با زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع همراه با دیگر ساختمان های اداری پیرامون خود مثل عمارت تاریخی شهرداری و پست و تلگراف مجموعه تاریخی میدان مرکزی رشت را می سازند. به گفته اهالی قدیمی رشت و تعاریف به جا مانده از جهانگردان در گذشته بنای هتل ایران، رخ و نمای شهر رشت بوده است. امروزه این هتل میزبان مراسم فرهنگی شهر رشت است. این اثر باشکوه در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: رشت، ضلع شمالی میدان شهرداری.

برج ساعت رشت

برج ساعت

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت برج ساعت است که در واقع یک فانوس دریایی قدیمی است. از این برج به عنوان نماد شهر رشت یاد می‌کنند. کاخ میان پشته موزه ای است که اسلحه‌های نظامی مربوط به دوران صفویه تاکنون به نمایش گذاشته شده است. گورستان لهستانی‌ها محل دفن مهاجران لهستانی است که در زمان حمله نازی‌ها به اینجا گریخته اند.

آدرس: رشت، میدان شهرداری.

سبزه میدان

سبزه میدان

یکی از مشهورترین میادین رشت، سبزه میدان نام دارد. این میدان نوستالژیک که میزبان درختانی کهنسال و تنومند و کبوتران است، یکی از جاذبه‌های توریستی رشت محسوب می‌شود. در روزهای غیربارانی افراد زیادی از اهالی شهر در میدان جمع می‌شوند و با گپ و بازی، ساعات فراغت خود را می‌گذرانند.

سبزه میدان رشت در قسمت غربی شهر قرار دارد و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است. خیابان‌های لاکانی، بیستون و استادسرا به این میدان ختم می‌شوند. خیابان علم الهدی نیز سبزه میدان و میدان شهرداری را به یک‌دیگر متصل می‌کند.

این میدان در گذشته سبزه‌زاری بود که بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت واقع شده بود و تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یک آبگاه قرار گرفته بود و در کنار آن، گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند.

امروزه این میدان با مساحت ۲۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع دارای فضای سبزی جذاب و دوست‌داشتنی است. در جای‌جای آن افرادی دیده می‌شوند که در حال بازی شطرنج و دومینو هستند. تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان نیز در قسمت‌های مختلف میدان نصب شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده می‌شود.

میدان مصلی

میدان مصلی

میدان مصلی رشت که به آن میدان توشیبا نیز گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های رشت و از جمله معروف ترین جاهای دیدنی رشت در تابستان است که مصلای بزرگ شهر رشت نیز در آن واقع شده است.

بازار بزرگ رشت

بازار رشت

بازار سنتی رشت که یکی از اصلی ترین مراکز خرید رشت است، شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است و از دیدنی های رشت به حساب می‌آید. در کوشه و کنار این بازار سنتی زیبا می‌توانید جلوه‌هایی از زیبایی‌های بومی فرهنگ خطه گیلان را ببینید. هارمونی رنگ‌ها، بازی نور، و عطر سبزی تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این بازار است.

در بازار بزرگ رشت بوها و رنگ‌ها در هم آمیخته‌اند. انواع و اقسام مواد خوراکی محلی را می‌توان در بازار مشاهده کرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین رستوران‌ها و دکه‌های متعدد در سراسر بازار در حال فروش خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر کلوچه فومن، رشته خشکار و باقالی تازه هستند. اگر علاقه‌ای به خرید خوراکی ندارید و اهل خرید صنایع دستی هستید، این بازار گزینه‌هایی برای شما نیز دارد.

بازار بزرگ رشت کار خود را از ساعت ۸ صبح آغاز می‌کند و مغازه‌های آن تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت ۱۲ شب کار می‌کنند. البته روزهای جمعه ممکن است مغازه‌ها دیرتر کار خود را آغاز کنند.

آدرس: رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی.

خانه تاریخی قدیری

خانه قدیری

خانه قدیری رشت از بناهای تاریخی استان گیلان محسوب می‌شود که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داه شده است. این بنا توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار که در آن زمان حکمران گیلان بوده است، بنا نهاده شد و از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده است.

برای پیدا کردن آدرس خانه قدیری در رشت کافی است از اهالی رشت سراغ سبزه میدان را بگیرید و در ضلع شرقی این میدان، خانه ای زیبا و تاریخی را که برای چندین سال به عنوان اداره کل میراث استان گیلان نیز شناخته می‌شده است، مشاهده کنید. هر چند در آتش سوزی سال ۱۳۶۷، مقداری از تزئینات گچ بری و آینه کاری قدیری گیلان از بین رفت اما هنوز هم جذابیت های بسیاری دارد و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: رشت، ضلع شرقی سبزه میدان

گنبد پیر محله

گنبد پیر محله

گنبد پیرمحله در جنوب شرقی رودسر و در فاصله ۷ کیلومتری حسنک سرا واقع شده و با ساختار ساده و بدون تزیینات خود نمونه معماری اصیل و سنتی گیلان است. این آرامگاه دارای یک ایوان کوچک در ورودی و دو اتاق در طرفین آن است. گنبد گچی به شکل ۸ ضلعی ساده، استفاده از قوس‌های جناقی تیز، جلو آمدن قرنیزهای بالایی و نوع ساخت گور نشانه استفاده از معماری دوره ایلخانی‌هاست.

مدرسه شاپور

مدرسه شاپور

دبیرستان شهید بهشتی رشت که در گذشته شاهپور نامیده می‌شد مربوط به دوره قاجاریان است در شهر رشت، میدان فرهنگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ عمارت این مدرسه مربوط به دوره پهلوی است و به نام دبیرستان شاهپور به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه یکی از جاهای دیدنی رشت به حساب می‌رود.

دبیرستان شاهپور اولین مدرسه ای است که در شهر رشت بنا شد. این دبیرستان را با نام مدرسه شهید بهشتی نیز می شناسند‌. این مدرسه جزو ۴۸ مدرسه تاریخی کشور است که از زمان تاسیس آن تا به امروز دارای اسم های مختلفی بوده است، ولی اغلب مردم آن را با نام های مدرسه شاهپور و مدرسه شهید بهشتی می شناسند‌.

مدرسه شاهپور را آلمانی‌ها ساخته‌اند و اگر از بالا به آن نگاه کنید، درست شبیه‌به شکل یک عقاب است. نمای این ساختمان به‌صورت سیمان ‌بُری است. سازنده‌ این عمارت، مهندس شولتس آلمانی، برای این مدرسه زمین‌های بازی متعدد و فضاهای سبز زیادی تدارک دیده و روی طراحی آن بسیار وقت گذاشته بود.

آدرس: رشت، میدان توشیبا، میدان فرهنگ، خیابان آزادگان.

محله ساغریسازان

محله ساغریسازان

اگر معمار، عکاس یا عاشق تاریخ هستید حتما سری به محله ساغری ‌سازان بزنید و از تماشای محله غرق در لذت شوید. ساغری نوعی کفش چرم است که زمان قدیم می‌پوشیدند. در این محله کار دباغی و ساخت این نوع کفش انجام می‌شد و همین نام از گذشته روی آن مانده است. چند ساختمان قدیمی محله ساغری‌سازان کاملا دست نخورده هستند؛ گویی که این ساختمان‌ها در زمان سفر کرده‌اند و در میان خانه‌هایی مدرن و بی‌قواره ظاهر شده‌اند.

حمام حاجی، با سردر جالب و عجیبش، خانه سمیعی‌ها یا همان خانه فرهنگ با معماری قجری و رنگ آبی ساختمان، مسجد گلدسته با گلدسته تازه بازسازی شده‌اش و خانه‌های قدیمی متروکه از جذابیت‌های این محله هستند. کافی است به کوچه‌های این خیابان سر بزنید تا سوژه‌های جالبی از سازه‌های متروکه برای عکاسی پیدا کنید.

آدرس: رشت، بلوار مطهری، خیابان ساغری سازان.

جاهای دیدنی و مذهبی رشت

امامزاده هاشم رشت

امامزاده هاشم

آستان مقدس امامزاده هاشم در روستایی به همین نام در کنار جاده قزوین-رشت واقع شده است. توقف در این روستا می‌تواند اولین گردش قبل از رسیدن به دیگر جاهای دیدنی رشت باشد. به ویژه این که سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل هم در کنار جاده در دسترس هستند. کافی است یک جای پارک خوب پیدا کنید و از این فرصت استفاده کنید.

آدرس: جاده قزوین-رشت، روستای امامزاده هاشم.

بقعه دانای علی

بقعه دانای علی

دانای علی از اهالی روستایی به نام سیاه اسطلخ در رشت بود که داستان‌های زیادی درموردش  وجود دارد. بر اساس نوشته های تاریخی، این فرد از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار بوده و می‌توانسته در عین حال در دو مکان متفاوت حضور داشته باشد. برخی می‌گویند زمانی که مردم از این موضوع باخبر شدند و راز دانای علی برملا شد، او برای همیشه ناپدید گشت. اگر به دنبال یک مکان دیدنی جذاب در رشت هستید بازدید از بقعه دانای علی را از دست ندهید.

آدرس: رشت، محله چمار سرای، خیابان طالقانی، نرسیده به بلوار رشتیان.

بقعه خواهر امام

بقعه خواهر امام

در خیابان مطهری رشت به سمت کوچه سوخته تکیه بروید و از میان بازار سمساری‌ها در انتها به مسجدی به نام خواهر امام می‌رسید. این مسجد آرامگاه خواهر امام رضا است که در زمان خلفای عباسی به این شهر مهاجرت و بعد از مدتی زندگی در اثر بیماری فوت کرد.

نام محله هم از همین بقعه متبرکه گرفته شده است. مغازه‌ها و دستفروش‌های این محله به ارزان‌فروشی شهرت دارند.

آدرس: رشت، بلوار مطهری.

جاهای دیدنی و تفریحی رشت

قصر بازی

قصر بازی

مجموعه شهربازی مدرنی است که در کیلومتر پنج جاده رشت به انزلی ساخته شده و با امکاناتی نظیر سالن بولینگ، سالن بیلیارد ، کافی شاپ در فضای باز و … در کنار بازی های هیجان انگیز برای کودکان، برای انواع سلیقه ها و سنین سرگرمی های مناسبی دارد.

کارتینگ فرودگاه

کارتینگ فرودگاه رشت

اگر در شهر رشت به دنبال یک تفریح هیجان انگیز هستید پیشنهاد ما به شما کارتینگ فرودگاه رشت است. این پیست در نزدیکی فرودگاه شهر قرار گرفته و آماده است تا تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز را به شما هدیه کند. پیست مجموعه حدود ۶۰۰ متر طول دارد و هر دور سواری در آن حدود ۶ دقیقه طول می کشد. در این مجموعه علاوه بر کارتینگ تفریحی می توانید از کلاس های آموزشی و تخصصی کارتینگ نیز استفاده کنید.

آدرس: گیلان، شهر رشت، جاده رشت به انزلی، قبل از بیمارستان آریا.

جاهای دیدنی گلسار رشت

گلسار رشت

محله گلسار رشت یکی از محله های مرفه نشین و لوکس شهر رشت میباشد. این محله که در شمال غرب شهر واقع شده است، از جمله جاهای تفریحی رشت است که محیطی با صفا و سرسبز دارد و بخاطر موقعیت منحصر به فردی که دارد در میان مردم رشت محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و بزرگ ترین شهرک رشت محسوب میشود.

گلسار رشت امکانات متنوع و مجهزی دارد یکی از این امکانات مسیر دسترسی راحت است. از امکانات دیگر این محله تجهیزات تفریحی، تجاری، درمانی، انواع فروشگاه ها با برندهای معتبر دنیا، باشگاه، مدارس، دانشگاه، فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها می باشد.

همچنین این محله جاهای تفریحی و دیدنی فراوانی دارد که یکی از آنها مجسمه ماندگار میدان گلسار است این مجسمه که ترکیبی از بدن اسب و دم ماهی است به معنی کار و زایش است که باور و اعتقاد عمیق و راسخ مردم رشت را به نمایش گذاشته است و همزمان با شروع ساخت و ساز در گلسار توسط یکی از هنرمندان مجسمه ساز رشتی تراشیده شد.

یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های گلسار رشت پارک ها هستند که هم بر زیبایی محیط اطراف تاثیر می گذارد و هم تفرجگاه مناسبی برای تمامی سنین هستند. از ویژگی های بارز پارک ها درختان سرسبز هستند که صحنه های چشم نوازی را به وجود می آورد و رنگ های متفاوتی را در هر فصل به نمایش می گذارند و گاها شاخه های این درختان لانه پرندگان کوچکی می شود که با آواز خود فضای دلنشینی را پدید می آورند.

زیباترین جاهای دیدنی رشت در شب کجا هستند؟

دیدنی های رشت در شب

مجموعه میدان شهرداری شامل ساختمان شهرداری، موزه پست، ساختمان قدیمی هتل ایران و برج ساعت از جمله زیباترین جاهای دیدنی رشت در شب هستند.

بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار کدامند؟

باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت، بقعه دانای علی، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، خیابان علم ‌الهدی و بازار بزرگ رشت از جمله بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار هستند.

بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان کجا هستند؟

میدان شهرداری، باغ محتشم، گوهر رود، پارک جنگلی سراوان، دریاچه سراوان، دریاچه سقالکسار، خانه‌های قدیمی رشت مانند خانه ابریشمی و خانه میرزا کوچک خان از جمله بهترین جاهای دیدنی رشت در سفرهای تابستانه به شمار می‌روند.

بهترین جاهای دیدنی رشت در پاییز کدامند؟

پارک جنگلی سراوان، دریاچه سراوان، موزه میراث فرهنگی، جاده سروان فومن، بازار رشت، سبزه میدان و باغ مجسمه‌های مشاهیر از جمله بهترین جاهای دیدنی رشت در پاییز هستند که شما در سفرهای پاییزه‌تان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

بهترین جاهای دیدنی رشت در زمستان کدامند؟

رشت

موزه رشت، میدان شهرداری، پارک محتشم، خانه میرزا کوچک خان، خانه ابریشمی، بازار رشت و عمارت کلاه فرنگی از جمله بهترین جاهای دیدنی رشت در زمستان هستند. اگر در زمستان به رشت سفر کردید این گزینه ها را از قلم نیندازید.

دیدنی های رشت ناتمامند…

جاذبه‌های دیدنی شهر رشت فهرست بلند بالایی دارد و به مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم ختم نمی شود. با این حال اگر به دنبال معروف ترین جاذبه‌های توریستی رشت می‌گردید و یا سفرتان کوتاه است و فرصتی برای بازدید از تمام جاذبه‌های دیدنی رشت ندارید بهتر است علاوه بر طبیعت گردی در رشت، گشت و گذار در میدان شهرداری، موزه میراث روستایی، آرامگاه استاد ابراهیم پور داوود، موزه رشت، مسجد شیخ صفی و بازار بزرگ رشت را از دست ندهید. برای گشت و گذار کامل در رشت باید چند روزی وقت بگذارید. بهترین راه این است که پیش از سفر سری به صفحه رزرو و اجاره اقامتگاه در رشت بزنید و خیال خودتان را از بابت اقامت راحت کنید.

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *