تنگه براق بهشت گمشده اقلید فارس

شهر شیراز در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته است و از شمال و جنوب توسط کوه‌های بلند محصور شده است. به واسطه وجود این طبیعت کوهستانی، دره‌های شگفت انگیز و تماشایی در سرتاسر شیراز برای علاقه مندان طبیعت و به خصوص علاقه مندان به صخره نوردی گسترده شده است. دره‌ها جزئی از طبیعت هستند که پتانسیل وجود کوه، رودخانه، جنگل، غار، دریاچه، رود و چشمه را باهم دارند، اما دره‌ای که تمام این زیبایی‌ها را داشته باشد کمیاب است. از میان دره‌های ایران، دره تنگه براق بهشت گمشده اقلید فارس تمامی این موهبت‌های طبیعی را به شکلی موزون و دیدنی دارد.

قطعا سفر به این تنگه بی‌نظیر باید در فهرست گردشگری استان فارس گنجانده شود. اکثر گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند، از وجود چنین تنگه زیبایی در شمال فارس بی اطلاعند، اما جالب است بدانید رودی که از رود پالنگان شیراز جدا می‌شود در حاشیه زاگرس و در نزدیکی روستای سده از توابع شهرستان اقلید، صخره‌های بلند و باشکوه سنگی روستای براق را شکافته و به این تنگه جان بخشیده است. وجود همین رود است که حوضچه شنا و تمامی سرسبزی‌های براق را پدید می‌آورد. برای گشت و گذاری به یادماندنی در این تنگه دیدنی، با ما در مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا تنگه براق این بهشت گمشده اقلید را بهتر بشناسید.

تنگه براق بهشت گمشده اقلید

تنگه-براق-بهشت-گمشده-شیراز

بی شک فضایی در بین درختان بلند و خوشرنگ که سرسختانه از میان صخره‌ها رشد کرده‌اند و ستون‌هایی از سنگ‌های سخت، به همراه چمشه‌های جوشیده از دل کوه‌ها که آبشارهای طبیعی بی‌نظیری پدید آورده‌اند، تجربه آرامش مطلق را برای هر گردشگری به همراه دارد. دره عمیق و فوق العاده‌ی براق گویا تکه‌ای از بهترین بهشت‌هاست که نمود زمینی پیدا کرده است.

تصور کنید سفر به تنگه براق و تجربه طبیعت گردی به یاد ماندنی آن در تابستان تا چه اندازه می‌تواند دلپذیر باشد. البته لازم به ذکر است که دره تنگ براق در بهار رنگ‌های روشنی بخش بی‌نظیری به خود می‌گیرد و شکوفه درختان و پوشش گیاهی معطر آن نسیمی فوق العاده مطبوع را به همراه دارد.

همچنین با وجود امکان اسکان در تنگه براق بهشت گمشده اقلید فارس می‌توان طبیعت وحشی و خیره کننده آن در پاییز و زمستان را نیز تجربه کرد. احتمالا پس از خواندن توصیفات ذکر شده دلتان بخواهد بدانید این بهشت زیبا کجاست. ما در تیم لیدوماتریپ در این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره تنگه براق را بیان می‌کنیم تا بتوانید سفر خاطره انگیز براق شیراز را تجربه کنید.

تنگه براق کجاست؟

بهشت-گمشده-شیراز-کجاست؟-تنگه براق بهشت گمشده شیراز

دره براق در نزدیکی روستای سده از توابع شهرستان اقلید فارس قرار دارد. این دره تنگ با جلوه‌های بی‌نظیر خود در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید واقع شده است. تنگه براق با جلوه‌های چشم نواز خود از شمال به شهرستان آباده و از جنوب به مرودشت راه دارد. روستای براق علاوه بر دره زیبای خود آثار تاریخی از جلوه‌های باستانی شیراز دارد که آن را به یکی از جاهای دیدنی و گردشگری شیراز بدل کرده است.

برای دسترسی به تنگه براق اقلید می‌توان از زیباترین و نزدیکترین مسیر که مجموعه‌ای از شالیزارها و جنگل‌های بلوط است عبور کرد. همچین در این مسیر بی‌نظیر رودخانه کر شیراز همراه شما خواهد بود. برای دسترسی از شهر سده تا دره تنگ براق بیست کیلومتر راه است و در انتهای مسیر، جاده خاکی می‌شود.

بهشت گمشده اقلید روی نقشه

عکس های تنگه براق اقلید

تصاویر خیره کننده‌ای سالانه از تنگه براق ثبت می‌شوند. چند مورد از این تصاویر زیبارا ببینیم.

آب و هوای تنگ براق اقلید

اب و هوای تنگ براق

اگر در بهار خود را به تنگه براق برسانید بهشت را ملاقات خواهید کرد. اگر در تابستان به تنگه برسید سرسبزی تنگه و خنکای آب روح و جانتان را اسیر خواهد کرد و لذت یک آب تنی تمام و عیار را کسب خواهید کرد، اما اگر در اوایل پاییز خود را به این تنگه برسانید جادویی هزار رنگ قلبتان را فرا گرفته و برای همیشه در جانتان نفوذ می کند. زمستان در تنگه براق پیچیده در پیچ و خم کوهستان سخت و نفس گیر است. بارش برف فراوان به همراه سرمای فراوان و یخ بستن رودخانه و آبشار دسترسی به تنگه را تقریبا غیرممکن می کند اما اگر به تنگه برسید سرمای هوا نیز در این تنگه بهشت را تفسیر می کند.

بهترین زمان سفر به تنگه براق

همواره گردشگران در فصل بهار مخصوصا ایام نوروز و همچنین در فصل تابستان، تنگه براق را به دلیل هوای مطبوع و دلپذیر برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنند. اگر شما هم تصمیم دارید به این بهشت گمشده‌ی اقلید فارس بروید، بهترین زمان برای رفتن به این تنگه از اواسط بهار تا اواسط شهریور ماه است که آب و هوای دل انگیزی دارد.

از اواخر شهریور ماه و هرچه به پاییز نزدیک تر شویم هوای این منطقه به قدری سرد می‌شود که تحمل چنین سرمایی از هر کسی بر نمی‌آید. باید عاشق طبیعت و طبیعت گردی باشی تا در هوای سرد زمستان و پاییز قدم به این تنگه‌ی بهشتی بگذاری.

امکانات رفاهی تنگه براق اقلید

از امکانات رفاهی تنگ براق اقلید می‌توان به مکان‌هایی مناسب برای نشستن و تفریح گردشگران و همچنین سرویس‌های بهداشتی آن اشاره کرد. در طول مسیر تنگ براق از شیراز شاهد جوشش چشمه های متعددی بوده، زیبایی چشم نواز طبیعت شما را مجذوب و مسحور خویش می‌نماید.

یکی دیگر از جلوه‌های زیبای تنگ براق فارس، آبشار آن است که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و به حوضچه‌های پر آبی سرازیر می‌شود. آب سد درودزن از تنگ براق عبور می‌کند و انتهای آن با دیواره‌های صخره‌ای به بن‌بست می‌رسد. ‌آب‌های بالادست نیز با عبور از یک دشت، از شکافی عمیق سرازیر می‌شود و این آبشار زیبای را پدید می‌آورد.

یکی از نکات جذاب در رابطه با تنگ براق استان فارس وجود یک سنگ نوشته تاریخی چند صد ساله است که از دوران ساسانی به یادگار مانده است. این سنگ نوشته که به زبان پهلوی حکاکی شده است به شرح شکار و قدرت نمایی شاپور اول پادشاه ساسانی پرداخته، در نیمه راه تنگه براق شیراز قرار دارد.

یادآوری چند نکته ایمنی در سفر به تنگه براق

نکته‌ای در بازدید از تنگ براق لازم است بدانید این است که با اینکه عمق حوضچه‌‌ی تنگ براق در برخی نقاط به ۱۰ متر هم می‌رسد اما صخره‌های بزرگی در زیر آب وجود دارد که پریدن از ارتفاعات بالای آن به درون این حوضچه را به امری بسیار خطرناک تبدیل می‌کند. این مورد تاکنون باعث مرگ چندین نفر شده است.

بنابراین لازم است بدانید شنا در تنگه براق ممنوع بوده و همچنین امکان ماهیگیری در تنگه براق نیز وجود ندارد.

جاذبه‌های اطراف تنگ براق اقلید

جاذبه های نزدیک به تنگه براق

دریاچه‌ ملاصدرا در نزدیکی تنگ براق قرار دارد و ۱۱ هزار هکتار کشت بادام در اراضی شیبدار آن فضایی بسیار جذاب و دیدنی در منطقه ایجاد کرده است. آبشار تماشایی و خروشان مارگون که یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران است هم در نزدیکی این محل قرار دارد.

مسیر دسترسی به تنگه براق

مسیر شیراز تا تنگ براق

اگر از شهر شیراز در استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید، ابتدا باید خودتان را به شهرستان  اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده‌اید، بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.

از مسیر بهشت گمشده مرودشت و در امتداد کامفیروز شمالی در کنار رود کر، از راه جاده سپیدان – کمهر و کاکان و چوبخله که از راه ارتباطی مناسبی برخوردار است و در نهایت به وسیله‌ی راه ارتباطی سرحد چهاردانگه که به شهرستان‌های اقلید، آباده و در نهایت به جاده اصلی شیراز – اصفهان مرتبط خواهد شد.

اگر می‌خواهید شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط را ببینید بهتر است از مسیر کامفیروز که حدود ۲۰ دقیقه هم جاده خاکی دارد عبور کنید.

فاصله شیراز تا تنگه براق: ۱۹۰ کیلومتر (حدود ۳ ساعت)

فاصله اقلید تا تنگه براق: ۹۰ کیلومتر

فاصله یاسوج تا تنگه براق: ۷۰ کیلومتر

فاصله یزد تا تنگه براق: ۳۱۶ کیلومتر

فاصله اصفهان تا تنگه براق: ۳۵۳ کیلومتر

اقامت در تنگه براق

اقامت در تنگه براق

برای بسیاری از گردشگران سوالات متعددی در خصوص محل و دسترسی اقامتگاه‌ها برای اسکان در بهشت گمشده اقلید وجود دارد. اقامتگاه بهشت گمشده شیراز کجاست؟ در پاسخ باید گفت اسکان در بهشت گمشده اقلید فارس، براق، برای سلیقه‌های مختلف متفاوت است. برای افرادی که انتظار رفاه و آسایش بالایی از اقامتگاه مسافرتی خود دارند، هتل‌ها و سوئیت‌های زیبا و با امکاناتی در نزدیکی تنگه براق وجود دارد. نزدیک‌ترین هتل مجموعه تفریحی براق در فاصله ۵ کیلومتری از دره واقع است.

از هر مسیری که به تنگ براق بروید زمان کافی برای تماشای جلوه‌های گوناگون این شهر آهکی نیاز دارید. شنا در دریاچه تنگ براق، صخره نوردی در میان کوه‌های سنگی و باستانی آن، استراحت در کنار آبشارهای حیرت انگیزی که سر از دل سنگ بیرون می‌آورند و تنفس هوای پاک درختان بلوط براق تمام روز شما را در برگرفته و در انتهای روز نیاز به اقامتگاهی برای استراحت وجود خواهد داشت.

اقامتگاه‌های سنتی و طبیعی اطراف تنگه براق انتخاب مناسبی برای گذراندن شبی آرامش بخش و متفاوت پس از یک روز گردشگری است. قطعا اسکان در این بهشت گمشده بسیار هیجان انگیز خواهد بود. شما میتوانید برای داشتن یک اقامت آسوده، با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز اقامتگاه موردپسند خودتان را به راحتی و به صورت آنلاین رزرو کنید. همچنین گزینه بهتر و نزدیک تر به تنگه براق، اجاره اقامتگاه بوم گردی در اقلید است.

امکان اقامت گردشگرانی که هیجان بالا و تجربه متفاوت اقامت در کلبه‌های چوبی و خانه‌های سنتی روستایی را می‌پسندند نیز در روستای براق وجود دارد. در هر دو حالت صدای شرشر آب و طبیعت بی نظیر شهرستان اقلید شیراز همراه شما خواهد بود. پس از انتخاب نوع اقامتگاه بهشت گمشده اقلید، می‌توان نسبت به اجاره ویلا در براق اقدام کرد.

پس از تجربه خوابی آرامش بخش و متفاوت، در سوئیت‌های مجموعه براق می‌توان صبحی رویایی با تماشای مناظر سحر انگیز ستون‌های آهکی و صف طویل درختان وحشی دره تنگ براق آغاز کرد. اسکان در این منطقه بی نظیر لذتی وصف ناپذیر برای شما خواهد ساخت.

سفری به تنگه براق بهشت گمشده اقلید 

سفری-به-تنگه-براق-بهشت-گمشده-ایران-تنگه براق بهشت گمشده شیراز

 با وجود این همه زیبایی و جاذبه هر شخصی با هر سلیقه گردشگری، تنگه براق را در لیست جاهای دیدنی سفر شیراز خود قرار می‌دهد. زمانی که به استان فارس سفر می‌کنید نباید دیدنی‌های منحصر به فرد مشهورترین تنگه آن را از دست بدهید. آگاهی از جاذبه‌های تماشایی این تنگه جذاب و بهشتی شوق سفر به شیراز را چند برابر می‌کند. البته باید در نظر داشت که محیط تنگه، کوهستانی و بکر بوده و عمق حوضچه آن در برخی نقاط به ۱۰ متر می‌رسد. بنابراین برای تکمیل سفر تنگه براق زیبای اقلید فارس، رعایت نکات ایمنی در کنار تجربه گشت و گذاری هیجان انگیز، توصیه می‌شود.

بهشت گمشده اقلید فارس روی نقشه در سمت شمال غربی شیراز واقع شده است. پس از بازدید مناطق دیدنی و تفریحی براق می‌توان به سمت شیراز زیبا سفر کرد. برای آشنایی هرچه بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این شهر فوق العاده می‌توانید از مجله لیدوماتریپ استفاده کنید. ما در یک شیراز گردی به یادماندنی همراه شما خواهیم بود. تیم ما با فراهم آوردن امکان رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ در تمام ایران گردی‌ها همراه شماست.

۴.۳/۵ - (۲۶ امتیاز)
4 نظر برای "تنگه براق بهشت گمشده اقلید فارس" ارسال شده.
  1. محسن گفت:

    پشه های وحشتناک😢😢😢

  2. شهلا علائی گفت:

    شب گیر افتادیم اشتباه ب امید اتوبان شیراز اصفهان….خیلیییییی جاده اش افتضاح بود ماشین پکید خودمونم از ترس مردیم

  3. پشی پشه نی گفت:

    شما بده بزنیم

  4. هم وطن گفت:

    حیف از تنگ براق که در دست افرادی نا لایق گرفتار شده. بهداشت صفر امکانات رفاهی صفر جاده و پارکینگ خاکی زباله همه جا حتی داخل رودخانه فراوان. یک وجب جای تمیز برای اسکان وجود ندارد. باز هم افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *