تخت جمشید شیراز + معرفی کامل و تاریخچه

تخت-جمشید-شیراز-+-معرفی-کامل-و-تاریخچه

همگی تخت جمشید شیراز را می‌شناسیم. این شهر باستانی نماد تمدن و امپراتوری عظیم ایران در گذشته است. تخت جمشید افتخار و غرور ملی ایرانیان بوده و در سطح جهانی مشهور است. تاریخ ۲۵۰۰ ساله این شهر و قوانین اجتماعی آن از عجایب تخت جمشید شیراز هستند.

تخت جمشید در واقع مرکز امپراتوری بزرگ شرقی هخامنشیان بوده است و نخستین روز سال نو نمایندگان زیادی از کشورهای تحت سلطه برای اهدای پیشکش در آن جمع می‌شده‌اند. بااینکه بخش بزرگی از تخت جمشید شیراز در آتش سوزی‌ها از بین رفته است اما هنوز هم با گذشت سالیان شکوه و عظمت آن پا برجا بوده و پذیرای تاریخ دوستان، از سراسر جهان است.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با این شهر عجیب و جاذبه‌های محبوب آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

نام‌های تخت جمشید، به بلندای تاریخ ایران زمین

نام های تخت جمشید، به بلندای تاریخ ایران زمین

شهرباستانی تخت جمشید شیراز با نام‌های دیگری همچون پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون، صدستون و چهل منار نیز خوانده می‌شود.

علت نامگذاری، وجود کاخی به نام تخت جمشید است که می‌توان گفت اصلی‌ترین کاخ شهر به حساب می‌آید. این کاخ در دوران سه پادشاه داریوش اول، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده و به مدت ۲۰۰ سال آباد بوده است.

تخت جمشید شیراز کجاست؟

تخت-جمشید-شیراز-کجاست؟

شاید شما نیز از آن دست افرادی هستید که تخت جمشید را با شیراز میشناسید، اما بهتر است با ما همراه باشید تا کنار هم به صورت دقیق بررسی کنیم که تخت جمشید شیراز کجاست؟ مرودشت از گذشته مکانی مقدس و متمدن در شمال شرقی شیراز بوده است. این موضوع را از وجود جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های باستانی دیگر می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

تخت جمشید بر روی صفه تخت جمشید بنا شده و در حدود ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا در میان روستاهای فیروزی، کناره و اصطخر واقع شده است.

مسیر دسترسی به تخت جمشید شیراز

مسیر دسترسی به تخت جمشید

جالب است بدانید که برای دسترسی به تخت جمشید حتما نیاز به عبور از داخل شیراز ندارید. می‌توانید از طریق شهر آباده در شمال استان فارس و در مسیر بزرگراه آباده – صفاشهر تا صفاشهر رفته و در نهایت به اتوبان مرودشت برسید. پس از گذشتن از روستاهای هشتیجان و اصطخر، به خروجی‌ تخت جمشید شیراز می‌رسید. به زیرگذر که وارد شوید، پس از حدود پنج کیلومتر به ورودی‌های مجموعه باستانی تخت جمشید خواهید رسید.

اما اگر اقامتی در شیراز داشتید و ابتدا شیراز گردی کرده‌اید، حال که قصد تماشای جاذبه های تاریخی و باستانی شیراز در حومه شهر را دارید، می‌توانید از خروجی‌ شمال شهر شیراز به‌ سمت مرودشت رفته و پس از عبور از این شهر و وارد شدن به بزرگراه مرودشت – سعادت شهر، تا خروجی تخت جمشید بروید.

این بار از خروجی سمت راست به محوطه باستانی تخت جمشید شیراز و دیدنی‌های شگفت‌انگیز آن خواهید رسید.

 تخت جمشید شیراز توسط چه کسی ساخته شد؟

تخت-جمشید-توسط-چه-کسانی-ساخته-شد؟

تخت جمشید توسط داریوش اول بنا شده است. صفه تخت جمشید در دامنه کوه رحمت که با نام‌های میترا و مهر نیز خوانده می‌شود، واقع شده است. این کوه برای آریایی‌ها از گذشته مقدس بوده است. همچنین داریوش بزرگ در کتیبه‌ای بیان می‌کند که پیش از ساخت تخت جمشید هیچ بنایی در محل صفه وجود نداشته است. بنابراین تخت جمشید شیراز اولین سازه موجود در محل صفه بوده است.

از دلایل انتخاب این محل به عنوان پایتخت، مرکزیت آن نسبت به شوش و انشان (محل پادشاهی پدران کوروش) و ارتباط نزدیکی با بابل و هگمتانه (یکی دیگر از پایتخت‌های هخامنشیان) بوده است. دلیل دوم وجود معادن سنگ عظیم و رودهای کر و پلوار در این منطقه بوده است که لوازم لازم برای ساخت بناها را فراهم می‌کرده‌اند. رود کر امروزه از جاذبه‌های طبیعی مرودشت محسوب می‌شود. خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب دلیل سوم انتخاب محل تخت جمشید شیراز است. تمامی این موارد هوش و ذکاوت داریوش کبیر و تمدن بی‌نظیر ایرانی را نشان می‌دهند.

ما در اینجا هر قدر در باب عظمت تخت جمشید صحبت کنیم نمیتوانیم گوشه‌ای از آن را برایتان بازگو کنیم، پیشنهاد میکنیم در اولین فرصت شیراز زیبا را در آغوش بکشید. همچنین برای یک اقامت مطمئن و به صرفه میتوانید با اجاره اقامتگاه بوم گردی در شیراز از طریق لیدوماتریپ لذت سفرتان را دو چندان کنید.

تاریخچه تخت جمشید شیراز، سفر به دل تاریخ

تاریخچه تخت جمشید شیراز، سفر به دل تاریخ

زمان شروع ساخت بنای تخت جمشید شیراز به سال ۵۱۸ قبل از میلاد و حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. دستور ساخت کاخ‌های تخت جمشید توسط داریوش اول داده شد اما به علت عظمت ساخت و سازها و طولانی شدن زمان، ساخت شهر در دوران پادشاهان بعدی نیز ادامه داشت.

در واقع هریک از کاخ‌های تخت جمشید شیراز در زمان یکی از پادشاهان ساخته شده است. اصلی‌ترین ماده استفاده شده در ساخت تخت جمشید سنگ‌های مقاوم و بزرگ هستند. تراشیدن سنگ‌ها و ساخت بناهای عظیم و مقاوم از عجایب تخت جمشید و معماری منحصر به فرد آن است.

داریوش اول با توجه به موقعیت کوه‌های اطراف و طلوع و غروب خورشید، منطقه ساخت این بنای عظیم را انتخاب کرده و چندین سال ابتدایی ساخت، کارگران تنها مشغول کوه کنی و استخراج سنگ‌های اولیه بوده‌اند. ارتفاع صفه از جلگه تخت جمشید شیراز در حدود ۸ تا ۱۸ متر است. بر اساس خشت‌نوشته‌های کشف شده در تخت جمشید در ساخت این بنای با شکوه معماران، هنرمندان، استادکاران، کارگران، زنان و مردان بی‌شماری شرکت داشتند که علاوه بر دریافت حقوق از مزایای بیمه کارگری نیز استفاده می‌کردند. ساخت این مجموعه بزرگ و زیبا بنا به روایتی ۱۲۰ سال به طول انجامیده است.

بخش بسیاری از بناهای تخت جمشید شیراز در زمان داریوش اول، خشایارشا و اردشیر اول ساخته شده‌اند. اما ساخت شهر حدود ۱۲۰ سال به طول انجامیده است. تخت جمشید پس از اسلام نیز مقدس و محبوب بوده و از نشانه‌های آن وجود دو کتیبه به خط کوفی از عضدالدوله دیلمی است. همچنین کتیبه‌های از پادشاهان ساسانی نیز در تخت جمشید وجود دارند.

تخت جمشید شیراز قبل از تخریب

تخت-جمشید-شیراز-قبل-از-تخریب

تخت جمشید شیراز و شکوه آن تا پیش از حمله اسکندر مقدونی به ایران ادامه داشت. در سال ۳۳۴ اسکندر مقدونی همراه با سپاه خود به تخت جمشید شیراز حمله کرده و بسیاری از کاخ‌های آن را به آتش کشید. اسکندر ابتدا کاخ خشایارشا را به آتش کشید و بعد آتش به سایرنقاط سرایت کرده و بسیاری از قسمت‌ها را از بین برد.

پیش از آتش سوزی نمای شهرکی تخت جمشید شیراز بسیار زیبا بوده و خیابان کشی شده بود و نمای بسیار زیبایی به سمت باغات و جلگه‌های اطراف داشت. قوانین شهر بر انسانیت و برابری زن و مرد استوار بود. حقوق اجتماعی و بیمه نیز از دیگر مزایای شهروندان بود که امروزه شگفتی جهانیان را برانگیخته است.

معماری تخت جمشید شیراز، هنر نزد ایرانیان است و بس!

معماری-تخت-جمشید

معماری ویژه تخت جمشید شیراز با وجود گذشت نزدیک به ۲۶ قرن همچنان باعث شگفتی معماران امروزی و بازدید کنندگان می‌شوند.

این معماری به گونه‌ای عجیب و بی‌نظیر و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و نجومی انجام گرفته است. یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سردرها به عرض آن‌ها و همین‌طور نسبت ارتفاع ستون‌ها به فاصله بین دو ستون نسبت طلایی است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه است که در طبیعت وجود دارد. این رابطه نشانگر هنر ایرانیان باستان در معماری است.

وجود کاخ‌هایی به بلندای ۲۰ متر و سنگی و همچنین کاخ‌های مختلفی که از سنگ‌های درشت ساخته شده‌اند، سوال برانگیز است. چگونه کارگران باستانی سنگ‌هایی به آن بزرگی را از فواصلی دور به محل کاخ سازی آورده‌اند؟ معماران، هنرمندان و متخصصان در ساخت تخت جمشید شیراز از ملل مختلف زیر نفوذ شاهان هخامنشیان مانند آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره تشکیل می‌شدند. معماری این بنای عجیب مجموعه کاملی از پی ریزی، زیرزمین، کاخ سازی، ستون سازی و دروازه را در بر می‌گیرد. سقف بیشتر بناها نیز از چوب بوده است.

برای تماشای زیبایی‌های غیرقابل وصف تخت جمشید بزرگ، کوله بار سفر ببندید و غرق در عظمت این بنا شوید. بخاطرداشته باشید که در این سفر تنها نیستد ما در سایت لیدوماتریپ با پشتیبانی ۲۴ ساعته در کنار شما هستیم.

زیرزمین تخت جمشید شیراز

زیرزمین تخت جمشید شیراز

لوله کشی‌های موجود در زیرزمین‌ها و تونل‌های زمینی تخت جمشید برای آبرسانی و همچنین برای جمع آوری آب اضافی وجود داشت و باقی مانده‌های این آبراهه‌ها بسیار اعجاب برانگیزند. یک سیستم آبرسانی مدرن و پیشرفته در ۲۵۰۰ سال پیش همچون رویا به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که بسیاری از این تونل‌ها سالم مانده و مسیر‌های آب در آن‌ها مشخص‌اند. علاوه بر این پی ریزی و استحکام زیرزمین در نگهداری وزن کاخ‌های سنگی شهر قابل توجه است.

ستون های تخت جمشید شیراز چقدر ارتفاع دارد؟

ستون-های-تخت-جمشید-چقدر-ارتفاع--دارند؟

ارتفاع ستون‌های کاخ‌ها متغیر بوده و به نسبت سرستون و کاربری کاخ انتخاب می‌شده‌اند. بلندترین ستون در تخت جمشید شیراز ۲۵ متر ارتفاع داشته است.

کاخ‌ها و ستون‌های بلند تخت جمشید شیراز در حقیت تکه‌هایی هستند که به وسیله سرب مذاب به هم وصل شده‌اند. همچنین علت دیگر مقاومت بالای ستون‌ها وجود بست‌های فلزی در ساخت آن‌ها بوده است. پس از آتش سوزی کاخ آپادانا بیشتر از سایرسازه‌ها مقاومت کرده و در حال حاضر نیز برخی از ستون‌های آن پابرجاست.

کاخ‌ها، سازه‌ها، قوانین و سخنان موجود در کتیبه‌ها و نمادها و همچنین ابزارآلات و علم مورد استفاده در آن زمان همگی از عجایب تخت جمشید هستند. در ادامه با تعدادی از عجایب تخت جمشید شیراز بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاخ های تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز دارای کاخ‌های متعددی است. سقف هیچ یک از کاخ‌ها باقی نمانده و تعدادی به علت چوبی بودن کاملا سوخته‌اند. هر یک از کاخ‌ها به دلایل مختلفی چون برگزاری مراسمات، شاه نشین و یا ملکه نشین ساخته شده‌اند. در ساخت این کاخ‌ها از ابزارآلات مستحکم، سرب داغ و بست‌های فلزی استفاده شده است. همچنین سرستون‌های کاخ‌ها از دیگر شگفتی‌های معماری است.

هر یک از ستون‌ها با ارتفاعی بلند سرستونی با وزن بالای چندتن داشته و از سنگ مستحکمی ساخته شده‌اند. جالب است بدانید که سرستون‌هایی چون گاو و شیر و انسان هر یک نمادی از نمادهای تخت جمشید شیراز هستند. نمادها یتخت جمشید برای بسیاری از مسافران این بنای عظیم همواره جذاب بوده است. اگر شما نیز به‌دنبال کسب اطلاعات درباره انها هستید، حتما مقاله مهم‌ترین نمادهای تخت جمشید مطالعه کنید.

از جمله کاخ‌های تخت جمشید شیراز می‌توان به کاخ تچر، کاخ آپادانا، کاخ شورا، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ سه در، کاخ صد ستون و خزانه اشاره کرد.

  • کاخ آپادانا بزرگترین کاخ تخت جمشید شیرازکاخ-آپادانا

این کاخ به گفته اریک اشمیت، حفار تخت جمشید بزرگترین و باشکو‌ترین سازه در تخت جمشید است. آپادانا حدود ۷۲ ستون داشته است که در حال حاضر تنها ۱۴ ستون آن باقی مانده است. این کاخ برای پذیرایی مهمانان و برگزاری جشن‌ها و مراسمات مختلف استفاده می‌شده است.

پلکانی در سمت جنوب غربی کاخ آپادانا را به کاخ تچر ارتباط می‌دهد.

  • کاخ تچر، زمستان نشین خشایارشا

کاخ-تچر

تچر که به معنای کاخ زمستانی است، متعلق به داریوش بوده است. امروزه تخمین زده می‌شود که در بخش جنوبی کاخ باغی وجود داشته است. کاخ تچر بر روی صفه‌ای ۴ متری و با ۱۲ ستون ساخته شده است. به علت استفاده از سنگ‌های خاکستری در ساخت کاخ، ستون‌ها و دیوار حالتی مانند آیینه داشته و تصاویر را منعکس می‌کنند. وجود همین ویژگی کاخ تچر را به تالارآیینه بدل کرده است.

کتیبه‌ها و نقش‌هایی از پادشاه و ملازمانش نیز در دیوار و چارچوب در وجود دارند. برخی دیگر از کتیبه‌ها مربوط به حکومت‌های مختلف بوده و از زمان‌هایی چون شاپور دوم، عضدالدوله دیلمی، بهاالدوله دیلمی، علی آق قویونلو و سلطان ابراهیم میرزا تیموری به جا مانده است.

پلکانی نقش‌دار در جنوب کاخ وجود دارد که بر روی آن نقوش افراد آشپزخانه، خواجگان درباری، سربازان نیزه‌دار و خدمتکاران حک شده‌اند. تماشای این مجسمه‌های سنگی باستانی در تخت جمشید شیراز شما را به وجود خواهد آورد. سنگ نگاره اهورامزدا، سنگ نبشته خشایارشا برای توسعه کاخ، سنگ نبشته اردشیر سوم و تکمیل کاخ توسط او از دیگر دیدنی‌های کاخ تچر می‌باشند.

  • کاخ شورا، کاخ سه دره تخت جمشید شیراز

کاخ-شورا

کاخ شورا که به آن سه در گفته می‌شود در میانه کوشک شاهی تخت جمشید قرار گرفته است. پلکان‌های کاخ دارای نقوشی از بزرگزادگان پارسی هستند. کاخ سه در به فرمان اردشیر یکم ساخته شده و دارای ۴ درگاه است. این کاخ در گذشته از حیاط و بالکن‌های زیبایی برخوردار بوده که امروزه پلکان دالان جنوبی کاخ صدستون به جامانده است.

به علت وجود دو سر ستون با سر انسان به این کاخ، کاخ شورا گفته می‌شود. چرا که مجسمه انسان نشان از تفکر و مباحثه است. کاخ شورا احتمالا برای بحث و صحبت شاه با مشاوران و دوستانش بوده است.

  • کاخ هدیش

کاخ-هدیش

کاخ هدیش که به آن کاخ شخصی خشایار شا نیز گفته می‌شود در بلندترین قسمت صفه تخت جمشید شیراز واقع شده است. این کاخ توسط پلکانی به کاخ ملکه ارتباط پیدا می‌کند.

گفته می‌شود به علت نفرت آتنی‌ها از خشایارشا آتش سوزی تخت جمشید شیراز از کاخ هدیش آغاز شده است.

علت نامگذاری کاخ بلندی و هدیش، همسر دوم پادشاه بودم است. چراکه هدیش در زبان باستانی به معنای بلند بوده و نام همسر خشایارشا نیز هدیش بوده است.

  • کاخ صدستون

کاخ صد ستون تخت جمشید شیراز با ستون‌هایی به ارتفاع ۱۴ متر نگه داشته می‌شده و حدود ۴۳۰۰ متر مربع مساحت داشته است.

  • کاخ ملکه، کاخی با ستون‌های سرخ

کاخ-ملکه

کاخ ملکه که امروزه به موزه تخت جمشید شیراز بدل شده است، پس از حفاری‌ها و کشف کتیبه این کاخ یافت شد. پس از آن ستون‌های ساروجی سرخ و سقف چوبی کاخ مرمت شده و بسیاری از آثار کشف شده شهر باستانی در آن به نمایش درآمد.

امروزه می‌توانید در گردش تخت جمشید به موزه آن که در کهن‌ترین بنای ایران ساخته شده سر بزنید. هنگام ورود با سنگ نبشته‌ای از پادشاه و ملازمین آن مواجه خواهید شد که در حال ورود به کاخ ملکه هستند.

  • خزانه

خزانه-تخت-جمشید

خزانه پادشاهی در واقع مجموعه‌ای از کاخ‌هاست. این مجموعه دارای یک تالار ۹۹ ستونی، یک تالار صد ستونی، تعدادی سالن، اتاق و دو حیاط خلوت است.

خزانه توسط اسکندر مقدونی غارت شده و تمامی محتویات آن به محل دیگری انتقال یافته است. با این وجود بسیاری از آثار و اشیای کشف شده از حفاری‌های این محل به دست آمده‌اند. خزانه تخت جمشید شیراز یکی از غنی‌ترین خزانه‌ها در تاریخ ایران بوده است. مجلس بازعام شاهی خشایارشا نیز در این محل برگزار شده و سنگ نبشته‌های آن موجود هستند. بازعام در زبان باستان به معنای تاجگذاری است.

راز پله های تخت جمشید شیراز

پله‌های-تخت-جمشید

پلکان عظیمی که از جلگه غربی صفه به بالا متصل می‌شود، تنها راه ورود به کاخ‌ها تخمین زده شده است. پلکان دو طرفی و باشکوه ورودی دارای ۶۳ پله است که بعد از رسیدن به پاگرد میانی در جهت مخالف ادامه‌یافته و به وسیله ۴۸ پله دیگر به محوطه‌ای که ۱۱.۷۱ متر نسبت به پایین پلکان بلندتر است می‌رسد. هر پله در اینجا تقریبا ۷ متر عرض دارد و بلندی آن ۱۰ سانتی متر است.

ارتفاع کم پله‌ها برای بالا رفتن میهمانان و اشراف بسیار مناسب بوده و بدون زحمت و سختی، شخص به بالای صفه بلند کاخ اصلی می‌رسیده است. مصالح ساخت پله‌های تخت جمشید شیراز از سنگ‌های قطعه قطعه و بست‌های فلزی بوده است.

راز عجیب و شگفت‌انگیز پله‌ها عدم استفاده از ملات و اندازه دقیق و منظم هر پله است. سنگ نبشته‌ها و نقش‌های موجود در پلکان‌ها، گروه‌های اشراف و بزرگان و نمایندگان را به همراه خدمه و پادشاه نشان می‌دهند. در هیچ یک از نقش‌ها کسی سرخم نکرده و تمامی افراد برابر و در صلح هستند. نقش و نمادهایی چون گل نیلوفر نیز در دست پادشاه و در بخش‌های مختلف پلکان به نشان صلح وجود دارند.

سنگ نبشته‌ها و کتیبه‌های تخت جمشید شیراز

کتیبه-های-تخت-جمشید

درمجموع بیش از ۳۰۰۰ نقش برجسته در قسمت‌های مختلف کاخ‌های تخت جمشید شیراز وجود دارند که در همه آن‌ها می‌توان مفاهیمی مشترک یافت. علاوه براین سرستون‌های مختلف موجود در کاخ‌ها که گاه وزنی در حدود چند تن داشته‌اند هریک مفاهیم و مضامین مختلفی داشته‌اند.

موزه خط در تخت جمشید شیراز نیز در بر دارنده کتیبه‌ها و نوشته‌های دوران‌های مختلف است. از زمان ساسانی تا زمان پهلوی نوشته‌ها و آثار مختلفی در این مجموعه وجود دارند. گفته می‌شود که پیام اصلی سنگ نبشته‌ها و کتیبه‌ها پیام صلح و قوانین عدالت اجتماعی بوده است. همچنین جالب است بدانید که بسیاری از مجسمه‌ها و حفاری‌های سنگی با اشیای گران بها و یا با رنگ‌های تزئینی زیباتر شده بودند که با گذر زمان غارت شده و از بین رفته‌اند.

  • سنگ نبشته‌های داریوش بزرگ در تخت جمشید شیراز

سنگ-نبشته-های-داریوش-بزرگ

بخشی از کتیبه‌های داریوش، سومین پادشاه هخامنشی شامل سخنان زیر است. داریوش شاه کبیر، شاه شاهان، شاه سرزمین ها، پسر ویشتاسپ هخامنش، کسی که سازنده این کاخ است، اهورا مزدای بزرگ که کشور پارس زیبا، دارنده اسبان خوب، دارنده مردان خوب را به من ارزانی داشت به خواست اهورا مزدا و نیز من داریوش شاه از دیگری نمی‌ترسم، اهورا مزدا مرا یاری کند، با بغان خاندان شاهی و این کشور را اهورا مزدا از دشمن، از خشکسالی و از دروغ بپاید. به این کشور نه دشمن، نه خشکسالی، نه دروغ، بیایید این را من چون بخشایشی از اهورا مزدا با بغان خاندان شاهی در خواست می کنم باشد که این نیکی را اهورامزدا با بغان خاندان شاهی به من بدهد.

تعدادی از این سنگ‌نوشته هم اکنون در کاخ سعدآباد تهران نگهداری می‌شود اما بقیه در تخت جمشید شیراز و موزه ملکه موجود هستند.

  • سنگ نبشته‌های خشایارشا در تخت جمشید شیراز

بخشی از پیام‌های او شامل مضامین صلح و افتخار هخامنشی است:

«خدای بزرگ اهورامزدا است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که آدم را آفرید، که شادی را برای آدم آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یک شاه از بسیاری یک فرماندار از بسیاری. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌های دارنده همه گونه مردم، شاه در این زمینِ بزرگ دور و دراز. پسر داریوش شاه هخامنشی. به خواست اهورامزدا این دالان همه کشورها را من ساختم. بسیار (ساختمان) خوب دیگر در این (شهر) پارس ساخته شد، که من ساختم و پدر من ساخت.»

  • سنگ نبشته اردشیریکم در تخت جمشید شیراز

سنگ-نبشته-های-اردشیر-یکم

پلکانی در بخش جنوبی تخت جمشید وجود دارد که در سال‌های اخیر کشف شده است. این پلکان همانند دیگر پلکان‌های تخت جمشید دارای نقوشی برجسته بوده و حاوی نمادهایی تاریخی است. به غیر از این پلکان سازه دیگری در محل وجود ندارد. باستان شناسان حدس می‌زنند که این پلکان متعلق به کاخی است که اثرات آن از بین رفته است و این کاخ احتمالا به دست اردشیر اول ساخته شده بوده است.

در بخشی از کتیبه او می‌خوانیم: خدای بزرگ است اهورامزدا که آسمان را آفرید، که این زمین را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را از برای مردم آفرید، که اردشیر را شاه کرد. به خواست و تأیید اهورامزدا، این کاخ را که پدرم خشایارشاه بنایش را شروع کرده بود، تمام کردم. باشد که اهورامزدا، مرا و شهریاری مرا و آنچه که من کردم، جاودان دارد.

بازدید از تخت جمشید شیراز

بازدید-از-تخت-جمشید

امکان بازدید از مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد ۸ صبح الی ۱۸ وجود دارد و قیمت بلیط آن در حدود ۱۰۰۰۰ تومان برای ایرانی‌ها و ۵۰۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف تخت جمشید

جاذبه-های-دیدنی-اطراف-تخت-جمشید

مرودشت دنیایی از تاریخ باستان و آغاز تمدن در فارس است.  در این دشت بزرگ علاوه بر تخت جمشید شیراز، بسیاری جاذبه تاریخی و دیدنی دیگر نیز وجود دارد. مرو در زبان فارسی به معنای ریحان و سنگ مرمر است. در واقع وجود گیاهان معطری چون ریحان و معادن سنگ، وجه تسمیه مرودشت هستند.

به همین علت بسیاری از تمدن‌های اولیه در مرودشت شیراز شکل گرفته‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ اثر باستانی در مرودشت موجودند و تعدادی دیگر نیز هنوز کشف نشده‌اند. از جمله جاذبه‌هایی که در نزدیکی تخت جمشید موجودند می‌توان به تل آجری، شهر باستانی استخر، نقش رستم و نقش رجب اشاره کرد.

  • تل آجری، باستانی‌تر از تخت جمشید شیراز

تل-اجری

تل آجری در واقع دروازه‌ای در ۳ کیلومتری تخت جمشید شیراز است که پیش از آن بنا شده و مجسمه موشخوشو از آن یافت شده است. این مجسمه ترکیبی از مار و اژدهاست که نمادی از خدای بابلیان می‌باشد. پژوهشگران احتمال می‌دهند که این تل در زمان داریوش و با هنر بابلی ساخته شده باشد.

  • شهر باستانی استخر

شهر باستانی استخر یا اصطخر، شهری بزرگ با قدمتی مربوط به ۵۰۰ سال پیش از میلاد است و نخستین پایتخت ساسانیان بوده است ساله است. این شهر چهار دروازه داشته که امروزه یکی از آنها در سر پیچ دوراهی مرودشت ارسنجان قرار دارد و دیگری در جنوب مرودشت کنونی قرار داشته‌است.

استخر در در دره‌های باریک پلوار، بین شمال کوه رحمت و نقش رستم واقع شده‌است. شهر باستانی استخر تا ۱۰ قرن پس از میلاد آباد بود اما پس از توسط اسکندر ویران گشته و توسط اعراب تسخیر شد.

  • نقش رستم

نقش-رستم

نقش رستم در فاصله ۶ کیلومتری تخت جمشید و در زنگی آباد شمال مرودشت واقع شده است. در نقش رستم مجموعه‌ای از آثار باستانی مربوط به ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان وجود دارد. قدیمی‌ترین نقش موجود در نقش رستم مربوط به دو ایزد، دوایزدبانو و شاه و ملکه است که از دوره ایلامیان به جا مانده است.

در این منطقه دیدنی کوهی بزرگ به همراه سه نقش درون آن خواهید دید که حقیقتا شگفت‌انگیز هستند و شما را به وجد خواهد آورد. آب انبار، سنگ نوشته‌ها و تخته‌های سنگی از دیگر جاذبه‌های تاریخی موجود در نقش رستم هستند. اصلی‌ترین کاربرد نقش رستم به عنوان آرامگاه پادشاهان هخامنشی بوده است.

در گردش تاریخی تخت جمشید شیراز بازدید از این اثر هنری و بی‌نظیر را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به تخت جمشید شیراز

بهترین-زمان-سفر-به-تخت-جمشید

بهترین زمان سفر به تخت جمشید شیراز نیمه دوم سال و فصول سرد هستند چرا که قدم زنی در فضای باز شهر با وجود تابش مستقیم آفتاب سخت بوده و لذت تماشای اعجاز تخت جمشید را کاهش می‌دهد.

البته در فصول سرد نیز به خصوص هنگام عصر هوا بسیار خنک بوده و نیاز به لباس‌های مناسب خواهید داشت. در حالت کلی برای دسترسی آسان و تجربه حس خوب این گردش بازدید عصرگاهی از تخت جمشید توصیه می‌‌شود. در این حالت با اجاره سوییت در شیراز، تایم صبح را در منزل سپری کرده و عصر بدون ترافیک و شلوغی در هوای مطبوع از جاذبه‌ها بازدید خواهید کرد.

Rate this post
3 نظر برای "تخت جمشید شیراز + معرفی کامل و تاریخچه" ارسال شده.
  1. منصوره گفت:

    تخت جمشید در فاصله چند کیلومتری شیراز و مرودشت قرار داره؟

    1. رعنا گفت:

      ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دار دارد

  2. سپنتا گفت:

    ممنون از ریووی خوبتون ولی میتونه روون تر نوشته بشه
    خوندنش مثل بقیه مقالات راحت نیست
    برخی پاراگراف ها هم طولانی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *