تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل کجاست

تالاب های موجود در شمال کشور به دلیل اینکه با منظره های سر سبز و زیبا احاطه شده اند، از زیبایی دوچندانی نسبت به سایر تالاب های ایران برخوردار بوده و چشم هر بیننده ای را مبهوت تماشای خود می کنند، تالاب استیل یکی از این تالاب های زیبای شمال کشور بوده که از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است.

تالاب استیل یکی از زیباترین تالاب های کشور است که فضا و سرسبزی اطراف آن زیبایی او را بیشتر به رخ می کشد. این تالاب در شمال کشور قرار دارد و داشتن چشم انداز بسیار زیبای آن، بیشتر گردشگران را مبهوت خود کرده است و در سال تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود می‌کشاند. ما در این مقاله از وبلاگ لیدوماتریپ قصد داریم این تالاب آب شیرین را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا برای سفر و بازدید از این منطقه مشکلی نداشته باشید.

تالاب استیل آستارا با درختان شناور

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از تالاب‌های پر اهمیت کشور بوده و از جاهای دیدنی آستارا محسوب می‌شود. مردم بومی در زبان تالشی این تالاب را هستل (با معنای آبگیر) می‌نامند. این تالاب به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. همچنین حضور پرندگان مهاجر بر جذابیت بکر استیل افزوده است.

تالاب استیل از سال ۱۳۸۴ یکی از پنج منطقه‌ نمونه‌ گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود که به رشد اقتصادی این استان کمک بسیاری کرده است. خوشبختانه در سال ۱۳۹۳ نیز با اعلام اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، در پی بارش‌های فراوان باران، وسعت این تالاب به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

یکی از دلایل جذابیت این تالاب زیبا، وجود جنگل های پهناور و سرسبز با درختان شناور توسکا در سمت غربی تالاب بوده که به دلیل قرارگیری ریشه های این درختان در درون آب، همواره در حال جابه جایی بوده، به تالاب درختان شناور مشهور است.

تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل یکی از تالاب های استان گیلان بوده که در فاصله ۷ کیلومتری از شهر آستار و در نزدیکی روستای عباس آباد و جاده رشت به آستارا واقع شده است.

دلیل نام گذاری

دلیل نام گذاری این تالاب به چنین نامی وجود درختان توسکا در درون تالاب بوده و به دلیل قرار گیری ریشه آن‌ها در آب همواره در حال جابجایی و تغییر مکان هستند و سبب شده تا این تالاب به این نام شناخته شود.

ویژگی های تالاب استیل

دریاچه استیل

  • یکی از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های تالاب استیل این است که ار چند روزی را در کنار تالاب اتراق کنید، هر صبح که بیدار شوید متوجه می‌شوید که آب دریاچه جابه جا شده است. به طوری که در این جابه جایی ها درختان به درون آب فرو رفته و باز سر از آب بیرون می‌آورند.
  • تالاب استیل ۱۳ متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.
  • این تالاب ۱۳۸ هکتار مساحت دارد.
  • آب تالاب استیل شیرین است.
  • منبع آب این تالاب از بارش باران و چشمه هاست.
  • ۲۵۰ گونه گیاهی در این تالاب زندگی می‌کنند.
  • به دلیل وجود گونه های جانوری در تالاب استیل، این منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

امکانات و تفریحات موجود در تالاب استیل

تفریحات تالاب استیل

در کنار تالاب استیل امکانات تفریحی خاصی وجود ندارد و تنها تفریح آبی این تالاب وجود قایق موتوری و پدالی است که با اجاره قایق می توانید زیبایی این تالاب را از نزدیک مشاهده کنید و پناهگاه حیوانات آبزی و پرندگان را در گوشه کنار تالاب پیدا کنید.

اگر عاشق عکس هم نباشید، نمی توانید از عکس انداختن در کنار بهشت کوچک روی زمین به راحتی چشم پوشی کنید. قسمت درختان شناور در آب بهترین سوژه عکاسی در تالاب است.

اگر دوست داشته باشید می توانید این منطقه را به عنوان پیک نیک آخر هفته و یا یکی از روزهای سفرتان به شمال در نظر بگیرید. با داشتن وسایل مورد نیاز یک وعده غذایی خود را در کنار تالاب و هوای مطلوب آن بگذرانید و خستگی های راه را فراموش کنید.

اگر در مورد اقامت در این منطقه نگران هستید باید بگوییم که امکانات این منطقه شامل آلاچیق و محل شستشوی ظرف است. در اطراف تالاب هتل های مختلفی وجود دارد که می توانید برای چند روز یا یک شب در آنجا اقامت داشته باشید.

شرایط ماهیگیری در تالاب استیل

اگر دوست داشته باشید در کنار تالاب ماهی بگیرید خوب است بدانید، امکان ماهیگیری وجود ندارد و فقط گاهی اوقات تعدادی از اهالی این منطقه با تورهایشان اقدام به ماهیگیری می کنند. پس بهتر است اگر برای ماهی گرفتن به تالاب استیل سفر کرده اید مکان‌ تفریحی دیگری را انتخاب کنید.

حیات وحش تالاب استیل

حیات وحش تالاب استیل

تالاب استیل درمجموع میزبان بیش از ۸۰ نوع گونه‌ گیاهی و جانوری است که برخی از آن‌ها در خطر انقراض قرار دارند. این تالاب و محیط اطراف آن امروزه به‌عنوان منطقه‌ شکار ممنوع اعلام شده‌اند.

پوشش گیاهی

در غرب تالاب استیل می‌توان جنگل‌های سرسبز و در شرق آن درختان توسکا را مشاهده کرد. ریشه‌ درختان توسکا که درون تالاب قرار دارند، در واقع درون آب هستند. ازاین‌رو این درختان همواره در حال جابه‌جایی هستند. به همین دلیل،‌ این تالاب به تالاب درختان شناور نیز شهرت دارد.

پرندگان مهاجر

پرندگان تالاب استیل

تالاب استیل سالانه میزبان سیل مهاجرت پرندگان بی‌شماری است که از مناطقی مانند اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این سمت پرواز می‌کنند. برخی از این پرندگان مانند چینگیر نوک‌ سرخ در دسته‌ پرندگان کمیاب قرار می‌گیرند.

ماهی و دیگر موجودات

وجود ماهی‌هایی مانند کپور و اردک ماهی از مهم‌ ترین ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود. از دیگر جاندارانی که در این ناحیه زندگی می‌کنند می‌توان به‌ نوعی موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مار و لاکپشت اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از تالاب استیل

تالاب استیل

هرچند مسافران معمولا تابستان را برای سفر و به خصوص سفرهای شمالی انتخاب می‌کنند، اما حواستان باشد که اگر برای سفر به گیلان، تابستان را انتخاب کردید، باید گرما و شرجی بیش از حد آن را هم تحمل کنید. با این تفاسیر بهترین زمان برای سفر به شهرهای ساحلی شمالی، علی الخصوص آستارا و نیز بهترین زمان بازدید از تالاب استیل، دو ماه آخر بهار و فصل پاییز است.

فصل بهار سرسبزی و زیبایی بیشتری به تالاب می دهد و هوای تالاب نسبت به دیگر فصل ها از هوای بی نظیر و نسبتا خنک تری برخوردار است و مطمئنا شما نظاره گر زیباترین شکل تالاب در این فصول خاص سال خواهید بود. اما به این نکته هم توجه کنید که دمای هوای دریاچه استیل در پاییز در روز ۲۰-۲۳ درجه و در شب ۱۲-۱۵ درجه سانتی گراد است. بنابراین باید قید کمپینگ در اطراف تالاب را بزنید.

چطور به تالاب استیل برویم؟

مسیر تالاب استیل

برای رسیدن به تالاب استیل ابتدا به آستارا سفر کنید. از این شهر به ‌سمت جنوب حرکت کنید و خودتان را به جاده آستارا-رشت برسانید. بعد از طی حدود پنج کیلومتر به تالاب خواهید رسید. یک جاده‌ کمربندی دورتا دور تالاب کشیده شده که با طی آن چشم ‌اندازهای بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. برای ورود می‌توانید از قسمت شمالی اقدام کنید.

نکاتی که پیش از بازدید از تالاب استیل لازم است بدانیم

تالاب استیل

  1. دقت کنید که منطقه شکار ممنوع است.
  2. ماهیگیری در تالاب استیل مجاز نیست.
  3. از نزدیک شدن بیش از حد به تالاب خودداری کنید. امکان فرو رفتن گل وجود دارد.
  4. امکان قایق سواری در تالاب وجود دارد، ولی برای حفاظت از اکوسیستم تالاب بهتر است از این تفریح چشم پوشی کنید.

اقامت در اطراف تالاب استیل

اقامت در استارا

همانطور که پیش از این گفتیم، اگر در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید به دلیل کاهش دما در شب امکان چادر زدن و کمپینگ وجود ندارد و سرمای هوا اذیتتان می‌کند. اما نگران اقامت نباشید. یکی از شعب هتل اسپیناس روبه روی تالاب قرار دارد که امکاناتی مثل پارکینگ و رستوران هم دارد. به جز این می توانید در ویلاهای اجاره‌ای و یا اقامتگاه های بوم گردی اطراف تالاب هم اقامت کنید. برای این کار کافی است سری به صفحه رزرو و اجاره اقامتگاه در آستارا بزنید و بعد از مشاهده همه اقامتگاه های موجود، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "تالاب استیل کجاست؟" ارسال شده.
  1. زهرا رحیمی گفت:

    سلام ما امروز تالاب استیل بودیم چقدر قشنگ و زیبا و صدها و هزاران بار افسوس که چقد کثیف پر آشغال و زباله نمی‌دونم این مسولان چه میکنند لب ساحل کثیف اینجا کثیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *