باغ جهان نما کجاست

باغ-جهان-نما-کجاست

شیراز مهد گل و بلبل است. باغات بهشتی این شهر از گذشته میزبان تن‌های خسته و جلادهنده روح مسافران بوده است. شیراز ۸ باغ معروف و بیش از ۷۰ باغ گردشگری دارد. ما در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با یکی از بهترین و قدیمی‌ترین باغ های تفریحی شیراز بیشتر آشنا کنیم. باغ جهان نما شیراز قدیمی‌ترین باغ شیراز است که تاریخی کهن و زیبایی‌هایی خیره‌کننده دارد.

این باغ نمود کاملی از ترکیب فرهنگ غنی و طبیعت سبز است. باغ جهان نما امروزه در نزدیکی حافظیه شیراز قرار گرفته و عطرهایی مطبوع را در خیابان‌های اطراف می‌پراکند.

باغ جهان نما کجاست؟

باغ-جهان-نما-کجاست؟

باغ جهان نما شیراز در شمال شرقی شهر و در ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن) قرار گرفته است. این مکان بهشتی بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد و پذیرای شعردوستان هم هست. برای دسترسی به باغ می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط ۷۶ (پایانه ولیعصر- رکن آباد) و یا خطوط ۷۳ (میدان کلبه – میدان ارم) استفاده کنید.

باغ جهان نما شیراز

باغ-جهان-نما-شیراز

باغ جهان نما شیراز با مساحتی در حدود ۲/۸ هکتار و با ۳۵۰۰ متر مربع فضای سبز، پر از درختان سرو و نارنج و گل های خوشبو و رنگارنگی چون رز، بنفشه، اطلسی، شمشاد و داوودی است. این باغ آرامش بخش با الهام از معماری باغ‌های ایرانی و باغ کهن پاسارگاد ساخته شده است. باغ جهان نما در بدو ورود با صدای پرندگان و شرشر آب به استقبال گردشگران می‌آید.

در واقع این باغ با وجود طبیعت بهشتی و زیبایی‌های خود چون درگاهی رویایی در میان شلوغی‌های شهر است.

درختان باغ جهان نما بیشتر چه درختی هستند؟

معماری این باغ هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌کند. نحوه چینش درختان باغ جهان نما در اطراف جوی و تنوع پوشش گیاهی از زیبایی‌های باغ هستند. همانطور که گفتیم بخش اصلی درختان از سرو و نارنج تشکیل شده اما تنوعی از کاج و درختان میوه نیز در باغ موجود است.

شعر حافظ درباره باغ جهان نما

شعر-درباره-باغ-جهان-نما

آب جاری و حیات بخشی که در میان باغ جهان نما وجود دارد با نظم چشم‌نوازی از میان درختان صف کشیده عبور می‌کند. این آب و فواره های آن، به رکن آباد معروف هستند که حافظ شیرازی در اشعار خود از آن‌ها یاد کرده است و این شعر به شعر درباره باغ جهان نما معروف است.

خوشا شیراز و وضع بی مثالش

خداوندا نگهدار از زوالش

ز رکن آباد ما صد لوحش الله

که عمر خضر می بخشد زلالش

به شیراز آی و فیض روح قدسی

بجوی از مردم صاحب کمالش

پلان باغ جهان نما

در اکثر باغ‌های ایرانی محوریت‌هایی از اطراف باغ به سمت مکانی شاخص و یا کوشک باغ ختم می‌شود. کوشک چوبی باغ جهان نما به صورت ۸ ضلعی است. پلان باغ جهان نما در دانشکده معماری تهران ساخته شده است.

عمارت جهان نما به چه شکل است؟

عمارت-جهان-نما

عمارت جهان نما توسط کریمخان زند ساخته شده است. این عمارت بزرگ با شیوه معماری باغ‌های ایرانی و با وجود حوضی در مقابل خود از دوره‌ زندیه تا بحال سالم و مستحکم برجای مانده است.

عمارت یا کوشک باغ به‌ شکل هشت‌ ضلعی است و از نظر ظاهر تقریبا مشابه عمارت کلاه فرنگی باغ نظر شیراز است. به داخل عمارت که برویم، حوضی از سنگ مرمر یکپارچه را در وسط کوشک می‌بینیم. علاوه بر این چهار شاه‌ نشین در چهار گوشه‌ عمارت وجود دارند.

اتاق‌های شاه نشین‌ها دو طبقه بوده و هیچ نقشی از کاشی‌کاری ندارند. احتمال داده می‌شود که نقاشی‌ها و تزئینات داخل و بیرون عمارت با گذر زمان از بین رفته باشد و اکنون آنچه که در این عمارت می‌بینیم سادگی باشکوهی محاصره شده با جویبار و درختان است.

گفته می‌شود این عمارت آجری در گذشته پنجره‌های چوبی داشته که توسط مالک خصوصی آن برداشته شده و به‌جای آن‌ها پنجره‌های آهنی نصب شده‌اند.

معماری باغ جهان نما به چه صورت است؟

معماری-باغ-جهان-نما

معماری خیره‌کننده باغ جهان نما تلفیقی از هنر و خلاقیت است. نکته جالب در مورد معماری این باغ قرار گرفتن آن در مسیر جوی آب، داشتن حصار بسیار بلند و برخورداری از عمارت تابستانی در کنار استخر است. به علت وجود همین ویژگی‌ها می‌توان معماری باغ جهان نما را کاملا ایرانی توصیف کرد.

قرار گیری عمارت در وسط باغ، جوی آبی که از میان درختان به حوض می‌ریزد و بناهای آجری از ویژگی‌های معماری باغ جهان نما شیراز هستند.

عکس باغ جهان نما

عکس-باغ-جهان-نما

عکس-باغ-جهان-نما

عکس-باغ-جهان-نما

باغ جهان نما و ساعت بازدید

برای تماشای باغ و گرفتن عکس باغ جهان نما از ساعت ۷.۳۰ تا ۲۱ وقت دارید. بلیط ورود برای گردشگران ایرانی ۵۰۰۰ و برای توریست‌ها ۲۰۰۰۰ تومان است.

تاریخچه باغ جهان نما شیراز

تاریخچه-باغ-جهان-نما-شیراز

تاریخچه باغ جهان نما شیراز به زمان حکومت آل مظفر و آل اینجو در سال ۷۵۱ می‌رسد. در این زمان باغ بسیار سرسبز و آباد بوده است. این باغ مانند سه باغ ارم، دلگشا و تخت قراچه که از باغ‌های مشهور شیراز هستند، پیش از حمله‌ تیمور گورکانی در نهایت آبادی و سرسبزی بوده است. می‌توانید تصور کنید که برخی از درختان باغ چقدر قدیمی و پیر هستند.

در عجایب‌المقدور نام باغ جهان نما، زینت‌الدنیا نامیده شده است. باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز مورد توجه او قرار گرفت و باغی به همین نام را در اطراف سمرقند ساخت.

اهمیت و تاریخچه باغ جهان نما شیراز در دوره صفوی از در سفرنامه‌ شاردن، جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی مشخص می‌شود. پس از انقراض سلسله‌ صفویه که ناامنی، کشور را فرا می‌گیرد، این باغ تقریبا ویران می‌شود.

کریم‌خان زند باغ را در سال ۱۱۸۵ هجری حصارکشی کرد و در اطراف عمارت، خیابان‌کشی‌های زیبا و درخت‌کاری‌های منظم و مفصلی ایجاد کرد. پس از دوره‌ زندیه، در دوره‌ قاجاریه نیز باغ جهان نما یکی از باغ‌های آباد و باشکوه به شمار می‌رفته و عمارت باغ، محل پذیرایی از مهمانان حکومت بوده است.

قدم زنی در باغ جهان نما

قدم-زنی-در-باغ-جهان-نما

به شیراز که رفتید قدم زنی در حیاط باصفای این باغ و مست شدن از عطر نارنج‌ها را از دست ندهید. هر قدر که توصیف کنیم و عکس باغ جهان نما شیراز را ببینید، حس آرامش و تاریخ گردی باغ از نزدیک چیز دیگری است. زمانی که به حافظیه رفتید به راحتی به جهان نما نیز دسترسی خواهید داشت.

برای سفر به شیراز پرجاذبه اجاره اقامتگاه در شیراز یکی از نکات مهم است. با این کار فرصت تماشای تمامی زیبایی‌های این شهر را برای خود مهیا خواهید کرد. در اطراف باغ جهان نما هتل‌ها و سوئیت‌های بسیاری برای اقامتی آسوده وجود دارند و نکته جالب‌تر قرارگیری این باغ در نزدیکی مرکز شهر و مجموعه‌های باستانی است. توصیه می‌کنیم با اجاره هتل در شیراز دسترسی از این مکان به تمامی جاذبه‌ها را برای خود راحت کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "باغ جهان نما کجاست" ارسال شده.
  1. حمید افروز گفت:

    تا چه ساعتی باز هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *