به بازارها و مراکز خرید زنجان حتما سری بزنید!

به بازارها و مراکز خرید زنجان حتما سری بزنید!

در سفر به زنجان، بازارها و مراکز خرید زنجان از جمله جاهایی هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. خرید کردن و بازدید از مراکز خرید،‌ یکی از تفریحاتی است که گردشگران در طول سفر خود انجام می‌دهند؛ پس داشتن اطلاعات در مورد مراکز خرید شهر مقصد، بسیار مفید خواهد بود.

شهر زنجان، از شهرهای قدیمی ایران است و بیشتر آثار تاریخی آن مربوط به دوره قاجار می‌باشد. بازارهای این شهر، در ارائه انواع کالاها تنوع زیادی دارند. از همین رو، تعداد این مراکز خرید زیاد است و گردشگران برای خرید کردن از بازارها و مراکز خرید زنجان، انتخاب‌های زیادی خواهند داشت. همچنین،‌ صنایع دستی این شهر نیز در بین مردم، شناخته شده هستند و طرفداران زیادی دارند. ما نیز در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ،‌ قصد داریم تا شما را با بازارها و مراکز خرید زنجان و سوغاتی‌ها و صنایع دستی این شهر بیشتر آشنا کنیم تا سفری لذت‌بخش به این شهر داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

شهر زنجان؛ شهری دیدنی در شمالغرب ایران

شهر زنجان؛ شهری دیدنی در شمالغرب ایران

شهر زنجان، مرکز استان زنجان، از شهرهای شمالغرب ایران است. نام قدیم این شهر،‌ زنگان بوده که بعد از حمله اعراب به زنجان تغییر یافته است. ولی هنوز برخی از مردم شهر، به آن زنگان نیز می‌گویند. مردم زنجان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. همسایگان زنجان، کردستان از جنوب و جنوب غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل از شمال،‌ قزوین از شرق و گیلان از شمال شرقی و همدان از سمت جنوب هستند.

به دلیل قدمت تاریخی شهر زنجان، گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این شهر، با پاساژها و مراکز خرید زیادی که دارد، کار گردشگران برای خرید را آسان کرده و مسافران زنجان حق انتخاب زیادی برای خرید از این مراکز دارند. بازار بزرگ و سنتی زنجان که از طولانی‌ترین بازارهای جهان محسوب می‌شود و بسیاری پاساژهای مدرن دیگر در شهر زنجان و همچنین اماکن تاریخی این شهر، آن را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران بدل کرده‌اند. در سایت لیدوماتریپ،‌ برای شما مسافران گردشگران گرامی امکانی فراهم شده تا با خیال راحت محل اقامت خود را انتخاب کنید و از سفر به این شهر تاریخی و دیدنی لذت ببرید.

بازارها و مراکز خرید زنجان کجاست؟

شهر زنجان، که از زمان‌های گذشته پل ارتباط تجاری بین فلات مرکزی ایران و منطقه آذربایجان بوده است، بازارها و مراکز خرید متعددی دارد. بازار سنتی شهر زنجان و پاساژهای اشراق، پردیس، تهران، مروارید و بسیاری دیگر،‌ از جمله بازارها و مراکز خرید زنجان به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی این مراکز خرید و بررسی ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

· پاساژ اشراق زنجان؛ بهنرین پاساژ زنجان برای خرید و تفریح

پاساژ اشراق زنجان؛ بهنرین پاساژ زنجان برای خرید و تفریح

مجموعه تجاری تفریحی گردشگری اشراق زنجان،‌ در سال ۱۳۹۶ و در ۵ طبقه افتتاح شد. طبقات این مجموعه شامل پارکینگ در زیرزمین، طبقه همکف A مربوط به ارزاق عمومی، طبقه همکف B مربوط به طلا و زیورآلات و تزئینات داخلی، طبقه اول مربوط به پوشاک و در نهایت طبقه دوم مجموعه مربوط به شهربازی سرپوشیده و فست فودها است. آب‌نمای موزیکال در مرکز این مجموعه، از جمله زیبایی‌های پاساژ اشراق زنجان است که آن را از بقیه مراکز خرید این شهر متمایز می‌کند.

این مجموعه دارای بیش از ۳۵۰ واحد تجاری در طبقه‌های همکف A و B و طبقه اول C است که حدود ۹۰ درصد آن‌ها در حال فعالیت هستند. دسترسی آسان به مجموعه تجاری اشراق از نقاط مختلف شهر زنجان، از دیگر مزایای این مرکز است. پاساژ اشراق زنجان که بدون شک یکی از بهترین پاساژ زنجان به شمار می‌آید، در میدان رسل زنجان، جنب دارالقرآن واقع شده است.

· بازار تاریخی زنجان؛ جلوه معماری ایرانی

بازار تاریخی زنجان؛ جلوه معماری ایرانی

بازار تاریخی زنجان، از جمله مهم‌ترین بازارها و مراکر خرید زنجان است. این بازار که ساخت آن در دوره آقا محمد خان قاجار آغاز شد و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسید، بزرگ‌ترین بازار سرپوشده ایران به شمار می‌آید. در بازار تاریخی زنجان، مانند همه بازارهای سنتی ایران، راسته‌های مختلفی برای اصناف گوناگون وجود دارند. از معروف‌ترین این راسته‌ها می‌توان به راسته زرگرها و پارچه‌فروشان اشاره کرد.

در این بازار نیز کاروانسراها و سراهای زیادی در راسته‌های فرعی وجود دارند که هرکدام برای کسب و کاری خاص هستند. همچنین وجود مساجد زیاد در این بازار گویای پویایی این مجموعه از زمان‌های قدیم است. مسافران و گردشگران، در کنار خرید در این بازار، از آثار تاریخی و معماری زیبای آن نیز لذت می‌برند. این بازار، به عنوان بازار بالا و پایین، به دو قسمت شرق و غرب تقسیم شده است که بازار بالا شامل بازار قیصریه، امام زاده و بازار بزازها و غیره می‌شود. بازار قیصریه که در بازار تاریخی زنجان واقع شده، در حال حاضر محل فروش اجناس لوکس است.

بازار زنجان، جزو آثار ملی ایران بوده و به ثبت ملی رسیده است. این بازار در میدان انقلاب، بلوار امام خمینی، خیابان سبزه میدان قرار دارد.

· مجتمع تجاری پردیس؛ شیک‌ترین مرکز خرید لباس مجلسی در زنجان

مجتمع تجاری پردیس؛ شیک‌ترین مرکز خرید لباس مجلسی در زنجان

یکی از لوکس‌ترین بازارها و مراکز خرید شهر زنجان، مجتمع تجاری پردیس است. در این پاساژ، انواع لباس‌های مردانه، زنانه و کودکانه به فروش می‌رسد. با توجه به لوکس بودن پاساژ، قیمت اجناس ارائه شده در این مرکز نیز گران خواهند بود. مجتمع پردیس، از بهترین مرکز خرید لباس مجلسی در زنجان است. این مجتمع، از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی هتل سنتی ددمان زنجان، موزه مردان نمکی و بازار سنتی زنجان واقع شده است. مجتمع تجاری پردیس، در محله خیام زنجان و در خیابان استقلال، خیابان امام واقع شده و دسترسی به آن نسبتا آسان است.

· پاساژ تهران در زنجان؛ مرکز فعالیت زرگران

پاساژ تهران در زنجان؛ مرکز فعالیت زرگران

یکی از پاساژهای معروف زنجان که به دلیل مغازه‌های طلافروشی‌اش معروف است، پاساژ تهران است. مغازه‌های طلافروشی، در طبقه همکف این پاساژ قرار دارند و در طبقات دیگر نیز، فروشگاه‌های کیف و کفش به چشم می‌خورد که برای انواع سلیقه‌ها مناسب هستند. ساعت شروع فعالیت در این پاساژ،‌ از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ۲۲ شب ادامه می‌یابد. این مرکز خرید در روزهای جمعه نیز تعطیل است. پاساژ تهران، بین چهارراه انقلاب و سبزه میدان، خیابان امام خمینی قرار دارد.

· پاساژ مروارید زنجان؛ از بازارها و مراکز خرید زنجان

پاساژ مروارید زنجان؛ از بازارها و مراکز خرید زنجان

یکی دیگر از بازارها و مراکز خرید زنجان، پاساژ مروارید واقع در محله سعدی جنوبی و خیابان امام خمینی است. این پاساژ، به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت می‌باشد. از جمله محصولات معروفی که در پاساژ مروارید به فروش می‌رسد، چاقوی معروف زنجان و دیگر صنایع دستی شهر زنجان است. این محصولات در طبقه زیرزمین این پاساژ عرضه می‌شوند. این پاساژ، در نزدیکی موزه رختشوی‌خانه و بازار بزرگ و تاریخی زنجان واقع شده و دسترسی به آن آسان است.

· مجتمع تجاری نور؛ مکانی مناسب برای خرید انواع کالاها

مجتمع تجاری نور؛ مکانی مناسب برای خرید انواع کالاها

یکی از جدیدترین بازارها و مراکز خرید زنجان، مجتمع تجاری تفریحی نور واقع در خیابان امام خمینی، چهارراه صدر جهان است. در این مرکز خرید، در طبقه همکف مغازه‌های طلافروشی و زیورآلات قرار دارند و در طبقات بالاتر، فروشگاه‌های پوشاک به فعالیت می‌پردازند. بیشتر این فروشگاه‌ها، محل عرضه محصولات برند هستند.

نماهای داخلی و بیرونی مجتمع نور، به زیبایی با المان‌های هنری تزئین شده و فضای زیبایی را هنگام خرید برای خریداران به ارمغان می‌آورد. این مجتمع تجاری مجهز به آسانسور‌های ۱۷ و ۲۳ نفره، آسانسور باری و آسانسور‌های شیشه‌ای داخلی و بسیاری دیگر از امکانات است.

· مجتمع تجاری شهر راز؛ مرکز خریدی مدرن در شهر زنجان

مجتمع تجاری شهر راز؛ مرکز خریدی مدرن در شهر زنجان

یکی دیگر از جدیدترین و مدرن‌ترین بازارها و مراکز خرید شهر زنجان، مجتمع تجاری شهر راز است. این مجتمع پرطرفدار، پایین‌تر از چهار راه سعدی قرار دارد. محصولات ارائه شده در این مرکز خرید، از کیفیت بالایی برخوردارند. اما از طرف دیگر، قیمت بالاتری نیز نسبت به مراکز خرید دیگر خواهند داشت. پس اگر تنها کیفیت برای شما مهم است، این مجتمع بسیار مناسب خواهد بود. ساعت کاری مجتمع شهر راز زنجان، در روزهای شنبه تا پنجشنبه،‌ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱:۳۰ است و در روزهای جمعه نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۱:۳۰، برای خدمت‌رسانی به خریداران آماده است.

· مجتمع تجاری ایران زمین؛ از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان

مجتمع تجاری ایران زمین؛ از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان

مجتمع تجاری ایران زمین، یکی از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان است که محبوبیت زیادی بین مردم این شهر دارد. در این مجموعه، هر نوع پوشاکی از جمله پوشاک بچگانه، مردانه و زنانه عرضه می‌شود و برای خریدهای خانوادگی بسیار مناسب به نظر می‌آید. همچنین، برای افرادی که به دنبال خرید کالاها و محصولات برند هستند، مجتمع تجاری ایران زمین محل مناسبی است.

از دیگر مزایای این مجتمع تجاری، موقعیت آن است که در مرکز شهر واقع می‌باشد. مجتمع تجاری ایران زمین، به دلیل نزدیکی به اماکن تفریحی و رستوران‌های مختلف در اطراف آن، به یکی از محبوب‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان تبدیل شده است. این مرکز تجاری، بین چهارراه سعدی و میدان انقلاب قرار گرفته و ساعت کاری آن بین ۹ صبح تا ۹ شب قرار می‌باشد.

· مرکز تجاری آریا؛ تجربه خریدی باکیفیت

برای اینکه در شهر زنجان، یک خرید مرغوب و با قیمتی مناسب داشته باشید، مرکز تجاری آریا انتخاب شما خواهد بود. این مرکز که یکی از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان است،‌ از روزهای اولیه افتتاح به عنوان یک مرکز خرید، مکانی مناسب برای خرید پوشاک، مخصوصا پوشاک زنانه بوده است. مرکز تجاری آریا بین دروازه رشت و چهارراه سعدی واقع شده است. این مرکز، در طول هفته و از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۶:۱۵ تا ۲۱ فعالیت می‌کند و در روزهای جمعه نیز درهای آن بین ساعات ۱۷ تا ۲۰:۳۰ به روی مردم باز است.

· خیابان سبزه میدان و چهارراه انقلاب و خیابان سعدی جنوبی

خیابان سبزه میدان و چهارراه انقلاب و خیابان سعدی جنوبی

مسیر خیابان سبزه میدان و چهارراه  انقلاب و خیابان سعدی،‌ از جمله مکان‌های دیدنی برای گردشگران و مسافران زنجان محسوب می‌شود. این مکان، پر از بازارها و مغازه‌هایی است که صنایع دستی و محصولات زنجان را به فروش می‌رسانند. در این مغازه‌ها، چاقوهای باکیفیت زنجان و ظروف مسی و ملیله دوزی عرضه می‌شوند و شما عزیزان می‌توانید از این سوغات و صنایع دستی زنجان برای خود و عزیزانتان به یادگار تهیه کنید.

هر مسافری که به زنجان می‌رود، حتما باید یک بار از این خیابان دیدن کند تا لذت خرید از بازارها و مراکز خرید زنجان را تجربه کرده باشد.

· فروشگاه هالیدِی زنجان؛ محل عرضه انواع پوشاک در زنجان

فروشگاه هالیدِی زنجان؛ محل عرضه انواع پوشاک در زنجان

این فروشگاه که حدود بیست سال در زنجان فعالیت می‌کند،‌ به عرضه پوشاک و انواع لوازم اسپرت می‌پردازد. فروشگاه هالیدی، به دلیل کیفیت بالای محصولات و تنوع در طرح و رنگ آن‌ها،‌ در میان بازارها و مراکز خرید زنجان،‌ از محبوبت زیادی بین مردم برخوردار است. این فروشگاه در خیابان سرباز‌،‌ نرسیده به چهارراه سعدی قرار دارد.

از زنجان چی بخریم؟

زنجان نیز، مانند دیگر شهرهای ایران، سوغاتی‌های منحصر به فردی دارد که گزینه خوبی برای یادگاری از این شهر هستند. معروف‌ترین سوغات زنجان، چاقوی این شهر است که عموما در بازارها و مراکز خرید زنجان یافت می‌شود. همچنین،‌ ملیله دوزی و صنایع دستی دیگر مانند ظروف مسی نیز از جمله سوغاتی‌های زنجان هستند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین و معروف‌ترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی زنجان می‌پردازیم.

· چاقو زنجان؛ معروف‌ترین سوغات شهر زنجان

چاقو زنجان؛ معروف‌ترین سوغات شهر زنجان

چاقوسازی،‌ از صنایع مشهور شهر زنجان است. این صنعت، از دیرباز در میان مردم و هنرمندان این ناحیه رایج بوده و به نسل امروز رسیده است. با وجود واردات دستگاه‌های جدید برای ساخت چاقو و کمتر شدن کارهای دستی هنرمندان این عرصه، اما همچنان کیفیت چاقوهای تولید شده بالا است. این محصول در بیشتر بازارها و مراکز خرید زنجان پیدا می‌شود. نحوه آبکاری فلز چاقو، تناسب محصول، قدرت برش زیاد و ظرافت در ساخت، از جمله ویژگی‌های چاقو زنجان است.

· ملیله کاری؛ از صنایع دستی قدیمی زنجان

ملیله کاری؛ از صنایع دستی قدیمی زنجان

ملیله کاری،‌ یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی زنجان است که قدمت آن به دوران سلجوقیان نیز می‌رسد. این هنر، تا قبل از دوره پهلوی، فقط مختص زنجان بود. اما در این دوره، هنرمندان زنجانی با مهاجرت به شهرهای دیگر، این هنر را به مناطق دیگر ایران نیز بردند. نقش‌هایی که در ملیله کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بته ترمه، بته جقه،‌ برگ فرنگی و غیره است.

این محصول، از جمله محصولات صادراتی زنجان به شمار آمده و در بازارها و مراکز خرید زنجان نیز به صورت عمده یافت می‌شود. مسافران و گردشگران زنجان، این هنر زیبا را به عنوان یادگاری زیبا از این شهر با خود می‌برند.

· چاروق دوزی در زنجان؛ هنری اصیل و چشم‌نواز در فروشگاه های زنجان

چاروق دوزی در زنجان؛ هنری اصیل و چشم‌نواز در فروشگاه های زنجان

برای عبور از مناطق سخت و کوهستانی،‌ در گذشته از کفش‌هایی به نام چاروق استفاده می‌شده است. مردم شهر زنجان نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه سردسیر،‌ از این پاپوش استفاده می‌کردند. چاروق، همچنان جزو صنایع دستی معروف و محبوب این شهر است و در بازارها و مراکز خرید زنجان در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. قدمت این هنر، به دوره ساسانیان می‌رسد و در دوره صفویان،‌ رونق آن به اوج خود رسید. چاروق انواع مختلفی دارد که از انواع آن می‌توان چاروق تمام چرم، توری، پرده بند و تمام پوست و غیره را نام برد.

· قالی بافی؛ هنر اصیل ایرانی

قالی بافی؛ هنر اصیل ایرانی

قالی بافی در زنجان، قدمتی دیرینه دارد. نقش‌ فرش‌ها در زنجان، در طرح‌های مختلفی هستند مانند ریز ماهی، افشار، ماهی درهم، نقش قلتوق. از پرطرفدارترین نقش‌های قالی در ایران، نقش افشار قالی زنجان است که ریز بافت و پشمی می‌باشد. در بازارها و مراکز خرید زنجان، قالی‌ها با طرح‌های مختلف به فروش‌ می‌‌رسند.

زنجان،‌سوغاتی‌ها و خوراکی‌های زیادی دارد که هرکدام طرفداران خاصی دارند. نان اردک، سبزی غازیانی، پیاز کوهی، شیرینی شستی و انگشت پیچ و غیره، از جمله خوراکی‌های خوشمزه زنجان هستند.

تجربه یک خرید لذت‌بخش از بازارها و مراکز خرید زنجان

در این مقاله تلاش شد تا بازارها و مراکز خرید زنجان و سوغاتی‌های آن را به شما معرفی کنیم. بازار تاریخی زنجان و پاساژ اشراق و پاساژها و مجتمع‌های نور و آریان و غیره از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین این بازارها هستند که انواع لوازم و سوغاتی‌های زنجان در آن‌ها به فروش می‌رسند.

اگر شما هم قصد سفر به زنجان و لذت بردن از اماکن تاریخی و بازارها و مراکز خرید زنجان را دارید، با رزرو ویلا و سوئیت در زنجان، این تجربه را برای خود و دوستان و خانواده لذت بخش‌تر کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *