غذاهای محلی رشت، خوشمزه ترین غذاهای رشت

غذاهای محلی رشت

در چند ماه اخیر شهر رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق غذا در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و دلیل این امر هم وجود فرهنگ غذایی غنی و تنوع بسیار بالای غذاهای محلی و سوغات رشت است. شهری که با تکیه بر تاریخ و فرهنگ پربارش و با حفظ سنت‌ها، غذاهای محلی خود را همچنان حفظ و معرفی کند. حیف است که به رشت سفر کنیم و کباب ترش و باقالا قاتوق رشتی ها را نخوریم!

مردم این شهر از دیرباز با ترکیب ساده‌ترین مواد غذایی، چنان طعم دلپذیری خلق می‌کنند که امروزه مردم از سراسر کشور و حتی دنیا علاوه بر دیدن جاذبه های رشت، با هدف امتحان کردن این غذاها، به رشت سفر می‌کنند. غذاهای محلی شهر رشت هم که ته ندارد؛ یعنی اگر شما ده روز هم شبانه روز از غذاهای محلی رشتی بخورید، باز هم غذایی هست که امتحان نکرده‌اید! شکم گردی در رشت می‌تواند حسابی سرگرمتان کند و از همین روی این شهر سرزنده و زیبا را بهشت شکموها هم می‌نامند. در ادامه این مقاله از وبلاگ لیدوما با ما همراه باشید تا با هم با غذاهای معروف رشت بیشتر آشنا شویم و جوابی پیدا کنیم برای سوال رشت چی بخوریم؟!

رشت چی بخوریم؟

غذاهای محلی رشت

غذاهای رشت ، با آن رنگ و بوی منحصر به فرد و آن تنوع فوق‌العاده‌شان، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت شناخته می‌شوند. امکان ندارد به فکر سفر به گیلان بیفتید و دلتان نرود برای کباب ترش و باقلا قاتقی که قرار است از دست محلی‌ها بگیرید. علاوه بر تنوع غذاهای رشت، که از طبیعت پر برکت و خلاقیت مردمانش ریشه می‌گیرد، خوشمزگی و سلامتی این غذاها هم همیشه زبانزد بوده است.

غذاهای رشت

کباب ترش

کباب ترش

کباب ترش یکی از آن غذاهای خاصی است که در سفر به رشت حتما باید امتحان کنید. کبابی با طعمی ترش و به یاد ماندنی که در کنار کته سرو می‌کنند. برای درست کردن کباب ترش گوشت تازه راسته گوسفندی را در آب انار، رب انار، پیاز و سیر رنده شده، گردوی خرد شده و سبزی محلی چوچاق می‌خوابانند تا حسابی مزه بگیرد و بعد از چند ساعتی به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند.

باقلا قاتوق

باقلا قاتوق

یکی از معروف‌ترین غذاهای رشت همین باقلا قاتق است که طرفداران زیادی حتی بین غیرگیلانی‌ها دارد. یک غذای بدون گوشت و ساده که البته خوشمزه درست کردنش کار هر کسی نیست. برای درست کردن باقلا قاتق، پاچ باقلای پوست‌کنده را در کره یا روغن تفت می‌دهند و بعد سیر کوبیده، شوید ساطوری، نمک، فلفل و زرد چوبه را هم اضافه می‌کنند. بعد از کمی تفت خوردن، روی مواد آب می‌ریزند و می‌گذارند باقلاها خوب بپزد. در آخر به باقلا خورش تخم مرغ اضافه و در کنار پلو و انواع دورچین‌ها به خصوص زیتون پرورده و سیر ترشی سرو می‌کنند.

سیر قلیه

در بیشتر غذاهای رشت سیر یکی از مواد اولیه اصلی است. از آن‌ها که اگر نباشد عطر و طعم غذا انگار ربطی به غذاهای خطه گیلان ندارد. در خورش خوشمزه سیر قلیه هم برگ‌های سیر تازه و گوشت اردک اصلی‌ترین مواد اولیه است. برای تهیه این خورشت پیاز را خرد می‌کنند و در روغن تفت می‌دهند، سپس برگ‌های سیر تازه خرد شده را به پیاز اضافه می‌کنند، بعد ادویه، لپه، تکه‌های گوشت مرغ یا اردک و کمی آب به مواد اضافه  می‌کنند و می‌گذارند خورش جا بیفتد. در آخر تخم مرغ زده شده را به مواد اضافه می‌کنند و بعد از چند دقیقه غذا آماده سرو است.

شوید قرمه

شوید قرمه

اگر از آن آدم‌هایی هستید که وقتی فصل گوجه سبز می‌شود دلتان می‌رود، یا عاشق دلباخته قرمه سبزی هستید باید از بین غذاهای رشت ، شوید قرمه را امتحان کنید. غذایی با طعمی ترش و بویی خوش. برای درست کردن شوید قرمه، مثل قرمه سبزی پیاز را با ادویه تفت می‌دهند و تکه‌های گوشت گوسفندی را به آن اضافه می‌کنند. سپس گوشت را می‌گذارند تا با آب خوب بپزد. لوبیا را هم جداگانه می‌پزند. در ظرفی شوید تازه ساطوری شده را تفت می‌دهند و وقتی گوشت به خوبی پخت، شوید، گوجه سبز، لوبیا و نمک را به آن اضافه می‌کنند و می‌گذارند خوب جا بیفتد. این خورشت ترش در کنار کته از خوشمزگی غوغا می‌کند.

غوره مسما

غوره مسما

بادمجان که یکی از پایه‌های معروف مواد اولیه غذاهای محلی رشت است. نمونه‌اش در غوره مسما که حتی اسمش هم دل آدم را حسابی آب می‌اندازد. برای درست کردن غوره مسما مرغ را سرخ می‌کنند و با رب گوجه می‌گذارند تا بپزد. سپس پیاز و غوره را در روغن تفت می‌دهند و در اواخر پخت به مرغ اضافه می‌کنند. بادمجان و گوجه را هم سرخ می‌کنند کمی مانده به سرو، به مرغ خوش ‌رنگ و لعابمان می‌افزایند. غوره مسما کنار برنج ایرانی و سبزی تازه خیلی خوردنی می‌شود.

فسنجان رشتی

فسنجان رشتی

فسنجان غذای آشنا و مورد علاقه اکثر ایرانی‌هاست. اما فسنجان رشتی کمی فرق می‌کند. فسنجان رشتی را با رب انار ترشه یا انارهای جنگلی درست می‌کنند که رنگ سیاه‌تری دارد. همین‌طور برای فسنجان رشتی سنتی از گوشت اردک استفاده می‌کنند. اما مراحل پخت فسنجان رشتی که یکی از غذاهای مجلسی رشت است، به همان شیوه معمول بین همه آشپزهای ایرانی است فقط باید حسابی به خورشت فرصت بدهیم تا جا بیفتد و روغن گردوها در بیاید. بعد هم این غذای خوشمزه را در کنار کته نوش جان می‌کنیم.

پلا کباب

پلا کباب

محال است منویی از بهترین رستوران‌های رشت را پیدا کنید که پلوکباب محلی در آن نباشد! این غذا به خاطر برنج محلی و چاشنی‌ها و مخلفات کنارش به یکی از محبوب‌ترین غذا‌های اصیل گیلانی تبدیل شده است. پلوکباب رشتی در کنار خود اشپل، گردو، باقلا، کال کباب (یک نوع چاشنی که با بادمجان کبابی، گردو و آب انار تهیه می‌شود) و زیتون پرورده را دارد.

میرزاقاسمی

میرزا قاسمی

بیشتر مردم کشورمان غذاهای گیلان را می‌شناسند. اگر هم کسی غذاهای این استان را نشناسد، حتما می‌داند که میرزا قاسمی یک غذای رشتی است. برخی از مردم معتقد هستند که بهترین غذای رشت میرزاقاسمی است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که محمد قاسم خان والی که سفیر کشورمان در روسیه و حاکم استان گیلان در دوره ناصرالدین شاه بود،  این غذای لذیذ را ابداع کرده است.

او علاقه عجیبی به آشپزی و خلق غذاهای جدید بود. بعد از بازگشت او از روسیه، این غذا در استان گیلان مرسوم شد و طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داد. محمد قاسم خان والی براساس اسم خود نام این غذای لذیذ را میرزاقاسمی گذاشت. میرزاقاسمی ترکیب لذیذی از بادمجان کبابی، تخم مرغ، سیر زیاد، رب و نمک است. این غذا را هم می‌توان با برنج خورد و هم با نان میل کرد.

اناربیج

اناربیج

انار بیج، سنگه خورش یا سبزی فسنجان غذایی بی‌نظیر و بسیار شبیه به فسنجان است. غذایی که با گوشت قلقلی، مواد فسنجان و سبزیجات معطر درست می‌شود و با عطر و طعمش هوش از سرتان می‌پراند. سبزیجات معطر شامل جعفری، تره، خلواش و نعناع را به همراه پیاز و گردو آسیاب شده سرخ می‌کنند و در کنار رب انار ترش و آب انار می‌گذارند تا حسابی جا بیفتد و سپس گوشت‌های قلقلی را به خورشت اضافه می‌کنند. این خورشت خوشمزه در کنار برنج ایرانی یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین طعم‌ها را در خاطرتان به یادگار می‌گذارد.

مرغ ترش

مرغ ترش

مرغ ترش یکی دیگر از غذاهای محلی رشت است که طرفداران بسیاری هم دارد. برای تهیه مرغ ترش باید گوشت مرغ، سیر، پیاز،لپه، تخم مرغ، روغن، اب نارنج، نمک و فلفل را استفاده کنید و نیاز به سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، شوید و خالواش دارید.

مرغ را درون روغن تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. پیاز را در روغن تفت دهید، سپس سبزی، سیر و آب نارنج را به آن اضافه کنید. مرغ را درون قابلمه با لپه، نمک و فلفل نیم ساعت بپزید. تخم مرغ را با مقداری نمک ترکیب کنید و روی مرغ بزنید. در آخر هم اب نارنج را به آن اضافه کنید.

ترش تره

ترش تره

این غذای محلی رشت با انواع سبزی‌های محلی و رب‌های ترش پخته و چاشنی‌های ترش مزه به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین در ابتدا سیر را له و سرخ می‌کنیم. تخم مرغ را هم زده و اضافه می‌کنیم. برنج را در آب خیسانده و می‌پزیم. سبز‌ی‌ها را ریز و به برنج اضافه می‌کنیم. آرد را آرام آرام اضافه می‌کنیم. بعد از چند دقیقه آب نارنج و تخم مرغ را می‌افزاییم.

آلو مسما

الو مسما

یکی از بهترین غذای محلی رشت که طرفداران بسیار زیادی در استان گیلان و سایر استان‌ها کشور دارد، آلو مسما است. برای تهیه این خورشت محلی رشت از گوشت مرغابی یا مرغ استفاده می‌کنند. اما ترجیح مردم گیلان گوشت مرغابی است. برای تهیه این غذا به موادی مانند، شکر، آلو بخارا، بادمجان، رب گوجه ترش، آلو سیاه و ادویه نیاز است. این غذای لذیذ به شکل آب‌دار سرو خواهد شد و برای تزئین آن هم از گوجه و بادمجان استفاده می‌شود.

واویشکا

واویشکا

ممکن است اسم واویشکا به گوش شما آشنا باشد. این غذا در گروه غذاهای محلی رشت قرار ندارد و در زمان نفوذ روس‌ها در کشورمان، بخشی از فرهنگ غذایی آن‌ها هم در رشت ماندگار شد. واویشکا در واقع همان جغول بغول یا جغور بغور است که نوعی غذای سنتی ترکی هم هست و طعم بسیار دلچسبی دارد. برای تهیه این غذا شما باید از موادی مانند دل و جگر مرغ، گوساله و گوسفند برخوردار باشید. واویشکا به همراه رب، سیب زمینی، پیاز، رب، ادویه‌جات و تخم مرغ پخته می‌شود. این غذا هم با نان و هم با برنج سرو می شود. این غذا را می توان هم با گوشت گوسفند تهیه کرد و هم با دل و جگر گوسفند.

چنانچه این غذا را با دل و جگر تهیه کردید توجه داشته باشید که برای بیماران قلبی و سالمندان سنگین است و حتما با احتیاط مصرف کنند.

کال کباب

کال کباب

یکی دیگر از غذاهای رشت که در این شهر و دیگر نقاط کشورمان محبوبیت بسیار زیادی دارد، بدون تردید کال کباب است. البته کال کباب را می‌توان به عنوان یکی از پیش غذاهای لذیذ این استان معرفی کرد. برای تهیه این غذا به موادی مثل گردو، سبزی معطر، انار، آب انار، گلپر، سیرف بادمجان کبابی و نمک نیاز است. کال کباب را پس از طبخ به مدت چند ساعت در درون یخچال قرار می‌دهند که کلیه مواد آن به هم ترکیب شوند و مزه خوبی بگیرند.

شامی رودباری

شامی رودباری

شامی رودباری نوعی شامی است که در تهیه آن از گوشت، روغن زیتون اصیل رودبار، سبزی‌های خشک محلی و ادویه‌جات استفاده می‌شود و در پایان به همراه سسی از پوره گوجه و ادویه سرو می‌گردد. هرچند از اسم شامی رودباری مشخص است که این غذا مربوط به شهرستان رودبار می‌شود اما اگر میهمان رشت هم بودید اما دلتان می‌خواست این غذای لذیذ را امتحان کنید.

در رشت می‌توانید شامی رودباری‌های خوشمزه‌ای پیدا کنید. یکی از رستوران‌هایی که در رشت شامی رودباری های خوشمزه‌ای دارد، رستوران شور کولی است که این شامی خوشمزه را در ظرف‌های سفالی برای میهمانان سرو می‌کند؛ اما برای یک شامی رودباری اصیل و خوشمزه پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازگشت از گیلان، سری به رستوران سرچشمه رودبار بزنید و شامی‌‌های آنجا را هم امتحان کنید.

کته کباب

کته کباب

کته کباب یا پلوکباب رشتی یکی از غذاهای رایج و معروف استان گیلان به شمار می رود. گیلانی ها برای آماده کردن این غذای لذیذ از گوشت گوساله استفاده می کنند و برای مزه دار کردن، آن را در موادی همچون ماست، روغن زیتون و آب پیاز می خوابانند. گوشت در این مواد، حدود ۲۴ ساعت استراحت می کند و سپس آن را کباب می کنند. این غذای بسیار خوشمزه همیشه در کنار بشقابی از مزه های لذیذ مثل باقالی خام، خیار و اَشپل ماهی و البته کته قالبی سرو می شود.

کویی تره

کویی تره

یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی استان گیلان ” کویی تره ” نام دارد که با ترکیب رب انار با گردوی ساییده و پخته شده و گوجه فرنگی شبیه به یک معجون می شود و زمانی که با سیر، کدو حلوایی، نمک، فلفل، گلپر و زردچوبه تفت داده می شود یک خورش بسیار خوشمزه و لذیذ برای برنج به شمار می رود.

فسنجان ماهی

مگر می‌شود درباره غذاهای رشت صحبت کرد و حرفی از ماهی به میان نیاورد؟ فسنجان ماهی، یک غذای فوق‌العاده است با ماهی و مواد فسنجان. رشتی‌ها اکثرا ماهی سفید درسته را پس از پاک کردن، در روغن به خوبی سرخ می‌کنند و بعد مواد فسنجان شامل گردو آسیاب شده، رب ترشه انار، آب انار، نمک و ادویه را که به خوبی با هم پخته‌ است و حسابی جا افتاده است روی ماهی سرخ شده می‌ریزند.

سیراویج یا سیرابیج

ویج یا بیج یک کلمه ترکیبی در غذاهای مختلف گیلانی می باشد که به معنای سرخ شده است. این غذای ساده گیلانی خیلی سریع آماده می شود و بسیار پر خاصیت و خوشمزه است. رنگ منحصر به فردی در این غذا قابل مشاهده است.

در تهیه این غذای خوشمزه و خوشرنگ زردچوبه، برگ سیر تازه تفت داده شده در روغن، تخم مرغ، زردچوبه، فلفل و نمک استفاده می شود. سیرابیج همراه با برنج سرو می‌شود.

ترشه آش

ترشه آش یا همان آش ترش محلی گیلان نیز طرفداران بسیار زیادی در این استان دارد. برای تهیه این آش لذیذ از چغندر، گشنیز، جعفری، سیر، گوجه سبز ترش، برنج نیم دانه، آرد برنج، خالواش خشک، نعنا، باقالی مازندرانی و آبغوره استفاده می‌شود. این آش خوشمزه را در رستوران آش مادربزرگ در نزدیکی باغ محتشم میتوانید پیدا کنید یا بعد از گشت و گذار در میدان شهرداری رشت به یکی از رستوران‌های اطراف میدان رفته و در آنجا این آش لذیذ را امتحان کنید.

رشت، شهر خلاق غذا

شهر رشت به عنوان تنها شهر ایران به عنوان شهر خلاق غذا به ثبت یونسکو رسیده که باعث توجه بیشتر به رشت شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید در این میان بعضی از غذاهای رشتی نیز به ثبت ملی رسیده‌اند؛ غذاهایی همچون باقلاقاتق، مرغ ترش، اناربیج، میرزاقاسمی و زیتون‌پرورده چندین نوع از دیگر غذاهای محلی رشت و گیلان نیز ثبت ملی شده‌اند تا در بیش از پیش حفظ و توجه به غذاهای سنتی کشور مؤثر باشد. مواد اولیه این غذاها را میتوانید از بازار سنتی رشت خرید کنید، خوراکی‌های تازه و اورگانیک. اگر سفری به رشت داشتید پیشنهاد میکنم و بعد از اجاره ویلا و سوئیت در رشت، طعم اصیل غذاهای محلی رشت را امتحان کنید. برای امقامت در شهر باران میتوانید با رزرو ویلا و سوئیت در خانه‌های محلی رشت ساکن شوید یا از بین هتل‌های رشت یکی را انتخاب کرده و اقدام به رزرو کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *