سوغات لاهیجان

سوغات لاهیجان

لاهیجان را به شهر چای و کلوچه می‌شناسند، اما سوغاتی‌های این شهر فقط به این نوشیدنی گرم خوش‌ طعم محدود نمی‌شود. در واقع سوغات لاهیجان انقدر تنوع دارد که گاهی انتخاب از بین آن ها سخت است. البته وقتی یک شهر سوغاتی‌های زیادی داشته باشد هربار می‌توانید یکی از آن ها را با خود به خانه بیاورید و چه چیزی جذاب‌تر از سوغاتی‌های متنوع از شهر محبوبی که از سفر به آنجا و دیدن زیبایی‌هایش خسته نمی‌شویم. این مطلب مجله لیدوماتریپ را به معرفی سوغات لاهیجان سرسبز و زیبا اختصاص داده‌ایم. سوغات‌هایی که بعضی‌هاشان را می‌شناسیم و بعضی‌ها را نه. اگر نمی دانید از سفر به لاهیجان چه سوغاتی بیاورید و دوست دارید بدانید لاهیجان چه سوغاتی‌هایی دارد با ما همراه شوید.

از لاهیجان چی بخریم؟

انتخاب یک سوغاتی از بین این همه خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی متنوع کار سختی است. بیشتر گردشگران کلوچه، چای، برنج و زیتون را برای سوغاتی می‌خرند. بعضی‌ها هم دوست دارند یک یادگاری ماندگار داشته باشند یا هدیه‌ای خاص به دوستان و آشنایانشان بدهند. اگر شما هم جزو گروه دوم هستید، می‌توانید نمد، پارچه‌های رشتی‌دوزی، دیگ‌های سنگی و مسی و ظروف بامبو بافی بخرید.

سوغاتی های خوراکی لاهیجان

چای، مشهورترین سوغات لاهیجان

چای لاهیجان

قبل از هر چیز به سراغ معروف ترین و محبوب ترین سوغات لاهیجان برویم. چای لاهیجان، عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد. اگر می‌خواهید طعم واقعی چای ایرانی را تجربه کنید، چای لاهیجان را دم کنید و بنوشید. یکی از بهترین سوغاتی های لاهیجان چای خوش عطر و خوشبوی این شهر است.

قصه‌ی ورود چای به ایران:

تا قبل از اینکه حاج محمد میرزا کاشف ‌السلطنه چایکاری را به ایران وارد کند، حدود ۱۲۰ سال پیش، قهوه نوشیدنی گرم محبوب ایرانیان بود. شاهزاده قجری احتمالا از طعم چای انقدر خوشش آمده بود که هوس کرد در چای‌کاری در ایران چای‌کاری راه بیاندازد. برای این کار باید محل مناسب کاشتن چای را پیدا می‌کرد، جایی که اقلیمی شبیه به شرق آسیا داشته باشد تا بوته‌های چای در آن به عمل بیاید.

به نظر شاهزاده، گیلان و شهر لاهیجان مناسب‌ترین محل چای‌کاری در ایران بودند و اشتباه نکرده بود. چای در لاهیجان به عمل آمد و جای قهوه را گرفت. حالا بعد از بیش از یک قرن، چای همچنان محبوب است و به عنوان سوغات لاهیجان جایگاه ویژه‌ای دارد و به خارج از ایران هم صادر می‌شود. مزار پدر چای ایران هم روی یک تپه چای که زمانی جزو املاکش بود، قرار دارد و امروزه به یکی از جاهای دیدنی لاهیجان تبدیل شده که مسافران و گردشگران به آن مراجعه می‌کنند.

اگر می‌خواهید چای را به عنوان سوغات لاهیجان با خود به شهرتان ببرید، لازم است قبل از خرید بدانید که چای سرگل ممتاز بهاره لاهیجان هم معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع چای است.  طعم و رنگ چای بهاره با چای‌های تابستانه و پاییزه متفاوت است و نسبت به آن‌ها تلخی و گسی بیشتری دارد.

کلوچه لاهیجان

سوغات لاهیجان

از هر چه بگذریم سخن کلوچه لاهیجان خوش تر است! وقتی از چای لاهیجان حرف می‌زنیم امکان ندارد کلوچه را به یاد نیاوریم. اصلا محال است به لاهیجان بروید و دلتان نخواهد طعم بهشتی کلوچه لاهیجان را بچشید. خرید کلوچه به عنوان سوغات لاهیجان که دیگر جای خود دارد.

کلوچه شیرینی‌ای است که آن را به عنوان سوغات شمال می‌شناسیم، اما جالب است بدانید زادگاه کلوچه، در اصل، لاهیجان است. محمدعلی بگلری اولین بار در دهه ۳۰ شمسی کلوچه را به روش سنتی در لاهیجان پخت که بعدها به نام کلوچه نوشین به تولید انبوه رسید. طعم و کیفیت خوب باعث شد که کلوچه خیلی زود جای خود را در میان ایرانیان پیدا کند. کارخانه‌های نادری و نوشین از جمله بزرگ ترین کارخانه‌های تولیدکننده کلوچه در لاهیجان هستند. شما می توانید انواع کلوچه های گردویی، نارگیلی، موزی و کاکائویی را به عنوان سوغات لاهیجان خریداری کنید.

برنج لاهیجان

برنج لاهیجان

یک گیلان است و شالیزارهایش! خطه سبز گیلان با شالیزارهایش برایمان تداعی می‌شود؛ تصویر دلنشینی که با خاطرات خوش‌مان از شمال عجین شده است. هرچند برنج لاهیجان به اندازه چای و کلوچه‌اش شهرت ندارد اما مثل برنج بیشتر نقاط گیلان، به خاطر خوش ‌پختی و خوش‌ طعمی، انتخاب گردشگران لاهیجان به عنوان سوغات است. اگر می‌خواهید سوغات خاص‌ تری از شمال به خانه ببرید، برنج دودی با آن عطر بی‌نظیرش، هم انتخاب بسیار خوبی است.

کوکی، شیرینی مخصوص لاهیجان

کوکی لاهیجان

کوکی هم نوعی شیرینی مخصوص لاهیجانی است که از گردوی خشک شده، وانیل، کشمش، تخم مرغ، کره و پدر کاکائو تهیه شده و در عطر طعم دست کمی از کلوچه ندارد.

انواع مرباهای لاهیجان

مربای لاهیجان

نام لاهیجان با عطر و طعم چای و کلوچه گره خورده است، اما این تمام داستان نیست. این داستان درباره‌ی مرباهای لاهیجان هم صدق می‌کند. مرباهایی مثل تمشک، بهار نارنج، شقاقل و بالنگ که ویژه‌ی شمال کشور بوده و در هیچ کجای دیگری نمی‌توانید نمونه آن‌ها را پیدا کنید. این ها بهترین سوغات لاهیجان هستند تا عصرها طعم‌شان را در کنار چای خوش ‌عطر مزه‌مزه کرده و خاطرات خوش سفر را مرور کنیم. مربا را هم در بسته ‌بندی کارخانه‌ای و هم خانگی می‌توانید از فروشگاه‌ها‌ وبازارچه‌های محلی تهیه کنید.

انواع ترشی‌ها و لواشک‌های لاهیجان

سوغات لاهیجان

اصلا مگر می‌شود سفره شمالی و لاهیجانی را بدون سیرترشی تصور کرد. بوته سیر زیبا در یک کاسه سرامیکی خوش‌ رنگ در کنار غذاهای شمالی تصویر زیبای خوشمزه‌ای است. با این تعریف‌ها چه چیزی بهتر از یک شیشه سیرترشی فرد اعلا به عنوان سوغاتی لاهیجان؟ سیرترشی تنها یکی از آن هاست. به جز آن، ترشی بادمجان شکم ‌پر و انواع دیگر ترشی‌ها که با سبزی‌های محلی لاهیجان درست می‌شوند را هم فراموش نکنید. ترشی‌ها هم مثل مرباها هم با بسته ‌بندی کارخانه‌ای وجود دارند و هم خانگی.

وقتی وارد مغازه های مسیر لاهیجان می شوید، خواهید دید که انواع لواشک و ترشی ها با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند و شما می توانید هرچقدر دلتان خواست لواشک و ترشی بخرید.

انواع رب

رب آلوچه

انواع رب‌ها هم از سوغاتی‌های معروف گیلان و لاهیجان هستند. رب‌ها از مهم ‌ترین اجزای خوراک‌های شمالی و محبوب ایرانی مثل فسنجان هستند. مثلا رب ‌انار که بهترین نوعش با توجه به ذائقه‌تان (ترش، شیرین یا ملس) را می‌توانید در شهر لاهیجان پیدا کنید. رب‌های دیگری مثل رب آلوچه که باب طبع کسانی است که طعم ترش‌دوست دارند هم از بهترین سوغات لاهیجان به حساب می‌آید.

خانم هایی که دوست دارند برای خوشمزه کردن غذاهایشان از چاشنی های طبیعی استفاده کنند، می توانند انواع رب انار، رب آلوچه و رب ازگیل را با توجه به ذائقه خانواده انتخاب کرده و از لاهیجان خریداری کنند.

ماهی

ماهی لاهیجان

شمال بهشتی است با طعم ماهی. ماهی یکی از اجزای اصلی سفره شمالی است. بعضی از روش‌های آماده‌سازی ماهی مثل شورکردن و دودی کردن هم مخصوص این خطه است. حتی نام بعضی غذاها و ماهی‌ها با شمال گره خورده مثل چلو و ماهی سفید و سیرترشی. با این حساب ماهی هم می‌تواند گزینه خوبی باشد برای سوغاتی بردن برای کسی که عاشق غذا و آشپزی است!

نان های محلی

نان محلی

تا به حال مردم گیلان را در هنگام پخت نان تماشا کرده‌اید؟ اصلا نان محلی این منطقه را امتحان کرده اید؟ اگر تا به حال طعم نان های محلی لاهیجان را نچشیده اید به شما پیشنهاد می کنیم که از خریدن و امتحان کردن نان های محلی از جمله نان خلفه، نان کلوبیجی و نان برنجی لاهیجان غافل نشوید! حتی می توانید این نان های محلی را به عنوان سوغات لاهیجان هم بخرید و با خود به شهرتان ببرید!

زیتون

زیتون لاهیجان

اگر به لاهیجان سفر کردید، از خوردن و خریدن زیتون غافل نشوید. در لاهیجان می توانید انواع زیتون شور، زیتون شیرین، زیتون پرورده و زیتون بی هسته را با قیمت خیلی عالی خریداری کنید و به عنوان سوغات لاهیجان با خود ببرید.

صنایع دستی به عنوان سوغات لاهیجان

وقتی به لاهیجان سفر کردید، می‌توانید سوغات سفرتان را از میان گزینه هایی انتخاب کنید که ماندگاری بیشتری دارند و تا سال ها شما را به یاد سفر خاطره انگیزتان می‌اندازند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگاری نگه داشتن از سفر، خریدن صنایع دستی آن شهر است.

حصیر بافی و بامبو بافی

صنایع دستی لاهیجان

حصیر بافی یکی از صنایع دستی بومی گیلان است که محصولات حصیری در تمام نقاط این استان وجود دارد. از این محصولات در گیلان مانند زیرانداز و آبکش و …به دلیل اینکه با آب و هوا و اقلیم منطقه تناسب دارد بسیار استفاده می‌شود. اما صنعت بامبو بافی در منطقه لاهیجان و به‌خصوص روستای لیالستان رواج بیشتری دارد. محصولات بافته شده با بامبو خیلی ظریف و زیبا هستند و آنها را به یک گزینه خوب به عنوان سوغات لاهیجان در نظر داشته باشید. جالب است بدانید بامبو بافی همزمان با شروع چای‌کاری در لاهیجان رایج شد. چای و بامبو هر دو ریشه مشترکی دارند و از شرق آسیا به ایران راه پیدا کرده‌اند.

سفالگری و سرامیک سازی

سفال لاهیجان

هنر سفال ‌سازی در گیلان قدمت زیادی دارند و به پیش از تاریخ می‌رسد. لاهیجان یکی از شهرهای گیلان است که در صنعت سفال و سرامیک بسیار فعال است. محصولات سفالی در منطقه گیلان رایج هستند و کاربردهای متنوعی دارند، از سقف سفالی برای خانه‌ها گرفته تا لوازم و اسباب آشپزخانه. شما می توانید از محصولات زیبای سفالی به عوان سوغات لاهیجان خریداری کنید و یک یادگاری زیبا و با ارزش با خودتان ببرید.

خراطی

سوغات لاهیجان

علاوه بر حصیر بافی و سفالگری لاهیجان در زمینه محصولات چوبی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تولیدات چوبی لاهیجان بیشتر از نوع کارهای ظریف چوبی مثل منبت‌کاری، خراطی، نازک‌کاری با چوب و معرق روی چوب هستند. اگر به تزئینات و کارهای چوبی علاقه دارید، می‌توانید از بین این محصولات سوغاتی‌های زیبایی خریداری کنید. ظروف چوبی هم از بهترین سوغات لاهیجان هستند که طرفداران زیادی هم دارند.

سوغات لاهیجان را از کجا بخریم؟

بازار سنتی لاهیجان

از فروشگاه های بین راهی تا مراکز خرید لاهیجان و بازارهای سنتی، همگی سوغات لاهیجان می‌فروشند. اما اگر به دنبال بهترین، اصیل ترین و با کبفیت ترین سوغات لاهیجان با قیمت معقول و مناسب هستید، سری به بازار سنتی لاهیجان بزنید.

وقتی از سوغات لاهیجان حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

شهر لاهیجان معروف به شهر چای و کلوچه است .چای بسیار خوش عطر و با کیفیت و اصیل ایرانی را می توان یکی از بهترین سوغات این شهر دانست .کلوچه های سنتی که مخصوص شهر لاهیجان است. برنج با کیفیت، خوش عطر و خوش پخت لاهیجان نیز سرآمد سوغات این شهر است .

محصولات غذایی مانند انواع مربا (تمشک، بهار نارنج، بالنگ و …)، ترشی‌ها علی الخصوص (سیر ترشی) و انواع رب های ترش و خوش مزه ( انار، گوجه و..) و نان های محلی و سنتی و ماهی تازه صید شده و ماهی شور و دودی شده و حتی زیتون و فراورده های آن، صنایع دستی (بامو بافی، حصیر بافی، صنایع چوبی) نیز جزو سوغات معروف لاهیجان هستند .

البته ابریشم نیز  یکی از معروف ترین سوغات این شهر بوده که معنی شهر لاهیجان نیز برگرفته از کلمه ابریشم است.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *