سفر به ماسوله

سفر به ماسوله

به ماسوله آمده‌ایم که از ماسوله بنویسیم.

ماسوله را نمی‌توان نوشت، ماسوله را باید دید

و به تماشای آن همه خانه که به پهنه سبز کوه نشسته است ایستاد.

در ماسوله زندگی باید کرد،

نقاشی باید کرد،

فیلم باید ساخت،

شعر باید گفت.

فکر می‌کنم سهراب سپهری به خوبی و به قدر کفایت از زیبایی‌های ماسوله گفته است. با این وجود برای سفر به این شهرک پلکانی نمی‌توان به شعر بسنده کرد. پس در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا آنچه برای سفر به ماسوله باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

ماسوله کجاست؟

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است.

تاریخچه ماسوله

سفر به ماسوله

حدود هشتصد تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلایل نامعلومی به منطقه ماسوله کوچ کردند. برخی از مردم محلی نیز از منطقه‌ای به نام کهنه ماسوله واقع در ۶ کیلومتری شمال غرب این شهر با این افراد همراه شدند. طی کاوش‌های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه‌هایی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری به دست آمده است که دقیق ترین مستندات قابل توجه تاریخی می باشند.

در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و… در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده است که جزء آثار باستانی به شمار می‌آیند.

ماسوله جدید پس از ترک مردم از کهنه ماسوله (احتمالا به دلیل شیوع طاعون در سال ۹۴۳ هـ. ق)، توسط ساکنان آن در ۶ کیلومتری شهر متروکه احداث شد. ماسوله در گذشته به دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی معابر کوهستانی میان آذربایجان، زنجان، گیلان و تالش اهمیت فوق العاده‌ای داشت. گذرگاه های منشعب از ماسوله که دارای موقعیت نظامی نیز بود، شاهد حوادث و سوانح بسیاری در این ناحیه کوهستانی بوده است.

در اینکه قدمت ماسوله به چه زمانی می‌رسد اختلاف نظر زیاد است. برخی قدمت آن را ۱۳۰۰ سال و جماعتی دیگر قدمت آن را به ۲۵۰۰ پیش نسبت می دهند.

پیدایش ماسوله

پیدایش ماسوله

درباره پیدایش این شهر زیبا و کم نظیر ایران نظرات گوناگونی بیان شده از جمله میر ظهیرالدین در کتاب گیلان و دیلمستان چهار بار از موسله یاد می‌کند که همین ماسوله امروزی است. نام‌های قدیمی این بخش خورتاب خانی، البقر و ماسالار بوده است .

گروهی می‌گویند در قرن سوم هجری وقتی که سید جلال الدین اشرف در طارم شکست خورد، عون بن محمد بن علی که همراه وی بود زخمی شد و به ماسوله آمد و به چوپانی برخورد به او گفت: جسد او را هر جا یافت به خاک بسپارد. پس از به خاک سپردن جسد او، چوپانان یکی پس از دیگری خانه خود را در جوار قبر او ساختند و به این صورت رفته رفته آبادی ماسوله به وجود آمد.

برخی دیگر نیز پیدایش این شهر را بر اساس تاریخ خطی سالک، به دو تن از شاگردان سالک به نام های عین علی و زین علی که مردم را به دین اسلام دعوت می‌کردند نسبت می‌دهند و بر این باورند که مردم به سوی آن دو گرویده و پس از آن مزار آن‌ها زیارتگاه مردم شد.

علت نامگذاری ماسوله

حداقل از سده ۸ و ۹ هجری به این سو نام شهر ماسوله به همین شکل کنونی کاربرد دارد،که برخی آن را برگرفته از اسم کوهی در کنار روستای ماسوله به نام ماه سالار می دانند و به باور آن‌ها این منطقه ماسال خطاب می شود.

به عبارتی  دیگر کلمه ماسوله از دو بخش “ماس” و “اوله” تشکیل شده است. بخش اول در فرهنگ های ایرانی به مفهوم کوه و مانع و قسمت دوم نیز به معنای ارتفاع است که در ترکیب با “ها”ی تصغیر به مفهوم “مانند” آمده است. بنابراین ماسوله را می‌توان کوه بلند و کوه مانند معنا کرد. با تکیه بر زبان‌های سانسکریت و فارسی میانه آن‌ را ماه کوچک یا سرزمین ماه کوچک نیز معنا کرده‌اند.

طبق گفته برخی افراد نام ماسوله برگرفته از “موصل”، شهری در اقلیم کردستان است. این عده اعتقاد دارند که اهالی ماسوله در ابتدا کرد بوده‌اند و آیین آن‌ها ایزدی بوده است. البته این روایت، پشتوانه تاریخی محکمی ندارد. با توجه به شباهت نام ماسوله به نام “ماسال” و روستایی به نام “ماسوله خانی” در شهرستان ماسال و همچنین “کهنه ماسوله” در زبان تالشی، می‌توان با قطعیت گفت که مردم ماسوله از کهنه ماسوله به شهر فعلی ماسوله در قرن هشتم هجری نقل مکان کرده‌اند.

معماری ماسوله

معماری ماسوله

معماری ماسوله، متعلق به دوران زندیه است و مانند بسیاری از یگر نقاط کوهپایه‌ای کشورمان به‌صورت پلکانی ساخته شده است. برجسته ترین ویژگی ماسوله نیز همین پلکانی بودن آن است. خانه های این روستا قدمتی دیرینه دارند و بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند، رنگ آمیزی خانه ها و وجود گلدان های شمعدانی زیبا در ایوان خانه ها، زیبایی این روستا را دوچندان کرده که نشان از ذوق و هنر مردمان این روستا است.

مصالح استفاده شده در خانه‌های پلکانی ماسوله، چوب، سنگ و خشت است. این خانه‌ها معمولا دو طبقه هستند و خانه یک طبقه یا سه طبقه کمتر در این شهر دیده می‌شود. دالان، سیاهچال، انبار، پله‌های بلندی که ارتباط طبقه‌ همکف و طبقه دوم را میسر می‌کنند، پشن (توالت)، چغم (اتاق نسبتا بزرگ برای پذیرایی از مهمان)، نشیمن‌گاه دائمی ساکنان خانه که اتاق کوچکتری نسبت به هال است، «سومه» (مقر زمستانی خانواده) و تالار که ایوان کوچکی را شامل می‌شود، از جمله بخش‌های اصلی یک خانه در ماسوله هستند.

عموما خانه ها در این روستا ابعاد کوچکی دارند و معمولا دو طبقه ساخته شده اند، پلکانی بودن این خانه ها نیز سبب شده سقف خانه پایین دستی به عنوان حیاط خانه بالا دستی استفاده شود و این جذابیت این روستا را بیشتر کرده است.

به‌طور کلی هر خانه ماسوله از دو قسمت تشکیل می‌شود؛ قسمت زمستانی و قسمت تابستانی. قسمت زمستانی که در زبان محلی با عنوان «سومه» شناخته می‌شود، اتاق کوچکی است که در عقب خانه قرار دارد و نور چندانی به آن نمی‌تابد. قسمت تابستان‌نشین یا «اتاق پیشخوان»، دارای پنجره‌های ارسی چوبی مزین به شیشه‌های زیبا و رنگارنگ و چند طاقچه جانبی برای ظروف و وسایل است. از این بخش خانه تنها در فصل تابستان استفاده می‌شود.

در برخی از خانه‌های ماسوله، علاوه بر قسمت تابستان‌نشین، اتاقکی روی بام ساخته شده است که در زبان محلی به آن “برج” می‌گویند. بام خانه‌های ماسوله متمایل به کوه ساخته می‌شوند و قسمت پیشین منازل بر عقب آن‌ها مسلط است.

آب و هوای ماسوله

آب و هوای ماسوله

ماسوله با هوایی مه‌آلود و آکنده از عطر دلنشین بابونه و گلپر و با آب و هوایی کوهستانی، بهارهای سرزنده و آکنده از ابرهای باران‌زا، تابستان‌های معتدل و خنک، پاییز هفت رنگ و زمستان‌های سرد و برفی شناخته می‌شود.

ماسوله بیش از یک ماه از سال را در یخبندان شدید به سر می‌برد. بیشتر روزها هوا ابری و مه‌آلود است و همین امر، زیبایی‌های ماسوله را دو چندان می‌کند. رطوبت نسبتا بالایی به ‌علت بارش برف و باران بسیار در ماسوله احساس می‌شود، اما این رطوبتذنه ‌تنها آزاردهنده نیست، بلکه بسیار دلچسب هم هست. بیشتر روزهای ماسوله ابری و مه آلود است و دمای متوسط آن ۱۲ درجه سانتی گراد است.

بهترین زمان برای سفر به ماسوله چه زمانی است؟

ماسوله در زمستان

ماسوله در واقع روستایی چهار فصل به شمار می‌آید و در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد اما این روستا به دلیل موقعیت جغرافیاییش در فصل زمستان بسیار سرد می‌باشد و به همین سبب گردشگران کمتری را به سوی خود می‌کشاند. درواقع نکته‌ی مثبت سفر به ماسوله در زمستان همین خلوت بودن آن است.

ماسوله در فصل تابستان از آب و هوای بسیار مطلوبی برخوردار است و به هیچ عنوان گرم نیست، بنابراین بیشتر علاقه مندان به این روستای زیبا در این فصل به ماسوله سفر می کنند، تنها عیبی که سفر به ماسوله در تابستان دارد این است که این روستا در این فصل بسیار شلوغ می شود و میزبان سیل عظیمی از گردشگران می باشد.

تعطیلات نوروز هم شلوغ ترین ایام ماسوله هستند، اما اگر قصد سفر به ماسوله در بهار را دارید، اردیبشهت ماه بهترین زمان است. در اردیبهشت ماسوله به اوج زیبایی خود می‌رسد.

پاییزهای ماسوله هم خلوت هستند و می‌توانید در آرامش و فراغ بال به تماشای زیبایی‌های این بهشت هفت رنگ در پاییز بروید. درصورت سفر به ماسوله در ماه‌های آبان و آذر می‌توانید شاهد باران‌های پودری و زیبا هم باشید و زیر قطرات باران خاطره سازی کنید.

جاهای دیدنی ماسوله

آبشارهای ماسوله

آبشار کوشم

آبشارهای ماسوله

آبشار کوشم، بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله است و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. مسیر زیبای دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله است که افراد علاقه‌مند به کوهنوردی را به ‌سمت خود جلب می‌کند. پس از حدود یک ساعت کوهنوری و عبور از چند آبشار کوچک به انتهای تنگه و یک دیواره سنگی می‌رسید که آب از بالای آن به پایین می‌ریزد و آبشار زیبای کوشم را به تشکیل می‌دهد.

آبشار ماسوله رودخان

ماسوله رودخان

آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع بیش از ۲۰ متر، روی رودخانه ماسوله رودخان و در غرب ماسوله، در ابتدای جاده ماجلان قرار دارد. با کمی پیاده‌روی در مسیر رودخانه و در جهت مخالف ریزش آب به آبشار می‌رسید. آبشار ماسوله رودخان در نزدیکی پارکینگ ماسوله قرار دارد

آبشار تریشوم

آبشار تریشوم ماسوله

آبشار تریشوم یکی از آبشارهای پر آب و مبهوت‌کننده استان گیلان است که در دامنه قله تریشوم ماسوله قرار دارد. در مسیر بسیار زیبا و جنگلی آبشار توریشوم، چشمه‌های فراوانی وجود دارد که تماشای آن‌ها روحتان را جلا می‌دهد.

آب آبشار توریشوم در بیشتر مواقع سال سرد است و از قله تریشوم سرچشمه می‌گیرد. یکی از دو حوضچه آبشار، عمیق و مناسب برای آبتنی است. پس فرصت را از دست ندهید و تنی به آب بزنید. در ماه‌های بهاری با آب شدن برف‌ها، احتمال گل‌آلود شدن و بالا آمدن سطح آب حوضچه‌های آبشار وجود دارد. در مسیر رسیدن به آبشار باید دو بار از رودخانه عبور کنید، پس اگر متوجه بالا آمدن سطح آب شدید، با توجه به سیل‌خیز بودن منطقه، آبشار را بلافاصله ترک کنید.

آبشار خرم بو

ابشار خرم بو

آبشار خرم بو که در زبان تالشی، به‌صورت “خَربُو” تلفظ می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در کنار جنگل‌های اطراف، به بهشت می‌ماند. این آبشار، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ماسوله است و کمتر کسی به بازدید از آن می‌رود. برای رسیدن به آبشار خرم بو، باید پس از عبور از بازار ماسوله، حدود دو کیلومتر در کوه‌های ماسوله کوهپیمایی کنید. بهتر است برای پیدا کردن این آبشار با یک راهنمای محلی همراه شوید.

آب‌های خروشان آبشار خرم بو از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می‌ریزد و نبود جاده تا آبشار بزرگ خرم بو، سبب شده است که طبیعت این منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند. در مسیر رسیدن به آبشار بزرگ، می‌توانید از سایت سنگ ‌نوردی، آبشار کوچک خربو و بقعه امامزاده هاشم دیدن کنید و از آب گوارای چشمه ماسوله بنوشید.

آبشار لارچشمه

ابشار لار چشمه

آبشار لارچشمه، یک پدیده طبیعی بی‌نظیر و زیبا با ارتفاع حدود ۶ متر است که در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. این آبشار درست پیش از روستای ماسوله در کنار جاده فومن واقع شده است و وجود حوضچه‌های کوچک آبی، زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن اعطا کرده است. وجود قهوه‌خانه، استراحتگاه و رستوران در مجاورت این آبشار خروشان، این جاذبه گردشگری را به مکانی دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، تبدیل کرده است.

بازارچه ماسوله

بازارچه ماسوله

هر چیزی که با عنوان بازار در ذهنتان شکل گرفته را فراموش کنید؛ چرا که در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما قرار خواهد گرفت. بازار ماسوله یک مرکز خرید چند طبقه است، اما شکل و شمایل آن با تصورات شما از یک مرکز خرید تفاوت های زیادی دارد. به واسطه بافت پلکانی ماسوله، این بازار در چهار سطح مستقل از هم قرار گرفته و هر طبقه آن دارای ویژگی های خاصی است. مغازه های سطح پایینی این بازار یک طبقه دارند و مغازه هایی که در سطوح بالاتر قرار گرفته اند، همگی دو طبقه هستند.

از ابتدای ورود به بازار ماسوله تا انتهای آن انواع بوهای خوشمزه مسافران را مجبور می‌کند توقف کنند. بوی کباب، باقالی پخته، آش رشته، آش دوغ و کمی بوی قلیان که البته توصیه نمی‌شود. زیباترین مغازه‌های بازار ماسوله فروشنده‌های عروسک کاموایی و کیف‌های گلیمی دست‌دوز هستند. خیلی‌ها که قصد خرید هم ندارند فقط برای دیدن این زیبایی در شلوغی بازار قدم می‌زنند.

موزه های ماسوله

تا چند سال پیش موزه مردم شناسی ماسوله از شهرت بسیاری برخوردار بود اما بساطش از این شهر برچیده شد و موزه های دیگری روی کار آمدند. امروزه موزه های فعال در ماسوله عبارتند از:

موزه علی بن عون

موزه عون بن علی

این موزه زیر مجموعه امامزاده معروف شهر قرار دارد و توسط اداره میراث فرهنگی و اداره اوقاف به صورت مشترک اداره می شود. در این موزه می توانید آثار مربوط به دوره تیموری و صفوی را مشاهده کنید و از ضریح و ستون قدیمی، کتب و سنگ مزارهای تاریخی و آثار نفیس دیگر را ببینید.

آدرس: ماسوله، مجاور امامزاده علی بن عون

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری، از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۱۹.

بهای بلیط: رایگان

موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی

این موزه در خانه تاریخی درزی برپا شده و مجموعه ای از آثار دوران قاجار در آن به نمایش درآمده است. خانه درزی مربوط به دوره پهلوی است و نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: ماسوله، محله کشه سر

زمان بازید: همه روزه به جز ایام سوگواری، از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۱۹.

بهای بلیط: ۱۰۰۰ تومان

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش ماسوله

در این موزه می توانید مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی را در داخل اتاقکی گلی و نیمه تاریک ببینید و انواع حیوانات خزنده، درنده و پرنده کوه‌ها و جنگل های ماسوله را از نظر بگذرانید. خرس قهوه‌ای، گورکن، راسو، کفتار، خرگوش، گربه وحشی، شاهین، عقاب، پلیکان، قو، طاووس، کبک، قرقاول و… از حیوانات تاکسیدرمی این موزه هستند.

آدرس: ماسوله، جنب بازار ماسوله

زمان بازید: همه روزه به جز ایام سوگواری، از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۱۹.

بهای بلیط: ۱۰۰۰ تومان

بقعه امامزاده عون بن علی

امامزاده عون بن علی

حدود ۵ امامزاده در ماسوله وجود دارد که مهم ترین آن ها بقعه‌ متبرک امامزاده عون بن علی (ع)، مشهور به امامزاده عون است و جزو ۱۲۰۰ بقعه ای است که نام شان در فهرست آثار تاریخی ایران قرار دارد. این امامزاده از بناهای تاریخی در مرکز ماسوله به شمار می رود که پیشینه‌ای متعلق به قرن دوم یا سوم هجری قمری دارد و پیکر مطهر فرزند محمد حنفیه، پسر امام علی (ع) را در خود جای داده است.

بر دیوار غربی بنا، دری بسیار قدیمی از جنس چوب آبنوس به چشم می خورد که به در چله خانه شهرت دارد و کنده کاری‌هایی فوق‌ العاده ظریف به آن زینت داده اند. بنا بر روایاتی، این در با ۲۰ پله به سردابی راه پیدا می کند که تا زیر کوه کشیده شده است. ستون قطوری در ورودی بنا وجود دارد که کتیبه‌ای بر روی آن حک شده و زمان تعمیرات اساسی بقعه در زمان فتحعلی شاه را نشان می دهد.

رودخانه ماسوله

رودخانه ماسوله

رودخانه ماسوله رودخان، رودخانه‌ای نسبتا پر آب است که از بالای کوهستان و از چشمه‌‌‌های بالا دستی و برف‌های در حال آب شدن سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می‌کند و سپس مسیرش را در کنار جاده ماسوله ادامه می‌دهد. رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر نام می‌دهد و در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می‌شود. آب این رودخانه در انتها، شالیزارهای برنج را آبیاری می‌کند. در داخل ماسوله با دیواره بلندی در کنار رود مواجه می‌شوید که از ورود سیلاب‌ها به داخل شهر جلوگیری می‌کند.

چشمه علی زاخونی

ماسوله یکی از مهم ترین چشمه های آب معدنی کشور را نیز در خود جای داده است این چشمه در خود روستا کمی بالاتر از بازار ماسوله واقع شده است، همانطور که گفته شد این چشمه آب معدنی دارد و سرشار از بیکربنات می باشد که در درمان ناراحتی های مربوط به هضم بسیار مفید است.

چشمه زمزمه

از دیگر چشمه هایی که در ماسوله جای گرفته است می توان به چشمه زمزمه اشاره کرد، این چشمه در کنار ماسوله رودخان قرار گرفته و آب آن نیز سرشار از مواد معدنی است. دلیل وجود مواد معدنی در آب این چشمه، قرار گرفتن آن در مجاورت معدن آهن می‌باشد، اما آب آن کمی تلخ و رنگ آن نیز نارنجی است. اهالی ماسوله این آب را با افزودن کمی شکر می نوشند، آن‌ها معتقدند این آب تاثیر بسیاری در بهبود بیماری های گوارشی و ریوی دارد.

ییلاق کوربار

کوبار

ییلاق کوربار ماسوله یا کوه روبار، یکی از تماشایی‌ترین ییلاق‌های استان گیلان است که در میان کوه‌های سرسبز و جنگلی واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ییلاق، مسیر دسترسی دیدنی و جالب توجه آن است. این مسیر با طبیعتی بکر و مناظری جذاب، مکانی مناسب برای عکاسی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی است. مسیر چند ساعته رسیدن به ییلاق کوربار، مسیری نسبتا سخت با شیب ملایم و در برخی نقاط، با شیبی تند است. اما مطمئن باشید که زیبایی‌های مسیر و طبیعت مدهوش‌کننده ییلاق کوربار، به‌ محض رسیدن به مقصد، تمام خستگی‌های شما را از تنتان در خواهد آورد.

جاهای دیدنی اطراف ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی دیگر از مکان های زیبا و بکر این روستا می باشد. هوای خنک و پاک این پارک جنگلی هر آدمی را حسابی سر ذوق می آورد. این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده و با ۲۴۰۰ هکتار مساحت از بزرگترین پارک های این ناحیه محسوب می شود. ﺣﺪاﻗﻞ ارﺗﻔﺎع این پارک ۸۰۰ ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ درﯾﺎ و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ارتفاع آن ۱۸۰۰ ﻣﺘﺮ است.

راش، توسکا و فندق از گیاهان متنوع این پارک می‌باشند و همچنین گیاهان دارویی و علفی، امکانات رفاهی و آلاچیق و رستوران و دکه‌هایی که این منطقه دارد، آن را به یکی از گردشگاه‌های اطراف ماسوله تبدیل کرده است.

قله شاه معلم

قله ماسوله

قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۸ متر جزو معدود قله‌های بالای ۳۰۰۰ متر استان گیلان است. کوهنوردان زیادی در طول سال این قله را برای صعود انتخاب می‌کنند چون مسیر و منظره اطراف آن بکر و زیباست. طبق گفته‌های مردم بومی در گذشته‌های دور زاهدی در دامنه این کوه زندگی می‌کرد که لقبش معلم بود. او وصیت کرده بود او را در بلندترین نقطه همین کوه دفن کنند و مردم هم بعد از مرگش همین کار را کردند. البته صحت این گفته‌ها مشخص نیست.

فاصله مستقیم قله شاه معلم تا ماسوله حدود ۱۰ کیلومتر است. اکثر کوهنوردانی که می‌خواهند از زیبایی مسیر لذت ببرند و به دنبال چالش‌های تمرین کوهنوردی نیستند از مسیر خط الرأس که منظره زیبایی از شما و جنوب دارد به شاه معلم می‌روند. برای صعود از این مسیر باید تا منطقه کهنه ماسوله که در مسیر ماجلان است بروید بعد مسیر فرعی به سمت شاه معلم را دنبال کنید.

قله تریشوم

قله تریشوم

قله دیگری که ارتفاع ۲۴۷۰ متری دارد و کوهنوردان به آن علاقه دارند تریشوم است. برای صعود به تریشوم از جاده فومن به ماسوله به روستای زودل بروید و بعد از آن مسیر حدود ۱۰ کیلومتری تا قله را طی کنید.

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز

این ییلاق کمتر شناخته شده در شرق ماسوله قرار دارد. جاده ماشین‌رو ندارد و فقط یک راه پیاده‌رو در میان جنگل که در اثر رفت‌ و آمد زیاد پوشش گیاهی آن از بین رفته مشخص است. با کمک راهنماهای محلی و پیاده‌روی حدود ۲ ساعته می‌توانید به این منطقه ییلاقی برسید. توجه داشته باشید که هیچ امکانات رفاهی و اقامتی وجود ندارد. فقط یک چشمه آب در للندیز هست. با این حال دیدن این ییلاق زیبا به خصوص زمانی که چوپان‌ها گوسفندانشان را برای چرا آورده باشند تصویری بدیع و زیبا پیش چشمان شما قرار می‌دهد.

سوغات ماسوله

سوغات ماسوله

از آن جایی که مردم این روستا بسیار خوش ذوق هستند این روستا صنایع دستی بسیاری دارد، از جمله آن ها می توان به گلیم، صنایع چوبی و فلزی، شال و جوراب، لباس های محلی، عروسک های کاموایی روفرشی، لیف حمام، کلاه و شال پشمی، و شیرینی های اگردک اشاره کرد.

غذاهای محلی ماسوله

غذای ماسوله

اصیل ترین غذایی که متعلق به ماسوله می باشد میرزا قاسمی است، یکی از غذاهای لذیذ ایرانی که در شمال ایران طبخ می شود و طرفداران بسیاری دارد، این غذا متعلق به ماسوله می باشد و گفته می شود قدمت آن به سال ۱۸۶۰میلادی باز می گردد که با بازگشت فردی به نام قاسم خان والی از سن پترزبورگ طبخ شده و تا به امروز طبخ آن ادامه داشته است. گفته می شود وی علاقه بسیاری به طبخ غذا داشته و میرزا قاسمی هم از ابداعات قاسم خان والی بوده است و به همین سبب این نام را بر روی غذا نهاده اند.

رستوران های ماسوله

شکم گردی در سفر و به خصوص سفرهای شمالی یکی از مهم ترین بخش‌های سفر است. همانطور که گفتیم اصیل ترین غذای سنتی ماسوله میرزا قاسمی است. برای چشیدن طعم این غذای محلی خوشمزه می‌توانید به سری به رستوران های ماسوله بزنید و به جز میرزا قاسمی انواع دیگر غذاها را نیز نوش جان کنید.

رستوران و سفره خانه سنتی بامداد یکی از رستوران‌های معروف ماسوله است که می‌توانید در آن غذای محلی مثل کباب ترش میل کنید.

رستوران دیگری که می‌توانید به آن سر بزنید رستوران نمونه سنتی برادران روحی است. این‌جا هم می‌توانید غذاهای محلی گیلان را نوش جان کنید فقط نسبت به بقیه رستوران‌های ماسوله کمی گران‌تر است. در رستوران هزارپله ماسوله هم می‌توانید آش خوشمره میل کنید.

اقامت در ماسوله

از آن جایی که ماسوله همیشه پر مسافر است، تعدادی هتل در داخل و نیز حاشیه شهر ساخته شده تا مسئله اقامت مسافران حل شود. با این وجود بیشتر افرادی که به ماسوله سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند در خانه‌های محلی یا مسافرخانه‌ها اقامت داشته باشند تا بتوانند با حال و هوای قدیمی روستا عجین شوند و تجربه جالب ‌تری در سفر خود کسب کنند. در ضمن، سازمان جهانگردی ایران بر برخی از این خانه‌های محلی نظارت دارد و شما می‌توانید با خیال راحت در این خانه‌های محلی اقامت کنید. در مسیر جاده فومن به ماسوله نیز گزینه کلبه‌های اقامتی جنگلی در پیش روی شما است. در هر حال برای انتخاب هر کئام از انواع اقامتگاه می‌توانید با مراجعه به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در ماسوله مراجعه کنید وبه راحتی اقامتگاهی مناسب پیدا کرده و آن را اجاره کنید.

اگر هم از آن دست افرادی هستید که به کمپینگ علاقه دارید، به پارک جنگلی ماسوله بروید و چادر خود را در آنجا برپا کنید تا شبی بی‌نظیر در فضای جنگلی و بکر این منطقه برای خود رقم بزنید.

چگونه به ماسوله برویم؟

در کل برای سفر به ماسوله ۲ مسیر وجود دارد. جاده فومن به ماسوله از سمت گیلان و جاده ماجلان به ماسوله از طرف استان اردبیل. ماجلان آخرین روستای استان اردبیل در مسیر جاده خلخال به ماسوله است.

جاده‌ای که از سمت روستای ماجلان به ماسوله می‌رسد یک مسیر قدیمی برای عبور کاروان‌های پیاده یا چهارپایان بود که بعدها با بزرگتر شدن روستا‌های واقع در مسیر و راه‌سازی امکان عبور خودرو هم فراهم شد.

در سال‌های اخیر این جاده مورد توجه قرار گرفت. در زمان نوشتن این مقاله پروژه آسفالت و ایمن‌سازی جاده ماجلان به ماسوله در حال تکمیل شدن است. هنوز بخش‌هایی از جاده خاکی است.

جاده قدیمی دسترسی به ماسوله همان جاده فومن به طرف ماسوله است که در تمام سال باز است. نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به ماسوله از تهران، همان جاده قزوین رشت تا منطقه سراوان و بعد ادامه مسیر در جاده سراوان به فومن است.

ماسوله، شهری خیال انگیز و مه اندود

ماسوله دیدنی کم ندارد، اما یکی از اصلی ترین دلیل مسافران برای سفر به ماسوله و به طور کلی بنیان اصلی شهر ماسوله روستای پلکانی ماسوله است. جایی که از آن به عنوان زیباترین روستای پلکانی ایران نیز یاد می‌شود. این روستا با معماری شگفت انگیز خود می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. جالب است بدانید که ماسوله به خاطر قدمت هزار ساله‌اش به اولین شهر تاریخی زنده در ایران نیز شهرت یافته است. به جز بازدید از آبشارها و چشمه‌ها و دیگر دیدنی های ماسوله، گشت زدن در کوچه پس کوچه‌های روستای ماسوله و تماشای خانه‌هایی که بر پشت بام یکدیگر مشرف هستند، تجربه بسیار خوبی برایتان خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *