جاهای دیدنی صومعه سرا، قلب استان گیلان

جاهای دیدنی صومعه سرا

آب و هوای خاص شمال کشور سبب شده که در هر فصل زیبایی‌های گردشگری خاص خودش را داشته باشد. یکی از شهرهایی که همیشه مورد استقبال مسافران قرا می‌گیرد، صومعه سراست. صومعه سرا شهری است در قلب استان گیلان که می‌شود انتظار داشت که جلوه‌ای از دیدنی‌های هر یک از مناطق شمالی به صومعه سرا به ارث برسد. بنابراین، جاهای دیدنی صومعه سرا شامل جلوه‌های بکر طبیعی است که در کنار آثار باستانی و دیدنی‌های مدرن تر شهر قرار می‌گیرند. ما در این مقاله از لیدوماتریپ سعی کردیم فهرست کاملی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی صومعه سرا را به همراه اطلاعات کامل آن‌ها پیش روی شما قرار دهیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

ییلاق صومعه سرا کجاست؟

صومعه ‌سرا از شهرهای شمالی کشور است که در استان سرسبز گیلان قرار دارد و با شهر رشت ۲۸ کیلومتر فاصله دارد و در غرب آن واقع است. این شهر از جهت غرب به ماسال، شاندرمن و تالش دولاب، از شمال به انزلی و از سمت مشرق به رشت و شفت منتهی می‌شود و از جنوب نیز با فومن همسایه است. شهر جلگه‌ای صومعه ‌سرا که از سه بخش تولم یا تولمات، میرزا کوچک و مرکزی تشکیل شده است و ۵۸۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر از شهرهای تازه تأسیس گیلان است که در اوایل قرن چهار هجری از توابع کسما به شمار می‌رفت و نسبت به آبادی‌های اطراف خود از اهمیت کمتری برخوردار بود.

تصاویر صومعه سرا

صومعه سرا صومعه سرا صومعه صومعه سرا

جاهای دیدنی صومعه سرا

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان

یکی از زیباترین تالاب‌های استان گیلان در شهر صومعه سرا قرار گرفته و نامش تالاب سیاه درویشان است. تالاب سیاه درویشان امروزه جایی شده که حداقل مسافرانی که به قصد گشت و گذار حتی برای یک بار هم به صومعه سرا سفر کرده‌اند، آن را می‌شناسند.

این تالاب زیست بوم پرندگان بسیاری از جمله؛ لک لک، کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و بسیاری از جاندران دریایی است. همین موضوع باعث شده تا تالاب سیاه‌ درویشان در سال میزبان گردشگران بسیاری باشد. برای اینکه گل‌های مرداب را از دست ندهید، در فصل بهار و یا تابستان به این منطقه سفر کنید.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر صومعه سرا، حاشیه جنوبی تالاب انزلی

منطقه تنیان

منطقه تنیان

منطقه تنیان در بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ، در ۲۰ کیلومتری شهرستان صومعه ‌سرا قرار دارد و منطقه‌ای خوش آب ‌و هوا، با طبیعت و چشم‌اندازهای تماشایی است که از سه طرف با کوهستان محصور می‌شود. تنیان در واقع از جاهای دیدنی صومعه سرا و تفرجگاهی ییلاقی است که چشمه‌ها، رودخانه‌های زیبا و روستاهای دیدنی را در خود جای می‌دهد. قرق محله، نارنج پره، لیلکه پشته، سیاه خانی، شانده، لاربسر و خون آبکش، تازه آباد، رشته پلنگان و گیل محله از روستاهای تنیان هستند که هرکدام زیبایی‌های منحصر به خود را دارند. از دیدنی‌های تنیان می‌توان به تالاب آن، غار خونابکش، دشت پلنگان با درختان صنوبر وتوسکا، جنگل روستای سیاه کوه با درختان افرا، بقعه سید علی اصغر و علی اکبر تنیان (بقعه گرده‌کوه) در روستای سیاه ‌خانی و امامزاده دوال کوه (دو عالم کوه) اشاره کرد.

آدرس: گیلان، ۲۰ کیلومتری صومعه‌ سرا، بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور از جاهای دیدنی صومعه سرا است که از رشته‌کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می‌شود.

آدرس: گیلان، فومن، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی صومعه سرا، روستای سه سار

پارک جنگلی سیاه کوه

سیاه کوه

پارک جنگلی سیاه کوه در نزدیکی روستای سیاه کوه، در بخش گوراب زرمیخ از توابع صومعه‌ سرا در استان گیلان قرار دارد و پوشیده از درختان افرا است. با طبیعتی چشم‌ نواز، آب ‌و ‌هوایی تمیز و مناظری دیدنی از کوه و جلگه، این پارک یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا به ‌شمار می‌رود.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، بخش گوراب زرمیخ، روستای سیاه کوه

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه در بخش جنوبی تالاب انزلی واقع شده است و دارای دو بخش تالاب و مراتع است. این منطقه از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه‌ی مزارع روستاهای هندخاله و صوفیانده از غرب به رودخانه‌ی هندخاله و از شرق به رودخانه‌ی ترابخاله محدود شده است. به ‌دلیل مهاجرت پرندگان در فصل زمستان سلکه از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان محسوب می‌شود. انواع قو، غاز، مرغابی‌ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی، در اینجا زندگی می‌کنند.

آدرس: گیلان، شهرستان صومعه سرا

تالاب نرگستان

تالاب نرگستان

یکی از تالاب‌های صومعه سرا در روستای نرگستان قرار دارد. نرگه به معنی محل شکار دسته‌جمعی و ستان به معنی جا و مکان است. در گذشته این روستا یکی از مناطق داد و ستد محلی بوده و هر هفته بازار محلی مهمی در آن تشکیل می‌شده است. در کنار اهمیت زیست محیطی این روستا از دلایل دیگر مهم بودن نرگستان، شکل ‌گیری هسته اولیه‌‌ی نهضت جنگل در این روستا است. همچنین نرگستان نزدیک ‌ترین روستا به تالاب انزلی است که با پای پیاده‌ هم شما می‌توانید به این تالاب زیبا دسترسی پیدا کنید. منطقه‌ی زیبای دوازده هکتاری نیز درحوالی آن قرار دارد که سری هم به آن بزنید.

آدرس: گیلان، شهرستان صومعه سرا، ۹ کیلومتری صومعه سرا.

تالاب سیاه کشیم

تالاب سیاه کشیم

علت نامیدن تالاب با این اسم، به اتفاقی که در سال‌های گذشته در آن رخ داده برمی‌گردد؛ یک عروس که در زبان محلی گیشه نامیده می‌شود در هنگام حرکت از روستای اسفند به‌ سمت روستای آبکنار غرق می‌شود. کشیم نیز نام پرنده‌ای است که هر ساله به این منطقه مهاجرت می‌کند. با توجه به شباهت بین اسم کشیم و گیشه این تالاب سیاه کشیم نام گذاری شده است. تالاب سیاه کشیم به ‌دلیل داشتن تنوع گیاهی و جانوری جزو مناطق تحت حفاظت سازمان محیط ‌زیست قرار دارد و محل مناسبی برای تولید مثل پرستوهای دریایی است.

سیاه کشیم در جنوب غربی تالاب انزلی و حومه صومعه‌ سرا واقع شده است و بهترین زمان سفر به تالاب سیاه کشیم فصل بهار است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا

غار خونابکش

غار خونابکش در منطقه طبیعی- گردشگری تنیان و کمی بالاتر از روستای تنیان، در فاصله ۱۷ کیلومتری صومعه سرا در استان گیلان قرار دارد. این غار از جاهای دیدنی صومعه سرا محسوب می‌شود که دهانه بسیار کوچکی دارد و تاکنون کار خاصی برای بازدید از فضای داخلی آن انجام نشده است. بالاتراز غار نیز دشت پلنگان با پوششی از درختان صنوبر و توسکا واقع شده است.

آدرس: گیلان، ۱۷ کیلومتری صومعه سرا، روستای تنیان.

بندر پیر بازار

بندر پیربازار

یکی از اولین بنادری که در دریای خزر و در صومعه سرا ایجاد شده، بندر پیربازار است. تیم بندر جدا از کارآیی بندرگونه اش، یکی از خوش آب و هواترین مناطق صومعه سراست و معمولا گردشگران و مسافران زیادی به آن سر می زنند.

این بازار قبل ترها، به این خاطر که در سر راه های ارتباطی این منطقه با دیگر مناطق بوده و بندرگاه هم بوده است، دارای اهمیتی بسیار زیادی بوده که بسیاری از مسافران اروپایی برای رسیدن به دیگر نقاط دریای خزر باید از آن می گذشته اند. حتی شاهان دوره‌ی قاجار همچون ناصرالدین شاه، برای سفر به اروپا از این بندر سفرش را آغاز کرده بوده است!

آدرس: گیلان، صومعه سرا.

یکشنبه بازار

یکشنبه بازار

یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا که برای همه مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند جذاب است، یکشنبه بازار است. در این بازار محلی و معروف شمالی، مردم و ساکنین روستاها می‌آیند و محصولات خود را مستقیم و تازه ارائه می‌نمایند. این بازار امروزه لقب قدیمی ترین بازار از انواع بازارهای محلی استان گیلان است.

از شاخصه‌های معروف این بازار می‌توان به مواردی مثل بوی عطر سبزی‌های تازه‌ی محلی، ماهی تازه، ترشی، زیتون، غذاهای مختلف خیابانی و خلاصه هر عطر و بوی خاصی که بعدا شما را به یاد این بازار بیاندازد، اشاره کرد.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، خیابان ستارخان

تالاب گل لاله صومعه سرا

تالاب گل لاله

تالاب گل لاله یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا است که از شدت زیبایی بی حد و حصر آن دوست دارید بنشینید و ساعت‌ها از بالای یک جای بلند به نمای آن زل بزنید!

این تالاب در فاصله ی ۵ کیلومتری صوفیانده قرار گرفته است و دارای پوشش گیاهی فوق العاده زیبا و بکری است.

آدرس: گیلان، غرب شهر صومعه سرا، ۵ کیلومتری صوفیانده.

مرغانه پرد

مرغانه پرد

یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا که بسیار جالب و دیدنی و البته شکل ساخت آن تاریخی است، پل‌های مرغانه پرد است. واژه ی مرغانه در زبان گیلکی به معنای تخم مرغ است و این اصطلاح به این منظور به کار برده می‌شود که پل‌های تخم مرغی در این شهر ساخته شده‌اند.

مرغانه پرد در زیر پل گازوبار که بالاتر آن را برایتان شرح دادیم به وجود آمده و با این که با این پل در یک جا است، خیلی‌ها آن را مجزا از این پل به خاطر شکل مرغانه پردی زیر آن نیز به صورت مجزا نیز بازدید می‌کنند.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، بین راه صومعه سرا و بازار جمعه.

تالاب هندخاله

تالاب هندخاله

هندخاله نام تالابی است که از دو کلمه هند به‌ معنای بزرگ و خاله به معنی رودخانه ساخته شده و در زبان محلی رودخانه بزرگ معنی می‌شود. این تالاب در گذشته تنها راه ارتباطی با تالاب انزلی بوده است. هندخاله در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجر است و برای برگزاری تورهای پرنده ‌نگری مکان مناسبی است. تالاب‌های سلکه، نرگستان و سیاه درویشان نیز در این منطقه قرار گرفته‌اند.

این تالاب در دهستان هندخاله از توابع تولمات و در ۱۵ کیلومتری رشت واقع است. این دهستان در شمال شرقی صومعه‌سرا قرار دارد و با دهستان‌های کسما و تولم همسایه است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا.

تالاب سوسماسرا سل

تالاب سوسماسراسل

در گویش گیلکی صومعه سرا را سوسماسرا می‌خوانند. با این توضیح می‌توانیم بگوییم تالاب سوماسرا سل همان تالاب صومعه سراست. این تالاب بین‌ المللی از جمله تالاب‌های ایران است که بیشتر از هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. برای همین هم هست که از سال ۱۳۵۴ به بعد تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این تالاب از شمال با انزلی همسایه است و از جنوب با صومعه سرا. این یعنی اینکه در حد فاصل این دو شهر است. تالاب بسیار زیباست و نیلوفر آبی و پرنده‌های مهاجر، زیبایی‌اش را دوچندان کرده‌اند. البته در بسیاری از متون، تالاب صومعه سرا را همان تالاب انزلی می‌دانند.

جاذبه های تاریخی صومعه سرا

محوطه تاریخی هفت دغنان

هفت دغنان

یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا را باید محوطه هفت دغنان است که از پیشنیه‌ای بسیار تاریخی بهره می‌برد.

در بین بهمبر و در قبل از پونل، در دو طرف رودخانه ای که امروزه اسکندر رود نام دارد و در گذشته به آن واویلا می‌گفته‌اند، یکی از بزرگ ترین بازمانده‎های تاریخی ایران در دوران پیش از اسلام قرار گرفته است.

لا به لای درختان جنگلی که در این قسمت قرار گرفته‌اند، ویرانه‌هایی وجود دارد که امرزوه به آن محوطه هفت دغنان می‌گویند.

این سایت تاریخی که به آن گسکر هم می گویند تا زمانی که فتحعلی شاه قاجار حکومت می کرد، دارای زمین ها و اراضی بسیاری در مناطقی همچون: ماسال، تالش، شاندرمن و گسکر بوده، اما امروزه تنها بازمانده‌هایی به یادگار از آن همه شکوه به جای مانده که همگی در زیر درختان دفن شده‌اند.

امروزه در این قسمت بازمانده‌هایی همچون: بعضی از پل‌های خشتی، معابر تاریخی، خانه‌های ویرانه، استخر قدیمی که مخصوص ذخیره‌ آب بوده و چندین خانه‌ی خرابه و ویران شده باقی مانده است.

درباره چرایی متروک شدن این منطقه، افسانه جالبی در بین مردم صومعه سرا وجود دارد. این افسانه می‌گوید که روزی یک مار، کودکی در گهواره را نیش می زند و والدین کودک مار را پیدا کرده و آن را می‌کشند. بعد از کشته شدن مار، تمامی مارها به این منطقه حمله می‌کنند و به همین خاطر مردم از ترس نیش مارها شهر را خالی می‌کنند و از آن زمان به بعد، این منطقه خالی مانده است.

مناره بازار گسکر

مناره بازار گسکر

مناره بازار گسکر با قدمتی که به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد، در شهرستان صومعه‌سرا، روستای مناره بازار قرار دارد. این مناره‌ی مخروطی شکل ابتدا ۳۰ متر ارتفاع داشت که بخشی از آن به‌دلیل زلزله در سال ۱۳۶۹ فروریخت. قطر مناره در پایه هفت متر و در بخش فوقانی ۲٫۳۵ متر است. تنها تزیینات مناره شامل دو نوار آجرکاری تزئینی می‌شود که در قسمت فوقانی اجرا شده‌اند و جز آن، سایر قسمت‌ها کاملا ساده و بدون تزیین هستند.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، روستای مناره بازار.

پل خشتی گوراب تولم

گوراب تولم

پل خشتی گوراب تولم در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم، از توابع صومعه‌ سرا و روی رودخانه گازروبار احداث شده است و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. با ۱۷ متر طول و سه متر عرض، این پل دارای یک دهانه جناغی است و به دلیل شباهت شکل ظاهری آن به تخم مرغ، مردم محلی از آن با نام پل مرغانه پرد یاد می‌کنند. مصالح به کار رفته در پل شامل آجر و ملات ساروج می‌شود. همچنین گذرگاه پل سنگفرش بوده که قسمت‌های زیادی به دلیل تردد وسایل نقلیه از بین رفته است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم

پل گازروبار

پل گازروبار

پل گازروبار با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، در شهرستان صومعه ‌سرا، بین راه صومعه‌ سرا و بازار جمعه قرار دارد. در ساخت پل از مصالح آجر و ملات ساروج استفاده شده است و در دوره قاجار، توسط حاج یوسف بلگوری مورد بازسازی قرار گرفت. این پل یک چشمه اصلی در مرکز و چهار چشمه فرعی در دو طرف دارد و طاق‌های آن به شکل جناغی ساخته شده‌اند. این پل به تازگی مرمت شد. در فاصله ۳ متری پل گازروبار نیز پلی جدید ساخته شده که محل عبور وسایل نقلیه است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، بین راه صومعه سرا و بازار جمعه.

حمام کسما

حمام کسما

حمام قدیمی کسما با بافت سنتی و پیشینه تاریخی ۷۰ ساله خود ، یکی از بناهای تاریخی شهرستان صومعه سرا به شمار می رود که در کنار راه جاده کنونی کسما واقع شده است.

این حمام دارای دو حوض آب سرد و گرم بوده است و آب آن نیز با آب رود و قنات تامین می شده است . در قسمت های مختلف حمام معمار با استفاده از پوشش گنبدی و عرقچین‌های زیبا به مسقف کردن بنا همت گماشته است. متاسفانه این حمام به علت رعایت اصول بهداشتی تعطیل گردید و امروزه به صورت بنایی متروک و بلا استفاده باقی مانده است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، جاده کسما

بقعه پیر موذنان

بقعه پیر موذنان

بقعه پیر محمد موذنان به عنوان یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا در روستای صوفیان ده تولمات است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این بنای تاریخی مذهبی، از جنس چوب بوده و به صورت مشبکی کار شده است و مساحت بنای آن در حدود ۶۰ متر و محوطه  نیز در حدود یک هکتار است. در این محوطه مسجدی بزرگ و قبرستان عمومی ساخته شده است.

آدرس: گیلان، صومعه سرا

بهترین روستای صومعه سرا

روستای صوفیانده

روستای صوفیانده

یکی از جاذبه های صومعه سرا که واقعا در نوع خود بسیار جالب است، روستای صوفیانده است که به آن روستای بدون بیکار می گویند.

این روستا در توابع بخش تولم صومعه سرا قرار گرفته است و از زیباترین روستاهای نه تنها صومعه سرا و گیلان بلکه ایران نیز می باشد. این روستا به خاطر تولیدات بسیار فراوان محصول توت فرنگی بسیار شهرت پیدا کرده است و به همین خاطر هر سال به برگزاری جشنواره ای جالب به نام جشنواره ی توت فرنگی اقدام می نماید.

از لحاظ تقسیم بندی های جغرافیایی این روستا در دهستان هند خاله قرار گرفته است و بر اساس آخریت سرشماری که در سال ۱۳۸۵ از این روستا به عمل آمده، جمعیت آن از ۲۳۱ خانوار که در واقع ۸۰۹ نفر می‌شود، تشکیل شده است.

این روستا از آن دسته جاذبه های گردشگری در استان گیلان است که این قابلیت را دارد که شهرتی جهانی پیدا کند و جذب گردشگر استان گیلان را تا حد بسیار قابل قبولی بالاتر ببرد.

آدرس: گیلان، صومعه سرا، بین روستای نوخاله در جاده پیربازار به ضیابر

روستای کسما

روستای کسما

قطعا برای شما هم جالب است که بدانید در نزدیکی این شهرستان، روستایی به نام کسما قرار دارد که در زمان‌های قدیم آن را به عنوان نهضت‌های میرزا کوچک خان جنگلی می‌شناختند. حمام و بقعه‌های مختلف، از جاهای دیدنی این روستا هستند که نمایی بسیار دیدنی و جذاب دارند.

اقامت در صومعه سرا

اقامت در صومعه سرا

مسلما مهمترین مسئله در مسافرت، بحث اقامت در محیطی امن، آرام و آسوده است. در این راستا، وبسایت لیدوماتریپ به شما کمک می‌کند که مکانی مناسب برای خود و همراهانتان پیدا کنید. کافی است سری به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در صومعه سرا بزنید. در این صفحه شما می‌توانید همه انواع اقامتگاه های موجود در صومعه سرا را مشاهده کنیدو بعد از بررسی اطلاعات و تصوایر مربوط به هر اقامتگاه، مناسب ترین گزینه را انتخاب و رزرو کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *