بازار ماهی فروشان کیش

ویژگی‌های بازار فروش ماهی در کیش

وجود جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری فراوان در جزیره کیش باعث شده تا این جزیره همواره مقصد گردشگری بسیاری از مسافران باشد. مجاورت جزیره کیش با آب‌های نیلگون خلیج فارس سبب شده تا این جزیره علاوه‌بر سواحل زیبا و مکان‌های دیدنی فراوان، غذاهای لذیذ و ماهی‌های خوش طعمی داشته باشد. بازار ماهی فروشان کیش از بازارهای این جزیره جنوبی است که گردشگران برای تهیه و خرید ماهی‌های لذیذ به این بازار مراجعه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این بازار در این مقاله از وبسایت لیدوما با ما همراه باشید.

تاریخچه بازار ماهی فروشان کیش

تاریخچه-بازار-ماهی-فروشان-کیش

بازار ماهی فروشان یکی از بازارهای کیش است که از سال ۱۳۷۶ شمسی به صورت کاملاً سنتی و روباز فعالیت دارد. بعدها با تبدیل جزیره کیش به یکی از مناطق آزاد تجاری ایران، تغییر و تحولاتی در این بازار صورت گرفت.

در واقع روباز بودن، عدم وجود سیستم تبرید و تهویه مناسب و عدم استفاده از سیستم نگهداری مناسب برای ماهیان، باعث شد تا این بازار با مشکلاتی مواجه شود. افزایش ظرفیت‌های گردشگری نیز یکی دیگر از دلایلی بود که باعث شد تا بازار ماهی فروشان کیش تغییر و تحول یابد.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۹۲، تغییر و تحولاتی را در بازار ماهی فروشان کیش ایجاد کرد و بازار ماهی فروشان روبسته مجهز به سیستم خنک‌کننده را در این سال افتتاح کرد. پس از گذشت پنج سال از بهره‌برداری بازار ماهی فروشانِ روبسته، مشکلات زیرساختی عمده‌ای نظیر مشکلات دفع پسماند و فاضلاب، تهویه و کمبود فضا به ویژه در بهترین زمان های سفر به کیش، باعث شد تا این بازار دوباره دست‌خوش تغییراتی شود.

در مرحله بازسازی بازار ماهی فروشان کیش، ۱۳ غرفه فروش ماهی همراه با دو غرفه برای پاکسازی ماهی برای این بازار تعبیه گردید و سپس واحدهای تکمیلی همانند واحدهای اتاق مدیریت و ناظر بهداشتی، واحد بزرگ تولید پودر یخ، سردخانه بالا و زیر صفر، واحد توزین و حوضچه‌های شستشوی آب شیرین، واحد مجهز و مجزای پاکسازی ماهی بزرگ و کوچک و اتاق پسماند به مجموعه افزوده شد.

ویژگی‌های بازار ماهی کیش

بازار ماهی فروشان کیش در سوله‌ای به مساحت ۹۰۰ مترمربع، در کنار بندر صیادی کیش و در منطقه بومی‌نشین سفین واقع شده است. در جلوی این بازار و ساختمان آن، مجسمه‌ پرمفهوم و زیبای مرد ماهیگیر قرار داده شده است که جذابیت بازار ماهی فروشان را دوچندان می‌کند.

چیدمان غرفه‌های عرضه ماهی درون سالن و بازار به صورت دورچین بوده و به صورت جزیره مرکزی ساخته شده است. تمام غرفه‌های عرضه ماهی به صورت تمام استیل همراه با سیستم‌های فاضلاب پیشرفته ساخته شده و نظافت آن به نحو احسنت رعایت می‌شود.

غرفه‌های فروش و پاکسازی ماهی تنها جذابیت این بازار نبوده و بخش‌های مختلف فرهنگی دیگری نیز در این مجموعه قرار دارد تا بتواند ذهنیت مردم را نسبت به بازار ماهی فروشان تغییر دهد. اغلب افراد با شنیدن بازار ماهی، اولین چیزی که به یاد می‌آورند، سیستم پاکسازی نامرتب و بوی نامطبوع است. اما در بازار ماهی فروشان کیش بخشی از بازار به مسائل فرهنگی و آموزشی اختصاص داده شده است.

در این قسمت، بخش‌هایی مربوط به زندگی ماهی‌گیران و صیادان و همین طور اطلاعات مفیدی درباره انواع ماهی‌ها و روش طبخ آن‌ها ارائه می‌شود. فضای داخلی این بخش از بازار ماهی فروشان کیش بر اساس ایده‌ای از شعر سعدی شیرازی تحت عنوان «از در بخشندگی و بنده نوازی/ مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا» طراحی شده است و با نصب اِلِمان‌هایی از مرغان دریایی بالای کانترهای فروش ماهی، فضای زیبا و جذابی به وجود آمده است. طرح‌هایی همچون طرح لنگر، سکان چوبی و دریا در این بازار استفاده شده و زیبایی این بازار را چندین برابر کرده است.

سیباس، جت دم زرد، شیر، سرخو نعیمی، تن، شهری، جاش طلایی، جاش سال، جاش مقوا، سیبرین، هامور، جت ساده، سکن سه کله، تک خال، سلطان ابراهیم، کبوتر، دختر ناخدا، کافر، کفشک، حلوا سیاه، حلوا سفید و شوریده از جمله ماهی‌هایی هستند که در این بازار به فروش می‌رسند.

آدرس و ساعات کاری بازار ماهی فروشان کیش

بازار ماهی فروشان کیش از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ ظهر و از ۴ بعداز ظهر تا ۹ شب فعالیت داشته و گردشگران و مسافران می‌توانند در این ساعات به این بازار مراجعه کنند.

آدرس: جزیره کیش، شهرک صفین، جنب تجارت‌خانه جنوب، بازار ماهی کیش

مکان‌های دیدنی اطراف بازار ماهی جزیره کیش

مکان‌های-دیدنی-اطراف-بازار-ماهی-فروشان-کیش

با توجه به موقعیت جغرافیایی بازار ماهی فروشان، مسافران و گردشگران می‌توانند در کنار بازدید از بازار ماهی فروشان و خرید ماهی از این بازار، از مکان‌های دیدنی دیگری همچون خانه مردم‌شناسی بومیان و بازار عرب‌های کیش نیز دیدن کنند. مسافران و گردشگران جزیره کیش می‌توانند با اجاره ویلا لوکس در کیش، به این جزیره زیبا سفر کرده و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنند.

رزرو آنلاین هتل در کیش

نظرات گردشگران درباره بازار فروش ماهی در کیش

نظرات-گردشگران-درباره-بازار-فروش-ماهی-در-کیش

وجود انواع ماهی‌های جنوبی و منحصربه‌فرد در این بازار و فروش آن‌ها در بستری تمیز و استریل باعث شده تا بسیاری از مسافران، بازدید از این بازار و خرید ماهی‌های لذیذ جنوبی را در برنامه سفر به کیش قرار دهند. به عقیده بسیاری از مشتریان، کیشوندان و گردشگران، تنوع بسیار زیاد ماهی‌ها و جانداران دریایی مانند میگو و لابستر در این بازار باعث شده تا جذابیت این مرکز خرید ماهی بیشتر شود. قیمت بسیاری از ماهی‌هایی که صید فصلی هستند و در فصول خاصی از سال صید می‌شوند، گران است اما سایر ماهی‌های معمولی که از آب‌های نیلگون خلیج فارس در کیش یا بندرعباس صید می‌شوند، قیمتی مناسب و مقرون به صرفه دارند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *