جاهای تاریخی و باستانی کیش

جاهای تاریخی و باستانی کیش

احتمالاً کمتر راجع به جاهای تاریخی و باستانی کیش حرفی شنیده‌اید و با خود خیال می‌کنید مگر کیش جای تاریخی هم دارد! اما کیش آن طوری که شما خیال می‌کنید فقط به مراکز خرید و سواحل رؤیایی‌اش ختم نمی‌شود!

برای سفر به کیش بهتر است راجع به جاهای تاریخی آن بیشتر بدانید و بخشی از سفرتان را به تاریخ گردی اختصاص دهید. بازدید از درخت آرزوهای ۶۰۰ ساله کیش گرفته تا کشتی به گل نشسته‌ای که داستان‌های زیادی را برای روایت دارد تنها بخشی از این تاریخ گردی در کیش را شامل می‌شود. پس با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا با هم سفری به دل تاریخ این جزیره مدرن داشته باشیم.

آیا کیش جاذبه های تاریخی و باستانی دارد؟

آیا کیش جاذبه های تاریخی دارد

کمتر کسی از ما پیدا می‌شود که راجع به گذشته و تاریخ کیش اطلاعاتی داشته باشد! چه برسد به اینکه بخواهید در برنامه سفرتان به کیش زمانی را برای بازدید از این جاذبه‌های تاریخی اختصاص دهید. سفر به کیش نه فقط به پاساژ گردی و ساحل زیبای آن خلاصه نمی‌شود بلکه وجود جاهای تاریخی و باستانی کیش را به یک مقصد تمام عیار تبدیل کرده است.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

حتی اگر فکرش را هم نمی‌کردید باید بگوییم بخش بزرگی از کیش گردی شما را می‌تواند بازدید از همین جاذبه های تاریخی کیش به خودش اختصاص دهد که البته بسیار هم گزینه جذابی برای گشت و گذار در کیش است.

قدمت جزیره کیش

قدمت جزیره کیش و جاهای تاریخی کیش

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پیدایش جزیره کیش بیندازیم باید به دوران هخامنشی برگردیم. آب شیرین فراوانی که در این جزیره وجود دارد و فاصله کم آن با ساحل باعث شده تا از همان دوران گذشته کیش نسبت به دیگر جزایر همسایه خود از رونق بیشتری برخوردار باشد. حتی یکی از دریا سالارهای یونانی به نام نئاخورس از کیش به عنوان مکانی با طبیعت بکر و پر از آبادی در نوشته‌های خود یاد می‌کند.

کیش در زمان هخامنشیان به مکانی برای صید مروارید و محل تجارت تبدیل شده بود و این محبوبیت حتی در حکومت‌های بعد از هخامنشیان نیز حفظ شده است. البته که این جزیره همیشه هم سرگذشت خوبی نداشته و حتی در دوران حکومت صفویه کیش به دست پرتغالی‌ها می‌افتد اما این مدت بسیار کوتاه بوده و دوباره کیش به دست ایرانی‌ها می‌افتد و همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین جزایر ایران باقی می‌ماند.

برای اینکه بتوانید در سفرتان به کیش به خوبی از همه جاهای دیدنی کیش دیدن کنید می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در کیش از وب‌سایت لیدوماتریپ در خانه‌ای با امکانات کامل درست مانند خانه خودتان اقامت کنید و بدون دغدغه‌ای چند روزی را فقط به خوش گذرانی در سفرتان بپردازید.

در ادامه با معرفی جاهای تاریخی و باستانی کیش با ما همراه باشید تا با جاذبه های تاریخی کیش بیشتر آشنا شوید.

کشتی یونانی کیش

احتمالاً در میان عکس‌هایی که از کیش دیده‌اید منظره کشتی قدیمی و به گل نشسته‌ای بیشتر از هر عکس دیگری برایتان تکرار شده و کنجکاوید راجع به این مکان دیدنی کیش بیشتر بدانید.

به ساحل غربی کیش که بروید کشتی را خواهید دید که در نزدیکی ساحل به گل نشسته است. این کشتی در سال ۱۳۴۵ در کیش به گل نشست و از همان زمان در آن جا مانده و حالا تبدیل به یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی کیش تبدیل شده است. البته برای بیرون کشیدن این کشتی تلاش‌های زیادی صورت گرفت اما هیچ‌کدام موفقیت‌آمیز نبودند. این کشتی هنگام ساخت بیش از ۷ تن وزن و ۱۳۶ متر طول داشته است.

کشتی در طی سالیان دارای مالکان متفاوتی بوده و آخرین مالک آن فردی یونانی بوده و همین باعث شده حالا هم به اسم کشتی یونانی بین مردم شناخته شود. درباره علت به گل نشستن این کشتی داستان‌های زیادی وجود دارد اما اینکه کدام داستان روایت درست‌تری است کسی نمی‌داند.

برخی می‌گویند به گل نشستن کشتی عمدی بوده و صاحب آن برای جلوگیری از ورشکست شدن و برای گرفتن خسارت از بیمه؛ کاپیتان کشتی دست به چنین کاری زده است. برخی می‌گویند به دلیل وجود نداشتن فانوس دریایی و مه آلود بودن فضا دید پایین بوده و همین باعث شده کشتی به جزیره نزدیک شده و به گل بنشیند که شاید منطقی‌تر از دیگر داستان‌ها باشد. یا داستانی که می‌گوید ناخدای کشتی عاشق دختری ایرانی شده و برخلاف مخالفت خانواده دختر برای این ازدواج ناخدا تصمیم می‌گیرد دختر را با خود به یونان ببرد اما کشتی به گل نشسته و هیچ‌وقت نتوانسته چنین کاری را انجام دهد.

حتی عده‌ای بومیان بر این عقیده‌اند که ناخدا تحت تأثیر نوشیدن زیادی مشروبات الکلی بوده و چنین اتفاقی رخ داده است. دلیل این اتفاق هر چه که باشد صحنه جذاب و دل انگیزی را در کیش رقم زده است.

برای بازدید از این جاذبه توصیه می‌کنیم هنگام غروب خورشید بروید و به تماشای غروب خورشید بنشینید که آرام‌ آرام در پشت این کشتی پنهان می‌شود. البته متأسفانه این کشتی وضعیت مناسبی نداشته و در حال فروپاشی است و اگر مسئولان به داد این جاذبه گردشگری کیش نرسند هیچ بعید در سال‌های آینده تنها عکس‌هایی از این جاذبه باقی بماند.

  • شهر زیر زمینی کاریز از جاذبه های هیجان انگیز تاریخی و باستانی کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش از جاهای تاریخی و باستانی کیش

مرجانی بودن، هوای خنک، آب شیرین و سقفی پوشیده از فسیل‌هایی که میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد خلاصه چیزی از است که در کاریز که از مهم‌ترین جاهای تاریخی و باستانی کیش می‌باشد انتظار شما را می‌کشد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش در واقع شهری قدیمی در کیش نیست بلکه مجموعه‌ای از قنات‌ها و شبکه آب‌های زیر زمینی می‌باشد که ۲۵۰۰ سال قدمت داشته که در نوع خود بی نظیر می‌باشد و با دیگر قنات‌هایی که در ایران وجود دارد کاملاً متفاوت است. اگر این شهر زیرزمینی و سر گذشت آن برایتان جالب است بهتر است تا سری به مقاله شهر زیرزمینی کاریز کیش بزنید تا اطلاعات کامل‌تری به دست آورید.

سقف مرجانی این شهر زیرزمینی را احتمالاً بتوان خاص‌ترین قسمت این جاذبه گردشگری کیش دانست. سقفی که روزگاری بستر آب دریا بوده و قطر آن به ۷ سانت می‌رسد. در این سقف فسیل‌هایی وجود دارد که در آزمایشگاه‌های معتبری مثل مونیخ آلمان قدمت آن ها رابین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

آب این قنات از طریق بارندگی‌ها تأمین می‌شده که وجود این مرجان‌ها در سقف قنات باعث تصفیه شدن آب می‌شده و آب آشامیدنی مردم منطقه را تأمین می‌کرده است. در هر فصلی که به کاریز کیش قدم بگذارید متوجه هوای خنکی خواهید شد که در آن جریان دارد و همین باعث شده تا کیفیت آب شرب آن حفظ شود. برای راحتی بازدید کنندگان در این شهر زیرزمینی غرفه صنایع دستی برای خرید سوغاتی و رستوران‌هایی نیز وجود دارد و می‌توانید نصف روزی را در این جاذبه دیدنی کیش حسابی مشغول شوید.

  • شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره کیش از جاهای تاریخی کیش

درست است که حالا کیش تبدیل به شهری مدرن شده اما شهری ۱۰۰۰ ساله را در خود جای داده است. در سال‌های اخیر در کیش بناهایی پیدا شد که به شهر باستانی حریره نسبت داده می‌شود و که شهری است که از هزار سال پیش در کیش بنا شده بود.

این شهر در قسمت شمالی کیش بوده که ۱۲۰ هکتار نیز وسعت آن است. در میان تمامی بناهای پیدا شده در شهر حریره یک خانه وجود دارد که بیشتر از دیگر بناها توجه ما را به خود جلب می‌کند. خانه‌ای که امروزه به آن خانه اعیانی گفته می‌شود و نسبت به دیگر خانه‌هایی این شهر باستانی بسیار متفاوت است.

خانه‌ای که تنها وسعت آن بیشتر از دیگر خانه‌هاست دارای کاشی‌های ستاره شکلی می‌باشد که احتمالاً از دیگر شهرها به حریره وارد شده و نشان از این است که این خانه متعلق به یکی از ثروتمندان شهر حریره می‌باشد. در این شهر مسجدی نیز پیدا شده که به نظر می‌رسد متعلق به دوران سلجوقی بوده و چیزی که در این مسجد قابل توجه است بدون سقف بودن آن است.

همچنین حمامی نیز در این شهر پیدا شده که از بخش‌های مختلفی ایجاد شده و از قدیمی‌ترین حمام‌های ایرانی به حساب می‌آید. در سفرتان به جزیره زیبای کیش سری به این شهر تاریخی بزنید و از جاهای تاریخی و باستانی کیش نیز دیدن کنید. قدم زدن در میان این شهر قدیمی به یکی از جذاب‌ترین تفریحاتتان در این سفر تبدیل خواهد شد.

  • آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش از جاهای تاریخی و باستانی کیش

مردم کیش برای اینکه بتوانند در تمام طول سال آب آشامیدنی خود را تأمین کنند سال‌ها پیش اقدام به ساخت یک آب انبار سنتی کردند که به آب انبار دوقلو یا پنج بادگیر معروف است. این آب انبار حدود ۲۷ سال پیش بر روی بقایای باقی مانده از یک آب انبار قدیمی ساخته شده است.

چیزی که این آب انبار را برای مسافران جذاب کرده معماری جذاب و نورپردازی فوق‌العاده آن است. در نگاه اول این آب انبار شما را یاد معماری شهر یزد می‌اندازد. ساختمانی با دو گنبد و پنج بادگیر که با این وجود که دیگر آبی در آن وجود ندارد. اما باز هم به یکی از جاهای تاریخی و باستانی کیش برای بازدید تبدیل شده و وقتی به آن قدم می‌گذارید هم هوای آن نسبت به مابقی مکان‌ها بسیار خنک‌تر است.

بازدید از این آب انبار رایگان است و می‌توانید در مسیر بازدیدتان از شهر باستانی حریره سری هم به این آب انبار بزنید.

  • خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش از جاهای تاریخی کیش

خانه بومیان کیش از آن دسته از جاهای تاریخی و باستانی کیش است که علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ مردم بومی می‌بایست از آن بازدید کنند.

این مکان خانه‌ای بومی بوده که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های کیش قرار گرفته و تبدیل به موزه‌ای شده که بازدید از آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. این خانه بومی متعلق به حاج عبدالله بن شاهین می‌باشد از تجار معروف کیش بوده و نسل به نسل به دیگر اجدادش رسیده است. بزرگ‌ترین لنج بادبانی کیش نیز متعلق به ایشان است.

رزرو آنلاین هتل در کیش

خانه بومیان کیش ۱۲۰۰ متر بوده که بخش‌های مختلف آن نشان‌دهنده سبک زندگی و لوازم و ابزاری است که مورد استفاده مورد می‌باشد. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به مطبخ، اتاق مصیف یا اتاق تابستانی، بیت العود، بیت القهوه، بیت الافروخ، الفرشه، زربینه، بخار و… اشاره کرد.

  • روستای باغو

درخت کهنسال روستای باغو کیش

روستای باغو فرصتی است تا از هیاهوی جزیره کیش جدا شوید و در آرامش و سکوت کمی با فرهنگ بومی کیش آشنا شوید. روستای باغو در جنوب غربی جزیره قرار دارد. درباره علت نام‌گذاری این روستا گفته می‌شود که زمانی که کیش به تصرف پرتغالی‌ها درآمده بود پیز زنی صدساله به نام باغو در این روستا زندگی می گرده است.

در بازدید از این روستا می‌توانید به پارک ۶۰ هکتاری دلیران بروید، سری به مسجد تاریخی روستای بزنید، در دشت آهوان از نزدیک به تماشای آهوها بنشینید و سری هم به درخت ۶۰۰ ساله این روستا بزنید.

این درخت که سن آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود یک درخت لور یا انجیر معابد است. تا همین چند سال پیش خیلی‌ها به این درخت، درخت آرزوها هم می‌گفتند و با گره زدن تکه‌ای پارچه مراد خود را می‌خواستند. اما حالا برای محافظت بیشتر از این درخت دور تا دور آن حصاری کشیده شده تا از آن هرچه بیشتر محافظت شود.

بازدید از جاهای تاریخی و باستانی کیش لذت دیگری دارد!

در آخر اینکه بخش تاریخی و بومی هر شهری یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به آن شهر است پس در سفرتان نه فقط به کیش بلکه به هر شهری بهتر است بیشتر راجع به تاریخچه آن کنجکاو شوید. کیش با همه جذابیت‌های تفریحی، تاریخی و فرهنگی که در خودش جای داده از بهترین مکان‌هایی است که مخصوصاً در فصول سرد سال با آب و هوای مطلوبش برای یک سفر بهترین انتخاب است.

۵/۵ - (۷ امتیاز)
یک نظر برای "جاهای تاریخی و باستانی کیش" ارسال شده.
  1. فریبا افراسیابی گفت:

    کیش و قشم آثار تاریخی کدوم بیشتره؟
    برا قشمم نوشتین؟
    ممنون میشم لینکشو بذاربن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *