لوندویل کجاست؟

لوندویل کجاست

سفر به شمال در بین ایرانیان به یک سنت دیرینه تبدیل شده و تنها کافی است دو روز تعطیل در تقویم پشت سر هم قرار بگیرند تا برنامه ریزی ها برای سفر شروع شود. شهرهای شمالی یکی از یکی زیباتر بوده و هرکدام به تنهایی قابلیت این را دارند که مسافران زیادی را به سمت خود بکشانند.یکی از این شهرهای زیبای شمالی، لوندویل است که در شمال استان گیلان و در حاشیه غربی دریای خزر واقع شده و طبیعت بکر و زیبایی دارد. اگر می خواهید بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید تا پایان این مقاله از لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی جاذبه های لوندویل با موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، فرهنگ و هر آنچه که مربوط به این شهر است آشنا شوید.

لوندویل کجاست؟

لوندویل

شهرستان آستارا در شمال استان گیلان قرار دارد که از ۲ شهر آستارا و لوندویل تشکیل شده است. تنها بخش شهر لوندویل، از ۲ دهستان لوندویل و چلوند تشکیل شده است. شهر ساحلی لوندویل در حاشیه غربی دریای خزر واقع شده است. لوندویل در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال تالش قرار دارد که از مرکز استان گیلان، رشت حدود ۳ ساعت فاصله دارد.

نقشه لوندویل

دلیل نامگذاری لوندویل

دلایل متعددی برای این‌ که چرا لوندویل را به این نام می‌خوانند، نقل شده است. برخی معتقدند لوندویل به زبان تالشی یعنی محل رویش گل‌ها. از سوی دیگر برخی دیگر وجه تسمیه این نامگذاری را ریشه انگلیسی اسطوخودوس (Lavandula) و همچنین ریشه آلمانی آن لوند ویج (Lavende – Willag) می‌دانند. این گروه بر این باورند که به سبب رویش فراوان اسطوخودوس در این منطقه و تبادلات فرهنگی که در دوره‌های زمانی مختلف رخ داده، به ویژه به سبب حضور نیروهای نظامی آلمانی در جنگ جهانی دوم، در نهایت با کمی تغییر این منطقه نام لوندویل به خود گرفته است، اما در هر صورت چه وجه تسمیه تالشی این نامگذاری را در نظر بگیریم و چه ریشه انگلیسی و آلمانی آن‌را مد نظر قرار دهیم، این نامگذاری اشاره به موقعیت خوش آب و هوای منطقه لوندویل دارد که بستر رویش گل‌های فراوان، به ویژه‌ اسطوخودوس، است و به سبب رنگ بنفش گل‌های اسطوخودوس بسیاری این شهر را به نام شهر گل‌های بنفش می‌شناسند.

مردم لوندویل

شهر لوندویل مرکزیت بخش لوندویل دارا است بخش لوندویل دارای ۲۳۰۷۸نفر جمعیت دارد. که ۱۴۵۶۱ نفر در مناطق روستایی این بخش ساکن هستند.زبان رایج در کوچه و بازار شهر ترکی آذری است و اکثریت مردم به این زبان تکلم می‌کنند ولی عده ای از مردم این شهر در قسمت‌های غربی شهر زبان اصلی شان تالشی است. از نظر مذهبی اکثریت مردم این شهر شیعه مذهب هستند ولی اقلیتی از مدم این شهر مذهب سنی شافعی دارند. در محدوده شهری لوندویل ۸ مسجد وجود دارد که ۶ مسجد مربوط به اهل تشیع و ۲ مسجد مربوط به اهل سنت است.

آب و هوای لوندویل

لوندویل

بخش لوندویل شامل سه قسمت جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی است و هوای جلگه آن در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کوهستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. میانگین بارندگی آن ۱۴۰۰ میلی‌متر است و تعداد روزهای یخبندان به ‌طور متوسط در طول سال ۲۱ روز است.

جاهای دیدنی لوندویل

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه

در دهستان چلوند، روستای کوته‌کومه در غرب لوندیل قرار دارد که برای دسترسی به روستا باید وارد خیابان آبشار شوید و از باش‌محله لوندیل گذر کنید. تابلوی آبگرم کوته کومه در سمت چپ خیابان خودنمایی می‌کند که یکی از چشمه های آبگرم آستارا است. جایی که آب معدنی آن بسیار زلال است و درمان انواع بیماری‌هاست. اگر قصد دارید به آبشار لاتون بروید، ماشین خود را در پارکینگ آبشار در سمت راست جاده پارک کنید و روستای آسیوشوان(آسیوشوون) را پشت سر بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که ورزشکار و کوهنورد نیستید با اجاره پاترول‌ها و راهنمایی افراد محلی‌ به دیدن آبشار بروید. آبشار دیگری نیز در همسایگی آبشار لاتون قرار دارد که به دلیل دسترسی نسبتا سخت، هر دو از دستبرد و تخریب در امان مانده‌اند. قلعه لاتون یا اسپیناس از قلعه‌های بابک خرمدین است که بر روی آبشار لاتون قرار دارد.

روستای آسیو شوان

روستای آسیو شوان

روستای آسیوشوان خود از جذابیت‌های منطقه محسوب می‌شود. آسیو شوان در زبان محلی به معنی آسیاب آبی است و آسیاب آبی قدیمی آن که هم‌اکنون متروکه شده است، بیانگر قدمت این روستاست و هم‌اکنون این آسیاب و این روستا به دلیل دسترسی خودرو به آن به یکی از مناطق گردشگری منطقه تبدیل شده است.

روستای میه کومی

روستای میه کومی

روستای میه کومی از توابع بخش لوندویل است که در خیابان آبشار قرار دارد. برای رسیدن به آبشار انوشو یا آبشار میه کومی (میه کومه) که در روستای میه کومی قرار دارد. کافی است از خیابان آبشار در سمت چپ به خیابان فردوسی بروید، سپس با راهنمایی افراد محلی خود را به آبشار میه کومی شهر لوندویل برسانید. همچنین بازدید از آبشار بارزو (بارزا) را در همان حوالی را در برنامه سفر خود قرار دهید.

تالاب استیل

تالاب استیل

تالاب استیل که به زبان محلی هستل نامیده می‌شود در شمال لوندویل قبل از پلیس‌راه در جاده خاکی سمت چپ خیابان شهید رجایی جاده رشت – آستارا قرار دارد. درختان توسکا تالاب همواره در حال جابه جایی هستند که این خطا را ایجاد می کنند که تالاب جا به جا شده است، به همین دلیل به آن تالاب متحرک هم گفته می‌شود. در بازدید از تالاب استیل قایق اجاره کنید و به میانه‌های تالاب بروید.

امامزاده ابراهیم و قاسم

امامزاده ابراهیم و قاسم

در هستان لوندویل بقعه امامزادگان ابراهیم و قاسم قرار دارد که از فرزندان امام هفتم، امام موسی کاظم(ع) هستند. امامزادگان ابراهیم و قاسم از مجهزترین اماکن مذهبی هستند که در خیابان شهید رجایی جاده رشت –  آستارا  در روستای کانرود آرمیده‌اند. همچنین امامزاده بابا اسماعیل نواده امام جعفر صادق(ع) است که در جنوب لوندویل در ۵ کیلومتری جاده تالش به آستارا در خیابان شهید رجایی قرار دارد و مورد احترام زائران است.

پناهگاه حیات وحش

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا ما بین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا واقع شده و یکی پناهگاه های بارز و مهم حیات وحش در استان گیلان محسوب می شود.پناهگاه حیات وحش لوندویل دارای مساحتی در حدود ۱۰۲۶ هکتار است. این منطقه نمونه منحصر به فرد از باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است.

پناهگاه حیات وحش لوندویل طی مصوبه ای در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است. از گونه‌های مهم گیاهی پناهگاه حیات وحش لوندویل می توان از نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی ازگیل لرگ، لیلکی و تمشک و … نام برد.

سمورآبی، گورکن، فوک دریای خزر و شغال از پستانداران منطقه و قوی گنگ، قوی فریادکش، ‌فیلوش، ‌اردک سیاه کاکل، ‌اردک چشم طلایی ، باکلان کوچک و بزرگ، عقابها ،‌ کاکائیها،‌ پرستوهای دریایی، آبچلیکها،‌ حواصیلها، ‌سهره‌ها ، ‌چرخ ریسکها، گیلانشاه خالدار، ‌پری شاهرخ، درنا و قرقاول از گونه پرندگان منطقه می باشند.

جنگل لوندویل

جنگل لوندویل

این جنگل یکی از بکرترین جنگل‌های گیلان به شمار می‌رود که انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، سیب وحشی و فندق را در دل خود جای داده است و این‌همه سرسبزی در ۹ ماه از سال برقرار است تا هر زمان که خواستید سری به آن بزنید و کسب آرامش کنید.

آرامگاه بابا حسین، آرامگاه محمد دوست در قره سو، آرامگاه بابا علی در روستای بابا علی، آبشار لاتون و مجتمع ساحلی صدف از دیگر جاهای دیدنی لوندویل هستند که می توانید با سر زدن به آن ها سفر و تفریحتان را کامل کنید.

بهترین زمان سفر به لوندویل

در همه‌ فصل‌های سال می‌شود به تماشای آبشار لاتون رفت، نمی‌شود گفت برگ‌های نارنجی پاییز زیباترند یا سبزی درختان در فصل گرما. البته نیمه‌ زمستان را برای این سفر توصیه نمی‌کنیم. پیشنهاد ما از اوایل بهار تا ابتدای تابستان است. زمانی که هوا معتدل‌ است و هنوز گرما و شرجی هوا آدم را از پای درنمی‌آورد.

چگونه از تهران به لوندویل برویم؟

دسترسی به لوندویل

از تهران تا لوندویل حدود ۷ ساعت راه است. اگر از آزادراه قزوین- رشت به سمت تالش می‌روید از منجیل، رودبار و فومن گذر خواهید کرد تا به تالش برسید. در تالش با گذر از بلوارهای امام رضا و پاییزان وارد خیابان اصلی لوندویل، خیابان شهید رجایی خواهید شد. سفرتان به سلامت.

اقامت در لوندویل

اقامت در لوندویل

بعد از ذکر همه زیبایی ها و جذابیت های لوندویل بهتر است برویم سر اصل مطلب. یعنی اقامت در لوندویل. این مسئله یکی از مهم ترین مسائل در همه‌ی سفرهاست و نمی شود بدون فکر و برنامه ریزی برای آن راهی سفر شد. در لوندویل امکانات اقامتی محدودی به شکل خانه های روستایی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. یکی از راه های اقامت، چادر زدن و کمپینگ است که امکان آن در طبیعت زیبای لوندویل وجود دارد، اما اگر اهل خوایدن در چادر نیستید بهتر است فکر دیگری کنید. ما به شما اجاره ویلا و سوئیت در لوندویل را پیشنهاد می کنیم. علاوه بر این شما می توانید در آستارا هم مقیم شوید و با اجاره اقامتگاه در آستارا روزها را در اطراف بگردید و برای خواب به اقامتگاهتان در آستارا برگردید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *