زندگی در کیش و فوایدو مزایای زندگی در آن

زندگی-در-کیش-و-فواید-و-مزایای-زندگی-در-این-جزیره

یکی از مهم‌ترین و گردشگرپذیرترین شهرهای ایران، جزیره زیبای کیش می‌باشد که در فصل‌های مختلفی از سال، مسافران و گردشگران زیادی سفر به کیش را انتخاب می‌کنند و از انواع تفریحات مهیج کیش، تفریحات آبی و تفریحات غیرآبی این جزیره بهره می‌برند.

در کنار صنعت گردشگری و افرادی که این جزیره را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، بسیاری از افراد نیز این جزیره را به عنوان شهر و محل زندگی خود و خانواده‌شان انتخاب کرده و در این جزیره ساکن می‌شوند.

این جزیره زیبا و بیضی شکل در کنار تمام مزایا و معایبی که برای زندگی افراد دارد، شرایط و قوانین خاصی نیز داراست که افراد ساکن در این جزیره باید به این قوانین احترام گذاشته و آنها را رعایت کنند.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا تمام مزایا و معایب زندگی در کیش را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی درباره قوانین و مقررات جزیره کیش ارائه دهیم.

زندگی در کیش و جمعیت ساکن در کیش

زندگی-در-کیش-و-جمعیت-ساکن-در-کیش

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان آمار که در سال ۱۳۹۵ در جزیره کیش انجام شد، جمعیت جزیره کیش بیش از ۳۹۰۰۰ نفر است که بسیاری از این افراد را نفرات غیربومی جزیره تشکیل می‌دهند.

امروزه بسیاری از افراد ساکن در این جزیره، در قسمت مرکزی خودِ جزیره کیش زندگی کرده و افراد بسیار کمی از این جمعیت در منطقه بومی‌نشین صفین زندگی می‌کنند.

اغلب بومیان کیش، اهل سنت بوده و اعیادی مانند عید فطر و عید قربان را به طور ویژه‌ای جشن می‌گیرند. در زمان‌های قدیم اغلب افراد ساکن این جزیره را افراد بومی تشکیل می‌دادند که اغلب از نژاد عرب و فارس بودند و از طریق صید ماهی و مروارید و دامداری امرار معاش می‌کردند.
اما با رونق صنعت گردشگری در این جزیره و افزایش هتل سازی، بسیاری از افراد بومی این جزیره به مناطق دیگر مهاجرت کرده و یا تغییر شغل داده و به انجام مشاغل مربوط به حوزه گردشگری و توریسم مشغول هستند.

امروزه کمتر از ۲ درصد جمعیت جزیره کیش را بومیان این جزیره تشکیل داده و بسیاری از افراد ساکن آن، غیربومی هستند.

کارت کیشوندی چیست؟

کارت-کیشوندی-چیست؟

بسیاری از افرادی که برای اشتغال به جزیره کیش می‌روند، در صورتی که ۶ ماه از اقامت و اشتغال آن‌ها در این جزیره گذشته باشد، می‌توانند اقدام به اخذ کارت کیشوندی کنند. افرادی که دارای کارت کیشوندی باشند، درصد تخفیف مناسبی در دریافت و استفاده از برخی خدمات جزیره کیش شامل حال آن‌ها می‌شود.

به عنوان مثال، افراد با کارت کیشوندی می‌توانند اثاث و وسایل منزل خود را به این جزیره منتقل کنند. انتقال و ورود خودرو به این جزیره برای افراد کیشوند آسان‌تر است. برخی از رستوران‌ها و برنامه‌های تفریحی برای افراد کیشوند دارای تخفیف می‌باشد و سایر موارد مشابهی که برای افراد دارای کارت کیشوندی اختصاص داده شده است.

کارت کیشوندی در انواع و اقسام مختلفی برای افراد مختلف در نظر گرفته شده و برای آنها صادر می‌شود. افرادی که در این جزیره متولد شده باشند و به عبارتی بومی این منطقه محسوب شوند، کارت سبز کیشوندی دریافت کرده و افرادی که همراه با خانواده در این جزیره زندگی کنند، کارت آبی کیشوندی را دریافت می‌کنند. کارت‌های زرد کیشوندی نیز برای افراد مجرد ساکن در این جزیره می‌باشد.

 آب‌وهوای جزیره کیش

آب-و-هوای-جزیره-کیش

افراد ساکن در کیش همواره باید این نکته را در نظر داشته باشند که در این جزیره پدیده‌ای به نام چهار فصل وجود ندارد و آب‌وهوا در این جزیره یا گرم است یا معتدل. در واقع آب‌وهوا در این جزیره از اواسط آذر تا اواخر فروردین ماه معتدل، همراه با نسیم‌های خنک ساحلی می‌باشد و از اوایل اردیبهشت تا اواخر آبان ماه، هوا در این جزیره بسیار گرم و شرجی می‌باشد.

میانگین دمای هوا در طول سال در جزیره زیبای کیش ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. به دلیل مجاورت این جزیره با دریا، رطوبت هوای این جزیره بسیار بالا است و در اکثر ماه‌های سال، علی‌الخصوص در ماه‌های تابستان، رطوبت هوا به ۹۰ درصد نیز می‌رسد و باعث تعریق بیش از حد می‌شود.

بنابراین بسیاری از افرادی که تجربه زندگی در کیش را دارند، در طول روز و حین تابش خورشید در منازل و یا اماکن مسقف وقت خود را می‌گذرانند و پس از غروب آفتاب نیز به انجام تفریحات متفاوت می‌پردازند.

اجاره و خرید خانه برای زندگی در کیش

اجاره و خرید خانه برای زندگی در کیش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای افراد ساکن در این جزیره مطرح می‌باشد، بحث مسکن و خانه می‌باشد. افراد ساکن در این جزیره یا خانه‌ای را اجاره می‌کنند و یا خانه‌ای می‌خرند.

منازل مسکونی در جزیره کیش به سه دسته شهرک‌های مسکونی، برج‌های مسکونی و مجتمع‌های مسکونی تقسیم می‌شود. شهرک‌های صدف و نوبنیاد از اصلی‌ترین شهرک‌هایی هستند که قیمتی نسبتا ارزان‌تر از جاهای دیگر دارند.

قیمت آپارتمان در جزیره کیش بسیار بالا می‌باشد و با قیمت آپارتمان در مناطق شمالی شهر تهران برابری می‌کند. در سال‌های اخیر، شهرک‌های جدیدی در جزیره کیش تاسیس و احداث شده‌اند و دو شهرک صدف و شهرک دامون از بهترین محله‌های کیش هستند.

البته منطقه مسکونی صفین نیز یکی از اصلی‌ترین مناطق مسکونی کیش می‌باشد. شهرک صدف کی از شهرک‌های نوساز و رو به پیشرفت است که در ۷ فاز ساخته شده است. خانه‌های ویلایی و خانه‌های آپارتمانی تشکیل دهنده این شهرک، بسیار خوش‌ساخت و تماشایی هستند. این شهرک مشرف به ساحل نیست، ولی چشم‌انداز برخی از آپارتمان‌های آن، رو به ساحل و آب‌های نیلگون خلیج فارس است.

شهرک دامون نیز یک شهرک ساحلی کنار ساحل خلیج فارس است. اغلب بناهای این شهرک، خانه‌های آپارتمانی و خانه‌های دوبلکس با معماری ساحلی هستند.
منطقه صفین یا میرمهنا نیز یکی از شهرک‌های کیش است که در زمان‌های قدیم بافت قدیمی داشت؛ اما هم‌اکنون نوسازی شده و آپارتمان‌های لوکسی در این منطقه بنا شده است. یکی از مناسب‌ترین مناطق مسکونی جزیره برای زندگی در کیش، این شهرک می‌باشد.

هزینه‌های زندگی در کیش

هزینه‌های-زندگی-در-کیش

آب و برق جزیره کیش متصل به شبکه برق سراسری نبوده  و تامین آب و برق جزیره به عهده شرکتی خصوصی می‌باشد. همین امر نیز باعث شده تا هزینه‌های مربوط به آب و برق در این جزیره بسیار بالاتر از سایر شهرها باشد.
علاوه بر این، هزینه خورد و خوراک در این جزیره بسیار بالاتر از سایر شهرها می‌باشد و به دلیل توریستی بودن این شهر برای صرف غذا در یکی از رستوران‌های آن، باید هزینه بالایی پرداخته شود.

همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که افراد ساکن در این جزیره برای خرید میوه و سبزیجات باید به یکی از هایپرمارکت‌ها مراجعه کرده و خرید خود را با هزینه بسیار بالایی از این مکان‌ها انجام دهند. بنابراین می‌توان گفت که زندگی در کیش نسبتا هزینه‌بر بوده و نیاز به صرف پول زیادی است.

مزایای زندگی در کیش

مزایای-زندگی-در-کیش

جزیره کیش به دلیل مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج فارس یکی از آرامش‌بخش‌ترین مناطق کشور می‌باشد و افرادی که در این جزیره زندگی می‌کنند، می‌توانند از آرامش این جزیره لذت ببرند و آرامش از مهمترین مزایای زندگی در کیش است.

به دلیل توریستی بودن جزیره کیش، امنیت بالایی در این جزیره حاکم می‌باشد و در صورت اتفاق هرگونه دزدی سریعا رسیدگی و پیگیری می‌شود.

تمیزی بیش از حد این جزیره از دیگر نکات مثبت زندگی در کیش می‌باشد. علاوه بر تمام نکات ذکر شده، وجود انواع تفریحات آبی و تفریحات مهیج کیش باعث می‌شود تا زندگی در کیش لذت‌بخش شود.

رانندگی در این جزیره با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شده و در صورت رعایت نکردن آن‌ها، رانندگان مشمول جریمه خواهند شد. همچنین رانندگی با ماشین‌های لوکس در این جزیره نیز می‌تواند یکی از کارهای لذت‌بخش دیگر باشد.

معایب زندگی در کیش

معایب-زندگی-در-جزیره-کیش

هر یک از شهرهای ایران برای زندگی مزایا و معایبی دارند و جزیره کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهم‌ترین معایب زندگی در جزیره کیش، آب و هوای بسیار گرم و شرجی آن است و ممکن است برای برخی از افراد تحمل این نوع آب و هوا سخت و دشوار باشد.

با وجود دسترسی افراد ساکن این جزیره به انواع و اقسام امکانات، خودرو و پوشاک و سایر موارد، زندگی در این جزیره مخارج بسیار بالایی دارد که برای برخی از افراد غیرممکن است.

با توجه به تمام مطالب ذکر شده و بررسی تمام مزایا و معایب زندگی در کیش، شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در جزیره کیش به این جزیره زیبای جنوبی سفر کرده و از تمام امکانات آن نهایت لذت را ببرید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *