غذاهای محلی استان فارس

با-غذاهای-محلی-استان-فارس-و-طرز-تهیه-هرکدام-آشنا-شوید-‌مجله-گردشگری-لیدوماتریپ

استان فارس یکی از استان‌های محبوب و پرآوازه کشور است که عطر نارنج‌ها و عرقیات گیاهانش را از کیلومتر‌ها دورتر می‌شود حس کرد. فارس مهد بنا‌های کهن و نمود شعر و فرهنگ ایرانی است. طبیعت بی‌نظیر این استان و فرهنگ و هنر غنی مردمانش را در غذاهای محلی استان فارس می‌توان دید. تنوع شگفت‌انگیز طعم و رنگ در این منطقه گردشگران خارجی را نیز به وجد می‌آورد و یکی از دلایل اصلی شهرت فارس در جنبه گردشگری است. به گفته مرکز تحقیقات گردشگری استان فارس، حدود ۲۵۰ نوع غذا و طعم در استان فارس وجود دارد که نشانگر هنرمندی مردم و طبیعت بخشنده این استان است.

در چشیدن طعم‌ دلپذیر غذاهای محلی استان فارس نشانه‌های بارزی از باغات میوه، گیاهان معطر دشت‌ها و صنعت قوی دامداری و کشاورزی این استان حس خواهید کرد. طعم متفاوت و تازگی غذاها نشان از سلامت و مغذی بودن خوراکی‌های این استان جنوبی است. در این مقاله تعدادی از محبوب‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهای محلی استان فارس را به همراه طرز تهیه برای شما گرد آورده‌ایم.

بسیاری از افراد، علاقمند به چشیدن غذاهای مختلف در نقاط مختلف دنیا هستند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به چشیدن غذاهای مختلف علاقمندید، همین حالا بار و بندیل سفر ببندید و با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز، چند روزی میهمان این شهر زیبا با غذاهای خوشمزه آن باشید.

غذاهای محلی استان فارس

غذاهای-محلی-استان-فارس

از خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی استان گل و بلبل کشور، می‌توان به لالک بادمجان، آش سبزی، گبوله، پی پخ جهرمی، پلو اسفندی، شله ماشکی، رب پلو، آبگوشت ترش، پلو ترش و کوفته ریزه اشاره کرد که بر اساس تقسیم شهری استان فارس بررسی می‌کنیم.

غذاهای محلی شیراز

در سفر به استان فارس، لذت چشیدن غذاهای محلی و مخصوص شهر شیراز را به هیچ وجه از دست ندهید. طعم و عطر بی‌نظیر و دلنشین این غذاها تا مدت‌ها بعد از سفر در گوشه‌ای از ذهن شما جا خوش کرده و خاطرات به یاد ماندنی سفر را برای شما تداعی خواهند کرد. در ادامه همراه ما باشید تا لیستی از غذاهای محلی شیراز را در اختیار شما قرار دهیم.

· کلم پلو:

کلم پلو

کلم پلو، غذایی محبوب و لذیذ است که به روش‌های مختلفی در سراسر ایران طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن مربوط به شهر شیراز است. این غذای لذیذ ترکیبی از کلم، برنج، سبزی و ادویه‌های مختلف می‌باشد. ترکیب منحصر به فرد سبزی این غذای شیرازی، هیچ شباهتی به سایر پلوهای سبزی‌دار نداشته و وجود آن، طعم غذا را دلچسب و لذیذتر می‌کند. همچنین کلم استفاده شده در کلم پلو شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را کلم سنگ یا قنبید نیز می‌نامند. پیشنهاد می‌کنیم شیراز را بدون خوردن کلم پلو شیرازی ترک نکنید.

· شکر پلو:

شکر پلو

غذایی سنتی، اصیل و ایرانی است که به طور معمول در مجالس مهمی مانند عروسی و یا عزا، به همراه گوشت بره و یا گوشت گوسفندی سرو می‌شود. اگر شما هم طرفدار غذاهای شیرین هستید، قطعا عاشق این غذای لذیذ شیرازی خواهید شد. برای تهیه این غذای لذیذ، از برنج، شکر، خلال نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، گلاب، زعفران، نمک، روغن و زردچوبه استفاده می‌کنند.

· قنبر پلو:

قنبر پلو

غذایی محبوب و قدیمی که در گذشته بیشتر در مراسمات پخته می‌شد. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوشت چرخ کرده، کشمش پلویی، شیره انگور، پیاز، زعفران و آرد نخودچی است. طعم ترش و شیرین این غذا، تجربه‌ای متفاوت از طعم غذاهای شیرازی را برای شما رقم خواهد زد.

· لوبیا پلو شیرازی:

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو از جمله غذاهای محبوب ایرانی است که در اغلب شهرهای مختلف و به روش‌های گوناگون طبخ می‌شود. این غذا در شیراز با استفاده از لوبیا چیتی، شوید، کره و روغن حیوانی پخته و به همراه مرغ زعفرانی و یا گوشت چرخ کرده و یا کوفته قلقلی طبخ شده و برای خوردن به همراه ماست یا سالاد شیرازی بر سر سفره‌ها قرار می‌گیرد.

· دمپخت شیرازی:

دمپخت شیرازی

دمپخت یکی دیگر از غذاهای لذیذ شیرازی است که معمولا به شکل‌های گوناگون و در جاهای مختلف کشور طبخ می‌شود. این غذای خوش طعم در شیراز با استفاده از انواع گوشت (گوشت مرغ، گوسفند و یا گوساله)، برنج، سیر، پیاز، کلم قمری یا کلم برگ، سبزی‌های مختلف، هویج، عدس، لوبیا، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. طعم خوش این غذا جزو طعم‌هایی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

· هویج پلو شیرازی:

هویج پلو شیرازی

هویج پلو یکی از غذاهای محبوب شیرازی‌ها است که با استفاده از هویج، شکر، گوشت چرخ کرده، برنج، زعفران، دارچین، پیاز و نمک پخته می‌شود. این غذا طرفداران زیلدی داشته و به طور معمول در مهمانی‌ها پخته می‌شود.

· شیرازی پلو:

شیرازی پلو

شیرازی پلو غذایی سنتی و مخصوص شیراز است که با استفاده از برنج، بادمجان، مرغ، زعفران، ماست، زرشک، نمک و فلفل، تخم مرغ و گاهی زیره درست می‌شود. شیرازی پلو را با نام ته چین مرغ و بادمجان نیز می‌شناسند و معمولا به همراه سالاد شیرازی و یا ماست سرو می‌کنند.

· پاچه پلو شیرازی:

پاچه پلو شیرازی

پاچه پلو شیرازی، غذایی پرکالری و چرب که معمولا در فصل زمستان و برای صبحانه یا ناهار خورده می‌شود. اگر شما هم از طرفداران کله پاچه هستید، بدون شک عاشق این غذا خواهید شد! این غذای لذیذ در شیراز به دو صورت طبخ می‌شود و برای طبخ آن به برنج، لپه، کشمش و گوشت چر، زعفران و سرکه شیره نیاز خواهید داشت.

· آش سبزی:

آش سبزی

یکی از آش‌های سنتی و محلی است که طرفداران بسیاری داشته و به طور معمول در صبحانه میل می‌شود. وجود گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی خوش طعم در این آش، آن را به یکی از آش‌های مقوی و لذیذ شیراز تبدیل کرده است.

· آش انار:

آش انار

آش انار، آشی خوشمزه و لذیذ و مخصوص شب یلداست. این آش لذیذ، در شیراز با استفاده از گوشت چرخ کرده قلقلی و به صورت مجلسی درست می‌شود. البته این آش به روش‌های متفاوت در شهرهای مختلف ایران نیز پخته می‌شود، برای مثال آذری‌ها این آش را با استفاده از گوشت چرخ کرده درست می‌کنند، گیلانی‌ها آش انار را بدون استفاده از گوشت درست کرده و یزدی‌ها ترجیح می‌دهند تا این آش لذیذ را با رب انار و لبو برای شب یلدا درست کنند.

· آش ماست:

آش ماست

این آش یکی از محبوب‌ترین آش‌های شیراز اسن که با استفاده از برنج، گوشت، پیاز داغ، لپه، سبزی و ماست پخته می‌شود. تجربه خوردن آش ماست در یک روز سرد زمستانی می‌تواند بسیار لذت بخش و خاطره انگیز باشد.

غذاهای محلی شهر کازرون

کازرون هفتمین شهر بزرگ استان فارس است که مجموعه زیبایی از بناهای تاریخی و آثار دیدنی را در خود جای داده است. فرهنگ متنوع این شهر زبانزد فارس نشینان است و شبیه ضرب‌المثل خودشان، در هر منطقه غذا‌ها و فرهنگ متفاوتی را می‌توان مشاهده کرد. وجود مراتع کشاورزی در اطراف این شهر گرم و خشک، باعث استفاده زیاد از سبزیجات در غذاهای محلی شهر کازرون شده و هنرمندان این شهر در پخت غذاهای محلی شهر کازرون، از غلات و سبزیجات بهره بالایی می‌برند. غذاهای کازرون مفید و خوش طعم هستند و بخش بزرگی از آش‌های متنوع را می‌توان در رژیم غذایی این شهر دید.

از غذاهای خوش پخت و معروف کازرون می‌توان به لالک بادمجان، گبوله و آش سبزی کازرونی اشاره کرد.

  • لالک بادمجان

لالک-بادمجان

لالک از مواد اصلی این غذای لذیذ و مقوی است که همان بلغور گندم است. به دانه‌های خرد شده گندم در کازرون لالک و در خوزستان درشته گفته می‌شود. این غلات مفید در پخت بسیاری از غذاهای ایرانی نقش دارد.

لالک بادمجان کازرونی از ترکیب لالک، برنج، بادمجان، هویج، مرغ، شوید، روغن، سیر، ترخون، ریحان، نعناع و سیر سبز تهیه می‌شود. از مواد اولیه این غذا می‌توان حدس زد که تا چه حد خوشمزه و خوش عطر است. در طبخ لالک بادمجان ابتدا بلغور‌ها را تفت داده و برشته می‌کنند و سپس سبزیجات و سیر را اضافه کرده و با آب می‌جوشانند. این غذای بی‌نظیر در کنار بادمجان و پیاز سرخ شده فوق‌العاده خواهد بود.

  • گبوله:

گبوله

یکی از خوردنی‌های فوق‌العاده خوشمزه و حلیم مانند کازرون، صبحانه سنتی گبوله است. گبوله به خوبی نشانگر کشاورزی قوی و گیاهان دارویی سرشار در کازرون است. این صبحانه از ترکیب آرد گندم و روغن به همراه گل‌های خشک شده بابونه درست می‌شود که برای تجربه طعمی متفاوت عالی است. در هنگام طبخ، ابتدا آرد را تفت داده و آب اضافه می‌کنند. سپس روغن و بابونه را اضافه کرده و با حرارت ملایم، مرتب هم می‌زنند. گبوله را می‌توان با خلال پسته و بادام تزئین کرد.

  • آش سبزی کازرونی:

آش-سبزی-کازرونی

در بخش آش‌های کازرون یکی از از لذیذترین آش‌ها را انتخاب کردیم تا با آن آشنا شوید. آش سبزی کازرونی از مواد اولیه مقوی و بسیاری تشکیل شده است. در پخت این آش از برنج، لوبیا، عدس، گوشت قرمز دنبه‌دار، ترخون، سیر، دارچین، شوید، سیر سبز و آرد استفاده می‌شود.

در طرز تهیه، عدس و لوبیا را بعد از پخت میکس کرده و به برنج دم کشیده با شوید اضافه می‌کنند. گوشت پخته شده با سیر و پیاز را ریش ریش کرده و پس از اضافه کردن به میکس حبوبات می‌پزند. این آش باید به قوام بالا و حالت کشسانی برسد. در سفر به استان فارس چشیدن این آش بی‌نظیر را از دست ندهید.

کازرون علاوه بر غذاهای خوشمزه جاذبه‌های دیدنی زیبایی نیز داشته و میزبان خوبی برای میهمانان خود خواهد بود. پس همین حالا با اجاره ویلا در کازرون لذت یک سفر به‌یادماندنی در شهر زیبای کازرون را به خودتان هدیه کنید. در ضمن خوردن آش سبزی کازرونی را فراموش نکنید!

غذاهای سنتی جهرم

جهرم دومین شهر بزرگ استان فارس است که آب و هوایی نیمه خشک دارد. این شهر همچنین بزرگ‌ترین باغ شهر کشور است و تولیدات کشاورزی آن در حوزه مرکبات و نخلستان‌ها رتبه بالایی دارد. از غذاهای خوش‌عطر این شهر سرسبز، می‌توان به پی پخ، تیتالو، آش ماست، آش الوک، کوفته سبزی جهرمی، قیمه جهرمی، کلم پلو و کوفته ریزه جهرمی اشاره کرد.

  • پی پخ جهرمی:

پی-پخ-جهرمی

این غذای سالم و ساده که به پیتزای جهرمی شهرت دارد، با استفاده از برگ‌های اسفناج و پیازچه طبخ می‌شود. برای درست کردن پی پخ، سبزیجات را تفت داده و لای خمیری پهن می‌ریزند. پخت خمیر پی پخ جهرمی با استفاده از تنور یا فر انجام می‌گیرد.

این غذا در واقع غذای محلی کرمانی‌هاست که معمولا با ماست میل می‌شود.

  • قیمه جهرمی:

قیمه-جهرمی

تفاوت قیمه جهرمی با قیمه سایر شهر‌های کشور، طبخ طولانی‌تر و له کردن قیمه در مرحله آخر است. همچنین در این قیمه بر خلاف قیمه‌های دیگر از لپه استفاده نمی‌شود. برای پخت قیمه جهرمی پیاز داغ، گوشت، لوبیای سفید، نخود و ادویه‌جات تازه را به هم اضافه کرده و می‌پزند و در آخر میکس می‌کنند. قابل ذکر است که در بین غذاهای سنتی جهرم، قیمه این شهر مشهور‌ و منحصر‌به‌فرد است. معمولا به هر رستوران گردشگری در جهرم که بروید قیمه جهرمی را خواهید یافت.

  • کوفته ریزه جهرمی:

کوفته-ریزه-جهرمی

این غذای محبوب و خوش طعم از ترکیب نخود، ماش، برنج خیس کرده، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته و پیاز طبخ می‌شود. پس از تهیه خمیر کوفته سبزیجات معطری مثل ریحان و شنبلیله اضافه کرده و با آب و رب می‌پزند. کوفته ریزه جهرمی فوق‌العاده خوش عطر و طعم است و در اکثر میهمانی‌های این شهر سرو می‌شود.

همچنین جهرم شیرینی‌های معروفی چون رنگینک، حلوای خارک، حلوای خرمایی، خرما کنجدی و نان مشت دارد که در سفر به این شهر تاریخی باید امتحان کنید.

غذای محلی داراب فارس

شهرستان داراب با قدمتی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد و پنجمین شهر بزرگ این استان است. آب و هوای داراب خشک است و بارش کمی دارد. اما وجود باغ‌های انار سرخ در این منطقه نشانگر کشت دیم موفق و ارگانیک است. ترش و تر بودن در غذاهای محلی داراب فارس شهره است. از مشهورترین غذاهای داراب گرمک با باقاله و باقاله‌ زیر آتشی، کشک بادمجان و پلوترش دارابی را می‌توان نام برد.

  • پلوترش دارابی:

پلوترش-دارابی

مواد لازم برای تهیه این پلوی خوشمزه: برنج، کلم قمری (سر و برگ و ساق)، گوشت گوسفند چربی‌دار، سیر، نعناع تازه ،رب انار(یا آبغوره و شکر یا آب نارنج و شکر) است که در تازه‌ترین حالت استفاده می‌شوند. در پخت پلو ترش دارابی ظرافت و زمان زیادی نیاز است و معمولا این غذا برای میهمانی‌ها سرو می‌شود.

برای پخت این غذا، در ابتدا کلم‌ها را در آب گوشت جوشانده و با سیر و ریحان پر می‌کنند. در مرحله دوم، کلم‌ها را کنار برنج دم کرده و در نهایت با گوشت میل می‌شود. البته می‌توان از این ترکیب دمی در وسط برنج نیز استفاده کرد و کلم‌های پر را به همراه گوشت در وسط برنج قرار داد.

غذای محلی صفاشهر

صفا شهر بلندترین و سردترین شهر استان فارس است که به بام فارس نیز شهرت دارد. بخش زراعی و دامداری صفارود به علت وجود چند چشمه، قوی و فعال است و انواع محصولات لبنی و کشاورزی در این شهر وجود دارد. از غذاهای هنرمندانه این شهر می‌توان به رب پلو، آش سبزی و پنی نخود اشاره کرد.

  • رب پلو:

رب-پلو

برای پخت رب پلو که اصالتا شیرازی است از برنج، مرغ، گردو، پیاز، رب انار، کشمش و چوب دارچین استفاده می‌کنند. تفاوت این غذا با فسنجان در ترکیب رب با پلو و وجود کشمش است. در روش تهیه این غذا، مرغ را با پیاز سرخ کرده و با دارچین و آب جوش می‌پزند. سپس رب و گردو را اضافه کرده و پس از پخت ریش ریش می‌کنند. در انتها مواد را به برنج نیم‌پخت و آبکش شده اضافه کرده و باهم دم می‌کنند. ظاهر سرخ و فریبنده این غذای شیرین بسیار اشتها آور است.

غذای محلی ممسنی

غذای-محلی-ممسنی

ممسنی یکی از شهر‌ستان‌های لرنشین استان فارس است که کشاورزی فعالی دارد. در واقع منطقه‌ای که ممسنی در آن ایجاد شده، اولین بار به خاطر وجود مراتع غنی مورد توجه اقوامی که دارای معیشتی مبتنی بر کشاورزی و دام‌ داری بودند، قرار گرفت. این شهرستان محبوب و دیدنی جاذبه‌های متنوعی برای هدیه حس خوب به گردشگرانش دارد که یکی از این جاذبه‌ها، غذای محلی ممسنی و جشنواره‌های برگزار شده در این شهرستان است. برای گشت و گذاری کامل در این شهر تاریخی، چشیدن غذاهای بی‌نظیر فارس و اقامتی به‌یادماندنی، به سفر بروید.

از اصلی‌ترین غذا‌های طبخ شده در این منطقه غذاهای غلات‌دار هستند. شله ماشکی یا آش ماست محبوب‌ترین غذای محلی ممسنی در بین مردم است. این غذا، غذای بومی کهگلویه و بویراحمد است.

  • شله ماشکی:

شله-ماشکی-غذاهای محلی استان فارس

مردم کهگلویه و بویراحمد شله ماشکی را پس از اولین بارش و بر حسب رسومات دیرینه می‌پزند. در پخت این آش خوشمزه از ماش، برنج، گوشت، پیاز، دانه خشک شده انار(ناردون) و کنجد استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا انار، پیاز و کنجد را میکس کرده و کنار می‌گذارند. پس از پخت ماش و جدا شدن پوست آن برنج دمی را به ماش اضافه کرده و مواد میکس‌شده را با آن مخلوط می‌کنند. در نهایت و پس از پخت یک ساعته، آش ماش فوق‌العاده خوشمزه آماده است.

غذای محلی اقلید فارس

غذای-محلی-اقلید-فارس-غذاهای محلی استان فارس

یکی از دیدنی‌ترین شهر‌های استان فارس، شهرستان اقلید است که طبیعتی بی‌نظیر و جاذبه‌های چشم‌نوازی دارد. از نظر تاریخی نیز اقلید جزو شهر‌های کهن کشور بوده و بسیاری آثار تاریخی در خود جای داده است. از هر کس که بپرسید، آبگوشت ترش را محبوب‌ترین و مشهور‌ترین غذای محلی اقلید فارس می‌داند. این غذا از ترکیب خوشمزه گوشت، پیاز، رب گوجه، سبزی معطر، لواشک ترش، رب انار، آلو بخارا، گوجه سبز، نخود و لوبیا تهیه می‌شود. برای پخت گوشت و نخود و لوبیا را پخته و در نیم ساعت آخر باقی مواد را اضافه می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد آبگوشت‌های متفاوت را تجربه کنید، به صفارود و اقلید فارس بروید.

غذای محلی شهرستان آباده

آب و هوای این منطقه به صورت استپی بوده و خشک است. آباده یکی از شهر‌های معروف استان فارس است که برای بیابان نوردان محبوب است. یکی از غذا‌های خوش‌طعم این شهر پلو اسفندی است که برای تهیه‌ی آن‌ از چندین نوع غلات استفاده می‌کنند.

  • پلو اسفندی:

پلو اسفندی

آشپزهای این استان معمولا این غذای سنتی را در اوایل اسفند ‌ماه با استفاده از عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره‌ی سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی)، طبخ می‌‌کنند. انواع لوبیای استفاده شده در این غذا بر حسب ذائقه متفاوت است.

پلو اسفندی به آش اسفندی هم معروف است و طعم جالب چندین غلات در کنار یکدیگر به همراه ادویه‌ی پلویی طعمی مطبوع و لذیذ را ایجاد می‌کنند. در روش پخت این غذای محلی شهرستان آباده، غلات را به طور جداگانه می‌پزند و برنج پخته شده را آب گوشت میخک دار اضافه می‌کنند. پس از پخت و جوشیدن غلات را اضافه کرده و دم می‌کنند و در آخر با کره کرمانشاهی میل می‌کنند.

سفری خوشمزه به استان نارنج‌ها و صرف غذاهای محلی استان فارس

سفری-خوشمزه-به-استان-نارنج‌ها-غذاهای محلی استان فارس

همانطور که خواندیم استان فارس یکی از متنوع‌ترین و دیدنی‌ترین استان‌های کشور از لحاظ گردشگری و وجود غذاهای محلی است. در سفر به این استان زیبا تجربه طعم‌های متفاوت را از دست ندهید. ترکیب مقوی‌ترین مواد در طعم‌های دلپذیر را با سفر به شهرستان‌های گردشگری استان فارس تجربه خواهید کرد. همچنین می‌توانید از مواد اولیه مرغوب خریداری کرده و در بازگشت به خانه از این طعم‌های دوست داشتنی خلق کنید. لیدوماتریپ با اجاره سوئیت در فارس کنار شماست تا تمامی این حس‌های دلچسب را تجربه کنید و زمان کافی برای گردش جاذبه‌های گردشگری و خوردنی استان فارس داشته باشید.

۴.۲/۵ - (۲۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *