شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز قشم

خیلی ها اصلا فکر نمی کنند که در کیش شهری شگفت انگیز وجود داشته باشد که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی گردد. جزیره کیش برای اکثر کسانی که به این جزیره سفر می کنند یک جزیره تفریحی و خرید و تماشای ساحل است اما با کمی تحقیق درمورد کیش می توانند با یک اثر تاریخی بسیار قدیمی رو به رو شوند.

شاید باورش برایتان سخت باشد که این قنات تصفیه طبیعی داشته است و جالب تر از همه تصفیه آب توسط مرجان های دریایی انجام می شد. اما این شهر اعجاب انگیز دقیقا چگونه است؟ با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا بیش از پیش با شهر زیرزمینی کاریز آشنا شوید.

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش

۲۵۰۰ سال پیش، قنات هایی در این شهر زیرزمینی ساخته شده که عمق آن به  ۱۶ متر می رسد. بنابراین می توان گفت که ساخت قنات اولین بار توسط معماران ایرانی در چندین سال قبل در شهر زیر زمینی کاریز انجام شده است. این قنات حاصل آثار معماران ایرانی است که امروزه هم شاهد آن در بعضی شهرها هستید.

قنات کاریز در جزیره کیش واقع شده و امروزه هم از مناطق گردشگری و دیدنی کیش به حساب می آید. معماری داخلی آن بسیار جالب است چرا که سقف این قنات زیرزمینی از فسیل صدف ها و مرجان های دریایی پوشیده شده است. هم چنین در شهر زیرزمینی کاریز یک مسجد با نمازخانه وجود دارد که به گفته باستان شناسان به دوران اسلامی باز می گردد.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

آب کاریز از دو منطقه باغو و صفین سرچشمه می گیرد و بقیه آب این قنات از طریق بارندگی های فصلی پر شده است. در مجموعه ۲۷۴ چاه آب وجود دارد که ۷۴ چاه آن در کاریز قرار گرفته شده است. آبی که در این قنات وجود دارد حاصل بارندگی های سالانه است که در قنات ذخیره می شود. همچنین سقف مرجانی قنات کاریز در گذشته بستر آب دریا بوده که بعدا به این شکل تبدیل شده است. در ادامه بیشتر درمورد این شهر زیرزمینی و پر رمز و راز کاریز صحبت خواهیم کرد.

تصاویر شهر زیرزمینی کاریز

امروزه قنات کاریز با تغییر زیرساخت های معماری به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره  کیش تبدیل شده  است و ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. شهر زیرزمینی کاریز در گذشته محل ذخیره آب های شیرین بوده که مردمان جزیره کیش نیز از آن استفاده می کردند. این شهر زیر زمینی شامل قسمت های مختلفی از جمله رستوران، صنایع دستی ایران و جهان، موزه و… می باشد. ما در این قسمت چند نمونه از تصاویر شهر زیر زمینی کاریز را برای شما به نمایش گذاشته ایم.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش

سقف شهر زیرزمینی کاریز

فسیل صدف

همانطور که پیش تر اشاره شد، قنات کاریز در بستر دریا بوده و بعد ها ساختار این قنات تغییر پیدا کرد و سقف آن با فسیل های مرجانی و آبزیان دریای خلیج فارس پوشیده شد. طبق تحقیقاتی که از دانشگاه مونیخ بر روی این فسیل ها انجام شده است، به طور تقریبی ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند.

سقف مرجانی کاریز، حدود ۷ متر قطر دارد.در این سقف فسیل آبزیان دریایی مثل صدف و مرجان را می بینید که جا خوش کرده است. شهر زیر زمینی کاریز اکنون با سرمایه گذاری بخش خصوصی به یک جاذبه گردشگری تفریحی تبدیل شده است و نمای سقف ان بانورپردازی های زیبا، چهره متفاوتی را به خود گرفته است. جالب است بدانید که آب جاری کانال ها به وسیله مرجان ها تصفیه می شدند و سالم و تمیز و قابل شرب بودند به همین سبب در گذشته که امکانات تصفیه آب نبود این امر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

هوای خنک شهر زیر زمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز کیش

همانطور که می دانید هوای کیش در اغلب روز های سال گرم است. اما شهر زیر زمینی کاریز برخلاف هوای کیش در طول سال هوای خنک دائمی دارد و شما می توانید در هر موقع از سال که خواستید به آنجا بروید و  از داخل این شهر زیرزمینی، بازدید کنید.

جالب است بدانید دمای کاریز ۱۰ الی ۱۲ درجه با پایین تر از دمای بیرون می باشد. خنکی دمای هوا باعث شیرینی آب درون کاریز می شد و به دلیل دور بودن از نور مستقیم آفتاب، اتاق ها و دالان هایی برای سکونت وجود داشته است. نا براین از مهمترین ویژگی های کاریز کیش، همین خنکی هوای داخل قنات است که بسیار دلچسب است. همین امر باعث شده تا دمای آب متعادل باقی بماند و کیفیت آن برای نوشیدن کم نشود.

رزرو آنلاین هتل در کیش

ساعات بازدید در شهر زیرزمینی کاریز در کیش:

این مجموعه گردشگری از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب به روی همگان باز است و در هر موقع از سال که به کیش سفر کنید، می توانید ازشهر زیرزمینی کاریز دیدن کنید.

آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش:

جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حدفاصل میان میدان المپیک و میدان فارور، شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش، سرزمینی به جامانده از تاریخ

شهر تاریخی کاریز کیش

بافت فسیلی شهر کاریز باعث شده تا این مجموعه به یکی از جاذبه های تاریخی کیش تبدیل شود. این قنات قدمتی چندین ساله دارد و می توان آن را  از یکی از آثار تاریخی مهم ایران به حساب آورد. فرقی نمی کند چه موقع از سال به این شهر سفر می کنید، چرا که همیشه آب و هوای خنک و دلپذیری در این مجموعه حاکم است. در کل می توانید در سفر به کیش از شهر زیرزمینی کاریز دیدن کنید و از نزدیک به قدمت آن پی ببرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *