راهنمای کامل سفر به قشم

راهنمای سفر به قشم

قشم به سرزمین عجایب هفت‌گانه معروف است. عجایبی که هر یک به تنهایی دلیل خوبی برای سفر به قشم هستند تا برای دیدن آن از نزدیک به آن سفر کنیم. در این مقاله می‌خواهیم سفری مجازی به قشم داشته باشیم و راهنمای سفر به قشم را بدانیم. در جزیره قشم جاذبه های طبیعی سحرانگیز، بنادر زیبا ، سواحل مرجان تماشایی و جزایر با چشم انداز های فوق العاده و مثال زدنی به قدری زیاد هستند که شاید اگر بگوییم که این جزیره توریستی جنوب ایران به اندازه یک کشور جا برای دیدن دارد خیلی  هم اغراق نکرده ایم.

اینکه در سفر به قشم از کجاها دیدن کنیم، طعم چه غذاهایی را بچشیم، در کجا اقامت کنیم و هر چیزی که فکرش را می‌کنید که برای سفر به قشم نیاز است تا آن را بدانید در این مقاله راجع به آن صحبت خواهیم کرد. آماده سفر به قشم هستید؟ پس تا پایان مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

قشم گردی را از کجا شروع کنیم؟

قشم گردی را در راهنمای سفر به قشم از کجا شروع کنیم

سفر کردن برای همه ما کار لذت‌بخش و هیجان انگیزی است. چند روز قبل از سفر چمدانمان را می‌چینیم و به این فکر می‌کنیم که قرار است به کجا برویم و چه کارهایی در سفرمان بکنیم. مدام در گوگل می‌چرخیم و به دنبال کشف چیزهایی هستیم که در سفرمان آن را تجربه کنیم.

احتمالاً شما هم که قصد سفر به قشم را دارید به دنبال این هستید که برنامه سفر مشخصی برای سفرتان به قشم داشته باشید. این راهنمای سفر به قشم همه چیز را برای شما برنامه‌ریزی خواهد کرد. نکته ای که اول از همه دوست دارم به شمابگویم این است که بهتر است یک روز از سفر خود را به بازدید از جزایر نزدیک قشم اختصاص دهید که بهترین و زیباترین آنها جزایر ناز است و می توانید از بالای این جزیره دیگر جزایر منطقه، لارک و هرمز را ببینید و از تماشای آنهمه زیبایی غرق در لذت شوید. جزایر ناز در فاصله کمی از قشم قرار دارند که مسیر ارتباطی این دو جزیره با هم از طریق باریکه ای از خشکی است که هنگام جزر برای مدت کوتاهی سراز آب بیرون می آورد و سپس هنگام مد به زیر آب می رود و چون جزایر ناز با دیواره های سنگی احاطه شده اند تنها راه رفتن به این جزیره همین باریکه می باشد.

اجاره روزانه خانه در قشم

آب و هوای جزیره قشم چگونه است؟

آب و هوای جزیره قشم

آب و هوای گرم و مرطوب جزیره قشم چیزی نیست که از آن بی خبر باشیم. همه شهرهای جنوبی کشور آب و هوایی گرم دارند و خبری از زمستان سرد و برف و کولاک نیست. هوا یا گرم و سوزان است یا فقط کمی معتدل‌تر شده است. با این حال چیزی که در سفر به قشم آزاردهنده است بیشتر از هوای گرمش رطوبت آن است.

به طور کلی دمای هوای قشم در سردترین و گرم‌ترین روزهای سال بین ۱۶ تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد متغیر است. هوای گرم و شرجی قشم در روزهای گرم تابستان چیزی نیست که هر کسی بتواند آن را تحمل کند و برای بیشتر افراد این شدت از گرما بسیار آزاردهنده است.

نقشه جزیره قشم

بهترین زمان سفر به قشم

بهترین زمان سفر به قشم

اینکه بهترین زمان برای سفر به قشم کی است بستگی به انتخاب شما دارد. بهترین زمان برای سفر به قشم از نظر شما چه زمانی است؟ زمانی که همه چیز در ارزان‌ترین حالت خودشان هستند؟ یا زمانی که هوای بهاری و معتدل فرصت یک قشم گردی جانانه را برایتان فراهم کرده است؟

اگر بخواهیم راجع به بهترین زمان سفر به قشم از لحاظ آب و هوایی بگوییم پاییز و زمستان بهترین فصلی است که می‌توانید به قشم سفر کنید. از اوایل پاییز که کم‌کم هوا معتدل‌تر می‌شود و دیگر از گرمای سوزان تابستان خبری نیست می‌توانید به قشم سفر کنید. آب و هوای قشم تا اوایل بهار همچنان معتدل است حالا یا کمی گرم‌تر یا کمی خنک‌تر. با شروع فصل‌های خنک‌تر قشم فصل سفر به قشم هم شروع می‌شود.

کم نیستند کسانی که کل تابستان را صبر کرده‌اند به امید خنک شدن هوا تا سفری به دل این جزیره عجایب هفت‌گانه داشته باشند. احتمالاً خودتان هم حدس زده‌اید که شروع فصل خنک قشم و زیاد شدن تعداد مسافرانی که راهی سفر به قشم هستند همه چیز برای سفر به قشم گران‌تر می‌شود. از قیمت بلیط هواپیما بگیر تا رزرو اقامتگاه و هر چیزی که فکرش را بکنید!

رزرو هتل و هتل آپارتمان در قشم

راهنمای سفر به قشم و جاهای دیدنی آن

شاید جذاب‌ترین بخش این راهنمای سفر به قشم همین دیدنی‌های قشم باشد. دیدنی‌هایی که هر یک به قدری جذاب و خاص هستند که قشم را به سرزمین عجایب هفت‌گانه معروف کرده است. در ادامه گشتی در میان جاهای دیدنی قشم و جزایر اطراف آن خواهیم زد تا بیشتر با این سرزمین آشنا شویم.

– تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از جاذبه های گردشگری جزیره قشم

برسیم به اولین جاذبه دیدنی در قشم که یکی از عجایب هفت‌گانه قشم هم به‌حساب می‌آید. تنگه چاهکوه از آن دسته از دیدنی های قشم است که زیبایی‌های آن را نه می‌شود گفت و نه می‌شود شنید، بلکه فقط باید به آن سفر کرد و آن را از نزدیک دید. این تنگه در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار گرفته است.

تنگه‌ای با عمق ۱۰۰ متر که طی میلیون‌ها سال بر اثر فرسایش توسط باد و باران به این شکل درآمده و تبدیل به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی قشم شده است. اما اگر برایتان سؤال شده که چرا به این دره تنگه چاهکوه گفته می‌شود باید بدانید که وجود چاله‌ها و حفره‌های زیادی که در این تنگه وجود دارد باعث شده تا به این تنگه چاهکوه گفته شود.

تأمین آب شیرین و آشامیدنی یکی از دغدغه‌های مردم بومی این منطقه از زمان‌های قدیم بوده است. هنگام بارش باران این چاله‌ها پر از آب می‌شدند و آب آشامیدنی مردم به این صورت تأمین می‌شد. البته در مسیر این تنگه که حرکت می‌کنید متوجه چاه‌هایی می‌شوید که توسط ساکنین قدیمی روستای اطراف این تنگه کنده شده‌اند. این چهار چاه دست کند برای ذخیره آب استفاده می‌شدند و جلوه‌ای زیباتر به این تنگه داده‌اند و البته که قدمت بسیار زیادی هم دارند.

در این تنگه هرچقدر بیشتر به سمت جنوب حرکت می‌کنید فاصله بین دو دره کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که دیگر به‌سختی می‌توان رنگ آسمان را از میان تنگه دید. در بازدید از تنگه چاهکوه قشم حتماً دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید. به هر طرف این تنگه که نگاه می‌کنید سوژه‌هایی خاص و جذاب برای عکاسی خواهید دید و می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده زیبایی در این تنگه بگیرید.

– دره ستارگان قشم

دره ستارگان از جاذبه های راهنمای سفر به قشم

هیچ راهنمای سفر به قشمی بدون بازدید از دره ستارگان قشم کامل نیست. دره ستارگان را می‌توان دومین جاذبه گردشگری قشم دانست که در این مقاله معرفی می‌شود و جزو عجایب هفت‌گانه این جزیره است. دره ستارگان در شرق جزیره قشم و در نزدیکی روستای برکه خلف واقع شده است.

این دره نیز درست مثل تنگه چاهکوه طی سال‌ها با باد و باران فرسایش پیدا کرده و حالا تبدیل به این پدیده فوق‌العاده جذاب شده است. کوه‌ها و صخره‌هایی که به‌مرور زمان تغییر شکل داده‌اند و حالا تبدیل به این مکان خیره کننده شده‌اند. بومیان منطقه اعتقاد دارند که دره ستارگان بر اثر برخورد یک ستاره با زمین به این شکل درآمده و اصلاً علت نام‌گذاری این دره به “دره ستارگان” وجود چنین باوری است.

یکی دیگر از عجایب این دره که بومیان راجع به آن می‌گویند این است که این دره در شب ها محل رفت‌وآمد اجنه و ارواح است. برای همین هیچ یک از بومیان بعد از غروب آفتاب به هیچ عنوان پا به این دره نمی‌گذارند. علت وجود این باور صداهای عجیبی است که هنگام شب در این دره شنیده می‌شود. البته دانشمندان علت شنیده شدن این صدا را وزش باد از میان صخره‌ها و حفره‌هایی می‌دانند که در این دره وجود دارد.

– جنگل حرا، تنها جنگل دریایی ایران

جنگل حرا از جاهای دیدنی قشم

جنگلی ۷ هزار هکتاری که از میان آب‌های شور سر بیرون آورده است. این جنگل پوشیده از درختان مانگرو است. درختانی که به طرز عجیبی آب شور دریا را گرفته و تبدیل به آب شیرین مصرفی خود می‌کنند و توانسته‌اند این همه سال در آب شور دریا به حیات خود ادامه بدهند. برای دیدن این جاذبه گردشگری قشم باید هنگام مد دریا با قایق به آن جا بروید.

برای بازدید از این جنگل تنها چند ساعت زمان خواهید داشت. چون با جزر دریا این منطقه خالی از آب می‌شود و تنه همه درختان هم دیده خواهند شد. این جنگل وقتی خالی از آب است هم دیدنی است اما برای برگشت باید تا مد دریا صبر کنید تا دوباره بتوانید با قایق به داخل جزیره قشم برگردید. برای دیدن جنگل حرا باید به سمت غرب جزیره قشم بروید و با قایق به سمت جنگل‌های حرا حرکت کنید.

– دره تندیسهای قشم

دره تندیس ها از خاص ترین دیدنی ها در راهنمای سفر به قشم

به سمت جنوب جزیره که حرکت می‌کنید، نرسیده به روستای برکه خلف خروجی دره تندیس ها در قشم را خواهید دید. دره تندیس‌ها از جاذبه‌های طبیعی می‌باشد که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. وارد این دره که می‌شوید صخره‌های بزرگی خواهید دید که هر یک شبیه به یک مجسمه و یا سردیس یک انسان هستند.

نه اشتباه نکنید این مجسمه‌ها کار دست انسان نیست بلکه صخره‌ها طی چندین سال با آب و باد و دیگر عوامل طبیعی فرسوده شده‌اند و به این شکل درآمده‌اند. چیزی که در این دره بسیار جالب است وجود صدف‌هایی است که در میان صخره‌ها به چشم می‌خورد. این صدف‌ها دلیلی بر این هستند که روزگاری تمامی این دره زیر آب بوده و خبری از خشکی نبوده است.

– بازدید از غار نمکدان در راهنمای سفر به قشم

غار نمکدان در لیست دیدنی های راهنمای سفر به قشم

بازدید از یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان آن هم در قشم واقعاً لازمه یک راهنمای سفر به قشم است. در غرب جزیره قشم به سمت روستای سلخ که حرکت می‌کنید بعد از رسیدن به روستا به این غار نمکی خواهید رسید.

این غار ۶۴۰۰ متر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی در جهان به حساب می‌آید. طی آزمایشاتی که بر روی نمک‌های این غار انجام گرفته نشان می‌دهد که نمک‌های این غار ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی در قشم

– سد گوران قشم

گوران قشم از روستاهای قشم

روستای گوران در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته است. این روستا در زمان‌های قدیم محل زندگی زرتشتیان بوده و به آن گبران گفته می‌شده که حالا به گوران تغییر پیدا کرده است. یکی از اصلی‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا سد گوران است. اما چیزی که این سد را خاص کرده این است که هر قسمت این سد مربوط به یک دوره تاریخی می­باشد. سد گوران در دوران هخامنشیان پی‌ریزی شده، در دوران ساسانیان تاج آن ساخته شده و نهایتاً در دوران پهلوی ساخت سد گوران تکمیل می‌شود. اما جذابیت این روستا فقط به این سد برنمی‌گردد. هنر لنج سازی چیزی است که می‌توانید در این روستا آن را از نزدیک ببینید.

هنر ساخت کشتی‌هایی بزرگی که تماماً با دست ساخته می‌شوند بدون شک یکی از بهترین تجربیات شما در این راهنمای سفر به قشم خواهد بود. کشتی‌های مسافربری و لنج‌های ماهیگیری که در بسیاری اوقات به کشورهای همسایه فروخته می‌شود. هنری که متأسفانه در حال فراموشی است و شاید کمتر کسی از وجود چنین جاذبه‌ای در قشم خبر داشته باشد.

– غار خربس قشم، اثری با ارزش از مادها

غار خربس در قشم

غار خربس مجموعه‌ای از غارهاست که در دل کوه‌ها حفر شده‌اند. باستان‌شناسان عمر این غارها را مربوط به دوران مادها می‌دانند. درباره استفاده این غارها نظریه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها وجود این غارها را نوعی پناهگاه می‌دانند که در آن زمان‌ها مردم برای در پناه ماندن از عوامل خطرناک به آن پناه می‌آورند.

بعضی هم این غارها را محلی برای پرستش می‌دانند. این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی در قشم می‌تواند گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در لیست راهنمای سفر به قشم باشد تا بازدید از آن را فراموش نکنید. غار خربس در روستایی به همین نام قرار گرفته و ۱۰ کیلومتری از قشم فاصله دارد.

– ساحل لاک پشت ها

ساحل لاک پشتها در قشم

به روستای شیب دراز قشم که بروید به ساحلی خواهید رسید که این ساحل به ساحل لاک پشت ها معروف است. از اواسط اسفند ماه تا اردیبهشت ماه لاک‌پشت‌ها پوزه عقابی برای تخم‌گذاری به این ساحل می‌آیند و منظره فوق‌العاده جذابی را به وجود می‌آورند. این لاک‌پشت‌ها در مدت تخم‌گذاری خودشان تا ۲۰۰ تخم می‌گذارند. زمانی که این لاک‌پشت‌ها از تخم در بیایند و بالغ شوند، دوباره برای تخم‌گذاری به این ساحل برمی‌گردند. هر لاک‌پشتی که از تخم بیرون می‌آید حدود ۵۰ روزی در ساحل می‌ماند تا برای زندگی در آب آماده شود.

منظره این ساحل که لاک‌پشت‌ها بزرگ و کوچک در آن در رفت و آمد هستند به قدری دیدنی است که خیلی‌ها زمان سفر خود را به زمانی موکول می‌کنند که بتوانند در لیست راهنمای سفر به قشم بازدید از این ساحل را نیز قرار دهند.

– بندر لافت

بندر لافت از جاذبه های دیدنی در راهنمای سفر به قشم

یکی از مکان‌هایی که بازدید از آن در سفر به قشم می‌تواند بسیار برایتان لذت‌بخش باشد بندر لافت می‌باشد. این بندر در شمال غربی جزیره قرار گرفته است. برای بار اول که قدم به این بندر می‌گذارید بافت ساختمان­های روستا شما را یاد خانه‌های سنتی یزد می‌اندازد.

خانه‌هایی قدیمی با بادگیرهای بلند و کوتاهی که منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند. اگر به این بندر رفتید حتماً سری هم به بام لافت بزنید. بام لافت نام بلندترین قسمت این بندر است که تمامی بندر را زیر پای شما می‌گذارد. هیچ چیز به اندازه تماشای غروب آفتاب از بام لافت لذت‌بخش نخواهد بود.

 جزایر اطراف قشم

در اطراف قشم چندین جزیره کوچک هم وجود دارد که می‌توانید در یک گشت نیم روزی سری هم به آن ها بزنید و سفری کامل را با راهنمای سفر به قشم تجربه کنید. از جزیره هرمز گرفته که جاهای دیدنی زیادی را در خود جای داده و حتی می‌توانید یک روزی را در هرمز بگذرانید تا جزایر کوچکی که برای بازدید از آن ها چند ساعت گشتن کافیست.

-جزیره هرمز، جزیره رنگارنگ

جزیره هرمز از جزایر اطراف قشم

جزیره هرمز در فاصله کمی از جزیره قشم قرار گرفته است. برای بازدید از این جزیره کافیست تا به اسکله بروید تا با شناورهای مخصوص در کمتر از یک ساعت به هرمز بروید. هرمز به قدری دیدنی است که بد نیست برای یک روز هم شده در این جزیره خاص اقامت کنید تا بتوانید سر فرصت از همه جاذبه‌های آن بازدید کنید.

ساحل سرخ و دریایی قرمز رنگ، ساحل شن‌های نقره‌ای که در نور آفتاب می‌درخشند، قلعه پرتغالی ها یادگاری از زمانی که پرتغال بر هرمز حکومت می‌کرد، دره الهه نمک و…. از جاذبه­های این جزیره دیدنی است. هرمز به قدری دارای جاذبه‌های مختلف می‌باشد که نمی‌توان همه آن را در این مقاله آورد.

اگر کنجکاو هستید که بیشتر درباره هرمز بدانید و با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید سری به مقاله راهنمای سفر به جزیره هرمز بزنید. همه روزه در ساعت‌های مشخصی اتوبوس‌های دریایی به سمت هرمز حرکت می‌کنند. کافیست به اسکله شهید ذاکری بروید و از آنجا خود را به جزیره هرمز برسانید.

-جزیره هنگام

شنای دلفین ها درجزیره هنگام از جزایر اطراف قشم

جزیره هنگام از دیگر جزایری است که در نزدیکی جزیره قشم قرار گرفته است و می‌توانید در سفرتان به قشم به آن هم سری بزنید. جذابیت‌های خود این جزیره یک طرف قضیه است مسیر جذابی که برای رسیدن به هنگام طی خواهید کرد یک طرف قضیه. با قایق که به سمت هنگام می‌روید بسیار احتمال دارد که بتوانید دلفین‌هایی را ببینید که در حال شنا کردن هستند.

تماشای دلفین‌ها این حیوانات بازیگوش بدون شک از جذاب‌ترین بخش‌های است که یک راهنمای سفر به قشم به شما توصیه خواهد کرد حتماً آن را در لیست کارهایی که در سفرتان انجام خواهید داد بگذارید.

یکی از مکان‌هایی که باید در این جزیره حتماً سری به آن بزنید ساحل آکواریومی جزیره هنگام است. بهتر است کمی نان خشک همراه خود ببرید تا وقتی به این ساحل آمدید نان‌ها را برای ماهی‌ها بریزد تا ماهی‌ها به سمت شما بیایند. آب شفاف و زلال این ساحل مکان خوبی است تا به تماشای ماهی‌های رنگارنگ بنشینید.

– جزایر ناز، مهم ترین گزینه در راهنمای سفر به قشم

جزایر ناز از جزیره های اطراف قشم

جزایر ناز نام یکی دیگر از جزایری است که در نزدیکی‌های جزیره قشم قرار گرفته‌اند. سه صخره بزرگ که در میان آب قرار گرفته‌اند. برای رسیدن به این جزیره هم می‌توانید با ماشین بیایید هم با قایق. همه ما داستان حضرت موسی را شنیده‌ایم که با عصای خود دریا را به دو نیم تقسیم کرد تا از میان آب ها عبور کند.

وقتی این داستان را می‌شنویم شاید تصور چنین چیزی برایمان سخت باشد اما در جزیره ناز واقعاً این اتفاق می‌افتد و دریا نصف می‌شود. هر روز با جزر و مد دریا آب در اطراف جزیره ناز پایین می‌رود و باریکه‌ای از خشکی برای عبور به وجود می‌آید. درست مانند این که دریا به دو قسمت تقسیم شده است.

در اطراف این جزیره مردم بومی انواع صنایع دستی خود را برای فروش می‌آورند و بازار محلی جذابی در اطراف جزیره به وجود می‌آید. همچنین افراد زیادی را خواهید دید که طرح‌های جذابی از حنا را بر روی دست‌های خود می‌زنند.

این جزیره در فاصله ۲۲ کیلومتری قشم قرار گرفته و نباید آن را از لیست جاهای دیدنی راهنمای سفر به قشم از قلم انداخت.

– جزیره لارک، جزیره ای بکر در جنوب

جزیره لارک از دیدنی های یک راهنمای سفر کامل به قشم

در میان تمامی جزایری که در جنوب کشور قرار گرفته‌اند احتمالاً جزیره لارک کمترین اسمی است که به گوشتان خورده باشد. این جزیره در فاصله ۱۶ کیلومتری از قشم قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۵ عکسی در مجله نشنال جئوگرافیک از این جزیره به چاپ رسید که باعث شده این جزیره بیشتر از قبل دیده شود و بر سرزبان‌ها بیفتد.

ساحل پلانکتون این جزیره یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که در راهنمای سفر به قشم می‌توانید آن را ببینید. ساحلی که شب ها به رنگ آبی فسفری درخشانی در می‌آید و ساحل را درخشان می‌کند. زمان‌هایی که آب دریا آرام و بدون موج است پلانکتون‌ها که موجودات بسیار ریزی هستند این نور درخشان آبی رنگ را ساطع می‌کنند و تصویری بی‌نهایت زیبا را به وجود می‌آورند.

تفریحات قشم از واجبات راهنمای سفر به قشم 

قشم جزیره‌ای تمام عیار است. چه اهل خرید کردن باشید، چه طبیعت‌گردی، چه گشت‌وگذار در میان آثار تاریخی و چه تفریحات هیجان‌انگیز قشم بهترین‌ها را در خودش دارد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در راهنمای سفر به قشم می‌توان آن را نام برد همین تفریحات آبی و غیرآبی است که در قشم وجود دارد. تفریحات در قشم به قدری متنوع است که حسابی شما را مشغول خود خواهند کرد.

– غواصی در قشم

غواصی از تفریحات راهنمای سفر به قشم

یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که در قشم می‌توانید آن را تجربه کنید غواصی در قشم است. در قشم سایت‌های مختلفی وجود دارد که لوازمی که برای غواصی نیاز است را در اختیار شما می‌گذارد و شما را برای این تجربه ناب آموزش می‌دهند.

اینکه بتوانید دنیای زیر آب را از نزدیک ببینید و در کنار ماهی‌های رنگارنگ شنا کنید تجربه‌ای نیست که در هر جایی بتوانید آن را تجربه کنید. برای اینکه بتوانید در قشم غواصی کنید نیاز نیست تا مهارت خاصی برای شنا کردن داشته باشید و یا از قبل آموزش غواصی دیده باشید.

قبل از شروع غواصی مربی تمامی آموزش‌های لازم را به شما خواهد داد و در تمام مدت غواصی همراه شما خواهد بود. پس لازم نیست نگرانی از هیچ بابتی داشته باشید پس از غواصی کردن خود لذت ببرید.

– شاتل و بنانا سواری

تفریحات آبی هیجان انگیز قشم

در میان تفریحات آبی قشم شاتل سواری و بنانا سواری یکی از جذاب‌ترین‌هاست. این تفریحات به صورت گروهی انجام می‌شود و همین است که آن را جذاب‌تر از قبل کرده است. شاتل تیوپ‌های دو تا چهار نفره هستند که با طناب محکمی به قایق موتوری وصل شده‌اند.

با حرکت قایق این تیوپ هم کشیده می‌شود و شما را با خود می‌برد. قایقی که با سرعت بالا شما را به دنبال خود می‌کشد و تیوپ روی موج‌های بلند و کوتاه دریا به بالا و پایین پرتاب می‌شود و حسابی آدرنالین خونتان را بالا می‌برد.

بنانا هم درست مانند شاتل یک تیوپ است با این تفاوت که شکل آن شبیه به موز است و تعداد افراد بیشتری می‌توانند به طور هم‌زمان از آن استفاده کنند. قصد استفاده از هر کدام را که داشته باشید نگران خطرناک بودن آن نباشید. هنگام استفاده از این تفریحات جلیقه نجات و کلاه ایمنی به شما داده می‌شود تا شما را از همه خطرات احتمالی محافظت کند.

– پاراسل در قشم

پاراسل در قشم از تفریحات قشم

در قشم از هر تفریحی که گذشتید از پاراسل سواری نگذرید. پاراسل هم تفریح آبی است هم غیرآبی. پاراسل یک چتر است که به قایق موتوری وصل می‌شود. وقتی قایق شروع به حرکت می‌کند آرام‌آرام هوا در این چتر پر می‌شود و به پرواز درمی‌آید. پاراسل را نیز هم می‌توانید به‌تنهایی تجربه کنید و هم دو یا سه‌نفره.

این چتر می‌تواند تا ارتفاع ۲۰۰ متری نیز بالا برود و شما را بین زمین و آسمان معلق نگه دارد. اگر اهل هیجان هستید می‌توانید از قبل هماهنگ کنید تا در بعضی مواقع ارتفاع شما را پایین بیاورند تا پاهای شما به آب برخورد کند. منظره‌ای که از ارتفاع ۲۰۰ متری به چشم می‌خورد بدون شک حسابی شما را به هیجان خواهد آورد.

– سافاری در قشم

سافاری از آن دسته از تفریحاتی است که طرف‌داران زیادی دارد. اگر شما هم از طرف‌داران پر و پا قرص این تفریح هیجان‌انگیز هستید باید به شما بگوییم سافاری قشم یکی از بهترین و استانداردترین سافاری‌هایی است که در ایران می‌توانید پیدا کنید. در این سافاری تفریحات گوناگونی برای شما وجود دارد. از موتورهای چهارچرخ بگیر تا شترسواری را می‌توانید در پیست سافاری قشم تجربه کنید. این پیست سافاری در مسیر قشم به درگهان قرار گرفته و به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

– کشتی و قایق سواری در قشم

تفریحات آبی و غیرآبی در قشم

همان‌طور هم که قبلاً گفتیم می‌توانید با قایق به جزایر اطراف قشم بروید تا هم از آن ها بازدید کنید هم قایق سواری در میان آب‌های خلیج فارس را تجربه کنید. اما در قشم کشتی‌های تفریحی هم وجود دارد که هم شما را چند ساعتی در میان آب می‌گرداند، هم برنامه مفرحی را برای شما برگزار خواهند کرد. این کشتی‌ها دارای رستوران نیز هستند پس بد نیست در سفر به قشم خود را به صرف یک وعده غذایی در این کشتی‌های تفریحی مهمان کنید.

آیا قشم پلاژ دارد؟

آیا قشم پلاژ دارد

همیشه شنا کردن یکی از محبوب‌ترین تفریحاتی است که در سفر به شهرهای ساحلی آن را تجربه می‌کنیم. خیلی از مسافرانی که به قشم سفر می‌کنند به دنبال این هستند که بدانند آیا قشم پلاژ دارد؟ آیا می‌شود در قشم شنا کرد؟ جواب سؤال بله است. پلاژ سیمین تنها پلاژی است که در قشم وجود دارد. این پلاژ بسیار قدیمی است. در این پلاژ علاوه بر شنا کردن امکان تفریحات آبی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

مراکز خرید در قشم

خرید کردن به بخش جدانشدنی از سفرها تبدیل شده است. اما خرید کردن در قشم سوای دیگر سفرهاست. قشم به عنوان یک منطقه آزاد تجاری به بهترین مکان برای خرید کردن تبدیل شده است. اجناس خارجی و با کیفیتی که با بهترین قیمت در مغازه‌های قشم پیدا می‌شود هر کسی را برای خرید کردن وسوسه می‌کند.

– الماس مال قشم

بازارها و مراکز خرید قشم

یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خریدی که در قشم وجود دارد همین الماس مال قشم است. این مرکز خرید ۱۳ طبقه هر چیزی را که فکرش را بکنید برای خرید کردن دارد. واقعاً می‌توان گفت که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در این مرکز خرید وجود دارد.

البته الماس مال قشم فقط برای خرید کردن نیست و امکانات این مجتمع تجاری خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. کافی‌شاپ، رستوران، پارکینگ، سینما، پیست دوچرخه سواری، سالن ورزشی، سالن اجتماعات، آب نمای موزیکال و فوریت‌های پزشکی از دیگر امکانات این مرکز خرید مدرن در قشم به حساب می‌آید.

– مرکز خرید فردوسی قشم

اگر به دنبال مرکز خریدی هستید که اجناس ارزانی را برای فروش داشته باشند سری به مرکز خرید فردوسی در بلوار ولیعصر قشم بزنید. این مرکز خرید یکی از ارزان‌قیمت‌ترین مراکز خریدی است که در قشم می‌توانید پیدا کنید. چه به دنبال لوازم خانگی باشید و چه لباس و کیف و کفش می‌توانید با بهترین قیمت در این مرکز خرید پیدا کنید.

– سیتی سنتر ۱ و ۲

سیتی سنتر از مراکز خرید قشم

سیتی سنتر از دیگر مرکز خریدهای قشم است که می‌تواند گزینه خوبی برای خرید کردن باشد. اگر در راهنمای سفر به قشم برای سفرتان برنامه خرید هم در نظر گرفته‌اید سری به این مرکز خرید بزنید. سیتی سنتر از دو مرکز خرید جداگانه تشکیل شده که روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و با یک پل هوایی به هم وصل شده‌اند.

این مرکز خرید هم مثل الماس مال دارای امکانات دیگری نظیر فودکورت، رستوران، شهربازی، سالن بیلیارد، سینما، بولینگ و… می‌باشد. مرکز خرید سیمرغ هم در چند قدمی همین مرکز خرید قرار گرفته که از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید قشم است. پس می‌توانید برنامه بازدید از هر سه مرکز خرید را به یک روز موکول کنید.

به طور کلی برای خرید در قشم اگر برای خرید در قشم به دنبال مراکز خرید ارزان قیمت هستید مرکز خرید فردوسی، لولو سنتر و زمرد درگهان گزینه‌های بهتری هستند. اگر هم که به دنبال مراکز خرید مدرن‌تر و لباس‌های برند هستید مراکز خرید الماس مال، سیتی‌سنتر و مجتمع تجاری ستاره را برای خرید انتخاب کنید.

– بازار محلی و قدیمی قشم

بازار قدیمی و محلی قشم

بازارهای محلی هر شهری کلی قصه برای گفتن دارند. حتی اگر قصد خرید کردن ندارید در سفرتان به هر شهری سری به بازار محلی آن شهر بزنید. بازار محلی قشم هم از جاهایی است که باید آن را در راهنمای سفر به قشم در لیستی گذاشت که بازدید از آن را فراموش نکنید.

تأسیس بازار قدیم قشم به سال ۱۲۹۰ برمی‌گردد که تا حالا به فعالیت خود ادامه داده و به جز جنبه خرید کردن برای مسافران تبدیل به یک مکان گردشگری شده است. اگر به دنبال خرید سوغاتی هستید این بازار قدیمی انتخاب خوبی برای خرید کردن می‌باشد.

حمل و نقل در قشم چگونه است؟

همیشه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که مسافران در سفرهایشان دارند این است که چگونه در شهر مقصد به گشت و گذار بپردازند. اگر که با ماشین شخصی به قشم رفته باشید که مشکلی برای این قضیه ندارد. به راحتی می‌توانید با ماشین خود از همه جاهای دیدنی قشم دیدن کنید. اما اگر ماشین شخصی ندارید باز هم جای نگرانی نیست. قشم دارای سیستم حمل و نقل عمومی خوبی است که قیمت خیلی بالایی هم ندارد. از تاکسی و اتوبوس بگیر تا تاکسی‌های اینترنتی که امروزه کار ما را بسیار آسان کرده است. البته حمل و نقل عمومی تنها گزینه‌های شما برای گردش در قشم نیست.

اجاره ماشین در قشم نیز گزینه خوبی برای شماست. اینکه بتوانید ماشینی را برای طول مدتی که در سفر هستید اجاره کنید به شما این آزادی عمل را می‌دهد که به راحتی در سطح جزیره در رفت و آمد باشید. پس علاوه بر حمل و نقل‌های عمومی اجاره ماشین در قشم نیز را برای گشتن در جزیره قشم در نظر داشته باشید.

غذاهای معروف جزیره قشم

غذاهای معروف جزیره قشم

در سفر به هر شهری چشیدن طعم غذاهای جدید و محلی آن شهر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در راهنمای سفر به قشم باید انجام دهیم. آشنایی با فرهنگ غذایی هر منطقه نه تنها باعث می‌شود تا خودمان از کشف طعم‌های جدید لذت ببریم بلکه کمک زیادی می‌کند تا بتوانیم با فرهنگ و سنت‌های مردم بومی آن منطقه نیز آشنا شویم.

جزیره قشم هم با تنوع بالایی که در غذاهای سنتی و بومی خود دارد می‌تواند شما را غافلگیر کند. قشم مانند دیگر شهرهای جنوبی بخش بزرگی از سبد غذایی آن ها را ماهی و غذاهای دریایی تشکیل داده‌اند. غذاهایی که محال است حتی شبیه به آن را در شهر دیگری پیدا کنید.

اگر می‌خواهید هرچه بیشتر با غذاهای محلی قشم آشنا شوید تا در سفرتان بتوانید حتماً آن را تهیه کرده و نوش جان کنید بهتر است تا سری به مقاله غذای سنتی و محلی قشم بزنید. در این مقاله تمامی غذاهای محلی قشم معرفی شده و مواد اولیه آن ها گفته شده است. از پودینی کوسه خاص‌ترین غذای قشم بگیر تا ماهی کبابی. ماهی کبابی که با تمام ماهی‌هایی که تا الان خورده­اید فرقش از زمین است تا آسمان.

اقامت در قشم

اقامت در قشم

بحث اقامتگاه در سفر یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که تأثیر بسیار زیادی در کیفیت سفر ما خواهد گذاشت. پس مهم است تا قبل از شروع سفر از قبل فکری برای اقامتگاه خود کنیم. قشم به دلیل اینکه یکی از مقاصد پر گردشگر در جنوب کشور است اقامتگاه‌های متنوعی را در خودش جای داده است. همین تنوع بالا در اقامتگاه باعث شده تا در قشم با هر بودجه و هر سلیقه‌ای که باشید بتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. از ویلا و سوئیت گرفته تا هتل و اقامتگاه بوم گردی در قشم وجود دارد.

اگر برای سفرتان به قشم به دنبال این هستید که تا آنجایی که می‌شود هزینه‌های سفر خود را پایین بیاورید توصیه می‌کنم در ویلا و سوئیت‌ها اقامت داشته باشید. این نوع اقامتگاه‌ها درست مانند خانه دوم شما هستند و امکانات کاملی را دارند. این امکانات باعث شده تا حتی نیازی نباشد تا همه وعده‌های غذایی خود را مجبور باشید تا در رستوران صرف کنید. وجود امکانات آشپزی این امکان را داده تا با هزینه‌ای بسیار پایین خودتان برای خودتان آشپزی کنید. اگر به این نوع از اقامتگاه‌ها علاقه‌مند هستید سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در قشم بزنید تا طبق بودجه و سلیقه‌ای خود اقامتگاه خود را از وب‌سایت لیدوماتریپ رزرو کنید.

اگر هم که برای سفر خود به دنبال تنوع هستید بدون شک اقامتگاه‌های بوم گردی هم گزینه خوبی برای شما خواهند بود. اقامتگاه‌هایی که کاملاً متناسب با بافت سنتی جزیره ساخته شده‌اند و اغلب توسط مردم محلی اداره می‌شوند. این اقامتگاه‌ها علاوه بر حس آرامش و فضایی بسیار جذابی که دارند این امکان را به وجود می‌آورند تا چند روزی از نزدیک مانند مردم بومی منطقه زندگی کنید. اگر برایتان این نوع اقامتگاه جالب است بدون هیچ شکی برای سفرتان به قشم از وب‌سایت لیدوماتریپ به فکر اجاره اقامتگاه بوم گردی در قشم باشید. هتل‌های قشم هم طرف‌داران خاص خودش را دارد.

سوغات قشم چیست؟

سوغات قشم چیست

سوغاتی گرفتن چه به عنوان یادگاری از سفر برای خودمان چه به عنوان هدیه‌ای برای نزدیکانمان یکی از کارهای لذتی بخشی است که در سفر می‌توانیم انجام دهیم. مخصوصاً که قشم پر است از صنایع دستی جذاب و خاص و خوراکی‌های خوشمزه‌ای که جان می‌دهند برای سوغاتی گرفتن، پس به هیچ عنوان قشم را بدون خرید سوغاتی ترک نکنید!

-ادویه‌های جنوبی

اگر به قشم سفر کنید و طبق این راهنمای سفر به قشم طعم لذیذ غذاهای سنتی قشم را بچشید متوجه عطر و طعم ادویه‌هایی خواهید شد که در غذاهای جنوبی جایگاه ویژه‌ای دارند. ادویه‌هایی که هر یک طعم و رنگ خاصی به غذا می‌دهند. در سفر به قشم حتماً از ادویه‌های مخصوص قشم تهیه کنید تا هر زمانی که در غذاهایتان استفاده کردید خاطرات خوش سفر به قشم را به یادتان بیاورد.

مخصوصاً اگر در نظر دارید تا به جزیره همسایه قشم یعنی هرمز هم سری بزنید، خرید ادویه مخصوص هرمز را فراموش نکنید. خاک جزیره هرمز خوراکی است و به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده می‌شود. چه سوغاتی می‌تواند جذاب‌تر از خاک خوراکی جزیره هرمز باشد.

– خوراکی های معروف قشم

سوغات و خوراکی های معروف قشم

قشم هم مانند دیگر شهرهای جنوبی کشور آب و هوای مناسبی برای کشت خرما دارد. همین باعث شده تا خرما به وفور در قشم پیدا شود. مخصوصاً خرمای شکر که خرمایی خشک و شیرین است در قشم بیشتر از نوع‌های دیگر خرما به چشم می‌خورد.

از دیگر سوغاتی‌های خوراکی که می‌توانید از قشم تهیه کنید می‌توان به کیک هلر اشاره کرد. این کیک سنتی در یکی از روستاهای نزدیک قشم طبخ می‌شود و طرف‌داران زیادی دارد.

نان‌های سنتی و محلی قشم هم تنوع بسیار بالایی دارند که نان تموشی از معروف‌ترین آن هاست.

– صنایع دستی قشم

قشم صنایع دستی بسیار متنوعی دارد. از حصیربافی و گلیم بافی و کپکاپ سازی بگیر تا پارچه‌هایی که تزئینات ریز و زیبایی روی آن ها انجام گرفته است. خرید کردن از صنایع دستی قشم نه تنها یادگاری ماندگاری از سفرتان به قشم خواهد بود بلکه کمک بسیار زیادی به معیشت بانوانی خواهد کرد که تولیدکننده عمده این صنایع دستی هستند.

احتمالاً شما هم تصویر زنان جنوبی را دیده‌اید که چشم بندهای زیبایی روی صورت خود دارند که به زیبایی تزئین شده‌اند. این چشم بندها همان برقع‌هایی هستند که جزو پوشاک محلی زنان بومی به حساب می‌آید و از خاص‌ترین صنایع دستی جنوب کشور است. نقاب‌های رنگارنگی که از بالای ابرو تا زیر بینی را می‌پوشاند. گلابتون‌دوزی، شک بافی، زری‌بافی، خوس دوزی، تکه‌دوزی و بادله دوزی از دیگر صنایع دستی قشم به حساب می‌آیند.

چگونه قشم گردی ارزان داشته باشیم؟

چگونه قشم گردی ارزان داشته باشیم

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هر یک از ما در راهنمای سفر به قشم به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم سفری ارزان داشته باشیم. این ارزان بودن به این معنی نیست که از امکانات خود بزنیم و سفر را به کام خودمان تلخ کنیم. بلکه این است که با انتخاب‌های درست‌تر هزینه‌های سفرمان را تا جای ممکن کاهش دهیم. همه ی ما می‌دانیم که پرهزینه ترین بخش‌های هر سفری مربوط به خورد و خوراک، اقامت و حمل و نقل است. کافیست تا اطلاعات کافی راجع به شهری که قصد سفر به آن را داریم داشته باشیم تا بتوانیم ارزان‌ترین انتخاب‌ها را برای سفرمان داشته باشیم.

سفر ارزان به قشم آن هم در چنین وضعیت اقتصادی آرزوی هر کسی است که در ذهنش برای سفرش به قشم برنامه‌ریزی می‌کند. اگر شما هم می‌خواهید که ارزان به قشم سفر کنید می‌بایست هوای شرجی و گرم قشم را در تابستان تاب بیاورید. با شروع فصل گرما کمتر کسی به قشم سفر می‌کند.

تابستان یعنی شروع تخفیف‌ها و جشنواره‌های تابستانی و قیمت‌های پایین بلیط و هتل و اقامتگاه. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر راجع به سفر ارزان در قشم بدانید این مقاله برای سفری ارزان در قشم پیشنهادهای ویژه‌ای دارد پس تا پایان همراه ما باشید.

راه های رفتن به قشم

برای رسیدن به قشم و سفر به این جزیره راه های زیادی وجود دارد که دست شما را برای انتخاب باز گذاشته است. در این راهنمای سفر به قشم همه این راه‌ها را بررسی کرده‌ایم تا خودتان بهترین آن را انتخاب کنید. از سفرهای ریلی و جاده‌ای تا سفرهای هوایی هر یک برای سفر به قشم انتخاب‌های خوبی هستند. اما شما برای سفر به قشم کدام وسیله نقلیه را ترجیح می‌دهید؟ سفر با ماشین شخصی؟ یا سفر با هواپیما، شاید هم قطار؟!

-سفر به قشم با ماشین شخصی

سفر به قشم با خودرو شخصی

سفر با ماشین شخصی یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های است که اکثر ما آن را ترجیح می‌دهیم. اما قشم در جنوبی‌ترین قسمت کشور قرار گرفته و سفر به آن از خیلی از شهرها بسیار زمان بر است. به طور مثال اگر بخواهیم نزدیک ترین مسیری که شما را به قشم می رساند از مبدأ تهران در نظر بگیریم ۱۳۸۸ کیلومتر است و حدود ۱۸ ساعت در جاده خواهید بود. البته این تایم برای رسیدن به بندرعباس است.

از بندرعباس نیز باید مسیری را از بندرعباس با قشم با لندیگراف طی کنید تا به این جزیره برسید. جذاب‌ترین بخش راهنمای سفر به قشم با ماشین شخصی دقیقاً آنجایی است که با ماشین خود سوار بر کشتی‌های مخصوصی خواهید شد که شما را به جزیره قشم خواهند برد. از اسکله شهید حقانی در بندرعباس همه روزه در ساعت‌های مشخصی کشتی‌هایی به سمت جزیره قشم در حرکت هستند. با این لندیگراف‌ها می‌توانید با ماشین شخصی‌تان خود را به جزیره قشم برسانید.

– سفر به قشم با هواپیما شاید هم قطار؟!

سفر به قشم با قطار یا هواپیما

در اینکه سفر با هواپیما از راحت‌ترین وسایل حمل‌ونقل است شکی نیست. سفر جاده‌ای و طی کردن مسیری ۱۸ ساعته در جاده از عهده خیلی‌ها خارج است. حتی شاید زمان محدودی برای سفرتان داشته باشید و دو روز در جاده بودن برای رفت و برگشت به قشم زمان چشمگیری برایتان باشد.

پس اگر یکی از دلایل بالا را دارید در انتخاب هواپیما برای سفر به قشم شک کنید. یکی از نکات مثبت سفر با هواپیما این است که از مبدأتان می‌توانید به صورت مستقیم به قشم بروید و نیازی نیست تا از بندرعباس خودتان را با اتوبوس‌های دریایی به قشم برسانید. فرودگاه قشم به بسیاری از شهرهای ایران دارای پرواز مستقیم است و کار شما را برای سفر به این جزیره دیدنی بسیار راحت کرده است. اگر مبدأتان تهران باشد زمانی حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه در راه خواهید بود.

سفر با قطار هم ارزان است هم راحت! چگونه با قطار به قشم برویم؟ در سفر ریلی به قشم مانند سفر جاده‌ای می‌بایست بلیط قطار خود را به مقصد بندرعباس بگیرید. از بندرعباس و از طریق اسکله شهید حقانی با اتوبوس‌های دریایی خود را به جزیره زیبای قشم برسانید. در این راهنمای سفر به قشم همه راه‌های رفتن به قشم را بررسی کردیم.

فاصله قشم تا بندرعباس چقدر است؟

فاصله قشم تا بندرعباس

جزیره قشم در فاصله ۳۰ کیلومتری از بندرعباس قرار گرفته است. یکی از معروف‌ترین اسکله‌های بندرعباس که همه روزه مسافران زیادی را بین بندرعباس و جزیره قشم جابه‌جا می‌کند اسکله شهید حقانی است. کافیست در بندرعباس خود را به این اسکله برسانید تا با شناورهای مخصوص بتوانید به قشم بروید. اگر دارای ماشین شخصی هم باشید می‌توانید با لندیگراف‌ها نیز همراه با خودرو خود به قشم بروید. این مسیر حدود  ۱ ساعت طول خواهد کشید و در این مدت شاهد مناظر فوق‌العاده زیبای اطراف خواهید بود. برای راحتی خودتان می‌توانید از قبل و به صورت اینترنتی بلیط‌های خود را تهیه کنید.

نکته مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است در زمان‌هایی که دریا طوفانی باشد همه اسکله‌ها تعطیل خواهند بود. پس قبل از شروع سفرتان حتماً آب‌وهوای چند روز آینده را چک کنید که سفری بی‌دردسر داشته باشید.

قشم؛ سفری به سرزمین عجایب

راهنمای سفر به قشم

قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران تبدیل به یک مقصد گردشگری همه فن حریف شده است. چه به دنبال خرید کردن باشید، چه تفریحات هیجان‌انگیز و حتی طبیعت‌گردی‌های بی نظیر قشم همان جایی است که باید به آن سفر کنید. برای اینکه بتوانید در سفر به قشم از همه جای آن دیدن کنید لازم است تا راهنمای سفر به قشم داشته باشید.

این راهنمای سفر هر چیزی را که نیاز است در سفر به قشم بدانید در اختیارتان گذاشته است. از اینکه چه زمانی به سفر بروید، از کجاها دیدن کنید، در کجا اقامت کنید، چه غذاهایی بخورید، از کجا خرید کنید و هر آنچه که برای یک سفر بی نظیر به قشم نیاز است.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
یک نظر برای "راهنمای کامل سفر به قشم" ارسال شده.
  1. آرش گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون. فقط چرا تصاویر بانوان به این شکل گذاشتید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *