معرفی جزیره قشم

معرفی-جزیره-قشم

جزیره قشم یکی از جزایر بسیار زیبای جنوبی کشور و بزرگترین جزیره خلیج فارس است. سواحل سنگی و جذاب این جزیره باعث شده تا زیبایی منحصر به فردی داشته باشد و گردشگران و مسافران بسیاری را به سمت خود جلب کند.

اگر می خواهید بدانید قدمت جزیره قشم به چند هزار سال پیش باز می گردد؟ و یا در مورد مردمان ساکن در قشم اطلاعات بیشتری می خواهید داشته باشید، این مقاله به دردتان میخورد. به علاوه قشم جاذبه های گردشگری عجیبی دارد که نام برخی از آنها در میان لیست عجایب هفتگانه قرار گرفته است!

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا به معرفی کامل جزیره قشم و جاهای دیدنی آن بپردازیم و شما را با این جزیره فوق العاده و بی‌نظیر آشنا کنیم.

تاریخچه جزیره قشم

تاریخچه-جزیره-قشم

براساس سنگواره‌هایی که در سواحل جنوبی کشور یافت شده‌اند، قدمت سکونت در این جزیره به حدود ۴۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد. وسایل اولیه زندگی از جنس سنگ و چوب در این جزیره کشف شده است که نشان دهنده قدمت طولانی این جزیره جذاب است. در گذشته، قشم برای عیلامی‌ها محلی برای نظارت بر عبور دریانوردها از تنگه هرمز به قلمرو خودشان بود و از این جهت، جزیره قشم، موقعیت بسیار ویژه‌ای برای آنان داشته است.

بعد از عیلامی‌ها، سومری‌ها نیز در این جزیره ساکن شدند و از شرایط این جزیره برای مقابله با دشمنان بهره می‌گرفتند. دولت هخامنشی در سال ۵۷۱ قبل از میلاد و در زمان داریوش، متخصصان زیادی در قشم گرد هم آورد. این متخصصان در جزیره قشم شروع به کشتی سازی کردند. حفر کانال سوئز و اتصال مدیترانه به دریای سرخ باعث شد تا دریانوردی در خلیج فارس رونق پیدا کند و اهمیت جزایر این خلیج و به خصوص تنگه هرمز و جزیره قشم بیشتر شود.

پس از آن، جزیره قشم به یک مرکز بزرگ کشتی سازی تبدیل شد و ساخت کشتی‌های آبی- خاکی برای اولین بار در جهان در زمان هخامنشی صورت گرفت. با آغاز حکومت اسلامی، خلیج فارس و جزیره قشم نیز دستخوش تغییراتی شدند و آمیزه‌ای از تمدن و فرهنگ اسلامی در این جزیره به وجود آمد.

اجاره روزانه خانه در قشم

  • حکومت‌های تاریحی بر جزیره قشم

در حدود چند قرن، خلفای عرب بر ایران و جزیره قشم و خلیج فارس حکومت کردند. بعد از آن حکومت آل بویه شکل گرفت و حاکمان ایرانی دوباره بر قشم حکومت کردند. البته این جزیره نیز از حمله مغولان در امان نماند و آنان برای مدتی در جزیره حکمرانی کردند. از آن جایی که جزیره قشم در مسیر رفت و آمد از غرب به شرق قرار داشت، مورد توجه بازرگانان و دریانوردان اروپایی قرار گرفت. نخستین اروپایی‌هایی که جزیره قشم و اطراف آن را تصرف کردند، پرتغالی‌ها بودند.

آن‌ها بیش از یک قرن در این جزیره بودند، اما با تشکیل حکومت صفوی، پرتغالی‌ها از جزیره بیرون رانده شدند. با سست شدن حکومت صفوی، جزیره قشم بار دیگر مورد هجوم بیگانگان قرار گرفت و از اواسط حکومت قاجار، جزیره در اختیار هلندی‌ها و انگلیسی‌ها قرار گرفت. بعد از آن دوره و از زمان پهلوی به بعد و طی یک‌سری اتفاقات، قشم همواره جزو ایران به شمار رفته است و افراد و کشورهای دیگر حق دخالت در آن را نداشته‌اند.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

موقعیت-جغرافیایی-جزیره-قشم

جزیره قشم در قسمت جنوبی کشور واقع شده و متعلق به استان هرمزگان است. این جزیره زیبا و تماشایی در تنگه هرمز قرار گرفته و بزرگترین جزیره خلیج فارس است. جزیره قشم از شمال به بندر عباس، از شمال شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی مشرف است.

فاصله جزیره قشم از بندرعباس ۲۰ کیلومتر، تا جزیره لارک ۹ کیلومتر، تا بندر هرمز ۱۸ کیلومتر، تا جزیره تنب بزرگ و کوچک ۱۱۴ کیلومتر و تا جزیره ابوموسی ۱۶۳ کیلومتر است.

مساحت قشم

همان‌طورکه اشاره کردیم، این جزیره بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است و مساحت آن در حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع و تقریبا دو برابر بزرگتر از کشور بحرین است. طول جزیره قشم بین ۱۰۰ الی ۱۳۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

جمعیت و شهرهای جزیره قشم

جمعیت-و-شهرهای-جزیره-قشم

براساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته است، ۱۴۸۹۹۳ نفر در جزیره قشم زندگی می‌کنند. این جزیره جذاب و تماشایی، بخش‌ها و روستاهای زیادی دارد. باغ بالا، رمچا، حمیری، زیرانگ، جی‌جیان، خالدین، توریان، بندر دولاب، شیب دراز، برکه خلف از جمله بخش‌ها و روستاهای این جزیره هستند.

نقشه جزیره قشم

در نقشه زیر به خوبی می‌توانید موقعیت این جزیره را بر روی آب‌های خلیج، و نسبت به سایر جزایر مشاهده کنید.

آب و هوای جزیره قشم

آب-و-هوای-جزیره-قشم

از آن جایی که جزیره قشم در قسمت جنوبی کشور قرار دارد، دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. هوای این جزیره در فصل بهار معتدل است و موقعیت خوبی برای سفر به قشم زیباست. در فصل تابستان دمای هوا بالا می‌رود و حتی ممکن است دما به ۴۵ درجه سانتیگراد هم برسد. به دلیل دمای بالای تابستان، گردشگران زیادی در این فصل از سال در جزیره قشم دیده نمی‌شوند.

با از راه رسیدن پاییز، دمای هوا خنک‌تر شده و حضور گردشگران و مسافران پررنگ‌تر می‌شود. در زمستان هوای جزیره بسیار مطلوب است و همین امر باعث می‌شود تا مسافران، این فصل از سال را برای تماشای کیش بروند. به طور کلی می‌توان گفت گرم‌ترین فصل سال بین ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور ماه، و سردترین ماه‌ها دی و بهمن ماه است.

معرفی جاهای دیدنی و گردشگری در  جزیره قشم

جزیره قشم جاهای دیدنی و گردشگری فراوانی دارد، از جاذبه‌های طبیعی و زیبایش گرفته تا بازارهای جذاب و پرطرفدارش. در ادامه به برخی از مکان‌های دیدنی و گردشگری این جزیره زیبا اشاره خواهیم کرد.

· دره ستارگان؛ دره‌ای افسانه‌ای و جذاب

دره-ستارگان؛-دره‌ای-افسانه‌ای-و-جذاب

یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب جزیره قشم، دره ستارگان است. این مکان جذاب و تماشایی مجموعه‌ای از کوه‌ها، صخره‌ها و دره‌هاست که بر اثر بارش باران و وزش باد و سایر عوامل محیطی، تغییر کرده و منظره تماشایی و جذابی را به وجود آورده‌اند. نکته جالب توجه این جزیره این است که مردم بومی معتقدند این دره بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این مکان وجود داشته، ایجاد شده، و به همین دلیل نام این دره را دره ستارگان گذاشته‌اند!

· تنگه چاهکوه جزیره قشم؛ یک پیاده‌روی متفاوت در دره‌ای ۱۰۰ متری!

تنگه-چاهکوه-جزیره-قشم؛-یک-پیاده‌روی-متفاوت-در-دره‌ای-100-متری!

این مکان دیدنی و زیبا مجموعه‌ای از کوه و صخره‌ها است که چاه‌های متعددی در میان آن‌ها قرار دارد. عمق این چاه‌ها با هم متفاوت است. عبور از میان این کوه و صخره‌ها با اشکال جالب و منحصر به فردی که دارند می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

رزرو هتل و هتل آپارتمان در قشم

· غار خربس، پناهگاهی از دیروز، جاذبه‌ای برای امروز!

غار-خربس،-پناهگاهی-از-دیروز،-جاذبه‌ای-برای-امروز!

غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌های کوچک درون یک کوه است. جالب است بدانید این غار در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شده بود، از این رو حفره‌های موجود در این غار شکل اتاق به خود گرفته‌اند. سفر به این غار و تماشای آن بسیار جذاب است و هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسافران برای بازدید از این غار به قشم سفر می‌کنند.

· غار نمکدان؛ غاری با قندیل‌هایی زیبا از نمک

غار-نمکدان؛-غاری-با-قندیل‌هایی-زیبا-از-نمک

یکی دیگر از غارهای بسیار محبوب جزیره قشم، غار نمکدان است. غار نمکدان غاری بسیار زیبا و شگفت انگیز است. با ورود به این غار، تماشای قندیل‌های خارق العاده و زیبای نمک شما را شگفت زده خواهد کرد.

· جنگل‌های حرا؛ جنگل‌هایی در داخل آب!

جنگل‌های-حرا؛-جنگل‌هایی-در-داخل-آب!

جنگل‌های حرا، جاذبه‌ای بسیار زیبا و جذاب است که در ۶۰ کیلومتری غرب جزیره قشم و در تنگه خوران واقع شده است. این جنگل‌های شگفت انگیز، عمری ۳۰ الی ۴۰ میلیون ساله دارند. درختان این جنگل بسیار شگفت انگیز و تماشایی هستند. جالب است بدانید درختان این جنگل، در آب شور زندگی می‌کنند و ریشه این درختان آب شور دریا را جذب می‌کنند و آن را تصفیه می‌کنند. سپس مواد مورد نیاز را جذب کرده و بقیه را دفع می‌کنند.

این جنگل‌ها زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر، پرندگان آبزی، خزندگان، لاکپشت‌ها، ماهی‌ها، مارهای دریایی سمی و بسیاری از موجودات دیگر هستند.

· ژئو پارک قشم؛ تنها ژئو پارک خاورمیانه!

ژئو-پارک-قشم؛-تنها-ژئو-پارک-خاورمیانه!

ژئو پارک به مناطقی گفته می‌شود که تنوع زیستی و زمین شناسی متعددی در آن وجود داشته باشد. بخش غربی جزیره قشم، به دلیل تنوع پدیده‌های زمین شناختی مانند، دره تندیس‌ها، بام قشم، جنگل‌های حرا، دره شور، تنگه چاهکوه، غار نمکدان و سایر نواحی جذاب دیگر، با نام ژئو پارک قشم، شناخته می‌شود. این پارک به عنوان تنها ژئو پارک ایران و خاورمیانه در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

· قلعه پرتغالی‌ها، قلعه‌ای تماشایی و بسیار زیبا

قلعه-پرتغالی‌ها،-قلعه‌ای-تماشایی-و-بسیار-زیبا

یکی دیگر از مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی قشم، قلعه پرتغالی‌ها است. این قلعه توسط یکی از دریانوردان پرتغالی بنا شده است. برای تماشای این قلعه جذاب و جاذبه‌هایی مثل انبارهای نگهداری اسلحه، کلیسا، آب انبار، مقر فرماندهی و زندان این قلعه، باید به ضلع شمالی جزیره قشم و تا نزدیکی بندر لافت بروید.

جاهای دیدنی جزیره قشم بسیار زیاد هستند و بازدید از هر کدامشان می‌تواند تجربه‌ای جالب و متفاوت برای شما باشد. دره تندیس‌ها، روستای گوران، سد گوران، جزیره ناز قشم، دیدنی‌های هرمز، دره مجسمه‌ها و بسیاری از مکان‌های تماشایی دیگر، همگی جزو مکان‌های دیدنی جزیره قشم هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

بازارهای قشم

همان‌طورکه در بالا هم اشاره شد، بازارهای قشم، از جمله جاهای دیدنی و گردشگری قشم محسوب می‌شوند. بازارهای جزیره قشم، هم به صورت سنتی و هم به صورت مدرن وجود دارند. در جزیره قشم بازارهای بین المللی مدرنی وجود دارند که با ورود به آن‌ها از محصولات و قیمت آن‌ها شگفت زده خواهید شد.

همچنین می‌توانید تنها با پیمودن چند کیلومتر بازارهایی را پیدا کنید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. در ادامه می‌خواهیم چند مورد از بازارهای معروف این جزیره زیبا را با هم بررسی کنیم.

· بازار قدیم قشم

بازار-قدیم-قشم

بازار قدیم قشم، همان طور که از نامش پیداست، تاریخی طولانی دارد و از مسیری تودرتو و با راهروهایی باریک تشکیل شده است. ورود به این بازار، تماشای بافت قدیمی بازار و خرید کردن از آن حس بسیار خوبی دارد. این بازار بیشتر برای خرده فروشی کاربرد دارد.

· مجتمع تجاری دریا درگهان

مجتمع تجاری دریا درگهان، بزرگترین مرکز خرید قشم است که ۱۳۵۰ غرفه فعال دارد. در این بازار تمامی صنف‌ها وجود دارند و شما برای یک خرید کامل به مشکل نخواهید خورد. همچنین در طبقه بالای این مرکز رستورانی قرار دارد که می‌توانید بعد از خرید در آنجا استراحت کرده و از غذاهای خوش طعم و لذیذ آن میل کنید، می‌توانید با خوردن غذای سنتی و محلی قشم، طعم‌های متفاوت و لذیذی از غذا را بچشید.

· سیتی سنتر ۱ و ۲ قشم

سیتی-سنتر-1-و-2-قشم

سیتی سنتر یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید در کیش محسوب می‌شود. این مجموعه دارای دو شعبه است که در دو سمت خیابان قرار دارند و با پل به هم وصل می‌شوند. وجود یک شهربازی با بیش از ۲۴۰ دستگاه بازی، رستوران و فست فودی با مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع، طراحی مدرن و حضور برندهای مختلف پوشاک باعث شده تا این مجموعه یکی از پرطرفدارترین مرکز خرید و مکان‌های دیدنی قشم باشد.

· بازار ستاره قشم

بازار-ستاره-قشم

این بازار نیز یکی از بازارهای قدیمی قشم است که انواع وسایل در آن موجود است. همچنین می‌توان گفت این مرکز یکی از بهترین مراکز خرید لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز لوازم خانگی است.

· بازار چینی‌ها

بازار-چینی‌ها

بازار چینی‌ها یکی از مکان‌های جذاب قشم است. جالب است بدانید این بازار مختص چینی‌ها است و تمام فروشندگان آن نیز چینی هستند؛ اما با تسلط بر زبان فارسی درباره اجناس توضیح می‌دهند. در این بازار می‌توانید لوازم چوبی و تزئینی بسیار زیبایی را پیدا کنید. اگر به قشم سفر کردید حتما سری به این بازار که یکی از محبوب‌ترین بازارهای قشم است بزنید.

· الماس مال قشم

الماس-مال-قشم

این مجتمع تجاری یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید شهر به حساب می‌آید. این مرکز خرید ۱۳ طبقه دارد که می‌توانید تمامی خرید‌های خود را در آن انجام دهید. همچنین در این مرکز، رستوران گردانی وجود دارد که می‌توانید از غذاهای لذیذ آن لذت ببرید. خوردن غذا در ارتفاع ۴۵ متری و در یک رستوران گردان می‌تواند تجربه بسیار جالب و متفاوتی برای شما باشد.

علاوه بر این‌ها پاساژها و مراکز خرید دیگری نیز در این جزیره وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید و وسایل و سوغاتی‌های جذابی تهیه کنید. از جمله پارساژهای معروف و سایر مراکز خرید قشم می‌توان پاساژهای فردوسی، پاساژ خلیج فارس، مرکز خرید سیمرغ، بازار استانبول قشم، مرکز خرید پردیس قشم، مرکز خرید مرجان وغیره را نام برد. از آن جایی که تعدا این مراکز زیاد است می‌توانید با تهیه لیست مراکز خرید و بازارهای قشم، برنامه ریزی کرده و به تمام آن‌ها سر بزنید.

معرفی جزیره قشم که در فهرست زیباترین جزایر ایران است

جزیره-قشم؛-در-فهرست-زیباترین-جزایر-ایران

همان طور که اشاره کردیم قشم یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جزیره‌های ایران است. جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده و شگفت‌انگیز، بازارها و مراکز خرید جذاب، آب‌وهوای خوب و بسیاری از موارد دیگر باعث شده تا افراد بسیار زیادی هر ساله به این جزیره سفر کنند.

اگر قصد سفر به این جزیره بی‌نظیر را دارید، می‌توانید قبل از سفر با اجاره سوئیت در قشم، با خیال راحت و بدون داشتن دغدغه اقامتگاه، به این جزیره زیبا سفر کرده و از مناطق و جاهای دیدنی آن نهایت لذت را ببرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *