راهنمای سفر به چابهار

راهنمای سفر به چابهار

چابهار از آن مقصدهای پر ماجرا و هیجان انگیز است. سفری پر از ماجراجویی های مختلف که هر کسی که به آن سفر کند بدون شک به یکی از خاطره انگیزترین سفرهایش تبدیل خواهد شد. اگر اهل فضای مجازی باشید احتمالا عکس های مختلفی را از چابهار دیده باشید که شما را برای سفر به چابهار ترغیب کرده باشد. اما مطمئن باشید اگر تا به امروز هم چیزی راجع به این بندر دیدنی نشنیده باشید بعد از خواندن این راهنمای سفر به بندر چابهار برای سفر به تنها بندر اقیانوسی ایران حسابی مشتاق خواهید شد!

اگر می خواهید تا بیشتر درباره بندر چابهار، دیدنی های آن، بهترین زمان سفر و هر چیزی که برای سفر به چابهار لازم است را بدانید تا پایان این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

چابهار کجاست؟

چابهار کجاست

چابهار بندر کوچکی است که در جنوبی ترین قسمت ایران قرار گرفته و از جمله شهرهای استان سیستان و بلوچستان به حساب می آید. منطقه ای بکر که دیدنی های چابهار؛ آن را برای سفر بسیار خاص کرده است. چابهار که تنها بندر ایران است که به اقیانوس هند و دریای عمان چسبیده از بهترین مقاصد برای طبیعت گردی و کشف دنیایی جدید می باشد.

تماشای کشتی های غول پیکر اقیانوس پیما که در تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چباهار پهلو گرفته اند بسیار هیجان انگیز است. بندری که با مساحتی ۲۵ هزار کیلومتری در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و به بیشتر شهرهای بزرگ شمالی کشور فاصله به نسبت زیادی دارد. اما این فاصله زیاد باعث نشده تا قید سفر به چابهار را بزنیم و خودمان را از همه جذابیت های سفر به چابهار محروم کنیم!

نقشه چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار کی است؟ 

بهترین زمان برای سفر به چابهار

بهتر است تا قبل از هر چیز درباره آب و هوای چابهار بدانیم تا بتوانیم بهترین زمان سفر به چابهار را برای سفر به این بندر انتخاب کنیم. آب و هوای چابهار را به خوبی می توان از اسمش تشخیص داد! چابهار با به عبارت دیگر “چهاربهار” در همه ایام سال دارای آب و هوای معتدلی است و آب و هوای هر فصل آن درست مانند بهار است. به همین خاطر سفر به چابهار در هر ۴ فصل هم انتخاب خوبی است.

بین تمامی بندرهای جنوبی کشور، چابهار یکی از خنک ترین بنادر است و اگر هوای شرجی خیلی شما را اذیت نمی کند حتی در تابستان هم می توانید به چابهار سفر کنید. پایتختی که در تابستان دما هوای آن به ۳۷ درجه سانتی گرد هم می رسد هوایش از چابهار گرم تر است! دمای هوای چابهار در تابستان تا ۳۳ درجه سانتی گرد بالا می رود.

جاهای دیدنی چابهار، راهنمای سفر به دنیای ناشناخته چابهار

جذاب ترین بخش به چابهار سفر کردن درست آن زمانی است که می خواهید به جاهای دیدنی چابهار بروید. دیدنی هایی که هر کدام به قدری جذاب هستند که به تنهایی می توانند دلیل ما برای سفر کردن به چابهار باشند. مهم ترین بخش راهنمای سفر به چابهار همین آشنایی با جاهای دیدنی چابهار است تا از قبل با این دیدنی ها آشنا شده تا بتوانیم برنامه کاملی برای بازدید از همه جاذبه های گردشگری چابهار داشته باشیم.

البته لازم است قبل از اینکه به سراغ دیدنی های چابهار برویم این نکته را بدانید که بیشتر دیدنی های چابهار در اطراف شهر واقع شده اند و کمتر جاذبه آن در داخل شهر قرار گرفته است.

  • ساحل شب تاب چابهار

سفر به چابهار و ساحل شب تاب چابهار

یکی از زیباترین تصاویری که با به چابهار سفر کردن آن را خواهید دید همین ساحل شب تاب چابهار یا ساحل نورانی چابهار است. با طولانی شدن شب ها و رسیدن پاییز به ساحل چابهار که بروید تصویری را خواهید دید که دیدنش درست مثل رویاست. در تمامی سیاهی شب وقتی که به ساحل نگاه می کنید نورهای ریز آبی رنگی می بینید که در تمام طول ساحل کشیده شده و منظره فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است.

قدم زدن در ساحل این دریا و تماشای این نورهای ریز که دریا را روشن کرده از شگفتی هایی است که جز در ساحل چابهار در کمتر جایی در جهان می توانید مشابه آن را پیدا کنید. ساحلی که تصویر عجیب و باورنکردنی آن دلیلی علمی دارد آن هم وجود “فیتوپلانگتون” در آب دریاست. این منطقه در روستای تنگ واقع شده که به دلیل وجود نداشتن آلودگی های نوری باعث شده تا نور این فتوپلانگتون ها ساحل را روشن کند.

البته که هر روز هم این اتفاق نمی افتد و اگر خیلی خوش شانس باشید در برنامه سفر به چابهار و بازدید از این ساحل می توانید به تماشای منظره رویایی این ساحل نورانی بنشینید.

  • دریاچه صورتی چابهار

راهنمای سفر به چابهار و دیدنی های آن

موقع شنیدن کلمه “دریاچه” اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ احتمالا شما هم مثل خیلی ها به دریای آبی رنگ کوچکی فکر می کنید که تصور همه ما از دریاچه است. اما این راهنمای سفر به چابهار می خواهد شما را با یکی از جاهای دیدنی چابهار آشنا کند که کل تصور شما را از دریاچه بهم می ریزد. تالاب لیچار که به دریاچه صورتی چابهار هم معروف است یکی از خاص ترین دیدنی های این بندر شگفت انگیز است.

دریاچه ای صورتی رنگ که نمونه مشابه آن را تنها در ۴ جای جهان می توان پیدا کرد و ما چقدر خوش شانس هستیم که برای دیدن چنین جاذبه خاصی نیازی نیست تا آن سر دنیا برویم. اما بعد از ساحل نورانی چابهار این بار نوبت تالاب لیچار است که پلانکتون ها در آن خودنمایی کنند. اما این بار پلانکتون ها باعث شده اند تا رنگ این دریاچه به صورتی و در بعضی از موارد به قرمز تغییر پیدا کند و منظره بی نهایت زیبایی را به وجود آورد.

البته لازم است که بدانید که این دریاچه همیشه هم پر آب نیست و شاید در طول سال تنها ۳ تا ۴ ماه بسته به میزان بارندگی این دریاچه پر آب باشد. اما بهترین زمانی که می توانید به دیدن لیچار چابهار بروید از اواسط فصل زمستان تا بهار است که احتمال پر آب بودن دریاچه بالاست.

  • موج فشان چابهار، از عجایب چابهار

موج فشان از جاهای دیدنی چابهار

اگر می خواهید یکی از جذاب ترین و خاص ترین دیدنی های چابهار را ببینید به بوستان ساحلی دریای بزرگ چابهار بروید. در این ساحل نه تنها می توانید به تماشای دریا بنیشینید بلکه پدیده عجیب و جالب موج فشان چابهار را هم خواهید دید. در ساحل صخره ای این بوستان گودال ها و شکاف هایی در صخره ها وجود دارد که باعث شده تا در مواقعی که دریا طوفانی است آب با فشار زیاد از این گودال ها خارج می شود و تصویر هیجان انگیزی را به وجود آورد.

می توان این پدیده را نوعی فواره طبیعی آب دانست. فواره هایی که در بعضی مواقع ارتفاع آن ها تا ۱۰ متر هم می رسد و از برخورد امواج دریا با صخره های ساحل چنین پدیده جذابی به وجود می آورد. البته این پدیده بیشتر در زمان مونسون اتفاق می افتد که دریا طوفانی است و امواج بلند و خشن!

  • بندر بریس چابهار

اسکله بریس چابهار یکی از زیباترین بنادری است که در نزدیکی های بندر چابهار واقع شده و از جذاب ترین دیدنی های چابهار است. اسکله بندر بریس یکی از فعال ترین اسکله های ماهیگیری استان سیستان و بلوجستان بوده و  همین باعث شده تا لنج ها و قایق های زیادی در این اسکله مدام در حال رفت و آمد باشند که جلوه ویژه ای به این بندر داده است.

به اسکله بریس “ساحل تراسی” هم گفته می شود. تماشای رفت و آمد قایق ها در اسکله این بندر و تماشای آن از بالای صخره های این اسکله تصویر بسیار زیبایی را به وجود آورده است. منظره ای که حتی توجه عکاسان زیادی را نیز به خود جلب کرده و باعث شده تا عکس های مختلفی از این اسکله در فضای مجازی دست به دست بچرخد.

  • بزرگ ترین کوه گل افشان جهان در چابهار

بازدید از گل فشان در راهنمای سفر به چابهار

اگر مسیر خود را از چابهار به سمت روستای کهیر و از آنجا به سمت روستای تنگ ادامه دهید به کوه گل افشان خواهید رسید. کوه گل فشان تنها یکی از جاهای دیدنی چابهار است که بزرگ ترین کوه گل فشان جهان به حساب می آید. کوهی که از آن گل می جوشد!

اگر خود را به بالای کوه گل فشان برسانید چاله هایی را خواهید دید که از درون آن ها گل می جوشد و بیرون می ریزد. گلی که درست مانند ترکیدن یک حباب مدام از زمین بیرون ریخته می شود و به اطراف پخش می شود. این گلی که از زمین این منطقه می جوشد خاصیت درمانی زیادی نیز دارد به همین خاطر محلی ها به خاطر وجود این خواص درمانی با گلی که از زمین می جوشد حمام می کنند. از خود چابهار تا این گل فشان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله است یعنی برای رسیدن به این جاذبه گردشگری باید مسیری حدودا ۱ ساعته را رانندگی کنید.

  • ساحل درک، محل تلاقی کویر و اقیانوس

بازدید از ساحل درک در سفر به چابهار

همانطوری که گفتیم هر یک از دیدنی های چابهار پر از شگفتی هستند و هر یک بیشتر از دیگری شما را شگفت زده خواهند کرد. ساحل درک هم درست یکی از همان جاهای دیدنی چابهار است که حسابی شما را مجدوب خود خواهد کرد. ساحل درک در فاصله ۱۷۰ کیلومتری چابهار قرار گرفته است. اما کافیست تا چند عکس این ساحل را ببینید و کمی درباره جذابیت های آن بخوانید تا مطمئن شوید طی کردن مسیری چند ساعته برای دیدن چنین جای دیدنی آنقدرهام هم زیاد نیست!

مکانی را تصور کنیدکه آبی اقیانوس به شن های کویری بی آب و علف رسیده باشد. بیشتر شبیه یک رویاست تا واقعیت مگر نه؟! اما در ساحل روستای درک این رویا به واقعیت تبدیل شده و هر بیننده ای را جذب خود می کند. با سفر به درک هم به دل کویر شنی سفر کرده اید تا زیر گرمای آفتاب روی شن های داغ کویری قدم بگذارید و هم می توانید سری به سواحل ماسه ای، صخره ای و مرجانی این روستای شگفت انگیز بزنید و به تماشای اقیانوس بنشینید.

  • ساحل مکرون، دیگر ساحل چابهار

بازدید از سواحل چابهار و راهنمای سفر به چابهار

سواحل مکرون هم از دیگر ساحل های چابهار است که در امتداد دریای عمان کشیده شده است. ساحلی تمیز و بکر که درست محلی است که کوه های بیابانی به دریا رسیده و چشم انداز خیره کننده ای را به وجود آورده است. این منطقه با داشتن سواحل ماسه ای، صخره ای و مرجانی از بهترین مکان هایی است که می توانید برای تماشای ساحل های زیبایش به آن جا بروید و به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و حسابی غرق لذت شوید.

  • درخت مکر زن

بازدید از دیدنی های چابهار و راهنمای سفر به چابهار

احتمال وقتی اسم یک درخت را بین جاهای دیدنی چابهار ببینید به این فکر کنید که مگر می شود تنها یک درخت به عنوان جاذبه گردشگری یک شهر معرفی شود؟ اما درخت مکر زن هیچ چیزی اش شبیه به درخت هایی که عموما در سطح شهرها میبینیم فرق دارد. همین است که آن را خاص کرده است. این درخت زیستی متفاوت دارد که مختص همین منطقه است. اگر قبلا به کیش سفر کرده باشید احتمالا درختی شبیه به همین درخت مکر زن چابهار را باید در کیش هم دیده باشید.

درخت مکر زن که به اسم درخت انجیر معابد هم شناخته می شود گیاهی است که به نظر می رسد بومی هند بوده و فقط نمونه های این نوع از درخت را می توانید در چند شهر جنوبی کشور ببینید که چابهار هم یکی از همان شهرهاست. هر شاخه این درخت که رشد می کند خود را به زمین می رساند و در لای شن ها ریشه می کند، همین این درخت را تا این حد خاص کرده است.

  • کوه های مریخی کجاست؟

راهنمای بازدید از کوه های مریخی در سفر به چابهار

کوه های مریخی چابهار که به اسم کوه های مینیاتوری هم شناخته می شوند از خاص ترین دیدنی های چابهار هستند. از سمت چابهار که ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری به سمت روستای گواتر حرکت کنید به کُره دیگری خواهید رسید! کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار به قدری دارای اشکال خاص و شکل و شمایلی عجیب هستند که آن را به کره مریخ تشبیه می کنند. چیزی که در سفر به این کوه ها می بینیم بیشتر شبیه تصاویری است که در فیلم های فرازمینی دیده ایم.

تازه وقتی پایتان را به این منطقه بگذارید خواهید فهمید که اسم “کوه های مریخی” چقدر برازنده این جاذبه گردشگری چابهار است. طی بررسی هایی که انجام شده عمر این کوه را چیزی بیشتر از ۵۰ میلیون سال برآورد شده است. همچنین وجود فسیل هایی از انواع ماهی ها و آبزی ها در اطراف این کوه ها به ما ثابت می کند که زمانی این منطقه به کل زیر آب بوده و چه بسا همین جزر و مد دریا باعث شده تا کوه ها این منطقه به این شکل درآید.

  • جنگل حرا، جاذبه ای در نقطه سفر مرزی

جنگل حرا از دیدنی های چابهار

همیشه برای اینکه بخواهیم به دل جنگل برویم کفش های خود را محکم می بندیم و خود را برای یک پیاده روی طولانی و جنگل نوردی آماده می کنیم. اما چابهار همه چیزش فرق دارد. برای بازدید از جنگل حرا یکی از جذاب ترین دیدنی های چابهار باید با قایق به دل آبی دریا بزنید. جنگل حرا منطقه ای بزرگ است که قسمت هایی از آن به چابهار هم کشیده شده و می توان آن را تا مرز ایران و پاکستان هم دنبال کرد. جنگلی که درست از میان آب ها روییده و به هیچ وجه نمی توانید با پای پیاده به آن دسترسی داشته باشید. این جنگل که از میان آب ها سر بیرون آورده؛ عجایب دیدنی های چابهار را کامل کرده است.

  • روستای تیس از دیدنی های چابهار

روستای تیس چابهار از قدیمی ترین روستاهای ایران است که پیشینه تاریخی آن به دوران هخامنشیان بر می گردد. روستایی که در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی امروزه تبدیل به یکی از مهم ترین جاهای دیدنی چابهار هم شده است. این روستا زمانی از مهم ترین بنادر در ایران باستان بوده اما حالا با وجود قلعه تاریخی پرتغالی ها و گورستانی که محل دفن اجنه است تنها به مکانی دیدنی در اطراف بندر چابهار تبدیل شده است.

فاصله کم این روستا تا بندر چابهار دسترسی به آن را بسیار راحت کرده به طوری که در کمتر از ۲۰ دقیقه می توانید خود را از چابهار به روستای تیس برسانید. همچنین پلاژ چابهار تیس هم بهترین مکان برای آب تنی کردن در دریای چابهار است.

  • موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار هم در ساختمان قدیمی فرمانداری فعالیت می کند که یادگاری به جا مانده از دوران قاجار است. موزه ای که در دو طبقه شامل موزه مردم شناسی، کتب و اسناد تاریخی و اشیا به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی است. این موزه می تواند اطلاعات خوبی را درباره فرهنگ محلی مردم بومی منطقه به شما بدهد.

خرید در مرکز خرید و بازارهای چابهار 

خرید در سفر به چابهار

بخش مهمی از سفر به چابهار همین خرید کردن در مرکز خرید و بازار چابهار است. بازارهایی که بهترین و مرغوب ترین اجناس را با قیمتی بسیار پایین تر از دیگر شهرها ارائه می دهند و تبدیل به یکی از مهم ترین دلایل مسافران برای سفر به چابهار شده است. به دلیل اینکه اجناس وارد شده به این منطقه نیازی به پرداخت هزینه گمرک ندارند باعث شده تا قیمت فروش کالاها تا حد چشمگیری نسبت به دیگر شهرها پایین باشد.

اما برای اینکه خرید بهتری داشته باشید لازم است تا بیشتر راجع به بازارهای چابهار بدانید. اینکه از کدام بازار خرید کنید؟ و یا لیست قیمت اجناس در چابهار به چه شکلی است؟ در چابهار چی ارزونه؟ در ادامه این راهنمای سفر به چابهار به همه این سوالات پاسخ می دهیم.

از چابهار چی بخریم؟

احتمالا وقتی به خرید از چابهار فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که اصلا از چابهار چی بخریم؟ خبر خوش اینکه در چابهار به دنبال خرید هر چیزی که باشید دست خالی از بازارهای چابهار بیرون نخواهید آمد. به قول معروف از شیر مرغ بگیر تا جون آدمیزاد را می توانید در بازارهای این بندر پیدا کنید. مخصوصا اگر به دنبال خرید پوشاک باشید می توانید لباس های باکیفیت زیادی را با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید.

آشنایی با مراکز خرید، جذاب ترین بخش راهنمای سفر به چابهار

آشنایی بیشتر با مراکز خرید و بازارهای چابهار این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به نسبت چیزی که به دنبال خرید آن هستید انتخاب مناسب تری داشته باشید و بدانید برای خرید هر چیزی بهتر است به کدام بازار چابهار سر بزنید. در ادامه با لیستی از محبوب ترین و معروف ترین مراکز خرید چابهار را برای خرید آشنا خواهیم شد.

  • بازار چینی های چابهار

بازار چینی های چابهار بازاری است که در آن اجناس متنوعی به فروش می رسد. از پوشاک و کفش بگیر تا لوازم خانگی در این بازار با قیمتی مناسب به فروش می رسد. برخلاف تصور ما اجناس این بازار دارای کیفیت های قابل قبولی هستند که اجناس آن به صورت مستقیم از چین وارد شده و توسط فروشندگان چینی ارائه می شود.

  • بازار محلی و بازار ادویه چابهار

خرید از بازار چابهار در سفر به چابهار

اگر در طول سفرتان در چابهار از غذاهای سنتی چابهار خورده باشید و طعم آن ها به مذاقتان خوش آمده باشد بهتر است تا در سفر به چابهار سری هم به بازار ادویه چابهار بزنید. بازار ادویه چابهار یکی از بازارهای مهمی است که اکثر مسافران برای تهیه سوغاتی و ادویه های مخصوص چابهار به آن سری می زنند. بازاری که به بازار پیر زن ها و یا مادربزرگ ها هم معروف است و توصیه این راهنمای سفر به چابهار این است که بدون بازدید از این بازار سفرتان را به پایان نرسانید.

  • مجتمع تجاری صدف

یکی از معروف ترین و محبوب ترین مرکز خرید چابهار مجتمع تجاری صدف است. مجتمعی که هم بورس بازار پوشاک چابهار است هم می توانید مناسب ترین لوازم خانه را با پایین ترین قیمت لوازم خانگی چابهار در این مرکز خرید پیدا کنید.

  • مرکز خرید صالحیار

بعد از مرکز خرید صدف مجتمع صالحیار را می توان یکی از مهم ترین بازارهای چابهار دانست. دلیل محبوبیت این بازار هم درست مثل بازار صدف به این دلیل است به دنبال خرید هر جنسی که باشید می توانید در این بازار پیدا کنید. مخصوصا اگر به دنبال خرید عطر و بازار لوازم آرایشی چابهار هستید حتما به این مرکز خرید سری بزنید که اجناس ارزان چابهار به وفور در آن پیدا می شود.

بازار ابریشم چابهار، مجتمع تجاری سینا، بازار طلا، بازار فردوس و مجتمع تجاری تیس هم از دیگر بازارهای منطقه آزاد چابهار است که می توانید در برنامه سفر به چابهار از هر یک بازدید کنید.

خوردن معروف ترین غذاهای سنتی در بهترین رستوران های چابهار

چابهار از آن شهرهایی است که با غذاهای سنتی پر عطر و طعم اش هر کسی را وسوسه می کند تا طعم غذاهای محلی اش را بچشد. طعم غذای محلی بلوچی از آن طعم هایی است که مزه خوش اش همیشه زیر زبانتان می ماند. غذای محلی بلوچی به قدری متنوع است که نمی توان همه آن ها را نام برد. اما توصیه این راهنمای سفر به چابهار به شما این است که در سفر به چابهار سری به بهترین رستوران های چابهار بزنید و طعم این ۵ غذای معروف بلوچی را بچشید.

  • تباهگ

سفر به چابهار و خوردن غذای محلی بلوچی

تباهگ از قدیمی ترین غذاهای محلی بلوچی به حساب می آید که به هر رستورانی که بروید می توانید اسم آن را در منو پیدا کنید. تباهگ گوشتی نمک سود شده می باشد که زیر آفتاب خشک شده است. هنگام پخت این گوشت را درون آب می پزند و برنج را هم در آب همین گوشت طعم دار کرده و نوش جان می کنند.

  • کراهی

سفر به چابهار و خوردن غذای سنتی چابهار

اگر طرفدار غذاهای پر ادویه هستید پس خوردن کراهی از واجبات راهنمای سفر به چابهار برای شماست. غذایی پر از ادویه و تند که بیشتر شبیه به غذاهای پاکستانی بوده و در پخت آن از ماهی، میگو و یا مرغ استفاده می شود.

  • املت سوزی

حتی املت بلوچی ها هم با املتی که ما می شناسیم فرق دارد. در این املت خبری از گوجه نیست! بلکه این غذای محلی بلوچی با پیاز، سیر، تخم مرغ، سیب زمینی، ادویه جات و گیاهی محلی به نام سوزی پخته می شود.

  • تنورچه

مزه گردی در سفر به چابهار

تنورچه همان کباب خودمان است که به روش سنتی بلوچی ها پخته می شود و طعم بی نظیری دارد. در این غذا یا تکه هایی از گوشت گوسفندی را به سیخ می کشند و یا کل بره شکم پر را داخل تنوری می گذارند تا کبابی شود.

  • خوراک خرما

وقتی حرف از غذاهای سنتی جنوبی باشد خیلی بعید است که رد پایی از خرما در میان غذاها نباشد. خوراک خرما ترکیبی از برنج، خرما، نان و حبوبات است که یکی از مقوی ترین و سنگین ترین غذاهای محلی بلوچی هاست.

خرید سوغات چابهار از جذاب ترین قسمت های راهنمای سفر به چابهار

خرید سوغاتی از چابهار یکی از جذاب ترین بخش هایی سفر به چابهار است. برای خرید سوغاتی از چابهار آنقدر گزینه های متنوع دارید که بعضی وقت ها انتخاب کردن را بسیار سخت می کند. از صنایع دستی های بی نظیر این منطقه که هنر دست بانوان چابهار است بگیر تا خوراکی های خوشمزه. حتی برای تهیه سوغاتی می توانی به سراغ بازارهای چابهار بروید و با قیمتی بسیار مناسب اجناس با کیفیتی را تهیه کنید.

  • ماهی و میگو

برای کسانی که در شهرهایی دور از دریا زندگی می کنند پیدا کردن ماهی و میگوهای تازه شاید کمی سخت باشد. برای همین خیلی از مسافرین در سفر به چابهار تصمیم می گیرند تا از ماهی های تازه صید شده خوش طعم جنوب تهیه کنند و به شهر خود ببرند. البته که این کار برای همه ممکن است اما اگر بخواهید می توانید با تهیه یک جعبه یونولیتی پر از یخ برای یک روز ماهی ها را سالم نگه دارید و به شهر خود ببرید.

  • خرید ادویه

راهنمای سفر به چابهار و خرید سوغات چابهار

بعید است به بازار ادویه چابهار بروید و بتوانید دست خالی از آنجا بیرون بیایید. در چابهار نه تنها ادویه هایی با بهترین کیفیت را می توانید پیدا کنید. بلکه بعضی از ادویه های مخصوص را هیچ جایی جز چابهار پیدا نخواهید کرد.

  • شیرینی لندو

شیرینی لندو هم یکی از مهم ترین سوغات چابهار است. شیرینی مخصوص و پرطرفدار چابهار که از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می شود. قیمت مناسب این شیرینی آن را به یکی از مناسب ترین گزینه ها برای تهیه سوغات چابهار تبدیل کرده است.

  • سوزن دوزی، گران ترین سوغات چابهار

خرید گران ترین سوغات چابهار در سفر به چابهار

اگر طرفدار سوغاتی های خوراکی نیستید صنایع دستی چابهار بهترین گزینه شماست. سوزن دوزی این منطقه از گران قیمت ترین سوغاتی هایی چابهار به حساب می آید. پارچه ای که با طرح بسیار زیبایی تماما سوزن دوزی شده و هنری ارزشمند است. البته در خود چابهار به این نوع از پارچه ها “بلوچی دوزی” هم گفته می شود.

  • حصیربافی

حصیربافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی تولید شده در چابهار است. انواع مختلفی از سبد، گلدان، بادبزن، فرش و… که همگی از حصیر بافته شده اند یکی از خاص ترین سوغاتی های این منطقه به حساب می آید.

  • آینه دوزی و سکه دوزی

خرید سوغات چابهار

آینه دوزی از دیگر هنرهای بانوان هنرمند بلوچی است که در آن آینه و سکه های ریزی را به کمک طرح های زیبایی روی پارچه می دوزند و بیشتر شبیه به یک اثر هنری است تا تکه ای پارچه.

راهنمای راه های دسترسی برای سفر به چابهار

راهنمای سفر به چابهار

بعید می دانم به این قسمت راهنمای سفر به چابهار رسیده باشید اما در ذهنتان برنامه ای برای سفر به این شهر با همه جذابیت هایش را نکرده باشید. اما اگر می خواهید تا به چابهار سفر کنید مثل هر شهر دیگری برای سفر به بندر چابهار شما می توانید با هوایپما، قطار، اتوبوس و یا خوردو شخصی به این شهر سفر کنید. اما انتخاب نوع وسلیه حمل و نقل به بودجه ای که شما برای سفرتان در نظر گرفتید و سبک و سیاق سفر کردنتان بستگی دارد. اما بیایید تا راه های سفر به چابهار را به طور کلی بررسی کنیم.

مسیر تهران به چابهار برای سفر به چابهار

با فرض بر اینکه پایتخت نشین هستید و می خواهید به چابهار سفر کنید. بیایید تا نگاهی به راه هایی که برای رسیدن به بندر چابهار دارید و مزایا و معایب هر کدام نگاهی بیاندازیم. درست است که در این بررسی ها مبدا سفر را تهران قرار داده ایم اما شما می توانید از هر شهر دیگری نیز با همین شکل به چابهار سفر کنید تنها لازم است تا مبدا را از تهران به شهر خودتان تغییر دهید.

مسافت تهران چابهار با هوایپما

یکی از راحت ترین و سریع ترین روش ها برای رسیدن به چابهار سفر با هواپیماست. نکته ای که در سفر به چابهار با هواپیما بسیار جالب می باشد این است که طولانی ترین مسیر پرواز از تهران به سایر شهرهای ایران، پرواز تهران به چابهار است!

شاید این سوال برایتان پیش آید که فاصله تهران تا چابهار با هواپیما چند ساعت است که طولانی ترین پرواز تهران است؟ مسافت هوایی این دو شهر با هم چیزی حدود ۱۴۵۳ کیلومتر است که چیزی حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه طول می کشد.

راهنمای سفر به چابهار با قطار

در حال حاضر امکان سفر به چابهار با قطار به صورت مستقیم وجود ندارد. اما اگر همچنان علاقه دارید تا مسیر تهران به چابهار را با قطار طی کنید می بایست بلیط قطار خود را از تهران به مقصد بندرعباس رزرو کنید. مسافت تهران تا بندرعباس با قطار بیشتر از ۲۰ ساعت طول می کشد. مابقی فاصله بندرعباس تا بندر چابهار را که حدود ۶۸۸ کیلومتر است را می توانید با اتوبوس های بین شهری و یا تاکسی های دربستی طی کنید تا به چابهار برسید. حالا که بندرعباس آمده اید می توانید چند روزی را هم مهمان این شهر باشید و با خواندن مقاله راهنمای سفر به بندرعباس این شهر را به مقصد اول سفرتان تبدیل کنید و بعد به چابهار بروید.

یعنی برای سفر به چابهار با قطار از مبدا تهران زمانی نزدیک به ۳۰ ساعت در راه خواهید بود. البته به زودی مسیر قطار تهران چابهار افتتاح خواهد شد تا مسافرین بتوانند به راحتی و به صورت مستقیم از تهران به چابهار سفر کنند.

سفر به چابهار با ماشین

گزینه آخر شما این راهنمای سفر به چابهار استفاده از ماشین شخصی و یا اتوبوس برای سفر به چابهار است. فاصله تهران تا چابهار با ماشین ۱۸۱۰ کیلومتر است که حدود ۱۹ ساعت و ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید. اگر بخواهید تا با خودرو شخصی سفر کنید بهتر است تا در بین مسیر در شهری توقف داشته باشید و مسیر را در ۲ روز طی کنید. البته این مسافت طولانی بنزین زیادی را هم مصرف خواهد کرد و شاید سفر با اتوبوس تهران چابهار گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به سفر با خودرو شخصی باشد.

اقامت در چابهار

اقامت و اجاره سوئیت در چابهار

از واجبات راهنمای سفر به چابهار داشتن یک اقامتگاه خوب برای طول سفرتان است گر می خواهید تا در سفر به چابهار از همه جاذبه های دیدنی چابهار دیدن کنید نباید سفری کمتر از ۵ روز برای چابهار گردی در نظر بگیرید. مخصوصا که اکثرا دیدنی های چابهار در خارج از شهر قرار گرفته و بازدید از کدام چند ساعتی وقت خواهد برد. برای اقامت در چابهار هم می توانید یا به سراغ هتل های چابهار بروید و یا به دنبال اجاره سوئیت در چابهار باشید.

اما همانطوری که قبلا هم اشاره کردیم برای اینکه بتوانیم به خوبی از همه دیدنی های چابهار دیدن کنید باید ۴ تا ۶ روز را برای سفر خود در نظر بگیرید. برای همین بهتر است به دنبال مکانی باشید که درست حسی مثل خانه داشته باشد تا در مدت اقامت هیچ دغدغه ای نداشته باشید.

اگر به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در چابهار در وبسایت لیدوماتریپ سری بزنید گزینه های متنوعی از سوئیت هایی را خواهید دید که هر یک با امکانات رفاهی بسیار مناسبی تجهیز شده اند و قیمت مناسبی هم برای اجاره دارند. با اجاره این سوئیت ها در چابهار درست مانند این است که خود خانه ای در این دارید و هیچ کمبودی را احساس نخواهید کرد.

سفر به چابهار با تور چابهار یا سفر شخصی؟

راهنمای سفر به چابهار

برای سفر به چابهار نیازی به رزرو تور نیست بلکه تنها لازم است تا همه چیز را راجع به چابهار بدانید و با در دست داشتن یک راهنمای سفر به چابهار خودتان به تنهایی به این شهر سفر کنید. سفر با تور شاید یکی از راحت ترین گزینه های برای سفر به هر شهری باشد اما اگر اهل هیجان و ریسک کردن باشید خواهید دید که سفر به شهری ناشناخته و کشف آن سفرتان را بیشتر از همیشه برایتان دلچسب خواهد کرد.

در این راهنمای سفر به چابهار سعی کردیم تا هر چیزی که برای سفر به چابهار نیاز است را بدانید تا بدون وابستگی به فردی یا رزرو تور چابهار خودتان به چابهار سفر کنید و سفر هیجان انگیزی را برای خودتان رقم بزنید.

۴.۷/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *