با جاهای دیدنی اردبیل بیشتر آشنا شوید!

با-جاهای-دیدنی-اردبیل-بیشتر-آشنا-شوید!

استان اردبیل یکی از استان‌های شمال غربی ایران است که در مجاورت استان‌های آذربایجان شرقی و گیلان قرار دارد. وجود آثار تاریخی دیدنی و جالب، طبیعت و مناظر چشم‌نواز و چشمه‌های آب گرم باعث شده تا بسیاری از افراد به این استان سفر کرده و از جاهای مختلف آن بازدید کنند. اردبیل یکی از استان‌های سرد و کوهستانی ایران است که در فصل تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد و همین امر سبب می‌شود تا مسافران زیادی برای فرار از گرمای هوا در فصل تابستان به این استان سفر کنند و از آب و هوای خنک آن لذت ببرند. برای آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل و شهرهای اطراف آن در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی؛ شکوه معماری قدیمی

بقعه-شیخ-صفی-الدین-اردبیلی؛-شکوه-معماری-قدیمی

بقعه شیخ صفی الدین یکی از آثار باستانی و تاریخی اردبیل است که در مرکز شهر اردبیل قرار دارد. قدمت این بنای هفتصد ساله به دوران صفویان برمی‌گردد. در داخل این بنا، یک خانقاه بزرگ که بقعه شیخ صفی الدین در آن قرار گرفته، وجود دارد و اطراف آن با چند گنبد بزرگ و کوچک احاطه شده است. این مکان در دوران صفوی محل تدریس عرفان و تصوف بوده و شاگردان بسیار زیادی در این بنا تربیت شده‌اند. معماری این بنا به قدری زیبا است که اوج خلاقیت و مهارت را در معماری ایلخانی و تیموری را می‌توان در آن دید. کاشی‌کاری‌های زیبا در کنار مقرنس‌های دیدنی، کتیبه‌های خارق‌العاده، خطاطی‌های دوران صفوی، گچ‌بری‌ها، تذهیب‌های چشم‌نواز و حتی طلاکاری‌های اطراف گنبدها، همه و همه از زیبایی‌های حیرت‌انگیز این بنا هستند. جالب است بدانید این بنا، علاوه بر شیخ صفی الدین، بقعه شاه اسماعیل صفوی پادشاه اول صفویان و همسر او و چند نفر از نوادگان صفوی نیز در خود جای داده است. بقعه شیخ صفی الدین در خیابان شیخ صفی اردبیل و میدان عالی قاپو آن قرار دارد.

بازار سرپوشیده اردبیل؛ از قدیمی‌ترین بازارهای ایرانی

بازار-سرپوشیده-اردبیل؛-از-قدیمی‌ترین-بازارهای-ایرانی

بازار تاریخی اردبیل یکی از بازارهایی می‌باشد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از رونق خاصی برخوردار بوده است. این بازار در نزدیکی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار گرفته و به همین دلیل بسیاری از مسافران و گردشگران از آن بازدید می‌کنند. راسته‌ها، تیمچه‌ها و دالان‌های این بازار یکی از مکان‌های تاریخی شهر اردبیل است.

جمعه مسجد اردبیل؛ یادگاری از دوران کهن

جمعه-مسجد-اردبیل؛-یادگاری-از-دوران-کهن

این مسجد در بخش مرکزی شهر اردبیل قرار دارد و تاریخ بنای آن به دوران سلجوقیان بر می‌گردد. این مسجد در محله پیرشمس الدین و محله عبدلله قرار گرفته است. بنا به شواهد و اسنادی که در این محل کشف شده، این محل در ابتدا آتشکده بوده و بعدها در دوران سلجوقیان تبدیل به مسجد شده است.

دریاچه شورابیل اردبیل؛ لحظاتی مفرح و شاد

دریاچه-شورابیل-اردبیل؛-لحظاتی-مفرح-و-شاد

یکی از تفرجگاه‌های اصلی و مهم مردم اردبیل دریاچه‌ای به نام شورابیل است. این دریاچه در حاشیه شهر و در نزدیکی دانشگاه‌های این شهر قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این دریاچه، شوری آب آن بوده و چنانچه با زبان ترکی آشنا باشید، متوجه خواهید شد که شورابیل نامی ترکی است که معنای آن آب‌های شور است. البته لازم به ذکر است، امروزه آب این دریاچه با تزریق منابع آب شیرین، به شوری گذشته‌ها نیست. این دریاچه در فصل‌هایی از سال میزبان برخی از پرندگان مهاجر است که زیبایی این دریاچه را دوچندان می‌کنند. مسافران می‌توانند از تفریحاتی مانند قایق سواری و دوچرخه سواری در اطراف این دریاچه استفاده کرده و سفری به یاد ماندنی داشته باشند.

کلیسای مریم مقدس؛ محل عبادت ارامنه 

کلیسای-مریم-مقدس؛-محل-عبادن-ارامنه 

وجود آتشکده، کلیسا و مسجد در شهر اردبیل نشان‌دهنده تاریخ پر فراز و نشیب این شهر تاریخی است. کلیسای مریم مقدس در سال ۱۲۵۵ هجری و توسط یکی از خانواده‌های ارمنی ساکن اردبیل ساخته شده بود تا محل عبادت ارمنی‌های ساکن اردبیل باشد. با مهاجرت ارمنی‌ها از تبریز به اردبیل، این کلیسا در شهر اردبیل ساخته شد. نوشته سردر این کلیسا بسیار پرمعنی بوده و از تعلق این کلیسا به خدا سخن می‌گوید. این کلیسا امروزه، بلااستفاده است و صرفا به عنوان یکی از آثار تاریخی اردبیل شناخته می‌شود. این کلیسا در میدان اونچی و کوچه ارمنستان گازران قرار دارد.

قلعه اولتان مغان؛ قلعه‌ای با کارکرد نظامی

قلعه-اولتان-مغان؛-قلعه‌ای-با-کارکرد-نظامی

یکی از قلعه‌های شگفت‌انگیز و تاریخی ایران، قلعه اولتان اردبیل است که در نزدیکی روستای اولتان پارس‌آباد قرار دارد. قدمت این بنا به دوران اشکانیان باز می‌گردد و قدمتی ۵۰۰ ساله دارد. این قلعه که در مجاورت رود ارس قرار دارد، نظامی بوده و با توجه به سفال‌هایی که از این قلعه پیدا شده، می‌توان دریافت که تا قرن ۱۲ هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دریاچه نئور؛ جلوه زیبای طبیعت

دریاچه-نئور؛-جلوه-زیبای-طبیعت

اردبیل علاوه بر آثار تاریخی و باستانی فراوان، مناظر و مکان‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده‌ای نیز دارد که باعث می‌شود در طول سال مسافران زیادی به این استان سفر کنند. دریاچه نئور یکی از این جاهای دیدنی طبیعت اردبیل است که در مرز بین خلخال و اردبیل قرار دارد. این دریاچه در نزدیکی استان گیلان قرار دارد و در فصول مختلفی از سال میزبان برخی از پرندگان مهاجر است که سبب زیبایی دوچندان این دریاچه زیبا می‌شود. هر نقطه‌ای از اردبیل که با استان گیلان نقطه تلاقی دارد باعث به‌وجودآمدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی شده است.

جنگل فندقلو؛ مجموعه‌ای تفریحی

جنگل-فندقلو؛-مجموعه‌ای-تفریحی

جنگل فندقلو که در زبان آذری و ترکی با نام (مشه) شناخته می‌شود، یکی از زیباترین مناظر طبیعی و جاهای دیدنی طبیعت اردبیل است و منظره‌ای چشم‌نواز دارد. دشت‌های پر از گل‌های بابونه در کنار درخت‌های فندق، سیب و ازگیل منظره‌ای جالب و زیبا را به‌وجود آورده که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در بخش‌هایی از این جنگل، تفریحاتی مانند تله کابین، اسکی روی چمن و اسکی وجود دارد که هر مسافری می‌تواند با توجه به سلیقه و علاقه خود، هریک از آن‌ها را انتخاب کند. جنگل‌های فندقلو اردبیل در نزدیکی شهرستان نمین اردبیل قرار دارد و مسافران می‌توانند برای بازدید از این جنگل‌ها در مسیر اردبیل به نمین حرکت کنند.

جنگل-فندقلو؛-مجموعه‌ای-تفریحی.

پل معلق پیر تقی خلخال

پل-معلق-پیر-تقی-خلخال

خلخال یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوا و زیبای اطراف اردبیل است. رودخانه قزل اوزن، رودخانه‌ای است که از میان مراتع و کوهستان‌های خلخال عبور می‌کند و جلوه‌ای خاص و زیبا به این منطقه می‌دهد. پل معلق پیر تقی، پلی است که در برهه‌ای از تاریخ برای عبور میان دو کوهستان بر روی رود قزل اوزن ساخته شد؛ اما بعدها با مشهور شدن این پل، پل پیر تقی به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل تبدیل شده و گردشگران بسیار زیادی از این پل معلق بازدید می‌کنند. شاید تصور کنید که حرکت روی پل معلق خطرناک و حتی ترسناک است. اما باید بدانید زیبایی‌های اطراف این پل، رود قزل اوزن و مراتع اطراف آن، مجالی برای ترسیدن به شما نمی‌دهد و حس آرامش و لذت را تجربه خواهید کرد.

پل هفت چشمه؛ پلی آجری و تاریخی

پل-هفت-چشمه؛-پلی-آجری-و-تاریخی

پل هفت چشمه ، پلی آجری بر روی رودخانه بالیقلو اردبیل است. این پل که تنها پل آجری ساخته شده بر روی این رودخانه است، در زمان صفویان ساخته شده و برای عبور و مرور عابر پیاده استفاده می‌شده است. این پل یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی اردبیل به حساب می‌آید. امروزه دو پل در مجاورت پل هفت چشمه ساخته شده که یکی از آن‌ها مخصوص عبور ماشین و دیگری مخصوص عبور عابران پیاده است. این پل در زبان ترکی و محلی با نام داشکسن یا یدی گوز شناخته می‌شود. توسعه فضای سبز در کنار این رودخانه باعث شده تا این بخش از شهر یکی از مکان‌های زیبای شهر اردبیل باشد.

آرامگاه سید امین الدین جبراییل

آرامگاه-سید-امین-الدین-جبراییل

این آرامگاه نیز در دوران صفوی در روستای کلخوران در نزدیکی اردبیل، ساخته شده است. این آرامگاه مختص شیخ امین الدین جبراییل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی می‌باشد. ساختمانی هشت ضلعی و آجری که با مقرنس‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا و گچ‌بری‌های چشم‌نواز، ارزش دیدن دارد.

موزه‌های شهر اردبیل؛ تاریخ گویای این شهر

موزه‌های-شهر-اردبیل؛-تاریخ-گویای-این-شهر

موزه‌های موجود در اردبیل نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. موزه مردم‌شناسی، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از جمله موزه‌های معروف اردبیل هستند که آثار تاریخی و باستانی فراوانی در این موزه‌ها به نمایش گذاشته شده و مسافران و گردشگران می‌توانند از این موزه‌ها بازدید کنند.

اکثر آثار باستانی و تاریخی اردبیل در بخش مرکزی شهر و در محدوده میدان عالی قاپو واقع شده‌اند. در واقع مسافران و گردشگران می‌توانند برای دیدن آثار باستانی اردبیل به بخش مرکزی شهر رفته و از آثار باستانی آن دیدن کنند.

پیاده راه شیخ صفی الدین اردبیلی

پیاده-راه-شیخ-صفی-الدین-اردبیلی

این پیاده راه یکی از پرترددترین خیابان‌های شهر اردبیل است که در بین اهالی اردبیل، محبوبیت ویژه‌ای دارد. این پیاده راه از جلوی مسجد عالی قاپو شروع شده و تا خیابان بیضایی ادامه دارد. این خیابان سرتاسر سنگ فرش شده و برای تردد عابرین پیاده مناسب است. مغازه‌ها و بازارهای متنوعی در این میدان وجود دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این مغازه‌ها، انواع سوغات معروف اردبیل را تهیه کرده و خریداری کنند.

جاهای دیدنی مشگین شهر در استان اردبیل

مشگین شهر یکی از شهرهای جذاب اطراف اردبیل است. این شهر در فصل‌های بهار و تابستان، یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور شناخته می‌شود و مسافران زیادی به همین دلیل به این منطقه سفر می‌کنند. این شهر از طرفی به اردبیل و از طرفی دیگر به کشور آذربایجان و از طرفی نیز به شهرستان اهر آذربایجان شرقی منتهی می‌شود. در ادامه این مطلب از وبسایت لیدوماتریپ، هر یک از مکان‌های دیدنی مشگین شهر را معرفی می‌کنیم.

کوه سبلان؛ شکوه خطه آذربایجان

کوه-سبلان؛-شکوه-خطه-آذربایجان

کوه سبلان یکی از مرتفع‌ترین رشته کوه‌های ایران و جاهای دیدنی اردبیل است که در استان اردبیل قرار دارد. قله کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری مشگین شهر قرار گرفته و در فصول مختلفی از سال، کوهنوردان برای صعود به قله آن به مشگین شهر سفر می‌کنند. این قله و رشته کوه‌های اطراف آن در تمام فصول سال پوشیده از برف هستند.

پل معلق مشگین شهر؛ از جاهای دیدنی اردبیل

پل معلق مشگین شهر؛ از جاهای دیدنی اردبیل

پل معلق مشگین شهر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. این پل معلق با ۳۶۵ متر طول و ۲ متر عرض، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه است که بر فراز رودخانه خیاوچایی قرار دارد. این مجموعه به دست طراحان و مهندسان بومی ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود. علاوه بر پل معلق، مجموعه‌های اقامتی، سالن‌های پذیرایی و رستوران‌های مختلفی نیز در این سایت گردشگری وجود دارد که باعث شده مسافران و گردشگران بسیار زیادی در فصول مختلفی از سال علی‌الخصوص فصل بهار و تابستان از این منطقه دیدن کنند. تفریحاتی مانند زیپ لاین و بالن سواری نیز در این منطقه وجود دارد.

منظره شب پل معلق مشگین شهر یکی از زیباترین مناظر موجود در جهان است که باعث شده بسیاری از گردشگران در مجموعه‌های اقامتی این سایت اقامت داشته باشند و از منظره پل معلق در هنگام شب لذت ببرند.

پارک جنگلی خیاوچایی؛ پارک جنگلی دیدنی

پارک جنگلی خیاوچایی؛ پارک جنگی دیدنی

این پارک جنگلی در خیابان نواب مشگین شهر و در مجاورت رودخانه خیاوچایی اردبیل قرار گرفته است. این رودخانه پر از ماهی‌های قزل‌آلا است و منظره بسیار زیبایی دارد و مناطق سرسبز این منطقه باعث شده تا توجه بسیاری از گردشگران به پارک جنگلی خیاوچایی جلب شود. این پارک یکی از جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‎شود.

دِو قالاسی؛ قلعه‌ای قدیمی

دِو قالاسی؛ قلعه‌ای قدیمی

قلعه دیو یا دیو قالاسی در شمال شرق مشگین شهر و میان دو روستای قوزلو و کویج قرار دارد. یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین ویژگی‌های این قلعه این است که با قرارگیری در آن می‌توان به کل مناطق اطراف، دید کاملی داشت و همه مناطق را تحت نظر گرفت. معماری این قلعه مانند قلعه‌های اوراتورها بوده و از سنگ‌های درشت در ساخت آن استفاده شده است.

شهر یئری مشگین شهر؛ معبدی شگفت‌انگیز

شهر-یئری-مشگین-شهر؛-معبدی-شگفت‌انگیز

یکی از جالب‌ترین و حیرت‌انگیزترین مکان‌های دیدنی اطراف مشگین شهر، منطقه باستانی شهر یئری است. این مکان در ۳۵ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد. این شهر تاریخی از سه بخش دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل شده است. قدمت قلعه و معبد شهر یئری، مربوط به سال‌ها قبل از میلاد مسیح است. یکی از جالب‌ترین مواردی که در این مکان به چشم می‌خورد، وجود قطعه سنگ‌هایی با نقش انسان بدون دهان است که هر یک از آن‌ها متعلق به یک مقبره است. این مکان از مشگین شهر، تاریخی‌ترین و حیرت‌انگیزترین مکان باستانی استان اردبیل است که ارزش بسیار بالایی دارد و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این منطقه به مشگین شهر اردبیل سفر می‌کنند.

قلعه بربر مشگین شهر؛ یکی از جاهای دیدنی اردبیل

قلعه-بربر-مشگین-شهر؛

این قلعه یکی از تاریخی‌ترین قلعه‌های منطقه است که قدمت آن به دوران صدر اسلام باز می‌گردد. براساس گفته مورخان وتاریخ شناسان این قلعه مخصوص نگهداری آذوقه و ادوات جنگی روستائیان بوده است و نقش مهمی در زندگی مردم اطراف آن داشته است. این قلعه نیز در ۳۵ کیلومتری مشگین شهر و در نزدیکی روستای اونار قرار دارد.

دره شیروان (شیروان دره‌سی)

دره شیروان یکی از جاهای دیدنی طبیعت اردبیل است که در دامنه کوه‌های سبلان و ۲۰ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد. دره‌ای بسیار عمیق با دیواره‌های تیز و بلند، منطقه‌ای به نام دره شیروان را پدید آورده که اهالی محلی به آن شیروان دره‌سی می‌گویند. حکایت‌ها و افسانه‌های بسیار زیادی درباره این دره هولناک گفته می‌شود که باعث شده این دره یکی از دره‌های اسرارآمیز استان اردبیل باشد. اشکال عجیب و غریب این دره باعث شده تا این دره یکی از مناطق جالب و حیرت انگیز جغرافیایی به شمار آید. دیوارهای این دره، ماسه‌ای بوده و مستعد رانش هستند و بر اثر باد و باران‌های فصلی جابه‌جا شده و اشکال مختلفی به خود می‌گیرند. این دره یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش ایران است که جانداران متنوعی در آن زندگی می‌کنند.

آبگیر آت گولی، جیران گولی و آبشارهای دوقلو مشگین شهر از جمله مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی مشگین شهر است که در این منطقه واقع شده‌اند و زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند.

جهنم دره‌سی؛ دره‌ای صعب‌العبور در ادبیل

جهنم دره‌سی؛ دره‌ای صعب‌العبور در ادبیل

(کدام جهنم دره‌ای بودی؟)، این عبارتی است که شاید بسیاری از ما در موقعیت‌های مختلف آن را از اطرافیان خود شنیده‌ایم و به شوخی گرفته‌ایم. لازم است بدانید، چنین دره‌ای وجود خارجی داشته و در فاصله ۳۵ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد. صعب‌العبور بودن مسیر منتهی به رود این منطقه و وجود شیب‌های تند در مسیر باعث شده تا اهالی بومی این منطقه، نام جهنم دره‌سی را برای این منطقه انتخاب کنند. این منطقه یکی از مکان‌های طبیعی گردشگری است که عبور رودی از میان آن باعث شده تا زیبایی خاصی داشته باشد و نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب کند. این دره یکی از جاهای دیدنی طبیعت اردبیل است.

آب گرم‌های مشگین شهر؛ تجربه آب‌تنی لذت‌بخش

آب-گرم‌های-مشگین-شهر؛-تجربه-آب‌تنی-لذت‌بخش

با توجه به اینکه مشگین شهر در مجاورت رشته کوه سبلان قرار گرفته است، آب گرم‌های فراوانی در این منطقه پدید آمده‌اند. آب گرم‌های مشگین شهر شهرت و آوازه‌ای جهانی دارند. فواید و خواص این آب گرم‌ها بسیار زیاد بوده و برای دردهای عضلانی و برخی از بیماری‌ها مفید است. آب گرم قوتورسویی، شابیل و موبیل از جمله مهم‌ترین آب گرم‌های مشگین شهر اردبیل است که سالانه مسافران زیادی برای استفاده از آنها به این منطقه سفر می‌کنند. در اطراف اکثر این آب گرم‌ها، مجموعه‌های اقامتی و تفریحی تاسیس شده است و باعث رونق اقتصادی منطقه شده است.

گردنه حیران؛ از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر

گردنه حیران یکی از جاده‌های بسیار زیبای ایران است که در فاصله بین اردبیل و آستارا قرار دارد. گردنه‌ای مه آلود، مرتفع و خطرناک که هرکس از آن گذر می‌کند، محو تماشای زیبایی‌های این گردنه زیبا می‌شود. در تصور بسیاری از افراد، نام این گردنه از کلمه حیرت‌انگیز گرفته شده است. گفتنی است در زبان محلی هیر به معنای ابر و مه است و به همین دلیل نیز این منطقه به نام هیران یا حیران شناخته می‌شود. منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه‌هایی پوشیده از جنگل و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای زیبا و مه گرفته است که از میان این دره، رود ارس که مرز میان ایران و آذربایجان می‌باشد، می‌گذرد.

تله کابین گردنه حیران؛ از جاهای دیدنی اردبیل

تله-کابین-گردنه-حیران؛-از-جاهای-دیدنی-اردبیل

تله کابین گردنه حیران یکی از تفریحات جذاب این گردنه است که سالانه مسافران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این تله کابین دارای ۳۰ کابین ۶ نفره است. طول این تله کابین چندان زیاد نیست اما ارتفاع آن زیاد است و باعث جذابیت بیشتر این تله کابین می‌شود.

سورتمه و زیپ لاین گردنه حیران

سورتمه-و-زیپ-لاین-گردنه-حیران

در ایستگاه و بخش پایینی تله کابین، تفریحات دیگری مانند زیپ لاین و سورتمه وجود دارند. حرکت از میان کوهستان و جنگل‌های سرسبز و ارتفاع‌های مه گرفته، یکی از زیباترین تجربه‌هایی است که هر فردی می‌تواند در سفر به گردنه حیران آن را تجربه کند.

رستوران‌ها و کافه‌های VIP گردنه حیران

رستوران‌ها-و-کافه‌های-VIP

در قسمت بالای تله کابین گردنه حیران، رستورانی VIP وجود دارد که مسافران می‌توانند برای صرف غذا و رفع خستگی به این رستوران مراجعه کنند. علاوه بر رستوران VIP، رستوران‌های در سرتاسر جاده حیران وجود دارد که مسافران می‌توانند از غذاهای لذیذ آن میل کنند.

جاهای دیدنی اردبیل در سرعین

سرعین یکی از شهرهای تابع اردبیل است که به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم، شهرتی جهانی دارد. این شهر یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است که مقصد گردشگری بسیاری از مسافران است. آب و هوای این شهر در تمام طول سال سرد و خشک است و به مسافرانی که قصد سفر به این شهر را دارند، توصیه می‌شود لباس‌های گرم و ضخیم همراه خود داشته باشند.

چشمه آب گرم گاومیش گولی، آب درمانی سبلان، مرکز آب درمانی دره‌لرسویی، آب درمانی ایرانیان، مجتمع آب درمانی بش باجیلار و آب درمانی رویال پارک از جمله مجتمع‌های آب گرم درمانی شهر سرعین اردبیل است. مسافران و گردشگران برای استفاده از این آب گرم‌ها و مجتمع‌های آب درمانی به شهر سرعین سفر می‌کنند. استفاده از مجتمع‌های آب درمانی و آب گرم موجود در سرعین، فواید موثر بسیار زیادی داشته و قابلیت تسکین بسیاری از دردهای مفصلی و عضلانی را دارد.

پیست اسکی آلوارس؛ تجربه تفریحات زمستانی

پیست-اسکی-آلوارس؛-تجربه-تفریحات-زمستانی

روستای آلوارس که در ۱۲ کیلومتری سرعین قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پیست اسکی‌های ایران را داراست. پیست اسکی آلوارس که در روستای آلوارس قرار دارد، در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود. آب و هوای سرد و خشک این منطقه باعث می‌شود تا برف‌های این منطقه دیرتر ذوب شوند و همواره مکان مناسبی برای اسکی روی برف باشد. دوستداران اسکی و برف در فصول مختلف از سال به این منطقه سفر می‌کنند و از اسکی روی برف نهایت لذت را می‌برند. این منطقه یکی از جاهای دیدنی طبیعت اردبیل است.

روستای تاریخی کنزق؛ روستایی با بافت تاریخی

روستای-تاریخی-کنزق؛-روستایی-با-بافت-تاریخی

روستای تاریخی کنزق که در دو کیلومتری سرعین قرار دارد و یکی از روستاهای تاریخی و باستانی اردبیل است. خانه‌هایی با بافت فرسوده و قدیمی همراه با درختان گلابی و گیاهان محلی دیگر و چشمه‌های جاری باعث جذابیت بالای این منطقه می‌شود.

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

دهکده-صخره‌ای-و-یند-کلخوران

این دهکده مملو از خانه‌های سنگی است که اکثر این خانه‌ها بر روی تپه‌ای به نام چله‌خانه قرار دارند. تماشای خانه‌های سنگی قدیمی در کنار طبیعت زیبا و سرسبز همراه با چشمه‌های جاری در این منطقه، بسیار دلنشین است.

تپه باستانی آناهیتا

این تپه در سمت غربی سرعین قرار دارد و به عنوان محل عبادت موبدان و زرتشتیان باستانی بوده است. براساس روایاتی که در مورد تپه باستانی آناهیتا وجود دارد، راه‌های زیرزمینی فراوانی از زیر این تپه به سمت آب گرم سرعین وجود دارد که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت.

علاوه بر موارد ذکر شده، روستاهای آتشکده و شایق نیز در اطراف سرعین وجود دارد که مسافران می‌توانند از این روستاها نیز دیدن کنند.

جاهای دیدنی اردبیل در فصول مختلف

همان‌ طور که گفته شد، اردبیل دارای آب و هوایی سرد و خشک کوهستانی است و به همین دلیل در فصول مختلفی از سال همواره آب و هوایی سرد دارد. در ادامه مطلب، جاهای دیدنی اردبیل در فصول مختلف از سال را معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان

جاهای-دیدنی-اردبیل-در-تابستان

آب و هوای سرد و خشک حاکم بر استان اردبیل باعث شده تا این منطقه یکی از مناطق خوش آب و هوا در فصل تابستان باشد و مسافران زیادی برای فرار از هوای گرم تابستان به این منطقه سفر کنند. جنگل زیبای فندقلو، پل معلق مشگین شهر، پل معلق پیر تقی، دریاچه شورابیل، روستای آلوارس و مناظر طبیعی دیگر موجود در استان اردبیل از جمله جاهای دیدنی اردبیل در تابستان است.

جاهای دیدنی اردبیل در زمستان

جاهای-دیدنی-اردبیل-در-زمستان

آب و هوای اردبیل در فصل زمستان سرد و برفی است و تمام مراتع و کوهستان‌های موجود در این استان پوشیده از برف هستند. سفر به سرعین و استفاده از مجتمع‌های آب گرم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل در زمستان است. پیست اسکی آلوارس نیز در فصل زمستان پوشیده از برف بوده و پذیرای مسافران و دوستداران اسکی می‌باشد.

جاهای دیدنی اردبیل در پاییز

جاهای-دیدنی-اردبیل-در-پاییز

مراتع و جنگل‌های استان اردبیل در فصل پاییز، رنگ زرد و نارنجی به خود می‌گیرند و یکی از بهترین مناظر را پدید می‌آورند. جنگل فندقلو گردنه حیران، در فصل پاییز یکی از دیدنی‌ترین مناظر را به‌وجود می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

جاهای دیدنی اردبیل در بهار

جاهای-دیدنی-اردبیل-در-بهار

دریاچه شورابیل، شهر آب گرم سرعین، جنگل پر شکوفه فندقلو و گردنه حیران از جمله جاهای دیدنی اردبیل در فصل بهار است که مسافران زیادی برای دیدن این زیبایی‌ها در فصل بهار به استان اردبیل سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی اردبیل در شب

جاهای-دیدنی-اردبیل-در-شب

بسیاری از مکان‌های دیدنی اردبیل، جلوه‌ای خاص و زیبا در هنگام شب دارند. زیبایی برخی از مکان‌های دیدنی در هنگام شب دوبرابر شده و مناظر زیبایی را به‌وجود می‌آورد. تماشای پل معلق مشگین شهر در شب با نورپردازی‌هایی که دارد، می‌تواند برای هر بیننده‌ای جالب و چشم‌نواز باشد.

شب‌های پویا و زنده سرعین نیز از جمله مکان‌های دیدنی استان اردبیل است. افرادی که به سرعین سفر کرده‌اند، شب‌های زنده و رنگی آن را تعریف می‌کنند و از زیبایی‌های شهر در شب سخن می‌گویند.

دریاچه شورابیل نیز در هنگام شب جلوه‌ای زیبا و خاص داشته و بسیاری از اهالی اردبیل، برای شب نشینی و خوش‌گذرانی به این این مکان مراجعه می‌کنند.

اقامت در اردبیل؛ ثبت خاطراتی فراموش نشدنی

با توجه به اینکه اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری در ایران است و صنعت گردشگری در این استان روز به روز در حال پیشرفت است، هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی بسیار زیادی در این استان ساخته شده و بهره‌برداری شده‌اند. مسافران و گردشگران عزیزی که به اردبیل سفر می‌کنند، می‌توانند با رزرو هتل در این شهر زیبا اقامت داشته باشند.

اقامت در سوئیت‌های شهر اردبیل

اقامت-در-سوئیت‌های-شهر-اردبیل

برخی از فصول سال مانند فصل تابستان، تعداد مسافرینی که به اردبیل سفر می‌کنند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل نیز علاوه بر هتل، مجموعه‌های اقامتی و سوئیت‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که مسافران می‌توانند با رزرو ویلا و سوئیت در اردبیل، در این شهر زیبا اقامت داشته باشند و از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن دیدن کنند.

اقامت در هتل‌های لوکس اردبیل 

اقامت-در-هتل‌های-لوکس-اردبیل 

هتل‌های موجود در استان اردبیل از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند و مسافران و گردشگران می‌توانند با رزرو یکی از این هتل‌ها، در اردبیل اقامت داشته باشند و تجربه سفر خوشی برای خود رقم بزنند.

۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *