پارک کوهستانی دراک شیراز

معرفی-پارک-کوهستانی-دراک-شیراز--با-نقشه،-تصاویر،-مسیر-رفتن-و..

پارک کوهستانی دراک شیراز که با نام‌های کوه برفی، کوه مستسقی و کوه مادر نیز شناخته می‌شود، یکی از کوه‌های مشهور شیراز است که در امتداد رشته کوه زاگرس قرار دارد. این کوه بزرگ و زیبا در شمال غرب شیراز و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و لوح سنگی جالبی در قله، اطلاعات کوه دراک در استان فارس را به نمایش می‌گذارد. در سال ۹۲ شهرداری شیراز و سازمان فضای سبز تصمیم گرفتند که پارکی کوهستانی در این منطقه تفریحی بنا کنند. البته پیش از این قله‌های کوه دراک فارس که تا اوایل آذر ماه پوشیده از برف است، مکانی برای تفریح و کوهنوردی بود.

پس از ۴ سال پارک کوهستانی دراک شیراز با مساحت ۵۸۰ هکتار به بهره برداری رسید. پیش بینی می‌شود که پس از اتمام فاز دوم با امکاناتی چون تله‌کابین، هتل، رستوران و فست فود، شهربازی، زیستگاه حیوانات و باغ پرندگان مساحت این مجموعه جذاب به همراه سد تنگ سرخ به ۱۰۰۰ هکتار برسد.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به کوهنوردی لذت بخشی در پارک کوهستانی دراک شیراز در استان فارس خواهیم رفت.

پارک کوهستانی دراک شیراز کجاست؟

پارک-کوهستانی-دراک-شیراز

پارک کوهستانی دراک یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های ایران است که در شهر شیراز و در دامنه کوه دراک ساخته شده است. هوای تمیز پارک و چشم‌انداز زیبایی که از کوه دراک شیراز در شهر و طبیعت اطراف آن دیده می شود یکی از جاذبه‌های محبوب این پارک است. البته طبیعت زیبای کوه‌های سرخ در غرب کوه دراک و وجود جاذبه‌هایی چون پارک کوهستانی گلستان شیراز، گردشگران زیادی را به این منطقه از اطراف شیراز، می‌کشاند.

در این پارک امکاناتی نظیر پیست دوچرخه سواری، پیاده راه، آلاچیق، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، زیپ لاین، باغ گیاهان دارویی، دریاچه مصنوعی و کافه وجود دارد که برای تجربه یک تفریح خاطره‌انگیز در دل کوهستان انتخاب مناسبی هستند. برای مسیر‌های پیاده‌روی، دوچرخه سواری و موتورسواری که در این پارک وجود دارند، می‌توان از دوچرخه و موتور‌های اجاره‌ای استفاده کرد اما به علت موقعیت کوهستانی مسیر و شیب بالا، مهارت لازم و احتیاط از ارکان اصلی این تفریحات است.

اگر به دنبال لمس زیبایی و آرامش هستید، کوهستان‌های شیراز شما را غرق در زیبایی و آرامش می‌کنند، شما میتوانید با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز از اقامت در این شهر زیبا لذت ببرسید.

آدرس کوه دراک شیراز فارس

آدرس-کوه-دراک-شیراز

اگر به دنبال آدرس کوه دراک شیراز فارس هستید، این بوستان در دامنه کوه دراک واقع در شمال غرب شهر شیراز، در کنار بزرگراه حسینی الهاشمی و شهرک برف فروشان قرار دارد. این کوه از غرب شیراز شروع شده و با عبور از شمال‌غرب به روستای علی‌آباد ختم می‌شود. در مسیر دسترسی به کوه بلند دراک می‌توان وسیله نقلیه خود را در پارکینگ مجتمع احسان پارک کرد.

مسیر رفتن و فاصله کوه دراک تا شیراز

مسیر-رفتن-و-فاصله-کوه-دراک-تا-شیراز

ورودی مجموعه از درون شهرک برف فروشان می‌گذرد. ورودی پارک کوهستانی دراک در میانه اتوبان حسین‌الهاشمی (کمربندی شهر)  قرار دارد. همان‌طورکه گفته شد این بوستان دیدنی و خوش آب و هوا در دامنه کوه دراک واقع در شمال غرب شیراز قرار دارد.

مسیرهای موجود برای رفتن به کوه دراک

مسیرهای-موجود-برای-رفتن-به-کوه-دراک

مسیر‌های دسترسی مختلفی از کوهپایه‌ها به قله‌های دراک وجود دارند که به بیان چند مورد می‌پردازیم.

مسیراول: اولین مسیر حرکت از سمت مجتمع احسان در نزدیکی ورودی کوه است. می‌توان پس از عبور از پل هوایی مسیر کوهنوردی را از میان دره‌ها آغاز کرد. پس از عبور از تنگ علی عسکری، منطقه سه کاج دیده خواهد شد که شخصی به نام آقای محمد علی کریمی در این مکان حوضچه‌ای درست کرده که در فصل‌های بارندگی پر آب می‌شود. در طول مسیر پل سنگی و منطقه‌ای سرسبز از نهال و چاه آب وجود دارد که به جان پناه امیریه مشهور است و  کوه نوردان معمولا شب را در آن سپری می‌کنند. دسترسی به قله از این مسیر حدودا ۳ ساعت زمان می‌برد.

مسیردوم: در این مسیر می‌توان از میدان احسان تا پناهگاه غدیریه از طریق دره علی عسگری و سپس دره موسوی و در نهایت خط الراس به پناهگاه غدیریه رسید. در این مسیر ۵ کیلومتری همچنین می‌توان از مسیر نعل اسبی نیز استفاده کرد.

مسیرسوم: در این مسیر کوهنوردان از طریق دره کاه‌کشی و مسیری ۴.۵ کیلومتری به خط‌‍‌ الراس می‌رسند.

مسیرچهارم: در مسیر چهارم از شهرک برف فروشان به سمت خط‌ الراس می‌روند که در حدود ۳.۴ کیلومتر است. در این مسیر باید از دره فراخ گذشته و مسیری نسبتا شیب‌دار را طی کرد.

مسیرپنجم: این مسیر از طریق دره چاک ناری تا پناهگاه امیریه در حدود ۷ کیلومتر می باشد که از طریق دره پلنگی و سپس چاک ناری به پناهگاه امیریه می‌رسد. در این مسیر حدود ۳ ساعت کوهنوردی خواهید داشت.

از مسیر‌های دیگر دسترسی به کوه دراک می‌توان مسیر دره کلبه بید قنبری، مسیر خط الراس از سمت کمربندی، مسیر اشکفت زر، مسیر دره سماقدون، مسیر دره بیراهه، مسیر دره کرونی، مسیر غار کلاغ وحشی، مسیر کتیبه، مسیر دره دربند، مسیر دره ایستگاه و مسیر شیطان دره اشاره کرد که سخت‌ترین راه کوهنوردی است.

نقشه کوه دراک شیراز

ارتفاع کوه دراک شیراز

ارتفاع-کوه-دراک-شیراز-پارک کوهستانی دراک شیراز

ارتفاع کوه دراک شیراز در بلندترین قله آن، در حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریاست. همچنین خط الراس کوه دراک شیراز از پناهگاه غدیریه تا پسکوهک ادامه دارد و بیشترین ارتفاع برای کوهنوردی و صعود در این منطقه در حدود ۲۸۹۰ متر است.

پناهگاه غدیریه کوه دراک شیراز

پناهگاه-غدیریه-کوه-دراک-پارک کوهستانی دراک شیراز

کوه دراک شیراز فارس تفریحات متعددی دارد که یکی از آنها وجود چشمه است. تنها چشمه دارای آب در دراک، چشمه بهرامی است که یک چشمه فصلی می‌باشد. البته در دامنه کوه و در سمت تنگ سرخ چندین چشمه وجود دارد که در اکثر فصول جاری هستند. مسیر کوهنوردی از دره سه کاج تا قله دراک و فرود از مسیر دره شندون تا گلستان است که در بین این مسیر هیجان‌انگیز و دیدنی پس از پشت سر گذاشتن مسیر هزار چم به پناهگاه غدیریه کوه دراک خواهید رسید.

این پناهگاه مکانی دیدنی و طبیعتی بهشتی دارد که اکثر کوهنوردان برای استراحت و صرف صبحانه به آنجا می‌روند و چشمه‌ها را در این مسیر تماشا می‌کنند.

عکس ها و تصاویر پارک کوهستانی دراک شیراز فارس

عکس-ها-و-تصاویر-پارک-کوهستانی-دراک-شیراز

عکس-ها-و-تصاویر-پارک-کوهستانی-دراک-شیراز

عکس-ها-و-تصاویر-پارک-کوهستانی-دراک-شیراز

زیپ لاین و پل معلق کوه دراک شیراز

زیپ-لاین-و-پل-معلق-کوه-دراک-شیراز

زیپ لاین و پل معلق کوه دراک شیراز از جمله تفریحات هیجان‌انگیز فاز اول پارک کوهستانی دراک شهر شیراز هستند که آدرنالین خونتان را تا حد زیادی بالا خواهند برد. حداکثر ارتفاع زیپ لاین دراک ۲۰۰ متر بوده و طول آن ۱۲۰۰ متر است. امکان استفاده از زیپ لاین برای کودکان بالای ۹ سال وجود دارد. همچنین می‌توان از مربی‌های مجرب آموزش‌های لازم را یاد گرفت. زمان سرویس‌دهی : روزهای شنبه تا پنجشنبه ۱۵ الی ۱۹ ، جمعه‌ها و تعطیلات ۹ الی ۱۹

همچنین همه روزه می‌توان از تخفیفات ویژه زیپ لاین برای گردشگران استفاده کرد.

پل معلق کوه دراک شیراز یکی از بلندترین پل‌های معلق کشور است که در قدم زنی از روی آن صدای چوب‌های زیر پاهایتان را در دره شگفت‌انگیز دراک خواهید شنید. این پل چوبی جذاب از بالای آلاچیق‌های جنگلی دراک می‌گذرد و شما را از یک قله به قله دیگر هدایت خواهد کرد.

کافه های کوه دراک شیراز

کافه-های-کوه-دراک-شیراز

کافه های کوه دراک شیراز که به همراه چندین رستوران در فاز دوم پارک کوهستانی دراک افتتاح خواهند شد، نمایی فوق‌العاده از شهر و طبیعت را خواهند داشت. یکی از این کافه‌ها کافه کوهستان دراک است که می‌توان در آن همراه با میل نوشیدنی و خوراکی‌های لذیذ مناظر طبیعی و زیبای اطراف را تماشا کرد.

اقامت پس از کوهنوردی

با وجود اینکه کوه دراک از جاذبه‌های طبیعی و کوهستانی شیراز است، اما امکانات رفاهی، شهرک‌ها و سوئیت‌های اقامتی در نزدیکی این کوه و پارک کوهستانی دراک در شیراز بسیارند. پس از کوهنوردی لذت بخش و متفاوت در طبیعت بکر این منطقه می‌توانید با اجاره سوئیت در شیراز استراحتی آسوده را تجربه کنید.

۳.۷/۵ - (۲۰ امتیاز)
14 نظر برای "پارک کوهستانی دراک شیراز" ارسال شده.
  1. یوسف گفت:

    سلام لطفا بیشتر رسیدگی کنید ما درتاریخ ۳۰شهریور ماه اومدیم درک ولی با خاطره خیلی بده مواجه شدیم سیم های برق یکی از آلاچیق ها لوخت بود..کلید روشنایی نداشت ..وبچه مون برق گرفت.مسافرت مون در بیمارستان گذشت

  2. ناشناس گفت:

    چرا الاچغاش کمه ؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام لطفا اگه ماشین برو د داخل وافراد مسن و……..بتوانند لز داخل دیدن کنند خوب وگرنه …!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. آیلار گفت:

    من سال۹۷ برای اولین بار به این پارک رفتم.فیلم برداری میکردم.ولی بعد که به فیلم ها نگاه کردم .همه فیلم ها به صورت خیلی کنی پخش می‌شد حتی حرف زدن‌ها هم خیلی خیلی کند بودند.دوبینم اصلا مشکلی نداشت.واسه همین واسم خیلی عجیب بود.

  5. زهرا گفت:

    عالی. مکانی بسیار زیبا و جذاب و سرگرم کننده. برای هر سنی بسیار لذت بخش و پر انرژی

  6. امیر م گفت:

    درود پروژه سرسره پرواز مجموعه ساخته شده است و به زودی افتتاح میگردد هتل پارک دراک هم بیش از هستاد درصد پیشرفت فیزیکی دارد مجموعه سوارکاری هم افتتاح شده است

  7. امین گفت:

    ارتفاع و طول زیپ لاین چقده؟

    1. رعنا گفت:

      حداکثر ارتفاع زیپ لاین دراک ۲۰۰ متر بوده و طول آن ۱۲۰۰ متر است

  8. هستی گفت:

    موقعیت کوه دراک ؟

    1. رعنا گفت:

      این بوستان در دامنه کوه دراک واقع در شمال غرب شهر شیراز، در کنار بزرگراه حسینی الهاشمی و شهرک برف فروشان قرار دارد

  9. پیمان گفت:

    کلا هر جا میشه تفریح کرد اذیت میکنن اینجا هم نگهباناش همیشه اذیت میکنن

  10. پیمان گفت:

    نگهبانای اینجا اذیت میکنن راه میبندن ماشین ون نمیاد کل روزت و خراب میکنن حیف اینجا که

  11. هادی گفت:

    بسیار زیباست، ولی حیف که دیگه اجازه ورود ماشین رو نمی دهند و نمی شو بطور کامل از امکانات و مناظر زیبای اونجا استفاده کرد
    یاد روزهایی که دم و دقیقه اونجا بودیم

  12. امیر م گفت:

    درود ترامپولین پارک مجموعه با نام تنگو افتتاح شده است و بزرگترین باغ وحش مصنوعی ایران در این پارک در حال ساخت میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *