غذای سنتی و محلی قشم

غذاهای سنتی و محلی قشم

جنوب کشور غذاهای سنتی و محلی بسیار خوش طعمی دارد. جزیره قشم از جزایر زیبای جنوبی ایران است که غذاهای خوش مزه و لذیذ مخصوص خود را دارد. قشمی ها ادویه های خوش عطر و بو را هنگام طبخ ماهی به کار می برند که طعم غذاهای سنتی را متفاوت و لذیذ می کند که به راحتی نمی توان از کنار آن ها رد شد.

با توجه به این که شغل اکثر اهالی قشم ماهیگیری می باشد، بازار طبخ غذاهای دریایی در قشم گرم شده و عاشقان غذاهای دریایی را به خود جذب کرده است. قشم در کنار طبیعت بی مانندش با پخت انواع غذاهای محلی که در اغلب این غذاها ماهی وجود دارد، طعم سفر شما را بیشتر از این ها خوشمزه و دلچسب خواهد کرد.

کلمبا از غذاهای سنتی و محلی قشم 

کلمبا غذای سنتی و محلی قشم

کُلُمبا از غذاهای معروف و سنتی قشم به شمار می رود که از ماهی، سبزی ( گشنیز و شوید) خرد شده و گندم پرک که از مواد اصلی آن به حساب می آید درست می شود. اهالی قشم ماهی را در آب نمک و زردچوبه می جوشانند و استخوان هایش را جدا می کنند. سپس ماهی و سبزی های خرد شده را به گندم پرک در حال جوش اضافه می کنند و از روغن حیوانی هم در تهیه آن استفاده  می کنند.

اجاره روزانه خانه در قشم

جالب است بدانید از شیوه پخت غذای کلمبا، شبیه به طرز پخت حلیم است به همین دلیل به آن حلیم ماهی هم گفته می شود و به روغن حیوانی در زبان محلی، روغن جنون یعنی روغن خوب می گویند.

ماهی کبابی 

ماهی کبابی قشم

جایی که دریا باشد قطعا ماهی از غذاها و خوراک های اصلی آن منطقه به حساب می آید. مگر می شود به قشم رفت و طعم ماهی کبابی آن را نچشید. مردم قشم ماهی سنگسر و سرخو را از آب دریا می گیرند و شکمش را با سبزی و فلفل پر می کنند و  بر روی آتش زغالی کباب کرده و نوش جان می کنند.

بعضی از غذاهای دریایی که در جنوب ایران پخته می شود، چندان تفاوتی با غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی که مردم سایر مناطق ایران درست می کنند، ندارد. اما طعم لذیذ غذاهای جنوبی چیز دیگری است و باید برای یک بار هم که شده طعم خوش این غذاها به ویژه ماهی کبابی را بچشید و لذتش را ببرید.

مهیاوه غذای سنتی و محلی قشم

مهیاوه غذاهای سنتی و محلی قشم

مهیاوه در واقع نوعی سس ماهی می باشد که به عنوان وعده اصلی با نان محلی قشم سرو می شود. برای پخت این غذا ابتدا ماهی کوچک ساردین را شسته و  آن را خشک می کنند. بعد ماهی خشک شده را می کوبند و آن را با ادویه های مخصوص جنوبی، رازیانه، گشنیز ترکیب می کنند و آن را در کنار غذاهای اصلی جنوبی خود می خورند.

ادویه که از مواد اصلی غذاهای قشم به حساب می آید و در مقاله سوغات قشم چیست بیشتر راجع ادویه های مخصوص قشم صحبت کرده ایم، در طبخ غذاهای دریایی استفاده می کنند. البته ناگفته نماند که این غذا فقط در جنوب ایران تهیه نمی شود، بلکه در لارستان و جهرم طرفدار زیادی دارد و در آنجا هم مهیاوه طبخ می شود.

عنکاسی 

عنکاسی غذاهای سنتی و محلی قشم

ماهی عنکاس طبع سردی دارد و با خرما پخته می شود. اگر اهل غذای شیرین هستید، ماهی عنکاس با شیره خرما درست می شود. این غذا طعم شیرینی دارد و ماهی عنکاسی را تکه تکه می کنند و آن را در آب خرما می پزند. شکل تهیه و سرو این نوع غذا، در جاهای مختلف متفاوت است. در بعضی از مناطق جنوب، ماهی عنکاس را پس از کباب کردن خشک می کنند و بعد آن را با خرما می خورند.

پودینی کوسه از غذاهای سنتی و محلی قشم

پودینی کوسه از غذاهای سنتی و محلی قشم

پودینی کوسه از غذاهای اصلی و پر طرفدار قشم است که آن را از کوسه های دریای خلیج فارس تهیه می کنند. پودینی کوسه را فقط باید در قشم خورد. طرز تهیه آن به این صورت می باشد که ابتدا گوشت کوسه را در آب نمک می جوشانند تا پوست آن جدا شود و سپس آن را له می کنند و با لیمو امانی، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، ادویه و پیاز تفت می دهند و سرو می کنند.

رزرو هتل و هتل آپارتمان در قشم

در هنگام خوردن پودینی کوسه دیگر نگران استخوان های آن نباشید، چرا که در هنگام آب پز کردن، استخوان های آن را  از گوشت جدا می کنند و شما می توانید این غذای متفاوت و خوش مزه را با خیال راحت نوش جان کنید.

برنج دیشو

برنج دیشو غذاهای قشم

برنج دیشو یکی دیگر از غذاهای شیرین و خوش طعم قشم است که با شهد خرما پخته می شود. طرز تهیه برنج دیشو به این گونه است که ابتدا برنج را در شیره خرما می جوشانند و می گذارند تا دم بیاید و در نهایت آن را با یک ماهی برشته شده سرو می کنند.

شاید بسیاری ازشما علاقه ای به خوردن غذای شیرین به خصوص برنج با طعم شیرین ندارید اما برنج دیشو قشم طعم و مزه ای متفاوت دارد. خرما بخشی از غذای اصلی جنوبی ها می باشد که در اکثر غذاهای  اصلی خود از آن استفاده می کنند.

کاتوغ 

کاتوغ غذای محلی قشم

کاتوغ از خورشت های خوش طعم جنوبی می باشد و از ماهی شور تهیه می شود. در طبخ این غذا ابتدا آب نمک گرفته می شود و بعدا با ادویه مخلوط کرده و آب پز می کنند و برای خوش طعم تر کردن این غذا از ادویه تمبر هندی استفاده می کنند. شما می توانید این غذا را از رستوران های قشم تهیه کنید و مزه این خورشت لذیذ را تجربه کنید.

زیبون از غذاهای سنتی و محلی قشم

زیبون غذای سنتی و محلی قشم

زیبون را می توان از غذاهای اصیل جزیره قشم به شمار آورد. از قضا زیبون از غذاهایی می باشد که با ذائقه و سلیقه اکثر مردم سازگاری دارد. در این نوع غذا ماهی به صورت ته چین درست می شود و طعم ماهی در همه غذا پخش نمی شود.

چون این غذا به صورت ته دیگ پخت می شود، ابتدا از نان های محلی در ته قالمه قرار می دهند و سپس برنج با پیاز و سیب زمینی سرخ شده، ادویه، سبزیجات معطر ترکیب می شود تا دم بکشد و حالت دیگر طرز پخت این غذا به این گونه است که اول  ماهی راته قابلمه می گذارند بعد برنج و مخلفات آن را روی ماهی قرار می دهند.

غذای زیبون از غذاهای اصلی و معروق قشمی هاست که اهالی این جزیره  در جشن ها و مراسمات و جشن های عروسی خود از این نوع غذا طبخ و از میهمانان خود پذیرایی می کنند.

خوش مزه ترین غذاهای قشم که نباید از دست بدهید!

غذاهای سنتی و محلی قشم

از جذاب ترین بخش های سفر می توان به خوردن غذاهای محلی و بومی آن منطقه اشاره کرد. قطعا تجربه چشیدن غذای مختص هر شهر به ویژه غذاهای قشم تجربه ای متفاوت از سفر به جنوب کشور را در سفرنامه شما ثبت خواهد کرد وشاید یکی از دلایل اصلی سفر بسیاری از شما، چشیدن غذاهای محلی باشد.

شما می توانید غذاهای سنتی و محلی قشم را با هر نوع سلیقه ای در رستوران های این جزیره نوش جان کنید و یا حتی می توانید در مناطق روستایی و قدیمی اطراف جزیره، دستپخت زنان قشم را بچشید.

اکثر غذاهای قشم مواد اصلی شان ماهی و خرما است که به دلیل طبع سرد ماهی نیز در کنار آن از خرما نیز استفاده می شود. اگر گذرتان به جزیره قشم افتاد حتما با خوردن غذاهای سنتی و محلی قشم تجربه ای شیرین از غذاهای قشم داشته باشید.

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *