سوغاتی شیراز چیست؟

سوغاتی-شیراز-چیست؟

شیراز یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران سفر است. بسیاری از گردشگرانی که به طبیعت، تاریخ و هنر علاقه دارند این شهر بهشتی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کند. در سفر شیرازی خود، دنیایی از جاذبه، مناظر و رنگ انتظار شما را می‌کشند. عطرها و طعم‌های بی‌نظیر و سوغاتی های شیراز، از دیگر پیشکش‌هایی هستند که شیراز دل‌انگیز، به مسافران خود هدیه می‌دهد.

یکی از بهترین جاذبه‌هایی که تمامی زیبایی‌های شیراز را در خود داشته باشد سوغات شیراز است، که جلوه‌ای کامل از هنر، فرهنگ و تاریخ شهر دارد. سوغات این شهر در تنوع، بی‌نظیر و از لحاظ کیفیت، مثال زدنی هستند و جز محبوب‌ترین سوغات در سطح کشور به شمار می‌روند. برای تجربه یک سفر کامل و بازگشت با دست پر، شناخت سوغات شیراز مفید خواهد بود. در این بخش از مجله گردشگری لیدوماترپ، قصد داریم تا به معرفی سوغات سنتی شیراز و صنایع دستی آن بپردازیم.

سوغات سنتی شیراز؛ از صنایع دستی تا خوراکی‌ها

همانطورکه گفتیم سوغاتی های شیراز تنوع بالایی دارند و در بخش‌های مختلف خوراکی، صنایع دستی و سنگ‌های قیمتی موجود هستند. برای آشنایی کامل‌تر سوغات شیراز را در دو بخش سوغات خوراکی و سوغات سنتی شیراز دسته بندی کرده‌ایم.

در هر بخش از سوغاتی که معرفی خواهد شد، استفاده از مواد اولیه طبیعی و هنر کهن مردم شهر را خواهید دید، که مطمئنا شما را علاقه‌مند به این محصولات خواهد کرد.

سوغاتی های خوراکی شیراز

سوغات-خوراکی-شیراز

از هیجان‌انگیزترین بخش‌های هر سفر تجربه خوراکی‌های بومی و خوش‌طعم است که علاوه بر ایجاد خاطره‌ای به یادماندنی، امکان تجربه طعم‌های متفاوت را به ما می‌دهد. شیراز آب و هوایی معتدل و مراتعی حاصل‌خیز دارد. به همین علت محصولات بومی و طبیعی، و خوراکی‌های طبخ شده با آن‌ها طعمی دلپذیر و سالم دارند.

می‌توان گفت اصلی‌ترین بخش سوغات سنتی شیراز، شیرینی‌های مشهور شیرازی هستند. اما به غیر از این طعم‌های دلچسب، عرقیات گیاهی، انواع حلوا و خوردنی‌های متنوع دیگر نیز در لیست سوغات خوراکی شیراز وجود دارند.

شیرینی های خوش طعم شیراز

معمولا شیرینی‌های شیراز، آن قدر معروف و پرطرفدار هستند که می‌توان آن‌ها را در دیگر شهر‌های کشور نیز یافت، اما هیچ وقت طعم و تازگی آن‌ها به شیرینی‌های گرم طبخ شده در قنادی‌های سنتی شیراز و به دست استادکاران شیرازی نمی‌رسد. از بهترین و معروف‌ترین شیرینی‌های این شهر می‌توان به مسقطی، رنگینک، برشلیک، یوخه و نان‌هایی شیرین چون نان مشت و نان فسا، حلوای کاسه‌ای، بادام سوخته و کلوچه شیرازی اشاره کرد.

· یوخه سوغات شیراز؛ شیرینی پرطرفدار

یوخه-سوغات-شیراز؛-شیرینی-پرطرفدار-و-خوشمزه

این شیرینی سبک و پرشکر از اصلی‌ترین سوغاتی‌هایی است که گردشگران به شهر خود می‌برند. یوخه یا کاک شیرازی از روغن محلی، پودر قند، پودر هل، پودر بادام، آب، نمک و مایه خمیر تهیه می‌شود و در برش‌های کوچک میل می‌شود. در بازگشت از سفر حتما این شیرینی شکری را به سوغات ببرید.

· مسقطی شیرازی

مسقطی شیرازی

مسقطی شیرازی از مشهورترین سوغاتی های شیراز است که ظاهری شبیه به ژله دارد. مسقطی شیرازی فوق‌العاده خوش طعم و عطر است و از آب، نشاسته، شکر، روغن مایع، گلاب، جوهر لیمو و زعفران اصل ایرانی تهیه می‌شود. مسقطی در واقع نوعی حلوای مقوی و مفید است که طعم لذیذش باعث شده تا طرفداران بسیاری داشته باشد.

· کلوچه شیرازی؛ کلوچه‌ای با طعم متفاوت

کلوچه-شیرازی؛-کلوچه‌ای-با-طعم-متفاوت

کلوچه شیرازی در واقع نوعی نان برنجی است که با تخم مرغ، روغن جامد و گلاب به ‌عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه طبخ می‌شود. این سوغات معمولا همراه با مسقطی سرو می‌شود و ماندگاری بالایی دارد. برای تزئین کلوچه شیرازی از تخم خرفه و یا پودر نارگیل استفاده می‌شود.

· رنگینگ شیراز؛ دسری خوش طعم و لذیذ

رنگینگ، دسری بسیار خوشمزه و مقوی در شیراز است که به صورت طبقه‌ای درست می‌شود. رنگینگ شیرینی مشترک شهرهای جنوبی است که به ویژه در ماه رمضان، مهمان سفره‌های افطار است.

در تهیه رنگینگ آرد تفت داده شده با روغن پخته می‌شود. کمی از رنگینک را در ظرف می‌ریزند، روی آن گردو و خرما قرار می‌دهند. سپس باقی رنگینگ را روی خرما و گردو می‌ریزند. در نهایت شیرینی را با مغز پسته و پودر نارگیل تزئین می‌کنند و برش می‌زنند.

· حلوا کاسه‌ای شیراز؛ حلویی با تاریخی کهن

حلوا-کاسه‌ای-شیراز

حلوای کاسه‌ای نوعی از حلواهای شیراز است که تاریخی کهن دارد. در طبخ این حلوای زرد رنگ و نرم از آب، روغن، گلاب و زعفران استفاده می‌شود. این حلوا در گذشته درون کاسه و به عنوان دسر بعد از غذا سرو می‌شده است. به همین علت نام این حلوا، حلوای کاسه‌ای شیراز است.

· نان فسا، شیرینی با خواص تغذیه‌ای بالا

نان فسا

این شیرینی در واقع نان نیست و دایره‌های کوچک شیرین طعمی از شهر فسای استان فارس است. فسا با استفاده از آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل ، زعفران و کنجد آماده می‌شود. این مواد همگی موادی گرم و مقوی می‌باشند و خواص تغذیه‌ای بالایی دارند. توصیه می‌کنیم برای خرید این سوغات در تازه‌ترین حالت و همچنین گردشی در حومه شیراز با اجاره اقامتگاه در فسا ، راهی طبیعت گردی شوید.

· بادام سوخته

بادام-سوخته

بادام سوخته نوعی شیرینی مقوی و خوش طعم است که معمولا به جای قند استفاده می‌شود. در تهیه این خوراک لذیذ بادام را با شکر و آب حرارت می‌دهند تا هاله‌ای قهوه‌ای رنگ و شیرین دور بادام‌ها ایجاد شود. نوشیدن یک فنجان چای داغ به همراه بادام سوخته، عصرانه‌ای با طعم متفاوت برای شما خواهد بود.

· فالوده شیرازی؛ سوغات خنک شیرازی

فالوده-شیرازی

می‌توان گفت کمتر کسی وجود دارد که فالوده بی‌نظیر شیراز را امتحان نکرده باشد. این خوراک لذیذ معمولا همراه با بستنی سرو می‌شود و افزودنی‌‌هایی چون عرق بیدمشک، نسترن، آلبالو و زعفران باعث خوش طعم‌تر شدن آن می‌گردد. جالب است بدانید که می‌توانید فالوده را به صورت خشک تهیه کرده و به سوغات ببرید.

عرقیات شیرازی؛ عطر و طعمی به یاد ماندنی

عرقیات-گیاهی

استان فارس و به خصوص شیراز از دیرباز محل کشت درختان میوه، چون انگور و مرکبات بوده است و به شهر نارنج‌ها شهرت دارد. دشت‌های سرسبز و زیبای این شهر نیز پر از گیاهان معطر و دارویی است. به همین دلایل عرقیات شیرازی، از سوغات اصلی این شهر محسوب می‌شوند. اگر به دنبال خرید عرقیاتی خالص و طبیعی هستید خرید این سوغات بهترین انتخاب است. از جمله عرقیات شیراز می‌توان به عرق بهارنارنج، عرق نسترن، آبغوره، عرق بیدمشک، گلاب و آبلیمو اشاره کرد.

· عرق بهارنارنج؛ عطری با خواصی شگفت انگیز

عرق-بهار-نارنج

شیراز دنیایی از بهارنارنج است و عطر مست کننده این گیاه در همه جای شهر گسترده است. در فصل بهار عرق شکوفه‌های بهارنارنج استخراج می‌شود که در طب سنتی خواص شگفت‌انگیزی دارد. در خرید سوغات سنتی شیراز، از این عرق پر خواص و خوش عطر غافل نشوید.

· عرق نسترن؛ معجزه‌ای برای درد معده

در کنار باغات و در جوار رودهای جاری شیراز شکوفه‌های خوش رنگ نسترن پراکنده‌اند. این گل پاییزی خواص معجزه آسایی برای تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و رفع خستگی دارد. عرق نسترن را می‌توانید از تمامی مراکز خرید و بازارهای شیراز پیدا کنید.

· آبغوره شیرازی؛ تجربه طعمی ترش

آبغوره-ترش-شیرازی

خوردن سالاد شیرازی با آبغوره شیرازی صفای دیگری دارد. حتما در خرید سوغات آبغوره و آبلیموی شیرازی را با طعم تازه و ترشی دلچسب آن تهیده کنید.

سوغات غیرخوراکی و صنایع دستی شیراز

شیراز از دیرباز مهد هنر و فرهنگ و تمدن بوده است. مردمان این شهر بسیاری از زینت‌ها و ظروف را خودشان می‌ساختند و حتی به دیگر شهرها نیز می‌فرستاده‌اند. نقوش برجسته و رنگ‌های بهشتی صنایع دستی شیراز نمایانگر شور و شوقی مستانه است.

با خرید هر کدام از صنایع دستی و سوغاتی های شیراز، خاطره‌ای همیشگی از سفر دلچسب شیراز خود خواهید داشت. هنرهایی که از آن‌ها در ساخت صنایع دستی شیراز بهره برده می‌شود شامل قلم زنی، منبت کاری، سفال گری، معرق کاری، نقره کاری، خاتم کاری، میناکاری و گلیم بافی است.

· معرق کاری شیراز

معرق-کاری-شیراز

یکی دیگر از سوغات سنتی شیراز، آثار معرق کاری شده است. بازار وکیل شیراز پر از صنایع دستی معرق کاری شده است که با هنر دستان هنرمندان معرق کار رنگی شده‌اند. ایرانیان در ساخت معرق از چوب‌های پنج‌رنگ آبنوس، گلابی، توت، فوفل و سنجد استفاده می‌کنند و اثر خود را با نقوش اسلیمی می‌آرایند. محال است که چشمتان به آثار معرق کاری بازار شیراز بیوفتد، اما دلتان نخواهد که صاحب یکی از آن آثار بی‌نظیر باشید.

· خاتم کاری شیراز

خاتم-کاری-شیراز

هنر خاتم کاری در شیراز به دوران صفویه باز می‌گردد. هنرمندان ایرانی در ساخت ظروف و تزئینات زیبای خاتم کاری شده از موادی همچون استخوان، طلا، عاج و انواع چوب استفاده می‌کنند. می‌توانید به بازارهای سنتی شیراز بروید و از دیدن سوغات سنتی شیراز، لذت ببرید.

· سفال گری شیراز

سفال گری از کهن‌ترین و رایج‌ترین هنرهای زندگی در میان تمامی ملت‌ها بوده است. امروزه نیز استفاده از این هنر و تولید ظروف سفالی تزئینی و کاربردی در شیراز رایج است. اگط شما هم دلتان ظروفی سفالی، زیبا و متفاوت می‌خواهد پس حتما خرید این سوغات سنتی شیراز را در لیست خرید سوغات خود بگنجانید.

· قلم زنی شیراز

قلم-زنی-شیراز

قلم‌زنی یکی دیگر از سوغات سنتی شیرازیان است که بسیار معروف و محبوب است. در این هنر متخصصان، استادان و هنرمندان با به‌کارگیری ابزار ویژه‌ روی انواع فلزات مانند طلا، نقره و مس زیباترین طرح‌ها را رقم می‌زنند. زیبایی تابلوهای قلم زنی شده آنقدر چشم‌نواز و گیراست که نمی‌توانید از خرید آن منصرف شوید.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

با وجود اینکه در هر فروشگاه و بازاری می‌توان نشانی از سوغاتی های شیراز و خوراکی‌های خوش طعم آن پیدا کرد اما هر یک از این سوغات و صنایع دستی شیراز، بازاری معروف دارند. در ادامه مقاله مناطق معروفی را برای خرید سوغات معرفی خواهیم کرد.

· خیابان لطفعلی خان زند؛ خیابانی برای خرید انواع شیرینی

در این خیابان انواع فروشگاه‌های مختلف برای خرید شیرینی و صنایع دستی وجود دارند. همچنین می‌توانید به یوخه پزی همت رفته و تازه‌ترین یوخه‌های شیرازی را خریداری کنید.

· بازار وکیل؛ بازاری مملو از سوغات سنتی شیراز

بازار-وکیل

خوش طعم‌ترین و چشم‌نوازترین سوغات شیراز را در بازار سنتی وکیل به راحتی خواهید یافت. انواع حجره‌های سنتی این بازار پر از فرش و گلیم و ظروف هستند. همچنین چهار سوق بازار وکیل بهترین مکان برای خرید مسقطی تازه و خوش طعم است.

· جنب ارگ کریمخان؛ محلی برای خرید عرقیجات گیاهی

ارگ-کریمخان

این خیابان بهترین محل برای خرید عرقیات گیاهی شیراز است. انواع گیاهان دارویی خشک شده و بهارنارنج نیز در فروشگاه‌های این خیابان موجودند. پس اگر قصد خرید عرقیجات گیاهی و بهره بردن از طعم و خواص بی‌نظیر، این سوغات سنتی شیراز را دارید، حتما سری به ارگ کریم خان بزنید.

· غرفه‌های حمام وکیل؛ محلی برای خرید انواع سوغات سنتی شیراز

غرفه-های-حمام-وکیل

یکی از بهترین محل‌ها برای خرید گلیم و قالی و دیگر صنایع دستی شیراز، غرفه‌های موجود در حمام وکیل هستند. در این حالت هم می‌توانید گردشی در حمام تاریخی وکیل را تجربه کنید و هم از میان تنوع محصولات به راحتی خرید خود را انجام دهید.

· سرای مشیر؛ سرایی برای خرید و سیاحت

سرای-مشیر

این سرا بهترین انتخاب برای سیاحت و تاریخ گردی و خرید سوغات سنتی شیراز است. به خصوص اگر قصد خرید نقره کاری‌های خیره‌کننده شیراز را دارید، حتما به سرای مشیر سر بزنید.

· تولیدی ژاله؛ محلی برای خرید آبلیمو و آبغوره‌های اصل

تولیدی ژاله در خیابان باغ ارم، کوچه استاد دیرین، روبروی انجمن خوشنویسان شیراز واقع شده است. این تولیدی سرسبز و دیدنی مرکز آبلیموگیری و آبغوره گیری در شیراز است. اگر قصد خرید این عصاره‌های ترش را دارید به مشهورترین تولیدی شیراز یعنی تولیدی ژاله بروید.

اقامت در شیراز و خرید سوغات در این شهر

اقامتی-آسوده-در-شیراز

برای داشتن یک سفر راحت و بدون دغدغه و برای این که بتوانید با خیال راحت در بازار گشت و گذار کنید و از سوغات سنتی شیراز، خریداری کنید، لازم است اقامتگاهی مرفه و مناسب داشته باشید تا بتوانید در ان استرلحت کنید. اگر اجاره سوئیت در شیراز را نزدیک جاذبه‌ها و بازارهای شهر انتخاب کنید، فرصتی عالی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل، و راحتی گردش چند روزه خود بدست خواهید آورد. حتما در سفر بی‌نظیر خود به شیراز، از سوغات سنتی شیراز و صنایع دستی آن خرید کنید، تا یک یادگاری خوب از این سفر زیبا و جذاب به همراه داشته باشید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
2 نظر برای "سوغاتی شیراز چیست؟" ارسال شده.
  1. محسن گفت:

    خوراکیای شیراز چین؟

    1. رعنا گفت:

      آبغوره شیرازی
      عرق نسترن
      فالوده
      فالوده شیرازی
      بادام سوخته
      بادام سوخته
      نون یخه
      حلوا برنجی
      و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *