سرخرود کجاست؟

سرخرود کجاست

استان های شمالی به دلیل موقعیت مکانی که در کنار دریای خزر و رشته کوه های البرز دارند، همگی در کنار هم طبیعت زیبایی را به ارمغان آورده اند که سالانه شاهد جمع کثیری از گردشگران و مسافران به این استان ها هستیم. سرخرود از جمله مناطق توریستی و گردشگری مناطق شمال ایران، بوده که دارای طبیعت زیبا و سرسبز و آب و هوای مطبوع می باشد. در کنار ساحل سرخرود می توانید از دریا و تماشای غروب و یا طلوع آفتاب نهایت لذت را ببرید. ما در این مقاله از نشریه لیدوما قصد داریم شما را به طور کامل با سرخرود و ویژگی‌ها و جاذبه هایش آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا هرچه لازم است را درباره این شهر زیبا بدانید.

سرخرود کجاست؟

سرخرود

سرخرود یکی از شهرهای توریستی گردشگری بین فریدونکنار و محمودآباد می باشد که در استان مازندران واقع شده است. به دلیل نزدیک بودن سرخرود به شهر آمل، چشم اندازهایی زیبایی از طبیعت و سرسبزی شمال را به وجود آورده است. اگر در مسیر آمل به سرخرود بروید شاهد شالیزارهای برنجی خواهید بود که از جوار روستاهایی نظیر حاجی آباد می گذرد.

همچنین بزرگ ترین رود شمال که هراز است از میان این شهر عبور می کند و حاجی آباد را به دریا متصل می رساند. همین امر باعث به وجود آمدن تصاویر زیبایی از این شهر شده است.

نقشه هوایی سرخرود

نقشه هوایی سرخرود

پیشینه تاریخی سرخرود

تاریخ سرخرود

طبق تحقیقات و نتیج به دست آمده از قلاکتی و کشفیات باستانی، پیشینه تاریخی سرخرود را به ۴۰۰۰ سال پیش و مربوط به عصر آهن می‌دانند.

طبق برخی روایات نام سرخرود برگرفته از داستانی است که می‌گوید سر ۴۰۰۰ نفر در یک روزبریده شده. خون جاری شده تمام رودخانه را در برگرفت و رودخانه به رنگ سرخ درآمد. از آن به بعد این منطقه به سرخرود شهرت یافت.

داستان دیگری هم هست که طبق آن نام سرخرود برگرفته از رودخانه هراز است که از دماوند سرچشمه می‌گیرد و به علت گل ‌آلود بودن و وجود رنگ سرخ خاک مخلوط با رودخانه هراز به این نام شهرت یافته است.

شرایط آب و هوایی و بهترین زمان سفر به سرخرود

تابستان های گرم با شرجی بالا و زمستان های نسبتا سرد از شاخصه های آب و هوایی استان مازندران است. سرخرود به عنوان یکی از شهرهای این استان از این قاعده پیروی می کند. اگر تصمیم دارید در بهار به این شهر سفر کنید آب و هوای معتدل روبرو خواهید شد که نسبتا گرم است. در پاییز آب و هوای معتدل که نسبتا سرد است انتظار شما را می کشد. در تابستان این رطوبت هوا است که شما را آزار خواهد داد. زمستان های بسیار سرد نیز شما را از شنا کردن در دیای خزر منع می نماید.

پس می توان گفت که بهترین فصل برای سفر به سرخرود همان اواسط بهار و پاییز می باشد. درضمن سفر در این ایام هزینه شما را کاهش خواهد داد مخصوصا اگر تعطیلاتی در پیش نباشد. رانندگی در مسیر تهران تا سرخرود و جاده های خلوت لذت سفر شما را دو چندان می کند. طراوت و شادابی باران پاییز بسیار روح بخش است. طبیعت سرخرود در پاییز رنگین کمانی از رنگ های شاد، متنوع و دلفریب است. زیبایی زایدالوصف این موهبت های الهی در هیچ کلمه و جمله ای قابل وصف نیست. همه ساله بهشت هزار رنگ سرخرود، چشم به راه مسافران پاییزی است.

چطور به سرخرود برویم؟

سرخرود یکی از شهرهای استان های شمالی است که بین محمودآباد و فریدونکنار قرار گرفته است. دقیقا همان ناحیه ای که رودخانه هراز وارد دریای خزر می شود. اکنون اگر قصد سفر به سرخرود از تهران را داشته باشید به ۴ ساعت زمان نیاز دارید.

فاصله تهران تا سرخرود

تهران تا سرخرود

فاصله سرخرود تا تهران از جاده هراز حدود ۲۱۰ کیلومتر است که این مسافت به صورت نرمال در حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

اماکن تاریخی سرخرود

از اماکن زیارتی و تاریخی سرخرود مازندران می‌توان به آرامگاه امامزاده عبدالمجید و در خیابان بهار سرخ رود قرار دارد اشاره داشت که مراسم زیارتی شهر در آن جا برگزار می‌شود.

قلاکتی

قلاکتی سرخرود

سرخرود دارای آثار تاریخی زیادی می‌باشد که چند تپه باستانی از جمله این آثار محسوب می‌شوند. دو تپه باستانی در ضلع جنوب شهر به طرف آمل قرار دارند که معروف به قلاکتی ( قلابن ۱ و ۲ ) می‌باشند. این تپه‌ها قدمتی ۲۰۰ ساله دارند و از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌روند. در این محوطه مزارع و نقاط سرسبز و روح ‌افزایی هم دیده می‌شوند که به این فضا جذابیت منحصر به فردی بخشیده‌اند.

قلاکتی یا قلابن او، تپه‌ای که پیشینه تاریخی شهر سرخ رود را به تصویر می‌کشد در جنوب شهر سرخ رود واقع شده و علاوه بر ریشه تاریخی دارای جذابیت دشت‌های کشاورزی و مناظر همراه، رودخانه هراز و تالاب‌هایی که مامن پرندگان مهاجر بوده را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی و مراکز تفریحی سرخرود

این شهر یکی از مناطق شمالی کشور است که دارای امکانات گردشگری و ساحل مناسبی می‌باشد. این منطقه در طول سال شاهد حضور بسیاری از گردشگران است که یکی از دلایل این حضور، وجود این امکانات می باشد. امکاناتی مانند قایق‌سواری، جت‌اسکی، اسب‌سواری کنار ساحل و بازی‌های آبی برای استفاده مسافران و گردشگران پیش‌بینی شده‌اند که آنان در مدت حضور در سرخرود از این امکانات تفریحی  استفاده می ‌کنند.

پلاژهای ساحلی

پلاژ ساحلی سرخرود

پلاژهای ساحلی چاکسر، قوری و گل‌شهر که دارای مراکز اقامتی، تفریحی، کافه و رستوران است و محیطی مناسب جهت استراحت و تفریحات ساحلی را به خود اختصاص داده است.

سد چاکسر

سد چاکسر

در جوار دریا سدی سنگی که به دریا متصل و دارای رستوران و کافه و تفریحات دریایی به همراه جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری که می‌توانید برای گذراندن لحظات خوش در کنار ساحل از آن بهره ببرید.

تور سر

تور سر

مکانی ساحلی در کنار خط دریا در سرخرود مازندران است که متعلق به شرکت بزرگ صید ماهی است که با قایق‌های ماهی‌گیری و تورهای بزرگ که توسط تراکتور حمل و مشغول صید ماهی هستند صحنه‌ای زیبا از صید را رقم می‌زند و بارها ارزش دیدن را دارد، و توصیه می‌کنیم در صورت امکان از این صحنه دیدن نمایید.

جنگل شیلات

جنگلی بکر و طبیعی که در کنار دریا قرار دارد و از قدیم متعلق به اداره شیلات این شهرستان بوده و مکان مناسب تفریح برای اهالی و مسافران می‌باشد.

آب بندان سرخرود

آب بندان سرخرود

آب بندان یا به زبان بومی اوبنن مکانی زیبا است که به دو قسمت شرقی و غربی توسط جاده‌ای که از جنوب سرخ رود به آمل امتداد دارد تشکیل شده و به همراه پارک جنگلی، پرندگان مهاجر جلوه‌ای زیبا برای گردشگران به تصویر کشیده است.

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود واقع در منطقه سرخرود یکی از زیباترین مکان های طبیعت مازندران به شمار می آید که محل زندگی هزاران قوی مهاجر می باشد. یکی از مهم ترین دلایل جذابیت و مشهور شدن این تالاب آن است که از پاییز ۱۳۸۶، دسته دسته پرندگان مهاجر با گذراندن مسیری شامل ۵۰۰۰ کیلومتر، از نواحی سردسیر به این تالاب کوچ کرده‌اند. این پرندگان فصل زمستان را در این منطقه بکر و منحصر به فرد به سر می برند. حضور پرندگان در تالاب سرخرود از ابتدای آذر آغاز می شود و در برخی موارد تعداد آنها در ابتدای دی ماه به حدود ۵ هزار پرنده می رسد. در آخرین سال، تعداد این پرندگان به بیش از ۱۴ هزار پرنده و ۱۰ گونه رسیده.

این پرندگان مهاجر از انواع گوناگون هستند و در آن‌ها می‌توان اردک‌های وحشی، ۱۱ گونه پرستو، عقاب دریایی، غاز، قوهای فریادکش، گنگ، کوچک و دیگر پرندگان را مشاهده کرد. در کنار این تنوع دیدنی، بسیار زیبا و شگفت پرندگان، می‌توان به حضور گونه نادری از پرندگان، یعنی تک درنای سیبری اشاره کرد. مسیر تک درنای سیبری از روسیه آغاز شده، در قراقستان و آذربایجان، ادامه می یابد و در نهایت در فریدونکنار و تالاب سرخرود محمودآباد به پایان می رسد.

برای رسیدن به تالاب سرخرود باید به سرخرود رفته و بعد وارد ابتدای جاده مریج محله یا وزرا محله بشوید و سپس به ورودی تالاب برسید. لازم به ذکر است که در این منطقه آنتن دهی موبایل وجود دارد همچنین بازدید از این تالاب زیبا، رایگان بوده و حدود یک الی دو ساعت زمان خواهد برد. فاصله این تالاب تا محمودآباد ۲۰ کیلومتر و تا ساری ۶۸ کیلومتر می باشد.

ساحل ماسه‌ای سرخرود

ساحل سرخرود

ساحل سرخرود که یکی از جاذبه های گردشگری محمودآباد به شمار می آید. شهر سرخرود تنها شهر در دو استان مازندران و گیلان است که ساحل آن برای استفاده عموم باز بوده و ویلاها و ساختمان‌های آن حریم قانونی ۶۰ متر تا ساحل را رعایت کرده‌اند. از این رو مسافران ساحل سرخرود، منطقه وسیعی از ساحل را پیش رو داشته که با ساخت و سازها شلوغ نشده. در این ساحل منطقه‌ای به نام تورسر قرار دارد که مالک آن شرکت بزرگ صید ماهی می باشد که تورهای بزرگی به وسیه قایق های ماهیگری در دریا پهن کرده اند. این ماهی ها را با تراکتور کشیده و جا به جا می کنند. یکی از جاذبه های گردشگری این سرخرود همین صحنه خاص و متفاوت ماهیگیری در این بخش از ساحل است.

ساحل سرخرود برای شنا نیز مناسب بوده و در آن جداسازی منطقه شنای بانوان و آقایان انجام گردیده. در پلاژهای آن می توانید در مناطق آزاد و امن آن در دریا آب تنی نمایید. یکی از مناطق دیدنی این، ساحل به نام ساحل قوری است که یک مجسمه قوری در آن قرار داده شده و طرفداران زیادی دارد. همچنین می توان به مجتمع ققنوس، خانه ساحلی ایریتک و برج ساحلی سرخرود در این ساحل اشاره نمود. از جمله رستوران ها، کافه ها و غذاخوری های این ساحل نیز می توان کافه ساختمان آکس، رستوران عالی مقام و آشپرخانه سلف ناردون را نام برد. مجموعه این امکانات رفاهی باعث شده مسافران تجربه لذت بخشی را در این ساحل پشت سر بگذرانند.

ساحل سرخرود ماسه ای بوده و در آن سکوها و آلاچیق هایی برای استراحت و کمپینگ توریست ها ساخته شده. این ساحل از منظر امکانات تفریحی نیز شرایط خوبی دارد و شما می توانید در آن، قایق سواری، جت اسکی و دیگر بازی های و تفریحات آبی را تجربه کنید. امروزه دیگر اسب سواری در کناره ساحل های خزری به عادت توریست ها بدل شده که سرخرود نیز از آن مستثنا نیست. شما می توانید با کرایه اسب از محلی ها دقایق دلپذیری را در کنار این حیوان نجیب و اسب در کنار دریا بگذرانید. عکاسی از مناظر زیبای ساحلی به ویژه غروب و طلوع خورشید و نیز مناظر صید ماهی بسیار هیجان انگیز است.

رودخانه هراز

رودخانه هراز

رودخانه‌ای زیبا که از هراز سرچشمه گرفته و به دریا منتهی می‌گردد و درست از وسط شهر سرخ رود می‌گذرد، در اطراف رودخانه مکان‌های ورزشی و پیاده روی برای اهالی و علاقه مندان به ورزش مهیاست.

منطقه قوهای وحشی

قوهای وحشی سرخرود

یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد سرخرود حضور پرندگان مهاجر است. تالاب‌های زمستانی دامگاه‌های سنتی پرندگان وحشی و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر همچون قو می‌باشند که به زیبایی‌های این منطقه به طرز قابل ملاحظه‌ای افزوده‌اند. این شهر در فصل زمستان میزبان گروه‌های زیادی از قوهای مهاجر سیبری که به قوهای فریادکش یا آواز خوان معروف هستند، می‌باشد. این قوهای وحشی با متانت و آرامش خاصی در این سرزمین به پرواز در می‌آیند و فصول سرد سال معمولا مامن این پرندگان است. این پرندگان برای حرکت به طرف مناطق گرمسیری، در زیستگاه‌های سرخرود توقف دارند که در مدت حضور صحنه‌های بسیار شگفت انگیزی را در این منطقه خلق می‌کنند.

پارک های سرخرود

پارک سرخرود

سرخ رود دارای تعدادی پارک به نام‌های زیر می‌باشد که محیطی مناسب برای ورزش و تفریح کودکان به همراه خانواده می‌باشد، در ضمن در ایام تعطیلات نیز مکانی مناسب برای اقامت شبانه و برپایی چادر مسافرتی برای مسافران است.

پارک شهرداری، پارک پردیس، پارک وزرا محله، پارک محبان، پارک مرمر از جمله پارک های سرخرود هستند.

لذت خرید در سرخرود

خرید در سرخرود

این شهر مانند خیلی از شهرهای شمالی کشور دارای بازارهایی منحصر به فرد است. در بازارهای سرخرود شما می‌توانید همه نوع تولیدات محلی این منطقه یا مناطق اطراف را تهیه کنید. این بازار در طول سال به ویژه در فصول گردشگری از جمله تابستان و تعطیلات نوروزی، مملو از گردشگران و مردم محلی است.

در سرخرود چی بخوریم؟

رستوران سرخرود

یکی دیگر از ویژگی‌های سرخرود غذاهای محلی آن هستند. خیلی از غذاهای این شهر مشترک با سایر نقاط استان مازندران می‌باشند که معمولا توسط کدبانوهای سرخرود تهیه می‌شوند. وقتی به سرخرود سفر کردید حتما از این غذاهای خوشمزه نوش جان کنید؛ زیرا واقعا لذیذ و خوشمزه هستند و تا مدت‌ها مزه‌ی آن‌ها در یاد شما باقی خواهد ماند.

جمعیت سرخرود

مردم سرخرود به گویش آملی سخن گفته و جمعیت بومی آن ۷۰۰۰ نفر می باشد. اما تعداد ساکنان غیر بومی آن، به سی هزار نفر می رسند. این جمعیت فصلی بوده و بیشتر محدود به ایام تعطیلات می شوند. حیوانات بومی سرخرود شامل جوجه تیغی، روباه، گربه وحشی یا به زبان محلی بامشی شال و نیز قاقم که بومی ها به آن عروسک می گویند، می شود. مهمترین راه درآمد مردمان سرخرود باغداری، شکار پرندگان وحشی، ماهیگیری و کشت برنج می باشد.

آداب و رسوم سرخرود

آداب و رسوم سرخرود

مردم سرخرود مانند خیلی از مردم استان‌های شمالی دارای آداب و رسوم ویژه‌ی خود هستند. این آداب از نحوه برگزاری جشن‌های عروسی تا فرارسیدن عید نوروز و سایر اعیاد ملی و اسلامی را شامل می‌شوند. مراسم مخصوص شب چهارشنبه ‌سوری و قبل از آن، از دیگر آداب و رسوم مردم این منطقه هستند. نوروزخوانی و آداب  مربوط به عید نوروز در این منطقه رواج زیادی دارد. هرچند در دهه‌ها و سال‌های اخیر از حرارت آن کاسته شده است. مردم این منطقه قبل از فرارسیدن عید نوروز به تهیه انواع شیرینی و نان برای سفره هفت سین و ایام عید می‌پردازند. این خوراکی‌ها بسیار خوشمزه و لذید نیز هستند. این نان‌ها و شیرینی‌ها از محبوب‌ترین خوردنی‌ها چه در بین محلی‌ها و چه گردشگران به شمار می‌روند.

اقامت در سرخرود

اقامت در سرخرود

شهر سرخرود یک شهر توریستی است که در آن اقامتگاه های بسیاری ساخته شده. برای اجاره ویلا در سرخرود، نواحلی ساحلی چون مسکن مهر، خیابان بیست متری، خط دریا و نیز چاکسر مناسب هستند. علاوه بر ویلا می توانید به دنبال سوئیت و آپارتمان ساحل سرخرود باشید. ویلاهای بخش جنوبی سرخرود که نزدیک آمل هستند به دلیل دوری از دریا و امکانات کمتر شهری در آنها ارزان تر هستند. اما ویلاهای منطقه ساحلی سرخرود به ویژه گلشهر و خط دریا بسیار لوکس و گران می باشند. شما همچنین می توانید در روستاهای سرخرود نیز به دنبال خانه های روستایی بگردید و در با اقامت در آن‌ها برای خود تجربه زیبایی را رقم بزنید.

 

۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *