همه چیز در مورد زندگی در رامسر، عروس شمال!

زندگی در رامسر

با گسترش کلان شهرهای صنعتی، آلودگی و ترافیک و شلوغی این شهرها زندگی را برای مردم سخت کرده‌است. در نتیجه تمایل مردم برای زندگی در شهرهای کم جمعیت‌تر و خوش آب و هوا نظیر شهرهای شمال کشور، به شکل روزافزونی بیش‌تر شده است. در این میان شهرهایی مانند رامسر که تلفیقی از بافت شهرسازی مدرن و بافت سنتی است، می‌تواند گزینه مناسبی برای سکونت باشد. شهر رامسر، ساری و چالوس از شهرستان‌های توسعه یافته استان مازندران محسوب می‌شوند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، به بررسی جنبه‌های مختلف زندگی در رامسر خواهیم پرداخت.

زندگی در رامسر، بهشت شهرهای ایران

نام قدیمی این شهر زیبا سخت سر بوده‌است. رامسر که غربی‌ترین شهر مازندران محسوب می‌شود به لحاظ جغرافیایی از سمت جنوب به رشته کوه البرز و از سمت شمال به دریای زیبای کاسپین محدود می‌شود. در شرق آن شهر شیرود و در غرب آن نیز شهر چابکسر قرار دارد. آنچه باید در مورد ییلاق‌ها و ارتفاعات رامسر بدانید مانند روستای جواهرده و جنت رودبار و قله سماموس در تابستان و بهار آب و هوای خنکی دارند و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور هستند.

طبق سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است، شهر رامسر حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد. مردم این شهر به زبان فارسی و گویش رامسری صحبت می‌کنند. در گذشته رامسر یکی از توابع تنکابن بوده که در سال ۶۴ از این شهرستان جدا شد. این شهر در دوران قاجار روستایی کوچک بود که در زمان پهلوی اول با پشتیبانی دولت به شهری زیبا و گردشگری تبدیل شد و زندگی در رامسر را جذاب‌تر کرد. این شهرستان دارای فرودگاه است و ۶ پرواز در طول هفته به تهران و ۲ پرواز به مشهد دارد. هم چنین مراکز آموزشی و درمانی مناسب و درخوری در رامسر وجود دارد که نیازهای مردم منطقه را برطرف کرده و زندگی در رامسر را جذاب می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی رامسر

زندگی در رامسر یعنی زندگی در تکه‌ای از بهشت. چشمه‌های آب گرم و سرد، بوستان‌ها و جنگل‌های زیبای دالخانی، غارها و آبشارهای زیبای فصلی و دائمی و روستاهای توریستی و خوش آب وهوای آن، همه ساله میزبان بسیاری از علاقه‌مندان و دوست‌داران طبیعت است. در نزدیکی رامسر، ییلاق‌های زیبا و کوه‌های استوار سماموس و مارکوه و پلاسر با طبیعتی بکر و جذاب حضور دارند که گزینه‌ی مناسبی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی می‌باشند. از روستاهای محبوب گردشگری آن می‌توان به روستای جنت رودبار، جواهرده و گرسماسر اشاره کرد. دریاچه قو، بوستان صفارود، پارک آبی رامسر، آبشار سیاسرت، آب گرم سادات محله نیز مجالی برای آرامش و لذت بردن از موهبت‌های الهی فراهم کرده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی رامسر- زندگی در رامسر

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رامسر

عمارت کاخ مرمر درون باغی با مساحت ۶۰ هزار متر و به سبک اروپایی بنا شده‌است. این باغ به لحاظ گونه‌های گیاهی بسیار متنوع است. از درختان مرکبات اصلاح شده گرفته تا انواع گونه‌های خارجی و نایاب در آن، یکی از جنبه‌های مورد توجه این باغ است. مجسمه‌های سنگی و برنزی، تالارهای زیبا که طراحان مختلف به شکل استادانه‌ای در آن هنرنمایی کرده‌اند، فرش‌ها و کریستال و عتیقه‌های ارزشمند چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این کاخ اکنون کاخ موزه رامسر و یا تماشاگه خزر نامیده می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رامسر

موزه مردم‌ شناسی رامسر نیز یکی دیگر از جاذبه‌های فرهنگی رامسر می‌باشد. اموال این موزه در طی ۳۰ سال توسط یک فرد فرهنگی، جمع آوری و خریده شده و شامل وسایل و ابزارهای مربوط به نیاکان گذشته ما می‌باشد و صحنه‌ای دیگر از فرهنگ و هنر مردمان گذشته ایران زمین می‌‌آفریند. افرادی که به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی علاقمند باشند، زندگی در رامسر می‌تواند تجربه خوبی برای آن‌ها رقم بزند.

آب و هوای رامسر، جنبه‌ای مهم برای زندگی در رامسر

یکی از جنبه‌هایی که باید در مورد زندگی در رامسر مد نظر قرار دهید، آب و هوای لحظه‌ای و مرطوب آن است. این آب و هوای شرجی زندگی در رامسر را برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند و عادت به هوای خشک دارند، بسیار دشوار می‌کند. تابستان‌ها آب و هوای شرجی به خصوص نزدیک دریا، بسیار آزار دهنده است و معمولا مردم در این فصل به ییلاق‌ها و روستاهای مرتفع پناه می‌برند.

آب و هوای رامسر- زندگی در رامسر

در زمستان نیز ارتفاعات آن بسیار سرد و یخ بندان است و مردم از روستاهای ییلاقی به سمت شهر می‌روند. در نتیجه در زمستان‌ها اکثر روستاهای اطراف رامسر، خالی از سکنه می‌باشد. این شهر به مانند اغلب شهرهای شمال کشور، در بیش‌تر روزهای سال، بارانی و مرطوب است. اما این آب و هوا این مزیت را دارد که بسیار پاکیزه است و خبری از آلودگی‌های شهرهای بزرگ در آن نیست. میانگین دمای سالانه رامسر ۲۱ درجه سانتی گراد و میانگین بارش سالانه ۱۲۰۰ میلی متر است.

غذاهای محبوب رامسر؛ برای افراد متقاضی زندگی در رامسر

یکی از مزیت‌های زندگی در رامسر وجود رستوران‌ها و غذا خوری‌هایی با غذاهای سنتی و محلی است. اغلب این غذاها با محصولاتی که مردم محلی خودشان پرورش می‌دهند درست می‌شوند. یعنی مواد اولیه آن ارگانیک و محلی است. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای خوشمزه این شهر را معرفی خواهیم کرد تا شاید نظرتان به زندگی در رامسر جلب شود.

مالابیج، یکی از غذاهای معروف شمالی است که با ماهی سفید، مغز گردو، رب انار و سبزیجات معطر محلی و ادویه‌های مختلف طبخ می‌شود. از دیگر غذاهای خوشمزه رامسر نازخاتون است که با بادمجان، گوجه فرنگی، آبغوره و پیاز و نعنا و ادویه پخته می‌شود و رب انار و یا آب انار در آن استفاده می‌شود. آغوز مسما نیز غذایی شبیه فسنجان است که با گوشت اردک پخته می‌شود و دانه‌های ساییده شده انار دارد. این غذا بسیار مقوی و خوشمزه است.

غذاهای محبوب رامسر

مرغ و آلوی مازندرانی، اسپناساک، بیج بیج و خوشت انار سیر نیز از دیگر غذاهای خوشمزه این شهر هستند که با سفر و زندگی در رامسر می‌توانید از مزه‌ی بهشتی آن‌‌ها بچشید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و چشیدن غذاهای خوشمزه شمالی را دارید، می‌توانید از طریق امکان اجاره ویلا در رامسر از طریق لیدوماتریپ، در کمترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت، محل اقامت خود را رزرو کنید.

آداب و رسوم مردم رامسر

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های زندگی در رامسر، آداب و رسوم مردم این منطقه باصفاست. جشن‌ها و مراسمات سنتی و مذهبی، معمولا در روستاهای اطراف رامسر برگزار می‌شود. این مراسمات در تمام فصل‌های سال، زینت بخش دل‌های مردم است.

در حوالی عید نوروز مردم با مراسم نوروز خوانی و چهارشنبه سوری به استقبال بهار می‌روند. در مراسم نوروز خوانی، یک نفر ساز می‌نوازد و یکی به خواندن اشعاری در مورد فرارسیدن فصل بهار و مدح و ستایش خداوند و بزرگان می‌پردازد و صاحب‌خانه‌ها از آن‌ها با شیرینی و تخم مرغ و گردو و خوراکی‌های دیگر پذیرایی می‌کنند. در مراسم چهارشنبه سوری آش مخصوص هفت ترشی می‌پزند و در میان همسایه‌ها پخش می‌کنند. در عید نوروز بر سر در خانه‌ها چراغ و شمع میگذارند، به امید آن که چراغ آن خانه همیشه پر فروز باشد.

آداب و رسوم مردم رامسر- زندگی در رامسر

در ماه مرداد جشنی به نام نوروز ماه برگزار می‌کنند که با اولین محصول از کشت برنج خود، برای سپاس‌گذاری از نعمات خداوند، مانند سیزده به در به دل طبیعت می‌روند. در اواسط آبان ماه، مراسم تیرماه سیزده برگزار می‌شود که به اعتقاد مردم روز پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش و جشن مهرگان است. در این روز از سال، خانواده‌ها، کنار هم جمع می‌شوند و جوانان روستا لال بازی می‌کنند. در این بازی جوانان با بستن پارچه‌ای بر چوبی بلند به در خانه‌ها می‌روند و با خواندن شعر از آن‌ها هدیه و خوراکی می‌گیرند. یکی دیگر از جشن‌های باستانی، آیین سنتی ۲۶ عید ماه است که در ۲۸ تیرماه شمسی در روستاهای مازندران برگزار می‌شود.

سخن آخر در مورد زندگی در رامسر

شهر رامسر، تاریخچه‌ای غنی و طبیعتی سرشار دارد. زندگی در رامسر، بسته به اینکه برای شما از چه جنبه‌ای اهمیت بیشتری داشته باشد می‌تواند بسیار خوب باشد. در این شهر علاوه بر حفظ منابع طبیعی، توسعات شهری نیز گسترش یافته و جز شهرستان‌های پر امکانات محسوب می‌شود. اقتصاد مردم این منطقه با گسترش صنعت گردشگری، رو به رشد است و اغلب مردم از مزیت‌های زندگی در رامسر سود می‌برند.

۴/۵ - (۴ امتیاز)
6 نظر برای "همه چیز در مورد زندگی در رامسر، عروس شمال!" ارسال شده.
  1. مبین گفت:

    برای زندگی از نظر امنیت، موقعیت کاری و پیدا کردن کار ،فرهنگ و رفتار مردم نسبت ب کسی ک تازه وارد محله اشون میشه ، جنس افکار و رفتار آدماش چجوریه!؟

  2. مصطفی گفت:

    غذای محلی شهر رامسر ؟

    ماهی سفید، مغز گردو، رب انار و سبزیجات معطر محلی وبا ادویه‌های مختلف طبخ میشوند

  3. محبوبه گفت:

    روستاهای گردشگری رامسر چین؟

    سلام
    روستای جنت رودبار، جواهرده و گرسماسر را میتوانید بازدید کنید و از مناظر زیبای شهر رامسر لذت ببرید

  4. VIETNAM گفت:

    وای چقدر دلم میخواد برم رامسر
    اما کرونای بی تربیت اومد وقتی رفت حتما میرم،حتما

  5. مریم گفت:

    جواهر ده عالیهه

  6. مادر نکیسا گفت:

    خیلی دوست دارم بریم و تو رامسر و یکی از روستاهای اطرافش بکر باشه و یه زندگی بکرو تجربه کنم اما رامسر ظاهرا بعضی ایام سال خیلی خیلی شلوغ میشه و خوب نیست
    تو گیلان کدوم روستاشو پیشنهاد میدین دوستان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *