جنگل فندقلو کجاست همراه با عکس و نقشه

جنگل فندقلو کجاست همراه با عکس و نقشه

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید بعید می‌دانم که نام این جنگل بکر و دیدنی به گوشتان نخورده باشد و یا حتی به آن سفر نکرده باشید. اما اگر هم با این جنگل و زیبایی‌های آن آشنایی ندارید تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا درباره اینکه جنگل فندقلو کجاست همراه با عکس و نقشه آن بیشتر آشنا شویم و خودمان را برای یک طبیعت‌گردی جانانه آماده کنیم.

جنگل فندقلو در کدام استان است ؟

جنگل فندقلو در کدام استان است

برای سفر به فندقلو کافیست تا ۳۵ کیلومتری از شهر اردبیل دور شوید تا خود را در میان طبیعت بکر و دیدنی جنگل زیبای فندقلو پیدا کنید. سفر به دل این طبیعت بکر چنان دلچسب و آرامش‌بخش است که حتم دارم حتی اگر برای یک‌بار هم که شده به جنگل فندقلو سفر کرده باشید بی شک این جنگل را به‌عنوان یکی از برترین مناطق طبیعت‌ گردی و معرفی مناطق بکر اردبیل خواهید شناخت و هیچگاه اینکه جنگل فندقلو کجاست را فراموش نخواهید کرد.

سفر به این جنگل، وجود آبگرم‌های معدنی در سرعین و ییلاقات و مراتع سرسبزی که در گوشه و کنار استان اردبیل واقع شده باعث شده تا سفر به اردبیل به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سفر به شمال شرقی کشور تبدیل شود. با همه این تعاریف مگر می‌شود به فکر سفر به اردبیل و تماشای جذابیت‌های آن از نزدیک نبود!

اگر قصد سفر به فندقلو را دارید بهتر است بیشتر با موقعیت جغرافیایی آن آشنا شوید و بدانید که جنگا فندقلو کجاست تا بتوانید بهترین مسیر را برای سفر خود انتخاب کنید.

فاصله اردبیل، تبریز و آستارا تا فندقلو

مسیرهای دسترسی به فندقلو

فاصله اردبیل تا فندقلو

فندقلو در جنوب شهر نمین و در فاصله ۳۵ کیلومتری از اردبیل واقع شده است و می‌توانید به راحتی و با طی کردن مسافتی ۲۵ دقیقه‌ای خود را به این جنگل برسانید. برای رسیدن به جنگل فندقلو از این مسیر کافیست از شهر اردبیل به سمت آستارا حرکت کرده تا به شهر نمین برسید. قبل از رسیدن به این شهر نمین وارد جاده فرعی روستای دودران شده و به مسیر خود ادامه دهید تا به روستای آرپاتپه برسید. امر همین مسیر را ۴ کیلومتر ادامه دهید به پارکینگ پارک جنگلی فندقلو خواهید رسید.

فاصله آستارا تا جنگل فندقلو
مسیر گردنه حیران نیز یکی از پرتکرارترین انتخاب‌هایی است که مسافرین برای سفر به فندقلو آن را انتخاب می‌کنند. این مسیر کمی نسبت به دیگر انتخاب‌ها طولانی‌تر است اما طبیعت زیبایی را طی خواهید کرد. برای دسترسی به این مسیر می‌بایست از سمت آستارا به سمت اردبیل حرکت خواهید کرد تا نرسیده به تونل حیران به سمت جاده‌ای فرعی بروید. در ادامه این مسیر به یک دوراهی خواهید رسید که یکی به مسیر به اردبیل منتهی شده و مسیر دیگر به سمت ایستگاه بالایی تله کابین و در ادامه به جنگل فندقلو می‌رسد.

فاصله تبریز تا فندقلو

برای سفر به جنگل فندقلو از تبریز نیز می‌بایست به سمت شهر اردبیل حرکت کنید و پس از رسیدن به شهر اردبیل راهی نمین شده و باقی مسیر را تا رسیدن به این جنگل ادامه دهید. برای رسیدن به جنگل فندقلو از تبریز مسیری ۲۵۰ کیلومتری را در پیش خواهید داشت و حدود ۴  ساعت رسیدن به مقصد برایتان زمان برخواهد.

جنگل‌های استان اردبیل

جنگل های استان اردبیل

جنگل فندقلو نه فقط به عنوان جنگلی زیبا در اردبیل بلکه یکی از زیباترین جنگل‌هایی است که در ایران می‌توانید به آن سفر کنید. این جنگل که درست بین دو شهر آستارا و اردبیل واقع شده یک مقصد تمام عیار برای طبیعت گردان بوده و درست مانند بهشت کوچکی است که در میان دو استان گردشگرپذیر کشورمان جای گرفته است.

تاریخچه جنگل فندقلو

تاریخچه جنگل فندقلو

حالا که اطلاعاتی درباره اینکه جنگل فندقلو کجاست داریم بیایید تا کمی راجب تاریخچه این جنگل بدانیم. تاریخچه جنگل فندقلو به میلیون‌ها سال پیش برمی گردد و می‌توان آن را ادامه جنگل‌های هیرکانی نیز به حساب آورد. قدمت بالای این جنگل و قدم زدن در میان درختانی که از میلیون‌ها سال پیش پا برجا مانده‌اند هیجان این سفر را نیز تکمیل می‌کند.

این جنگل ۱۶ هزار هکتاری محل مناسبی برای زندگی حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، مارال، گرگ، روباه و پرندگان متفاوتی بوده و همچنین گونه‌های گیاهی زیادی از جمله فندق، راش، ممرز، بلوط ازگیل، سیب وحشی و… در این جنگل یافت می‌شود.

علت نام‌گذاری این جنگل به فندقلو نیز احتمالاً درست همان چیزی است که حدس زده‌اید. بخش بزرگی از پوشش گیاهی این منطقه را درختان فندق تشکیل داده‌اند و همین علت باعث شده تا این جنگل به جنگل فندقلو معروف شود.

هوای فندقلو

هوای فندقلو

بعید می‌دانم حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم به فندقلو سفر کنید و خبری از گرمای کلافه‌کننده و آزاردهنده باشد. این جنگل به دلیل اینکه در ارتفاع بالایی قرار گرفته آب و هوای مطبوعی دارد و بهترین مکان است تا برای فرار از هوای گرم تابستان به این جنگل پناه ببرید.

اگر از علاقه‌مندان به هوای مه آلود هستید باید به شما بگوییم که جنگل فندقلو در بیشتر ایام سال مه آلود بوده و می‌تواند سفر را برایتان جذاب‌تر از قبل کند.

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو

بهترین زمان سفر به فندقلو

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم در جنگل فندقلو برخلاف دیگر مناطق در تابستان هم چنان هوای گرمی را تجربه نخواهید کرد پس بهتر است برای برنامه ریزی سفر به جنگل فندقلو در فصل بهار و تابستان به فکر باشید.

درست زمانی که تمامی مراتع سرسبز بوده و دشت گل‌های بابونه زیبایی منطقه را صد چندان کرده است. زمستان سخت و سرد این جنگل به دلیل کوهستانی بودن منطقه بی شک انتخاب خوبی برای سفر نیست اما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌توانید سرمای هوا را به جان بخرید در پاییز سری به این جنگل زده و از تماشای جنگلی مه گرفته، درختانی که در هزار رنگ پاییزی غرق شده‌اند و بوی خاک باران زده به مشام می‌رسد خود را غرق در این همه حس خوب کنید.

نقشه جنگل فندقلو


همان‌طوری که در نقشه نیز مشخص است پارک جنگلی فندقلو در امتداد جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته و شمال غربی‌ترین بخش این جنگل به حساب می‌آید و دیدن مکان جغرافیایی این جنگل بر روی نقشه به شما برای به خاطر سپردن اینکه جنگل فندقلو کجاست بسیار کمک کننده است. برای رسیدن به جنگل فندقلو چند راه متفاوت پیش رو دارید.

اول اینکه می‌توانید با طی کردن مسافتی ۴۰ کیلومتری از اردبیل به این جنگل برسید، کافیست از اردبیل رد شده و از نمین خود را به جاده دوداران برسانید و مسیر را تا رسیدن به جنگل ادامه دهید.

راه دوم از مسیر گردنه حیران است. در مسیر حیران پس از عبور از دو روستای خانقاه علیا و سفلی به جاده فندقلو خواهید رسید که می‌توانید هر یک از این مسیرها را طبق سلیقه خود برای سفر به جنگل فندقلو انتخاب کنید.

عکس جنگل فندقلو در اردبیل

عکس جنگل فندقلو

هیچ حرف و سخنی نمی‌تواند زیبایی‌های این جنگل زیبا و دیدنی را به تصویر بکشید به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن! پس با ما همراه باشید تا با دیدن عکس‌های جنگل فندقلو خود را میان آن همه زیبایی تصور کنیم تا بتوانیم هر چه زودتر با در دست داشتن برنامه مناسبی سفری به این طبیعت بکر داشته باشیم و بیشتر درباره اینکه جنگل فندقلو کجاست و چگونه مکانی است بدانیم.

روستاهای فندقلو

روستاهای فندقلو

جاذبه‌های دیدنی جنگل فندقلو تنها به جنگل آن خلاصه نمی‌شود بلکه این منطقه به خاطر آب و هوای خوبی که دارد که اطراف آن نیز مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید در برنامه سفر خود نیز بازدید از این مکان‌ها را جای دهید تا سفری پر بار را تجربه کرده و گشت و گذار کاملی به این منطقه داشته باشید.

آبگرم مشه سویی

برای رسیدن به این چشمه آبگرم که در میان جنگل قرار گرفته باید سختی یک پیاده روی ۲ ساعته را به جان بخرید اما مطمئن باشید پس از رسیدن به چشمه تمامی خستگی راه را فراموش خواهید کرد و از طبیعت زیبایی اطراف و این چشمه طبیعی غرق لذت خواهید شد. این چشمه در فاصله ۸ کیلومتری از فندقلو قرار گرفته و می‌تواند گزینه مناسبی برای گشت و گذار در اطراف جنگل باشد.

دشت بابونه فندقلو

دشت بابونه فندقلو

دشتی بزرگ و وسیعی را تصور کنید که تمام آن را گل‌های بابونه پوشانده است و هوای مطبوع و نسیم خنک صورتتان را نوازش می‌کند، شاید این جمله ساده‌ترین توصیفی باشد که بتواند از دشت بابونه فندقلو کرد اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که بازدید از این مکان دیدنی درست مانند این است که جانی دوباره به روح خود ببخشید و تمامی خستگی‌های زندگی روزمره‌تان را از روح و جسمتان دور کنید.

برای تماشای دشت بابونه بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای سفر است. همچنین ۲۴ و ۲۵ خرداد که با روز جهانی گل و گیاه مصادف است در این جنگل جشنواره گل‌های بابونه برگزار می‌شود و مسافران ایرانی و خارجی زیادی خود را به این منطقه می‌رسانند.

در کنار این جشنواره نیز مردم محلی مشغول تولید صنایع دستی مانند جاجیم بافی، گلیم بافی و ورنی بافی می‌شوند و این صنایع دستی ارزشمند را به نمایش عموم قرار می‌دهند که یکی از بهترین و ارزشمندترین گزینه‌ها برای تهیه یادگاری و سوغاتی از این سفر است.

علاوه بر بابونه نوعی گیاه نادر به نام سوسن چلچراغ نیز در این منطقه رشد می‌کند که در کمتر جایی در جهان می‌توان این گل را پیدا کرد و همین امر پیش از قبل باعث رونق گردشگری در این منطقه شده است.

تله کابین فندقلو

تله کابین فندقلو

اگر اهل هیجان هستید تله کابین سواری یکی از مهیج‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفرتان تجربه کنید آن هم تله کابینی با چنین منظره‌ای!
حتی اگر ترس از ارتفاع دارید باید این اطمینان را به شما بدهم که تله کابین فندقلو از استانداردترین خطوط تله کابین کشور است پس بهتر است بر ترس خود غلبه کنید و خود را از تماشای مناظر اطراف آن هم از چنین ارتفاعی محروم نکنید.

این مسیری ۱۷۵۲ متری را طی می‌کند و شما می‌توانید از آن بالا به تماشای جنگل فندقلو، گردنه حیران، دریای خزر و حتی کوه‌های جمهوری آذربایجان را نیز ببینید.

تله کابین دارای ۳۰ کابین ۶ نفره می‌باشد و در هر ساعت ۱۳۵۰ نفر می‌توانند با این تله کابین جابه‌جا شوند. سه کابین ویژه این تله کابین که با صندل‌های چرمی، سیستم پخش موسیقی، شیشه‌های دودی و یخچالی همراه با خوراکی تجهیز شده نیز مورد توجه بازدید کنندگان بوده و تجربه متفاوتی برایتان رقم خواهد زد.

از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در سفرتان به این منطقه تجربه کنید می‌تواند به زیپ لاین، پیست کارتینگ و سورتمه اشاره کرد.

مارال های جنگل فندقلو

مارال های جنگل فندقلو

از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به جنگل فندقلو تماشای مارال‌های این جنگل است که در منطقه محافظت شده‌ای از آن ها نگهداری می‌شود و جزو گونه‌های کمیابی هستند که سال‌ها قبل در منطقه اصلی خودشان یعنی فندقلو رها سازی و از آن ها نگه داری می‌شود تا دوباره فندقلو میزبان این گونه جانوری باشد. با سفر به جنگل فندقلو و از نزدیک شاهد این مارال‌ها بودن برای هر فردی جذاب و بوده و لحظات نابی را رقم می‌زند.

اسکان و اجاره کلبه در جنگل فندقلو

اسکان و اجاره کلبه در جنگل فندقلو

تجربه کمپ کردن آن هم در جنگل انتخاب خیلی از افرادی است که به دنبال هیجان هستند و نمی‌گذارند روال عادی زنگ آن ها در خود غرق کند. حتی برای یک بار هم که شده این ریسک را بکنید و همراه با دوستانتان شبی را در میان جنگل کمپ کرده و شب را در چادر صبح کنید و صبح خود را با صدای گنجشکان و منظره سرسبز جنگل و گل‌های وحشی آغاز کنید. آیا لذتی بالاتر از این وجود دارد که صبح چشمان خود را رو به چنین مناظری باز کنید؟

درست است که چادر زدن در میان جنگل و کمپ کردن گزینه متفاوت و هیجان انگیزی برای سفر است اما نمی‌تواند انتخاب همیشگی ما برای سفر باشد. شما می‌توانید در مجتمع‌های اقامتی که در این منطقه وجود دارد اقامت کرده و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این اجاره ویلا و سوئیت در اردبیل نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با اجاره سوئیت در اردبیل هم در فاصله کمی از این جنگل اقامت خواهید داشت و خواهید توانست به راحتی به جنگل فندقلو دسترسی داشته باشید و هم گشتی در اردبیل و مناطق نزدیک به آن داشته باشید. حالا انتخاب با شماست تجربه کمپ کردن در دل جنگل را ترجیح می‌دهید و یا اقامت در سوئیتی با امکانات رفاهی کامل؟

 

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *