دهکده مازیچال

دهکده مازیچال

سرسبزی خطه شمال و حرکت در مسیر چالوس آدمی را زنده نگاه می‌دارد، دشتی بر فراز کوه‌ها که جنوب آن قله تخت سلیمان، شمال آن آب‌های متلاطم دریای خزر است. کلاردشت به‌عنوان بخشی از استان مازندران، ۴۵ قله دارد و دارای آبادی‌های زیادی است. یک مورد از این آبادی‌های زیبا، مازیچال است که از محبوب ترین مقاصد گردشگری در استان مازندران است که جنگل‌های انبوه و پوشش گیاهی آن بسیار ارزشمند است.

دهکده مازیچال به‌عنوان یکی از مناطق ییلاقی کلاردشت، جایی که به “همیشه‌ بهار” شهرت دارد مکان مناسبی است تا بهترین روزهای زندگی‌ را در آن قدم بردارید و خاطرات خوشی را بسازید. ما در این مقاله از نشریه لیدوما همه آنچه که باید پیش از سفر به کلاردشت بدانید را در اختیارتان گذاشته‌ایم، تنها کافی است تا پایان با همراه باشید تا از جاذبه‌ها، امکانات، تفریحات، آب و هوا، بهترین زمان سفر و اقامتگاه های  مازیچال و… با خبر شوید.

مازیچال کجاست؟

مازیچال کجاست

مازیچال دهکده‌ای زیبا در استان مازندران، نزدیکی کلاردشت و ۴۸ کیلومتری چالوس است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد. این روستا از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی کلاردشت در استان مازندران به شمار می‌رود. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان، احساسی وصف ‌ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود، وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.

آب و هوای مازیچال

مازیچال

روستای مازیچال جزو معدود مناطق چهار فصل ایران است که در طول فصل بهار سبزترین حالت ممکن را داراست و در فصل پاییز رنگ نارنجی درختان و گیاهان از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است، همچنین در فصل زمستان با اینکه از جمعیت روستا بسیار کاسته می شود اما بارش های همیشگی برف برای عاشقان سفر در زمستان موقعیت بی نظیری را ایجاد می کند.

بهترین زمان سفر به مازیچال

به طور کلی بهترین زمان سفر به مازیچال از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است، اما این دهکده‌ی جذاب در هر فصل زیبایی های خاصی دارد.

سفر به مازیچال در بهار

مازیچال

ارتفاعات پر از گل‌های بهاری و قله‌های برفی چیزی است که در اردیبهشت مازیچال خواهید دید. در اواخر اردیبهشت و خرداد شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را در این منطقه خواهید داشت. همچنین اگر در فصل بهار به مازیچال بروید، می توانید گل پامچال و گل بنفشه را مشاهده کنید. ترکیب درختان بلوط و گل‌های رنگارنگ، در ذهن شما می ماند و روحتان را زنده می کند.

مازیچال در تابستان

مازیچال

آب ‌و هوای مطبوع کوهستانی و طبیعت سرسبز چیزی است که در سفر تابستانی به مازیچال نصیبتان می‌شود.

مازیچال کلاردشت پاییز

مازیچال

در پاییز هفت رنگ مسیر جنگلی مازیچال بسیار دیدنی است و منظره‌ای رویایی را پیش روی‌تان می‌گذارد. هزاران رنگ را در این مسیر شاهد خواهید بود و می‌توانید از تماشای زیبایی‌های این فصل هزار رنگ لذت ببرید. اما یادتان باشد که در صورت بارش، پیمودن جاده مازیچال بسیار سخت خواهد بود و توصیه می‌کنیم حواستان به شرایط آب و هوایی باشد.

مازیچال در زمستان

مازیچال

در نیمه دوم پاییز و فصل زمستان بارش برف و سرما، دسترسی به مازیچال را دشوار می‌کند و سفر در این زمان اصلا توصیه نمی‌شود. اما حرفه‌ای ترها باز هم در این فصل به مازیچال می‌روند تا از دیدن مناظر زمستانی آن جا نمانند.

مسیر دسترسی به مازیچال

مسیر دسترسی به مازیچال

برای سفر به مازیچال بعد از کلاردشت باید از جاده‌ی مرزن ‌آباد عبور و سپس مسیر عباس ‌آباد را انتخاب کنید. بعد از ایست نگهبانی محیط زیست به یک دوراهی می‌رسید. یک راه به روستا ختم می‌شود و راه دیگر به دشتی با اقیانوس ابرها می‌رسد.

روستای مازیچال حدود یک ساعت با کلاردشت و یک ساعت و نیم با عباس ‌آباد فاصله دارد. از تهران تا مازیچال حدود پنج ساعت راه است.

علت نامگذاری

مازیچال از دو بخش “مازی” به معنی بلوط و “چال” به معنی گودال. درختان بلوط زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل نام مازیچال به معنی گودال‌های پر از بلوط را برایش برگزیده‌اند. این مکان در زبان محلی “مووزی چال” خوانده می‌شود.

دیدنی های مازیچال

جاده مازیچال

جاده مازیچال

جاده جنگلی پر از درختان بلوط که به دهکده ییلاقی مازیچال می رسد، بسیار سرسبز و تماشایی است. گاهی این مسیر را مه غلیظی فرا می گیرد که در این صورت باید از اهالی راه بلد منطقه برای رسیدن به روستا کمک بگیرید.

جاده مازیچال جاده‌ای پر پیچ و خم و خاکی است که از میان جنگل عبور می‌کند و شما را به سفری رویایی به اعماق جنگل‌های مازیچال می‌برد. جنگلی پرنور، زیبا و دیدنی که بر خلاف تصورتان اصلا تاریک نیست. مسیر را که ادامه دهید درختان قطور و سر به ‌فلک کشیده جای خود را به درختان کوتاه می‌دهند و کم‌کم درختچه‌ها به چشم می‌خورند. گاهی این مسیر جنگلی و پر از بلوط را مه غلیظی فرامی‌گیرد و بر زیبایی‌هایش می‌افزاید. در طول مسیر قبرستان‌های قدیمی که درختان و گیاهان جنگلی آن‌ها را فراگرفته قابل مشاهده است که تنها اثری از آنها باقی مانده و امروز دیگر  اهالی رفتگان خود را در این قبرستان‌ها به خاک نمی‌سپارند. در نهایت پوشش گیاهی کاملا تغییر می‌کند و آنچه پیش روی‌تان قرار می‌گیرد، چمنزاری با چشم‌اندازی خارق‌العاده در ارتفاعات است.

جنگل مازیچال

جنگل مازیچال

جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌آید. قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین ‌شناسی برمی‌گردد و از لحاظ گونه‌های بومی و باستانی بسیار غنی و باارزش است. تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، نراد، سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه ‌تلو، خوج و … از گیاهانی هستند که در این جنگل وجود دارند.

در کنار زیبایی های روستای مازیچال می‌توانید از جنگل‌های زیبای عباس آباد، درختان بلوط، افرا و کاج‌های سوزنی انبوه و صدای پرندگان وحشی درون جنگل لذت ببرید. جنگل‌هایی که وجودشان نوید بخش آرامش برای مردم است و مکانی امن برای حیوانات.

اقیانوس ابر در مازیچال

مازیچال

در دهکده مازیچال، شما می توانید یکی از صحنه‌های جذاب و خاص طبیعت را مشاهده کنید که به پدیده اقیانوس ابر معروف است. تراکم ابرها به قدری در مازیچال زیاد است که گویی در اقیانوسی از ابر قرار گرفته‌اید. اگر شرایط جوی در مازیچال مهیا باشد، شما می‌توانید در میهمانی ابرها حضور داشته باشید و از مشاهده این صحنه زیبا لذت ببرید.

گل‌های سوسن چلچراغ

مازیچال

اگر اواخر اردیبهشت و خرداد تصمیم به این سفر بگیرید، شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را دارید؛ گل‌هایی خاص که فقط در ایران به صورت طبیعی می‌رویند و ارزش بالایی دارند. گل‌های پیش‌پیشا (پامچال) و ونوشه (بنفشه) نیز در این منطقه خودنمایی می‌کنند و بر زیبایی‌های مازیچال می‌افزایند.

حیات وحش مازیچال

مازیچال

حیات وحش مازیچال آن‌قدر غنی است که از خرس و سمور گرفته تا گرک، مرال، شوکا، گوزن، گراز و شغال در آن پیدا می‌شود. به همین دلیل به مسافران توصیه می‌شود با دقت کامل در منطقه گردش کنند تا گم نشوند. وجود انواع پرنده، از پرندگان شکاری گرفته تا پرندگان زینتی نیز زیبایی مازیچال را چند برابر کرده است.

پرواز عقاب‌ها، خرامیدن قرقاول‌ها و نوای دل‌انگیز پرندگان کوچک و زیبای زینتی آنقدر زیباست که دلت می‌خواهد برای شنیدن طبیعت، ساعت‌ها چشمانت را ببندی و با جان و دل به صدایشان گوش کنی.

تفریحات مازیچال

آفرود سواری

مازیچال

برای رسیدن به مازیچال باید به کلاردشت بروید و از زیبایی‌های جاده چالوس لذت ببرید. سپس در این شهر سراغ روستای طویدره را بگیرید که طبیعت و چشم ‌انداز زیبایی دارد و باید از میان آن عبور کنید. در انتهای روستا، جاده‌ای پرپیج و خم و کمی ناهموار انتظارتان را می‌کشد که باید با خودروهای مناسب یا در صورت داشتن مجوز از مراجع گردشگری، با خودروهای آفرود آن را بپیمایید؛ یک مسیر جنگلی و خاکی ۱۴ کیلومتری که پیمودنش حداقل ۱ ساعت زمان می‌برد و شما را به اعماق جنگل می‌رساند. پرنده‌ نگری و تماشای حیات وحش

این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان (IBA) ثبت شده است و پرندگانی همچون قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، بلدرچین و … از پرندگانی هستند که در مازیچال مشاهده می‌شوند. در این منطقه شانس دیدن جانورانی همچون سنجاب، گوزن، بز، خرگوش، جوجه تیغی، گورکن، خوک و … را دارید و حیوانات وحشی مانند پلنگ، خرس، شغال، گرگ و … نیز در منطقه زندگی می‌کنند که البته تا به حال آزاری به گردشگران نرسانده‌اند.

کوهنوردی در مازیچال

مازیچال

بسیاری از کوهنوردان مازیچال را مقصدی برای یک کوهنوردی به یادماندنی می‌دانند و از کوهپیمایی در آن لذت می‌برند.

امکان کمپینگ در مازیچال

مازیچال

مهم‌ترین چیزی که طبیعت دوستان را به مازیچال می‌کشاند، کمپ در زیر آسمان پرستاره و در ارتفاعات است. تصور کنید که شاهد غروب خورشید در اقیانوس ابرها باشید و یا وقتی که چشم باز می‌کنید منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی‌تان ببینید.

جنگل نوردی، طبعیت گردی و عکاسی از دیگر تفریحاتی هستند که در مازیچال می‌توانید سرتان را با آن ها گرم کنید. البته که هیچ تفریحی به اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعی این دهکده‌ی بکر لذتبخش نخواهد بود.

امکانات مازیچال

هیچ امکاناتی اعم از برق، گاز و آب در مازیچال در دسترسی نیست و حتی مغازه‌ای هم در این منطقه وجود ندارد؛ بنابراین پیش ‌بینی‌های لازم را بکنید و لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشید. مایحتاج خود را از کلاردشت بخرید و برای نیازهایتان هم چاره‌ای بیندیشید. البته می‌توانید در فصول گرم، از ساکنان موقتی این منطقه محصولات لبنی مانند سرشیر و دوغ و … و نان محلی تهیه کنید.

وسایل لازم برای سفر به مازیچال

مازیچال

از آنجایی که مازیچال منطقه ای ییلاقی است، به شما توصیه می کنیم که تجهیزات لازم را در هنگام بازدید از مازیچال به همراه داشته باشید. وسایل زیر، جزو لوازم ضروری برای سفر به مازیچال هستند:

کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمری، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب گیر، قمقمه آب، چادر ضد آب، کوله کوهنوری برای پیاده روی یا کوهنوردی، وسایل کامل کمپینگ در طبیعت، کنسرو و خوراکی، لباس گرم، بادگیر و پتو.

به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌رسد، داشتن موادخوراکی هم یکی از ضرورت هاست چون در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانند سری به کلبه‌های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان‌نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند.

غذا در مازیچال

غذا در مازیچال

یکی از نکات مهم برای سفر به مازیچال این است که در این منطقه، رستوران یا مغازه ای وجود ندارد؛ پس بهتر است وعده های غذایی و خوراکی های موردنیاز خود را از شهر بخرید و به همراه داشته باشید.

بهترین خوردنی‌هایی که می‌توانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. روستاییان بیشتر به شغل دامپروری و گاوداری مشغول هستند. مغازه یا فروشگاهی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل از غذای محلی نیز خبری نیست. پس غذای کامل به تعداد وعده‌های لازم با خود همراه داشته باشید.

اگر به روستاییان یا گوسفندسراها رسیدید، می‌توانید از آن‌ها پنیر یا ماست بخرید. هر چند معمولا ییلاق ‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند؛ ممکن است اول صبح بتوانید از آن‌ها خرید کنید.

اقامت در مازیچال

اقامت در مازیچال

بعضی از گردشگران، سفری کوتاه و یک روزه به این روستا دارند؛ اما بعضی از مسافران، در طبیعت مازیچال چادر می زنند و شب را در این دهکده می گذرانند. اگر می خواهید در طبیعت بکر مازیچال چادر بزنید، حواستان باشد که در شب هوا بسیار سرد می شود و بهتر است کیسه خواب به همراه داشته باشید.

بهترین گزینه برای اقامت در این منطقه این است که به کلاردشت بروید و از اقامتگاه ها، ویلاها و سوئیت های کلاردشت برای استراحت شبانه خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در کلاردشت مراجعه کنید و بعد از مشاهده اطلاعات کامل و تصاویر اقامتگاه‌ها، مناسب ترینشان را انتخاب و رزرو کنید.

نکات لازم برای سفر به مازیچال

مازیچال

  • مسیر، خاکی است و بیش از ۱۰ کیلومتر سربالایی دارد پس باید آن را با خودروی مناسب طی کنید. در فصل تابستان و هوای مناسب حتما نیازی به ماشین شاسی بلند نیس اما توان خودرو بسیار مهم است.
  • به علت تخریب طبیعت بکر و زیبای مازیچال، ورود هرگونه خودروی آفرود (جفت دیفرانسیل) بدون مجوز قانونی از مراجع ذیربط (مراجع صدور مجوز تورهای گردشگری) ممنوع است و از ورود آنها در نگهبانی ورودی جنگل حوزه استحفاظی کلاردشت جلوگیری به عمل می‌آید. این دستور در نامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت به تاریخ ۱۳۹۵/۵/۳ با موضوع “تردد غیرمجاز خودروهای آفرود در اراضی ملی” ابلاغ شده است.
  • با توجه به بکر بودن منطقه و مشخص نبودن مسیرها، حتما این سفر را با همراهی یک گروه و حضور افراد باتجربه انجام دهید. امکان گم شدن در این سفر وجود دارد.
  • در صورت مه آلود بودن هوا از کوهنوردی و طبیعت گردی بدون حضور راهنمای محلی بپرهیزید.
  • به دلیل نبود آنتن موبایل در مازیچال، پیش از سفر، اطلاعات سفر خود را در اختیار یکی از نزدیکان بگذارید و بر روی برقراری ارتباط با دیگران حساب باز نکنید.
  • به دلیل سردی هوا در ارتفاعات دهکده مازیچال حتی در فصل تابستان، توصیه می‌شود لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. گاهی دمای هوا در این منطقه به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • لطفا سکوت را در منطقه رعایت کنید و با صدای بلند موسیقی و سر و صدا موجب آزار محلی‌ها نشوید و به اکوسیستم منطقه آسیب نرسانید.
  • مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره گیر می‌آید.
  • در روستا مغازه و فروشگاهی وجود ندارد. حتی‌الامکان مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه کنید.
  • تلفن همراه تنها در برخی نقاط مازیچال آنتن دارد، بنابراین بهتر است برای اطلاع‌ رسانی به دوستان و نزدیکان چندان به آن اعتماد نکنید.
  • مازیچال برق ندارد و مردم روستا از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می‌کنند. حواستان به شارژ گوشی و دوربینتان باشد.
  • برای کمپینگ در نظر داشته باشید که زمستان نمی‌تواند زمان مناسبی باشد؛ چراکه حیوانات وحشی ممکن است در منطقه پرسه بزنند و چه شما و چه آن‌ها، موجب هراس و زحمت دیگری شوید.
  • برای برپایی چادر سعی کنید از مسیر اصلی دور نشوید. در این منطقه احتمال گم شدن در جنگل کم نیست.

دهکده‌ای بالاتر از ابرها!

دهکده مازیچال در منطقه‌ای با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در شرایط جوی خاص از اینجا می‌توانید اقیانوسی از ابرها را از بالا ببینید. البته در این منطقه گاهی هم خبری از ابرها نیست. حتی در این شرایط هم منظره‌ای وسیع از چالوس تا رامسر را مشاهده کنید.

از دیگر ویژگی‌های این منطقه داشتن آب و هوای بی‌نظیر است. حتی وسط تابستان هم شب‌ها سرد می‌شود و اغلب انبوهی از ابرها بخشی از طبیعت را سفیدپوش کرده است. نبود آب لوله‌کشی، برق و گاز اگرچه زندگی را برای ساکنان این منطقه سخت کرده، اما باعث شده تا این بخش از سرزمین شمال ایران منطقه‌ای بکر و دست ‌نخورده باقی بماند. پس دست به کار شوید. بار سفرتان را ببندید و آماده‌ی حرکت شوید. این یک سفر رویایی است.

 

Rate this post
8 نظر برای "دهکده مازیچال" ارسال شده.
  1. امیر محمد گفت:

    مازیچال اسکان داره؟

    1. رعنا گفت:

      به ندرت مکانی برای اجاره گیر می‌آید. بهتری گزینه برای شب‌مانی، کمپینگ است

  2. محمد مهدی گفت:

    فاصله تهران تا مازیچال چقده؟

    1. رعنا گفت:

      ۱۷۰ کیلومتر است

  3. محمد گفت:

    بهترین زمان مسافرت به مازیچال کیه؟

    1. رعنا گفت:

      اواخر بهار تا اوایل پاییز است

  4. شیما نادریان گفت:

    مازیچال واسه کلاردشته؟ کجاست؟

  5. ثمین اولادی گفت:

    ییلاق مازیچال کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *