جزیره هندورابی کجاست؟

جزیره هندورابی

سفر به جزیره‌های منزوی و بکر، می‌تواند گردشی بسیار دلنشین و جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشد. ایران نیز جزیره‌های خلوت و کوچکی دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به جزیره هندورابی اشاره کرد که می‌تواند مقصد گردشگری فوق ‌العاده‌ای برای شما باشد. اگر قصد سفر به جزیره زیبا و ناشناخته را دارید تا پایان این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ماهمراه باشید تا هر آنچه را که لازم است پیش از سفر بدانید در اختیارتان قرار دهیم.

هندورابی کجاست؟

جزیره هندورابی

هندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان به شمار می‌رود. این جزیره حدود ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در بالاترین نقطه خود به حدود ۴۵ متر می‌رسد؛ هیچ‌گونه بلندی و کوهی در این جزیره مشاهده نمی‌شود و سطح آن کاملا هموار است. در سال ۱۳۸۹ شمسی، به دستور رئیس‌جمهوری وقت، جزیره هندورابی به محدوده منطقه آزاد کیش الحاق شد تا گردشگری در آن رونق بیشتری یابد.

تاریخچه جزیره هندورابی

در حال حاضر، مشخص نیست که دقیقا از چه زمانی انسان‌ها در جزیره هندورابی ساکن شده‌اند یا دلیل مهاجرت آن‌ها به این جزیره چه بوده است؛ با این حال، مورخان بر این باور هستند که در زمان استعمار مناطق جنوبی ایران به دست پرتغالی‌ها، یعنی از سال ۱۵۰۲ تا ۱۶۴۸ میلادی، آن‌ها هندورابی را به یکی از پایگاه‌های نظامی و همچنین بازرگانی مهم خود تبدیل کردند. امروزه می‌توان بقایایی از ساختمان‌های قدیمی متعلق به پرتغالی‌ها را در بخش‌هایی از جزیره مشاهده کرد. هنگام جنگ جهانی اول، اقوام مهاجر، هندورابی را به‌ عنوان قشلاق خود انتخاب کردند؛ آن‌ها در آن زمان زندگی خود را با ماهیگیری و دامداری سپری می‌کردند. خرابه‌های روستاهای الدورات و الصراه از جمله بناهای به ‌جا‌مانده از همین اقوام مهاجر است.

معنی اسم هندورابی

در اسناد تاریخی دو دلیل برای نام‌گذاری هندورابی آمده است. در این اسناد، از جزیره هندورابی با نام ابرون یاد می‌شود. با این حال، هلندی‌ها در سال ۱۶۴۵ میلادی، نام هورن را روی این جزیره گذاشتند. از همین رو، احتمال دارد که این دو نام در گویش مردم و در گذر زمان، به هندورابی تغییر پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر و بنابر افسانه‌ای قدیمی، عاشق و معشوقی به نام هند و رابی به این جزیره سفر می‌کنند تا باقی زندگی خود را در آنجا بگذرانند و از‌ آن زمان،‌ این جزیره به نام هندورابی شهرت یافته است.

مکان های دیدنی جزیره هندورابی

قبرستان جزیره هندورابی

قبرستان هندورابی

در کنار روستاهای تاریخی الدورات و الصراه، قبرستانی قدیمی وجود دارد. در این قبرستان علاوه بر ساکنان ایرانی جزیره، پرتغالی‌ها نیز به خاک سپرده شده‌اند. به همین دلیل، این قبرستان به نام قبرستان پرتغالی‌ها نیز شهرت دارد. در قبرستان هندورابی، هیچ نام و نشانی روی قبرها به چشم نمی‌خورد؛‌ اما از ظاهر قبر، جنسیت فرد داخل آن‌ مشخص می‌شود؛ روی قبر آقایان یک سنگ و روی قبر بانوان،‌ دو سنگ وجود دارد.

روستاهای قدیمی

روستای هندورابی

جزیره هندورابی، روستایی به همین نام دارد. در راهنمای سفر به هندورابی به دیدن روستایی با خانه هایی سنتی که از سنگ، مرجان ها و گچ ساخته شده اند، بروید. تعدادی از آن ها، به شیوه خانه های امروزی مرمت و بازسازی شده اند. در این روستا اتاقی به عنوان مدرسه و یک مغازه کوچک به عنوان فروشگاه و سوپرمارکت وجود دارد. زبان مردم این جزیره اغلب، عربی است. با این وجود، تعدادی نیز فارسی می دانند و اگر عربی نمی دانستید هیچ نگران نباشید. باز هم می توانید فارسی با تعدادی از اهالی روستا صحبت کنید. کودکان مدرسه ای این روستا را در لباس های محلی خواهید دید که به شما گردشگران بسیار کنجکاوانه می نگرند و شاید برای فروش یکی از صنایع دستی خود، به سمت شما بیایند.

مسجد جزیره هندورابی

مسجد هندورابی

مسجد تک مناره اهل سنن در این جزیره، تنها مسجدی است که به شیوه های سنتی ساخته شده است. این مسجد زیبا گنجایش تمام اهالی جزیره را دارد و با سیمان و خاک ساخته است. با این وجود، همچنان حال و هوای سنتی و بافت تاریخی خود را حفظ نموده است.

سواحل بکر جزیره هندورابی

ساحل هندورابی

در راهنمای سفر به هندورابی جای تفریحات آن خالی است. خوشبختانه هنوز هم می توان در خلیج فارس، جزیره ای را تماشا کرد که هنوز گردشگران و شلوغی محیط آن را تغییر نداده است. سواحل بکر، آرام و دست نخورده در سفر به جزیره هندورابی انتظار گردشگرانی را می کشد که به دنبال آرامش هستند. این سواحل برای بازی های ساحلی بسیار مناسب است. سواحل شن های نرم، آب هایی سبز رنگ و مرجانی خلیج فارس با صخره هایی عجیب و غریب که توسط امواج دریا تراشیده شده اند، در سوی دیگر جزیره قرار دارند. صخره ها، محیطی مرموز و جذاب را برای عکاسی به وجود آورده اند. در اینجا، غارهایی کوچک و بزرگ وجود دارد.

آب انبار جزیره هندورابی

اب انبار هندورابی

از دیگر بناهای قدیمی جیره که مربوط یه حیات جزیره است و بسیار اهمیت دارد، آب انبار قدیمی جزیره است. در راهنمای سفر به هندورابی پیشنهاد می دهیم که به دیدن تنها منبع جمع آوری آب شیرین جزیره باشید. آب انباری که آب باران را برای مصرف اهالی جزیره در خود جمع می نماید. این آب انبار البته، مکمل چاه های آب شیرین جزیره است و هنگامی که چاه ها در سال های کم بارش، خالی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

کلوپ دریایی جزیره هندورابی

کلوپ دریایی

سفر به جزیره هندورابی تنها به معنی بازدید از روستاها و جاذبه های فرهنگی نیست. کلوپ تفریحات دریایی برای گردشگران، تفریحات آبی جذابی را فراهم می کنند. به طور مثال اگر به غواصی علاقه دارید، یکی از زیباترین سواحل مرجانی را با لاکپشت ها و دیگر موجودات دریایی انتظار شما را می کشند. سواحل کم عمق و زلال این جزیره، محیط روشن و مناسبی برای غواصی فراهم نموده است. همچنین تفریحات دیگری همانند جت اسکی، موتور سواری در سواحل، سافاری و … از جمله هیجان انگیز ترین تفریحاتی است که می توانید آن ها را در کلوپ تفریحات دریایی انجام دهید.

لاکپشت و انواع ماهی های جزیره

لاکپشت های هندورابی

سواحل جزیره، از اواسط اسفند تا اواخر خرداد ماه، تبدیل به بستری برای تخم گذاری تمام لاک پشت های منطقه می شوند. لاک پشت های کوچک و بزرگ، همه ساله به این جزیره می آیند و در آرامش و امنیت جزیره، چاله هایی برای تخم گذاری می سازند. این منظره می تواند یکی از زیباترین صحنه هایی باشد که در زندگیتان دیده اید. همچنین بیرون آمدن لاک پشت ها از تخم و سرازیر شدنشان به سمت آب، یکی دیگر از اتفاقات محیط زیستی است که در راهنمای سفر به هندورابی می توانید، شاهد آن باشید. همچنین انواع گونه های رنگارنگ ماهی ها را، در زیر آب های این جزیره به هنگام غواصی می توان مشاهده کرد. ماهیانی مانند دم زرد، پیکاسو، ملوان، یونیک، جراح ماهی و انواع مرجان ها قابل مشاهده هستند.

تفریحات جزیره هندورابی

کلوپ تفریحات آبی هندورابی

برای انجام فعالیت‌ها و تفریحات مختلف در هندورابی، بهتر است به کلوپ آبی این جزیره بروید؛ در کلوپ تفریحات آبی هندورابی امکانات مختلفی در دسترس است که می‌تواند اوقات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورند. در این کلوپ می‌توانید با کرایه جت اسکی، از سواری روی آب‌های خلیج فارس لذت برید؛ علاوه بر این، موتورهای چهارچرخ در این کلوپ وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان در پیست موتورسواری یا دور جزیره گردش کرد؛ همچنین امکانات قابل‌توجهی برای غواصی در آب‌های زلال پیرامون جزیره در دسترس قرار دارند.

جت اسکی، موتور سواری، غواصی و عکاسی از جمله تفریحات جزیره هندورابی محسوب می‌شوند. طبیعت بکر و تماشایی هندورابی، پر از سوژه‌های مختلف و زیبا برای عکاسی است. پس در سفر به هندورابی، حتما دوربین خود را به‌همراه داشته باشید و از مناظر خارق ‌العاده آن عکاسی کنید. علاوه بر این، از نیمه اسفند تا نیمه خرداد، لاکپشت‌ها برای تخم‌ گذاری به سواحل هندورابی می‌آیند که تماشای آن‌ها می‌تواند جالب‌ توجه باشد.

سرمایه گذاری در جزیره هندورابی

ظرفیت ها و فرصت هایی که برای سرمایه گذاری در رابطه با توسعه گردشگری و توریسم در جزیره هندورابی وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته و قرار است تا پایگاه های آموزشی برای سازمان ها و موسسه هایی که در حوزه آموزش های دریایی و هوایی فعالیت می کنند احداث شود. تاسیس اقامت گاه برای گردشگران سلامت نیز از جمله کارهایی است که قرار است در این جزیره برای انجام آن ها اقدامات لازم صورت گیرد. البته لازم به ذکر است که بهبود زیر ساخت ها نیازمند فعالیت سرمایه گذاران در این قسمت است. منطقه آزاد کیش فرصت های سرمایه گذاری در جزیره هندورابی را معرفی کرده و شرایطی را فراهم آورده تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی بتوانند به راحتی در این زمینه فعالیت داشته باشند و رشد و توسعه را به جزیره هندورابی هدیه دهند.

یکی از فرصت های سرمایه گذاری این جزیره ساخت سایت هلی کوپتر است. از آنجایی که مساحت این جزیره زیاد نیست و ترددهای هوایی با هواپیما ممکن است با مشکل مواجه شود می توان این مشکل را با هلی کوپترها حل کرد و شرایطی را به وجود آورد که سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه صورت گیرد. قرار است در طی چند سال آینده اقداماتی در رابطه با فیبرهای نوری صورت گیرد و در آینده ای نه چندان دور دکل تلفن همراه در این جزیره نصب شود.

جمعیت جزیره هندورابی

هندورابی

هندورابی خالی از سکنه است. البته نه آنچنان که باید. تعداد محدودی سکنه دارد اما نه آنقدر که به توان آن را شهر دانست. هندورابی به لحاظ توسعه‌ شهری مثل هیچ‌کدام از جزایر دیگر خلیج فارس نیست. محل رفت و آمد مکرر قرار ندارد، مثل کیش و خارک فرودگاه‌های توسعه‌ یافته و مثل لاوان و سیری،‌ فرودگاه‌های کوچک ندارد. البته دولت به تازگی با تاسیس فرودگاهی کوچک در این جزیره کوشیده است توریسم این منطقه را قوی‌تر کند؛ اما با این‌ همه هنوز تنها راه رسیدن به هندورابی دریاست. پس،‌ هنوز در میان جزایر جنوب بکر و دیدنی است.

هندورابی امکانات رفاهی قابل توجهی ندارد، اما سفر به آن جزیره‌ دوست‌ داشتنی می‌تواند شما را با اصالت جزیره‌های جنوبی ایران بیشتر آشنا کند. فرض کنید شما صبحتان را از توی چادری که در جزیره‌ هندورابی زده‌اید آغاز کنید. وقتی نخستین پرتوهای آفتاب از خلیج فارس از دریچه‌ چادر شما به صورتتان می‌تابد. در حالیکه از ظواهر مدرنیسم هیچ چیز عجیب و غریبی در نزدیکی شما وجود ندارد. این تجربه‌ بکر و منحصر به‌ فرد تقریباً در هیچ‌کدام از جزایر خلیج ‌فارس به دست نمی‌آید‌ مگر در هندورابی.

بهترین زمان سفر به جزیره هندورابی

قرارگیری جزیره هندورابی در نزدیکی مدار استوا سبب شده است تا در بیشتر سال، آب‌وهوای این جزیره علاوه بر گرم بودن، شرجی نیز باشد. این موضوع ممکن است سفر به هندورابی را برای برخی افراد ناخوشایند کند. البته در فصل‌های پاییز و زمستان، از گرما و شرجی بودن آب‌ و هوا کاسته می‌شود و زمان خوبی برای سفر به هندورابی است. بنابراین، بهترین زمان برای لذت بردن از جاهای دیدنی جزیره هندورابی در آب‌ و هوایی مطبوع، از آذر تا فروردین ماه است.

دسترسی به جزیره هندورابی

برای رفتن به جزیره هندورابی، بهترین و در دسترس‌ترین راه، سفر دریایی است و از چندین مبدا انجام می‌پذیرد. نزدیک‌ترین مسیر به هندورابی، از مبدا بندر چیرویه است؛ از چیرویه تا هندورابی را می‌توان در مدت زمان ۲۰ دقیقه طی کرد؛ از بندر لنگه و لاوان نیز می‌توان با قایق به‌سمت هندورابی رفت؛ ولی باید مسافت بیشتری را پیمود. مسیر دیگر رفتن به جزیره هندورابی نیز از کیش است. در کیش، بلیط‌های کشتی به مقصد هندورابی در ساعات مختلف در دسترس هستند.

نکات لازم برای سفر به جزیره هندورابی

هندورابی

اگر قصد سفر به جزیره هندورابی را دارید و می خواهید بیش از یک روز در آنجا اقامت داشته باشید، حتما آب آشامیدنی، مواد خوراکی و تمام وسایل مورد نیاز راهمراه خود ببرید. زیرا که آب این جزیره از آب چاه و آب انبار بوده و همچنین در این جزیره سوپرمارکت وجود ندارد و تنها یک مغازه کوچک وجود دارد که مواد خوراکی متنوعی ندارد. در صورت خرید داشتن، افراد می توانند به بندر چیرویه بروند و تمام مواد خوراکی و مایحتاج خود را تهیه کنند.

اقامت در جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از مناطق نزدیک به جزیره کیش می باشد. این جزیره تا کنون به دلیل ناشناخته بودن آن، از امکانات اقامتی مناسبی برخوردار نبوده و بسیاری از گردشگران که برای بازدید از این جزیره می روند، برای اقامت خود، اجاره ویلا در کیش را ترجیح می دهند. جزیره کیش دارای اقامتگاه های متنوع از لاکچری و گران قیمت تا اقتصادی و قیمت مناسب می باشد. بسیاری از مسافران برای اقامت، اجاره ویلا در کیش را اولویت خود قرار می دهند. زیرا ویلاهای دربست نسبت به هتل ها دارای قوانین آسان تری بوده و برای صرفه جویی در هزینه بسیار مناسب تر می باشند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *