جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان، یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور، درست در مرکز ایران قرار گرفته است. گویی بقیه شهرها به گرد این شهر جمع شده اند تا زیبایی و اصالت آن را ستایش کنند. از گذشته اصفهان به نصف جهان هم مشهور بود. اماچرا نصف جهان؟؟

اگر نگاهی به تعداد آثار تاریخی و باستانی، معماری بی نظیر، پل های سرپوشیده، تعداد گردشگران و توریستان و اهمیت این شهر از دیدگاه یونسکو نگاهی بیندازید، متوجه این قضیه خواهید شد که چرا به نصف جهان مشهور است.

اگر بخواهیم چند ویژگی بارز و به قول امروزی ها برگ ریزان اصفهان را برای شما بازگو کنیم، می توانیم بگوییم:

  • جزو شبکه شهرهای خلاق ایران از دیدگاه یونسکو می باشد
  • بزرگ ترین کارخانه های طلای ایران در اصفهان واقع شده است
  • اعتقاد بر این است که بیش از ۲۲ هزار جاذبه تاریخی و فرهنگی ارزمشند در اصفهان وجود دارد
  • اصفهان با شهرهای عمان، کیوتو در ژاپن و اوساما در کره جنوبی خواهر خواندگی دارد
  • نماد شهر اصفهان قوس آذر است. قوس آذر نمادی است که در آن مردی سوار بر اژدهایی شده و در حال تیراندازی با کمان، به سمت سر این اژدهاست.

از آنجایی که اصفهان تعداد گردشگر و مسافرین زیادی دارد، از نظر وجود واحدهای اقامتی نظیر ویلا، سوئیت، اقامتگاه بوم گردی و هتل  در وضعیت خوبیست و همه مسافران اگر به موقع و در زمان مناسب اقدام به رزرو اقامتگاه کرده باشند، به هیچ وجه اذیت نخواهند شد. در وبسایت لیدوماتریپ می توانید انواع اقامتگاه ها با قیمت مناسب در اصفهان را با قیمت مناسب رزرو کنید.

اما در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری اصفهان بیشتر آشنا شوید. قبل از سفر حتما این مقاله جامع در مورد اصفهان را مطالعه کنید تا بتوانید در شهر اصفهان یک تور گردشگری کامل و جذاب را برای خود و همسفرانتان برپا کنید.

موزه موسیقی اصفهان

بازدید از این موزه را، بخصوص اگر اهل موسیقی هستید از دست ندهید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این سازهای موسیقی مختلفی وجود دارد که در این موزه بیش از ۳۰۰ نوع ساز موسیقی ایرانی نگهداری می شود. ۳۰۰ نوع! این تنوع بالا، نشان دهنده ی قرب و ارزش موسیقی در فرهنگ ما ایرانی هاست.

شما میتوانید در این موزه از این آلات موسیقی دیدن و حتی خرید کنید. در پایان بازدید در این موزه موسیقی زنده نواخته می شود که می توانید از شنیدن آن لذت ببرید.

این موزه خصوصی توسط دو تن از هنرمندان ایرانی تاسیس شد و تنها موزه موسیقی کشور است. موزه گردی در اینجا، حال دیگری دارد و یک تور آموزشی نیز به حساب می آید. در این موزه گردی شما با طرز ساخت این آلات موسیقی بیشتر آشنا می شوید و طریقه نواختن آن نیز برای شما توضیح داده می شود. در انتها نیز میهمان یک اجرای زنده موسیقی خاص خواهید بود.

چهل ستون

چهل ستون

چهل ستون در واقع یک باغ  عمارتایرانی است که به عنوان میراث جهانی ثبت شده است و توسط حدود ۶۰۰ سال پیش توسط شاه عباس صفوی دوم ساخته شده است.

این عمارت دارای ۲۰ ستون است اما به آن چهل ستون می گویند. اما چرا باید عمارتی که ۲۰ ستون دارد باید به چهل ستون معروف شود. دو نظریه وجود دارد. اول اینکه بازتاب تصویر ستون های اصلی روی آب باعث شده که به آن چهل ستون بگویند، اما به نظرمی رسد که این حرفی بی اساس است چراکه تصویر تمام ستون ها روی آب منعکس نشده اند.

نظریه دوم می گوید چهل نزد ایرانی ها عددی مقدس بوده است و پیشینیان به این علت نام چهل ستون را بر این عمارت نهاده اند.

در چهل ستون، داخل عمارت که می شوید، نقاشی ها، آیینه کاری ها و کاشی کاری های ظریف و حیرت انگیزی را خواهید دید. در این عمارت یک تالار مرکزی وجود دارد که در گذشته میهمانان خارجی و شخصیت های مهم کشورها، به این تالار دعوت می شدند و نقاشی هایی از وقایع تاریخی بر در و دیوار آن کشیده شده است. مثلا نقاشی هایی از نبردهای نادرشاه افشار و شاه اسماعیل یکم در این تالار به چشم می خورد که بسیار باشکوه و با جزییات بالایی کشیده شده اند.

منار جنبان

منارجنبان

منار جنبان یک بنای جنبنده و یکی از آثار تاریخی  عجیب اصفهان است. از عجایب این بنا این است که منارهای آن تکان می خورند. در واقع همزمان با جنبش یکی از مناره ها، مناره ی دیگر هم به جنب و جوش می افتد. عرض این مناره ها ۹ متر و ارتفاع آن ۱۷ مترمی باشد.

این بنا در سال ۷۱۶ هجری ساخته شده است و از نظر معماری دارای دقت و ظرافت بالایی می باشد. چراکه وزن و ارتفاع منارها باید دقیقا یکسان باشد که ارتعاش و جنبش آنها به یکدیگر منتقل شود. تنها اندکی تفاوت در ارتفاع و وزن آنها باعث میشد که این مناره ها دیگر نجنبند.

جالب است بدانید که تمام بناهایی که در دنیا دارای مناره های جنبنده هستند، متعلق به فرهنگ ایرانی هستند و در طی یک دوره ۳۰ ساله در زمان تیموریان ساخته شده اند.

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو یک بنای عظیم است که در ۶ طبقه و به ارتفاع ۴۸  متر ساخته شده است. این بنا هم مانند بیشتر بناهای تاریخی اصفهان، در زمان شاه عباس ساخته شده است. این عمارت کاربردهای زیادی داشته است. مثلا در بخشی از این عمارت از میهمانان مخصوص شاه پذیرایی می شده است. در بخشی دیگر به مملکت داری  و وضع قوانین می پرداختند. همچنین شاه عباس هر از گاهی در ایوان این عمارت می نشست و نمایش ها و بازی هایی که در محوطه انجام می شد را تماشا می کرد.

یکی از عجیب ترین بخش های عمارت عالی قاپو، اتاق موسیقی است. در این اتاق موسیقی نواخته می شد و به سبب معماری که داشت صدای موسیقی به شدت انعکاس پیدا می کرد. حتی گاه به اغراق گقته می شود که بعد از اتمام نواختن موسیقی، باز هم صدای نوای سازها از این اتاق به گوش می رسید.

عمارت عالی قاپو

ساخت این عمارت باشکوه ۷۰ تا ۱۰۰ سال طول کشید. این کاخ دارای آستانه ای بود که از مرمر ساخته شده بود. مردمانی عادی که قصد شرفیابی به حضور شاه را داشتند در این آستانه به زمین می افتادند و سنگ مرمر را می بوسیدند. اما قبل از اینکار باید کفش های خود را در می آورند در غیر اینصورت کتک مفصلی از نگهبانان عمارت میخوردند

آتشگاه

آتشگاه اصفهان یکی از باستانی ترین بناهای موجود در این است. طبق تاریخ این بنا ۶۰۰ سال پیش از میلا ساخته شده است و محل دفن یکی از پیامبران به نام طهمورث بوده است. این بنا بر روی کوه ساخته شده است و در نزدیکی های زاینده رود قرار دارد. این بنا کارکرد مذهبی نیز داشته است.

نکته منفی که در مورد آتشگاه اصفهان وجود دارد این است که متاسفانه به درستی از بنای باستانی محافظت نمیشد و بنای خشتی و آسیب  پذیر آن در معرض آسیب های فراوانی است به طوریکه سوراخ های متعددی بر بافت این بنا ایجاد شده. اغلب این سوراخ ها توسط کسانی که به دنبال گنج و کشقف عتیقه جات هستند ایجاد شده است.

 

 

 

 

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)
یک نظر برای "جاهای دیدنی اصفهان" ارسال شده.
  1. عظیمی گفت:

    چه جالب. من کنجکاو شدم یه سر برم منارجنبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *