انواع غذاهای شمالی با عکس

انواع غذاهای شمالی با عکس

لیست انواع غذاهای شمالی و گیلانی با عکس

شکم گردی یکی از تفریحات مورد علاقه بسیاری از عشاق سفر است. حالا اگر شما به شمال سفر کرده باشید تمایل و علاقه شما به چشیدن غذاهای محلی بیشتر می شود. چراکه غذاهای شمالی از نظر عطر و طعم بی نظیر هستند. به علاوه شمالی های نازنین از سبزیجات زیادی در غذاهای خود استفاده می کنند که باعث می شود غذا سالم تر وخوش عطرتر باشد.
به علاوه غذا نشان دهنده ی فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن منطقه است و آشنایی با فرهنگ غذایی ملل مختلفُ یکی از مهم ترین دلایلی است که مردم دست به سفر می زنند.
شمال ایران غذاهای خوش رنگ و اشتهاآور زیادی دارد که طرفداران زیادی دارد و ممکن نیست که مسافری به شمال برود و دلش نخواهد مرغ ترش و یا میرزاقاسمی را امتحان کند. در ادامه با مجله لیدوماتریپ همراه باشید تا با اتواع غذاهای شمالی با عکس آشنا شوید.

مرغ ترش

مرغ ترش

مرغ ترش یکی از غذاهای سنتی شمالیست که همانطور که از نامش پیداست مرغ ماده اصلی تشکیل دهنده آن است. مواد اولیه لازم برای تهیه مرغ ترش شامل مرغ، آب نارنج، سبزیجات ۰نعنا، گشنیز، جعفری و تره)، لپه، رب انار، سیر، نمک و فلفل و تخم مرغ است.
شمالی ها معمولا برای تهیه این نوع مرغ از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده می کنند که طعم آن را چندین برابر لذیذتر می کند. برای تهیه مرغ ترش باید ابتدا مرغ را با پیاز و سیر تفت دهید و سپس ادویه جات و سبزیجات را به مواد در حال سرخ شدن اضافه کنید. حالا لپه را به همراه آب و آب نارنج به آن اضافه می کنیم و در قابلمه را می گذاریم تا جا بیفتد. در انتها به مقدار دلخواه رب انار به آن اضافه می کنیم. تخم مرغ ها را نیز ۱۰ دقیقه پیش اینکه بخواهید خورشت را سرو کنید به آن اضافه کنید.
بهتر است لپه ها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید و سپس به خورشت در حال پخت اضافه کنید.
مرغ ترش یکی از لذیذترین انواع خورشت های شمالی است که می توانید ان را با برنج و یا کته میل کنید.

اناربیج

اناربیج

اناربیج نیز نوعی خورشت است که مواد موردنیاز آن با کمی تغییرات شبیه به فسنجان است. مواد مورد نیاز برای تهیه اناربیج شامل مرغ، رب انار، سیر، انار دان شده، گردو چرخ کرده، آب انار، سبزیجات (گشنیز، جعفری، تره و اسفناج)، چوچاق و خالواش (نوعی سبزی) می باشد.
تاریخچه این خورشت شاید به ۱۰۰ سال پیش بازگردد و اگر اهل باشیم حتما بارها مادربزرگهایمان را در حال پخت اناربیج دیده ایم. شباهت این نوع خورشت به فسنجان باعث شده است که به آن فسنجان سبزی هم بگویند.
برای تهیه اناربیج شمالی ابتدا مرغ را به همراه پیاز خوب سرخ کنید. سپس آب انار، یک لیوان آب، ادویه جات و گردو را به ترکیب پیاز و مرغ اضافه کنید و حرارت را کم کرده و اجازه دهید مواد خوب در هم ترکیب شوند و مرغ مغز پخت شود.
در ظرفی جداگانه سبزی ها را با روغن سرخ کنید و سپس سیر را اضافه کنید و مقداری دیگر به تفت دادن ادامه دهید. حال نوبت اضافه کردن رب انار و ترکیب سبزی به مرغ در حال پخت است. مواد را اضافه کنید و تا زمانی که خورشت غلیظ شود صبر کنید.

کال کباب

کال کباب

کال کباب

کال کباب یک غذای سبک است که می توان به عنوان پیش غذا هم آن را پخته و نوش جان کنید. کال کباب برخلاف اسمی که دارد یک غذای بدون گوشت است و ظاهری شبیه به الویه دارد.
برای تهیه این پیش غذای خوشمزه شمالی شما به بادمجان کبابی، سیر،نعناع، آب انار، چوچاق (نوعی سبزی) و گردوی پودر شده نیاز دارید.
برای تهیه کال کباب ابتدا بادمجان ها را داخل فر و یا روی آتش کباب کنید. سپس آنها را بکوبید تا له شوند. در این حین سیر، نعناع، چوچاق، سیر و گردو خورد شده را هم بادمجان ها اضافه کنید و دوباره آنها را گوشت کوب بکوبید تا مواد کاملا ترکیب شده و به خورد هم بروند. آب انار را نیز در انتها به آن اضافه می کنند. کال کباب معمولا صورتی رنگ و بسیار اشتها برانگیز است.
در گذشته شمالی ها کال کباب را در ظرفهای سفالی درست می کردند. هم اکنون نیز برخی از اقامتگاه های بوم گردی در شمال، برای حفظ سنت و فرهنگ غذایی خودشان، انواع غذاهای محلی را در ظرف های سفالی سرو می کنند و شما می توانید انواع غذای محلی و ارگانیک شمال را از آنجا سفارش داده و نوش جان کنید.

میرزا قاسمی

میرزاقاسمی

در لیست انواع غذاهای شمالی با عکس احتمالا بارها نام میرزا قاسمی را شنیده اید و یا خودتان آن را تهیه کرده اید. میرزا قاسمی یکی از مشهورترین غذاهای شمالی است که در در سهرهای دیگر نیز آن را درست می کنند.
مواد مورد نیاز برای تهیه میرزا قاسمی بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، ادویه، تخم مرغ و رب گوجه فرنگی است. مانند بیشتر غذاهای شمالی شما باید بادمجان ها را کباب کنید و بکوبید. در داخل تابه سیر را در روغن تفت دهید و به دنبال آن تخم مرغ ها و پوره ی گوجه فرنگی و سپس رب را اضافه کنید. بعد از اینکه مواد را کمی تفت دادید و آب آن گرفته شد ترکیب بادمجان له شده را به آن اضافه کنید. هم اکنون میرزا قاسمی شما حاضر است.

آغوز مسما

آغوز مسما

گردو تقریبا یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی غذاهای شمالی است و آغوز مسمی ترکیبی از گردو و اردک است . مواد لازم برای تهیه آغوز مسما گوشت اردک، آب، گردو، بادمجان، پیاز،سبزیجات معطر، رب انار و دانه های انار است.
برای تهیه آغوز مسما ابتدا پیاز را در داخل روغن تفت دهید تا طلایی شود و سپس گردوهای چرخ شده را به آن اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن گوشت اردک را به آن اضافه کرده و یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید تا اردک بپزد.
سپس سبزیجات معطر را کمی در روغن تفت داده و به محتویات قابلمه در حال پخت اضافه کنید. در انتها نیز دانه های انار سابیده شده را به همراه رب انار اضافه کنید . اجازه دهید تا خورشت غلیظ شود. پس از پخت می توانید آغوز مسما را با برنج نوش جان کنید. بادمجان را می توانید جداگانه سرخ کنید و سپس به خورشت در حال جوش اضافه کنید تا مزه دار شود و یا آن را به طور جداگانه در کنار آغوز مسما سرو کنید.

۳.۷/۵ - (۶ امتیاز)
6 نظر برای "انواع غذاهای شمالی با عکس" ارسال شده.
  1. یاس گفت:

    باتشکراز سایت بی نظیرتون

    1. رعنا گفت:

      سپاس از همراهی زیبای شما و انرژی ای که به ما میدین
      ممنووون

  2. زهرا تجاره گفت:

    مگه میشه بری شمال و غذی شمالی نوش جان نفرمایی :))
    ولی باید بدونی کجا بری
    خیلی جاها بی کیفیتن

    1. رعنا گفت:

      یه شمال و یه غذاش. با اون عطر و طعم بی نظیر و سالم بودنش

  3. saba گفت:

    بسیار کامل و جامع بود مرسی از سایت خوبتون

  4. علی قاسم خانی گفت:

    غذاهای شمالی برا کسایی که مزه ترش و ملس تو غذا دوس دارن خیلی خوبه. و برا اوناییم که مزه تند دوست دارن غذاهای جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *