گیسوم کجاست؟ راهنمای سفر به جنگلی که به دریا می‌رسد

گیسوم کجاست

استان گیلان پر از جاذبه های طبیعی بی نظیر است که انسان را به وجد می آورند که جنگل گیسوم و ساحل گیسوم دو نمونه بارز از جذابیت های گیلان به شمار می روند. جنگل و ساحل گیسوم تلاقی جنگل و ساحل دریای خزر هستند که صحنه حیرت بر انگیز را خلق کرده اند.  در طول سفر به گیلان، بازدید از این ساحل و جنگل را حتما در لیست گردش‌هایتان قرار دهید. برای آشنایی کامل با منطقه گیسوم در ادامه با این مقاله از لیدوماتریپ همراه باشید تا با اطلاعات کاملی به این نقطه سفر کنید.

گیسوم کجاست؟


گیسوم از جاهای دیدنی اسالم و جنگلی فوق ‌العاده زیبا، بکر و ۸۰ هکتاری است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد و یکی از روستاهای توابع بخش پره ‌سر شهرستان تالش محسوب می‌شود و به ‌دلیل وجود یک روستا دقیقا با همین اسم در‌ آن منطقه، به این نام خوانده می‌شود.

منطقه‌ تفریحی گیسوم صرفا منطقه‌ای جنگلی نیست؛ چراکه در کنار آن، یک فضای بکر ساحلی وجود دارد که در آنجا می‌توانید ساعت‌ها به تماشای دریا و زیبایی‌های آن بنشینید. وجود جنگل و دریا کنار هم که هرکدام دنیایی از زیبایی را در خود جای می‌دهد، منطقه‌ گیسوم را به یکی از جذاب ‌ترین و اصلی ‌ترین مقصدهای گردشگران تبدیل می‌کند. پتانسیل بسیار بالای این منطقه، حدود ۱۵ سال پیش مورد توجه شهرداری تالش قرار گرفت و سرمایه ‌گذاری‌های صورت گرفته، به ‌شکل‌ گیری یکی از مناطق بی ‌نهایت جذاب تفریحی جنگلی و ساحلی کشور منجر شد.

آدرس:  استان گیلان، ۹۰ کیلومتری رشت به آستارا، ۱۶ کیلومتری شهر تالش.

گیسوم به چه معناست؟

نام جنگل گیسوم از نام روستایی گرفته شده که در نزدیکی این جنگل قرار دارد. محلی‌ها به این روستا گسم یا گتگسر هم می‌گویند، اما از آنجا که تلفظ گیسوم برای همه راحت‌ تر است، نام روستا همان گیسوم ماند و نام جنگل نیز از آن گرفته شده است.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

در فاصله ۱۰ کیلومتری از جاده تالش به رشت، پارک جنگلی قرار دارد که هم ‌نام روستای کناری‌اش است. روستای گیسوم، جنگلی زیبا دارد که یک طرف آن به دریا می‌رسد و همین تلاقی باعث شده تا این جنگل یکی از متفاوت ‌ترین جاهای دیدنی گیلان باشد. مساحت جنگل گیسوم ۸۰ هکتار است که در آن بیش از ۷۵ گونه گیاهی و چندین نمونه از گونه‌های جانوری وجود دارد.

پارک جنگلی گیسوم در نزدیکی جنگل نور و جلگه بندر ترکمن قرار گرفته و طبیعتی متفاوت در کنار دریای خزر دارد. جاده گیسوم بخشی از این زیبایی‌ است و انتهای آن به ساحل گیسوم و دریا می‌رسد. اینجا جایی است که دریا با جنگل دست در دست داده تا زیباترین خط ساحلی را ایجاد کند.

جنگل و منطقه گیسوم جزو شهرستان تالش و بخش پره ‌سر از دهستان دیناچال است و مهم‌ ترین روستای نزدیک به آن هم روستای گیسوم است. البته روستاهای دیگری هم این اطراف وجود دارند اما مهم‌ ترین آن‌ها همین روستاست که خودش یک پا جاذبه‌ گردشگری است.

ساحل گیسوم

ساحل گیسوم

گیسوم یکی از معدود مناطق شمال کشور است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند. جاده مستقیمی که از میان جنگل عبور می‌کند، منظره‌ای بسیار رویایی دارد؛ در دو سمت این جاده درختان زیبای سر به فلک کشیده قرار دارند و در افق آن آبی دریا موج می‌زند. ساحل شنی آرام و زیبای گیسوم برای همه نوع گردشگری جالب و لذت بخش است و امکانات رفاهی آن این لذت را بیشتر می‌کند.

ساحل گیسوم منطقه ای مجزا برای شنای بانوان و آقایان دارد تا بتوانید با خیال راحت در گرمای تابستان تنی به آب بزنید و در پلاژ های تمیز و مجهز این ساحل آفتاب بگیرید و شنا کنید. از این رو، این ساحل همه گردشگرانی که به آن وارد می شوند را راضی نگه می دارد چراکه برای هر سن و سلیقه ای و برای هر گردشگری تفریحی هیجان انگیز را داراست.

جاذبه های تفریحی و توریستی گیسوم

گیسوم

هر چقدر از جاذبه‌ها و جذابیت‌های منطقه گیسوم بگوییم تمامی ندارد. هر کسی به نوعی با طبیعت اطرافش ارتباط برقرار می‌کند. شاید شما در این جنگل و سکوت آن، همان چیزی را پیدا کردید که در همهمه شهر گم شده باشد. همین نقطه آرامش می‌تواند شما را به پارک جنگلی وصل کند. در این منطقه جاذبه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علاوه بر اینکه می‌توانید در جنگل‌ گیسوم به پیک نیک و پیاده‌ روی بپردازید، حتی می‌توانید با پیاده روی یا اسب سواری در جنگل تفریح کنید یا به ساحل بروید و ضمن تماشای دریای خزر، با جت ‌اسکی به دل دریا بزنید! این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در پارک جنگلی گیسوم، خوراکی‌های فوق ‌العاده خوش‌مزه‌ای را می‌توانید امتحان کنید. از گوجه سبز و ماهی کبابی گرفته تا بلال کبابی، آش و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها را می‌توانید در این منطقه‌ی فوق‌العاده جذاب، نوش جان کنید. امکان خریداری سوغاتی‌های رایج مناطق شمال کشور نیز در اینجا وجود دارد.

به طور کلی از امکانات رفاهی و تفریحی گیسوم می‌توان به پیاده روی و اسب سواری، ترامپولین و پارک بادی کودکان، پیک نیک، پراگلایدر، موتور چهارچرخ، عکاسی و تفریحات آبی مثل شنا، جت اسکی، پاراسل، قایق سواری و… اشاره کرد.

آب و هوای گیسوم

آب ‌و هوای گیسوم برای کشاورزی و باغبانی ایده‌آل است و زمین‌های مرغوب و مناسبی دارد. به همین دلیل است که خرید و فروش زمین‌های کشاورزی در این ناحیه بسیار رواج دارد. ازآنجایی‌که آب‌ و ‌هوای جنگل گیسوم برای رشد گیاهان مختلف مناسب است، بسیاری از درختان متنوع از جمله پرتقال، نارنگی، کیوی و… در زمین‌های آن کاشته می‌شوند و مورد بهره‌ برداری قرار می‌گیرند. از دیگر محصولاتی که در زمین‌های این جنگل رشد خوبی دارد حبوبات است.

بهترین زمان سفر به گیسوم

طبیعت گیسوم

در اوایل فصل تابستان درختان سرسبز و انبوه و هوای مطبوع این منطقه می‌تواند آرامش‌بخش مسافران باشد. هوای تابستانی و گرم این منطقه به دلیل انبوه درختان بلند آن، هوای عالی و خنکی را ایجاد کرده است. مسافران به ‌راحتی می‌توانند بدون هیچ وسیله‌ خنک ‌کننده‌ای در این هوا استراحت کرده و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند.

با وجود اینکه بهار و تابستان بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم محسوب می‌شوند، ولی در پاییز و زمستان می‌توان جلوه باشکوه و بسیار زیبایی از نقاشی طبیعت را در این منطقه مشاهده کرد؛ به ‌ویژه در فصل زمستان که درختان با برف سفیدپوش می‌شوند. البته باید در نظر داشت که برای سفر به جنگل‌ گیسوم در زمستان باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای سفرهای زمستانه را به همراه داشته باشید.

چطور به گیسوم برویم؟

دسترسی به گیسوم

برای رسیدن به جنگل باید اول از همه وارد مسیر رشت به آستارا شوید. وقتی در این مسیر قرار گرفتید، حدود ۲۳ کیلومتر بعد وارد منطقه گیسوم خواهید شد. جاده و جنگل گیسوم در ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار گرفته است. در این مسیرها زیبایی‌های خاصی وجود دارد که مختص شمال کشور هستند. روستاهای بکر و زمین‌هایی که مملو از سرسبزی و زیبایی است.

وسایل لازم برای سفر به گیسوم

گیسوم

برای سفر به جنگل گیسوم باید با توجه به فصل، لباس مناسب همراه داشته باشید. مهم‌ ترین چیزی که نیاز دارید یک جفت کفش مناسب برای پیاده ‌روی است. اینجا امکانات رفاهی کاملی مانند رستوران و سرویس بهداشتی دارد؛ بنابراین هیچ جای نگرانی نیست.

جاهای دیدنی اطراف ساحل گیسوم

چمخاله

اگر از سمت تالش به گیسوم بروید، قبل از ورودی شهر، یک فرعی را خواهید دید که به یک جنگل دنج و زیبا ختم می شود، می توانید تا قبل از تاریکی هوا بازدیدی از این جنگل نیز داشته باشید. البته پیش از حرکت می توانید سری هم به سورتمه تالش بزنید. دیگر دیدنی های اطراف گیسوم عبارتند است از: آبشار ویسادار، دریاچه دیگه سرا، جاده اسالم به خلخال، قلعه رودخان، خانه میرزا کوچک خان، ماسوله، چمخاله، پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دو خاله کوه، دریاچه سراگاه، غار گنج خانه و ییلاق سوباتان

در سفر به گیسوم کجا اقامت کنیم؟

در اطراف جنگل گیسوم، هتل‌های متنوعی برای اقامت موجود است. علاوه بر این، شما می‌توانید در منطقه‌ای مناسب از پارک جنگلی گیسوم، کمپ درست کنید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. روستای گیسوم هم یکی دیگر از دسترسی‌های شما برای اقامت است که می توانید با اجاره ویلا یا سوئیت در گیسوم اقامت دلنشینی را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.. از آنجایی که جنگل گیسوم یک منطقه‌ پربازدید و محبوب است،‌ امکانات زیادی برای اقامت در مناطق اطراف آن در دسترس گردشگران قرار دارد.

 

۴/۵ - (۲۹ امتیاز)
یک نظر برای "گیسوم کجاست؟ راهنمای سفر به جنگلی که به دریا می‌رسد" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    سلام. دوره گرد ها و برنج فروش ها خیلی احتیاط دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *