کوه سرخ شیراز کجاست؟

کوه-سرخ-شیراز-کجاست-و-ارتفاع-آن-چقدر-است؟-مجله-گردشگری-لیدوماتریپ

کوه سرخ شیراز که به آن کوه مادر نیز گفته می‌شود، یکی از معدود کوه‌هایی است که در اطراف شیراز قرار گرفته و با طبیعت دیدنی خود، مناظر زیبایی به وجود آورده است. این کوه سرخ رنگ، در غرب شیراز و جنوب غربی شهرک گلستان قرار گرفته است. جنس بافت کوه سرخ، از شن و ماسه بوده و به همین علت چندین معدن شن و ماسه در کوهپایه‌های آن قرار دارد. برای دسترسی به این کوه مشهور و پرجاذبه می‌توانید از سمت روستای قلات شیراز حرکت کنید، چرا که کوه سرخ از غرب شیراز تا قلات کشیده شده است.

کوه سرخ شیراز

کوه-سرخ-شیراز

گفته می‌شود که کوه سرخ از دور شبیه سر یک انسان خوابیده است و به علت وجود سنگ‌ها و شن‌های سرخ رنگ از دور نمایی قرمز رنگ دارد. مسیر دسترسی کوه سرخ شیراز از دور سخت و صعب‌العبور دیده می‌شود اما نزدیک‌تر که می‌شویم تنگه‌های خیره‌کننده میان کوه را می‌بینیم که مسیری جذاب و پر از سنگ‌های مختلف منحصر به فرد را، به سمت قله کوه دارند. جنس ویژه سنگ‌های این منطقه در زمستان قندیل‌های بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند که از دیدنی‌های کوه سرخ در زمستان هستند. نمای زیبای این کوه از کوه دراک شیراز بسیار خیره‌کننده و پر از مناظر سرسخت کوهستانی است. توصیه می‌کنیم در بازدید از این کوه به نماهای چشم‌نواز آن از کوه‌های دیگر نیز سر بزنید.

پوشش‌های گیاهی بکر منطقه کوه سرخ شامل گیاهان دارویی و درختچه‌های کوتاه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آویشن، ریواس، ارژن و در ارتفاعات پایین درختچه های بندرود اشاره کرد.

پرندگان زیبای کوه سرخ نیز کبک ، سینه سرخ ، گنجشک ، سار ،شاهین ، باز ،کلاغ ، تیهو ، دال و جغد هستند که صدای آن‌ها را می‌توان در ارتفاعات شنید. آهو ،قوچ ،شغال ،گرگ و گربه وحشی از دیگر موجودات کوه و دره‌ها هستند که البته با وجود شکار جان آن‌ها در خطر است. قابل ذکر است وجود ۸ منطقه دیدبانی از جنس ساروج در کوه سرخ وجود دارد که به همراه سفال‌های کشف شده نشان از قدمت تاریخی اقامت در این کوه است. در واقع در سفر به کوه سرخ شیراز ترکیبی از تاریخ و طبیعت وحشی را خواهید دید.

دره زندان کوه سرخ شیراز

دره-زندان-کوه-سرخ-شیراز

از دره‌های هیجان‌انگیز کوه سرخ می‌توان به دره زندان کوه سرخ شیراز، دره دروازه کوه سرخ و دره کبکان کوه سرخ اشاره کرد. گفته می‌شود در کوه سرخ شیراز در حدود ۳۰ چشمه وجود دارد که در دره‌ها و تنگه‌های دیدنی آن پراکنده شده‌اند. دره زندان یکی از این دره‌هاست که علاوه بر چندین چشمه جوشان، آبشار‌های بسیار زیبایی نیز در خود جای داده است که معمولا فصلی بوده و در فصل زمستان جاری می‌شوند. تصور کنید که تماشا و قدم‌زنی در میان مناظری از دره‌های تنگ و چشمه‌های جوشان، به همراه آبشار و قندیل‌های صخره‌ها چقدر متفاوت و لذت‌بخش خواهد بود. همچنین دره زندان کوه سرخ شیراز برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و ورزش‌های طبیعی یک مسیر صعود عالی محسوب می‌شود.

چشمه چویلی کوه سرخ

چشمه-چویلی-کوه-سرخ-کوه سرخ شیراز

چشمه چویلی یکی از چشمه‌های محبوب کوه سرخ است که در منطقه‌ای سنگی و بسیار بکر واقع شده است. برای دسترسی آسان به این چشمه زیبا باید از دره زندان عبور کنید. در مسیر چشمه چویلی کوه سرخ گیاهان معطری چون آویشن وجود دارد که برای میل یک دمنوش آتشی بعد از پیاده‌روی و کوهنوردی‌های سخت انتخابی مناسب و آرام‌بخش خواهد بود. همچنین این چشمه در مسیر خط الراس کوه سرخ قرار گرفته و معمولا به عنوان استراحتگاهی لذت‌بخش برای کوهنوردان در حال عبور است.

ارتفاع کوه سرخ

ارتفاع این کوه در بلندترین قله‌های خود به ۲۸۵۰ متر می‌رسد. البته ارتفاع قله اصلی کوه سرخ که دو کوهک هم دارد، در حدود ۲۸۰۰ متر است. کوه سرخ از پستی بلندی‌ها و یال‌های مختلفی تشکیل شده که ارتفاع هریک باهم متفاوت است. در حالت میانگین می‌توان ارتفاع کوه سرخ را در حدود ۲۸۲۵ در نظر گرفت.

از کوه سرخ شیراز تا قله چند ساعت راه است؟

کوه-سرخ-شیراز-تا-قله-چند-ساعت-است

صعود به قله این کوه بزرگ به علت فرسایش‌های زیاد و جنس شنی آن مشکل است. برای اینکه بدانیم کوه سرخ شیراز تا قله چند ساعت است، نیاز به تعیین مسیر داریم. برای صعود به قله این کوه پرآب چندین مسیر مختلف از دره‌ها و تنگه‌های گوناگون وجود دارد که هریک از لحاظ تایم و مناظر متفاوت‌اند. البته در برخی قسمت‌های صعود مسیر‌هایی را با استفاده از فلش مشخص کرده و تعدادی بست فلزی برای جلوگیری از لیزخوردن کوهنوردان قرار داده‌اند.

مسیر سمت راست قله (به طرف شهرک گلستان و نه دوکوهک)، مسیری است که شیب کمتری دارد و معمولا صعود گردان در هنگام برگشت از قله استفاده می‌کنند. در تمامی مسیر‌های مختلفی که وجود دارند شیب ملایم و سنگریز بودن رعایت نشده، بنابراین انتخاب مسیر مناسب بسیار مهم است. تفاوت دیگر مسیر‌ها عبور از چشمه‌ها و دره‌های متفاوت است که انتخاب را سخت‌تر می‌کند. در حالت کلی مسیر زندان دره که اولین مسیر صعود از سمت جاده آبشار کوه سرخ است، یکی از بهترین انتخاب‌هاست که مناظر و طبیعت زیبایی نیز به کوهنوردان هدیه می‌دهد. صعود از این مسیر با احتساب استراحت در کنار چشمه و آبشار، در حدود ۴ ساعت است.

کوهنوردی در کوه سرخ شیراز

کوهنوردی-در-کوه-سرخ-شیراز

پس از گشت و گذاری خاطره‌انگیز در طبیعت سرسخت کوه سرخ، می‌توانید به شهرک گلستان شیراز رفته و جاذبه‌های غرب شیراز را به طور کامل بگردید، یا می‌توانید به روستای قلات بهشتی رفته و از جاذبه‌های طبیعی و بکر آن لذت ببرید. در هر دو صورت نیاز به اقامتگاهی زیبا و آسوده برای اقامت و استراحت خواهید داشت. توصیه می‌کنیم با اجاره سوئیت و ویلا در شیراز و یا در اطراف آن نزدیک‌ترین اقامتگاه را برای خود انتخاب کنید. ضمن اینکه اگر می خواهید در نزدیکی های کوه سرخ اقامت کنید، نزدیکی های شهرک گلستان سوئیت رزرو کنید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
4 نظر برای "کوه سرخ شیراز کجاست؟" ارسال شده.
  1. یاسیییی گفت:

    بسیار عالی و زیباست حتما برید از نزدیک ببینید

  2. خدیجه گفت:

    دره های هیجانیه کوه سرخ چیان؟

    1. رعنا گفت:

      زندان کوه سرخ شیراز، دره دروازه کوه سرخ و دره کبکان کوه سرخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *