معرفی صنایع دستی رامسر برای مسافران شمال کشور!

صنایع-دستی-رامسر

صنایع دستی جز مهارت‌هایی است که از قدیم یک شغل برای گذران زندگی محسوب می­شد که تمام مراحل ساخت آن وسایل با دست بود و با هزاران زحمت ساخته می­‌شده تا برای رفاه انسان به کار برود. اما، اکنون با استفاده از برخی تکنولوژی­ها و کمک گرفتن از برخی ابزارها کار کمی آسانتر شده است. صنابع دستی رامسر از زیباترین صنایع کشور است که می‌تواند یک یادگاری خوب از عروس شمال برای گردشگران باشد.

اکنون اهمیت صنایع دستی بقدری است که باعث جذب گردشگر شده و سبب ایجاد فرصت­های شغلی بسیاری می­شود. در واقع، صنایع دستی هر مکانی از جهان معرف فرهنگ و تاریخ است.

شمال ایران تنوع صنایع دستی فراوانی دارد که به در این بخش به معرفی صنایع دستی رامسر، یکی از شهر­های استان مازندران می­‌پردازیم. اگر جز افرادی هستید که علاقه زیادی به صنایع دستی دارند حتما یکبار به رامسر در شمال ایران مسافرت کنید و در یک چشم به هم زدن برنامه سفر به شمال بریزید. در سفر به رامسر و مدت زمانی که آنجا هستید از صنایع دستی رامسر غفلت نکنید و حتی می‌توانید صنایع دستی رامسر را به عنوان سوغات برای عزیزان خود به عنوان هدیه‌ای زیبا بخرید.

صنایع دستی رامسر

رامسر صنایع دستی­ گوناگون و زیبایی دارد که جلوه‌ای از شمال را برای ما یادآور می­شود. به هنگام سفر به مناطق شمالی رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ در خدمت شماست. صنایع دستی­ رامسر و هر شهر دیگر، نسبت به منطقه­ جغرافیایی که در آن قرار دارند و شرایط موجود در آن محیط ساخته می­شوند. صنایع دستی رامسر بیانگر گذشته تاریخی و فرهنگی و محیطی این شهر است.

کارگاه‌های صنایع دستی رامسر

کارگاه­های صنایع دستی رامسر در ایام نوروز باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی می­‌شوند. محصولات این کارگاه­‌ها در بازار­های محلی و هفتگی رامسر که شنبه، دوشنبه و چهارشنبه‌­ها بر پا هستند فروخته می‌­شوند یا در مجتمع­های تجاری به فروش می­‌رسند. چند نمونه معروف از صنایع دستی رامسر شامل:

  1. حصیر بافی رامسر

منظور از حصیر بافی این است که از الیاف گیاهی مثل برگ نخل، ساقه­های برنج، ساقه­های نی، ترکه­های نازک بید و ساقه­های گندم برای بافتن استفاه می‌­شود. این الیاف گیاهی یا ساقه­‌ها در ابتدا به کمک دست و پا به یکدیگر در طرح­های ساده و پیچیده و مختلف بافته می­شد؛ البته امروزه این کار با برخی دستگاه­ها نیز بافته می‌­شود. در قدیم ساقه­‌ها به واسطه آب گیاهان خوشرنگ یا همان مواد اولیه طبیعی به خود رنگ جدید می­‌گرفتند و از آن حالت خشک خود خارج می‌­شدند.

حصیر بافی با توجه به چگونگی مراحل درست کردنش از لحاظ تولید و نحوه بافتنش و ماده الیافی آن، اسم‌های مختلفی دارد. انواع حصیر شامل حصیر بافی، مروار بافی، بامبو بافی و کپو بافی می­‌شود. یکی از علت­هایی که حصیر بافی یکی از صنایع دستی رامسر محسوب می­شود این است که شغل بیشتر مردمان رامسر کشاورزی و دامداری است. زمین­های کاشت برنج و گندم در کنار دیگر محصولات مهم همچون چای، مرکبات و صیفی­جات در رامسر زیاد هستند. به همین دلیل ارزان بودن تهیه مواد اولیه برای حصیر بافی باعث شده که حصیربافی یکی از صنایع دستی رامسر باشد. ضمنا حصیربافی در جنوب نیز وجود دارد.

حصیر بافی رامسر

  1. نمد مالی یکی از صنایع دستی رامسر

نمد مالی، نه نمد بافی!!! نمد بافته نمی­شود بلکه بر اثر فشار و رطوبت و حرارت ساخته می­‌شود. جنس نمد از جنس پشم گوسفند است. بیشتر حجم پشم گوسفندی نمد مالی رامسر، از روستای جواهر ده به دست می‌­آید. زیرا دامداری رایج در آنجا باعث شده است که نمد مالی از صنایع دستی رامسر باشد که طرفداران زیادی دارد. این صنایع دستی زیبا و پر زحمت قدمتی بیش از ۲۵۰ سال دارد. نمد به نوعی زیر انداز سنتی گفته می­‌شود که از جنس پشم است.

نمد سازان باید از قدرت بدنی بالایی بر خوردار باشند زیرا نمد با فشار دست یا پا با ترکیب پشم و آب و فشار زیاد و حرارت تولید می­شود. نمد مالی کار بسیار طاقت فرسایی است. از این جهت، در رامسر به فکر پرورش نیروی جوان نمد سازان هستند زیرا اکثر نمد سازان این منطقه پیر شده‌اند. کلاه نمدی و زیر انداز نمدی از صنایع دستی رامسر است. لازم به ذکر است که نمد تنها در مناطق شمالی ساخته نمی­‌شود؛ بلکه در کرمانشاه بصورت حرفه­‌ا‌ی‌تر به عنوان یک رشته نمد را آموزش می­‌دهند و به یادگیری آن پرداخته می­‌شود. نقش و طرح­های نمد­های کرمانشاه بصورت تخصصی طراحی می‌­شود حتی از لحاظ رنگ به نمد نیز توجه خاصی می­‌کنند.

نمد مالی یکی از صنایع دستی رامسر

  1. چادر شب بافی رامسر

چادر شب بافی از صنایع دستی رامسر و کتالم است. لاون بافی نام دیگر چادر شب بافی است. اغلب زنان به بافتن این چادر شب­ها مشغول هستند. طرح­های این چادر شب­‌ها نقش­‌های چهارخانه، هندسی، گیاهان و حیوانات هستند که رنگ­های زنده و شادی دارند و نیازی به طراحی ندارند بلکه تمام نقش­ها بصورت ذهنی بر روی پارچه بافته می­شوند.

چادر شب­های بافته شده بیشتر برای این استفاده می­‌شود که لحاف و تشک را در آن می­پیچند یا بر روی آنها پهن می­‌کنند یا روتختی است یا به عنوان رومیزی بر روی میز پهن می­‌کنند. حتی بغچه است. اغلب زنان روستایی چادر شب را بر کمر­های خود می­‌بندند و مشغول کار می­‌شوند. اندازه این چادر شب­ها ۲ در ۲ است و جنس نخ­هایشان از ابریشم و کاموا است و بیشتر به رنگ قرمز و سبز دیده می‌شود.

چادر شب بافی رامسر

  1. صنایع چوبی: لاک تراشی شمال ایران، رامسر

رامسر که در شمال ایران در منطقه­ای جنگلی و دریایی قرار دارد بخاطر چوب­های جنگل­هایش صنایع دستی چوبی مرغوبی دارد. از قدیم مردمانی که در منطقه جنگلی ساکن بودند وسایل زندگی خود را از چوب درختان جنگل می­ساختند. صنایع دستی رامسر از جنس چوب بیشتر شامل این وسایل است: انواع ظروف چوبی آشپزخانه، ظروف تزئینی، خراطی چوب، ظروف سرو و پذیرایی، دکوراسیون منزل و  غیره.

درست است که صنایع دستی چوبی بسیار دل­انگیز و زیبا است اما اکنون بخاطر قطع درختان بی­رویه جنگل و قاچاق چوب منظره سبز رنگ و آرامبخش جنگل­های شمالی در خطر نابودی است. لاک تراشی از صنایع دستی رامسر است که به زبان مازندرانی به آن چو تراشی گفته می­شود. چو به معناب چوب و تراش یعنی تراشیدن است. تراشیدن چوب در هنر لاک تراشی طالب مهارتی بیش از یک نجار است.

لاک تراشان در گذشته با توجه به جنس و نوع چوب به ساختن وسایل چوبی مثل ملاقه، قاشق، قند چوله و تنباکو چوله و سیر کوب می­پرداختند و حتی وسایل ابزاری می­ساختند. وسایل لاک تراشی را بخاطر جنس چوبی­اش نباید در کنار آتش یا در مکان مرطوب نگه داشت. اگر از آنها به خوبی نگهداری شود برای مدت­های طولانی عمر ­کرده و باقی می­مانند.

صنایع چوبی: لاک تراشی شمال ایران، رامسر

  1. همجوشی شیشه رامسر

یکی از متفاوت­ترین صنایع دستی­ رامسر «همجوشی شیشه» است. تاریخ این هنر زیبا بر می­گردد به زمانی که شیشه ساخته شد. یکی از کارگاه­های این هنر در اطراف روستای جواهرده است. در کارگاه کوه سبز، شیشه­ها در اندازه­های مختلف با رنگ های‌گوناگون را در کنار یکدیگر قرار می­دهند و در کوره­های مناسب با حرارت بالا آنها را نرم می­کنند و به آنها شکل­های مختلفی می­دهند که دید هر بیننده­ای را به سمت خود جذب می­کند.

تلفیق رنگ‌­ها با یکدیگر بر اثر حرارت منظره­ زیبایی را به وجود می­‌آورد که انسان بسیار کنجکاو می­‌شود که چگونه با هم آمیخته شده‌اند. در میان صنایع دستی رامسر یک هنر بسیار خاص است که گاهی اوقات شیشه­‌های برش داده شده با رنگ و لعاب مخصوص خود رنگ‌آمیزی می­شوند.

همجوشی شیشه رامسر

در پایان می­توان گفت رامسر یکی از شهرهای شمالی است که صنایع دستی چشمگیری دارد و هر یک ازصنایع دستی رامسر با توجه به سبک زندگی و منطقه­ای که مردمان در آن هستند ساخته می­شوند. شما را در نهایت به خواندن لیست منتخب بهترین سوغاتی و صنایع دستی شمال دعوت می­کنم.

۴.۹/۵ - (۱۳ امتیاز)
4 نظر برای "معرفی صنایع دستی رامسر برای مسافران شمال کشور!" ارسال شده.
  1. پوریا گفت:

    سوغاتی های رامسر چه چیزایی هستن؟

    همجوشی شیشه رامسر
    صنایع چوبی
    چادر شب بافی
    حصیر بافی
    نمد مالی

  2. ایوب گفت:

    بازار محلی رامسر چه روز هایی باز است؟

    شنبه، دوشنبه و چهارشنبه‌­ها باز است

  3. غزل عسکری گفت:

    معمولا از خود رامسر صنایع دستی نمیخرن و سوغات سفرو از شهرستانای کوچیک تو مسیر میخرن . اما از شهر ما بخواین بخرین من خودم معمولا برا دوستام دکوراسیون منزل چوبی اینا میبرم

  4. طاهره اشرفی گفت:

    همجوشی شیشه بهترین سوغاتیه که میشه از رامسر آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *