روستای هریجان، دشتی سرسبز در دل صخره‌ها

روستای هریجان

شمال کشور از آن مناطقی است که همیشه و در هر فصلی پذیرای مسافران زیادی است. فاصله اندک آن از تهران و سرسبزی‌اش باعث شده اولین گزینه برای سپری کردن تعطیلات باشد. با وجود این هنوز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آن ناشناخته مانده است. روستای هریجان یکی از مکان‌های به نسبت بکر برای گردشگری در شمال ایران است. که ما در ادامه این مطلب از نشریه لیدوماتریپ می‌خواهیم این روستای بکر را به طور کامل به شما معرفی کنیم و همه آن چه را که باید درمورد هریجان بدانید در اختیارتان قرار دهیم.

هریجان روستایی است خوش آب و هوا از توابع چالوس. سفر به این روستا زیبا، می تواند تجربه‌ای متفاوت از گشت و گذار را در اختیارتان قرار دهد. آبشاری بلند قامت، چمنزارهای مخملین و بافت قدیمی روستا، تمامی آن چیزی است که هریجان در اختیارتان قرار خواهد داد.

هریجان کجاست؟

روستای هریجان

هریجان نام روستایی در استان مازندران است. نکته شگفت‌انگیز درباره این روستا این است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران روستای هریجان مازندران از لحاظ اقامت دائمی خالی از سکنه شده است. مگر تعداد اندکی از روستایی‌هایی که در اینجا باقی مانده باشند. با توجه به این موضوع هریجان این روستای سحرانگیز، با جاذبه‌های گردشگری مانند آبشار بی‌نظیرش مکانی بسیار بکر برای یک تفریح کوتاه یا چند روزه برای شما به حساب می‌آید. این روستا در محدوده کلاردشت مازندران واقع شده و در غرب این  روستا آبشار مشهور هریجان خودنمایی می‌کند. گردنه هزارچم با داشتن این آبشار زیبا در خود به مکانی بس تماشایی مبدل گشته است.

دلیل نامگذاری هریجان

واژه هریجان همان کلمه هریگان به زبان عربی است و از ۲ بخش هری یا همان آریایی و گان به معنای سرزمین است. در واقع هریگان به معنای سرزمین آریایی ها است.

آب و هوا و طبعیت روستای هریجان

هریجان

آب و هوای هریجان بسیار معتدل و مطلوب است. معماری روستای هریجان با خانه‌های زیبا و سقف‌های شیروانی آن‌ها زیبایی خاص خود را دارد. ییلاق هریجان مقصدی عالی و نسبتا کمتر شناخته‌ شده است که برای چادر زدن و گذراندن چند روز در دل طبیعت گزینه‌ای عالی است.

مردم هریجان

متاسفانه امروزه جمعیت روستا بسیار کم شده و بسیاری از اهالی جوان‌تر به شهرها کوچ کرده‌اند. جمعیت روستا در سر شماری سال ۱۳۸۵ نزدیک به ۲۰ نفر بود، اما با این وجود در طی چند سال اخیر با شهرت یافتن آن و سرازیر شدن گردشگران و طبیعت دوستان به این روستای گردشگری، هریجانی ها در ماه های پر بازدید به سمت دیار خود آمده و زندگی را بدان هدیه می دهند تا آنجایی که در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا به ۱۹۸ نفر رسید.

دسترسی به هریجان

هریجان

مسیر سفر به هریجان از جاده چالوس: اگر پایتخت‌نشین هستید و می‌خواهید این بار یک مسیر متفاوت را از جاده چالوس برای سفر خود انتخاب کنید، کلاردشت و روستای هریجان یک انتخاب رؤیایی برای شماست. مسیر چندان هم دور نیست. می‌توانید ۵ ساعته مسیر تهران تا هریجان را سفر کنید.

وقتی از تهران یا هر مسیر دیگری که در آن قرار دارید وارد جاده چالوس شدید، حدود ۴ کیلومتر بعد از سیاه بیشه، در اولین پیچ سمت راست خود تابلوی رستوران معروف “جعفر میردار سلطانی” را مشاهده خواهید کرد. در قسمت پشت این رستوران یک فرعی قرار دارد. پس از ورود به این فرعی چیزی حدود ۴.۵ تا ۵ کیلومتر مسیر را باید به صورت مستقیم بروید، تا به طبیعت هریجان برسید. مسیر پیش روی شما در روستا آسفالت نشده است. با این وجود جاده به قدر کافی مناسب است که با وسیله نقلیه شخصی خود بتوانید مسیر خاکی روستا را طی کنید.

بهترین زمان سفر به هریجان

هریجان

در اردیبهشت ماه، این منطقه از البرز مرکزی، رنگارنگ می‌شود و گیاهانی در آن می‌روید که عمرشان بسیار کوتاه است؛ پس فرصت دیدن اردیبهشت متفاوت هریجان را از دست ندهید. حواستان باشد پای آبشار که رسیدید، هوس رسیدن به بالاترین نقطه‌اش به سرتان نزند؛ چون علاوه بر خطر سقوط، ممکن است به حیوانات خطرناک بربخورید. علاوه بر اردبیهشت، خرداد و فصل تابستان نیز فرصت مناسبی برای بازدید از این آبشار به شمار می‌آیند.

آبشار هریجان

ابشار هریجان

آبشار باریک هریجان در غرب روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید،۳۰۰ تا ۴۰۰ متر که وارد می شوید در کنار پرچین های سنگی سمت چپ، یک جاده فرعی مسیر دسترسی تان به آبشار است تا جویی که از آب آبشار ایجاد شده است حدود ۱۵ دقیه پیاده روی دارید، اما اگر بخواهید به تاج آبشار برسید باید حدود نیم ساعت تا کوتاه ترین تاج که حدود ۹ متر ارتفاع دارد کوهنوردی کنید. دراین مسیر که کمی شیبداراست در سمت راست، پیشی از آنکه راه سنگلاخی شود، یک فضای علفزاری و تکه سنگی صاف و بزرگ قرار دارد که می توانید همان جا کمی استراحت کنید.

ویژگی های آبشار هریجان

آبشار هریجان

این آبشار دیدنی دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی است، و این شگفتی‌ها باعث شده است، که محیط زیست این مکان را مورد محافظت قرار دهد. از جاذبه‌های منحصر به‌ فرد روستای هریجان و آبشارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشت‌های گل و علفزارهای بی نظیر هریجان، که چریدن و چرای دام در آن‌ها ممنوع است.
  • گونه‌های جانوری بسیار زیبا اما وحشی مانند پلنگ، خرس، بز و کبک که در منطقه محافظت شده قرار گرفته‌اند؛ تا برای گردشگران خطرات احتمالی به وجود نیاید.
  • آبشار باریک اما مرتفع با تاج‌های متعدد.
  • کوتاه‌ترین تاج آبشار هریجان دارای ۹ متر ارتفاع است.
  • این آبشار دارای جاده‌های فرعی بکر و متنوعی است، هر کدام از این جاده‌ها شما را به بهشت برین شمال ایران می‌رساند. اما یادتان باشد خطر مواجه شدن با حیوانات وحشی نیز در کمین است. به همین دلیل از گردشگران خواسته می‌شود که به این مناطق نروند و اگر علاقه زیادی به این کار دارند، باید حتما از اداره محیط زیست چالوس مجوز رسمی بگیرند.

منطقه ورود ممنوع هریجان

حیات وحش هریجان غنی است و وجود جانورانی نظیر کل و بز، خرس، تیهو و کبک باعث شده که این منطقه جزو مناطق حفاظت شده ایران باشد و شکار در آن ممنوع است. برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات مشرف به روستا، به مجوز محیط زیست نیاز است.

نکات سفر به هریجان

طبیعت منطقه هریجان و نواحی اطرافش بسیار بکر و دیدنی است، اما در صورت رعایت نکردن اصول اولیه سفر ممکن است خیلی زود نابود شود. حتما تنها از مسیرهای پاکوب و مشخص عبور کنید تا آسیبی به پوشش گیاهی و خاک منطقه وارد نشود. از ریختن هرگونه زباله در طبیعت جلوگیری کرده و تا جای ممکن زباله‌هایی که می‌بینید را نیز جمع‌آوری کنید. نکته دیگری که باید همواره (مخصوصا در فصل گرم سال) رعایت کنید روشن کردن آتش و مهار آن است. زیرا در صورت بی‌احتیاطی دشت‌ها و جنگل‌های اطراف ممکن است دچار حریق شوند.

در ضمن از ورود بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منطقه ممنوعه جدا خودداری کنید. این ناحیه دارای طبیعت و جانوران وحشی است و خطرات متعددی جان شما را تهدید خواهد کرد. بعلاوه این ناحیه صعب‌العبور یکی از معدود زیستگاه‌های دست ‌نخورده برای حیوانات وحشی منطقه است و بهتر است اجازه دهیم در آرامش به زیست خود ادامه دهند.

از آن‌جایی که این منطقه دور افتاده است و ارتفاع نسبتا زیادی نیز از سطح دریا دارد حتما تجهیزات کافی، خوراکی و سایر لوازم مورد نیاز برای کمپینگ را همراه خود داشته باشید. نکته دیگری که باید حتما مدنظرتان باشد طبیعت وحشی و این ناحیه است. از آن‌جایی که جانوران گوناگون در زیستگاه هریجان زندگی می‌کنند بهتر است از نزدیکی روستا زیاد فاصله نگیرید و از پیاده ‌روی‌ و کوه‌پیمایی هماهنگ ‌نشده در این ناحیه جدا بپرهیزید.

تجهیزات لازم برای سفر به هریجان

سفر به هریجان

شما باید برای این سفر کلیه تجهیزات اسکان را با خود به هریجان بیاورید. چادر برای اسکان از ملزومات اساسی است. وسایل لازم برای برپایی آتش، مواد غذایی، چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید. یادتان باشد شما در حال سفر به منطقه‌ای تقریبا بکر هستید. بنابراین تمامی لوازم ضروری را برای سفر به همراه خود داشته باشید؛ تا بتوانید بی دغدغه ساعات بسیار زیبایی را در دشت‌های زیبا و آبشار هریجان بگذرانید.

اقامت در هریجان

اقامت در هریجان

اگر با این فکر که با یک چمدان پر از لوازم شخصی به هریجان بروید و در آنجا هتل یا استراحتگاهی را اجاره کنید، به سمت هریجان می‌روید، از این سفر صرفه نظر کنید. اگر سفری یک روزه را تجربه کرده اید، پیشنهاد می کنیم شب را در یک اتاق راحت و با امکانات خوب سپری کنید تا خستگی کامل از تن شما بیرون برود.

یکی از هتل هایی که نزدیک این مکان دیدنی زیبا و محبوب قرار دارد هتل پارسیان خزر چالوس یا هتل هایت خزر است. فاصله این هتل تا آبشار حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه با ماشین است. رزرو اقامتگاه را باید پیش از اقدام خود به این سفر انجام دهید. زیرا در روستای هریجان و نزدیکی آبشارش هیچ اقامتگاه توریستی یا هتلی وجود ندارد. برای این کار می‌توانید به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در کلاردشت مراجعه کرده و نزدیک ترین اقامتگاه‌ها و هتل ها به روستای هریجان را پیدا کرده و به صورت آنلاین رزرو کنید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *