روستای اهلم

روستای اهلم

شمال ایران پر از جاذبه است و همین سبزی و زیبایی باعث شده تا این خظه از کشورمان همیشه میزبان مسافران باشد. در این میان استان مازندران طرفداران خودش را دارد. شهر و روستاهای مازندران چنان زیبا و خوش آب و هوا هستند که کمتر کسی می‌تواند قید این همه زیبایی را بزند. یکی از روستاهای زیبای مازندران روستای اهلم در محمودآباد است.

روستای اهلم، یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان محمود آباد استان مازندران می باشد. جنگل و همچنین دریاچه اهلم، جزو دیدنی‌های این روستای سرسبز و زیبا هستند. این روستا هرساله سیل عظیمی از گردشگران را در خود جمع می‌کند. روستای اهلم دارای طبیعتی بکر و مردمانی بسیار مهمان دوست هستند و همیشه سعی دارند تا بهترین امکانات را برای مهمانان خود فراهم نمایند. اگر علاقمند به کسب اطلاعات درباره این روستای دلپذیر و جنگل اهلم هستید، ادامه این مقاله‌ی لیدوما را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

روستای اهلم کجاست؟

اهلم کجاست

روستای اهلم در تقسیمات کشوری از توابع بخش مرکزی محمودآباد مازندران محسوب می شود. این روستا در دهستان اهلم رستاق شمالی واقع شده. روستای اهلم که یکی از روستاهای خوش آب و هوا و مطبوع استان مازندران می باشد، در مسیر جاده محمود آباد به نور واقع شده است و از مرکز شهر محمود آباد حدود یازده کیلومتر فاصله دارد.

نقشه و لوکیشن روستای اهلم

آشنایی با روستا

اهلم

روستای اهلم در بین روستا های محمود آباد، دارای کهن ترین تاریخچه و پیشینه می باشد و از قدیمی ترین روستا های محمود آباد به شمار می رود.

روستای اهلم یک روستا با امکانات کامل و متداولی همچون انواع فروشگاه های مواد غذایی می باشد و دارای دو مسجد است. همچنین مسافران و گردشگران می توانند ضمن بازدید از این روستای بکر و سرسبز، خانه های روستایی را جهت اقامت برگزینند، چراکه از ۶۰۰ خانه روستایی ساخته شده در این روستا، تعداد ۱۰۰ تای آن برای اجاره به توریست ها و گردشگران تعبیه شده است و صاحبان این خانه ها، آنها با امکانات کامل و نظافت بسیار عالی و قیمت مقرون به صرفه برای اقامت مسافران تعبیه کرده اند.

تاریخچه روستای اهلم

نام تاریخی روستای اهلم، عین الهم بوده که در روایت های مختلف تاریخی و جغرافیایی، نحوه نگارش، خوانش و حتی جای دقیق آن، بسیار متفاوت ذکر شده. در این منابع، این شهر تاریخی، بندری در مازندران ذکر شده که قصبه ای در شمال آمل بوده و بندرگاه این شهر محسوب می شده و رود هراز از این بندرگاه به دریای خزر می ریخته. بر طبق این روایات، عین الهِم یا اَهلِم در نزدیکی ماهانه سر و در مصب رودخانه هراز بوده.

یکی از جغرافی دانان روزگاران کهن کشور مغرب به نام ادریسی که یک جهانگرد بوده و از نوجوانی به کشورها و مناطقی چون پرتغال، فرانسه، انگلستان، ترکیه و جزیره سیسیل سفر کرده بوده، در یکی از کتاب های مشهور خود درباره روستای اهلم مطالبی نوشته است. ادریسی می گوید که از آمل تا عین الهم که در لبه ساحل قرار دارد، یک مرحله می باشد و در مجاورت آن چشمه رود آمل به دریا می ریزد. به نوشته او این ناحیه الهم شهرکی در کرانه دریا بوده که مکان تاجران و کشتی بانان به شمار می آمده.

جغرافی دان دیگر به نام یاقوت حموی که در قرن هفتم زندگی می کرده، در کتاب مشهور معجم البلدان، دو شکل نگارش برای نام این شهر بیان کرده یکی اَلهَم ودیگری اَهلُم و گفته این منطقه شهرکی بر ساحل دریای طبرستان یا همان خزر امروزی بوده که میان آن و آمل فقط یک منزل راه است. دیگر منبع تاریخی چون گای لسترنج خاورشناس انگلیسی و نیر حسین علی رزم آرا هر کدام در آثار خود از روستای اهلم نام برده اند. این ها همه نشان دهنده قدمت و ارزش تاریخی روستای فعلی اهلم می باشد.

مسیر دسترسی به اهلم

دسترسی به اهلم

روستای اهلم به عنوان یکی از مناطق دیدنی محمودآباد در مسیر جاده محمودآباد به نور قرار داشته و از مرکز شهر محمود فاصله ای ۱۱ کیلومتری دارد. برای دسترسی به این روستا، باید در مسیر نور به محمودآباد، در ابتدای خروجی شهر محمودآباد، بعد از امام زاده فضل، وارد جاده فرعی شوید. پس از آن باید دو کیلومتر در جاده فرعی جلو رفته تا به اهلم برسید.

جاذبه های روستای اهلم

جنگل اهلم

جنگل اهلم

جنگل اهلم در روستای اهلم واقع شده و یکی از جنگل های بسیار زیبا و با چشم انداز عالی مازندران به شمار می رود. با توجه به دسترسی آسان به این جنگل و طبیعت بکر و دلنواز آن، گردشگران بسیاری همواره به این جنگل آمده و از تفریحاتی همچون کمپینگ و طبیعت نوردی در آن لذت می برند. جنگل اهلم پوشش گیاهی خاص و متنوعی داشته که از جمله آنها عبارتند از تمشک، پلم، سرخاب، چماز و اوجی. همچنین گیاهان دیگری نیز چون تلی گزنا، واش و شالدم در این منطقه فراوان می باشند. از منظر درختان این جنگل می توان اشاره به درختانی چون ممرز، زبان گنجشک، توسکا، انجیلی، نارون، راش و لرگ نمود.

پوشش گیاهی جنگل اهلم

همانطور که می دانید، از آنجا که در خطه شمال کشور جنگل های گوناگون و وسیعی وجود دارد، در نتیجه تنوع و پوشش گیاهی در این منطقه بسیار بالاست. جنگل اهلم که یکی از این جنگل هاست، دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی می باشد.

درختان موجود در این جنگل سرسبز شامل درختان ممرز، بلوط، زبان گنجشک، انجیلی، توسکا، افرا، شیر دار، گردو، نارون، راش، ولیک، کرات، لرگ، ازار و آل می باشند. همچنین گیاهان موجود در جنگل اهلم شامل گیاهان تلی، تمشک، پلم، گزنا، چماز، سرخاب، اوجی، واش و شالدم می باشند.

علت این که جنگل اهلم یک منطقه توریستی پر طرفدار و یکی از مناطق ارزشمند از نظر زیستی می باشد، تنوع گیاهی بسیار بالا و خاص این منطقه می باشد که این منطقه را به یکی از مناطق بکر و ارزشمند توریستی تبدیل کرده است.

چگونه به جنگل اهلم برویم؟

برای این که بتوانید از جنگل‌های اهلم و دیگر جاذبه‌های محمودآباد بازدید کنید، کافی است بعد از امامزاده فضل که در ابتدای خروجی شهر محمود آباد است، به سمت فرعی بپیچید. در مسیر نور به سمت محمود آباد شما با در پیش گرفتن تنها دو کیلومتر جاده فرعی، به جنگل‌های رویایی اهلم خواهید رسید.

دریاچه اهلم

دریاچه اهلم

دریاچه اهلم یک دریاچه طبیعی است که در نزدیکی منطقه آزادمون در همسایگی روستای اهلم واقع شده و در حاشیه آن مکانی زیبا برای اتراق و پیک نیک چند ساعته گردشگران وجود دارد. مجاورت این دریاچه زیبا با جنگل ها و مناطق سرسبز پیرامونش باعث شده که طبیعت گردی در کنار این دریاچه بسیار مفرح و دلنشین باشد.

دیدنی های اطراف روستای اهلم

روستای اهلم بخشی از استان زیبای مازندران می باشد که در آن می توان در هر چند کیلومتر و حتی نزدیک تر، یک جاذبه گردشگری یافت. بنابراین می توان انتظار داشت در فاصله بسیار کمی از این روستا علاوه بر زیبایی های و دیدنی های خود این روستا، جاذبه های گردشگری بسیار زیادی یافت. برای نمونه می شود از روستای بونده و جنگل بونده در آن یاد کرد.

جنگل تشبندان

جنگل تشبندان

در فاصله حدود ۱۸ کیلومتری از روستای اهلم، یعنی مسافتی ۲۰ دقیقه ای با ماشین، پارک جنگلی تشبندان قرار گرفته است. تشیبندان نام یک روستا در بخش مرکزی شهرستان محمود آباد در استان مازندران می باشد.

جنگل تشبندان محمود آباد در بخش شرقی جاده آمل به سمت محمود آباد قرار گرفته است و پارک جنگلی تشبندان نیز در همین منطقه واقع شده است. درختانی مانند درختانی مثل ممرز، افرا، گردو، راش، آل، نارون، انجیل، زبان گنجشک، بلوط، شیردار، توسکا، ولیک، لرگ در این جنگل وجود دارند و گونه های گیاهی آن را تشکیل می دهند.

جنگل بونده

جنگل بونده

جنگل روستای بونده محمود آباد که در فاصله بسیار کمی از دریاچه اهلم واقع شده است، دارای مساحتی حدود ۸۰۰ هکتار است. این جنگل محمودآباد در روستای بونده که یکی از روستاهای مرکزی محمود آباد به شمار می رود، قرار گرفته است.

جنگل بونده دارای پوشش گیاهی خاص و بالایی است که انواع گیاهان آن عبارتند از واس، اوجی، تمشک، سرخاب، شالدم، تلی، چماز و پلم. همچنین این جنگل دارای درختانی با گونه های گیاهی بسیار متنوع می باشد و در این جنگل درختانی مانند افرا، بلوط، ممرز، توسکا، شیردار، زبان گنجشک، گردو، نارون، انجیلی، ولیک، راش، کرات، آزاد و لرگ یافت می شوند.

آب بندان سرخرود

آب بندان سرخرود

یکی دیگر از مناطق دیدنی اطراف اهلم آب ‌بندان سرخرود است. این آب ‌بندان در مسیری به طرف آمل قرار دارد و با طبیعت زیبایی که دارد چشم ‌انداز فوق ‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود یکی از مهم ‌ترین زیستگاه‌های شمال کشور است که پرندگان مهاجر از منطقه روسیه و نواحی سردسیر اروپا به آن مهاجرت می‌کنند.این تالاب که از تالاب های بین ‌المللی است، یک مقصد گردشگری برای مسافران از شهرهای دیگر است. بهترین زمان سفر به محمودآباد و تماشای این تالاب زیبا، فصل زمستان می‌باشد.

از اواخر آذرماه، مهاجرت پرندگان آغاز می‌شود و شما بیش از ۵۰۰۰  پرنده از گونه‌های مختلف را می‌توانید در زمستان در تالاب مشاهده کنید. قوی مهاجر، درنای سیبری، عقاب دریایی، اردک وحشی، غاز و چند پرنده دیگر در محیط تالاب زندگی می‌کنند.

این تالاب‌ها در ضلع شرقی شهر سرخرود واقع ‌شده‌اند و حضور پرندگان مهاجر باعث شده هر سال گردشگران زیادی به سرخرود سفر کنند.

ساحل سرخرود

ساحل سرخرود

ساحل سرخرود یکی از جاذبه‌های گردشگری محمودآباد به شمار می‌آید. با تهران ۲۱۰ کیلومتر فاصله داشته که این مسیر تقریبا در ۳ الی ۴ ساعت زمان طی می‌شود. برای این مسیر دو جاده هراز به آمل و همچنین فیروزکوه به ساری، گزینه‌های مناسبی هستند. البته اگر قصد ندارید با ماشین شخصی به سرخرود بروید، انتخاب‌های دیگری نیز در سفر به سرخرود پیش روی شما خواهد بود.

سرخرود ساحل ماسه‌ای زیبایی به طول ۵ کیلومتر دارد که مکان بسیار مناسبی برای تفریح محسوب می‌شود. همچنین صیادان و ماهیگیران که در این منطقه حضور دارند باعث ایجاد منظره بسیار زیبا شده است. این منطقه یکی از زیباترین مکان‌های سرخرود برای تفریح گردشگران به حساب می‌آید.

دشت ناز

دشت ناز

دشت ناز یکی دیگر از جاذبه های بکر و دیدنی اطراف روستای اهلم می باشد که در فاصله ۳۶ دقیقه ای از روستای اهلم واقع شده است. این دشت زیبا دارای طبیعتی بکر و ناب می باشد و دیدن آن هر انسانی را به وجد می آورد. اگر به روستای اهلم سفر کردید، حتما به دشت ناز نیز سر بزنید و خاطرات هیجان انگیزی را در آن ثبت نمایید.

اقامت در محمود آباد

اقامت در محمودآباد

اگر تمایل داشتید شب را در روستا سپری کنید با راهنمایی افراد محلی می‌توانید از خانه های روستا استفاده کرده و یا به محمود آباد رفته و با اجاره ویلا در محمود آباد از سایر جاذبه های گردشگری این شهر هم دیدن کنید.  من به شما پیشنهاد می کنم برای اقامت به هتل های محمودآباد هم سری بزنید. پیش از سفر با امکانات و خدمات هتل ها هم آشنا شوید. برای این کار می توانید به صفحه هتل های محمودآباد مراجعه کنید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *