جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

کمتر کسی است که به فرهنگ و معماری ایرانی علاقه‌مند باشد، اما در ذهن خود تصمیم به سفر به اصفهان و قدم‌زدن و بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر را در سر نداشته باشد. اگر قرار است به نصف جهان سفر کنید، حتما باید قبل از هر کاری یک سری اطلاعات جامع و مفید راجع‌به جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان داشته باشید تا سفری هوشمندانه رقم بزنید.

اگر از من بپرسید انتخاب اینکه در سفرمان به اصفهان از کدام جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان دیدن کنیم یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در سفرمان باید آن را انجام دهیم. پس تا پایان مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه شوید تا هرچه بیشتر راجع به این شهر بدانید تا برنامه بهتر و منسجم‌تری را برای سفرتان داشته باشید و با جاهای دیدنی این شهر آشنا شوید.

میدان نقش جهان، یادگار چندصدساله صفویان

میدان نقش جهان اصفهان

تصور همه ما از یک میدان؛ چیزی دایره‌ای‌شکل است دقیقاً برعکس میدان نقش جهان! این میدان از معدود میدان‌هایی است که در جهان به صورت مستطیلی شکل ساخته شده و حتی از بزرگ‌ترین میدان‌های تاریخی جهان هم به حساب می‌آید.

مجموعه بی نظیری از چندین بنای مختلف و حجره‌های قدیمی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و شگفتی‌ای به نام میدان نقش جهان را به وجود آورده‌اند. اولین چیزی که بعد از ورود به این میدان آن را حس خواهید کرد نه فقط جو تاریخی و سنتی آن بلکه حس غرور و افتخاری است که نسبت به ایرانی بودن خود خواهید داشت.

میدانی با طول ۵۶۰ متر و عرض ۱۶۰ متر که درست در مرکز شهر اصفهان جا خوش کرده است. میدانی که بناهایی مثل عالی‌قاپو، مسجد شاه، سر در قیصریه و مسجد شیخ لطف‌الله را کنار خود جای داده و دور تا دور میدان ۲۰۰ حجره ۲ طبقه قرار گرفته است که باعث شده تا زیبایی این میدان بیشتر از قبل خودنمایی کند.

استخر وسط میدان و گیاهانی که در گوشه‌وکنار به چشم می‌خورند حس زندگی را به این میدان بزرگ داده‌اند. به طور کلی به معماری این نوع بناها معماری ایرانی گفته می‌شود که در آن مذهب، حکومت و بازار در یک هم‌نشینی بی‌نظیر کنار هم قرار گرفته و میدان نقش جهان اصفهان نمونه کاملی از این نوع معماری ایرانی است. میدانی که هرچقدر هم از زیبایی‌اش بگوییم اغراق نکرده‌ایم!

هنگام برنامه ریزی برای بازدید از این میدان خساست به خرج ندهید. این میدان و جاذبه‌های اطرافش لایق آن هستند که حداقل یک روز از سفرتان را به طور کامل برای بازدید از نقش جهان کنار بگذارید. پس گشتی در این میدان بزنید، به‌عنوان یادگاری حتی شده یک چیز کوچک برای خود هدیه بخرید. آخرین چیزی که می‌تواند لذت این گشت‌وگذار را برایمان کامل کند خوردن گوش‌فیل و دوغ در کافه‌ای قدیمی و کوچک در کنج دنجی از این میدان زیباست. لوکیشن گوگل مپ میدان نقش جهان را در زیر می توانید بررسی بفرمائید:

کاخ عالی قاپو، عمارت ۶ طبقه صفویان

عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی‌قاپو، عمارتی زیبا در ضلع غربی میدان می‌باشد و در لغت به معنی سر در بلند می‌باشد. کاخی که بر پایه‌های چوب بنا شده و هر طبقه آن با گچ‌بری، نقاشی و تزئینات فوق‌العاده زیبایی مزین شده‌اند که از جذاب‌ترین بخش‌های این عمارت ۶ طبقه تالار موسیقی آن است که در آخرین طبقه کاخ قرار گرفته است.

نکته جذاب این کاخ این است که از هر طرفی که به کاخ نگاه کنید تعداد طبقات متفاوتی را خواهید دید. به این صورت که این کاخ از روبرو دوطبقه، از پشت پنج طبقه و از کناره‌ها سه طبقه به نظر می‌رسد در صورتی که بنا در اصل شش طبقه می‌باشد. ایوان بزرگ عالی‌قاپو با ۱۸ ستون چوبی و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی است. پس به هیچ عنوان دوربین خود را فراموش نکنید!

موقعیت روی گوگل مپ :

مسجد شیخ لطف الله، نگین فیروزه‌ای میدان جهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله با آن گنبد ۳۲ متری همچون نگینی بر انگشتر در میدان نقش جهان خودنمایی می‌کند. کتیبه‌های مزین به خط خوش نستعلیق، مقرنس‌های ظریف و کاشی‌کارهای فوق‌العاده تنها بخش کوچکی از زیبایی این مسجد است، زیبایی که هیچ کلامی نمی‌تواند آن را بیان کند و فقط و فقط باید به اصفهان سفر کرد و محو جلال و شکوه این مسجد شد.

بنایی که زیبایی آن به‌قدری زیاد است که حتی نقطه ضعفی کوچک در آن دیده نم شود و همین باعث شده تا نام مسجد شیخ لطف الله به‌عنوان یکی از برترین سازه‌های جهانی جا خوش کند. مسجد به دستور شاه عباس اول در دوران صفوی ساخته شده و ساختن آن ۱۸ سال طول کشیده و تمامی زحمات این سال‌ها تبدیل به چنین شاهکار بزرگی شده که در جهان بی‌نظیر است.

سر در قیصریه، دربی به دنیای تاریخی اصفهان

سر در قیصریه اصفهان

سر در قیصریه از دیگر بناهایی است که از دوران صفویه به‌جامانده و هنگام بازدید از میدان نقش جهان می‌توانید از آن بازدید کنید. این بنایی تاریخی درب ورودی به بازار سنتی و قدیمی اصفهان می‌باشد که یکی از ارزشمندترین نقاشی‌های دوران صفویه بروی این سر در نقش بسته است.

هنگام بازدید از سر در قیصریه قدم به داخل بازار بگذارید و از یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران نیز دیدن کنید. قدم زدن در حجره‌های قدیمی لذت ببرید و از نزدیک شاهد صنایع دستی این شهر تاریخی شوید و برای خود و عزیزانتان یادگاری تهیه کنید.

مسجد امام اصفهان، شاهکاری دیگر در میدان نقش جهان

مسجد امام اصفهان

گشت و گذار ما در میدان نقش جهان با بازدید از مسجد امام که به آن مسجد شاه و مسجد جامع عباسی نیز گفته می‌شود به پایان می‌رسد. مسجدی که با تمامی زیبایی‌هایی که در خود جای داده به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی – اسلامی شناخته می‌شود و در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

نکته جالبی که در این مسجد جالب توجه می‌باشد این است که اگر درست در مرکز گنبد مسجد بایستید و صحبت کنید صدای شما در تمامی صحن مسجد به گوش می‌رسد.

مسیر دسترسی به میدان نقش جهان و بناهای تاریخی آن

فرقی ندارد قصد اقامت در کدام هتل در اصفهان را دارید و یا به دنبال اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان هستید، با خودرو شخصی سفرکرده‌اید یا با هواپیما. پیداکردن مسیر و رفتن به میدان نقش جهان راحت‌ترین کاری است که در سفرتان به اصفهان می‌توانید از پس آن بربیایید.

هرجایی از شهر اصفهان که باشید می‌توانید با یک تاکسی خود را به میدان نقش جهان برسانید. اگر هم که خودرو همراه خود دارید کافیست تا به خیابان استانداری بروید و خودرو خود را در پارکینگ پارک کرده و مسیر کوتاهی را پیاده بروید. مترو و اتوبوس‌های شهری هم گزینه‌های دیگر شما؛ برای رساندن خود به این میدان است.

سی و سه پل، نماد شهر اصفهان

سی و سه پل اصفهان

برای خیلی از ما اصفهان با سی و سه پل و زاینده‌رودش است که معنی پیدا می‌کند نه فقط برای ما بلکه برای خود مردم اصفهان نیز سی و سه پل تبدیل به منشأ شور و نشاط شده و نماد شهر اصفهان تلقی می‌شود. این پل ۲۹۵ متری به دستور شاه عباس صفوی بروی رودخانه زاینده رود ساخته شده و یکی از طولانی‌ترین پل‌هایی است که بروی این رود بنا شده است.

این پل در گذشته محل برگزاری جشن‌هایی مانند نوروز و جشن آب‌پاشان بوده و حالا تبدیل به مکانی برای شب نشینی اصفهانی‌ها. نورپردازی‌های زیبایی که بروی این پل انجام شده جلوه بسیار زیبا و ویژه‌ای به این پل داده است پس در برنامه سفرتان بازید از زاینده رود را به شب موکول کنید تا تصویر زیباتری را شاهد باشید.

مسیر دسترسی به سی و سه پل


این پل در میدان انقلاب و خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است و می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. اگر با ماشین شخصی سفر نکرده‌اید بهترین گزینه برای شما استفاده از مترو می‌باشد. کافیست از نزدیک‌ترین ایستگاه سوار مترو شده و در ایستگاه سی و سه پل پیاده شوید و باقی مسیر را پیاده طی کنید.

کاخ چهلستون اما تنها با ۲۰ ستون

کاخ چهلستون اصفهان

باغ سرسبزی که در وسط آن عمارت زیبایی قرار گرفته و استخر بزرگی نیز در مقابل عمارت قرار گرفته است. شاید این توضیح کوتاه‌ترین جمله‌ای باشد که بتوان کاخ چهلستون را با آن توصیف کرد اما زیبایی این عمارت در جمله نمی‌گنجد.

این عمارت نیز از دیگر جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان است که از دوران صفویه به‌جامانده و تبدیل به یکی از گردشگرپذیرترین جاذبه‌های شهر اصفهان شده است. همه ما با شنیدن نام کاخ چهلستون انتظار کاخی با چهل ستون را داریم اما شاید چیزی که در نگاه اول هنگام بازدید از این کاخ عجیب به نظر برسد این است که این کاخ تنها دارای ۲۰ ستون است!

اما علت نام‌گذاری این عمارت به کاخ چهلستون انعکاس ستون‌ها بروی آب استخر مقابل عمارت است که باعث شده ستون‌های کاخ دوبرابر دیده شود. جذابیت این بنا تنها در فضای بیرونی آن خلاصه نشده است. بلکه در داخل این کاخ هم نقاشی‌های مهمی وجود دارد و حتی بخشی از کاخ نیز به عنوان موزه استفاده شده و کتب و نسخ خطی و اشیا قدیمی زیادی در آن نگه‌داری می‌شود.

مسیر دسترسی به کاخ چهلستون

این کاخ در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان واقع شده است. برای دسترسی به این عمارت نیز درست مانند دیگر جاذبه‌های اصفهان می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده نمایید.

کلیسا وانک، تلفیق با شکوه معماری ایرانی و ارمنی

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک از آن جاذبه‌هایی است که به هیچ عنوان بازدید از آن را نباید از قلم انداخت. چه مسیحی باشید و چه مسلمان هنگام بازدید از این کلیسا معنویت و احساس آرامشی که در کلیسا حاکم است شما را نیز درگیر خود خواهد کرد.

کلیسا در محله قدیمی و ارمنی نشین جلفا قرار گرفته و برخلاف دیگر کلیساها دارای گنبد نیز می‌باشد. در داخل این کلیسا و بروی همه سقف‌ها و دیوارها نقاشی‌هایی وجود دارد که درست مانند داستانی است که روایتی را تعریف می‌کند و شکوه و جلوه خاصی را به این کلیسا داده است.

همچنین تار مویی در این کلیسا وجود دارد که جمله‌ای از تورات روی آن حک شده و می‌توانید به کمک میکروسکوپ آن را ببینید.

مسیر دسترسی به کلیسا وانک

کلیسا وانک در چهار راه حکیم نظامی، کوچه نظر شرقی و کوچه آلفرد واقع شده است و به راحتی می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی خودتان را به این کلیسا برسانید.

مدرسه چهارباغ، پایان خوش عصر صفوی

مدرسه چهار باغ به عنوان آخرین بنای ساخته شده در عصر صفوی نیز می‌تواند گزینه خوبی برای گشت و گذار در اصفهان باشد. این مدرسه دارای ۴ ایوان می‌باشد و دلیل نام‌گذاری این مدرسه به چهار باغ همین موضوع می‌باشد. این مدرسه مکانی برای آموزش امور دینی بوده است و از لحاظ معماری نیز مانند دیگر جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

مسیر دسترسی به مدرسه چهارباغ

این مدرسه در خیابان چهار باغ واقع شده است.

منار جنبان، بنای لرزان اصفهان

منار جنبان در اصفهان

اگر از اتفاقات عجیب خوشتان می‌آید بعید می‌دانم سری به منار جنبان بزنید و پشیمان شوید. در نگاه اول که به منار جنبان نگاه می‌کنید ساختمانی ساده و بدون پیچیدگی خواهید داد اما چیزی که باعث شده مسافران زیادی به منار جنبان بروند این است که این ساختمان در جای خود تکان می‌خورد!

این بنا دارای ۲ مناره بلند ۱۷ و نیم متری می‌باشد که با تکان خوردن هر یک از مناره‌ها کل بنا به لرزه درمی‌آید. شاید با نگاه کردن به خود ساختمان متوجه لرزش آن نشوید اما در داخل منار جنبان کاسه‌هایی پر از آب وجود دارد که به خوبی لرزش بنا را نشان می‌دهد.

مسیر دسترسی به منار جنبان

منار جنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد، بلوار آتشگاه و محله کارلادان واقع شده است که لرزیدن این بنا باعث شده تا مسافران با هر وسیله‌ای که شده خود را به منار جنبان برسانند تا از این مکان که از جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان است حتماً دیدن کنند.

کاخ هشت بهشت، نمونه عالی کاخ نشینی اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت که به آن هشت در بهشت و هشت به هشت هم گفته می‌شود یکی از برترین کاخ‌های دوران صفوی بوده و حالا تبدیل به مکانی مناسب برای گشت و گذار مسافران تبدیل شده است. این کاخ در میان باغی قرار گرفته که می‌توانید بعد از اینکه سری به این کاخ زدید، کمی در باغ نیز پیاده روی کنید. این کاخ مانند دیگر بناهای دیگر جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان دارای تزئینات فوق‌العاده‌ای در سقف‌ها و دیوارها می‌باشد و وجود طلاکاری‌ها، مقرنس‌ها، آینه‌کاری‌ها و … جلوه خاصی به این عمارت داده است.

مسیر دسترسی به کاخ هشت بهشت

این عمارت در خیابان باغ گلدسته و در پارک شهید رجایی واقع شده است.

آتشگاه اصفهان، یادگار به‌جامانده از ساسانیان

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان یکی از قدیمی‌ترین جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان است که می‌توانید در سفرتان از آن بازدید داشته باشید. اما این موضوع را در نظر بگیرید که این جاذبه در بالا کوه واقع شده و شاید برای همه بازدیدکنندگان امکان بازدید از این جاذبه وجود نداشته باشد.

این بنای تاریخی از آثار به جامانده از دوران ساسانیان می‌باشد. این بنای خشتی دارای ۸ گوشه می‌باشد و کاملاً به طبیعت اطراف مشرف است و مکانی برای قرار دادن آتش جاودان دارد که از بیرون نیز این آتش به چشم می‌خورد.

مسیر دسترسی به آتشگاه

این آتشگاه کمی با شهر فاصله داشته و برای رسیدن به آن نیاز به ماشین شخصی دارید و یا مجبور به کرایه ماشین دارید. این جاذبه در ۸ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.

محله جلفا و فرصت محله گردی در اصفهان

محله جلفا اصفهان

اگر از پیاده روی در میان کوچه‌های قدیمی شهر لذت می‌برید شک نکنید که محله گردی در جلفا اصفهان یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید تجربه کنید. محله جلفا از دلنشین‌ترین و جذاب‌ترین محله‌های اصفهان است که فضای متفاوت آن و خانه‌هایی با ترکیب سبک معماری ایرانی و ارمنی یک پیاده روی لذت‌بخش و جذاب را برایتان رقم خواهد زد.

وجود کافه و رستوران‌هایی جذابی که در این محله وجود نیز بعد از یک پیاده روی طولانی لذت این محله گردی را چندین برابر می‌کند.

مسیر دسترسی به محله جلفا

برای رسیدن به جلفا می‌تواند از تاکسی و یا ماشین شخصی خود را به محله جلفا برسانید.

تونل آکواریوم، سفری به زیر آب در اصفهان

تونل آکواریوم از جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان

جاهای گردشگری و دیدنی اصفهان فقط به بناهای تاریخی آن خلاصه نشده و بازدید از تونل آکواریوم می‌تواند یک تجربه متفاوت و هیجان‌انگیز باشد. با بازدید از این تونل آکواریوم به دنیای زیر آب سفر کرده‌اید و می‌توانید گونه‌های مختلفی از ماهی‌های آب شور و شیرین را مشاهده کنید. این آکواریوم در مساحت ۳۵۰۰ متری ساخته شده و می‌توانید انواع ماهی‌ها و حتی کوسه‌ها را در این آکواریوم ببینید.

مسیر دسترسی به تونل آکواریوم

این آکواریوم در خیابان الفت و در پارک ناژوان واقع شده است و می‌توانید با ماشین شخصی به آن دسترسی داشته باشید.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

حالا که تا پارک ناژوان رفته‌اید بهتر است سری هم به باغ پرندگانی که در این پارک قرار دارد بزنید. این باغ پرندگان در زمینی ۵۵۰۰۰ متر واقع شده و به دلیل اینکه در حاشیه رود زاینده رود قرار گرفته آب و هوای مناسبی برای زندگی پرندگان دارد.

در این باغ پرندگانی با زیستگاه‌های متفاوتی وجود دارد به همین علت برای پرندگان مختلف محیط‌های صخره‌ای، برکه، قفس شیشه‌ای، قفس آهنی و فضای سبز جنگلی برای زندگی پرندگان وجود دارد.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان

این باغ پرندگان در پارک ناژوان و در محل قرار گیری تونل آکواریوم واقع شده و می‌توانید با ماشین به پارک ناژوان رفته و از هر دوی این جاذبه‌ها دیدن کنید.

باغ گل های اصفهان، دنیایی از رنگ

باغ گل های اصفهان

باغ گل‌های اصفهان باغ بزرگی از گیاهان متنوع و رنگارنگی می‌باشد که در همان لحظه‌ای که به این باغ پا می‌گذارید وارد دنیای جدیدی می‌شوید و می‌توانید چند ساعتی میان این محیط جذاب و شاد همراه خانواده‌تان فارغ از دنیای شلوغ بیرون به گشت و گذار مشغول شوید.

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این باغ طرح یک فرش ایرانی است که در مساحتی ۱۸۶۰ متری با گل‌های مختلف ساخته شده و برای بازدید کنندگان از جذاب‌ترین قسمت‌های این باغ است. در زمان بازدید از این باغ گل دوربین خود را فراموش نکنید تا بتوانید عکس‌ها به یاد ماندنی را در این باغ ثبت کنید.

مسیر دسترسی به باغ گل های اصفهان

این باغ گل در میدان بزرگمهر و در ابتدای خیابان سلمان فارسی واقع شده است و می‌توانید خود را با اتوبوس و یا تاکسی به این باغ گل برسانید. کافیست در میدان بزرگمهر از اتوبوس و تاکسی پیاده شده و مسیری را پیاده تا رسیدن به باغ طی کنید.

شهر رویاهای اصفهان، بزرگ‌ترین شهربازی ایران

شهر رویاهای اصفهان

شهر رویاهای اصفهان، بزرگ‌ترین شهربازی ایران است که نه فقط برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. این شهربازی دارای قسمت سرپوشیده و سرباز می‌باشد و در کل دارای ۹۰ بازی مختلف برای سنین متفاوت می‌باشد. پس تایمی از سفرتان را برای بازدید از این شهربازی اختصاص دهید تا بتوانید همراه دوستان و خانواده‌تان زمانی هیجان‌انگیز را بگذرانید.

مسیر دسترسی به شهر رویاهای اصفهان

شهربازی در بزرگراه کمربندی شرق اصفهان، پس از روشن دشت، نرسیده به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان واقع شده و می‌توانید با ماشین شخصی و یا تاکسی‌های آنلاین به این شهربازی بروید. در صورت دارا بودن ماشین شخصی نگران جای پارک ماشین خود نباشید این شهربازی دارای پارکینگی با ظرفیت بالا می‌باشد.

سخن آخر …

حالا که با جاهای دیدنی اصفهان آشنا شده‌اید کافیست چمدانتان را ببندید و خود را راهی سفر به این شهر فرهنگی و تاریخی کنید تا یکی از بهترین سفرهای زندگی‌تان را تجربه کنید. اصفهان با دارا بودن جاذبه‌های مختلفی تبدیل به مقصدی همه فن حریف شده است تا هم به دل تاریخ سفر کنید، هم از پیاده روی در کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی لذت ببرید و با تجربه کارهای جدید سفری خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید. در این سفر ما نیز همراه شما هستیم و می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان از همین وب‌سایت سفرتان را بدون دغدغه شروع کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *