شیراز کجا بریم؟ جاهای دیدنی و گردشگری شیراز با عکس

شیراز-کجا-بریم؟-جاهای-دیدنی-و-گردشگری-شیراز-که-باید-بشناسید-لیدوماتریپ

شیراز از شهرهای بزرگ و تاریخی ایران است که به واسطه وجود مکان‌های دیدنی بی‌شمار، قطب گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود. شیراز مهد شعر و فرهنگ است و به تنهایی بار بزرگی از گردشگری کشور را به دوش می‌کشد. این شهر دل انگیز در مرکز استان فارس و در میان حصاری از کوه‌های بلند و استوار زاگرس جنوبی قرار گرفته است. شیراز محبوب همچنین پایتخت فرهنگی ایران و دومین شهر ادبی جهان محسوب می‌شود. با سفر به پنجمین شهر بزرگ ایران در دنیایی از عطر نارنج، تاریخ و زیبایی محصور کننده جاهای دیدنی و گردشگری شیراز غرق خواهید شد. این شهر زیبا آنقدر مناظر گردشگری متنوع دارد که هر مسافری با هر سلیقه‌ای را، شیفته خود می‌کند.

شیراز برای کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت گردی، کوه‌های سربلند و غار‌های صعب العبور بسیار جذابی دارد. طبیعت بی نظیر آن در زمستان‌ها خنک و سفید پوش و در تابستان‌ها معتدل و زرد است. تاریخ شگفت انگیز این شهر کهن امکان سفری در گذشته و تماشای آثار جذاب پیشینیان را به گردشگران می‌دهد.

در نقطه به نقطه دیدنی‌های شیراز، تنوع توام با زیبایی موج می‌زند و انتخاب را برای بازدیدکنندگان مشکل می‌کند. مردم این شهر بسیار میهمان نواز بوده و با آغوشی باز پذیرای علاقه مندان طبیعت و شعر و تاریخ هستند. برای تجربه سفری لذت بخش و انتخابی مناسب با آگاهی از تمام این جاذبه‌های بی نظیر، در این مقاله از مجله لیدوماتریپ با عنوان، شیراز کجا بریم؟ با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

جاهای-دیدنی-و-گردشگری-شیراز

جاذبه‌های منحصر به فرد و بی شمار و دیدنی‌های شیراز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این شهر به علت موقعیت آب و هوایی و تاریخ غنی، مناطق دیدنی شگفت انگیز و متنوعی را در خود جای داده است. موقعیت شیراز جلگه‌ای است و خاک حاصلخیزی دارد. قرار گیری در کوهپایه‌های سرسبز و بهره مندی از دشت‌های مسطح نیز نقش بزرگی در ساخت طبیعت زیبای شیراز و تاریخ ریشه دار آن ایفا می‌کند. به همین دلیل از گذشته، شیراز انتخاب مناسبی برای یکجا نشینی و ساخت باغات و کاخ‌های تفریحی بوده است. آثار کهن زیبایی هم که در این شهر و اطراف آن هستند، نتیجه این عوامل طبیعی است.

از جمله جاذبه‌های محبوب شیراز که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سوی خود جذب می‌کند می‌توان به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی اشاره کرد. هریک از این زیبایی‌ها شما را با دنیایی متفاوت و دوست داشتنی از رنگ و طرح آشنا می‌کند. البته بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز مشترک هستند و می‌توان طبیعتی کهن که آثاری از گذشتگان را در خود دارد را در جای جای شیراز دید. علاوه بر این جاذبه‌ها، مناطق دیدنی بسیار دیگری نیز با معماری‌های معاصر و خاص در شیراز وجود دارند که به علت معماری خاص خود، از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی و گردشگری شیراز بر اساس تقسیم جاذبه خواهیم پرداخت.

۱- جاذبه‌های طبیعی شیراز

شیراز-کجا-بریم؟-جاذبه‌های-طبیعی-شیراز

این کلان شهر جنوبی به شهر باغ‌ها و گل و بلبل مشهور است. در شیراز سرسبز می‌توانید انواع جاذبه‌های طبیعی چشم نواز را ببینید. این شهر در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و به همین جهت آب و هوای معتدل روح نوازی دارد. همچنین قرار گیری در مرکز زاگرس جنوبی باعث حاصل خیزی و سرسبزی فریبنده طبیعت شیراز شده است و به همین واسطه، باغ‌ها و مراتع بسیار زیبایی در سرتاسر شیراز وجود دارد. وجود تنگه‌های سحر انگیز و دره‌هایی با رودخانه‌های بزرگی که چون مار از دل سنگ‌ها می‌خزند از آثار طبیعت کوهستانی و هیجان انگیز شیراز است.

از جاذبه‌های طبیعی و شگفت انگیز شیراز می‌توان به کوه‌های سر به فلک کشیده با غارهای دیدنی، آبشارهای خروشان، دریاچه‌های رنگی، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان، باغ‌های قدیمی و باشکوه و چندین جاذبه بی نظیر دیگر اشاره کرد.

ـ معروف‌ترین کوه‌های شیراز

شیراز از چهار جهت توسط کوهستان‌ها و کوه‌های بلند پوشیده شده است. کوه‌های این منطقه راز‌های زیادی با خود حمل می‌کنند و تنوعی از تاریخ و مذهب را در قالب غار‌ها و زیارتگاه‌های گوناگون دارا هستند. باید اشاره کرد که تفاوت بافت و اندازه کوه‌های شیراز یکی از دلایل محبوبیت و شهرت آن‌هاست و نمایی متفاوت و جذاب ایجاد می‌کند. کوه‌های شیراز مثل سربازانی هستند که از زیبایی مثال زدنی این شهر حفاظت می‌کنند. در ادامه به معرفی چند کوه گردشگر پذیر از جاهای دیدنی و گردشگری شیراز می‌پردازیم.

معروف‌ترین-کوه‌های-شیراز

باباکوهی: نام این کوه از باکویه شیرازی یکی از شاعران معروف شیراز گرفته شده است. در این کوه دو غار بزرگ و کوچک وجود دارد. باباکوهی، برای تجربه هیجان کوه نوردی توام با غار نوردی یک انتخاب عالی است. طبیعت سرسخت و مطبوع این کوه آرامش و هیجانی به یادماندنی به کوهنوردان هدیه خواهد کرد. قدمت آرامگاه باباکوهی واقع در این کوه به دوران آل بویه برمی‌گردد و در قسمت چپ دروازه قرآن شیراز واقع است.

کوه سبز پوشان: این کوه مرتفع و سرسبز در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است. اطراف این کوه سنگی جذاب روستای قدیمی و زیبایی به همراه چشمه پیربناب و غاری آرام که امامزاده سبزپوشان را در خود جای داده، قرار دارد. با سفر به کوه سبز پوشان شیراز می‌توانید علاوه بر تجربه کوه نوردی هیجان انگیز، در عطر دلپذیر گیاهان دارویی غرق شده و فرشی از گل‌های رنگارنگ را تماشا کنید.

ـ دیدنی‌ترین دریاچه‌های شیراز

دریاچه و تالاب‌های بسیار زیبایی در استان فارس و شیراز وجود دارد. اطرف شیراز پر از دریاچه‌های سخاوتمندی است که پذیرای انواع پرندگان از گونه‌های خاص بوده و هدیه‌هایی از حس خوب تماشای طبیعت را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. از دریاچه‌های دیدنی شیراز می‌توان به دریاچه بختگان، دریاچه پریشان، دریاچه مهارلو و تالاب ارژن اشاره کرد. در بین دریاچه‌های شیراز چند دریاچه محبوب و خاص وجود دارد که به معرفی دو مورد از آن‌ها به همراه عکس از شیراز می‌پردازیم.

دیدنی‌ترین-دریاچه‌های-شیراز

دریاچه مهارلو: مهارلوی شیراز دریاچه‌ای با نمای بی نظیر و مساحتی بزرگ است. برای رسیدن به دریاچه سرخ مهارلو و تماشای زیبایی‌های منحصر به فرد آن باید به سمت جنوب شرقی شیراز رانندگی کرد. این دریاچه بخشی از جلگه شیراز است که آب شور آن بخش بزرگی از نمک شیراز را تامین می‌کند.

دریاچه بخش ارژن شیراز: در منطقه‌ای به وسعت دو هزار هکتار و کوه پایه‌ای جلوه‌ای از تابلوی محسور کننده طبیعت شیراز را می‌توان دید. تصور کنید بر روی چمن‌های نرم دشت بی کران ارژن دراز کشیده‌اید و در حالی که نسیم خنکا بخش دشت را حس می‌کنید تصویری از درختان خوش رنگ را درون آب تماشا می‌کنید. وجود منطقه‌ای پر آب در دل کوه‌های پهن چند رنگ و ساحلی آرامش بخش، دریاچه ارژن شیراز را برای گردشگران جذاب می‌کند.

این دریاچه بی نظیر به علت داشتن آب شیرین زیستگاه بسیاری از موجودات متنوع و پرندگان مهاجر می‌باشد که زیبایی محوطه دریاچه را چند برابر می‌کنند. در فاصله ۵۶ کیلومتری از شهر شیراز و در کنار جاده می‌توان این دریاچه زیبا و پرندگان خاص آن را دید. برای لذت بردن از مناظر بی‌نظیر شیراز زیبا، حتما در فصل بهار به این شهر رویایی سفر کنید، نگران اقامتگاه خود نباشید ما در تیم لیدوما امکان اجاره ویلا و سوئیت در شیراز را برای شما فراهم کرده‌ایم، تا از اقامت در این شهر بی‌نظیر لذت ببرید.

ـ پارک‌های جنگلی و گردشگاه‌های شیراز

پارک‌ها به علت وجود امکانات رفاهی و امنیت بالا، همواره از انتخاب‌های گردشگران برای کمپینگ و استراحت هستند. در شهر شیراز نیز به علت تردد بالای مسافران و گردشگران، پارک‌های زیبایی با امکانات بالا وجود دارد. البته تعداد قابل توجهی از این پارک‌ها به صورت جنگلی و طبیعی هستند و همین موضوع باعث ایجاد علاقه بیشتر مسافران نسبت به پارک‌ها و گردشگاه‌های شیراز می‌شود. وجود امکانات رفاهی در آغوش طبیعت از ویژگی‌های متمایز کننده پارک‌های جنگلی شیراز است. از پارک‌ها و گردشگاه‌های محبوب شیراز می‌توان به پارک کوه پایه، پارک جنگلی پالایشگاه، پارک آزادی، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، گردشگاه آتشکده، گردشگاه هفت برم و گردشگاه چشمه سلمانی اشاره کرد.

پارک‌های-جنگلی-و-گردشگاه‌های-شیراز

بزرگ‌ترین پارک شیراز: پارک آزادی بزرگترین پارک شیراز بوده و چشم اندازهای زیبای بسیاری دارد. پارک آزادی یکی از پارک‌های دو منظوره شیراز محسوب می‌شود چرا که در این پارک می‌توانید مناظر خیره کننده‌ای از ترکیب دریاچه و کوهستان در کنار لانه‌های پرندگان و امکانات رفاهی بسیاری چون شهربازی، قایقرانی و تالار نمایش را تجربه کنید.

گردشگاه آتشکده کهن شیراز: در منطقه خرمن کوه شیراز و در کنار چشمه‌ای زیبا و جوشان، اقامتگاه آتشکده به عنوان یکی از آثار ملی ایران واقع شده است. از نام این آتشکده برمی‌آید که قدمتی طولانی داشته و جاذبه‌های کهن بسیاری را در دل خود جای داده باشد. گردشگاه آتشکده شیراز از متفاوت‌ترین گردشگاه‌های کشور است که حتما باید به آن سفر کنید. در این گردشگاه می‌توانید اقامتی لذت بخش با حس سفر در زمان را تجربه کنید. در بیست کیلومتری شمال فسا، می‌توانید این اقامت به یادماندنی را با اجاره ویلا در شیراز تجربه کنید.

ـ تنگه‌های رویایی شیراز

تنگه‌ها معمولا رودخانه‌هایی در حصار کوه‌های سنگی هستند که به علت هوای خنک و طبیعت دلفریب خود گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. با سفر به تنگه‌های مشهور شیراز از آنچه می‌بینید تعجب خواهید کرد. چشم انداز‌های مخفی و بهشت مانند ترکیب رود و جنگل، شما را وادار به ماجراجویی و کشف زیبایی‌های این مناطق خواهد کرد.

استان فارس به واسطه وجود تنگه‌ها و دره‌های متنوع یکی از استان‌های محبوب برای طبیعت گردی می‌باشد که همواره پذیرای کوهنوردان، صخره نوردان و طبیعت دوستان بوده است. مرکز این استان نیز از نعمت وجود تنگه‌های دیدنی محروم نمانده است. به طوری که در بین جاهای دیدنی و گردشگری شیراز تنگه‌ها از جایگاه بالایی برخوردار هستند. از تنگه‌های محبوب و فوق العاده دیدنی شیراز می‌توان به تنگه دم اسب، تنگه تیزاب، تنگه گنبیل، تنگه براق و تنگه رغز اشاره کرد.

تنگه‌های-رویایی-شیراز

تنگه دم اسب شیراز : آبشار دم اسب با ارتفاع سی متر محتوای آبی این تنگه دیدنی را تامین می‌کند. مسیر این تنگه بسیار رویایی و لذت بخش است. برای رسیدن به حوضچه آبی رنگ و زیبای آن باید از میان درخت‌های وحشی بلوط و سنگ‌های بسیار بزرگ عبور کنید. در مسیر آبشار کوهمره سرخی شیراز با حرکت به سمت روستای توریستی کره بند، به این تنگه روح بخش خواهید رسید.

تنگه براق شیراز، گوشه‌ای از بهشت: منظره بی‌نظیر و فوق‌العاده رویایی این تنگه، آن را به بهشت گم شده شیراز بدل کرده است. از میان دیدنی‌های شیراز تنگه براق از محبوب‌ترین هاست که در دره تنگ و مرموزی در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته و با حصاری از جنگل‌های انبوه پوشیده شده است. رودخانه بزرگ این تنگه آبشارهایی طبیعی و دریاچه‌ای کوچک را در میان کوه‌های سنگی بلند پدید آورده است. این آبشار‌ها گویی دل سنگ را می‌شکافند تا صدای شرشر زیبای خود را فریاد بزنند. همچنین در دره براق شیراز می‌توان آثار تاریخی مانند سنگ نوشته‌ها و کتبه‌های حجاری شده را دید.

ـ روستا‌های شیراز، طبیعتی بکر در دل تاریخ

روستا‌های-شیراز،-طبیعتی-بکر-در-دل-تاریخ

اکثر روستا‌های شهر شیراز نمود جالبی از ترکیب تاریخ و طبیعت هستند. به هر سمت از اطراف شیراز که برویم روستاهایی با بافت سنتی و طبیعتی رویایی را خواهیم دید. یک مورد بسیار مشهور از دیدنی‌های شیراز روستای قلات شیراز است که مجموعه‌ای کامل را برای تجربه سفری متفاوت در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

این روستا چشمه‌های آب جوشان، رودخانه‌های پرخروش و سرسبزی خیره کننده‌ای دارد. کوچه‌های غلات شیراز برای عکاسان بسیار محبوب هستند. چرا که ترکیب بافت سنگی و خشتی ۲۵۰۰ ساله روستا با طبیعت منحصر بفرد آن سوژه‌های فوق العاده‌ای برای عکاسی ایجاد می‌کند. در این روستا همچنین انواع رستوران‌ها و جاذبه‌های متنوع از جاهای دیدنی و گردشگری شیراز وجود دارد.

۲- جاذبه‌های تاریخی شیراز

شیراز-کجا-بریم؟-جاذبه‌های-تاریخی-شیراز

همه ما شیراز را با سعدی و حافظ می‌شناسیم. پنجمین شهر بزرگ ایران، شیراز، از تاثیرگذارترین و مهمترین مراکز گردشگری و توریستی ایران بوده و جاذبه‌های تاریخی آن برای همه شناخته شده است. می‌توان گفت شیراز از معدود شهر‌هایی است که نقشی از تمامی ادوار تاریخ را با خود حمل می‌کند. جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا و بزرگ به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از سری این تقسیمات می‌توان به آرامگاه‌ها، باغ‌ها، موزه‌ها، عمارت‌ها و قلعه‌ها و نقش‌های برجسته اشاره کرد.

ـ آرامگاه‌های تاریخی شیراز، آرامش عمیق در پیکره شهر

شیراز شعر، بزرگان ادبی و هنری بسیاری را در طی قرون مختلف پرورش داده است. با توجه به آرامگاه‌های برجای مانده می‌توان دریافت که صحنه تاریخ این شهر پر از انسان‌های بزرگ و هنرمند است. از آرامگاه‌های مشهور موجود در شیراز می‌توان به آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و آرامگاه خواجوی کرمانی اشاره کرد. اگر به دنیای شعر دل باخته‌اید، در انتخاب مقصد سفر، شیراز میتواند اولین انتخاب شما باشد. با اجاره ویلا در شیراز یک اقامت جذاب و سرشار از طعم شعر و فرهنگ را به خودتان هدیه کنید.

آرامگاه‌های-تاریخی-شیراز،-آرامش-عمیق-در-پیکره-شهر

آرامگاه حافظ شیرازی: این بنای زیبا در طی سالیان بار‌ها ترمیم و مرمت شده است تا به شکل متوازن زیبای خود و جایگاه امروزی در شهر برسد. برای دسترسی به آرامگاه حافظ شیرازی باید به سمت جنوب دروازه قرآن و خیابان گلستان شیراز بروید. میدان گلگشت مصلی در اطراف این آرامگاه از بناهای تاریخی و دیدنی‌های شیراز محسوب می‌شود. ویژگی‌های معماری فوق العاده این آرامگاه و محوطه آن با وجود حوضچه‌ها و درختچه‌های بسیار زیبا محلی بسیار مناسب برای گشت و گذاری مفرح پدید می‌آورد.

آرامگاه سعدی دل‌ها: آرامگاه سعدی در کنار یکی از باغ‌های معروف شیراز یعنی باغ دلگشا قرار دارد. برای دسترسی به سعدیه باید به انتهای خیابان بوستان شیراز بروید. این مکان دیدنی و سرسبز قبلا منزل سعدی شیرازی بوده است و ساختمان کهن آن از ضلع‌های مختلفی تشکیل یافته است. از هر ضلع عمارت سعدیه بخشی از خودنمایی‌های تزئینی حیاط را می‌توان دید. در محوطه سعدیه می‌توان کتیبه‌های تاریخی، حوضچه‌های پر آب، باغ‌های سرسبز و دیدنی و نگار خانه را مشاهده کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی: این آرامگاه سنگی بزرگ در خروجی شهر شیراز و در قسمت شمالی شهر قرار دارد. نمای زیبای آن مشرف به دروازه قرآن است و از قدمت بالایی برخوردار است. آرامگاه وی در فضایی باز قرار داشته و بدون اتاق است که فقط حفاظی شیشه‌ای اطراف سنگ محدبی شکل و برآمده آرامگاه را پوشانده است. این تفاوت به علت نمود بهتر سنگ قبر سنگی آرامگاه به کار رفته است.

ـ باغ‌های تاریخی و حیرت انگیز شیراز

باغ‌های تاریخی از دیدنی‌های شیراز هستند که به سرسبزی و چشم نوازی شهرت دارند. در این باغ‌ها می‌توان انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی کمیاب و درختان میوه را دید. این باغ‌ها همچنین قنات‌ها، حوضچه‌ها و عمارت‌های قدیمی زیبایی با معماری مثال زدنی دارند. هر یک از بافت‌ها و معماری‌های به کار رفته در باغ‌های شیراز اثری از فرهنگ و تاریخ غنی ایران را به نمایش می‌گذارند. از باغ‌های مهم و دیدنی شیراز می‌توان به باغ دلگشا، باغ ارم، باغ نارنجستان قوام، باغ نظر و موزه پارس و باغ عفیف آباد اشاره کرد که در این قسمت از مقاله شیراز کجا بریم؟ به معرفی چند مورد محبوب می‌پردازیم.

باغ‌های-تاریخی-و-حیرت-انگیز-شیراز-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

باغ دلگشا شیراز: تاریخ این باغ زیبا به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان بر می‌گردد. در هر فصلی که به باغ دلگشای شیراز بروید عطر شکوفه‌ها و نارنج‌های آن دلتان را باز کرده و حس آرامش دلپذیری را به شما هدیه خواهد داد. این باغ نشانه‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران در خود جای داده است. عمارت سه طبقه وسط باغ مربوط به دوره زندیه است و ستون‌های بزرگ و نگاره‌های آن جذابتی منحصر به فرد به باغ بخشیده است. برای تماشای مناظر دیدنی این باغ باید به سمت شرق شیراز بروید.

باغ نارنجستان قوام شیراز: به جرئت می‌توان گفت این باغ رویایی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شیراز است. معماری بی‌نظیر این باغ مربوط به دوره ناصرالدین شاه بوده و از زمان قدیم برای تفریح استفاده می‌شده است. برای دسترسی به باغ نارنجستان قوام و غرق شدن در عطر نارنج‌های شیراز باید به سمت انتهای خیابان لطف علی خان شیراز رانندگی کرد. در این باغ می‌توان ترکیبی جالب از درختان میوه و نخل‌های بلند را تماشا کرد و از فروشگاه‌های صنایع دستی محبوب شیراز خرید کرد.

باغ ارم شیراز: باغ ارم شیراز را می‌توانید در یکی از زیباترین خیابان‌های شیراز یعنی خیابان ارم پیدا کنید. نمای با شکوه این باغ سلجوقی هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. عمارت باغ ارم شیراز از شاهکار‌های معماری زمان قاجار محسوب می‌شود و در ساخت ستون‌های آن از تخت جمشید شیراز الهام گرفته شده است. همچنین تنوع گیاهی بی‌نظیر این باغ آن را به باغ گیاه شناسی شیراز تبدیل کرده است و آن را در زمره محبوب‌ترین جا‌های دیدنی و گردشگری شیراز قرار می‌دهد. اقامت شبانه در اطراف این باغ خوش آب و هوا حس آرامش به یادماندنی ایجاد می‌کند. اقامت آسوده با اجاره سوئیت در شیراز امکان تجربه این خواب لذت بخش را به شما خواهد داد.

ـ شهر‌های کهن و کتیبه‌های باستانی شیراز

زمانی که نام شیراز را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید تخت جمشید و شهرهای باستانی شیراز است. شیراز با وجود مکان‌های تاریخی فوق العاده‌ای مثل تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، شهرهای باستانی، مجموعه سلطنتی پاسارگاد، آتشکده صمیکان، نقش برجسته بهرام، قلعه کک‌ها، دروازه قرآن، ارگ کریم خان و سرای مشیر می‌باشد که به نگین تاریخ ایران تبدیل شده است. در سفر به این شهر بی مانند مجموعه کاملی از تاریخ باستانی و معاصر ایران را می‌توان به چشم دید. در ادامه به بررسی کامل‌تری از مناطق باستانی و دیدنی شیراز خواهیم پرداخت.

شهر‌های-کهن-و-کتیبه‌های-باستانی-شیراز-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

تخت جمشید: این بنای هخامنشی محل برگزاری مراسمات و جلسه‌های سیاسی بوده است. در این محل خیره کننده مجموعه‌ای از کاخ‌های سنگی را با عظمتی حیرت آور می‌توان دید. تخت جمشید یا پرسپولیس به ظرافت در معماری هندسی ستون‌های خود مشهور است. اعجاب این شهر باستانی هیجان انگیز هر گردشگری را از داخل و خارج کشور مبهوت می‌کند. تخت جمشید در فاصله شصت کیلومتری شمال شرقی شیراز و در حصاری از شهر‌های باستانی و کهن قرار دارد.

شهر باستانی استخر: این شهر باستانی نیز مانند تخت جمشید در نزدیکی مرودشت و فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار گرفته است. با قدم زنی در محوطه این منطقه می‌توانید ماجراجویی لذت بخش در بین آثار به جا مانده از شهر نشینی باستانی را تجربه کنید. قدمت این شهر بزرگ به پنج قرن پیش از میلاد می‌رسد.

قلعه کک‌ها: در هشت کیلومتری شمال روستای کلگه شیراز و در قلب دره‌های تنگ و صعب العبور سام، قلعه کک‌های شیراز با قدمتی طولانی خود نمایی می‌کنند. تماشای ساخت قدرتمند این قلعه در میان مسیری سخت، شما را حیرت زده خواهد کرد. زمان ساخت این قلعه گلی به سده ششم هجری برمی‌گردد.

ارگ کریم خان: این ارگ بزرگ و زیبا به دست کریم خان زند ساخته شده است و در طی سالیان خسارات زیادی به آن وارد گشته است. بنای متفاوت این ارگ از ترکیب معماری مسکونی و نظامی تشکیل شده و جذابیت فریبنده‌ای دارد. ارتباطات جالب و متفاوتی بین اتاق‌های این ارگ وجود دارد که باعث ایجاد گشت و گذاری مفرح برای بازدیدکنندگان می‌شود. معماری داخلی ارگ با وجود حمام شخصی، اتاق‌های طاق دار و سقف زیبای منحصر به فردی مزین شده است. در حال حاضر ارگ بزرگ کریم خان به عنوان موزه استفاده می‌شود.

ـ موزه‌های تماشایی شیراز

موزه‌ها نمود فرهنگ و تاریخ هستند. مسلما در شهری مثل شیراز که مهد فرهنگ و هنر، از گذشته تا به امروز است تعداد این نمودها و تنوع آن‌ها بالا خواهد بود. این موزه‌ها اکثرا در گوشه‌ای از بناهای تاریخی شیراز و یا در نزدیکی آن‌ها بنا شده‌اند و از مهمترین جاهای دیدنی و گردشگری شیراز به حساب می‌آیند. ویژگی منحصر به فرد موزه‌های شیراز قرار گیری آن‌ها در ساختمان‌های تاریخی و استفاده از امکانات جاذبه‌های تاریخی شهر است. این موضوع تجربه کاملی از شرح احوال گذشتگان در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد.

موزه‌های-تماشایی-شیراز-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

از سری این موزه‌ها می‌توان به موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز، موزه عفیف آباد، موزه کریم خان زند، موزه هخامنشی در تخت جمشید، موزه شاهچراغ، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه ساسانی و موزه نارنجستان قوام اشاره کرد.

موزه نارنجستان قوام: این موزه یکی از بخش‌های عمارت نارنجستان قوام است که در کنار موزه گردی می‌توان از آب و هوای مطبوع باغ نیز لذت برد. داخل موزه با طرح‌های بسیار زیبایی از گچ بری، حجاری، کاشی کاری و معرق کاری تزئین شده است. در این موزه می‌توان آثاری از سکه‌ها، متن‌های کهن، تابلوهای قدیمی و اشیا آهنی دید. نارنجستان قوام در میان دیدنی‌های شیراز سرآمد است و گردشگران زیادی برای تماشای آن به باغ نارنجستان شیراز می‌روند.

موزه هخامنشی در تخت جمشید: بنای این مجموعه یکی از کاخ‌های شگفت انگیز تخت جمشید است که ایوانی بسیار زیبا با قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. در این موزه کهن می‌توان آثار متنوعی از بدن جانوران، سلاح‌های فلزی، ظروف کهن، کتیبه‌ها و مجسمه‌های سنگی تماشا کرد. معماری ستون‌های چوبی این موزه بسیار عجیب و جذاب است و باعث تزریق هیجان به گردشگران می‌شود.

موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان: این موزه جذاب به موزه سنگ شیراز نیز معروف است. عمارت این موزه بسیار بزرگ بوده و شبیه دیوان خانه‌های دوره زندیه است. ستون‌های نقاشی شده این عمارت جلوه خاص و دوست داشتنی به معماری آن بخشیده است. در موزه هفت تنان می‌توان انواع سنگ‌های حکاکی شده و تابلوهای سنگی را مشاهده کرد که مانندشان در هیچ جایی نیست. وجود هفت قبر هم اندازه و بی نام در حیاط موزه جذابیت ویژه‌ای برای بازدید کنندگان ایجاد کرده است.

۳- جاذبه‌های مذهبی خیره کننده شیراز

شیراز-کجا-بریم؟-جاذبه‌های-مذهبی-خیره-کننده-شیراز

احترام و اهمیت دادن به مذهب همواره جز اولویت‌های ایرانیان بوده است. مذهب بخش بزرگی از تاریخ کشور ایران را تشکیل می‌دهد. وجود آیین‌های گوناگون و مراسمات مذهبی مختلف باعث ساخت بناهای مذهبی بسیاری شده است. همچنین وجود افراد با ارزش مذهبی و بناهای آرامگاهی ساخته شده برای آن‌ها، جاذبه‌های مذهبی مختلفی را به وجود آورده است. در ساخت محل‌های عبادت تاریخی از هنر و معماری اصیل ایرانی استفاده شده است و همین موضوع موجب بوجود آمدن ویژگی‌های خاص جاذبه‌های مذهبی ایران است. شهر شیراز نیز بسیاری از این جاذبه‌ها را در خود جای داده است و می‌توان تعداد بالایی از مساجد و آرامگاه‌های مذهبی را در آن دید.

از جمله جاذبه‌های مذهبی شیراز می‌توان بارگاه احمد ابن موسی کاظم(شاهچراغ)، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، کلیسای ارامنه، امام زاده علی ابن حمزه، مسجد جامع عتیق و بارگاه سید علاالدین اشاره کرد.

مسجد وکیل شیراز: مسجد وکیل در غرب بازار وکیل قرار گرفته است و مساحتی در حدود پنج هزار متر مربع دارد. میناکاری و رنگ‌های روشن استفاده شده در معماری مسجد جلوه آرامی به آن بخشیده است که آرامش قلبی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. وجود طاق‌های بلند و هوای خنک درون مسجد تجربه قدم زنی لذت بخشی را به بازدید کنندگان می‌دهد.

آرامگاه شاهچراغ: این مکان مطهر آرامگاه پسر بزرگ امام موسی کاظم است. معماری به کار رفته در این زیارتگاه دیدنی به سبک معماری آذری است که بسیار تماشایی است. قدمت شاهچراغ شیراز به سده ششم هجری قمری برمی‌گردد. آینه کاری‌های موجود در حرم این زیارتگاه صحنه‌های زیبایی را برای بازدید کنندگان به نمایش میگذارد. برای زیارت این آرامگاه باید به شمال خیابان احمدی شیراز بروید.

کلیسای ارامنه شیراز: این کلیسا به کلیسای مریم مقدس نیز شهرت دارد. در محله سنگ سیاه کوی دربند مشیر شیراز که پیش بروید پشت بازارچه ارامنه دروازه بزرگ ورودی کلیسارا به همراه صلیب آن می‌بینید. قدمت تالار ظریف این کلیسا مربوط به قرن هفدهم میلادی می‌باشد. سقف چوبی کلیسای مریم مقدس و نقاشی روی آن بسیار محبوب است و نمایی جالب را پدید آورده است.

عکس از شیراز و دیدنی های شیراز زیبا

دیدنی های شیراز زیبا، بسیارند و این میزان از زیبایی در عکس‌ها نمی‌گنجد. پیشنهاد می‌کنیم برای به تماشا نشستن دیدنی های شیراز، به این شهر اصیل سفر کنید. دیدنی‌های شیراز از بهترین سوژه‌های عکاسی هستند و می‌توان با تماشای عکس‌های فوق العاده زیبا از شیراز به گوشه‌ای از جذابیت و چشم نوازی این شهر پر جاذبه پی برد. پس از تماشای جاهای دیدنی و گردشگری شیراز با عکس، حتما مشتاق سفر به این شهر زیبا خواهید شد. شما میتوانید با اجاره سوئیت در شیراز بهترین خاطره را از این شهر تاریخی و فرهنگی برای خود به جای بگذارید.

عکس-از-شیراز-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

 

عکس-از-شیراز-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

جاهای-دیدنی-شیراز-با-عکس-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

جاهای-دیدنی-شیراز-با-عکس-جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

جاهای-دیدنی-شیراز-با-عکس

 

دیدنی‌های شیراز | شیراز کجا بریم؟

دیدنی‌های-شیراز-شیراز-کجا-بریم؟

تنوع بالای جاهای دیدنی و گردشگری شیراز باعث می‌شود که انتخاب محل مناسب و جذاب مشکل شود. با مطالعه دیدنی‌های شیراز و تطبیق آن‌ها با سلیقه گردشگری خود می‌توان سفری بی نقص و خاطره انگیز را تجربه کرد. شیراز گل‌ها و شعر‌ها در هر فصلی از سال رنگ و خنکای مطبوع خود را دارد. شکوه نما‌های تاریخی و کوه‌های سرافراز این شهر در تمام طول سال پابرجا بوده و نمایشی خیره کننده و هیجان انگیز را برای گردشگران داخلی و خارجی اجرا می‌کند.

ما در تیم لیدوماتریپ سعی کردیم مقاله جامعی در خصوص جاهای دیدنی و گردشگری شیراز که باید بشناسید را به همراه عکس از شیراز، در این مقاله به شما  ارائه دهیم. همچنین در مجله لیدوماتریپ می‌توانید اطلاعات جامع تری از شیراز و شهر‌های گردشگری دیگر ببینید. همانطور که ذکر شد شیراز بی‌نظیر بسیار بیشتر از مساحت خود جاذبه و مناطق تماشایی دارد که آن را به یکی از انتخاب‌های عالی برای سفری خاطره انگیز و جلا دهنده روح، تبدیل می‌کند.

بخش بزرگی از تاریخ متفاوت و ریشه دار ایران در این شهر توصیف ناپذیر جمع شده است. جاذبه‌های سه گانه کلان شهر شیراز گستره بزرگی از گردشگری آموزنده را در بر می‌گیرد. در نظر داشته باشید که با سفر به این شهر علاوه بر تازه کردن روح خود آموزه‌های بسیاری از نیاکان با فرهنگ و هنرمند خود را یاد خواهید گرفت. به طور قطع برای بهره مندی از تمامی این موهبت‌های موجود در شیراز نیاز به زمان کافی و ذوق و شوق بالایی است. برای این که بتوان از تمام جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی شیراز با فراغ بال و زمان کافی دیدن کرد و اقامتی متفاوت در شهر نارنج ایران را تجربه کرد اجاره اقامتگاه بوم گردی در شیراز انتخاب مناسبی است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
6 نظر برای "شیراز کجا بریم؟ جاهای دیدنی و گردشگری شیراز با عکس" ارسال شده.
  1. امیر گفت:

    کوه سبز پوشان چند کیلومتری شیرازع؟

    1. رعنا گفت:

      در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است

  2. منصومه گفت:

    کوهای معروف شیراز ؟

    1. رعنا گفت:

      باباکوهی
      کوه سبز پوشان
      دراااااک
      دروازه قران اگه بشه بهش گفت کوه
      کوه دراگ عااالیههه
      من فکر میکنم شما از دشت ارژن هم خوشتون یاد

  3. رضوان پور حکیم گفت:

    شیراز فقط از ترمینال پیاده شی همه جاش قشنگه
    اگه کمی تمیزیش بهتر میشد عالی بود
    تبریز امنیت و تمیزیش بهتره شیرازه ولی شیراز برا گردشگری و جاهای دیدنی بهترینه ایرانه

    1. رعنا گفت:

      هر شهری معایب و مزایای خودشو داره. ولی هر جفتش رو حتما باید دید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *