بازار قیصریه اصفهان کجاست؟

بازار قیصریه اصفهان کجاست

در اصفهان به هر خیابانی که قدم می‌گذارید بناهای تاریخی اولین چیزی است که به چشمتان می‌خورد. یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی اصفهان بازار قیصریه آن است. بازاری که نه تنها از ارزشمندترین جاهای دیدنی اصفهان بوده بلکه در کمتر جایی از جهان بازاری با چنین قدمتی هنوز هم پابرجاست. شما اطلاعاتی راجع به اینکه بازار قیصریه اصفهان کجاست دارید؟ بازاری که از ۵۰۰ سال پیش تا حال اجناسی که در آن به فروش می‌رسد تغییری نکرده است!

در این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا با هم گشتی در این بازار تاریخی بزنیم.

بازار قیصریه اصفهان مربوط به چه دوره ای است و تاریخچه آن! 

تاریخچه بازار قیصریه اصفهان

احتمالاً برای همه ما این‌طور است که وقتی قدم به یک مکان تاریخی می‌گذاریم بیشترین چیزی که برایمان مهم است این است که تاریخچه آن مکان را بدانیم. اینکه چه زمانی ساخته شده، برای چه کاری ساخته شده و در تمام این سال‌هایی که پا برجا مانده چه بر سر آن گذشته است. پس بیایید قبل از هر چیزی تاریخچه بازار قیصریه را بدانیم.

قیصریه بازاری است با قدمت ۵۰۰ سال که در عصر صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این بازار را به نام بازار شاهی و یا بازار سلطانی هم شناخته می‌شود اما در اصل نام اصلی این بازار همین بازار قیصریه اصفهان است. در کتاب‌های تاریخی و سفرنامه‌های مختلفی به این موضوع اشاره شده که علت نام‌گذاری این بازار به دلیل شباهت آن به قیصریه و یا قیساریا در آسیای صغیر یا همان ترکیه امروزی است. این بازار از مهم‌ترین و بهترین بازارهای آن زمان اصفهان به حساب می‌آمده که حتی امروزه هم از اهمیت این بازار کم نشده است.

در کتب مختلف تعاریف متفاوتی از این بازار گفته شده که یکی از قدیمی‌ترین آن ها مربوط می‌شود به کتاب رساله محاسن اصفهان که کتابی است که در قرن چهارم هجری نوشته شده و در آن درباره بازار اصفهان این چنین گفته شده است که:

بازاری بود بر دروازه خور (خورشید) که یکی از چهار دروازه مشهور اصفهان در آن زمان بوده و در فصل نوروز عامه مردم اصفهان با انواع خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و آلات و ادوات موسیقی یکی دو ماه را در آن محل به تفریح و عیش و عشرت می‌‌‌‌گذراندند و بالطبع برای احتیاج این جمعیت از اغذیه، البسه و غیره بازارهایی برپا می‌کردند و طوافان و بازاریان انواع نعمت‌ها را در آنجا گرد می‌آورند.

یکی از نکات جالبی که درباره این بازار وجود دارد این است که بسیاری از دکان‌هایی که در این بازار حضور دارند مشغول به همان فعالیتی هستند که ۴۰۰ سال پیش در این بازار انجام می‌شده و هیچ تغییری نکرده است. همین باعث شده تا این بازار بیشتر از قبل به عنوان یک اثر ارزشمند در دل مردم اصفهان جای داشته باشد. البته بازار قیصریه تنها جاذبه دیدنی اصفهان در میدان نقش جهان نیست! شما می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان از وب سایت لیدوماتریپ چند روزی را بی دغدغه در اصفهان اقامت کنید و با خیال آسوده مشغول گشت و گذار شوید.

معماری بازار قیصریه اصفهان

معماری بازار قیصریه اصفهان

این بازار در دوره صفویه و شاه عباس اول ساخته شده است. این بازار دو طبقه می‌باشد که طبقات پایینی آن مربوط به مغازه‌های مختلف بوده و طبقات بالایی آن برای امور دفتری و بازرگانی استفاده می‌شده است. بازار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

از جمله اینکه در وسط بازار محوطه بزرگی وجود دارد که دارای گنبد زیبایی می‌باشد که با مقرنس به زیبایی تزئین شده و به آن چارسوی بازار گفته می‌شود. این چارسو از بخش‌های مختلف به دیگر قسمت‌های بازار وصل است. از جنوب به بازار قیصریه، از شمال به تیمچه ضرابخانه، از غرب به کاروان‌سرا و از شرق آن به ضرابخانه سلطنتی می‌رسد.

ضرابخانه بخشی بوده که در دوران صفویه محل ضرب سکه بوده و در حال حاضر تبدیل به بانک شده است. در بخش غربی بازار نیز کاروان‌سرای شاهی قرار دارد که در دو طبقه دارای ۱۵۰ حجره می‌باشد. در قدیم از این مکان به عنوان محلی برای مدیریت سراهای مختلف بازار استفاده می‌شد و حالا بین بازاریان به سرای ملک‌التجار شناخته می‌شود.

این بازار دارای چندین ورودی مختلف است که مهم‌ترین و خاص‌ترین آن مربوط به درب وردی آن از میدان نقش جهان است. ورودی که به سر در قیصریه معروف شده و به تنهایی به یکی از دلایل مسافرین برای بازدید از این بازار شده است. در بازدید از این بازار نه فقط از یک اثر تاریخی بی نهایت زیبا دیدن کرده‌اید بلکه می‌توانید در این بازار چرخی بزنید و سوغاتی و یادگاری‌های خوبی از صنایع دستی اصفهان تهیه کنید.

البته که برای خرید در اصفهان گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. برای آشنایی بیشتر برای اینکه کدام بازارهای اصفهان برای خرید مناسب هستند بهتر است تا سری به مقاله بازارها و مراکز خرید اصفهان بزنید.

سر در بازار قیصریه اصفهان

سر در قیصریه اصفهان

اگر برایتان سؤال شده بازار قیصریه در کدام سمت میدان نقش جهان قرار گرفته است باید بگوییم که وقتی وارد میدان نقش جهان می‌شوید در شمالی‌ترین قسمت آن سر در بازار قیصریه را خواهید دید. این سر در قوسی شکل از زیباترین نقاشی‌های دوران صفویه را در خود جای داده است. در بالاترین قسمت این سر در کاشیکاری زیبایی وجود دارد.

در این کاشی‌کاری تیرانداز جوانی با نیم تنه شیر و دم اژدها در حال تیراندازی است و احتمالاً تصویری ارمانی از آرش کمانگیر را نشان می‌دهد. همچنین نمادی از صورت فلکی اصفهان یعنی برج قوس نیز می‌تواند تعبیری برای این نقاشی باشد. گفته می‌شود که در ایوان نیز ساعت بزرگی نصب بوده که از غنیمت‌های جنگی شاه عباس با پرتغالی‌هاست که از قلعه پرتغالی‌ها به اصفهان آورده شده است.

بازار قیصریه اصفهان کجاست

اما در حال حاضر اثری از این ساعت دیده نمی‌شود. قدم به این سر در که می‌گذارید سرتان را بالا بگریرید! مقرنس‌های زیبایی را می‌بینید که با کاشی‌هایی به رنگ آجری، گل‌بهی و سورمه‌ای به زیبایی تزئین شده‌اند. در امتداد این مقرنس‌ها بر دیوار سمت راست نقاشی از اروپائیان وجود دارد که مشغول رقص و آواز هستند.

دیوار سمت چپ نیز تصویر بی نظیری از یک شکارگاه و منظره شکار تصویر شده است. وقتی که درست در روبروی سر در می‌ایستید نقاشی از جنگ شاه عباس با ازبک‌ها را خواهید دید که به نشان صلابت و قدرت پادشاهی تصویر شده و اصلی‌ترین نقاشی این سر در به حساب می‌آید. بیایید در ادامه نگاهی به عکس‌هایی این نقاشی‌ها و سر در قیصریه بیندازیم.

عکس بازار قیصریه اصفهان

عکس بازار قیصریه اصفهان

عکس هایی از بازار قیصریه اصفهان

عکس بازار قیصریه اصفهان

معمار بازار قیصریه اصفهان کیست؟

معمار بازار قیصریه اصفهان

ممکن است خیلی‌ها به این موضوع فکر کنند که معمار بازار قیصریه اصفهان کجاست و کیست؟ استاد علی اکبر اصفهانی از معروف‌ترین معماران دوره صفویه می‌باشد که معماری بازار قیصریه تنها شاهکار هنری این استاد حاذق در میدان نقش جهان نبوده بلکه معماری مسجد شاه که در میدان نقش جهان قرار گرفته نیز به این استاد نسبت داده می‌شود.

همین موضوع باعث شده تا مهارت بالای استاد علی اکبر اصفهانی به معماری به خوبی مشخص شود. این معمار به قدری در کار خود حاذق و چیره دست بوده است که تمامی معماران آن زمانی به استادی این معمار اعتراف کرده‌اند.

حتی از ایشان به عنوان معمار باشی و یا معمار شاه عباس کبیر نیز یاد می‌شود و صفویه معماری بسیاری از بناهای فوق‌العاده خود را مدیون دستان هنرمند این استاد می‌باشد.

پلان بازار قیصریه اصفهان

پلان بازار قیصریه اصفهان

پلان بازار قیصریه نشان می‌دهد این که بازار سه طبقه بوده که در حال حاضر اثری از طبقه آخر این بازار نیست و تنها دو طبقه آن باقی مانده است. طبقه اول مربوط به دکان‌هایی است که هر یک برای فروش و کار خاصی مورد استفاده بوده‌اند.

طبقه بالایی برای امور بازرگانی و دفتری استفاده می‌شده و طبقه بالا نیز نقار خانه بوده است. در این نقارخانه ساعات مختلف روز با استفاده از موسیقی اعلام می‌شده، همچنین علاوه بر اعلام ساعت برای آماده باش نظامی، اطلاع رسانی اخبار مهم، تحویل سال نو و دیگر مناسبت‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

سراها و راسته‌های مختلفی در این بازار قرار دارد که از معروف‌ترین این سراها می‌توان به سرای آقا، سرای خانی، سرای میر اسماعیل، سرای جارچی، سرای پادرخت سوخته، سرای اردستانی‌ها، سرای گلشن و سرای خوانساری‌ها اشاره کرد.

از راسته‌های معروف بازار قیصریه اصفهان هم می‌توان راسته هارونیه، راسته بازار عریان، راسته مخلص، راسته سماورسازها، راسته مقصود بیک و راسته نیم آورد گلشن را نام برد.

در منابع انگلیسی زبان نیز مقاله‌های زیادی راجع به این بازار و جاذبه‌های فوق‌العاده آن صحبت شده که در صورت علاقه می‌توانید بازار قیصریه اصفهان به انگلیسی در گوگل سرچ کنید تا به این منابع دسترسی داشته باشید.

آدرس بازار قیصریه اصفهان کجاست؟

در طول متن به این سؤال که بازار قیصریه اصفهان کجاست پرداختیم اما بیایید کمی بیشتر با مسیرهای دسترسی به ای بازار آشنا شویم. این بازار در میدان نقش جهان اصفهان قرار گرفته است و یکی از شاهکارهای هنری این میدان همین بازار قیصریه می‌باشد.

برای دسترسی به این بازار می‌توانید از حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و مترو استفاده کنید. تاکسی‌های آنلاین نیز گزینه راحت‌تری نسبت مترو و تاکسی می‌باشد. اگر هم که ماشین شخصی دارید می‌بایست به میدان امام حسین رفته و از آنجا خود را به خیابان سپه برسانید.

البته در نزدیکی این بازار برای پارک خودرو جایی نبوده و می‌بایست در پارکینگ‌های نزدیک به این میدان خودرو خود را پارک کرده و مسیری کوتاه را تا این میدان طی کنید تا میدان نقش جهان و بازار قیصریه برسید.

اصفهان با وجود این همه جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی که در خودش جای داده هیچ عجیب نیست که به نصف جهان معروف است. چند روزی اقامت در اصفهان فرصتی خوبی است تا به خوبی در اصفهان بگردید و بیشتر با جاهای دیدنی، فرهنک مردم خوش مشرب اصفهان و سوغاتی ها و غذاهای سنتی آن آشنا شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "بازار قیصریه اصفهان کجاست؟" ارسال شده.
  1. خومکار فیوچی گفت:

    اونی که رفته نشسته رو سر در بازار قیصریه فازش چی بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *