روستای لاویج

روستای لاویج

سفرهای شمالی پرتکرار ترین سفرها در لیست عاشقان سفر است. در بین شهرهای شمالی اگر تا به حال به روستای لاویج سفر نکرده اید، یک فرصت بزرگ برای دیدن زیبایی‌های این خطه‌ی سرسبز را از خودتان گرفته اید!  روستای لاویج علاوه بر اینکه یک روستای بکر و زیباست و از دیدنی ترین ییلاق های ایران محسوب می شود، طبیعت خیره کننده، آبشار زیبا، چشمه های آب گرم و جاذبه های گردشگری بسیار متنوعی نیز دارد. اگر برای شما هم جالب است که بدانید روستای لاویج چه جور جایی است، این مقاله از نشریه لیدوما را تا انتها بخوانید تا با روستای لاویج، لوکیشن آن، راه دسترسی و همین طور جاهای دیدنی روستای لاویج آشنا شوید.

روستای لاویج کجاست؟

لاویج

روستای لاویج در شهرستان نور و منطقه چمستان مازندران، میان دامنه‌های سرسبز رشته کوه البرز قرار دارد و از بهترین مقاصد طبیعت گردی در شمال ایران به شمار می‌رود. اطراف روستای لاویج را جنگل‌های انبوه کوهستانی به‌همراه چشمه‌های طبیعی پوشانده‌اند. میان جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا چشمه‌های آبگرم این منطقه شهرت دوچندان دارند. آب گرم این چشمه‌ها خواص معدنی بالایی دارد و بیماران دهستان‌های اطراف برای درمان مشکلات پوستی و دردهای مفاصل به آبگرم‌های روستای لاویج می‌روند.

تاریخچه روستای لاویج

روستای لاویج

قدمت روستای لاویج به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۷۰۰ متر است. کاوش‌های باستان ‌شناسی در این روستا منجر به کشف آثار باستانی و گورهای قدیمی در این منطقه شده‌اند. مقبره‌های کشف شده را با نام «گورهای گبری» می‌شناسند که تعداد آن‌ها دو گور است. این گورها در ارتفاعات نزدیک به دهستان لاویج و در دو منطقه مختلف قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها در گردنه‌ای در تپه‌های داخلی مشرف به لاویج در جنوب هسلیمه گردن یافت شده است. دیگری در بلندی‌های مربوط به روستای کیاکلا و در منطقه سرخمن جای دارد.

از دوره پیش از اسلام در این روستا، آثار باستانی که دارای نوشته و مکتوبات باشند، چیزی به دست نیامده است. سکه‌ها و اشیای تزئینی ساخته شده از طلا و نقره، دستبندها، گوشواره‌ها، گردن بندها و نیز قبضه‌های شمشمیر، تنها اشیای یافت شده در طی حفاری‌ها هستند. بنایی نیز که بومی‌های منطقه آن را آتشکده می‌دانند در بالای این تپه وجود دارد. وجود این آتشکده دلیلی دیگر بر امتداد قدمت روستای لاویج نور تا دوره ساسانی و قبل از ورود مسلمانان به ایران می باشد.

این منطقه در روزگاران کهن، از لحاظ استراتژیک بسیار با اهمیت تلقی می‌شده، چرا که تنگه‌ای دارد که می توانسته نقشی تعیین کننده در نتیجه نبرد داشته باشد. سرداران و فرماندهان جنگی می‌توانسته‌اند در میانه جنگ از این تنگه برای پنهان شدن، عقب نشینی و گریز استفاده کنند. همچنین حاکمان بسیاری در آن دوران از تنگه روستای لاویج نور، به عنوان مرکزی مستحکم برای بر پا داشتن تاج و تخت و بارگاه خود استفاده می‌کردند.

البته مستندات یک دوره از تاریخ روستای لاویج نور، از دسترس باستان شناسان و مورخان خارج است. این دوره مربوط به سده‌های مابین ساسانیان و ورود اعراب به ایران و درگیری‌های میان آ‌ن‌ها بوده و تا نیمه دوم قرن سوم هجری یعنی برپایی سلسله علویان منطقه طبرستان ادامه می‌یابد.

آداب و رسوم مردم لاویج

روستای لاویج

روستای لاویج، علاوه بر جاذبه‌های گردشگری طبیعی، از لحاظ مردم شناسانه و سنن و آیین‌های بومی و محلی نیز بسیار مورد توجه می‌باشد. گهواره بستن یکی از این سنت‌هاست که در ارتباط با تولد نوزادان شکل گرفته. این رسم را در گویش محلی گاهره ونی می‌خوانند.

مراسم بومی دیگری به نام جشن تیرماه سیزده شو نیز در اواسط آبان برگزار می شود. علت این که مراسمی با عنوان تیرماه در آبان قرار گرفته، آن است که زمان این سنت بر اساس تقویم کهن طبری شکل گرفته. در این مراسم، مادر شوهرها برای تازه عروسشان کفش، لباس، روسری، قند، حنا و آش می‌فرستند. مادر عروس نیز برای خانواده تازه داماد، تخم مرغ پخته رنگ شده، میوه و شیرینی و نان محلی ارسال می‌کند. بچه‌ها نیز در این شب، دستمال‌هایی را به خانه سکنه روستای لاویج، پرتاب می‌کنند و اهالی نیز خوراکی‌هایی داخل دستمال‌ها گذاشته و به کودکان بر می‌گردانند.

دیگر آیین محلی روستای لاویج، مراسم ۲۶ عید ماه یا مراسم مردگان، مصادف با ۲۸ تیر ماه است. این سنت، اشاره به اسطوره‌ها و افسانه‌های تاریخی داشته و علت برگزاری آن، بنابر اعتقاد مردم، به زنجیر کشیده شدن ضحاک در دماوند توسط فریدون است. در این روز مراسم ورزشی کُشتی لوچو برگزار می‌شود.

چهارشنبه سوری نیز در این روستا مراسم ویژه خود را دارد. در گویش مازنی به این مراسم پدرام سروش می‌گویند. در این روز زنان روستای لاویج، گرد هم آمده و آشی مخصوص تدارک می‌بینند. این آش متشکل از هفت گونه مواد ترش شامل موادی مانند آب آلوچه، سرکه، گوجه سبز، آب نارنج، آب لیمو، آب انار و آب ازگیل است که به آن آش هفت ترشی می‌گویند. در هنگام غروب هم جشنی می‌گیرند و از روی آتش می‌پرند.

مراسم بسیار زیبای دیگر اهالی منطقه نامش کایری کایری است. این آیین مربوط به زمان ساختن خانه‌های روستاست. در آن اهالی همه با هم گل خیس کرده و در ترکیب آن با کاه و خاکه و با لگد کردن آن، خشت درست می‌کنند. برای ساخت خانه‌هایی که نیاز به سنگ و چوب دارند نیز، اهالی روستا با همراهی هم اقدام می‌کنند.

دیدنی های لاویج

جنگل های لاویج

جنگل های لاویج

یکی از ویژگی‌ها و جذابیت‌های طبیعت روستای لاویج، جنگل‌های انبوه و متراکم آن است که تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و از تنوع زیاد گونه‌های گیاهی و درختان گوناگون برخوردار است. به ویژه درختان راش در این منطقه به وفور دیده می‌شوند که در واقع یادگاری از دوره‌های گذشته جنگل‌های هیرکانی مربوط به میلیون‌ها سال قبل است و در همه فصل‌های سال از میوه‌های وحشی و جنگلی برخوردار است.

جنگل لاویج

جنگل لاویج

جنگل لاویج در ارتفاعات اطراف روستای لاویج، از جاهای دیدنی نور و لاویج به شمار می‌رود. ارتفاع این جنگل به حدود ۲,۵۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و روی دامنه‌های پر شیب قرار گرفته است. سراسر جنگل لاویج را درختان هیرکانی، بوته‌های وحشی جنگلی و گونه‌های متنوع گیاهی پوشانده‌اند. جانوران مختلفی نیز در این جنگل زندگی می‌کنند.

جنگل لاویج در فصل‌های بهار و پاییز به اوج زیبایی خود می‌رسد. در این زمان‌ از سال گرچه هنوز سرما در جنگل احساس می‌شود، طبیعت رنگارنگ و تماشایی است. در طبیعت گردی جنگل لاویج با چشمه سارهای خروشان و آبشارهای طبیعی روبه‌رو خواهید شد که لذت شما از گشت و گذار در این منطقه را دوچندان می‌کنند.

پارک جنگلی کشپل

جنگل کشپل

پارک جنگلی کشپل در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد و فاصله آن تا این روستا کمتر از ۲۰ کیلومتر است. این پارک جنگلی با کوهستان، چشمه آبگرم و شهرک صنعتی چمستان محدود می‌شود و گردشگران زیادی در مسیر تردد به روستای لاویج ساعتی را در این پارک اتراق و استراحت می‌کنند.

در پارک جنگلی کشپل چشمه‌های طبیعی فراوان و پوشش متنوع گیاهی به چشم می‌خورند. مساحت این جنگل بیش از ۲۱ هکتار است و درختان توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی برجسته ‌ترین گونه‌های گیاهی در آن به شمار می‌روند. رودخانه لاویج از میان پارک جنگلی کشپل عبور می‌کند.

جاده های جنگلی سوردار

جاده سوردار

این منطقه زیبا در لاویج واقع شده است. زمانی که بالای قله این منطقه می‌ایستید از ساری تا چالوس را مشاهده می‌کنید، البته اگر هوا کاملا صاف و بدون ابر باشد.

برای رسیدن به این منطقه زیبا باید از جاده ای خاکی به طول ۲۰کیلومتر و از میان مه عبور کنید. این منطقه در ارتفاعی بالاتر از ابرها قرار گرفته است. ایستگاه رادیو و تلویزیون منطقه نور و نوشهر در مرتفع ترین کوه این منطقه قرار گرفته است. سنگ قبرهایی با قدمت بیش از ۱۰۰سال نیز در این منطقه یافت شده است.

آبگرم لاویج

آبگرم لاویج

آبگرم لاویج با خواص معدنی بالا از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای لاویج است که گردشگران زیادی در طول سال برای آبتنی در آب این چشمه به این منطقه سفر می‌کنند. در گذشته حوضچه‌های آبگرم لاویج طبیعی بودند و مردم به‌صورت سنتی از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ اما امروزه با لوله کشی آب این چشمه‌ها و ایجاد استخرهایی جداگانه برای بانوان و آقایان، امکان استفاده از آبگرم لاویج برای همه گردشگران فراهم است.

استفاده از آبگرم معدنی لاویج برای بیماران با مشکلات پوستی، دردهای مفاصل، روماتیسم و مشکلات مفاصل توصیه می‌شود و خواص قابل‌توجهی در درمان بیماران دارد. دو استخر مجزا برای بانوان و آقایان و دو حمام اختصاصی در آبگرم لاویج تعبیه کرده‌اند. آبگرم‌های دیگری نیز در اطراف این منطقه قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به آبگرم‌های شفل، ایران زمین و فیل سنگی اشاره کرد.

آبشار حرام او

آبشار حرام او

آبشار حرام او در مسیر جاده چمستان به لاویج و نزدیکی دهستان لاویج از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود. حضور گردشگران بسیار در طول سال در این ناحیه سبب احداث امکانات مناسب در اطراف این آبشار شده است. گرداگرد آبشار حرام او مناظر زیبا و چشم نوازی قرار دارند و جریان آب آن آب و هوایی خنک و لطیف در این منطقه پدید آورده است.

آبشار حرام او از ارتفاعات جنگلی سوردار سرچشمه می‌گیرد و نام این آبشار را از حرم امامزاده‌ای در بالادست آن گرفته‌اند. حرام تغییر شکل یافته‌ی کلمه حرم است و او در گویش محلی به معنای آب است. تماشای زیبایی‌های آبشار حرام او و صخره‌های سبز جلبکی در سفر به روستای لاویج خالی از لطف نیست.

فیل سنگی

فیل سنگی لاویج

در میانه روستای لاویج و در مرکز آن قطعه سنگ عظیمی وجود دارد که در گذر زمان و بر اثر فرسایش عوامل طبیعت، به شکل یک فیل نشسته در آمده. این فیل سنگی زیبا و جالب پس از آب گرم لاویج قرار گرفته و برای رسیدن به آن تنها ده دقیقه پیاده روی نیاز است. برخی از افسانه های بومی روایت می کنند که یکی از مقدسین به منطقه سفری داشته و در آن زمان فیلی بسیار بزرگ و پر هیبت از هندوستان به لاویج آورده شده بود که در میان مردم آن زمان رعب و وحشت زیادی ایجاد کرده بود.

آن مرد مقدس با عصا به فیل اشاره کرده و آن فیل در همان لحظه بدل به این سنگ سیاهی شد که در حال حاضر در روستای لاویج نور قرار دارد. حول و حوش این بنای سنگی قصه های دیگری نیز روایت می شود که سایه ای از رعب و وحشت بر سر آن می افکند. افسانه ها می گویند هر کس قصد تخریب این مجسمه سنگی را داشته باشد افعی ها و مارهای خطرناک به او حمله خواهند کرد. البته همین داستان باعث محافظت این سنگ خاص از دستبرد و تخریب شده.

امکانات و تفریحات روستای لاویج

روستای لاویج

روستای لاویج از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شهرستان نور در مازندران است و به‌دلیل وجود چشمه‌های آبگرم و جاذبه‌های طبیعی بکر در این روستا، مسافران و طبیعت گردان زیادی در طول سال از آن بازدید می‌کنند. استقبال گردشگران در طول سال‌های اخیر سبب افزایش امکانات رفاهی روستای لاویج شده است. در حال حاضر تعداد مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی در این منطقه نسبت به گذشته افزایش یافته‌اند.

در روستای لاویج مسجد، مدرسه، خانه بهداشت، مخابرات، کتابخانه، سالن ورزشی و فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند. تلفن همراه نیز در این منطقه آنتن می‌دهد و می‌توانید از مسیریاب تلفن همراه خود استفاده کنید. اگر قصد اقامت در طبیعت اطراف این روستا را دارید، لوازم مناسب برای کمپ کردن در طبیعت را همراه خود ببرید. محیط روستاهای منطقه لاویج بسیاری از امکانات لازم برای گشت و گذار روستایی را دارند، اما جنگل لاویج بکر است و امکانات زیادی ندارد.

سوغات روستای لاویج

سوغات لاویج

عسل روستای لاویج نور، نام آشناست. آب و هوا و جغرافیای خاص این منطقه باعث شده که یکی از مشاغل اصلی مردمان این روستا، زنبورداری باشد. عسل طبیعی لاویج برای گردشگران با رایحه و مزه خاص و متفاوت خود، به عنوان سوغات خاص این روستا تلقی می شود. این روستا افزون بر این، فرآورده های لبنی محلی و نیز صنایع دستی ساخته شده از چوب را به مسافران پیشنهاد می دهد. ماست، شیر، دوغ، پنیر، کره و سرشیر محلی را بسیاری از گردشگران از این سفر، به شهر خود می برند.

ترشی، سبزی کوهی، گردو و فندق نیز از دیگر سوغاتی های منطقه می باشد. بازار محلی روستای لاویج نور که خود از جاذبه های خاطره انگیز این روستاست، جاییست که می‌توانید در آن این ارمغان‌های سفر خود را تهیه کنید.

دیدنی های نزدیک به روستای لاویج

آبشار آب پری

مناطق دیدنی استان مازندارن چنان، متراکم و نزدیک به هم هستند که تقریبا به راحتی در زمانی کوتاه می‌توان از نقاط مختلف آن به یکدیگر سفر کرد. با این حال برخی از مکان‌ها به روستای لاویج نور، نزدیک تر از بقیه موارد است. جنگل اسیونگ در ۱۰ کیلومتری روستا و در جاده رییس کلا به کیاکلا یکی از آن‌ها می باشد. ییلاق ایزوا در مسیر لاویج به بهبنک در ۲۵ کلومتری لاویج را نیز می توان به عنوان یکی از این دیدنی‌ها نام برد.

کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن، خانه نیما یوشیج در روستای یوش و آبشار آب پری نیز در نزدیکی این روستا، قرار دارند. منطقه ییلاقی میرخمند که در مسیر لاویج به بهبنک واقع شده و ۳۵ کیلومتر با آن فاصله دارد را نباید از یاد برد. امام زاده صالح در بلندی‌های روستای لاویج و در چمستان نور را نیز باید به این فهرست افزود.

بهترین زمان سفر به روستای لاویج

پاییز لاویج

روستای لاویج یکی از زیباترین ییلاق‌های مازندران است که بازدید از آن در فصل‌های مختلف سال لذت‌بخش است. جنگل‌ها و طبیعت اطراف این روستا در فصل‌ بهار پر از گل و شکوفه می‌شوند. لاویج در نخستین روزهای فصل بهار هنوز سرد است، اما هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم هوا معتدل‌تر می‌شود.

درختان روستای لاویج در تابستان به بار می‌نشینند و جنگل‌ها بسیار سرسبز هستند. در این زمان از سال مناظری تماشایی ارتفاعات اطراف این روستا را در بر می‌گیرند که توجه گردشگران زیادی را برای عکاسی به سوی خود جلب می‌کنند.

روستای لاویج در فصل پاییز نیز جذابیت‌های زیادی دارد. طبیعت اطراف این روستا در این فصل هزار رنگ می‌شود و درختان با رنگ‌های چشم‌نواز در سراسر این منطقه به چشم می‌خورند. با شروع پاییز هوا به‌خصوص شب هنگام رو به سردی می‌رود و برای تردد در این منطقه نیاز به لباس‌های گرم خواهید داشت. با توجه به ارتفاع روستای لاویج و وجود کوهستان‌های بلند اطراف آن، هوا در این منطقه در طول زمستان سرد است و بارندگی‌ها شدید هستند.

مسیر دسترسی به روستای لاویج در ۶ ماه دوم سال و زمان بارندگی‌های شدید بسیار لغزنده می‌شود. در بازه‌هایی از زمان نیز در زمستان به‌دلیل بارش برف این مسیر مسدود است؛ اما بیشتر بارندگی‌ها در اطراف این روستا، باران هستند. چشمه‌های آبگرم روستای لاویج گردشگران را در نیمه دوم سال نیز به این روستا می‌کشانند. اگر قصد سفر به روستای لاویج در فصل‌های سرد را دارید، موارد ایمنی را رعایت و مجهز سفر کنید.

مسیر روستای لاویج

مسیر لاویج

مسیر دسترسی به روستای لاویج بسیار راحت و آسان بوده و شما می توانید پس از طی کردن مسیرهای مبارک آباد، آبگرم لاریجان، چلاو و محمودآباد خود را به شهر زیبا و دیدنی نور رسانده و و به سمت چمستان حرکت کنید و از آن جا به سمت چپ پیچیده و با مشاهده تابلوهای راهنما به لاویج حرکت کنید. این روستای تاریخی در فاصله ۱۸ کیلومتری چمستان قرار گرفته است و توجه به واقع شدن در دره های جنگلی البرز از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار می باشد.

اقامت در روستای لاویج

اقامت در لاویج

برای اقامت در روستای لاویج بهترین گزینه‌ خانه‌های بومی، ویلاهای اجاره‌ای، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه هستند. اجاره اقامتگاه در نور نیز به‌دلیل فاصله کوتاه و دسترسی مناسب به این روستا گزینه‌ای مناسب برای اقامت در نزدیکی روستای لاویج است. اگر هم برای بازدید از روستای لاویج قصد اقامت در هتل های نور را دارید، می‌توانید بازدید از این روستا را در برنامه‌ای یک روزه انجام دهید.

اگر به کمپ کردن در طبیعت بکر علاقه دارید، در صورت مساعد بودن آب و هوا می‌توانید در این جنگل کمپ کنید، اما به نقاط دور و عمق جنگل نروید و همه لوازم مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

 

 

۴.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)
6 نظر برای "روستای لاویج" ارسال شده.
  1. مجید گفت:

    منم موافقم ، مردمانش خونگرم نیستن ، کلاً طلبکارن

  2. داود گفت:

    سلام راست میگه حسین اقا

    مردمان بسیار بی ادبی دارن

  3. حسین 0111 گفت:

    روستایی زیبا ولی مردمانی بسیار بسیار کم جنبه و طلب کار انگار که میخوایی بخوریشون خیلی بی فرهنگن واقعا یعنی فقط یه صبح تا شب بمونی اونم فقط برای دیدن طبیعت وگرنه اصلا مهمان نواز نیستن حیفه بیشتر از یه روز موندن

  4. ثریا گفت:

    اجاره خانه روستایی در لاویج شبی چقدره؟

    1. رعنا گفت:

      لاویج اقامتگاه های اجاره ای کمی داره و معمولا کوتاه مدت کمتر از یک شب اونجا میمونن
      میتونین از صفحه
      رزرو هتل در نور
      دیدن کنید

    2. حسین 0111 گفت:

      اصلا خونه اجاره نکن فقط یه صبح تا شب برو و برگرد واقعا مردمشون مهمان نواز نیستن و کلا ازت طلب کارن نمیدونن که اگه از این گردشگرا نباشه باید خاک بخورن بجای پولی که در میارن میری سمتشون انگار قاتل شونو دیدن حیف اون طبیعت که دست این ادماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *